sisustusta vaille valmiit?

eki,ki

Hei
Mitä mieltä olette näistä sisustusta uupivista, eli taitaa ainakin pinnat ja kalusteet puuttuvan myös PH,S puoleltakin, mutta voisiko näissä säästää jos itse valmistaa lopun ja yrittää hakea edullisia tarvikkeita???
Niin jos talo olisi kohtuu pieni niin ei olisi niitä turhia neliöitä..

21

404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rakennustavaille

      Hei te jotka olette tehneet/vertailleet näitä sisustusta vaille olevia ratkaisuja keskenään, siis eri talovalmistajien välillä, oletteko huomanneet suuria eroja niissä??

    • 11+15

      Kun talo on ihmisen elämän kallein hankinta niin kannattaako muutaman tonnin säästön takia lähteä itse räpeltämään kun juuri pinnat ja kalusteet jäävät näkyviin ja joudut katselemaan oman kätesi jälkiä vuosikausia?

      Amatöörin pitää kuitenkin hankkia kalliit materiaalit ja työvälineet Kun ammattitaito on yleensä täysi nolla niin työn jäli on karseaa. Kun talotehtaat ja alan ammattilaiset maksavat materiaaleista huomattavasti vähemmän kuin amatööri niin käytännössä talo kannattaa ostaa täysin valmiina niin selviää yhdellä sopimuksella.

      Vaikka talo rakennetaan itselle niin kannattaa kuitenkin aina pitää mielessä että joskus talo myydään. Jos kaikki näkyvät pinnat on huonosti tehty niin siitä vedetään helposti sellainen johtopäätös että talo on rakennettu samalla tavalla hutiloiden.

      • Joskus kannattaa

        Monesti nuo virolaisten ym. talotehtaiden urakoitsijoiden jälki se vasta sutta onkin. Nopeasti juosten kustu, siltä se monesti näyttää. Itse tehden voi käyttää aikaa ja huolellisuutta. Sekä useimmiten myös materiaalit saa edullisemmin itse ostettuna.

        Naapurille tuli desing-talo ja otti itselleen kaluste asennukset ja laatoitukset. Ei tehnyt laatoituksia kuitenkaan itse vaan palkkasi suomalaisen hyvä maineisen laatottajan ja jälki on priimaa. Hintaa tuli saman verran kuin olisi tehtaan virolaisasentajien toimesta, mutta nyt sai ihan oman näköistä laattaa, asennusta ja laadukasta työnjälkeä asuntoonsa.


    • 12+5

      Joskus kannattaa, joskus ei. Totuus vaan on sellainen että amatöörin pitää hankkia työvälineet ja kun haluaa säästä niin hommataan tarjoustalosta halvimmat mahdolliset joilla ei edes ammattilainen saa kunnon jälkeä aikaan. Miten sitten amatööri tässä onnistuisi?

      Amatööri voi käyttää aika ja huolellisuutta vaikka kuinka paljon mutta kun ammattitaito puuttuu niin sutta syntyy. Tottakai väkisin taidot paranee työn edetessä mutta se vasta onkin surullinen lopputulos kun laatu vaihtelee.

      Mitä laatoitukseen tulee niin parhaiten tehdyn laatoituksen olen nähdyt juuri design-talossa ja tekijä oli VIrosta. Olen myös nähnyt huonoja suorituksia design-taloissa joten eipä sillä tekijän kansallisuudella ole merkitystä vaan ammattitaidolla.

      • perapoika,,

        Nyt täytyy myös laskea palkat ei ne ilmaiseksi, sitä ajattelin Et siinä itse ajattelis säästää ja kalusteet ikea vastaavat ja reissu tallinnaan paneeli/mdf yms tapetit?? Voisko näin säästää ja muuten rakennuskone vuokraamosta erikois työkalut


      • 18+12
        perapoika,, kirjoitti:

        Nyt täytyy myös laskea palkat ei ne ilmaiseksi, sitä ajattelin Et siinä itse ajattelis säästää ja kalusteet ikea vastaavat ja reissu tallinnaan paneeli/mdf yms tapetit?? Voisko näin säästää ja muuten rakennuskone vuokraamosta erikois työkalut

        Eipä niiden työkalujen vuokraaminen halpaa ole, varsinkin jos tekee rakennushommat normaalin palkkatyön ohessa niin vuokra-aika on pitkä. Eikä ne erikoistyökalut autuaaksi tee vaan niitä pitää myös ostata käyttää.

        Jos valmistalon ottaa sisustusta vaille valmiina eli laatoitukset ja märkätilojen vesieristykset teetetään muilla niin voit olla satavarma siitä että talotehdas vetäytyy vastuusta jos tulee kosteusvahinkoja tai muita ongelmia, ja muutenkin 10 vuoden rakentajavastuun kanssa voi olla niin ja näin.


      • perapoika...
        18+12 kirjoitti:

        Eipä niiden työkalujen vuokraaminen halpaa ole, varsinkin jos tekee rakennushommat normaalin palkkatyön ohessa niin vuokra-aika on pitkä. Eikä ne erikoistyökalut autuaaksi tee vaan niitä pitää myös ostata käyttää.

        Jos valmistalon ottaa sisustusta vaille valmiina eli laatoitukset ja märkätilojen vesieristykset teetetään muilla niin voit olla satavarma siitä että talotehdas vetäytyy vastuusta jos tulee kosteusvahinkoja tai muita ongelmia, ja muutenkin 10 vuoden rakentajavastuun kanssa voi olla niin ja näin.

        Niin tuosta en tiedä miten tuo menee jos esim. Itse teettää nuo vesieristykset? Hyvä poitti tuollaiset täytyy huomioida:)

        Ainakin itselläni on omastatakaa työkaluja, kun on tuollaista vanhaa taloa rempannut, mutta tosiaan kaikilla ei ole eikä varmaan sitä kokemustakaan.. .


      • 4+12
        perapoika... kirjoitti:

        Niin tuosta en tiedä miten tuo menee jos esim. Itse teettää nuo vesieristykset? Hyvä poitti tuollaiset täytyy huomioida:)

        Ainakin itselläni on omastatakaa työkaluja, kun on tuollaista vanhaa taloa rempannut, mutta tosiaan kaikilla ei ole eikä varmaan sitä kokemustakaan.. .

        Kun talotehtaan maksavat materiaaleista murto-osan yksityiseen verrattuna ja taloitehtaat haluavat tehdä talon valmiiksi asti niin hinnanero täysin valmiin ja sisustusta vailla valmiin talon välillä on niin pieni ettei ole mitään järkevää syytä olla ottamatta täysin valmista. Vaikka talotehtailla on tietty mallisto materiaaleista niin kaikkien pintojen suhteen saat just ne mitä haluat kunhan olet ajoissa liikkeellä.

        Jos tulee sellainen tilanne että talo menee myyntiin niin onhan siinä aika iso ero myyntihinnassa ja talon kiinnostavuudessa jos rakentajavastuu ei ole täysin voimassa.

        Jos tulee jonkinlainen vääntötilanne talotehtaan kanssa vastuurajoista niin voitte olla varmoja siitä ettei talotehdas anna periksi tai myönnä mitään ennen kuin käräjäoikeudesta tulee langettava päätös ja tähän voi mennä vuosia.

        Summa summarum. Kannattaa tosi tarkkaan miettiä että missä kohtaa kannattaa ne muutamat sataset säästää.


      • perapoika,..
        perapoika... kirjoitti:

        Niin tuosta en tiedä miten tuo menee jos esim. Itse teettää nuo vesieristykset? Hyvä poitti tuollaiset täytyy huomioida:)

        Ainakin itselläni on omastatakaa työkaluja, kun on tuollaista vanhaa taloa rempannut, mutta tosiaan kaikilla ei ole eikä varmaan sitä kokemustakaan.. .

        Niin ja mielummin tekisin uuteen taloon näitä sisähommiA kuin näihin vanhoihin kieroihin kämppiin:)

        Sitäkin jos kipsilevy asennetaan oikein niin siinäkin voi säästää kittiä...reunamontut täyteen leveällä lastalla hiotaan ja taas täytettä levynkeskelle täytyy täyttää ruuvin reijä


      • kompuranaulain
        18+12 kirjoitti:

        Eipä niiden työkalujen vuokraaminen halpaa ole, varsinkin jos tekee rakennushommat normaalin palkkatyön ohessa niin vuokra-aika on pitkä. Eikä ne erikoistyökalut autuaaksi tee vaan niitä pitää myös ostata käyttää.

        Jos valmistalon ottaa sisustusta vaille valmiina eli laatoitukset ja märkätilojen vesieristykset teetetään muilla niin voit olla satavarma siitä että talotehdas vetäytyy vastuusta jos tulee kosteusvahinkoja tai muita ongelmia, ja muutenkin 10 vuoden rakentajavastuun kanssa voi olla niin ja näin.

        Minkäslaisia erikoistyökaluja tarvitaan vuokraamosta, sisustusvaille hommiin??


    • reere

      Juuri itse rakentaneena avaimet käteen niin en tekisi sisätöitä itse. Niissä oikeasti ihan hemmetisti töitä tasoittamisineen ym. Toki jos on työkalut, osaamista ja aikaa niin sitten voi oikeaa säästöäkin saada aikaa. Omalla kohdalla olisin ehkä säästänyt rahaa, mutta työjälki olisi huonompaa ja lisäksi mutto olisi viivästynyt ainakin 3-4 kk

      • 4+12

        En usko että missään tilanteessa olisit oikeasti säästänyt rahaa.

        Kun tällainen omalla työllä säästävä remonttireiska rakentaa taloa oman leipätyön ohella niin työ raksalla tehdään väsyneenä iltaisin huonossa valaistuksessa ja yleensä myös huonoilla välineillä puutteellisella ammattitaidolla. Mahdollisesti saavutettu tuhannen euron säästö tulee takkiin kaksikymmentäkertaisesti kun taloa myydään kun ostajaehdokkaat kavahtavat surkeasti tehtyjä pintoja.


      • ei pidä paikkaansa
        4+12 kirjoitti:

        En usko että missään tilanteessa olisit oikeasti säästänyt rahaa.

        Kun tällainen omalla työllä säästävä remonttireiska rakentaa taloa oman leipätyön ohella niin työ raksalla tehdään väsyneenä iltaisin huonossa valaistuksessa ja yleensä myös huonoilla välineillä puutteellisella ammattitaidolla. Mahdollisesti saavutettu tuhannen euron säästö tulee takkiin kaksikymmentäkertaisesti kun taloa myydään kun ostajaehdokkaat kavahtavat surkeasti tehtyjä pintoja.

        Itse otin talotehtaan talon tiettyyn valmiusasteeseen tehtynä josta jatkoin itse.
        Laatoitukset vesieristyksineen kyllä teetin talotehtaan urakoitsijalla, mutta esim, kaikki muu lattiamateriaali (parketti ja laminaatti), kattopaneelit, kiintokalusteet (poislukien vessanpöntöt, vesihanat ja pesukoneet jotka teki lvi-urakoitsija), tapetointi, listoitukset, saunan panelointi ja lauteet tein itse appiukon avustuksella.
        Talon seinien tasoitukset ja maalaukset teetin myös urakoitsijalla.
        Ulkopuolelta mitä talotehtaan asennuksen ulkopuolelle jäi sekä talon maalaus tehtiin itse.

