Voitaisiinko tehdä analyysi surusta, mitä suru on ?

Mitä mieltä olette ?

Suru ei ole yksiselitteinen, suru on hyvin moniulotteinen käsite,
surua on hyvin hyvin monenlaista,
oma s u u r i n suruni on puolison kuolema,
MUTTA nyt olen alkanu pohtia miksi suren niin syvästi menetystä,
se onkin suurempi kysymys, kuin ensisilmäyksellä arvaakaan,

Huomaan oman suruni koskevan koko yhteistä elämää,
pitkässä avioliitossa on kaikkea elämän hyviä ja huonoja aikoja,
huonot asiat olen antanu puoisolleni täysin anteeksi,
--- kaikein hirvein tapahtuma ja suurimman surun aiheutti nähdä puolison liian suuri tuska ja kärsimys ennen kuolemaa, se riipaisee syvältä,
-- siinä tunsi oman heikkouden, avuttomuutensa täysin,
vain helliä sanoja kuiskaillen,
-- puolisoni oli elämäni t ä r k e i n ihminen,
meni lastenki ohi,
koska lapset on elämältä lainassa vaan, he lähtevä aina omaan elämäänsä,
ja vanhukset jää aivan kahdestaan taivaltamaan elämän tietä loppuun,
siitä kun jotenki pääsisi yli,
loppuis kyyneleet,

tuossa on toinenki ketju jossa pohditaan kuinka selvitä surusta,

mutta tässä kysytään analyysiä, mitä suru on ,
onko suuri suru itsesääliä,
vai menetystä,
onko suru sittenki jotain hyvin itsekästä ,
onko oikeus surra niin syvästi kuin suren menetystä, joka oli elämän tärkein ihminen,
kuolemmehan jokainen joskus,
olenko vain itsekäs ihminen,
sitä kysyn myös,

28

166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • alotuksen tekijä --

      hunksz ;

      huomasitko ????

      tuossa analyysin pyynnössä mainittiin juuri esittämäsi aloitus, siinä käsitelleään kuinka selvitä surusta elämään eteen päin,

      MUTTA ,

      tässä pohditaan ( MITÄ SURU ON ? ) siis syvimmältä luonteeltaan,

      onko se lopulta itserakkautta, vai jotain muuta, siis mitä, onko se ehkä pettymyksiä,

      olen itse kohdannu elämäni suurinman surun puolison menetyksenä kuolemalle,
      itkeskelen vielä vuoienki päästä menetystä, kuten alotuksessa jo kerroin,
      nyt olen avaamassa silmäni ja alkanu pohtimaan oikeutta suruun,
      sillä kaikkihan me kuolemme joskus, se on jokaisen kohdattava omakohtaisesti joskus,

      kun sinä ole niin " viisas " voisitko vastata ,
      olenko sittenki vain itsekäs ihminen ,
      odotan suurella mielenkiinolla vastaustasi,

      • "alotuksen tekijä --"

        Tietenkin huomasin, enhän minä muuten olisi kommentoinutkaan.
        Mene nyt sinne.
        siellä on sinulle paljon analyysejä analysoitavaksi.

        H.


      • ????? ????
        hunksz kirjoitti:

        "alotuksen tekijä --"

        Tietenkin huomasin, enhän minä muuten olisi kommentoinutkaan.
        Mene nyt sinne.
        siellä on sinulle paljon analyysejä analysoitavaksi.

        H.

        etpä sitten ollukka niin viisas kuin oletin,

        analyysi jäi tekemättä,

        jospa joku muu ymmärtää alotuksen paremmin,
        analyysi on psykoligiaa,


      • Eufrosyne10
        hunksz kirjoitti:

        "alotuksen tekijä --"

        Tietenkin huomasin, enhän minä muuten olisi kommentoinutkaan.
        Mene nyt sinne.
        siellä on sinulle paljon analyysejä analysoitavaksi.

        H.

        Suru = karkkipussi, niinhän se oli?


    • selitä paremmin

      Suru on henkilökohtainen jokainen kokee sen itse omallatavallaan vaikka olisi maansuru

      • 19+19

        Kova paikka iäkkään äitini kuolema on minullekin, työelämässä koviksena pidetylle. Suru on suuri, vaikka tämä lähtö on lähes kivuton. Äitini sairastaa myös keuhkosairautta, jossa loppu tulee periaatteessa tukehtumalla. Se koettelemus on meitä jäämässä pois.


    • niin henkilökohtaist

      Analyysi, vai uusi jankutus?

      Olethan jo oivaltanut asian itsekkin, koska analysoit miehesi kuolemaa, kuinka sinä sen tunnet.

      Mitäs sanot, jos kerron, että minua se ei sureta tippaakaan ja tuskin toisetkaan sitä monta tuntia muistelee, joten se suru on sinulle henkilökohtainen.

      Minulta on kuollut vanhempani ja yksi veli, tietenkin tädit, sedät ja enot, mutta en minä surussa pyöriskele, tuskin muistankaan heitä, ...no, joskus harvoin, kun pitäisi kysäistä jotain asiaa, niin muistan, että he ovat kuolleet.

      Toki maailmalla tapahtuva pahuuskin herättää surua, vai olisiko kauheutta, mutta nekin unohdan muutamassa tunnissa, koska tulee mieleen muita asioita ja pahimpia en edes lue, jos otsikossa huomaan aiheen.

      Analysoi sinä, mitä on kiukku, suuttumus ja ilmi viha, jota ei pysty antamaan anteeksi mitenkään. Sekin on henkilökohtainen asia.

      Nuoret ja iäkkäätkin tekee murhia rakkauden menetyksestä. Siinäpä yhdistelmä suru=menetys, viha ja kosto,...tappo!

    • vieläkö on parempia

      analyysejä tapahtumasta " puolison kuolema ja suuri suru "




      Pohdittuani puolisoni kuolemaa,
      huomasin ikeväni vieläkin sitä tuskaa mitä hän koki liian kauan monta kuukautta ennekuin lähtö tuli,
      se loppu oli pahinta koko pitkän avioliittoni aikana kokemistani vastoin käymisistä,
      tänäänkin itkeskelin pitkään hänen loppuvaihetta muistellen,
      se tuska ja paha olo mitä näin hänen kokevan se oli kuin minussa itsessäni,
      se loppu tuskaa on kuin ammottava haava joka riipii , raastaa omassa sieluani , siksi en voi pidätellä itkua hänen tuskaa muistellessa,
      siis elän hänen lähtö hetkeään omassa sielussani,
      -- sanotaanha, kun kaksi ihmistä menee naimisiin ja antaa lupauksen toisilleen elämän mittaisesta yhtiesestä elämästä,
      niin pappi sanoo usein että nyt te olette yksi,
      siis vaimo on miehen kylkiluusta otettu raamatun sanan mukaan,
      kai se yhden kokonaisuuden rikkominen tekee niin kipeetä ettei surusta tahdo päästä irti,
      ja tänne jäävä kokee surun kipuna sielussaan, elää samaa tuskaa kuin poismenny puoliso,
      --- nyt se taisi selvitä suuren surun salaisuus,
      vielä jää pohdittavaa,,,,,

      onko suru itsekkyyttä, kun kokonainen hyvin arvokas asia on menny rikki,
      vain toinen puoli on enään tallella, ,,, runollisesti ajateltuna,,,,


      luulempa että nyt itkeskely vähenee, onhan puolikas ehjä vielä,

    • ent. siivoojaparka

      Minkätakia tunteita yleensä eritellään ja nimetään? Miksi jollekin tuntemalleen tunteelle on annettava nimi? Raja niitten eri tunnevivahteitten välillä on kuitenkin niin hämärä. Mitä mieltä on alkaa miettimään, että tunnenko minä nyt surua, ikävää vai pettymystä... Tai tunnenko myötätuntoa vai sääliä... Ei se tunteen nimeäminen sitä tunnetta miksikään muuta kuitenkaan.

      Kaikki tunteet ovat jokaisen omia, eikä niitä loppujen lopuksi pysty millään sanoilla niin hyvin toiselle ilmaisemaan, että toinen tarkalleen ymmärtäisi sen tunteen.

      • 19+19

        Oikein. Minä kun tämän jutun perusteella olen tuntemuksiani miettinyt, on tunnetilani melkoinen sekoitus. Miksi ei äitini voi olla yhtä terve kuin viikko sitten. Kaikella on kuitenkin aikansa. Tämä tilanne olisi kuitenkin edessä.


      • k....

        Noin ajattelen minäkin.
        Mikään tunne ei ole jokaisella sama, ja oma surukin muuttaa ajan mittaan muotoaan.
        Kuollutta kukin suree omalla tavallaan, puoliso, lapset, muu suku.
        Surullisinta kai lie, ettei kukaan kaipaa. Ihminen putoaa menneen hämärään.
        Vai niinhän teemme ajan saatossa meistä kukin.

        Suru kuolleesta on vain yksi lukemattomista surunaiheista, turha niitä on vertailla, kellä suurin.


    • suuri suru kannattaa

      käydä itsensä kanssa läpi perusteelisesti, tulee rauha omalle loppuelämälle, ja voi rakkaudella muistaa elämän hyvä aikoija, ja korstaa vain niitä, ihanista ajoista saa voimaa ja onnelisuuden tunteen yksinäiseen loppuelämään,




      Analyysin teko oli minulle hyvin selventävä asia,
      hyvin tärkeä,
      nyt ymmärrän miksi suru koskettaa niin syvältä,
      --- koska elin kokoajan puolisoni mukana kaikki sen tuskan ja suuren hädän, mitä hän koki,
      --- häneltä oli menny puhekyky, joten ei pystyny enään muutamaan vuoteen sanoilla ilmaisemaan tuntemuksiaan ja tarpeitaan,
      vain tuskaisilla eleillä hän pystyi osottamaan kipunsa ja suuren tuskansa ja hätänsä,
      että jokin on hätänä
      --- kerranki kun hän huitoi käsillään tuskissaan aivan punasena naamastaan ,
      kävin hakemassa mehua, siis juotavaa, hänellä oli valtava jano, hän joi ainaki kolme lasillista mehua, naama muuttui rahualliseksi ja olemus muutenki rauhottui,
      -- siitäki tilanteesta jäi suuri huoli minulle , että antaako hoitajat riittävästi juotavaa,
      suruni on syvää myötä elämistä hänen tuskansa kanssa, jota en pystyny häneltä poistamaan,
      loppu oli keikkein pahinta mitä ikinä olen elämässäni kokenu,
      hän kuoli henkeä haukkoen kummaa rohinaa kuulu vaan ilmeisesti keuhkokuumeeseen tukehtumalla,
      hän kylläki oli nukkuvassa tilassa, mutta kuitenki hyvin pahaa seurattavaa,
      nyt hänellä on hyvä ola luojan luona, jonne minäki olen matkalla aikanaan,

      kyyneleet on nyt kuivuneet ja rauha on tullu maanpäälle,
      elämä jatkuu toistaiseksi puolikkaana ihmisenä, kunnes kutsu tulee tuonpuoleiseen,

    • peppi.

      Ei minulla puoliso mene lasten edelle. Olen äiti, lapset ovat aina olleet ensimmäisellä sijalla elämässäni ja tulevat olemaan. Se ei ole puolisolta pois.
      Minulta kuoli lapsi, suru ja tuska on ollut valtava, ikinä elämä ei palaa ennalleen.
      En varmasti surisi puolisoa niin paljon vaikka häntä rakastankin.

    • se kylkiluu --

      peppi


      asia muuttuu silloin kun yhteinen elämäntie jatkuu vanhuuteen asti,
      katsos, meilläki oli aikoinaan suur perhe,
      lapset kasvoi, aikuistui, osa kävi ylopistot, kaikki lähti omaan elämäänsä, he perusti omat perheensä, heillä on oma työteliäs elämä lapsineen,
      mummilla ja papalla oli aikansa kun lapsen lapset oli pieniä, se oli elämämme onnelisinta aikaa,
      mutta lapsenlapsetki aikuistu kävi koulunsa ja perusti perheensä,
      heitä kyllä kaikkia rakastan yli kaiken,
      MUTTA se vanha oma puoliso on läheisin henkilä vanhana , hän on siinä joka ikinen päivä, hänen kanssaan vanhenemme yhdessä, hänen kanssa olemme kokeneet kaiken elämän myrskyineen ja suret onnet myös,
      siis oma vanha puoliso menee vanhemuuten kaikkien rakkaitten ohi hänetä on tullu elämä tarkein henkilä,
      lapsetki on kaikki hyvin rakkaita, MUTTA he elävät omaa elämää
      ei heillä riitä aikaa vanhuksilleen sillä työ ja perhe elämä vie kaiken ,
      vanha sanonta joka myös on tosi, " lapset on laina vain " he lähtevät aikanaa, jättävät syntymä pesänsä kuten linun poikaset aikanaan lentävät maailmaan,
      jonko ymmärrät miksi oma puoliso muodostuu lopulta elämän kaikkein tärkeimmäksi ihmiseksi,
      onhan vaimo miehen kylkiluusta tehty, kuten raamattu sanoo kuvaanollisesti,

      raamatun sana on aina totta, ja vertauksissa on aina suuri viisaus,

      kymmen käskyä on maailman paras polku ihmisen elontielle,
      kannattaa lukea raamattua,

      • peppi.

        En ole uskovainen. Ymmärrän kyllä kantasi. Itse olen hoitanut vuoteeseen sidottua puolisoani kolmetoista vuotta, joten välitän hänestä paljon.
        Kun menettää lapsen suru on raskaampi, tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta kun itse jää eloon ja parhaassa iässä olevan on lähdettävä.


      • Linda*
        peppi. kirjoitti:

        En ole uskovainen. Ymmärrän kyllä kantasi. Itse olen hoitanut vuoteeseen sidottua puolisoani kolmetoista vuotta, joten välitän hänestä paljon.
        Kun menettää lapsen suru on raskaampi, tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta kun itse jää eloon ja parhaassa iässä olevan on lähdettävä.

        Mielestäni pelkistettynä suru on menetetyn hyvän ja onnellisen kaipausta...


      • se kylkiluu ,,,
        peppi. kirjoitti:

        En ole uskovainen. Ymmärrän kyllä kantasi. Itse olen hoitanut vuoteeseen sidottua puolisoani kolmetoista vuotta, joten välitän hänestä paljon.
        Kun menettää lapsen suru on raskaampi, tuntuu niin epäoikeudenmukaiselta kun itse jää eloon ja parhaassa iässä olevan on lähdettävä.

        peppi;
        otan osaa suureen suruusi,

        minä en ole mennttäny ainuttakaan lasta, enkä lastenlastai kuolemalle, siitä olen hyvin onnellinen ja kiitollinen,
        siis se kokemus on kokematta, varmasti se on myös yksi elämän suurimmista menetyksistä mitä ihminen koskaan voi kokea,
        lapsen menetys varmasti on suuri suru, sen ymmärrän,
        puolisoni menetin pitkällisen sairauden seurauksena,
        se on elämäni suurin suru jonka olen kohdannu, muitten läheisten kuolema ei ole ollu niin paha kuin oman puolison menetys,
        jaksamista elämääsi


    • Kaksi koivua

      Surua on monenlaista. Kuka mitäkin suree. Puhtaimmillaan suru on silloin kun et enää tavoita toista, rakasta ihmistä. Hän on lakannut olemasta. Mennyt sinne missä kaikki on ääretöntä. Ohi sen minkä luulit olevan lähellä-. Silti hetkittäin hän on..

    • se kylkiluu

      kaksi koivua,


      pahinta on mitä ikinä olen kokenu
      kun vieresstä näkee oman puolison viimeisen taistelun ja henkäyksen, kuinka hän taisteli kuukausia kolemaa vastaan, se toivoton kipu ja tuska
      siitä en pääse irti
      itken aina kun se hirvittävä taistelu elämästä ja kuolemasta tulee mieleen,
      voi kuinka voisikaan kuolevaa auttaa edes vähän suuressa kivussaan ja tuskassaan,

      • "se kylkiluu"

        Aina voi tehdä Hietaset.
        Tuntemattomassa Hietanen rukoili Koskelalta:
        An mul pistooli, mun päänt pala!
        En anna, sanoi Koskela, kyllä sinä siitä selviät.
        Ei elämä yhden pään varassa ole.
        Tuskallisinta on se, että ihmiset eivät anna pistoolia tarvittaessa.
        Katselevat vain päältä.

        H.


      • 19+19
        hunksz kirjoitti:

        "se kylkiluu"

        Aina voi tehdä Hietaset.
        Tuntemattomassa Hietanen rukoili Koskelalta:
        An mul pistooli, mun päänt pala!
        En anna, sanoi Koskela, kyllä sinä siitä selviät.
        Ei elämä yhden pään varassa ole.
        Tuskallisinta on se, että ihmiset eivät anna pistoolia tarvittaessa.
        Katselevat vain päältä.

        H.

        Minä tavallaan annoin. Iäkkään äitini tila huononi nopeasti, ja lääkäri pyysi suostumustani jättää pois tehoelvytys, jonka ennuste on varsin huono. Suostuin. Äitini nukkui pois rauhallisesti eilisiltana.
        Joku nuorempi toivoakseni siinä sai tehohoitopaikan.


      • olet narsissti --
        hunksz kirjoitti:

        "se kylkiluu"

        Aina voi tehdä Hietaset.
        Tuntemattomassa Hietanen rukoili Koskelalta:
        An mul pistooli, mun päänt pala!
        En anna, sanoi Koskela, kyllä sinä siitä selviät.
        Ei elämä yhden pään varassa ole.
        Tuskallisinta on se, että ihmiset eivät anna pistoolia tarvittaessa.
        Katselevat vain päältä.

        H.

        tai muuten julma,,, kuka tommosta voi ehdottaakaa,,,





        H U I I I I KAUHISTUS ,,,,,

        kamalaa,


      • Kaunis armahdus
        19+19 kirjoitti:

        Minä tavallaan annoin. Iäkkään äitini tila huononi nopeasti, ja lääkäri pyysi suostumustani jättää pois tehoelvytys, jonka ennuste on varsin huono. Suostuin. Äitini nukkui pois rauhallisesti eilisiltana.
        Joku nuorempi toivoakseni siinä sai tehohoitopaikan.

        Sinä olet rohkea ja viisas ihminen.


      • <^>
        Kaunis armahdus kirjoitti:

        Sinä olet rohkea ja viisas ihminen.

        Muistakaahan tehdä hoitotestamentti, että asiat ovat omaisilla ja hoitohenkilöillä selvillä!


    • kawe

      Suru on kaipuuta, kaikkea ilman tulevaisuutta, tyhjä paikka - kaikelle sille mitä melkein aina oli.
      Surra voi niin monia asioita, mutta kuolema vie lopulta voiton menetyksen lopullisuuden vuoksi.
      Suru on surtava, kun sen aika on, mutta siihen ei voi jäädä .-,.-,.-.,

    • Pirre*

      Suru pitää kokea, sitä on vaikea selittää, .., vaikka voi sitä tietysti yrittää, - on se ikävää, epätoivoa, yksinäisyyttä, vihaakin, no joo sääliäkin tietysti..suru on jotain hyvin henkilökohtaista.

    • kawe

      Ilon ja onnen voi jakaa, mutta suru voidaan jakaa vain tietyllä tasolla, mitä lähempänä itseä menetys on sitä yksinäisemmin se on käytävä läpi.
      Koulusurmien tapahduttua järjestettiin kirkkoihin hiljentymishetkiä ja kriisiapua läheisille, mielestäni oikein hyvä keino tukea yhteisöä suuren surun ja luopumisen hetkellä. Nuorten ihmisten toipumisen kannalta oli hyvä, että voivat tukeutua toisiinsa tilassa joka on arvokas ja jo sinällään antaa turvaa - tästä selvitään yhdessä.

    • Se on itsekästä

      Suru on yksi voimakkaimmista olemassaolon tunteista mitä on, samoin kuin esim. rakkaus ja ikäväkin. Kun tunteista on kysymys, niin kannattaa kannatella tunnetta aina järjen äänellä, jotta ei uppoa omien tunteittensa höttöön ja mössöön, jotka ovat suonsilmän kaltaisia paikkoja.

      Maailmassa on paljon surtavia asioita, esim. nälkäisiä lapsia ja sotia yms. konflikteja pakoon pyrkiviä ihmisiä, lapsiakin. Läheisen kuolemaakin voi ja tuleekin surra, mutta se on asia, jolle ihminen ei voi mitään, se tulee jokaiselle ajallaan. Eikö silloin pitäisi opetella olemaan onnellinen ja ajattelemaan kiitollisuudella sitä, että kaikki se oli, että sai elää rakkaansa kanssa osan matkasta.

      Vaikka tästä ajatuksesta ei tykätä, niin olen yhä edelleen sitä mieltä, että ihmiset surevat vääriä asioita. Eivät niinkään häntä, joka pääsi pois, vaan hyvin yleisesti sitä, mitä ilman itse jäivät.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      13
      1305
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1018
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe