Miten hoidat uskoasi?

kuunteleva_kirkko

Millä tavoin hoidat omaa uskoasi? Millainen hengellinen elämä on itsellesi rakkainta?

Minulle musiikki ja hartauselämä ylipäätään on lähellä sydäntä. Esimerkkinä alla linkki viime lauantain iltahartauteen, jossa on mukana elementtejä illan rukoushetkestä. Yksinkertaiset vuorolaulut ja psalmilaulut ovat alkaneet viime aikoina puhutella minua kovasti. Näissä myös aina luetaan Raaamattua.

Ajattelen, että Luoja on luonut meidät erilaisiksi, yksilöiksi, ja siksikin meidän hengellinen elämämme on yksilöllistä.

Sinikka-pappi

73

145

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Evita-

      Käyn kirkossa hiljentymässä ja kuuntelemassa Jumalan Sanaa.
      Kuuntelen hengellisiä lauluja ja virsiä. Liikun luonnossa, minusta luonto puhuttelee monin tavoin Luojan suurista ihmetöistä. Keskustelen toisten uskovien kanssa. Itselleni on tärkeää pysähtyä, ja hiljentyä kuulemaan ympärillä olevaa ja nähdä niiden taakse, mitä ne kertovat. Uskon että kaikella on merkityksensä ja tarkoituksensa.

      • kesän lämpö

        Totta tuo mitä sanot. Virsiä en tosin veisaa, enkä juuri käy kirkossa, koska en saa sieltä mitään hengellistä antia, esitelmät ei minua kiinosta.
        Mutta Jumala puhuu itselleni myös luonnossa liikkuessa. Raamatun luku ja rukous on tärkeää, siten voi tulla tuntemaan Jumala ja saada heng.ruokaa.
        Kuuntelen hyvää julistusta, kuten tuo alla oleva. Katson tv 7:a valikoidusti.
        http://www.uskotv.fi/ohjelmat/tervetuloa-kotiin-16-jeesuksen-seuraaminen/


    • älä feikkaa aina

      " Yksinkertaiset vuorolaulut ja psalmilaulut ovat alkaneet viime aikoina puhutella minua kovasti. Näissä myös aina luetaan Raaamattua."

      No mitähän kestävää elämässäsi nämä nyt sitten ovat sinulle puhutelleet?

      Anteeksi ivallinen kysymys, muttaku papit yleensä puhuu tuollaisia kauniita lauseita jotka itse asiassa eivät merkitse sitten yhtään mitään. Uskon nimittäin että elämäsi ja luulottelusi kristinuskosta eivät ole muuttuneet sitten tippaakaan näiden "puhuttelujen" aikana.

      Kristinusko ei ole yhtä typerää feikkaamista, vaan Jumala tosiaan puhuu meille jatkuvasti kuten Jeesukselle ja profeetoille aikoinaan ja kun Jumala puhuu niin koko elämä ja sen mukana ajatukset muuttuu loppuiäksi. Nim. Kokemusta on

      • näillä tullaan toimeen

        Mitähän varten joidenkin pitää aina yrittää lytätä toinen ja olla oikeammassa?

        Jokainen tietysti hoitaa uskoaan omalla tavallaan. Minun uskoni on hyvin heikko, enemmänkin tapa. Nautin kyllä musiikista, liikun mielelläni kirkon liepeillä, osallistun valikoidusti seurakunnan tilaisuuksiin ja keskustelen joskus sukulaisten ja ystävien kanssa uskontoon liittyvistä kysymyksistä. En juurikaan rukoile tai käy ehtoollisella. En oikeastaan ajattele näitä asioita uskon hoitamisena vaan pikemminkin tapana ja tottumuksena, joka tekee elämästä mukavampaa.

        Jos nyt joku tulee sanomaan, että heilun vain seurakuntahuvien pyörteissä ilman kunnon uskoa, voin vastata vain, että parempi sekin kuin kapakkahuvien pyörteissä. Uskoni on se mikä minulle on annettu ja sallittu. Jos sinulla on enemmän tai parempi usko, kiitä siitä ja hoida sitä sitäkin paremmin.


      • ei heikkoa uskoa
        näillä tullaan toimeen kirjoitti:

        Mitähän varten joidenkin pitää aina yrittää lytätä toinen ja olla oikeammassa?

        Jokainen tietysti hoitaa uskoaan omalla tavallaan. Minun uskoni on hyvin heikko, enemmänkin tapa. Nautin kyllä musiikista, liikun mielelläni kirkon liepeillä, osallistun valikoidusti seurakunnan tilaisuuksiin ja keskustelen joskus sukulaisten ja ystävien kanssa uskontoon liittyvistä kysymyksistä. En juurikaan rukoile tai käy ehtoollisella. En oikeastaan ajattele näitä asioita uskon hoitamisena vaan pikemminkin tapana ja tottumuksena, joka tekee elämästä mukavampaa.

        Jos nyt joku tulee sanomaan, että heilun vain seurakuntahuvien pyörteissä ilman kunnon uskoa, voin vastata vain, että parempi sekin kuin kapakkahuvien pyörteissä. Uskoni on se mikä minulle on annettu ja sallittu. Jos sinulla on enemmän tai parempi usko, kiitä siitä ja hoida sitä sitäkin paremmin.

        "Minun uskoni on hyvin heikko, enemmänkin tapa. "

        Kirkko, varsinkin naispapit, suosii vain tällaista heikkoa uskoa. Siinähän ihminen saa teeskennellä nöyrää.

        Kuitenkin Jumalan tarkoitus että olemme vahvoja uskossamme, sillä mitä vahvempia olemme niin sitä suuremmaksi avuksi voimme olla lähimmäisillemme. Heikko usko on turhaa touhua eikä johda mihinkään. Ja lisäksi heikkoon uskoon sisältyvä teeskennelty nöyryys on vain sitä samaa mitä farisealaisten ylpeys on.

        Pyytäkäämme siis suuria Jumalalta ja Hän antaa soimaamatta kaikille jotka haluavat pyytäää voimaa, sillä se voima tulee aina Jumalalta - ei meistä ihmisistä.


      • näillä tullaan toimeen
        ei heikkoa uskoa kirjoitti:

        "Minun uskoni on hyvin heikko, enemmänkin tapa. "

        Kirkko, varsinkin naispapit, suosii vain tällaista heikkoa uskoa. Siinähän ihminen saa teeskennellä nöyrää.

        Kuitenkin Jumalan tarkoitus että olemme vahvoja uskossamme, sillä mitä vahvempia olemme niin sitä suuremmaksi avuksi voimme olla lähimmäisillemme. Heikko usko on turhaa touhua eikä johda mihinkään. Ja lisäksi heikkoon uskoon sisältyvä teeskennelty nöyryys on vain sitä samaa mitä farisealaisten ylpeys on.

        Pyytäkäämme siis suuria Jumalalta ja Hän antaa soimaamatta kaikille jotka haluavat pyytäää voimaa, sillä se voima tulee aina Jumalalta - ei meistä ihmisistä.

        "Heikko usko on turhaa touhua eikä johda mihinkään."

        Kuten sanoin, minun uskoni on se, mikä minulle on annettu ja sallittu. Jumalan lahja sekin. En sitä pidä arvottomana. Minusta ei ole oikein, että sinä mitätöit uskoni.


    • asiaa tunteva

      Tärkeintä on sulkea silmät tosiasioilta, välttää loogista ajattelua, ja tuudittaa itsensä satukuvaelmaan, jossa taivas odottaa naiiveja uskovaisiaan.

    • Tämä vahvistaa

      Käyn messussa, syömässä öytättejä, ja juomassa herramme verta.

    • Psalmi 84 kuvaa sitä, miten ihminen tarvitsee Jumalan läsnäoloa. Minulle uskon hoitaminen on ennen kaikkea sitä, että vietän aikaa "Jumalan kanssa". Kun siis sanon, että rukoushetket ovat alkaneet puhutella, tarkoitan, että olen alkanut kokea ne rauhoittavina ja sellaisiksi, että saan sitä lepoa mitä "temppelin esipihoissa hengailu" antaa.