        Kilpailutettiin vajaa 10 talotehdasta muuttovalmiista ja viittä vaille valmiista mallistosta. Ko. talotehtaalta loppujen lopuksi ei otettu kumpaakaan näistä vaan meille räätälöity malli jossa itsellä oli osaamista ja aikaa tehdä ne työvaiheet.

        Hintaa säästyi yli 20 000 euroa muuttovalmiiseen verrattuna. Saatiin käytännössä sillä säästöllä vastaavaan muuttovalmiiseen taloon verrattuna 2 auton autokatos ja 10m2 lämmin varasto kylkeen samalla rahalla. Työ se on joka näissä hommissa maksaa eniten ja jos itse pystyy tekemään niin siinä kyllä säästää rahaa.
        Aikaa taas meni ainakin 3 kuukautta enemmän kuin mitä se olisi talotehtaan puolesta ollut muuttovalmis, mutta mitäpä väliä. Muutettiin hieman keskeneräiseen ja pikkuhiljaa on nurkat laitettu lopulliseen kuntoon.

        Minä suosittelen tällaista vaihtoehtoa ehdottomasti ! Ei laminaatin asentaminen ole mitään rakettitiedettä todellakaan. Samoin paneelien ja listojen laitto. Muutamat lainalaisuudet ja kikka kolmoset kuin kyselee, katsoo työohjeet ja etsii tietoa netistä niin taatusti onnistuu useimmat tällaiset perus hommat jokaiselta. En minäkään tehnyt yhtään luvanvaraista ja kyseenalaista vaihetta. Kaikki sähköihin liittyvät (myös johtojen veto) teki ko. alan ammattilainen, kaikki lvi-työt teki rautainen alan ammattilainen, vesieristykset ja laatoitukset ammattilainen, märkätilojen teknisen rakentamisen alan ammattilainen jne. Ammattialisia kannattaa käyttää, mutta minusta on jokseenkin turha maksaa työstä jonka itsekin voi tehdä ja jos on siihen aikaa.


      • 13+11
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Itse otin talotehtaan talon tiettyyn valmiusasteeseen tehtynä josta jatkoin itse.
        Laatoitukset vesieristyksineen kyllä teetin talotehtaan urakoitsijalla, mutta esim, kaikki muu lattiamateriaali (parketti ja laminaatti), kattopaneelit, kiintokalusteet (poislukien vessanpöntöt, vesihanat ja pesukoneet jotka teki lvi-urakoitsija), tapetointi, listoitukset, saunan panelointi ja lauteet tein itse appiukon avustuksella.
        Talon seinien tasoitukset ja maalaukset teetin myös urakoitsijalla.
        Ulkopuolelta mitä talotehtaan asennuksen ulkopuolelle jäi sekä talon maalaus tehtiin itse.

        Kilpailutettiin vajaa 10 talotehdasta muuttovalmiista ja viittä vaille valmiista mallistosta. Ko. talotehtaalta loppujen lopuksi ei otettu kumpaakaan näistä vaan meille räätälöity malli jossa itsellä oli osaamista ja aikaa tehdä ne työvaiheet.

        Hintaa säästyi yli 20 000 euroa muuttovalmiiseen verrattuna. Saatiin käytännössä sillä säästöllä vastaavaan muuttovalmiiseen taloon verrattuna 2 auton autokatos ja 10m2 lämmin varasto kylkeen samalla rahalla. Työ se on joka näissä hommissa maksaa eniten ja jos itse pystyy tekemään niin siinä kyllä säästää rahaa.
        Aikaa taas meni ainakin 3 kuukautta enemmän kuin mitä se olisi talotehtaan puolesta ollut muuttovalmis, mutta mitäpä väliä. Muutettiin hieman keskeneräiseen ja pikkuhiljaa on nurkat laitettu lopulliseen kuntoon.

