Nytkö se taas alkoi ?

Tutkija.....

En tvåbarnsfar som skadades svårt i samband med en brand i det romska lägret i Stockholmsförorten Högdalen i slutet av augusti avled i måndags.

Nu riktas kritik mot polisens arbete.

– Polisen menar att tiggarna själva har anlagt branden, men det finns en del som pekar på att någon i själva verket tände på, säger Anna Silver, ordförande för organisationen Hem.
TIPSA! Vet du mer om händelsen? Kontakta Aftonbladet!

Det är radioprogrammet Verkligheten i Sveriges Radios P3 som i två långa reportage har avslöjat hur det på internetforumet Flashback har uppviglats till våld romska läger.

Vid 4-tiden på morgonen den 31 första augusti brann det i fyra skjul i lägret i Högdalen.

Två personer fick då föras till sjukhus med brännskador.

En av dem, en man i 40-årsåldern, avled i måndags.

– Vad jag förstår fick han en infektion i lungorna efter att ha inandats den heta luften som gjorde att han avled, säger Anna Silver.

Hon leder organisationen Hem som hjälper hemlösa EU-migranter. Anna Silver säger att hon är "jättekritisk" mot polisens arbete.
”Vittnen har lämnat landet”

Enligt henne har polisen, först efter påtryckningar från aktivister, förhört personer som har befunnits sig i lägret under brandnatten.

– De var ett hundratal personer som bodde där då. Polisen har pratat med endast fem. De flesta andra bussades senare ur ur landet, potentiella vittnen har alltså lämnat Sverige, säger hon till Aftonbladet.

Söderortspolisen har till Sveriges Radio tidigare sagt att de rubricerar fallet som allmänfarlig vårdslöshet, alltså att personerna i lägret själva har tänt på. Polisen har inte heller vetat om hoten mot lägret innan Sveriges Radio visade dem utdragen från internetforumet Flashback.



Texten uppdateras
Kenan Habul

Lupaan, jos poistat tämän, niin paljastan sinut. Tämä on myös virallinen kieli suomessa. Tästäkö alkaa meikäläisten vainot ?

5

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ilmeisesti tästä on kyse http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19566975.ab

      Onko oikea linkki, sen olisit itsekin voinut lisätä tai jopa omin sanoin asiasta enemän kertoa kuin uhkailla valvojaa, ne palstan säännötkin vois lukea jos tuntuu että omat viestit katoaa useammin, sitten muistella mitä on tullut aina kirjoteltua.

      Valvojaa kohtaan uhkailut yms voin poistaa ihan sääntöjen mukaisesti rauhassa, ilman kyselyjä vaikka useammin olen koettanut selvittää asiaa, kysymällä esim viestien tietoja, mikä on poistettu, niin sen voin tarkistaa onko väärin perustein poistettu. Katsokaa kun täällä on muitakin palstalla valvojia kuten ylläpito ja itse käyttäjätkin voivat poistaa viestejä, ilmoittamalla asiattomista viesteistä linkillä.

      Itse aiheeseen vastaan, että millonka ne meikäläisten vainot olisi lopput että voisi alkaa uudestaan, eiköhän näitä tapauksia ole koko ajan tapahtunut varsinkin euroopassa, niistä vaan ei isoilla otsikoilla useammin puhuta ellei mustalainen ole syytettynä, eivätkä mustalaiset itse helposti mene viranomaisille kertomaan kun ovat uhrina ja kuten tässä tapauksessa oli käynyt, viranomaiset eivät halua tutkia asiaa, ennnen kuin oli painostettu valtaväestön taholta.

      • konikäsittelijä

        Oisit jo kuin mies, eikä mikään penikka.Minä olin puolet nuorempana mies, sanan varsinaisessa merkityksessä. Uhkaus ja tosi asiat on eri asiaa. Kyllä sun se pitäisi ymmärtää, et ole mikään lapsi enää.Ole kaalonmies,eikä raklo.Minä en uhkaa ketään, kerron vaan tosi asiat.Suomessa kaajeet eivät olisi ikinä tehnyt tuota palohommaa, mutta ruotsissa tekivät. Pieniä lapsia oli leirissä. Ja monesta eri kohtasta oli leiri sytytetty palaan. Totistajat karketetaan omaan maahaansa. Siksi laitoin, että ei kukaan luule, että se on minun keksimää.Siksi laitoin , että kaaleet olisivat varuillaan.Totta kai minä oman heimon puolta olen. Etkö sinäkin ole.Jatka vaan hommaasi. Ei moni mies pääsekään noin vaativaan hommaan.
        Et ole kuin vuoden vanhempi, kuin minun nuorin lapsi.


      • konikäsittelijä kirjoitti:

        Oisit jo kuin mies, eikä mikään penikka.Minä olin puolet nuorempana mies, sanan varsinaisessa merkityksessä. Uhkaus ja tosi asiat on eri asiaa. Kyllä sun se pitäisi ymmärtää, et ole mikään lapsi enää.Ole kaalonmies,eikä raklo.Minä en uhkaa ketään, kerron vaan tosi asiat.Suomessa kaajeet eivät olisi ikinä tehnyt tuota palohommaa, mutta ruotsissa tekivät. Pieniä lapsia oli leirissä. Ja monesta eri kohtasta oli leiri sytytetty palaan. Totistajat karketetaan omaan maahaansa. Siksi laitoin, että ei kukaan luule, että se on minun keksimää.Siksi laitoin , että kaaleet olisivat varuillaan.Totta kai minä oman heimon puolta olen. Etkö sinäkin ole.Jatka vaan hommaasi. Ei moni mies pääsekään noin vaativaan hommaan.
        Et ole kuin vuoden vanhempi, kuin minun nuorin lapsi.

        -Lupaan, jos poistat tämän, niin paljastan sinut. Tämä on myös virallinen kieli suomessa-

        Valvojaa eli minua kohtaan on esitetty useempia uhkauksia, toiset uhkaa jäljittää minun tietokoneen ja kotiosoitteet ja sitten hengen viemiseen asti, toiset kuitenkin kiittää että koetan pitää palstan asiallisena mutta ei niitä uhkauksiakaan jaksa aina kuulla.

        Eikä minulla olekkaan mitään syytä poistaa teidän aloitus viestin tapaisia asiallisia viestejä, mielestäni on tärkeetä että ulkomaisia uutisia mustalaisista tuodaankin tänne, koetin myös neuvoa tuosta kopioimisesta että olisi hyvä jättää se alkuperäinen linkki uutisiseen ja myös omin sanoinkin tehdä selvitys tai kertoa laajemmin asiasta yms.

        Käytin googlen käännöstä kun en itte osaa ruottia, ymmärsin pääpuolin asianlaidan, juuri noin kuin kerroittekin nyt ja jotain miten poliisit olisi heti vaan sanoneet että vahinko palo, mikä ei jonkun ruottalaisen järjestönkään mukaan pidä paikkaansa ja he saivat asian toisen laidan uutisiin asti, mikä voi edes auttaa rikostutkimusta, ainakin toivottavasti.

        Pohjoismaissa on yleensä ollut inhimillisempää menoa kuin monessa muussa euroopassa, joissa koko ajan tapahtuu jotain tämmöstä kuin nyt ruottissa, joku aika sitten luin miten kaajo oli menny automaatti aseilla mustalais asuin alueelle ja ampunut kaikkia mitä kerkes, jotain 7 ihmistä kuoli siinä, polttopulloja heitelty hökkelikylissä asuvien mustalaisten koteihin, perheitä kuolleet yms raakoja murhia.

        P.S.Ei tämä niin vaativa homma ole etteikö kuka tahansa melkeenpä vois täällä valvoa ja tehdä sen paremin kuin minä mutta kukaan muu ei tainut olla vaan vuosiin valvojana niin otin homman ja teen parhaani..


    • Tässä samoja tapauksia euroopasta,

      Italy 2011 http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/italy/8308637/Rome-gipsy-camp-fire-reinvigorates-Roma-debate.html

      Italy 2008 http://www.independent.co.uk/news/world/europe/italian-tolerance-goes-up-in-smoke-as-gypsy-camp-is-burnt-to-ground-829318.html

      Ranska 2012 http://www.bbc.com/news/world-europe-19756468

      Itä-eurooppaa http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=112460670

      Uutisia Roma, gypsy ja travellerit http://www.theguardian.com/world/roma-gypsies-and-travellers

      Lolo Diklo, rromanit rasismia vastaan http://lolodiklo.blogspot.fi/2012/06/crimes-against-romani.html

      Nopealla etsinnällä näin paljon löytyi ja näyttäisi että tapauksia on lisää paljon muutaman vuoden sisältä pelkästään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1565
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1404
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1295
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1248
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1176
    7. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1106
    8. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1106
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1072
    Aihe