      Jumalaa ei voi sitoa sanoihin eikä oppilauseisiin. Tämän voi nyt sitten halutessaan vääntää niin ettei papisto halua sanoa syntiä synniksi, mutta kun uskossa on kyse jostain niin kertakaikkiaan syvemmästä. Siitä, miten luotu kaipaa Luojansa yhteyteen hyvin samalla tavalla kuin pieni vauva kaipaa äidin rinnalle. Että muualla on huonompi olla silloinkin, kun kaikki on ihan hyvin. Koko elämä on vaan todempaa ja täydempää kun sitä eletään yhteydessä Jumalaan.

      Liitän tähän vielä jakeita psalmista 84, joka pukee omankin kokemukseni hyvin sanoiksi:

      Kuinka ihanat ovat sinun asuinsijasi, Herra Sebaot!
      Minun sydämeni nääntyy kaipauksesta,
      kun se ikävöi Herran temppelin esipihoille.
        Minun sieluni ja ruumiini kohottaa riemuhuudon,
        kun tulen elävän Jumalan eteen.
      Herra Sebaot, minun kuninkaani ja Jumalani!
      Sinun alttarisi luota on varpunenkin löytänyt kodin,
      pääskynen pesäpaikan, jossa se kasvattaa poikasensa.
        Miten onnellisia ovatkaan ne,
        jotka saavat asua sinun huoneessasi!
        He ylistävät sinua alati.
      Parempi on päivä sinun esipihoissasi
      kuin tuhat päivää muualla.
        Mieluummin olen kerjäläisenä temppelisi ovella
        kuin asun jumalattomien katon alla.
      Herra Jumala on aurinko ja kilpi,
      hän lahjoittaa meille armon ja kunnian.
        Hän ei kiellä hyvyyttään niiltä,
        jotka vaeltavat nuhteettomasti.

      Sinikka-pappi

      • Olen ollut jo vuosia erillään erilaisista hengellisistä piireistä siten, etten on aktiivisesti toiminut missään. Nytkin taitaa olla että työelämä vielä vaatii sen verran paljon, ettei tule lähdettyä muualle kuin Jumalan palveluksiin silloin tällöin. Olen siis tyytynyt kuuntelemaan ja katselemaan esim. telkkarista.

        Olen myös sitä mieltä että pelkästään lukemalla ei usko kehity, vaikka luenkin paljon esim. Raamattua. Ei elävä Jumala kirjaimien kautta toimi, vaan tässä hetkessä.

        Yksi tapa on käydä täällä lueskellen ja sitten miettien eri näkökulmia hengellisiin kysymyksiin. Metsä on tärkeä paikka, sillä siellä kokee kaikkein vahvimpina Jumalan läsnäolon. Siellä elää uskoaan ilman että sitä tarvitsee alinomaa ajatella.

        Olen myös sitä mieltä, että koska meillä jokaisella on omanlaisemme tavat ja tyylit, on jokaiselle suotava sellainen tapa uskoa, mikä oikeasti lähtee sieltä sydämestä. Ei se tee meitä sen paremmiksi vaikka kuinka muiden silmissä näyttäisi tekevän ja puhuvan ”oikein”.


      • .--+--.
        mummomuori kirjoitti:

        Olen ollut jo vuosia erillään erilaisista hengellisistä piireistä siten, etten on aktiivisesti toiminut missään. Nytkin taitaa olla että työelämä vielä vaatii sen verran paljon, ettei tule lähdettyä muualle kuin Jumalan palveluksiin silloin tällöin. Olen siis tyytynyt kuuntelemaan ja katselemaan esim. telkkarista.

        Olen myös sitä mieltä että pelkästään lukemalla ei usko kehity, vaikka luenkin paljon esim. Raamattua. Ei elävä Jumala kirjaimien kautta toimi, vaan tässä hetkessä.

        Yksi tapa on käydä täällä lueskellen ja sitten miettien eri näkökulmia hengellisiin kysymyksiin. Metsä on tärkeä paikka, sillä siellä kokee kaikkein vahvimpina Jumalan läsnäolon. Siellä elää uskoaan ilman että sitä tarvitsee alinomaa ajatella.

        Olen myös sitä mieltä, että koska meillä jokaisella on omanlaisemme tavat ja tyylit, on jokaiselle suotava sellainen tapa uskoa, mikä oikeasti lähtee sieltä sydämestä. Ei se tee meitä sen paremmiksi vaikka kuinka muiden silmissä näyttäisi tekevän ja puhuvan ”oikein”.

        " Ei elävä Jumala kirjaimien kautta toimi "
        Raamattu on JUMALAN SANAA ja se mulla on kyllä toiminut, ja niin olen kuullut muidenkin uskovien puhuvan.
        "Olen myös sitä mieltä että pelkästään lukemalla ei usko kehity, vaikka luenkin paljon esim. Raamattua."
        Mitä tuubaa... Jos lukisit Raamattua, se näkyisi myös puheistasi, vai variseeko kuin vesi hanhen selästä..


      • .--+--. kirjoitti:

        " Ei elävä Jumala kirjaimien kautta toimi "
        Raamattu on JUMALAN SANAA ja se mulla on kyllä toiminut, ja niin olen kuullut muidenkin uskovien puhuvan.
        "Olen myös sitä mieltä että pelkästään lukemalla ei usko kehity, vaikka luenkin paljon esim. Raamattua."
        Mitä tuubaa... Jos lukisit Raamattua, se näkyisi myös puheistasi, vai variseeko kuin vesi hanhen selästä..

        Ollaanpa sitä nyt kiukkuisia. Kyllä, luen Raamattua ahkerasti.


      • ottiko koville
        mummomuori kirjoitti:

        Ollaanpa sitä nyt kiukkuisia. Kyllä, luen Raamattua ahkerasti.

        " Ollaanpa sitä nyt kiukkuisia."
        Missä kohtaa tuossa on kiukkua ? Mutta valhe paistaa kauas tekstistäsi.Sinäkö poistatit ne jnk. laittamat kokoustaltioinnit ?


      • siinä ero
        mummomuori kirjoitti:

        Ollaanpa sitä nyt kiukkuisia. Kyllä, luen Raamattua ahkerasti.

        " Olen myös sitä mieltä että pelkästään lukemalla ei usko kehity, vaikka luenkin paljon esim. Raamattua."
        Eihän se kehity, jos et ole USKOSSA ! Jumalansana kyllä ruokkii niitä, jotka ovat Jumalan lapsia.


      • miten luet
        mummomuori kirjoitti:

        Ollaanpa sitä nyt kiukkuisia. Kyllä, luen Raamattua ahkerasti.

        Luetko rukouksessa ja annat Raamatun tutkia sinua?
        Pyhä Henki avaa raamatun sanan.


    • Maisalis

      Aivan totta puhut Sinikka- pappi. Olemme kaikki yksilöitä ja siksi myös hengellinen elämämme on ja saa olla yksilöllistä.

      Minun on vaikeata erotella henkisyyttä muusta elämästä. Jumala on kaikkialla ja Hän puhuttelee minua hyvin moninaisin muodoin, joskus jopa sellaisella tavalla joka ensin voi tuntua vähän negatiiviseltakin, mutta joka vähän ajan päästä osoittautuukin siunaukseksi. Luonnossa liikkuminen ja oleminen on minulle myös kuin Jumalan palvelemista, sillä luonnossa voin havaita Jumalan kädenjäljen ja kauneuden kaikkialla.

      • auttajasi

        Kyllä sitä nyt ollaan niiiiin harrasta... Kilometrin päähän tosin näkyy feikki ja epärehellisyys.

        Ollaan niin harrasta, sytytellään kynttilöitä, liikutaan luonnossa ja "nähdään kauneutta kaikkialla..."


        Kuulehan nyt. Olen seurannut kirjoitteluasi jonkin verran ja sanon tämän omaksi parhaaksesi: sinä et ole oikeassa ja vilpittömässä kristillisessä uskossa vaan elät oman mielikuvituksesi herttaisissa maailmoissa jossa uskontokin on sinun itsesi ja oman mielikuvituksesi kehittämää feikkiä.

        OIKEA kristillinen usko ei ole mitään valintatalouskoa jossa valitaan, minkälainen "minun" jumalani on, vaan otetaan vaari Raamatusta sellaisena kuin se on kirjoitettu. Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi, älä sano itseäsi uskovaksi, sillä tavalla vain petät itseäsi eläen helttaisissa mielikuvitusmaailmoissa.

        Muista tämä: Mielikuvitususko tuo mielikuvituspelastuksen. Ota siis vaari tästä ja lopeta teeskentely, mene itseesi ja jos haluat kristityksi, kadu pahuuttasi, tee parannus ja rukoile armoa että voisit tulla oikeaksi uskovaiseksi.


      • Huono uskovainen?
        auttajasi kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt ollaan niiiiin harrasta... Kilometrin päähän tosin näkyy feikki ja epärehellisyys.

        Ollaan niin harrasta, sytytellään kynttilöitä, liikutaan luonnossa ja "nähdään kauneutta kaikkialla..."


        Kuulehan nyt. Olen seurannut kirjoitteluasi jonkin verran ja sanon tämän omaksi parhaaksesi: sinä et ole oikeassa ja vilpittömässä kristillisessä uskossa vaan elät oman mielikuvituksesi herttaisissa maailmoissa jossa uskontokin on sinun itsesi ja oman mielikuvituksesi kehittämää feikkiä.

        OIKEA kristillinen usko ei ole mitään valintatalouskoa jossa valitaan, minkälainen "minun" jumalani on, vaan otetaan vaari Raamatusta sellaisena kuin se on kirjoitettu. Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi, älä sano itseäsi uskovaksi, sillä tavalla vain petät itseäsi eläen helttaisissa mielikuvitusmaailmoissa.

        Muista tämä: Mielikuvitususko tuo mielikuvituspelastuksen. Ota siis vaari tästä ja lopeta teeskentely, mene itseesi ja jos haluat kristityksi, kadu pahuuttasi, tee parannus ja rukoile armoa että voisit tulla oikeaksi uskovaiseksi.

        Itse kuuntelen saarnoja, hengellistä musiikkia ja virsiä. Tarkoitus olisi ehkä lähteä seurakunnan toimintaan mukaan. Viimeeksi varmaan 4-vuotta sitten olin kirkossa tms hengellisissä piireissä. Uskonelämäni on hieman "laimentunut" tässä lähiaikoina. Rukoilen vain hätätilanteessa. Jos on todellinen hätä, turvaudun Jumalaan rukoilemalla, mutta muuten en rukoile. Muutenkin suhteeni Jumalaan on vähän "laimeampi" mitä ennen. Raamattua en jaksa lukea, vaan mieluummin kuulisin kuin lukisin Jumalan sanaa, mutta mistään ei saa ilmasella ääniraamattua... Ja Johanneksen Evankeliumin äänitteen löysin kyllä, mutta en muita. Mistä voisi ladata ns. suoraan Raamattua? Minulla on puhelimessani Raamattu, mutta äänillä se ei valitettavasti toimi :/.


      • auttajasi kirjoitti:

        Kyllä sitä nyt ollaan niiiiin harrasta... Kilometrin päähän tosin näkyy feikki ja epärehellisyys.

        Ollaan niin harrasta, sytytellään kynttilöitä, liikutaan luonnossa ja "nähdään kauneutta kaikkialla..."


        Kuulehan nyt. Olen seurannut kirjoitteluasi jonkin verran ja sanon tämän omaksi parhaaksesi: sinä et ole oikeassa ja vilpittömässä kristillisessä uskossa vaan elät oman mielikuvituksesi herttaisissa maailmoissa jossa uskontokin on sinun itsesi ja oman mielikuvituksesi kehittämää feikkiä.

        OIKEA kristillinen usko ei ole mitään valintatalouskoa jossa valitaan, minkälainen "minun" jumalani on, vaan otetaan vaari Raamatusta sellaisena kuin se on kirjoitettu. Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi, älä sano itseäsi uskovaksi, sillä tavalla vain petät itseäsi eläen helttaisissa mielikuvitusmaailmoissa.

        Muista tämä: Mielikuvitususko tuo mielikuvituspelastuksen. Ota siis vaari tästä ja lopeta teeskentely, mene itseesi ja jos haluat kristityksi, kadu pahuuttasi, tee parannus ja rukoile armoa että voisit tulla oikeaksi uskovaiseksi.

        Miten voi toinen uskova kieltää toiselta uskon? Mittaatko sinä ulkoilla asioilla muiden uskon vilpittömyyden ja ”oikeellisuuden”?

        ”Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi…”

        Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi? Niin ja miten itse elät uskoasi arkipäivässä?

        Miksi uskon pitää olla loputonta katumista ja parannuksen tekoa?


      • osimoilleen näin
        mummomuori kirjoitti:

        Miten voi toinen uskova kieltää toiselta uskon? Mittaatko sinä ulkoilla asioilla muiden uskon vilpittömyyden ja ”oikeellisuuden”?

        ”Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi…”

        Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi? Niin ja miten itse elät uskoasi arkipäivässä?

        Miksi uskon pitää olla loputonta katumista ja parannuksen tekoa?

        "Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi?"

        Niin - tässä kuuluu kaikuja syntiinlankeemustapahtumaan .. "Onko Jumala todella sanonut?". Tuosta se aikoinaan alkoi ja jatkuu yhä samalla tyylillä.

        Jeesuksen vastaus mummolle oli, että Jumalan sanasta ei katoa pieninkään piirto. Näin prikulleen Jeesus Jumalan Sanan ottaa.

        Miten uskova arvioi toisen uskon?

        Tämä on oleellisin Jumalan lahja uskovalle. Meidän tulee olla aina VARMA siitä miten toinen uskoo, jotta voimme oikein evankelioida. Miten tuo tapahtuu? Yksinkertaista! Ihminen aina itse paljastaa uskonsa laadun. Arviointi on helppoa kuin heinänteko sille joka uskoo. Näin osaamme suunnata sanan oikein ko. henkilölle. Koska tulee kehoittaa, koska rohkaista, koska auttaa, koska kertoa mitä Jeesus on, koska olla tukena, ..... näin voimme auttaa sitä heikkoa elämässään ja uskossaan eteenpäin sillä rakkaudella minkä Jeesus aikoinaan omasi.


      • osimoilleen näin kirjoitti:

        "Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi?"

        Niin - tässä kuuluu kaikuja syntiinlankeemustapahtumaan .. "Onko Jumala todella sanonut?". Tuosta se aikoinaan alkoi ja jatkuu yhä samalla tyylillä.

        Jeesuksen vastaus mummolle oli, että Jumalan sanasta ei katoa pieninkään piirto. Näin prikulleen Jeesus Jumalan Sanan ottaa.

        Miten uskova arvioi toisen uskon?

        Tämä on oleellisin Jumalan lahja uskovalle. Meidän tulee olla aina VARMA siitä miten toinen uskoo, jotta voimme oikein evankelioida. Miten tuo tapahtuu? Yksinkertaista! Ihminen aina itse paljastaa uskonsa laadun. Arviointi on helppoa kuin heinänteko sille joka uskoo. Näin osaamme suunnata sanan oikein ko. henkilölle. Koska tulee kehoittaa, koska rohkaista, koska auttaa, koska kertoa mitä Jeesus on, koska olla tukena, ..... näin voimme auttaa sitä heikkoa elämässään ja uskossaan eteenpäin sillä rakkaudella minkä Jeesus aikoinaan omasi.

        Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo.

        ”Meidän tulee olla aina VARMA siitä miten toinen uskoo, jotta voimme oikein evankelioida.”

        Siis taidat tarkoittaa että voit käännyttää paremmin? Haluat siis itse määrittää, onko toinen juuri sillä tavoin ajatteleva kuin itsekin olet? Kun toiselle uskovalle evankelioit.

        Minusta esim. sinun uskosi on Jumalan ja sinun välinen asia, jossa vain Jumala tietää mikä on uskosi. Voin keskustella kanssasi näkemyksistä, ajatuksista ja niin poispäin, mutta en määritellä uskoasi.


      • Sinunkin auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        Miten voi toinen uskova kieltää toiselta uskon? Mittaatko sinä ulkoilla asioilla muiden uskon vilpittömyyden ja ”oikeellisuuden”?

        ”Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi…”

        Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi? Niin ja miten itse elät uskoasi arkipäivässä?

        Miksi uskon pitää olla loputonta katumista ja parannuksen tekoa?

        Oliskohan parempi että lopettaisit tuon näsäviisastelun!

        Niin kauan kuin pidät itseäsi Jumalaa ja Raamattua viisaampana ja olet Raamatun poispanija, et ole kristitty vaan teeskentelijä joista Raamattu varoittaa.


      • Auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo.

        ”Meidän tulee olla aina VARMA siitä miten toinen uskoo, jotta voimme oikein evankelioida.”

        Siis taidat tarkoittaa että voit käännyttää paremmin? Haluat siis itse määrittää, onko toinen juuri sillä tavoin ajatteleva kuin itsekin olet? Kun toiselle uskovalle evankelioit.

        Minusta esim. sinun uskosi on Jumalan ja sinun välinen asia, jossa vain Jumala tietää mikä on uskosi. Voin keskustella kanssasi näkemyksistä, ajatuksista ja niin poispäin, mutta en määritellä uskoasi.

        "minuuskonijaminunuskoni"... -Niin kauan kuin olet Raamatun halveksija, sinulla ei OLE mitään uskoa!

        Kummassa on vika: ymmärryksessä vai kuulossa kun tämä ei mene perille?


      • osimoilleen näin
        mummomuori kirjoitti:

        Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo.

        ”Meidän tulee olla aina VARMA siitä miten toinen uskoo, jotta voimme oikein evankelioida.”

        Siis taidat tarkoittaa että voit käännyttää paremmin? Haluat siis itse määrittää, onko toinen juuri sillä tavoin ajatteleva kuin itsekin olet? Kun toiselle uskovalle evankelioit.

        Minusta esim. sinun uskosi on Jumalan ja sinun välinen asia, jossa vain Jumala tietää mikä on uskosi. Voin keskustella kanssasi näkemyksistä, ajatuksista ja niin poispäin, mutta en määritellä uskoasi.

        "Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo. "

        Tottakai uskova ottaa Jumalan koko Sanan todesta!

        Muihin kysymyksiisi en vastaa koska ne ovat sinun omia ongelmiasi. En suostu edelleenkään siihen että panet omia sanoja ja hulluja ajatuksiasi toisen kontolle.

        Uskovan tulee aina tarkoin tiedostaa sen toisen uskon, että voi oikein suunnata sanomansa. Tässä auttaa Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki. Sinä et voi tästä tietää, koska sinulla ei ole Pyhää Henkeä.


      • Auttajasi kirjoitti:

        "minuuskonijaminunuskoni"... -Niin kauan kuin olet Raamatun halveksija, sinulla ei OLE mitään uskoa!

        Kummassa on vika: ymmärryksessä vai kuulossa kun tämä ei mene perille?

        SE että en palvo Raamattu ei todellakaan tarkoita, etten sitä vakavissani ottaisi.


      • osimoilleen näin kirjoitti:

        "Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo. "

        Tottakai uskova ottaa Jumalan koko Sanan todesta!

        Muihin kysymyksiisi en vastaa koska ne ovat sinun omia ongelmiasi. En suostu edelleenkään siihen että panet omia sanoja ja hulluja ajatuksiasi toisen kontolle.

        Uskovan tulee aina tarkoin tiedostaa sen toisen uskon, että voi oikein suunnata sanomansa. Tässä auttaa Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki. Sinä et voi tästä tietää, koska sinulla ei ole Pyhää Henkeä.

        No, tästä emme näytä pääsevän yhteisymmärrykseen, koska vastaus taitaa olla aika vaikea antaa?

        Mieluummin vien evankeliumia heille, joilla ei ole joko uskoa ollenkaan tai se on hiipumassa (syitä on monta). En ymmärrä miksi toista pitää käännyttää.

        Mutta tuo on aina surullista lukea, kun joku päättää Jumalan puolesta kenellä saa tai kenellä ei saa olla Pyhää Henkeä.


      • Sinunkin auttajasi kirjoitti:

        Oliskohan parempi että lopettaisit tuon näsäviisastelun!

        Niin kauan kuin pidät itseäsi Jumalaa ja Raamattua viisaampana ja olet Raamatun poispanija, et ole kristitty vaan teeskentelijä joista Raamattu varoittaa.

        En pidä itseäni Jumalaa viisaampana ja siksipä en väitä, että Jumala on juuri näin tarkoittanut.

        Raamattua pidän hyvin tärkeänä kirjana, mutta jumalaa siitä ei vielä ole tullut.

        Koen että aivan samalla tavalla me kaikki tuota Raamattua voimme lukea. Eivät hekään jotka uskovat että Raamatussa on jotain vain yksin heille salattua tietoa, sen kummempia mielestäni ole.


      • Auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        SE että en palvo Raamattu ei todellakaan tarkoita, etten sitä vakavissani ottaisi.

        Enkös minä jo kieltänyt sinua viisastelemasta ja olemasta nenäkäs?

        Sinä halveksit Raamattua kun et ota sen joka kohtaa tosissasi. Nyt kohdallasi ei enää ole kyse tiedon puutteesta vaan aidosta paatumisesta.

        Sinä ET ota Raamattua vakavissasi, kun et ota sitä kokonaan tosissasi. Olet korskea ja röyhkeä Jumalan sanan perkaaja ja poispanija joka pidät itseäsi koko maailman viisaimpana Raamatunperkaajana ja mestarina. Olet omasta mielestäsi viisaampi kirkkoa, Jumalaa, Lutheria, seurakuntaa, kirkkoisiä ja koko kristillistä traditiota kun istut ylhäisessä ja korskeassa viisaudessasi ja reviskelet irti Raamatun lehtiä:

        "tätä minä en hyväksy...tätä minä en hyväksy...tuossa Jumalan on väärässä ja minä oikeassa... tätä minä en hyväksy..."

        Etkö muista Raamatun viimeisillä lehdillä olevaa vakavaa varoitusta:

        "jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."


        Eikö mikään liikauta korskeaa ja paatunutta sydäntäsi?


      • Auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        En pidä itseäni Jumalaa viisaampana ja siksipä en väitä, että Jumala on juuri näin tarkoittanut.

        Raamattua pidän hyvin tärkeänä kirjana, mutta jumalaa siitä ei vielä ole tullut.

        Koen että aivan samalla tavalla me kaikki tuota Raamattua voimme lukea. Eivät hekään jotka uskovat että Raamatussa on jotain vain yksin heille salattua tietoa, sen kummempia mielestäni ole.

        Kyllä sinä nimenomaan PIDÄT itseäsi Jumalaa viisaampana kun halveksit Hänen sanaansa.

        Olet muka olevinasi nokkela viisastelemalla ettei Raamattu ole Jumala. Se ei sinua tule viimeisellä tuomiolla auttamaan. Raamattu on Jumalan sana jonka Hän on käskenyt sinun uskoa sellaisenaan.

        Aivan sama kuin esimiehesi käskisi sinu nkirjallisesti tehdä jotain, alkaisit viisastelemaan ettei se kirje "ole esimiehesi" joten sitä e tarvitse ottaa tosissaan ja totella. Luuletko esimiehesi siitä ilahtuvan, oi sinä korkskea ja Jumalaa viisaampi "raamattueiolejumalani" -viisastelija?