        Minä suosittelen tällaista vaihtoehtoa ehdottomasti ! Ei laminaatin asentaminen ole mitään rakettitiedettä todellakaan. Samoin paneelien ja listojen laitto. Muutamat lainalaisuudet ja kikka kolmoset kuin kyselee, katsoo työohjeet ja etsii tietoa netistä niin taatusti onnistuu useimmat tällaiset perus hommat jokaiselta. En minäkään tehnyt yhtään luvanvaraista ja kyseenalaista vaihetta. Kaikki sähköihin liittyvät (myös johtojen veto) teki ko. alan ammattilainen, kaikki lvi-työt teki rautainen alan ammattilainen, vesieristykset ja laatoitukset ammattilainen, märkätilojen teknisen rakentamisen alan ammattilainen jne. Ammattialisia kannattaa käyttää, mutta minusta on jokseenkin turha maksaa työstä jonka itsekin voi tehdä ja jos on siihen aikaa.

        No appiukko teki sulle ilmaiseksi töitä 3 kuukautta. Jos palkkaat ammattitaitoisen timpurin kolmeksi kuukaudeksi niin se maksaa kaikkine sivukuluineen lähelle mainitsemaasi 20000 euroa.

        Lainaatko appiukkoasi kun aloitan seuraavan taloprojektin?


      • 67marra
        ei pidä paikkaansa kirjoitti:

        Itse otin talotehtaan talon tiettyyn valmiusasteeseen tehtynä josta jatkoin itse.
        Laatoitukset vesieristyksineen kyllä teetin talotehtaan urakoitsijalla, mutta esim, kaikki muu lattiamateriaali (parketti ja laminaatti), kattopaneelit, kiintokalusteet (poislukien vessanpöntöt, vesihanat ja pesukoneet jotka teki lvi-urakoitsija), tapetointi, listoitukset, saunan panelointi ja lauteet tein itse appiukon avustuksella.
        Talon seinien tasoitukset ja maalaukset teetin myös urakoitsijalla.
        Ulkopuolelta mitä talotehtaan asennuksen ulkopuolelle jäi sekä talon maalaus tehtiin itse.

        Kilpailutettiin vajaa 10 talotehdasta muuttovalmiista ja viittä vaille valmiista mallistosta. Ko. talotehtaalta loppujen lopuksi ei otettu kumpaakaan näistä vaan meille räätälöity malli jossa itsellä oli osaamista ja aikaa tehdä ne työvaiheet.

        Hintaa säästyi yli 20 000 euroa muuttovalmiiseen verrattuna. Saatiin käytännössä sillä säästöllä vastaavaan muuttovalmiiseen taloon verrattuna 2 auton autokatos ja 10m2 lämmin varasto kylkeen samalla rahalla. Työ se on joka näissä hommissa maksaa eniten ja jos itse pystyy tekemään niin siinä kyllä säästää rahaa.
        Aikaa taas meni ainakin 3 kuukautta enemmän kuin mitä se olisi talotehtaan puolesta ollut muuttovalmis, mutta mitäpä väliä. Muutettiin hieman keskeneräiseen ja pikkuhiljaa on nurkat laitettu lopulliseen kuntoon.

        Minä suosittelen tällaista vaihtoehtoa ehdottomasti ! Ei laminaatin asentaminen ole mitään rakettitiedettä todellakaan. Samoin paneelien ja listojen laitto. Muutamat lainalaisuudet ja kikka kolmoset kuin kyselee, katsoo työohjeet ja etsii tietoa netistä niin taatusti onnistuu useimmat tällaiset perus hommat jokaiselta. En minäkään tehnyt yhtään luvanvaraista ja kyseenalaista vaihetta. Kaikki sähköihin liittyvät (myös johtojen veto) teki ko. alan ammattilainen, kaikki lvi-työt teki rautainen alan ammattilainen, vesieristykset ja laatoitukset ammattilainen, märkätilojen teknisen rakentamisen alan ammattilainen jne. Ammattialisia kannattaa käyttää, mutta minusta on jokseenkin turha maksaa työstä jonka itsekin voi tehdä ja jos on siihen aikaa.

        Niin mitenkä se 20teur säästö tuli, oliko se sen verran edullisempi verrattuna valmistaloon Siis teit kaikki loput työt ja säästit vielä tuon verran ?? Minkä kokoinen talo oli? Entä mikä oli talotehtaan hinta siihen asti mitä ne teki??


      • ei pidä paikkaansa
        67marra kirjoitti:

        Niin mitenkä se 20teur säästö tuli, oliko se sen verran edullisempi verrattuna valmistaloon Siis teit kaikki loput työt ja säästit vielä tuon verran ?? Minkä kokoinen talo oli? Entä mikä oli talotehtaan hinta siihen asti mitä ne teki??

        No huoneisto-ala meillä on 185m2 ja hintaa tälle asunnolle tuli (talopaketti, pystytys ja urakointi tiettyyn valmiusasteeseen) 248 000€ ja tosiaan hinnassa on mukana se 2 auton autokatos ja 10m2 lämmin varasto. Muutama lisäkustannus noihin tuli mm. vaihdettiin kestävämpi EPS200 perinteisen styroksin tilalle ja siitä 1000€ lisäkustannus. Pyöristettynä voisi sanoa kuitenkin että tuon paketin hinta oli noin 250 000€. Tässä hinnassa ei siis ole lattiamateriaaleja ja kodin kiintokalusteita, lvi-kalusteita ja kodin koneita jotka yleisesti kuuluu muuttovalmiiseen pakettiin. En muista tarkkaa paljonko meillä meni noihin mutta jos heitän 15 000€ niin ollaan aika lähellä. Vertailukelpoinen hinta muuttovalmiiseen on siis noin 265 000€ jossa hinnassa mukana se autokatos ja varasto.

        Vastaavat muuttovalmiit esim. kastellilta huoneisto-alaltaan koko luokassa 160m2 - 190m2 hintahaitari on 249 756€ - 272 863€. Ja näissä hinnoissa ei vielä tietenkään ole sitä autokatosta ja lämmintä varastoa. Huoneistoalakin noissa on 20m2 pienempi kuin meillä.
        Tässä linkki kastellin sivuille josta voit tarkistaa tiedon:

        http://www.kastelli.fi/Talot/Hakutulossivu-taloille/?section=15&floors=2&alaGroup=RoomArea&minAla=160&maxAla=190&hintaGroup=1&minHinta=0&maxHinta=400000&haeBtn=HAE


    • kusyja

      Onko kukaan ajatellut siten että jos talo olisi pieni Eikö tähän sisustaminen olis edullisempaa?

    • timpuurii

      Kyllä omatoimisuus kannattaa vaikka muuttovalmiita hehkutetaankin mainoksissa.

    • 34man

      Joissain taloissa (jos vertaan samankokoista) on sisustusta vaille valmiissa eroja hinnassa toisessa on noin.30teur ja toisessa 20teur vs."valmiiseen"tai vähän tuohon suuntaan, eli voiko olla toisesssa talossa enemmän tavaraa tarjolla tai valmiusaste eri??

      Mikäs teidän mielestä on kalleinta//raskainta mitä voi olla tälläisen sisustusta vaille valmiissa tehdä?

      • Kysyvä ei eksy

        Mikähän mahtaa olla kateprosentti ja verojen osuus näissä avaimet käteen taloissa. Joudunko jopa maksamaan messukulut ja firmojen talokirjat ja mainokset ?
        Miksi kaikki valmistalokauppiaat ovat lestadiolaisia ?


    • Avaiametkateen

      Vertailen juuri viittä vaille valmiin ja muuttovalmiin eroa tarjouksessa, en saa itselle kylä mitään palkkaa vaikka laskisin kuinka ja lisäksi talotehdas pesee kaiken vastuunsa kun itse teen sisätyöt, ei kovin vaikea päättää kummanko otan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2823
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1496
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1450
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1240
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1170
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      21
      1031
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      993
    Aihe