Finnair - Bangkok-Helsinki 14.9. - myöhässä teknisen vian vuoksi

oikeutta

Lento oli myöhässä n. 15 tuntia teknisen vian vuoksi. Vakiokorvausta (600 euroa) myöhästymisestä ei kuitenkaan haluta maksaa, vaan Finnair ehdottaa 200 euron lahjakorttia hyvitykseksi.

Ohessa Finnairin esittämä syy viivästymiseen: "Lennon AY090 14.9.2014 viivästyminen johtui #4-moottorin ohjausjärjestelmän vikaantumisesta. Vika oli korjattava ennen seuraavaa lentoa.

Lentokoneiden kuntoa tarkkaillaan jatkuvasti ja Finnair varmentaa matkustajien turvallisen lentomatkan kaikin mahdollisin ennakoivin toimenpitein. Näistä toimenpiteistä huolimatta koneissa voi esiintyä odottamattomia lentoturvallisuuteen vaikuttavia vikoja, jotka ilmenevät luonteensa tai alkuperänsä vuoksi yllättäen. Vakiokorvausta ei tässä tilanteessa makseta, koska kyseessä oli vika, jota ei voinut ennakoivin toimenpitein välttää. "

EU:n ennakkotapausten perusteella tekninen vika ei ole syy evätä vakiokorvausta. Näin ollen taitaa olla edessä oikeusjuttu, jos haluaa oikeuden toteutuvan :(

16

267

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oisko tää?

      Tässä se ennakkotapaus EY-tuomioistuimesta:
      http://curia.europa.eu/jcms/upload/docs/application/pdf/2009-03/cp080100fi.pdf

      Lopussa sanotaan

      "Yhteisöjen tuomioistuin täsmentää, että koska kaikki poikkeukselliset olosuhteet eivät vapauta vastuusta, on sen, joka aikoo vedota niihin, osoitettava lisäksi, että huolimatta siitä, että se olisi tehnyt kaikkensa käytettävissään olevien henkilökunnan ja kaluston sekä taloudellisten keinojen puitteissa, se ei aivan ilmeisesti olisi voinut – tekemättä kestämättömiä uhrauksia yrityksensä tuolloiseen kapasiteettiin nähden – välttää sitä, että poikkeukselliset olosuhteet, joihin se joutui, johtivat lennon peruuttamiseen."

      Koska Finski on pieni yhtiö ja kalusto varmaan 100% käytössä voi hyvin olla, että vaikka kaikki olisi tehty niin lento vain jouduttiin perumaan.

      Yhtiön esittämä perustelu saattaa mennä huti, koska äkkiä ajatellen juuri tuo lainattu kappale voi olla ratkaiseva. Mitään ei siis olisi voitu tehdä kun vika on huomattu vaikka sattumalta havaittu vika sinänsä on osa lentoliikenteen harjoittamista.

      • oikeutta

        Jep, juuri tuo on se ennakkotapaus. Edes siihen viittaamalla Finnairin kanta ei muuttunut. Näin ollen asia menee kuluttajariitalautakuntaan. Muutaman kuukauden odotus lienee tiedossa...

        Toisaalta ymmärrän Finnairin toimintamallin, että kielletään oma vastuu. 95% ihmisistä ei jaksa viedä asiaa eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan ja tarvittaessa oikeuteen. Näin säästyy pitkä penni. Moraalisesti se ei kuitenkaan ole oikein - mutta mitäpä muutakaan voisi valtionyritykseltä odottaa.


      • eiku se pointti
        oikeutta kirjoitti:

        Jep, juuri tuo on se ennakkotapaus. Edes siihen viittaamalla Finnairin kanta ei muuttunut. Näin ollen asia menee kuluttajariitalautakuntaan. Muutaman kuukauden odotus lienee tiedossa...

        Toisaalta ymmärrän Finnairin toimintamallin, että kielletään oma vastuu. 95% ihmisistä ei jaksa viedä asiaa eteenpäin kuluttajariitalautakuntaan ja tarvittaessa oikeuteen. Näin säästyy pitkä penni. Moraalisesti se ei kuitenkaan ole oikein - mutta mitäpä muutakaan voisi valtionyritykseltä odottaa.

        Mutta mitä ajattelet tuosta lainaamastani perustelusta? Onko kanteesi turha?


      • Huolto Mies
        eiku se pointti kirjoitti:

        Mutta mitä ajattelet tuosta lainaamastani perustelusta? Onko kanteesi turha?

        Kanne ei ole turha tuon perusteella. Yhtiö voi huoltaa koneensa paremmiin tai reitittää matkustajat sitten muilla yhtiöillä. Bangkokista lennetään tosi paljon Eurooppaan ja muille yhtiöille reitittäminen on tuskin ollut mitenkään mahdotonta.

        Finnairilla lentämisen edut katoavat pikku hiljaa, kun yhtiö alkaa käyttäytymään kuin halpalentoyhtiö kuitenkin normaali yhtiön hinnoilla.


      • oikeutta
        Huolto Mies kirjoitti:

        Kanne ei ole turha tuon perusteella. Yhtiö voi huoltaa koneensa paremmiin tai reitittää matkustajat sitten muilla yhtiöillä. Bangkokista lennetään tosi paljon Eurooppaan ja muille yhtiöille reitittäminen on tuskin ollut mitenkään mahdotonta.

        Finnairilla lentämisen edut katoavat pikku hiljaa, kun yhtiö alkaa käyttäytymään kuin halpalentoyhtiö kuitenkin normaali yhtiön hinnoilla.

        Juttelin kuluttajaneuvonnan kanssa ja he kehottivat laittamaan asian vireille kuluttajariitalautakuntaan.