      • Auttajasi kirjoitti:

        Enkös minä jo kieltänyt sinua viisastelemasta ja olemasta nenäkäs?

        Sinä halveksit Raamattua kun et ota sen joka kohtaa tosissasi. Nyt kohdallasi ei enää ole kyse tiedon puutteesta vaan aidosta paatumisesta.

        Sinä ET ota Raamattua vakavissasi, kun et ota sitä kokonaan tosissasi. Olet korskea ja röyhkeä Jumalan sanan perkaaja ja poispanija joka pidät itseäsi koko maailman viisaimpana Raamatunperkaajana ja mestarina. Olet omasta mielestäsi viisaampi kirkkoa, Jumalaa, Lutheria, seurakuntaa, kirkkoisiä ja koko kristillistä traditiota kun istut ylhäisessä ja korskeassa viisaudessasi ja reviskelet irti Raamatun lehtiä:

        "tätä minä en hyväksy...tätä minä en hyväksy...tuossa Jumalan on väärässä ja minä oikeassa... tätä minä en hyväksy..."

        Etkö muista Raamatun viimeisillä lehdillä olevaa vakavaa varoitusta:

        "jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu."


        Eikö mikään liikauta korskeaa ja paatunutta sydäntäsi?

        Toivon että hetken mietititte tätä asiaa. Alkukristityillä ei ollut Raamattua. silti heidän uskonsa on varmasti ollut vilpitön. Ja kun Raamattu vihdoin kolmensadan vuoden päästä koottiin, sitä saattoivat lukea vian harvat ja valitut. Silloin oli ihmisten vain itse mietittävä se, mikä on Jumalan tahtoa ja välillä kuunneltava niitä, jotka Raamattua koettivat sitten selittää.

        Samoin niillä tuhansilla joilla ei ole ollut edes lukutaitoa lukea Raamattua, he ovat ehkä kuulleet jotain sieltä ja täältä siitä. Silti heidänkin uskonsa on varmasti ollut vilpitöntä. Kuten nykyään aika monessa karismaattisessa tai herätysliikkeessä ei juuri lueta Raamattua vaan kuullaan muiden selityksiä. Enkä epäile heidänkään uskoa.

        En epäile kenenkään uskoa, joka sen tuo vilpittömästi esille. Oli sitten ne näkemykset millaisia tahansa. En vain koe että meillä ihmisillä on tuollaista valtaa, että voimme päättää Jumalan puolesta sen, kenen usko on riittävä ja kenen riittämätön.

        Joten otan Raamatun vakavissani vaikka en pilkuntarkkaan koeta sitä tulkita. Uskon että kirjain ei ole se tärkeä vaan se henki, millä sitä luetaan.


      • nomen nescio
        osimoilleen näin kirjoitti:

        "Ellet sinä ole Jumala, niin kysyin – miksi sinä et ota koko Raamattua todesta? En siis sitä, mitä Jumala sanoo. "

        Tottakai uskova ottaa Jumalan koko Sanan todesta!

        Muihin kysymyksiisi en vastaa koska ne ovat sinun omia ongelmiasi. En suostu edelleenkään siihen että panet omia sanoja ja hulluja ajatuksiasi toisen kontolle.

        Uskovan tulee aina tarkoin tiedostaa sen toisen uskon, että voi oikein suunnata sanomansa. Tässä auttaa Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki. Sinä et voi tästä tietää, koska sinulla ei ole Pyhää Henkeä.

        "Uskovan tulee aina tarkoin tiedostaa sen toisen uskon, että voi oikein suunnata sanomansa. Tässä auttaa Jeesuksen lähettämä Pyhä Henki. Sinä et voi tästä tietää, koska sinulla ei ole Pyhää Henkeä."

        Tuossa puhuu pilkkaaja! Tai mt-ongelmainen.


      • Auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        Toivon että hetken mietititte tätä asiaa. Alkukristityillä ei ollut Raamattua. silti heidän uskonsa on varmasti ollut vilpitön. Ja kun Raamattu vihdoin kolmensadan vuoden päästä koottiin, sitä saattoivat lukea vian harvat ja valitut. Silloin oli ihmisten vain itse mietittävä se, mikä on Jumalan tahtoa ja välillä kuunneltava niitä, jotka Raamattua koettivat sitten selittää.

        Samoin niillä tuhansilla joilla ei ole ollut edes lukutaitoa lukea Raamattua, he ovat ehkä kuulleet jotain sieltä ja täältä siitä. Silti heidänkin uskonsa on varmasti ollut vilpitöntä. Kuten nykyään aika monessa karismaattisessa tai herätysliikkeessä ei juuri lueta Raamattua vaan kuullaan muiden selityksiä. Enkä epäile heidänkään uskoa.

        En epäile kenenkään uskoa, joka sen tuo vilpittömästi esille. Oli sitten ne näkemykset millaisia tahansa. En vain koe että meillä ihmisillä on tuollaista valtaa, että voimme päättää Jumalan puolesta sen, kenen usko on riittävä ja kenen riittämätön.

        Joten otan Raamatun vakavissani vaikka en pilkuntarkkaan koeta sitä tulkita. Uskon että kirjain ei ole se tärkeä vaan se henki, millä sitä luetaan.

        Äläpä taas valehtele, vaikka itse oletkin tietämätön. Alkukristityillä oli Raamattu. Tärkeää ei ole se, että se nidottiin kaanoniksi 300 -luvulla kuten typeryyksissäsi ja tietämättömyydessäsi kuvittelet.

        Heillä oli koko vanhan testamentin kirjoitukset ahkerassa käytössä joita he tutkivatkin ja joista saarnasivat. Lisäksi nämä alkuperäiset apostolien kirjeet jotka juuri HEILLE kirjoitettiinkin.

        Kannattaisi sivistää vähän itseään kun pelkällä apukoulun kolmella luokalla on noin huonot yleistiedot asioista!


      • Auttajasi
        mummomuori kirjoitti:

        Miten voi toinen uskova kieltää toiselta uskon? Mittaatko sinä ulkoilla asioilla muiden uskon vilpittömyyden ja ”oikeellisuuden”?

        ”Niin kauan kuin et ota koko Raamatttua tosissasi…”

        Oletko juuri sinä se, joka kykenee ottamaan KOKO Raamatun tosissasi? Niin ja miten itse elät uskoasi arkipäivässä?

        Miksi uskon pitää olla loputonta katumista ja parannuksen tekoa?

        Minä olen juuri se joka kykenee ottamaan koko Raamatun tosissaan!

        Sinäkin kykenisit, jos luopuisit tuosta ylpeästä omavanhurskaudestasi ja korskeudestasi.


      • Auttajasi kirjoitti:

        Kyllä sinä nimenomaan PIDÄT itseäsi Jumalaa viisaampana kun halveksit Hänen sanaansa.

        Olet muka olevinasi nokkela viisastelemalla ettei Raamattu ole Jumala. Se ei sinua tule viimeisellä tuomiolla auttamaan. Raamattu on Jumalan sana jonka Hän on käskenyt sinun uskoa sellaisenaan.

        Aivan sama kuin esimiehesi käskisi sinu nkirjallisesti tehdä jotain, alkaisit viisastelemaan ettei se kirje "ole esimiehesi" joten sitä e tarvitse ottaa tosissaan ja totella. Luuletko esimiehesi siitä ilahtuvan, oi sinä korkskea ja Jumalaa viisaampi "raamattueiolejumalani" -viisastelija?

        Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta tarkoitus ei ollut loukata. Eri näkökulmat vain samaan asiaan.

        En usko että uhkailu tai muukaan on tässä asiallista? Kyllä vastaan Jumalalle kaikesta aivan kuten muutkin.

