Arch haastaa Debianin

Suosittelen!

Arch-pohjaiset jakelut haastavat tosissaan suositut Debian-pohjaiset vastineensa. Arch-jakelujen mielenkiintoinen etu on sovellusten tuoreus, ei enää iänikuisia ja vanhentuneita sovelluksia. Toki Debian-pohjaisissa voi jonkun sovelluksen uusimman version hakea tekijän sivuilta, mutta Archissa ne on jo valmiina pakettivarastossa. Ja mitä hyötyä olisikaan vanhentuneesta pakettivarastosta?

Vinkki: Manjaro on Arch-pohjainen jakelu, joka on vieläpä helppo asentaa sekä käyttää.

41

307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aasian tuntija

      Uusin ei ole aina parasta, ja esimerkiksi Manjarossa graafinen päivitysten tarkastus/asennusohjelma on turhake, koska se ei toimi ollenkaan.

      • .:;

        On se minulla toiminut. Miten olet onnistunut sen sössimään?


      • aasian tuntija
        .:; kirjoitti:

        On se minulla toiminut. Miten olet onnistunut sen sössimään?

        Vaikka graafinen kikkare saattaa näyttääkin järjestelmän olevan ajan tasalla, niin pacman saattaa olla eri mieltä ;)
        https://wiki.archlinux.org/index.php/pacman


      • Manjarokäyttäjä

        Nyt kyllä valehtelet, itselläni manjarossa on pacman toiminut täydellisesti ja kaikki päivitykset ovat asentuneet ongelmitta.
        Yakuake:llakin olen tarkistanut että kaikki päivitykset ovat asentuneet.


      • pacman -Syu

        Archissa oikeaoppinen tapa päivittää systeemi tapahtuu komennolla
        pacman -Syu
        Graafiset lelut on hyviä aloittelijoille, tosimiehet ja -naiset käyttää päätettä.


      • Tietoa löytyy

    • yrmeli.

      Eipä ne tähän mennessä kovin käyttäjäystävällisiä ole olleet.

      Yleensäkin kilpailijoiden tuotteita haukkuvat "kauppamiehet" ovat osoittautuneet tuotteineen feikeiksi.

      • murmeli

        Et siis ole koskaan edes kokeillut Arch-pohjaisia jakeluja.


      • yrmeli.
        murmeli kirjoitti:

        Et siis ole koskaan edes kokeillut Arch-pohjaisia jakeluja.

        "Netrunner Rolling Release
        The Rolling Release is based on Manjaro/Arch and features the following software components:"

        Viimeksi tänään tuota.
        Siihen se tilttasi, hiiren kursori sentään jäi toimimaan, vaikka tässä yleensä kaikki kehitelmät toimii. No huomenna on päivä uus. :D


    • dfsf

      Ei Archissa mitään ihmeellistä ole. Uudet paketit joiden seuraksena järjestelmä on epävakaampi kuin Debian. Fedora menee tuohon välimaastoon, Gentoo jos haluaa vielä enemmän extremeä ja Slackware jos tykkää säätää järjestelmän mieleisekseen, mutta haluaa vakautta.

    • Debianin pakettivarasto vanhentuu vasta sitten kun käyttöjärjestelmän tuki loppuu.

    • ea69

      Tuo ohjelmien tuoreus voi olla jonkin mielestä etu ja toisen mielestä haitta. Kaikki eivät halua tai tarvitse niitä uusimpia ominaisuuksia ja silloin jatkuva päivittäminen vain lisää riskiä, että jokin hajoaa.

      Sen sijaan Archin etu moniin muihin jakeluihin verrattuna voisi olla vaikka se, että ohjelmia ei muokata Archia varten mitenkään, vaan ne jaetaan sellaisena kuin tekijä on ne tarkoittanut.

      Itse pidän erityisen paljon siitä, että Archin asennuksessa ei tule mukana juuri mitään (edes graafista käyttöliittymää). Järjestelmän saa sitten itse koota juuri sellaiseksi kuin haluaa. Tämä ominaisuus tosin lienee etu vain nörttien mielestä. Toisaalta nörteillehän Arch on tarkoitettukin. Keskiverto tietokoneen käyttäjä ei sitä saisi edes asennettua.

      • ea69

        Niin, ja pacman on muuten ihan huippu. Se on jo yksinään todella hyvä syy jatkaa Arch käyttäjänä eikä vilkuilla muita vaihtoehtoja.


      • Itse kyllä ottaisin ennemmin OpenBSD:n tai FreeBSD:n tällaiseen käyttöön.


      • ea69
        M-Kar kirjoitti:

        Itse kyllä ottaisin ennemmin OpenBSD:n tai FreeBSD:n tällaiseen käyttöön.

        Mulla oli myös FreeBSD:kin asennettuna, ja siihen käytännössä samat ohjelmat ja samannäköinen käyttöliittymä viritettynä. Taustakuvasta erotti kumpi oli päällä.

        Käytännössä kuitenkin huomasin käyttäväni Archia mielummin, ja se FreeBSD sitten jäi. Voi hyvin olla, että palaan siihen taas joku päivä. Pirun hyvä sekin oli.


      • $ MATE
        ea69 kirjoitti:

        Niin, ja pacman on muuten ihan huippu. Se on jo yksinään todella hyvä syy jatkaa Arch käyttäjänä eikä vilkuilla muita vaihtoehtoja.

        Arch Linuxin vaikeaan asennukseen löytyy nykyisin suhteellisen hyvä ohjekkin, tosin vain itselleni hieman vieraaksi ja epämääräiseksi jääneeseen KDE-n desktop environmentin osalta, mutta kuitenkin. Itse onnistuin asentamaan MATE-n.

        "Swapnil Bhartiya How to install Arch Linux – easy way [updated, August 2014]". http://tinyurl.com/l3su5zy

        Surkeiden nettiyhteyksien varassa olevien, esim itseni kaltaisten, hitaan ja pätkivän nettitikun varassa olevien kannalta tuntuisi mukavammalta jos tämänkin käyttiksen voisi asentaa alusta loppuun suoraan muistitikulta ilman nettiyhteyttä. Siis muiden Linux versioiden tavoin.

        Onnistuuko semmonen ja miten semmonen onnistuu? Kiitos jo etukäteen!


    • hyppää järveen

      Ei uusin ole paras. Uusinta voit verrata betaan, eli bugeja piisaa. Siinä se Debian ym. onkin hyvä, että ohjelmat on jo aika hiottuja.

      • Ei itkuja

        Jos uusimpia sovelluksia ei käyttikseen voi asentaa, niin käyttiksessä on vikaa. Näin se vaan on, itkuista huolimatta.


      • Ei itkuja kirjoitti:

        Jos uusimpia sovelluksia ei käyttikseen voi asentaa, niin käyttiksessä on vikaa. Näin se vaan on, itkuista huolimatta.

        Debianiin voi asentaa niin uusia ohjelmia kuin huvittaa.


      • Viallista
        M-Kar kirjoitti:

        Debianiin voi asentaa niin uusia ohjelmia kuin huvittaa.

        Jos jaksaa hakea niitä sieltä sun täältä ympäri nettiä. Ja myös huolehtia päivityksistä.


      • NIIN windowsissa
        Viallista kirjoitti:

        Jos jaksaa hakea niitä sieltä sun täältä ympäri nettiä. Ja myös huolehtia päivityksistä.

        Ei tarvitse.


      • Viallista kirjoitti:

        Jos jaksaa hakea niitä sieltä sun täältä ympäri nettiä. Ja myös huolehtia päivityksistä.

        Missä se vika on?


    • 2+12

      >>Arch-pohjaiset jakelut haastavat tosissaan suositut Debian-pohjaiset vastineensa.>Vinkki: Manjaro on Arch-pohjainen jakelu, joka ...

      • 4+4

        Mitä jakelua itse käytät pääsääntöisesti?


      • 2+12
        4+4 kirjoitti:

        Mitä jakelua itse käytät pääsääntöisesti?

        >>Mitä jakelua itse käytät pääsääntöisesti?


    • Pian Arch > Ubuntu
    • sudo apteekki is bes

      sudo apt-get install niin helppo, vai alanko olemaan jo windows-peelon tasoa, install.exe eeeeeeeiiiihhh!

    • Oulun mies

      Kertokaa vielä että mistä niitä voi ostaa niin ostan koko porukalle Linuxit.

      • Lin Win Trol

      • Minä voin myydä myös Linuxia, kunhan hinnasta sovitaan.


      • Linux-vero
        M-Kar kirjoitti:

        Minä voin myydä myös Linuxia, kunhan hinnasta sovitaan.

        muista sitten maksaa linux-vero


      • Linux-vero kirjoitti:

        muista sitten maksaa linux-vero

        Linuxista ei tarvitse maksaa veroa.


      • Miksi?

        Miksi ostaa?
        Ei ole vaikeaa polttaa linuxia esimerkiksi cd tai dvd levyille. Useimmat linux distrot ovat ladattavissa netistä ilmaiseksi useimmiten ISO imagena. Ladattuasi haluamasi linux distron iSO imagena kiintolevylle laitat vain tyhjän cd tai dvd levyn asemaan, sitten avaat polttoohjelmiston. Valitse ohjelmiston listasta polta image levylle/polta levykuva "burn image..."

        Älä valitse listasta polta data levy "burn data cd/dvd". Muuten poltat väärin jolloin linuxin asentaminen ei yleensä onnistu.

        Toki linuxin voi hyvin asentaa usb muistitikun kautta. Mutta itse käytän toistaiseksi kuitenkin perinteistä tapaa.


      • Linux-vero
        M-Kar kirjoitti:

        Linuxista ei tarvitse maksaa veroa.

        jos rahaa saat linuxin myynnistä niin tottahan sun pitää verot maksaa. Älä tee rikosta!


      • Linux-vero kirjoitti:

        jos rahaa saat linuxin myynnistä niin tottahan sun pitää verot maksaa. Älä tee rikosta!

        Niin, ihan normaalit verot. Mitään Linux veroa ei tarvitse maksaa. Sitä saa myydä korkealla katteella kun Linuxista ei tarvitse maksaa mitään.


      • Oulun mies
        Linux-vero kirjoitti:

        jos rahaa saat linuxin myynnistä niin tottahan sun pitää verot maksaa. Älä tee rikosta!

        Veroja olen maksellu.Verot voi maksaa mutta jos muu raha menee Linux kehittelyyn niin voin ostaa vaikka sata distripuutionia ja jakaa 90% kiekoista tällä palstalla.(parhaat jakelut pidän itsellä)


      • Oulun mies
        Miksi? kirjoitti:

        Miksi ostaa?
        Ei ole vaikeaa polttaa linuxia esimerkiksi cd tai dvd levyille. Useimmat linux distrot ovat ladattavissa netistä ilmaiseksi useimmiten ISO imagena. Ladattuasi haluamasi linux distron iSO imagena kiintolevylle laitat vain tyhjän cd tai dvd levyn asemaan, sitten avaat polttoohjelmiston. Valitse ohjelmiston listasta polta image levylle/polta levykuva "burn image..."

        Älä valitse listasta polta data levy "burn data cd/dvd". Muuten poltat väärin jolloin linuxin asentaminen ei yleensä onnistu.

        Toki linuxin voi hyvin asentaa usb muistitikun kautta. Mutta itse käytän toistaiseksi kuitenkin perinteistä tapaa.

        Minulla ajatuksena on se että työstä pitää maksaa palkkaa.Tässä iässä voi juoda omaisuutensa mutta toisaalta voisi tukea Linux kehittelyä jolloin siitä voisi tulla parempi haastaja windowsille.


      • Oulun mies kirjoitti:

        Minulla ajatuksena on se että työstä pitää maksaa palkkaa.Tässä iässä voi juoda omaisuutensa mutta toisaalta voisi tukea Linux kehittelyä jolloin siitä voisi tulla parempi haastaja windowsille.

        Linux ei ole Windowsin haastaja. Microsoft ennemminkin haastaa Linuxia.


      • Oulun mies
        M-Kar kirjoitti:

        Linux ei ole Windowsin haastaja. Microsoft ennemminkin haastaa Linuxia.

        Ajatus mielenkiintoinen.Kävin alkossa.En pysty käsittelemään nyt ajatusta Linux vs microsofft.Menen suihkuun.Palataan huomenna.Pelaan Chessmaster 8000 peliä vastaan mutta yleensä aina häviän.


    • fart linux

      Onko tää miten vakaa? Mulla on huonoja kokemuksia rolling release tyylisistä julkaisusta. Oliko se mint vai mikä kun saattoi mennä rikki aina päivitysten jälkeen.

      • Voi rikkua

        Mikä tahansa linux-jakelu voi mennä rikki päivityksen jälkeen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2904
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      540
      2761
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1897
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1895
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      119
      1768
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1707
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1382
    8. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1168
    9. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      91
      1168
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1122
    Aihe