        Itse pidän tätä myös aivan selvänä juttuna. Tekniset viat on lähtökohtaisesti korvattavia. Poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan esim. valmistevikaa, jonka osatuottaja on havainnut tms. Ei siis riitä että lennätetään ihmisiä vanhoilla koneilla, joihin tehdään minimihuollot ja ennemmin tai myöhemmin koneet aiheuttavat myöhästymisiä teknisten vikojen vuoksi.


      • numerot hallussa?
        oikeutta kirjoitti:

        Juttelin kuluttajaneuvonnan kanssa ja he kehottivat laittamaan asian vireille kuluttajariitalautakuntaan.

        Itse pidän tätä myös aivan selvänä juttuna. Tekniset viat on lähtökohtaisesti korvattavia. Poikkeuksellisilla olosuhteilla tarkoitetaan esim. valmistevikaa, jonka osatuottaja on havainnut tms. Ei siis riitä että lennätetään ihmisiä vanhoilla koneilla, joihin tehdään minimihuollot ja ennemmin tai myöhemmin koneet aiheuttavat myöhästymisiä teknisten vikojen vuoksi.

        Joo, Lufthansan ja BA:n koneet onkin harmillisen iäkkäitä. Jos vertaa esim. Finskin koneisiin. Joista A330:t 4,7 vuoden ikäisiä ja koko laajarunkolaivasto 7,8 vuotta.


      • 16+8
        numerot hallussa? kirjoitti:

        Joo, Lufthansan ja BA:n koneet onkin harmillisen iäkkäitä. Jos vertaa esim. Finskin koneisiin. Joista A330:t 4,7 vuoden ikäisiä ja koko laajarunkolaivasto 7,8 vuotta.

        Finnair näyttää lentävän Bangkokiin A340-koneilla, joiden keski-ikä on about 12 vuotta. Vanhin noista 20 vuotta vanha, pari 17.5-vuotiasta.


      • oikeutta
        16+8 kirjoitti:

        Finnair näyttää lentävän Bangkokiin A340-koneilla, joiden keski-ikä on about 12 vuotta. Vanhin noista 20 vuotta vanha, pari 17.5-vuotiasta.

        Kyseessä oli juurikin tuollainen vanha kone.


      • Lento Ässä
        oikeutta kirjoitti:

        Kyseessä oli juurikin tuollainen vanha kone.

        Yhtiö voi ottaa lippujen hinnassa huomioon sen, että joskus näitä korvauksia voi joutua maksamaan. Korvauksien perusteet ovat hyvinkin selvät, mutta valitettavasti jotkut yhtiöt pyrkivät kiertämään niitä. Juuri tällaiset tekniset viat katsotaan yhtiöstä johtuviksi ja korvauksiin oikeuttaviksi.
        Sillä ei ole mitään merkitystä, ovatko koneet uusia vai vanhoja, mutta toki hyvin huolletuilla uusilla koneilla voi olettaa olevan vähemmän vikaantumisia. Yhtiö voi toki myös yrittää järjestää huoltotoimintansa niin, että lennetyillä kentillä mahdolliset vikatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti.


      • B 787 ?
        Lento Ässä kirjoitti:

        Yhtiö voi ottaa lippujen hinnassa huomioon sen, että joskus näitä korvauksia voi joutua maksamaan. Korvauksien perusteet ovat hyvinkin selvät, mutta valitettavasti jotkut yhtiöt pyrkivät kiertämään niitä. Juuri tällaiset tekniset viat katsotaan yhtiöstä johtuviksi ja korvauksiin oikeuttaviksi.
        Sillä ei ole mitään merkitystä, ovatko koneet uusia vai vanhoja, mutta toki hyvin huolletuilla uusilla koneilla voi olettaa olevan vähemmän vikaantumisia. Yhtiö voi toki myös yrittää järjestää huoltotoimintansa niin, että lennetyillä kentillä mahdolliset vikatilanteet pystytään ratkomaan nopeasti.

        Norwegianin kaukolennot jatkuvasti myöhässä ja heillä lentokoneina upouudet Boeing 787 koneet.
        Ei ne uudetkaan lentokoneet ole varmoja kulkupelejä.
        Vuokraavat muilta yhtiöiltä ns. vanhoja 747,767,777 lentokoneita jotka sentään lentävät.


      • mmllff

        Iällä ei ole luotettavuuteen merkittävää merkitystä. Lentokoneille tehdään määräajoin ns. raskashuolto, missä kone puretaan valmistajan ohjeiden mukaisesti ja liki kaikki käydään läpi. Osia vaihdetaan uusiin kun tietty sykli täyttyy, vaikka osa olisi vielä täysin ehjä. Raskaiden huoltojen välissä on pienempiä huoltoja ja koneet tarkistetaan päivittäin niin visuaalisesti kuin koneiden omien järjestelmien avulla. Ja esim moottorit, niitä vaihdetaan koneen eliniän aikana kymmeniä kertoja niin huoltojen kuin vikoja takia.


      • Lentänyt

        Niin tai ainakin pitäisi tehdä.


    • Nyyh nyyh

      Köyhät itkee. Itse suosin yksityiskoneita kuten kulfstriimiä ja lierjettiä.

    • Hah hah

      Paperilennokit ovat ainoat sinun käyttämät "koneet".

    • Maarit35

      Hei, olin tällä,samalla lennolla. Oletko saanut jotain korvauksia?

    • Norvegia

      Oletteko valmiita lentämään koneilla, joiden vioista ei välitetä? Pää asia, että ajoissa päässään liikkeelle, mutta perille pääsy sitten jotain muuta?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      60
      5957
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3764
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      230
      2053
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1810
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1249
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      990
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      919
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      868
    Aihe