        Voit toki pitää uskosi siitä, että aivan koko Raamatun osaat ja kykenet sen täydellisesti ymmärtämään sekä elämään sen mukaisesti. Me muut sen sijaan kovasti opettelemme sekä huomaamme ne moninaiset kohdat, joita ei niin vain ymmärretä vaan tarvitaan paljon muunkinlaista tietoa. Samoin monet ovat huomanneet että eri suuntaukset löytävät aivan eri painopisteitä Raamatusta, vaikka samaa kirjaa lukevatkin.


      • Avustajasi
        mummomuori kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä tuohtumuksesi, mutta tarkoitus ei ollut loukata. Eri näkökulmat vain samaan asiaan.

        En usko että uhkailu tai muukaan on tässä asiallista? Kyllä vastaan Jumalalle kaikesta aivan kuten muutkin.

        Voit toki pitää uskosi siitä, että aivan koko Raamatun osaat ja kykenet sen täydellisesti ymmärtämään sekä elämään sen mukaisesti. Me muut sen sijaan kovasti opettelemme sekä huomaamme ne moninaiset kohdat, joita ei niin vain ymmärretä vaan tarvitaan paljon muunkinlaista tietoa. Samoin monet ovat huomanneet että eri suuntaukset löytävät aivan eri painopisteitä Raamatusta, vaikka samaa kirjaa lukevatkin.

        Kuuleppas nyt pässinpää:

        Missä minä olen väittänyt ymmärtäväni Raamatun täydellisesti ja eläväni täydellisesti sen mukaan? Onko piru aivan riivannut sinut kun pitää tuollaista valetta ja epätotuuksia suoltaa?

        Minä vain sanoin että otan sen KOKONAAN tosissani!

        Sinä et sen sijaan ota sitä edes tosissaan vaan halveksit sitä , ruodit, perkaat ja tallot sitä likaisilla jaloillasi, pidät itseäsi sen yläpuolella olevana, revit siitä sivuja ja mainostat itseäsi Jumalaa viisaampana.

        Jos sinäkin nöyrtyisit ja ottaisit koko Raamatun tosissasi, ei olisi enää varaa olla noin pöykeä ja omaa viisautta täynnä!

        Lakkaa jauhamasta noista "eri suuntauksista", koska se on sinulle vain tekosyy jonka olet keksinyt jonka avulla voit jatkaa korskeassa ylpeydessäsi ja parantumattomassa paatumuksessasi.

        Ja todella: sinä ihan oikeasti vastaat ITSE noista käsityksistäsi kerran. Älä luule sitä asiaa joksikin leikiksi!


      • eräs sivustakatsoja
        Auttajasi kirjoitti:

        Minä olen juuri se joka kykenee ottamaan koko Raamatun tosissaan!

        Sinäkin kykenisit, jos luopuisit tuosta ylpeästä omavanhurskaudestasi ja korskeudestasi.

        MInua alkoi kiinnostaa tässä välissä sellainen kysymys, että miten otat esim. Simsonin ja Delilahin kertomuksen? Viime aikoina olen miettinyt juuri Jumalan sana = mitä se merkitsee. Sehän on toisaalta Raamatun puhetta, toisaalta Jeesuksen sanoja (Jeesus itsekin sanoo, että hänen sanansa eivät katoa), toisaalta Jeesus itse on Sana.

        Muuten sanon, että ehkä et sovellu opettajaksi, sillä toisten pässinpääksi nimittely hieman viittaisi siihen. Voin varmaan ymmärtää paljonkin Jumalan sanasta, mutta sitten olla luonteeltaan vähän huono opettaja. Tätä en sano mitenkään pahalla, vaan yritän antaa neuvoja opetustyyliin.


      • auttajasi
        eräs sivustakatsoja kirjoitti:

        MInua alkoi kiinnostaa tässä välissä sellainen kysymys, että miten otat esim. Simsonin ja Delilahin kertomuksen? Viime aikoina olen miettinyt juuri Jumalan sana = mitä se merkitsee. Sehän on toisaalta Raamatun puhetta, toisaalta Jeesuksen sanoja (Jeesus itsekin sanoo, että hänen sanansa eivät katoa), toisaalta Jeesus itse on Sana.

        Muuten sanon, että ehkä et sovellu opettajaksi, sillä toisten pässinpääksi nimittely hieman viittaisi siihen. Voin varmaan ymmärtää paljonkin Jumalan sanasta, mutta sitten olla luonteeltaan vähän huono opettaja. Tätä en sano mitenkään pahalla, vaan yritän antaa neuvoja opetustyyliin.

        Jos toinen tahallisesti ja tarkoituksella vääntelee sanojasi ja tarkoituksiasi toiseksi, mitä olet itse sanonut niin kyllä se on ansainnut nimen pässinpää.

        Ei tule olla liian hempeilevä, kuten tämän palstan pippi-papit jotka yrittävät ihmisiä miellyttävällä äänellä, lempeillä silmillä ja laupiaan teeskennellyllä ilmeellä antaa vaikutelmaa "Hyvästä ihmisestä".

        Jos joku on päässi niin se on silloin pässi jos se sen nimen on typeryydellään ansainnut.


      • Avustajasi kirjoitti:

        Kuuleppas nyt pässinpää:

        Missä minä olen väittänyt ymmärtäväni Raamatun täydellisesti ja eläväni täydellisesti sen mukaan? Onko piru aivan riivannut sinut kun pitää tuollaista valetta ja epätotuuksia suoltaa?

        Minä vain sanoin että otan sen KOKONAAN tosissani!

        Sinä et sen sijaan ota sitä edes tosissaan vaan halveksit sitä , ruodit, perkaat ja tallot sitä likaisilla jaloillasi, pidät itseäsi sen yläpuolella olevana, revit siitä sivuja ja mainostat itseäsi Jumalaa viisaampana.

        Jos sinäkin nöyrtyisit ja ottaisit koko Raamatun tosissasi, ei olisi enää varaa olla noin pöykeä ja omaa viisautta täynnä!

        Lakkaa jauhamasta noista "eri suuntauksista", koska se on sinulle vain tekosyy jonka olet keksinyt jonka avulla voit jatkaa korskeassa ylpeydessäsi ja parantumattomassa paatumuksessasi.

        Ja todella: sinä ihan oikeasti vastaat ITSE noista käsityksistäsi kerran. Älä luule sitä asiaa joksikin leikiksi!

        No, opettajaksi sinusta ei taida olla : )

        Olen ymmärtänyt niin että jos kokonaan Raamatun ottaa tosissaan, silloin myös ymmärtää sen kokonaan ja toimii sen mukaan.


      • Auttajasi kirjoitti:

        Äläpä taas valehtele, vaikka itse oletkin tietämätön. Alkukristityillä oli Raamattu. Tärkeää ei ole se, että se nidottiin kaanoniksi 300 -luvulla kuten typeryyksissäsi ja tietämättömyydessäsi kuvittelet.

        Heillä oli koko vanhan testamentin kirjoitukset ahkerassa käytössä joita he tutkivatkin ja joista saarnasivat. Lisäksi nämä alkuperäiset apostolien kirjeet jotka juuri HEILLE kirjoitettiinkin.

        Kannattaisi sivistää vähän itseään kun pelkällä apukoulun kolmella luokalla on noin huonot yleistiedot asioista!

        Niin, ehkä kannattaa ottaa ensin selvää….


      • auttajasi kirjoitti:

        Jos toinen tahallisesti ja tarkoituksella vääntelee sanojasi ja tarkoituksiasi toiseksi, mitä olet itse sanonut niin kyllä se on ansainnut nimen pässinpää.

        Ei tule olla liian hempeilevä, kuten tämän palstan pippi-papit jotka yrittävät ihmisiä miellyttävällä äänellä, lempeillä silmillä ja laupiaan teeskennellyllä ilmeellä antaa vaikutelmaa "Hyvästä ihmisestä".

        Jos joku on päässi niin se on silloin pässi jos se sen nimen on typeryydellään ansainnut.

        Tuota, onko koskaan tullut mieleesi että jos viestiäsi ei joku ymmärrä mielestäsi oikein, koettaisit selventää sitä?

        2.Timoteuksen kirje:
        2:24 Mutta Herran palvelijan ei sovi riidellä, vaan hänen tulee olla lempeä kaikkia kohtaan, kyetä opettamaan ja pahaa kärsimään;
        2:25 hänen tulee sävyisästi ojentaa vastustelijoita; ehkäpä Jumala antaa heille mielenmuutoksen, niin että tulevat tuntemaan totuuden


      • Varokaa!

        Maisalis on trolli.


      • uskossa pysyminen
        Huono uskovainen? kirjoitti:

        Itse kuuntelen saarnoja, hengellistä musiikkia ja virsiä. Tarkoitus olisi ehkä lähteä seurakunnan toimintaan mukaan. Viimeeksi varmaan 4-vuotta sitten olin kirkossa tms hengellisissä piireissä. Uskonelämäni on hieman "laimentunut" tässä lähiaikoina. Rukoilen vain hätätilanteessa. Jos on todellinen hätä, turvaudun Jumalaan rukoilemalla, mutta muuten en rukoile. Muutenkin suhteeni Jumalaan on vähän "laimeampi" mitä ennen. Raamattua en jaksa lukea, vaan mieluummin kuulisin kuin lukisin Jumalan sanaa, mutta mistään ei saa ilmasella ääniraamattua... Ja Johanneksen Evankeliumin äänitteen löysin kyllä, mutta en muita. Mistä voisi ladata ns. suoraan Raamattua? Minulla on puhelimessani Raamattu, mutta äänillä se ei valitettavasti toimi :/.

        Evlut kirkko ei pidä ketään uskossa saati johdata siihen.
        Raamattua ei pidetä Jumalan sanana kirkossa joten se on hengetön. Suuriosa papeista ei edes ole uudestisyntyneitä.
        Vapaissa suunnissa saa hyvää Raamatunopetusta.


      • kaiken ydin
        Varokaa! kirjoitti:

        Maisalis on trolli.

        mummomuori ja maisalis ovat liberaaleja.
        Pitääkö "tytöt" paikkansa? Ainakin puolustatte homoliittoja.


    • Edelliseen lisäys

      Tietenkään tällainen "Jeesuksen uudelleen ristinnaulitseminen" alati toistettavana syntiuhrin jakeluna ja ateriapalveluna ei perustu lainkaan Jumalan sanaa, vaan pakanuuuten, jossa itseasissa ei saada aikaan mitään muuta kuin että: pilkataan ja julkihäpäistään Jeesuksen Kriustuksen antamaa yhtä ainolaa syntiuhria ja sen voimaa: Hebr. 6:6; 10:11-18.

      Tälainen uuspakanuus on paho-laisesta.

      • poistoon

        Ja niitä paholaisiakin kun tahtoo tännekin tulla joka ikkunoista ja ovista, vaikka kuinkas olisi bannattu tai kielletty tulemasta. Mutta kai Se niin on, että siellä Se paholainen nukkuu, missä evankeliumia julistetaan ja missä sakramentit oikein jaetaan.


      • poistoon
        poistoon kirjoitti:

        Ja niitä paholaisiakin kun tahtoo tännekin tulla joka ikkunoista ja ovista, vaikka kuinkas olisi bannattu tai kielletty tulemasta. Mutta kai Se niin on, että siellä Se paholainen nukkuu, missä evankeliumia julistetaan ja missä sakramentit oikein jaetaan.

        Korjaus. nukkuu=liikkuu


    • Amandax

      Minä en ole oikeastaan koskaan ajatellut että uskoa pitäisi hoitaa jotenkin. Ajattelen että usko vain on olemassa eikä mikään vaikuta siihen. Ajattelen myös että kaikkien hengellinen elämä on omanlaistaan eikä toiset voi siihen sekaantua. Mutta muuten niin musiikki on kyllä minullekin tärkeää. Onko kukaan ollut kuulemassa hiljaista rukouslaulua? Minä olen muutaman kerran ollut ja ne oli aika hienoja elämyksiä monellakin tavalla. Siis yksi tilaisuus oli sellaisessa pienessä kappelissa missä oli tosi erikoinen akustiikka ja koko huoneeseen tuli ihmeellinen tunnelma ja tuntui kuin olisi mennyt sen tunnelman sisään. Vaikea selittää mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan. Että se laulu ihan kuin täytti ihmiset kokonaan.

      • Amandax

        Niin että onko kukaan ollut kuuntelemassa hiljaista rukouslaulua? Mitä ajattelette siitä?


      • Amandax kirjoitti:

        Niin että onko kukaan ollut kuuntelemassa hiljaista rukouslaulua? Mitä ajattelette siitä?

        En muista kuulleeni. Pitääpä laittaa mieleen jos joskus tilaisuus tulee. Onko vinkkejä?


      • Amandax
        mummomuori kirjoitti:

        En muista kuulleeni. Pitääpä laittaa mieleen jos joskus tilaisuus tulee. Onko vinkkejä?

        Ainakin sellaiset kuin Vox Silentii ja Anima mea, voi olla jonkun messun tai vastaavan yhteydessä, mutta on ollut muitakin tilaisuuksia Helsingissä, en tiedä onko muualla Suomessa. Jos on mahdollisuus, niin kannattaa mennä joskus kuuntelemaan, se on aika erilaista kuin muu kirkkomusiikki, sellaista meditatiivista tavallaan mutta myös hyvin voimakasta jotenkin. Että ei välttämättä miellytä kaikkia mutta voi kokeilla jos tykkää. Aika paljon vaikuttaa sen tilan akustiikka missä ollaan, ei välttämättä kuulu kunnolla kaikissa paikoissa. Sitten on myös cd-levyjä saatavilla.


      • Evita-
        Amandax kirjoitti:

        Niin että onko kukaan ollut kuuntelemassa hiljaista rukouslaulua? Mitä ajattelette siitä?

        Tarkoitatko sellaista, mitä esim hiljaisuuden retriitissä käytetään?


      • Amandax
        Evita- kirjoitti:

        Tarkoitatko sellaista, mitä esim hiljaisuuden retriitissä käytetään?

        En ole varma käytetäänkö siinä, voi hyvin olla. En ole ollut koskaan retriitissä, sekin olisi tosi kiinnostava kokemus.


      • ehdotukseni
        Amandax kirjoitti:

        En ole varma käytetäänkö siinä, voi hyvin olla. En ole ollut koskaan retriitissä, sekin olisi tosi kiinnostava kokemus.

        Niin jos olisi varaa sellaiseen vetäytyä.

        Kirkko voisikin järjestää hiljaisuuden retriittejä erityisesti kaupungissa kopeissa asuville ainaisen metelin keskellä eläville ihmisille, joilla ei ole varaa retriitteihin.


      • Amandax
        ehdotukseni kirjoitti:

        Niin jos olisi varaa sellaiseen vetäytyä.

        Kirkko voisikin järjestää hiljaisuuden retriittejä erityisesti kaupungissa kopeissa asuville ainaisen metelin keskellä eläville ihmisille, joilla ei ole varaa retriitteihin.

        Eikö niitä jo järjestetäkin, ei kai ne kovin kalliita ole jos vaikka viikonlopuksi menisi.


      • ehdotukseni
        Amandax kirjoitti:

        Eikö niitä jo järjestetäkin, ei kai ne kovin kalliita ole jos vaikka viikonlopuksi menisi.

        Niin varmasti, jos on ihan tavallinen eikä köyhä. Köyhät asuvat pikku kanikopeissaan (yleensä yksin), jotka maksavat kaupungissa sen verran maltaita, ettei siinä varaa mihinkään retriitteihin ole. Tässä olisikin ideaa, eikö voitaisi järjestää itse siinä kaupungissa hiljaista tilaa? Ei tarvisi järjestää edes mitään retriittiä kalliine henkilökuntineen, vaan vain hiljainen tila.


      • Amandax
        ehdotukseni kirjoitti:

        Niin varmasti, jos on ihan tavallinen eikä köyhä. Köyhät asuvat pikku kanikopeissaan (yleensä yksin), jotka maksavat kaupungissa sen verran maltaita, ettei siinä varaa mihinkään retriitteihin ole. Tässä olisikin ideaa, eikö voitaisi järjestää itse siinä kaupungissa hiljaista tilaa? Ei tarvisi järjestää edes mitään retriittiä kalliine henkilökuntineen, vaan vain hiljainen tila.

        Tosi hyvä idea jos vain on joku paikka, vai seurakunnaltako aiot kysyä? Muutenkin saisi olla kaikkea ilmaista toimintaa mahdollisimman paljon. Minusta kirkon pitäisi suuntautua enemmän köyhien ihmisten auttamiseen ja yksinäisten.


      • suhdetta hoidettava

        Jos sinulla on suhde Jumalaan ja Jeesukseen tietysti hoidat tätä suhdetta.
        - Raamatun lukeminen =>Jumalan ja Jeesuksen tunteminen ja kuunteleminen
        - Rukous
        Eihän sitä muuten voi olla?


    • yksi tie

      Vain syntymällä uudesti ylhäältä ja turvautumalla Jeesuksen Kristuksen veren sovitustyöhön on merkitystä. Ei liberaaliteologia ja omat mieltymykset ketään pelasta. Kirkko ei enää julista tätä vaan harhauttaa ihmisiä uskomaan itseensä.

    • Rivan kuningas

      Itse luen paljon fantasiakirjallisutta, tämä auttaa uskomaan vanhan testamentin ketomuksiin pikkumaisesta, narsistisesta, sadistisesta jumalaolennosta.

    • 777

      Jumala suhdetta on hyvä vaalia mm rukoilemalla, Raamattua lukemalla ja käymällä Jumalan Sanaa kuuntelemassa, sekä vaalia veli-, sisaryhteyttä.

      Raamatussa on oikein kehotus harjoittamaan jumalisuutta.

      • ölkjhg

        Väärennetystä raamatusta ei Jumalallisuuksia paljon heru!
        uskontunnustuksesi kaltaisena et sitä ymmärrä... aivopesty...


      • 777
        ölkjhg kirjoitti:

        Väärennetystä raamatusta ei Jumalallisuuksia paljon heru!
        uskontunnustuksesi kaltaisena et sitä ymmärrä... aivopesty...

        Mitä tarkoitat?


      • 777
        ölkjhg kirjoitti:

        Väärennetystä raamatusta ei Jumalallisuuksia paljon heru!
        uskontunnustuksesi kaltaisena et sitä ymmärrä... aivopesty...

        Koen tekstisi läpi kovaa henkeä. Pelkään, että jos jatkat tuolla mielenlaadulla kirjoittamista, niin voit murskata monia herkkiä ihmisiä.

        Missä hengessä on, sillä on paljon merkitystä.


    • Evita-

      Kuinkas nämä toisen uskon arvostelijat hoitavat omaa uskonelämäänsä? Ainakin toisten uskonelämää he ainakin omasta mielestään osaavat hoitaa.

      • Hmmm....

        Ehkä heidän aikansa meneekin toisten uskon elämän "hoitamiseen"....


    • Sinikka minulle on rakkainta Luther ja käynkin aina välillä pyhiinvaellusmatkoilla Helsingin suurkirkossa eli Nikolainkirkossa, ja menen siellä olevan Lutherin patsaan luo ja usko tai älä suutelen hänen jalkojaan. Uskon että hän voi välittää minulle sitä voimaa jota hän jakoi maan päällä jo eläessään.

      • Kivi. Patsas

        Sinikka minulle on rakkainta Luther ja käynkin aina välillä pyhiinvaellusmatkoilla Helsingin suurkirkossa eli Nikolainkirkossa, ja menen siellä olevan Lutherin patsaan luo ja usko tai älä suutelen hänen jalkojaan. Uskon että hän voi välittää minulle sitä voimaa jota hän jakoi maan päällä jo eläessään.


      • Jeesus, ei Luther
        Kivi. Patsas kirjoitti:

        Sinikka minulle on rakkainta Luther ja käynkin aina välillä pyhiinvaellusmatkoilla Helsingin suurkirkossa eli Nikolainkirkossa, ja menen siellä olevan Lutherin patsaan luo ja usko tai älä suutelen hänen jalkojaan. Uskon että hän voi välittää minulle sitä voimaa jota hän jakoi maan päällä jo eläessään.

        Juuri niin. Jeesus on kaiken ydin, ei mikään Luther. Jeesus ei varmasti tykkää, jos Luther menee Hänen edelle. Jeesus käski seurata Häntä, ei Lutheria. Olet aika sivuojassa totuudesta. Vaikka Luther oliki uskonpuhdistaja, ei se tee Lutherista Jumalaa. Jeesus on Jumala, ei kukaan muu.

        Kun sanoit, että käyt suutelemassa Lutherin patsasta, minulle tuli ihan mieleen hindulaisuus. Siinähän pidetään myös tälläsii "ihmissankareita" jumalina, palvotaan niitä ja suudellaan.

        Nyt korjaat suhteesi Jumalaan ja jätät sen Lutherin vaikka kokonaan, jos sinä niin sitä himoitset. Uskoon ei tarvita mitää Luthereita, Lars Lestadiuksia tai muita oman uskonsuunnan perustajia, vaan Jeesus Kristus.


      • auta armias
        Jeesus, ei Luther kirjoitti:

        Juuri niin. Jeesus on kaiken ydin, ei mikään Luther. Jeesus ei varmasti tykkää, jos Luther menee Hänen edelle. Jeesus käski seurata Häntä, ei Lutheria. Olet aika sivuojassa totuudesta. Vaikka Luther oliki uskonpuhdistaja, ei se tee Lutherista Jumalaa. Jeesus on Jumala, ei kukaan muu.

        Kun sanoit, että käyt suutelemassa Lutherin patsasta, minulle tuli ihan mieleen hindulaisuus. Siinähän pidetään myös tälläsii "ihmissankareita" jumalina, palvotaan niitä ja suudellaan.

        Nyt korjaat suhteesi Jumalaan ja jätät sen Lutherin vaikka kokonaan, jos sinä niin sitä himoitset. Uskoon ei tarvita mitää Luthereita, Lars Lestadiuksia tai muita oman uskonsuunnan perustajia, vaan Jeesus Kristus.

        No voi teitä hölmöjä. Tuohan on balttis, palstan häirikkö, joka on saanut jotenkin rekisteröityä itselleen nimimerkin, joka muistuttaa toista nimimerkkiä tällä palstalla. Ei suinkaan jumalauta kukaan luterilainen käy Lutherin patsaita suutelemassa. Oletteko ihan hölmöjä. Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa.


      • poiroo ite
        auta armias kirjoitti:

        No voi teitä hölmöjä. Tuohan on balttis, palstan häirikkö, joka on saanut jotenkin rekisteröityä itselleen nimimerkin, joka muistuttaa toista nimimerkkiä tällä palstalla. Ei suinkaan jumalauta kukaan luterilainen käy Lutherin patsaita suutelemassa. Oletteko ihan hölmöjä. Tänne voi kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa.

        auta armias, todellakin balttis on loihtinut itselleen perinteisen totuusvoitaaaina, vähentäen siitä yhden a pois.

        Edellinen yritys oli ; astrakaani


    • ---

      Hoidan uskoani pysymällä erossa uskonnon pakkosyöttäjistä.

    • Stinkki

      Hoidan uskoani lukemalla ahkerasti Lutherin kirjaa Juutalaisista ja heidän valheistaan, sillä pidän sitä persteiltaan parhaana luterilaisena opetuksena.

      • auta armias

        Ja siinä taas balttis, uudestikastaja ja uudestisyntynyt, joka on kuulemma synnitön.

        Ja on kaikella käytöksellään todellakin osoittanut "synnittömyytensä".


    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2092
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe