Edunvalvojan toimet

5591

Äitini mies kuoli noin puoli vuotta sitten. Äidillä on edunvalvoja, joka tosin vaihtuu yhtä usein kun soitan maistraattiin. Äidin mieheltä jäi yksi lapsi ed. avioliitosta. Tämä henkilö on kuolinpesän hoitaja.

Äiti itse ei ymmärrä oikein näistä asioista mitään. Yritän nyt selvittää hänelle näitä asioita. Minulle ei tietenkään anneta mitään tietoa, koska en ole kuolinpesän osakas. Yritän hommata äitiäni lähemmäksi minua (hän on palvelutalossa, minusta noin 300 km päässä). Hän on kaupunkimme hoitojonossa.

En voi tehdä yhtään mitään äitini hyväksi, koska en saa tietoja mistään. Heillä on iso rivitaloasunto pääkaupunkiseudulla. Äitini toisen tyttären tytär miehensä kanssa huseeraa nyt äidin kotona, esim. ottanut avaimen haltuunsa eikä anna niitä äidille. Siellä on paljon arvokkaita tauluja sekä huonekaluja. Mistä voin tietää vaikka he olisivat tyhjentäneet koko asunnon.

Voinko avoimella asiakirjalla saada tietoa esim. miten perunkirjoitus oli tapahtunut ja varsinkin mitkä ovat kuolinpesän varat ja velat? Ja miksi asuntoa ei ole vielä laitettu myyntiin?

9

131

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juristi1

      Edunvalvoja hoitaa äitisi asiat ja hänellä on salassapitovelvollisus koskien päämiehensä asioita. Sinulla ei ole tiedonsaantioikeutta.

      Olisit aikanaan voinut itse ryhtyä äitisi edunvalvojaksi, jos omat taloudelliset asiasi ovat kunnossa ja jos äitisi ei olisi vastustanut sinun määräämistäsi tehtävään. Syystä tai toisesta sinua ei ole voitu edunvalvojaksi määrätä - tai sitten et ole itse halunnut hommaan ryhtyä.

      Miksi yhtäkkinen kiinnostus äidin asioihin? Tuo iso rivitaloasuntoko? Joka nyt myydään? Ja äidille tulee suuri määrä käteisvaroja?

    • 5591

      Toi oli törkeen ilkeetä!!!!!

      Kyllä toki olisin voinut alkaa edunvalvojaksi, mutta olin vielä niin tiukasti työssä kiinni. Minun ei tarvitse puolustella, mutta äitini haluaisi että hoitaisin hänen asioitaan.

      Tässä on kysymys siitä, onko äidillä perinnönjaon jälkeen varaa muuttaa tänne ja millaisen asunnon palvelutalosta hänelle hommaisin. Hän on jopa merkinnyt minut lähimmäiseksi omaiseksi.

      En ole perinnön metsästäjä, kunhan äiti saa elää loppuelämänsä lapsien, lapsenlapsien ja lapsenlapsenlasten kanssa arvoisaa elämää.

      • Sossupaholainen

        Äitisi edunvalvoja huolehtii äitisi taloudellisista asioista joten hänen asiansa on huolehtia, että hän saa kunnollisen asunnon. Kuten edelle on kirjoitettu, edunvalvojalla ei ole oikeutta kertoa äitisi tietoja sinulle.


    • 5591

      Kysymykseni
      Voinko avoimella asiakirjalla saada tietoa esim. miten perunkirjoitus oli tapahtunut ja varsinkin mitkä ovat kuolinpesän varat ja velat? Ja miksi asuntoa ei ole vielä laitettu myyntiin?

      Vaikka toinen vaihtoehto olisi, että äidille pitäisi toimittaa perunkirja-asiakirja, eikö?

      • Juristi1

        Usko nyt jo mitä sinulle sanottiin salassapitovelvollisuudesta. Ei siihen auta mikään paperi, jos tiedonsaantioikeutta ei ole.

        Hieman hämmästyttää se, miksi kyselet tällaisia asioita keskustelupalstalla, etkä ole yhteydessä äitisi miehen perilliseen, joka kuolinpedän osakkaana tietää asiat, hoitaa niitä ja varmasti kertoo sinulle kaiken tarpeellisen.

        Ja jos kerran pystytkin nyt hoitamaan äitisi asioita, niin ainahan voit lähteä hakemaan edunvalvojan vaihtamista.


    • bio-isä

      Ei edunvalvojan ole tarpeen myydä asuntoa. Äitisihän voisi sitä joskus tarvita. Sijoituksena asunto säilyttää myös hyvin varojen arvon.

      Isäpuolesi raha-asiat eivät mitenkään kuulu sinulle.

    • 14+19

      Kuinka kukaan vieläkin ottaa näitä "virallisia" edunvalvojia?

      • 5591

        Tuo on nyt koettu. Mieheni puolelta isä kuoli juuri pari päivää sitten. "Virallista" edunvalvojaa emme enää ota.

        Kaikille muille tiedoksi; edunvalvojasta ei ole mihinkään apua ei äidille eikä muillekaan.


      • hankala änkyrä
        5591 kirjoitti:

        Tuo on nyt koettu. Mieheni puolelta isä kuoli juuri pari päivää sitten. "Virallista" edunvalvojaa emme enää ota.

        Kaikille muille tiedoksi; edunvalvojasta ei ole mihinkään apua ei äidille eikä muillekaan.

        "edunvalvojasta ei ole mihinkään apua ei äidille eikä muillekaan. "

        Minusta taas vaikuttaa että äitisi edunvalvoja toimii aivan oikein äitisi edun mukaan kun ei jaa tietoa hänen asioistaan niille joille ne eivät kuulu.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe