Äitini hamstraaja?

neuroottinen(ko)

Olen 48-vuotiaan äitini tytär, ja olen huolissani tämän mielenterveydestä. (Ja ei, tämä ei ole perus teini angstaamista miten äiti ei anna ryypätä.) Epäilen että hän on hamstraaja. Hän ostaa kirpputoreilta kasoittain vaatteita, hän kerää ystäviltään heidän pois heittämiä vaatteitaan ja kalusteita sekä muita esineitä. Kaikkea mahdollista.
Tämän jälkeen hän sanoo että myy kaiken eteenpäin... Noh kierrätyksen nimissä ihan kiva ajatus, mutta lopputulos ei ole yhtään hyvä. Meillä on kerrostalomme kellareista nimissämme noin viisi verkkokellaria mistä olen tietoinen ja niitä on kuulemma enemmänkin, ja _kaikki_ ovat lattiasta kattoon täynnä roinaa mitä on kerääntynyt noin 20 vuoden aikana. Sekaisin, ei minkäänlaista järjestystä ja lian peitossa. Ja sitten meidän koti. Hänellä on omahuone missä on sänky mutta eihän siellä voi nukkua, koska sama homma kuin kellareissakin. Olohuone on täynnä vaatteita, roskia, koruja, helmiä, lehtiä, papereita, kaikkea mitä mieleen juolahtaa... Keittiötäkin hän yrittää rojuillaan valloittaa, mutta itse siivoan sieltä niitä pois sillä herranjumala siellä syödään ja valmistetaan ruokaa. Vessassa ja kylppärissä on hänen puteleitaan mitä aina heittelen pois ja saan jälkeenpäin kuulla miten se viimeinen tippa oli vielä käytettävissä . hänen "siivoaminen" on se että tiskaa pari astiaa. siinä se.
Tiedän että olen itse neuroottinen, enkä siedä vinossa olevia esineitä tai sotkua ja siivoan jatkuvasti, ihan automaattisesti. Johtunee varmaan siitä että olen koko ikäni asunut läävän keskellä, niin hyvä että oma huone voi edes olla puhdas. Muutin kotoa pois hetkeksi, ja kun palasin oli kylpyhuoneessa pinttynyttä likaa ja pyyhkeet lattialla pyykit pesemättä ja vessassa oli kuparinväristä vettä, likaa ja keittiössä kaikkea pientä tilpehööriä ja minun huoneeni sänky ja sohva oli vallattu vaatteilla roskilla. En tiedä onko se vaan laiskuutta, mutta ei normaali ihminen voi istua päivät pitkät katsoen töllöä kaiken roskan keskellä. Olen monta kertaa siivonnut koko asunnon hänen pois ollessaan ja joka kerta hän saa kohtauksen miten ei mukamas löydä mitään ja sama sotku iskee jälleen.
Olen parin kuukauden päästä muuttamassa omaan asuntooni, mutta haluaisin ensin auttaa häntä.. Mitä tässä nyt sitten tekisi? Onko kellään kokemuksia?...

90

8082

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • neuroottinen(ko)

      Ja tajusin nyt että otsikko saattaa olla harhaanjohtava :D...

      • Ön neyröösejä

        Kyl niitä täväröitä vöi keräillä jös hälyää kerätä. Vöi niitä myydä pöis myös jös hälyää.


      • hyölestynyt äiti
        Ön neyröösejä kirjoitti:

        Kyl niitä täväröitä vöi keräillä jös hälyää kerätä. Vöi niitä myydä pöis myös jös hälyää.

        Hei käikki.
        Pyydän änteeksi henkisesti täsäpäinöttömän häirikköpöikäni vyöksi.hänen kirjöityksiään ei sää ottaa väkävästi.ölemme häkeneet ämmättiäpyä,myttä tylöksettä.käytös ön kyylemä kötöä öpitty!änteeksi vielä kerrän.


      • Ainamölisemässä
        Ön neyröösejä kirjoitti:

        Kyl niitä täväröitä vöi keräillä jös hälyää kerätä. Vöi niitä myydä pöis myös jös hälyää.

        Kait sinäkin ää-jaöö päälle kirjoittaja tajuat olevasi neurootikko tai idiootti,häivy täältä ja aia kirjoitella vaikka paperille niin saaat sitten tyydytyksen toisia häiritsemästä ja ole hyvä älä kommentoi tätä viestiä koska tiedän jo mitä kirjoitat.


      • äöäöjaniinedelleen
        Ainamölisemässä kirjoitti:

        Kait sinäkin ää-jaöö päälle kirjoittaja tajuat olevasi neurootikko tai idiootti,häivy täältä ja aia kirjoitella vaikka paperille niin saaat sitten tyydytyksen toisia häiritsemästä ja ole hyvä älä kommentoi tätä viestiä koska tiedän jo mitä kirjoitat.

        Ettekö te *****tin dorkat ole tajunneet että noita viestejä ei kirjoita yksi henkilö? Joku keksinyt tuon vitsin jota nyt monet kopioi ja toistaa. Naurettavaa medialukutaidottomuutta kuvitella että noiden kaikkien takana on yksi tyyppi. Äly käteen nyt. Netissä on aikas paljon ihmisiä liikkeellä. Elämä teidän kanssa.


      • Ei ansaitse huomiota
        äöäöjaniinedelleen kirjoitti:

        Ettekö te *****tin dorkat ole tajunneet että noita viestejä ei kirjoita yksi henkilö? Joku keksinyt tuon vitsin jota nyt monet kopioi ja toistaa. Naurettavaa medialukutaidottomuutta kuvitella että noiden kaikkien takana on yksi tyyppi. Äly käteen nyt. Netissä on aikas paljon ihmisiä liikkeellä. Elämä teidän kanssa.

        Tehokkainta on kun jättää vastaamatta näihin. Kun ei provosoiduta loppuu alkuunsa.


      • nimimerkki on pakoll
        Ei ansaitse huomiota kirjoitti:

        Tehokkainta on kun jättää vastaamatta näihin. Kun ei provosoiduta loppuu alkuunsa.

        sön tää säälittävää trölli - säälitään sitä persreiän trölliä - oikeen porukalla! Yhtään enempää pysty öllyttämään. Hyi saatana - puistattaa. Iliman iljettäviä äitä ja öitä. Ei enenpää evästä trollille!


      • Anonyymi
        äöäöjaniinedelleen kirjoitti:

        Ettekö te *****tin dorkat ole tajunneet että noita viestejä ei kirjoita yksi henkilö? Joku keksinyt tuon vitsin jota nyt monet kopioi ja toistaa. Naurettavaa medialukutaidottomuutta kuvitella että noiden kaikkien takana on yksi tyyppi. Äly käteen nyt. Netissä on aikas paljon ihmisiä liikkeellä. Elämä teidän kanssa.

        Miksi juuri sina luet naita ja otat pulttia. Ala veda hernetta nenaan. Eiko sinulla ole omaa elamaa😂😂


    • terapian tarpeessa

      Ei todellakaan ole normaalia.
      Ihme, ettei talon muu väki ole puuttunut varastokoppien siivoon. Monesti niissä on paljon tavaraa, mutta tuo kuulostaa jo palovaaralliselta. Sama vaara tulee vastaan sisällä.

      Ota yhteyttä terveyskeskukseen. Siellä on psykiatrisia sairaanhoitajia ym. Kysy, mitä sinun pitäisi äitisi kanssa tehdä. Ehkä jotain masennuksen tyyppistä on taustalla, siihen viittaa siivoamattomuus.

      Taitaa kulua rahaakin aika paljon tuohon hamstraamiseen ja kirpputorimyyntiin. Vaikka yksittäisiä asioita saisi ilmaiseksi, niin kyllä tuohon rahaakin kuluu.

      Onko äitisi työelämässä? Millainen hän on siellä.

      Kun muutat omillesi, niin älä enää puutu äitisi talon siivoukseen.

      • neuroottinen(ko)

        Rahaa kuluu juu.
        Hän on työtön, yksinhuoltaja äiti ja elää siis isovanhempien rahoilla... (en edes pelleile.) Kotona hän istuu sohvallaan siinä missä on tilaa ja katsoo telkkaa. tai jos ei katso telkkaa niiin näprää vaatteita tai sählää korujen parissa.
        Itse käyn töissä ja maksan vuokraa asunnosta ja kustannan ruokani, menoni jne itse.


      • neuroottinen(ko)
        neuroottinen(ko) kirjoitti:

        Rahaa kuluu juu.
        Hän on työtön, yksinhuoltaja äiti ja elää siis isovanhempien rahoilla... (en edes pelleile.) Kotona hän istuu sohvallaan siinä missä on tilaa ja katsoo telkkaa. tai jos ei katso telkkaa niiin näprää vaatteita tai sählää korujen parissa.
        Itse käyn töissä ja maksan vuokraa asunnosta ja kustannan ruokani, menoni jne itse.

        Ja ihan kaikille tarkennukseksi; Olen itse auttanut häntä myymään tavaraansa eteenpäin, olen yrittänyt keskustella asiasta, olen myös tyhjentänyt veljeni kanssa yhdestä kellarista kerran rojulavalle tavaraa kun olin itkenyt äidille asiasta niin sano että "heitä jokin pois sieltä kellarista sitten." -> Noooh ei hän enää edes kellariinsa pääse kun on ylipainoa kertynyt sen verran ettei varmaan elä yli 65 vuotiaaksi ainaskaan.
        "muu kotiväki huomannut?", on, mutta ketään ei kiinnosta paitsi minua. Vanhin veljeni tuo aina vanhat esineensä tänne koska on liian laiska itse myymään niitä ja tietää että äitini "roskavuoreen" voi vaan heittää tavaraa ja häipyä..
        JA SITTEN TÄMÄ; "Mitä vikaa jos kerää tavaraa jos itse tykkää??" Pisti ihan vihaks;
        Kuten alotuksessa kerroin olen lapsesta asti ollut tässä roskien palatsissa, Se on ihan okei hamstrata yksinään, mutta jumalauta ei ole kiva olla se lapsi joka saa kaikkia sairauksia, yliherkkyyksiä ja kiusataan likaisen kodin vuoksi. Itsekästä. Olen vasta 18-vuotias ja holhoan äitiäni koska ketään muuta ei kiinnosta. Ja takaisin asialliseksi...


    • gjhghgdnvff

      Ihan vihjeenä, että ei kannata panna paljoa arvoa tällaiselle palstalle laitetuista "neuvoista".

      Hamstraus on samalla tavalla sairaus kuin alkoholismi tai peliriippuvuus. Niillä on hyvin samanlaisia mekanismeja taustalla ja kaikissa näissä ulkopuolinen ei käytännössä pysty tekemään mitään, joka johtaisi johonkin, jos henkilö ei itse halua tulla terveeksi.

      Sisäiset pakot ovat psyykkeen suojamekanismeja ja kertovat taustalla olevan paljon asioita, traumoja, jotka on jätetty käsittelemättä.

      Joskus ainoa mitä voi tehdä, on olla armelias itselle ja päästää irti...

      Kuvaamassasi kotitilanteessa on paljon sellaista, jonka perusteella voisi olettaa, että myöskään sinä et ole pääsyt elämään tasapainoista, turvallista lapsuutta. Sinun voisi olla hyvä käydä juttelemassa jonkun, kuten koulupsykologin kanssa asiasta. Ihminen pystyy todella harvoin näkemään omat ongelmansa tai analysoimaan niitä oikeasti.

      Tsemppiä :)

      • neuroottinen(ko)

        Olen lukenutkin että mun tekemä "pakkosiivous" ei auta asiaa yhtään muutakun tilapäisesti.. Se on todella turhauttavaa joutua omaa äitiänsä patistamaan siivoamaan, enkä todellakaan usko että itse olisin mitenkään täysin vioitta selvinnyt lapsuuttani.
        Voin myöntää että olen likaa kohtaan neuroottinen, minulla on myös heikko immuunipuolustus, on allergioita, ja paniikkihäiriöitä, ja olen aivan varma siitä että tolla ahdistavalla ja likaisella elinympäristöllä on ollut näppinsä pelissä


      • thgedhb
        neuroottinen(ko) kirjoitti:

        Olen lukenutkin että mun tekemä "pakkosiivous" ei auta asiaa yhtään muutakun tilapäisesti.. Se on todella turhauttavaa joutua omaa äitiänsä patistamaan siivoamaan, enkä todellakaan usko että itse olisin mitenkään täysin vioitta selvinnyt lapsuuttani.
        Voin myöntää että olen likaa kohtaan neuroottinen, minulla on myös heikko immuunipuolustus, on allergioita, ja paniikkihäiriöitä, ja olen aivan varma siitä että tolla ahdistavalla ja likaisella elinympäristöllä on ollut näppinsä pelissä

        1. Aloita tyhjäämällä yksi huone tai varasto kokonaan vaikka nyt vain siirtämällä ne tavarat toiseen huoneeseen väliaikaisesti että tämä tila saadaan imuroitua ja tuuletettua kunnolla.

        2. Huoneeseen/varastoon hankitaan kunnon varastohyllyköt, laatikoihin kirjoitetaan mitä niihin laitetaan.

        3. Lattialle pahvilaatikot, joihin kirjoitetaan esim. PAPERINKERÄYKSEEN, KIRPPUTORILLE jne.

        HUOM! kannattaa ottaa ennen ja jälkeen -kuvat siivousprojektista, ja näyttää sitten kuvia tälle hamstraajalle. Lisäksi voitte myös kirjata paperille, kuinka monta mitäkin tavaraa löytyy ja siitä on sitten taas helpompi vetää arvioita, paljonko rahaa näihin tavaroihin on uponnut.


    • Väsynyt, väsynyt.

      Täällä myös hamstraajan lapsi, aivan varmistettu tapaus. OKT täynnä roinaa, täysin käyttökelvotonta tavaraa mitä on kirpputoreilta jne hankittu. Yhdessäkään huoneessa ei enää näy lattiaa kuin raivatuilla kulkuväylillä ja ahdistaa suunnattomasti käydä omien lasten kanssa kylässä. Ei siivoa, ostaa vain lisää roinaa, ei suostu laittamaan edes mainosjakelukieltoa postilaatikkoonsa, kun tykkää lukea mainoksia. Pöydässä ei ole enää kohta tilaa edes syödä, kun olin lapsi, niin siinä ympärillä mahtui juoksemaan.

      Onko kukaan saanut autettua tilannetta pysyvästi? Pitääkö hakea vanhempansa holhouksenalaiseksi, että saa raivattua edes tilan missä nukkua suorana? Apua, mistään??

      Ja kaikille niille, joiden mielestä pitäisi "antaa olla" - tämä tila hukuttaa täysin. Pelkään, että 10v. kuluttua on jo täysin ääritapaus joka vaatii pakkohoitoa sen sijaan, että jotain pystyisi tekemään jo nyt ja hän voisi elää jäljelläolevan elämänsä rauhassa, omassa tilassaan jota nyt ei ole!

      • HHUHUH

        Yhteydenotto terveysviranomaisiin ja pelastusviranomaisiin ja heti! Tuosta se lähtee. Pakkohoitonhan täällä ei saa ketään. Mutta soitto vaikka ensimmäiseksi pelastuslaitokselle ja jätkät sieltä katsomaan, niin eiköhän ne osaa neuvoa jatkotoimenpiteistä


      • en jaksa enää
        HHUHUH kirjoitti:

        Yhteydenotto terveysviranomaisiin ja pelastusviranomaisiin ja heti! Tuosta se lähtee. Pakkohoitonhan täällä ei saa ketään. Mutta soitto vaikka ensimmäiseksi pelastuslaitokselle ja jätkät sieltä katsomaan, niin eiköhän ne osaa neuvoa jatkotoimenpiteistä

        Osanottoni aloittajalle,
        minulla on hamsterimies, keräilee kaikkea mahdollista: vanhoja huonekaluja, kirjoja,lehtiä,levyjä, tauluja, vaatteita, kenkiä, erilaisia pikkuesineitä. Säästää kaiken, mitään ei saisi heittää pois.
        Kun lapset muuttivat pois kotoa, kuvittelin, että voisimme muuttaa pienempään asuntoon.Sitten selvisi, että miehellä onkin varastoissa vielä muutama(?) rullakollinen tavaraa....
        Täällä ei mahdu enää asumaan. En tiedä, mitä tässä tilanteessa voi tehdä. En usko, että mitkään viranomaiset tähän puuttuvat, kun mies on kuitenkin muuten melko tervepäinen.
        Pitäisi varmaan muuttaa itse pois ja yrittää unohtaa koko juttu?


    • Suolenpätkä

      Tämähän on sama ketju taas alkamassa ? mistä näitä kaivetaan ?

      • en jaksa enää

        suolenpätkä, laitatko mulle linkin ed. vastaaviin keskusteluihin. kiitos!


    • hamsteriko

      Minä olen tällainen keski-ikäinen "hamstraaja", joita täällä moititaan. Miksi en saisi hamstrailla? Ne ovat minun tavaroitani, pitäkää omat kotinne niin siisteinä kuin haluatte. Suurin osa minunkin tavaroistani on saatuja tai kirpputoreilta, eli kallis harrastus tämä ei ole. Matkalle ei oikein uskalla lähteä, kun lapset uhkaavat "siivoavansa" koko talon.

      • tavarasi on tärkein

        Se teidän hamstraajien tilanne on kuin alkoholistilla. Tavara on tärkeämpi kuin ihmissuhteet ja lähiomaiset. Itse läheltä nähneenä kämppä alkaa haista ja siellä alkaa olla erilaisia loisia jotka leviävät toisiin asuntoihin. Jos asuu taloyhtiössä niin täytyy muistaa että et omista asuntoa vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Jos taas asut vuokralla niin tiedän kokemuksesta että kämppä on täysin remontoitava hamstraajan jäljiltä ennekuin terve ihminen voi sinne muuttaa. Omakotitalossa asuvat taas levittävät kamansa pitkin pihaa naapurustun "mieliksi".
        Hamstraus on mielenterveysongelma johon voi saada hoitoa.


      • Roinasta kärsivä

        Sinä saatkin hamstrata, jos luonasi ei asu muita etkä vaaranna esimerkiksi kerrostalon turvallisuutta (paloturvallisuus, ötökät, tuholaiset).

        Lapselle sen sijaan on kohtuutonta joutua elämään lätissä. Ei siinä enää elämänhallinnasta puhuta, eikä lapsikaan opi kunnollista rytmiä asioihin. Miten pestään, siivotaan, pyykätään, laitetaan ruuat, viedään roskat, lajitellaan. Asiat kun pitää oppia tekemään loppuun asti, jos tavaraa kannetaan ovesta sisään, niin sitä pitää kantaa uloskin - muuten loppuu tila. Asioista pitää välillä luopua.

        Olen kokenut ilmiön, ja nostanut kädet pystyyn. Tiedän, että hamstraus voi olla hirvittävää sellaiselle, joka siihen tahtomattaan joutuu mukaan. Loputonta roinaa ja roskaa, tuholaisia, nyherrystä joidenkin epäoleellisuuksien parissa ("teen siitä vielä kaulakorun, sitä voi käyttää säilytysastiana, siinä on tärkeitä kuitteja... kymmenen vuoden takaa").

        Hamstraaja itse vähättelee harmia ja vaarallisuutta, mutta itse en tykännyt ollenkaan löytää tuholaisia omasta sohvastani, enkä pitänyt pikkuasiana myöskään sitä, että asuntoni oli isännöitsijän mukaan paloturvallisuusriski. Henkeä ahdisti ja pölyn määrä oli ihan käsittämätön.

        Mutta jos sinä asut yksin omakotitalossa, niin siitä vaan.


      • zennia2
        tavarasi on tärkein kirjoitti:

        Se teidän hamstraajien tilanne on kuin alkoholistilla. Tavara on tärkeämpi kuin ihmissuhteet ja lähiomaiset. Itse läheltä nähneenä kämppä alkaa haista ja siellä alkaa olla erilaisia loisia jotka leviävät toisiin asuntoihin. Jos asuu taloyhtiössä niin täytyy muistaa että et omista asuntoa vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Jos taas asut vuokralla niin tiedän kokemuksesta että kämppä on täysin remontoitava hamstraajan jäljiltä ennekuin terve ihminen voi sinne muuttaa. Omakotitalossa asuvat taas levittävät kamansa pitkin pihaa naapurustun "mieliksi".
        Hamstraus on mielenterveysongelma johon voi saada hoitoa.

        Aina kun ostin jotain halvalla tai jotain uutta koin hetkittäisen hyvänolontunteen.Nyt on pakko kommentoida.Itse olen jonkin verran tunnistanut itsestäni tuota hamstraajaa.Siivoan tosin kaksi kertaa vuoteen OKT:sta turhat tavarat vaatteet kengät yms pois.En myönnä,että minule tavarat kuitenkaan olisivat ihmissuhteita tärkeämpiä.Itseasiassa ajauduin hamstraamaan pienen palkkani ja yksinäisyyteni takia.Kuulostaa varmaan hassulta,kun minulla oli silloin perhe,mies ja 2 lasta.Koin vuosia olevani todella yksin avioliitossani.Miehellä oli aina paljon iltamenoja.Nyt olen eronnut pari vuotta sitten ja silloin tunnistin itsestäni ositttaisen hamstraajapiirteen.Oikeastaan ostin ahdistukseen,yksinäisyyteen ,pahaan oloon ja hylätyksitulemisen tunteeseeni.Kaiken tämän tiedostin vasta eroni jälkeen.Nyt en enää ostele,kun ahdistuneisuus hallinnassa.


      • ....................
        tavarasi on tärkein kirjoitti:

        Se teidän hamstraajien tilanne on kuin alkoholistilla. Tavara on tärkeämpi kuin ihmissuhteet ja lähiomaiset. Itse läheltä nähneenä kämppä alkaa haista ja siellä alkaa olla erilaisia loisia jotka leviävät toisiin asuntoihin. Jos asuu taloyhtiössä niin täytyy muistaa että et omista asuntoa vaan asunnon hallintaan oikeuttavat osakkeet. Jos taas asut vuokralla niin tiedän kokemuksesta että kämppä on täysin remontoitava hamstraajan jäljiltä ennekuin terve ihminen voi sinne muuttaa. Omakotitalossa asuvat taas levittävät kamansa pitkin pihaa naapurustun "mieliksi".
        Hamstraus on mielenterveysongelma johon voi saada hoitoa.

        "Se teidän hamstraajien tilanne on kuin alkoholistilla. Tavara on tärkeämpi kuin ihmissuhteet ja lähiomaiset."

        Kyllä. Alkoholistit tietävät usein, mistä naruista pitää vetää että saa vuosikausia vedättää läheisiään. Samaa on hamstraajilla. Kun ottaa puheeksi tavaran vähentämisen, seuraa yleensä marttyyrimäisiä itkupotkuraivareita:

        "Ettekö hyväksy minua sellaisena kuin olen?"
        "Viekää sitten samalla minutkin kaatopaikalle, kun teille on tärkeämpää mitä muut ajattelevat!" ym. ym. Ja kierre, on valmis koska omaiset tietävät, ettei kaikki ole kohdallaan mutteivät voi ottaa sitä ratkaisevaa askelta.


      • HHUHUH

        No niin, et uskalla jättää aartetasi, kun "lapset uhkaavat siivota". Nyt sinun pitäisi viimeistään herätä huomaamaan, että olet sairas. Normaali-ihmiset eivät haali tavaraa sieltä täältä. Sinun ainoat rakkaasi on tavarasi ja kaikki se romu. Sinulla ei ole lapsia, ei lapsenlapsia eikä muitakaan sukulaisia saatikka ystäviä. Kun sinusta aika jättää, aiot siis jättää kokopaskan kakaroidesi harteiolle?. Sinä olet sairas, mutta sairaat eivät myönnä sitä itselleen eikä muille. Sinä elät vain "rakkaillesi". Psyykkinen sairaus on saanut sinusta yliotteen. Valitettavasti. Toivottavasti lapsesi hakevat ammattiapua sinulle, ja pian.


    • Apua haluaisin antaa

      Täällä myös ihan tositilanne. En todellakaan tiedä, mitä äitini hamstraukselle pitäisi tehdä.

      En haluaisi olla sosiaaliviranomaisiin yhteydessä, sillä äidilläni on heidän kanssa jo ihan tarpeeksi vaikeaa. Tiedän, että kyseessä on mielenterveysongelma. Olen yrittänyt auttaa, mutta apu ei kelpaa ja aina löytyy selitys kaikkeen. Säälittää, kun köyhän rahat menevät varastojen vuokraamiseen. :´( Äitini on risteäytynyt sosiaalisesta elämästä, sillä eihän kotiinkaan voi kutsua ketään, kaatopaikan keskelle.

      Mitä vaikutusmahdollisuuksia minulla on? Ei ilmeisesti mitään. Pelkään myös, että jos asialle tekee jotain, äitini romahtaa tai loputkin mielenterveydestä menee. Samalla en tiedä, että haluaisiko hän itsekin muutosta vai ei. Ei tunnu olevan täysin tyytyväinen elämäänsä näinkään ja on jo yli 10 vuotta puhunut siivoamisesta, jota ei toki koskaan tapahdu.

      Äitini on jo yli 60v. Olisiko parempi antaa elää loppuelämä kuten elää vai yrittää saada vielä viimeisiin vuosiin jotain tolkkua asunnon osalta? Raastaa, kun en tiedä mikä olisi järkevintä.

      • itsekäs hamsteriäiti

        Täällä myös sama tilanne. Äitini asunnossa on enää vain kapeat käytävät vapaana ryönältä. Ruokailu ja peseytyminen hankalaa, kun edestä pitää raijata kamavuoret. Sokeritoukat vallanneet koko kolmion. Äitini on sota-ajan lapsi, jolla ollut huono suhde sittemmin kuolleisiin vanhempiinsa ja nykyisin sisaruksiinsa. Meihin omiin lapsiinsa pitää yhteyttä vain kun tarvitsee jotain. Syntymäpäivänne muistaa tyylillä "hakekaa paketti eteisestäni". Lapsenlapsistaan ei ole kiinnostunut. Miesystävät vaihtuvat, ja yleensä pyrkii valtaamaan heidänkin kämppänsä, oma mökkinsä on vuorattu ryönällä. Jossain siellä romun keskellä se mökki on. Ei halua puhua mistään tunneasioista, vaihtaa puheenaihetta välittömästi. Kokee että on rikas kun on paljon kamaa, valtaosa täyttä roskaa. Tavaran siirtäminen kasasta toiseen on "työtään". Tavarat on läheisiä rakkaampia, eivät petä koskaan. Hirvittää paloturvallisuus ja pilallinen ruoka, jota syö. Tunteet on kuolleet ajat sitten äitiäni kohtaan, on meille lähinnä "sairaustapaus".


      • roina vs rauha
        itsekäs hamsteriäiti kirjoitti:

        Täällä myös sama tilanne. Äitini asunnossa on enää vain kapeat käytävät vapaana ryönältä. Ruokailu ja peseytyminen hankalaa, kun edestä pitää raijata kamavuoret. Sokeritoukat vallanneet koko kolmion. Äitini on sota-ajan lapsi, jolla ollut huono suhde sittemmin kuolleisiin vanhempiinsa ja nykyisin sisaruksiinsa. Meihin omiin lapsiinsa pitää yhteyttä vain kun tarvitsee jotain. Syntymäpäivänne muistaa tyylillä "hakekaa paketti eteisestäni". Lapsenlapsistaan ei ole kiinnostunut. Miesystävät vaihtuvat, ja yleensä pyrkii valtaamaan heidänkin kämppänsä, oma mökkinsä on vuorattu ryönällä. Jossain siellä romun keskellä se mökki on. Ei halua puhua mistään tunneasioista, vaihtaa puheenaihetta välittömästi. Kokee että on rikas kun on paljon kamaa, valtaosa täyttä roskaa. Tavaran siirtäminen kasasta toiseen on "työtään". Tavarat on läheisiä rakkaampia, eivät petä koskaan. Hirvittää paloturvallisuus ja pilallinen ruoka, jota syö. Tunteet on kuolleet ajat sitten äitiäni kohtaan, on meille lähinnä "sairaustapaus".

        Minun vuokra-asuntoni koittaa miesystävä vallata. alunalkaen asiasta on puhuttu, puhuttu sitten, puhuttu vasta- eikä loppua näy... itse mies on kiva, ja rakastan oikeasti, joten sitä kipeämpi juttu- mutta en aio antaa kenenkään täyttää kotiani täysin tarpeettomalla rojulla: itselleni riittää ihan normaalikuiviot, ja se että on tilaa laskutasoiksi kun tarvitsen keittiössä, ja eteisessä, ja myös lattiatilaa missä voi liikkua vapaasti lemmikin kanssakin...
        Kerroin jo kiukustuneena miehelle, että olen ilmeisesti toisen kodissa asumassa kun omaltani ei enää tunnu... Mies tuo tullessaan usein ruokaakin niin, ettei se kertakaikkiaan mahdu minnekkään- vaikka hyvin tietää säilytystilojeni koot.

        Mitä hamstraajalle pitäisi? En tiedä vielä, mutta ehkä jonkin keinon löydän, että rajoittaa hamsteroimisensa minun kotini ulkopuolisiin paikkoihin.


      • Skeptikkoakka
        roina vs rauha kirjoitti:

        Minun vuokra-asuntoni koittaa miesystävä vallata. alunalkaen asiasta on puhuttu, puhuttu sitten, puhuttu vasta- eikä loppua näy... itse mies on kiva, ja rakastan oikeasti, joten sitä kipeämpi juttu- mutta en aio antaa kenenkään täyttää kotiani täysin tarpeettomalla rojulla: itselleni riittää ihan normaalikuiviot, ja se että on tilaa laskutasoiksi kun tarvitsen keittiössä, ja eteisessä, ja myös lattiatilaa missä voi liikkua vapaasti lemmikin kanssakin...
        Kerroin jo kiukustuneena miehelle, että olen ilmeisesti toisen kodissa asumassa kun omaltani ei enää tunnu... Mies tuo tullessaan usein ruokaakin niin, ettei se kertakaikkiaan mahdu minnekkään- vaikka hyvin tietää säilytystilojeni koot.

        Mitä hamstraajalle pitäisi? En tiedä vielä, mutta ehkä jonkin keinon löydän, että rajoittaa hamsteroimisensa minun kotini ulkopuolisiin paikkoihin.

        Kerro ettet suunnitellut elämääsi tavarapaljouden varaan ja että olet oikeastaan minimalisti. Käsket kylmästi hävittää tavarat ja kiellät tuomasta lisää.
        Kuten päihderiippuvaiset, nämä hamstraajatkin ovat pelokkaita sellaisen uhan alla, että menettävät läheiset ihmiset. He saattavat siitä hetkeksi toeta mutta ilman säännöllistä terapiaa ja läheisten kontrollilointia hamstraus alkaa uudestaan ja uudestaan kunnes pakkohoito on edessä.


      • väärin!
        Skeptikkoakka kirjoitti:

        Kerro ettet suunnitellut elämääsi tavarapaljouden varaan ja että olet oikeastaan minimalisti. Käsket kylmästi hävittää tavarat ja kiellät tuomasta lisää.
        Kuten päihderiippuvaiset, nämä hamstraajatkin ovat pelokkaita sellaisen uhan alla, että menettävät läheiset ihmiset. He saattavat siitä hetkeksi toeta mutta ilman säännöllistä terapiaa ja läheisten kontrollilointia hamstraus alkaa uudestaan ja uudestaan kunnes pakkohoito on edessä.

        Päihderiippuvaiset viis veisaa ihmisistä vain viina on tärkiää. Älä pulise puppua kun et mitään tiedä.


    • pinetä apua

      AP:lle. Jos äitisi sanoo, että myy keräämiänsä tavaroita, niin voisit auttaa siinä. Laita ilmoituksia vaikkapa nettiin, äitisi luvalla tietenkin. Tehkää myös suunnitelma saatujen rahojen käytölle. Pieni matka tai joku kiva, järkevä ostos.

      • hihihihihihihihihi

        Vaikka jostain kirpputorilta, semmotti vähän kalliimpi johon ei normaalisti varaa,
        "Joku kiva, järkevä ostos."


      • Elämä on
        hihihihihihihihihi kirjoitti:

        Vaikka jostain kirpputorilta, semmotti vähän kalliimpi johon ei normaalisti varaa,
        "Joku kiva, järkevä ostos."

        Mutta ovatko nämä " myydään arvokkaat arteesi kirpparilla ja pistät rahoiksi"-harhat oikea vaihtoehto? Se mielestäni vain vahvistaa hamstrausviettiä. Kuvitellaan, että tavarat ovatkin arvokkaampia kuin on luultu. Joku asiantuntija on sanonut, että tässä on yksi syy siihen miksi kirpparit pullistelevat ylihintaista tavaraa.

        Tärkeintä olisi mielestäni opetella luopumaan tavaroista. Luopumaan ilman mitään vastinetta kuten rahaa. Pitäisi saada se ihminen pohtimaan mitä kaikkea hyvää seuraa tavarasta luopumisesta. On siistimpää ja viihtyisämpää. Voi kutsua ystäviä kylään, ei tarvitse häpeillä omaa kotia. Ei tarvi pelätä kun ovikello soi, ei keksiä tekosyitä vierailujen estämiseksi. Voi syödä, nukkua ja peseytyä normaalisti omassa kodissa.


      • neurootikko(ko)

        Aloittaja täällä taas heippa,
        Unohdin vissiin mainita että fb-kirppiksellä ja hietsussa olen itse myynyt _monta_ kertaa hän tavaroitaan eteenpäin (ilman että itse saisin mitään, koska tiedän että hänelle tulee pieni onnellisuuden pilke silmäkulmaan edes siitä parista eurosta minkä saa.) = jaaaaa se pari euroa päättyy uffille johonkin toiseen paitaan. Olen vasta 18-vuotias ja tämä kaikki väsyttää aivan suunnattomasti


      • häjy
        neurootikko(ko) kirjoitti:

        Aloittaja täällä taas heippa,
        Unohdin vissiin mainita että fb-kirppiksellä ja hietsussa olen itse myynyt _monta_ kertaa hän tavaroitaan eteenpäin (ilman että itse saisin mitään, koska tiedän että hänelle tulee pieni onnellisuuden pilke silmäkulmaan edes siitä parista eurosta minkä saa.) = jaaaaa se pari euroa päättyy uffille johonkin toiseen paitaan. Olen vasta 18-vuotias ja tämä kaikki väsyttää aivan suunnattomasti

        Jos olet oikeasti olemassa ja vasta 18 v. niin rakasta ja pidä itsestäs kiinni. t. ikävän asiallinen täti vm. 59 eli viiskymmentä jotain. Pidä itsestäsi huolta.


    • tiedän tunteen

      Tiedän tunteen sillä oma äitini on himohamstraaja. On iso asunto ja verkkokellari täynnä. Kerää kaiken jonka vain halvalla tai ilmaiseksi saa. Kaiken rojun alle häviää sitten ne oikeasti arvokkaat tavarat. Annoin olla vuosia koska minulla on oma koti enkä halunnut sekaantua asiaan. Lopputulos oli lähes katastrofaalinen joten jouduin välkisin siivoamaan asuntoa tavarasta. Sanoin että vaihtoehtona on että sen tekee joko minä joka osaa arvostaa myös perheen tavaroita tai joku ulkopuolinen joka heittää kaiken pois. Tosiasia on että vähitellen kämppä alkaa haista ja sinne tulee ei toivottuja eläimiä. Sen jälkeen taloyhtiö voi puuttua asiaan ja vaikka häädön saaminen vie oman aikansa niin paloviranomaiset voivat pakottaa tyhjentämään asunnon palokuorman vuoksi. Yritä saada ammattiauttaja äidillesi ja ryhdy toimeen tyhjentämisen suhteen kaikista itkuista huolimatta. Itsestään se ei parane.

    • Et silleeen

      Kyllä nykyään lähes kaikki hamstraavat. Ihmiset juoksee kirppareilla ja ostaa kaikenlaista krääsää, joita ei sitten koskaan käytä. Kaikki paikat täynnä tavaraa kaikilla ihmisillä. En ollenkaan tajua tätä älytöntä kierrätysintoilua, että kassikaupalla kannetaan tavaraa kotiin. Huh, huh.

      Mutta toi himohamstraaminen ja mahdottomuus heittää mitään pois liittyy turvallisuudentunteeseen. Ja liika siisteys taas kontrolloimiseen.

      Et voi sille mitään. Mutta pitäähän ihmisten voida olla erilaisia. Hamstraajat on muuten ihan kivoja ja tavallisia ihmisiä. Joku sairaalloinen pakko elää täydessä tavarahelvetissä vaan poikkeaa vähän. Parempi se kun väkivaltainen tai känninen lähimmäinen.

      Muuta muualle mutta anna sen äitees puolison tai mikä hän lienee jakaa tuo kaaos.

      En tiedä seuraako siitä mitään hyvää jos lähdet siitä kamalasti muualle metelöimään. Eihän ihmisten tarvitse käyttäytyä samalla tavalla. Ja kun asuu kauempana se ei tunnu niin ahdistavalta.

      • Menetetty tapaus

        Realistinen ja itse opittu neuvo: muuta omillesi, etäännytä välisi, niin ettet stressaa, sairaus, josta äitisi ei tule paranemaan, koska ei halua. Tavarat tärkeämpiä ja luotettavampia kuin ihmiset.


      • höh...
        Menetetty tapaus kirjoitti:

        Realistinen ja itse opittu neuvo: muuta omillesi, etäännytä välisi, niin ettet stressaa, sairaus, josta äitisi ei tule paranemaan, koska ei halua. Tavarat tärkeämpiä ja luotettavampia kuin ihmiset.

        Miksi ne välit pitää etäännyttää? Se on kuitenkin äiti vaikka voissa paistaisi.

        Jos on aina elänyt noin niin mitä stressaamista siinä enää on? Älkää murehtiko turhasta. Tietysti se kannattaa kertoa oma näkemyksensä, mutta turhaa lienee yöuniaan enää tuon asian takia menettää.

        Tässä tulee esille kaksi äärilaitaa, jotka ovat molemmat sairaalloisia. Liika siisteys ja hamstraaminen. Liika siisteyskään ei ole hyväksi. Jatkuva desifiointiaineiden kanssa pelleily ei ole kovin järkevää, sillä ihmisen immuunipuolustus tarvitsee ärsykkeitä toimiakseen normaalisti. Etenkin luonnosta ja maasta tulevat bakteerit ovat terveellisiä vastustuskyvyn kannalta. Jos elät täysin bakteerittomassa ympäristössä, immuunipuolustuksesi laiskistuu, sitten on jatkuvasti kipeänä. Ony myös esitetty, että se voi olla osasyy autoimmuunisairauksien yleistymiseen, eli siihen että yliherkkä immuunipuolustus hyökkää omia toimintoja kohtaan.


      • Oikaisu höpinään
        höh... kirjoitti:

        Miksi ne välit pitää etäännyttää? Se on kuitenkin äiti vaikka voissa paistaisi.

        Jos on aina elänyt noin niin mitä stressaamista siinä enää on? Älkää murehtiko turhasta. Tietysti se kannattaa kertoa oma näkemyksensä, mutta turhaa lienee yöuniaan enää tuon asian takia menettää.

        Tässä tulee esille kaksi äärilaitaa, jotka ovat molemmat sairaalloisia. Liika siisteys ja hamstraaminen. Liika siisteyskään ei ole hyväksi. Jatkuva desifiointiaineiden kanssa pelleily ei ole kovin järkevää, sillä ihmisen immuunipuolustus tarvitsee ärsykkeitä toimiakseen normaalisti. Etenkin luonnosta ja maasta tulevat bakteerit ovat terveellisiä vastustuskyvyn kannalta. Jos elät täysin bakteerittomassa ympäristössä, immuunipuolustuksesi laiskistuu, sitten on jatkuvasti kipeänä. Ony myös esitetty, että se voi olla osasyy autoimmuunisairauksien yleistymiseen, eli siihen että yliherkkä immuunipuolustus hyökkää omia toimintoja kohtaan.

        Vai että paskan kerääminen asuntoon lisää vastustuskykyä, höpä höpö. Lisää lapsissa vastustuskykyä hamstraukselle. Sekoitat kaksi asiaa: kotieläinten antama siedätyshoito on eri asia kuin luteet, sokeritoukat ja homeinen huonepöly. Faktaa!


      • hghghghg
        höh... kirjoitti:

        Miksi ne välit pitää etäännyttää? Se on kuitenkin äiti vaikka voissa paistaisi.

        Jos on aina elänyt noin niin mitä stressaamista siinä enää on? Älkää murehtiko turhasta. Tietysti se kannattaa kertoa oma näkemyksensä, mutta turhaa lienee yöuniaan enää tuon asian takia menettää.

        Tässä tulee esille kaksi äärilaitaa, jotka ovat molemmat sairaalloisia. Liika siisteys ja hamstraaminen. Liika siisteyskään ei ole hyväksi. Jatkuva desifiointiaineiden kanssa pelleily ei ole kovin järkevää, sillä ihmisen immuunipuolustus tarvitsee ärsykkeitä toimiakseen normaalisti. Etenkin luonnosta ja maasta tulevat bakteerit ovat terveellisiä vastustuskyvyn kannalta. Jos elät täysin bakteerittomassa ympäristössä, immuunipuolustuksesi laiskistuu, sitten on jatkuvasti kipeänä. Ony myös esitetty, että se voi olla osasyy autoimmuunisairauksien yleistymiseen, eli siihen että yliherkkä immuunipuolustus hyökkää omia toimintoja kohtaan.

        Voi tsiisus sentään. Sun mielestäkö se, joka ei hyväksy hamstraamista, esim. aloittaja, on sairaalloisen siisti? Oikein desinfiointiaineilla läträävä bakteerikammoinen?

        Mun mielestä hamstraamisen pitää puuttua aina heti kun huomaa jollakin siihen viittaavia oireita. Luulisin, että helpointa se on ennen kuin tilanne menee liian pahaksi.

        Ehkä läheiset lähtevät liikaa mukaan hamstraamiseen hyväksymällä ja mahdollistamalla sen, puuttumatta siihen oikeastaan mitenkään.

        Mutta kuinka auttaa kun tilanne vaikuttaa aika toivottomalle? Hamstraaja ei itse yleensä näe mitään ongelmaa toiminnassaan. Hän ei tunnista, eikä myönnä ongelmaa aivan vähässä kummassa. Se, että hamstraamiseen ei puututa ja annetaan periksi, ei auta yhtään. Kierre vain pahenee jos mitään ei tehdä ja silloin asiaan puuttuvat jo täysin ulkopuoliset tahot, naapurit jne.


      • voi kuule
        höh... kirjoitti:

        Miksi ne välit pitää etäännyttää? Se on kuitenkin äiti vaikka voissa paistaisi.

        Jos on aina elänyt noin niin mitä stressaamista siinä enää on? Älkää murehtiko turhasta. Tietysti se kannattaa kertoa oma näkemyksensä, mutta turhaa lienee yöuniaan enää tuon asian takia menettää.

        Tässä tulee esille kaksi äärilaitaa, jotka ovat molemmat sairaalloisia. Liika siisteys ja hamstraaminen. Liika siisteyskään ei ole hyväksi. Jatkuva desifiointiaineiden kanssa pelleily ei ole kovin järkevää, sillä ihmisen immuunipuolustus tarvitsee ärsykkeitä toimiakseen normaalisti. Etenkin luonnosta ja maasta tulevat bakteerit ovat terveellisiä vastustuskyvyn kannalta. Jos elät täysin bakteerittomassa ympäristössä, immuunipuolustuksesi laiskistuu, sitten on jatkuvasti kipeänä. Ony myös esitetty, että se voi olla osasyy autoimmuunisairauksien yleistymiseen, eli siihen että yliherkkä immuunipuolustus hyökkää omia toimintoja kohtaan.

        Et taida oikeasti koskaan ollut oikean himohamstraajan kotona kun näet vain mustavalkoisesti bakteerikammoisen tai hamstraajan. En itse ole todellakaan bakteerikammoinen sillä muuten en voisi edes harkita astuvani äitini asuntoon. Katso joskus himohamstraajat ohjelmaa. Se ei ole mitään 4D dokumentteja harvinaisista ilmiöistä vaan oikeesti arkipäivää myös lukemattomissa suomalaiskodeissa. Siinä vaiheessa kun yli kymmennen vuoden päivän lehdet ja suuri osa mainoksistakin täyttää huoneet yhdistettyna todella vanhoihin ruuantähteisiin ja lemmikin ulosteisiin niin siitä on kaukana immunipuolustuskyvyn hoitaminen.
        Siinä on tasan kaksi vaihtoehtoa joko katkaista välit tai sitten ottaa todella raskas kiittämätön taakka ja alkaa karsia tavaroita. Itse aloitin jälkimmäisen sen jälkeen kun taloyhtiö uhkasi lähettää viranomaiset paikalle. Lähes jokainen kerta (useita kymmeniä kertoja) homma päättyy jommankumman itkuun. Olen käyttänyt satoja tunteja raivaamiseen eikä loppua näy. Samalla olen surrut täysin tuhoutuneita muistoja ja mm valokuvia joita löytyy jätevuorien alta. Ja täsmennän vielä: Minulla on siisti koti jossa EI käytetä desifioivia pesuaineita saatikka käsidesiä.
        Ja kyllä, menettäisit itsekkin yöunesi mikäli äitiäsi uhkaisi häätö ja hän etääntyy ystävistään ja läheisistään sitä mukaa kuin hamstraaminen pahenee.


    • On kokemusta hamstraajista perhepiirissä, mutta myös siitä, ettei hamstraria saa hävittämään tavaroitaan pakolla. Ehkä sinun kannattaisi hakea kirjastosta seuraavat kirjat äidillesi luettaviksi. (Hän saattaisi havahtua.) :

      1) de Velde-Luoma, Anette : Kaaoksen kesyttäjä. Tavarat, paperit ja aika haltuun. Avain. 2010

      2) Emmett, Rita: Kaikki paikallaan.Rojun taltuttajan käsikirja. Helmi 2006

    • mietippä

      kaada bensaa romuihin ja sytytä.. !

    • tunnesidos

      Oire jostain tuo äitisi hamsterius ja liitännäiset on. Jotain hän korvaa toiminnallaan.
      Mutta kuinka saada hänet siitä paranuksen tielle, on ammattiauttajan asia. Joku tuossa sanoikin, että ota yhteyttä terveyskeskukseen. Siitä toivottavasti alkaisi kerä avautua. Epäilen kuitenkin tämän päivän ja Suomen välineillä, etä täsmäapu on kiven takana. Kuka paskapiittaa kenenkään sellaisen ongelmista, joka pärjää itsenäisesti. Antanevat reseptillä psyykelääkkyä vaan ja kotiin.

      Oletko seurannut tv:n Himohamstraajat-ohjelmaa? Kertomasi on samanlainen niiden ohjelmissaolevien ongelmaisten kanssa. Ohjelmissa asiaan puuttuu terapeutin lisäksi ympäristö- ja terveysviranomaiset riippuen kulloisestakin ogelmasta.

      Ei sinulla ole helppoa. Hyvä asia itsellesi on, että tiedostat äitisi ongelman. Kun saisit neuvoa oman itsesi ehjäämiseen kaikesta, pääsisit elämään ihan tyystin omaa arkeasi.

      -Joku sanoi, ettei täällä annettuja neuvoja kannata ottaa huomioon, silti itsekin antoi ohjetta...eli joka paikassa on mahdolisuus saada jotain apua. Toivon, että löydät tahon, josta saat neuvoja siihen, kuinka etenet asioisa.

      Jaksamista!

      • Kuolema parantaa

        Jos ei itse halua parantaa elämisensä laatua, olet ns. aseeton. Viranomaiset "auttavat" vasta kun naapureille aiheutuu haittaa. Himohamstraajat ovat itseensä käpertyneitä tunnevammaisia :( Odotan kunnes äitini kuolee, sitten tulee roskalavat. Sellainen perintö tulossa. Saan varata vuosiloman siihen perkuuseen...


    • hämsteri

      Kyllähän tävärää sää öllä.

    • hamsterin kaveri

      Hamstraaminen on pakko-oireinen häiriö ja sairaus samalla tavalla kuin alkoholismi tai peliriippuvuus.

      Et voi vaikuttaa äidin tilanteeseen millään tavalla.

      Hellitä ja muuta omillesi ja anna äidin elää omaa elämää. Älä koskaan siivoa äitisi luona; se ei ole sinun juttusi eikä kenenkään muunkaan asia. Äitisi saa elää niin kuin haluaa ja millaisen rojun keskellä tahansa. Se on hänen elämänsä.

      Keskity vain oman elämäsi kuntoon saattamiseen. Äitisi on sairas ja sille sinä et voi mitään eikä kukaan muukaan.

      Vertaistukea voisit saada mm. Alkoholistien aikuiset lapset -ryhmästä... siellä on paljon toimintahäiriöisten perheitten lapsia eli vanhempien energia on mennyt johonkin muuhun kuin lasten kanssa olemiseen ja lasten tarpeitten huomioimiseen. Rakkaus, hellyys, välittäminen on näissä perheissä olematonta.

    • Roska on roskaa

      Minä en tiedä miten siihen ryhtyy, mutta olen katsonut noita hamstrausohjelmia ja yrittänyt keittiöpsykologia leikkiä kovasti. (Meidän kerrostalossa nimittäin näyttää olevan tapaus alakerran asunnossa. Tuuletusikkunoista näkyvyys pahvilla vuorattu, verhot aina kiinni, parveke täynnä tavaraa ja joka kerta mies kantaa iltapimeällä auton takakontista sisään jotain uutta roinaa. Tavara ei liiku minnekään).

      Melkein jokaisella ohjelmassa esiintyneellä ihmisellä on yhteisenä nimittävänä tekijänä tunne-elämän vaurio (omaisen menetys monesti) ja ilmeistä masennusta. En tiedä, voiko olla myös Aspergerin oireyhtymää, johon kuuluu huonot sosiaaliset taidot ja esim. pakkomielteinen kiinnostus johonkin asiaan. En tiedä voiko Asperger masentua. Mutta jos ihminen on syvästi masentunut, se ei ole yleensä kiinnostunut edes siivouksesta, jättää asiat tekemättä tai hoitaa asioita robottimaisesti. Tavaravuoden kerääminen ympärille tuntuu antavan näille ihmisille turvallisuuden tunnetta. Tavarathan eivät katoa, kuten ihmiset, eivätkä riitele vastaan. Samaan tuntuu viittaavan vaikeus luopua tavaroista.

      Jotkut hamstraavat eläimiä, joita eivät sitten hoida. Eläinhän kyllä antaa silittää, kuuntelee eikä väitä vastaan. Eläin ei valita huonosta hoidosta, sillä ei ole siihen keinoja, mutta sairas ei ymmärrä tätä eikä kiinnostakaan. Tällaiselle ihmiselle toinen ihminen tunteineen on mahdoton otus.

      Ymmärtääkseni Suomessakin on ammattimaisia raivaajia ja viranomaiset voivat puuttua asiaan, jos kyseessä on paloturvallisuus, -terveys tai ympäristöriski. Olisiko terveystarkastajasta vaikka hyvä aloittaa, kysyä neuvoa? Itse ajattelin kysyä isännöitsijältä ja hallituksen puheenjohtajalta, onko syytä tehdä jotain.

    • soita sossuun
    • sairausvaijoo

      Jossain päin maailmaa oli se pariskunta kuollut sinne taloon johon olivat hamstranneet tavaraa.Siellä siis jotain kaasupäästöjä kun tavarat alkoi lian kanssa jotenkin reagoida.
      Samoin ihmiset jotka menivät auttamaan tai etsimään näitä omaisia sieltä talosta tulivat kipeiksi.
      Itsekin olen hamstraaja mutta siivoan joka paikan ja järjestelen kaiken kuntoon.Eikä ole mitään huonokuntoista tai likaista missään.
      Joskus itsekin raivostun kun on tullut tuota lasitaidetta hankittua niin paljon.

    • Moi Glasee

      On mutta kerron sitten vasta kun muutetaan yhteen:)

    • arsi35

      Myös minun anoppi on himohastraaja. Sisällä on vain kapeat käytävät ja keittiössä
      pöydällä A4 kokoinen tyhjä alue. Lapseni eivä ole voineet käydä siellä monee vuoteen. Jos menee käymään ei edes päästä sisälle vain tulee ulos juttelemaan.
      Ei varmaankaan heitä kuin käytetyn vessapaperipalasen menemään, kaikki muu jemmataan jos vaikka tarvis johonkin. Asiasta on mainittu, mutta suuttuu heti, jos kysyy mihin näitä tarvit. Olisi lapsista kiva , jos olis toinen mummi ja vaari missä voisi käydä. Ihan sääliksi käy hänen omia lapsia, kun saavat hävetä heidän puolesta.

      • Kaikista ei ole äideiksi

        Oma hamsteriäitini ei myöskään päästä ketään eteistään pidemmälle. On siinä kiva käydä katsomassa vanhaa äitiä. Hävennee itsekin kamavuoriaan? Pahentunut iän myötä, alkoi kun mummo kuoli ja tavarat siirtyi äidille. Alkoi jopa pukeutua mummon vaatteisiin. Joku riippuvuus omassa äitisuhteessaan. Kertoo aina miten oma äitinsä antoi hänelle liikaa vastuuta nuoremmista sisaruksistaan. Ottanut omien lastensa kanssa "vahingon takaisin". Käytti aikoinaan lapsilisät ja elatustuet omiin tarpeisiinsa. Me lapset elimme sitten rääsyissä ja taskurahatta.


    • Sama evoluutiossa

      Kehota sille että se myy tavarat tori.fi palstalla ja ostaa uudempia tavaroita tilalle kuten me teemme. Raha vaan kiertoon.

    • lämpö nousee
    • vara ei venettä kaar

      No hei... tulevaisuudessa rahanarvo laskee, joten 1e vastaa siellä semmosta 100e... mutta tavaranarvo ei laske, koska kysyntä on korkea ja tuotteita ei saa mistään. Eli säilytä ja pistä sitten myyntiin kun on sellanen tilanne

      • oravatauti

        Mulla sisko joka kerää ja säästää kaiken ja sillä kans koti kaman peitossa. Se kyllä siivoaa joskus mutta vaan siirtää kamaa paikasta toiseen. Keittiössä ei ole yhtään laskutilaa ja tyhjiä muoviastioita kattoon asti, hänelläpä niitä on sitten kun ei enää valmisteta! Loukkaantuu jos vähänkään mainitsee ja sanoo että mulla siivousneuroosi, eikä todellakaan ole. Mullekin toisinaan yrittää tavaraa työntää ja viime aikoina olen ottanut vastaan ja vienyt suoraan kirppikselle tai roskiin. Niin tässä se vihje: Sano että lainaat tavaran esim huonekalun ja hävitätkin sen, koska näyttää siltä että hamstraaja unohtaa monet tavaransa koska niitä on liikaa. Kokeilkaa, alkuun jotain pientä vaikka vaatteita.


      • Pankkiiri Rankka
        oravatauti kirjoitti:

        Mulla sisko joka kerää ja säästää kaiken ja sillä kans koti kaman peitossa. Se kyllä siivoaa joskus mutta vaan siirtää kamaa paikasta toiseen. Keittiössä ei ole yhtään laskutilaa ja tyhjiä muoviastioita kattoon asti, hänelläpä niitä on sitten kun ei enää valmisteta! Loukkaantuu jos vähänkään mainitsee ja sanoo että mulla siivousneuroosi, eikä todellakaan ole. Mullekin toisinaan yrittää tavaraa työntää ja viime aikoina olen ottanut vastaan ja vienyt suoraan kirppikselle tai roskiin. Niin tässä se vihje: Sano että lainaat tavaran esim huonekalun ja hävitätkin sen, koska näyttää siltä että hamstraaja unohtaa monet tavaransa koska niitä on liikaa. Kokeilkaa, alkuun jotain pientä vaikka vaatteita.

        Eivät varmasti unohda nuppineulaakaan. Eivät välttämättä sano mitään, silti ajattelevat että ihme kleptomaani kun senkin halusi omia tai R.Ankan vanhaa viisautta mukaillen; palauttamatta jättäminen on pahempi kuin varastaminen. Niin se onkin, se on petos ja luottamus menee.


    • ------------

      Ei mielenterveysongelmaisten aikuisten kanssa VOI elää, mielenterveysongelmainen on kuin lapsi jota saa aina vahtia, kokeileppa tuota pitemmän aikaa niin menetät varmasti omankin mielenterveytesi.

      Olen itsekkin "mielenterveys" potilas joten tämä teksti ei ole päänaukomista.

      Äitisi on 100% hamstraaja, nakkaa se pihalle ennenkuin tuhoaa koko talon

    • Hamstraaminenhan on kivaa.
      Jos luulee tarvitsevansa niitä 20 vuoden kuluessa, eihän voi heittää pois.
      Harmi vain, ettei etsiessä löydä.
      Tietysti jonkinlainen kontrolli pitää olla ja varastoja inventoida.

    • Toinen ääripää

      Hirrrveetä. Ma inhoan kaikenlaista krääsää ja tavarapaljoutta ympärillä. Pitää olla avaraa tilaa, puhdasta ja kaunista. Siivouspäiväkin on paaaljon helpompi.

    • nalli kalliolla

      No voi hitsi
      - jos mummukka on vähänkin onnellinen romujensa kanssa,
      antaisitte elää omaa elämäänsä. Jokainen tavara varmaan pitää sisällään jonkun muiston tai tarinan, sysää tunteitakin liikkeelle.
      Ei varmaan ihmisenäkään ole pystyynkuollut nipottaja.

      Kun luopumisen aika tulee, äkkiäkös joku kirppari tai myyntiliike voi tyhjentää asunnon. Eikä ihmistä tartte alennusmyyntiin pistää.
      Kenellä meistä olis helppoa elämää ollut. Itelleni on kyllä aina käynyt niin että
      kaikkein kalleimmat tavarat on itsestään lähteny aina kävelemään ja koti on sen jälkeen täyttynyt lähinnä kitsillä ja lasten hylkäämillä vanhoilla romuilla.
      Tuohan sekin jonkinlaista lohtua elämään - että edes joskus on ollut hyviä päiviä ennenkuin kaikki unelmat särkyi.

      Onhan lähellä myös kierrätyspisteitä ja uffinlaatikko minne voi kai laittaa puhtaita siistejä kamppeita. Ja käsitöitä ja kutomuksia, jos innostuu neulomaan sukkia ja lapasia.

      • Roinasta kärsivä

        Ei ole tarkoitus olla tyly, mutta ylläoleva teksti osoittaa, ettei kirjoittaja ole nähnyt oikeaa hamstraajankotia. Yksikään kirpputori tai antiikkiliike ei tyhjennä sitä "äkkiä". Oikeastaan yksikään kirpputori tai muu liike ei ryhdy sellaiseen lainkaan, koska tarvitaan siivoojaa ja pahimmillaan tuholaistentorjujaa.

        Edelleen myyntiin ei lähdetä kantamaan tavaroita, joissa on sokeritoukkia, luteita, turkiskuoriaisia tai milloin mitäkin. Samasta syystä vaatteita tai tekstiillejä ei niin vaan kanneta Uffille. Viisi vuotta samassa pinossa lojunut mainosteepaita ei tuoksu mitenkään raikkaalle. Ai että äkkiäkös sen koneessa hujauttaa? No ei kovin äkkiä, kun pestävänä olisi sata koneellista.

        Hamstraajan koti ei ole puhdas, koska normaali imuroiminen, pölyjen pyyhkiminen ja luuttuaminen on mahdotonta. Sitä mainosteepaitaa pestessä ja salaattilingon osia etsiskellessä saa taiteilla kaikenlaisten pölyisten, huterien kasojen päällä. Välillä sukka juuttuu johonkin tahmeaan kiinni ja välillä kippaa ylleen purkillisen paljetteja, jotka on huolella revitty irti jostain mekosta noin 80-luvulla.

        Tämä kaikki tehdään tavaroiden omistajan seistessä vieressä ja valittaessa, että se on ihan hyvä, kun siitä voi, kun se on oikeesti, kun mä käytin ainakin päivän sen tekemiseen, kun sitä ja kun tätä. Löytyy pajunpunontakurssilla tehty kirkkovene ja Fiatin moottori. Reikäisestä rievusta neuvotellaan noin 42 minuuttia, että saako sen laittaa pois. Kun niitä esineitä kuitenkin on aika monta muutakin kuin se yksi reikäinen riepu, niin siitäpä saa laskea, että kauanko on ääretön kertaa noin 42. Jok'ikisen lippulapun ja sihrun ja roskan ja ryönän ja kuonan kanssa on sama jankutus.

        Kadun ainoastaan sitä, etten tehnyt asiasta poliisiasiaa. Olin liian kiltti enkä halunnut laittaa vuokralaista kovan eteen. Siivosin itse. Ei kelvannut. Omaisuuttani oltiin tuhottu ja vuokralainen ei tuntenut tai ainakaan osoittanut minkäänlaista vastuuntuntoa hoitaa minulle minun omaa kämppääni tyhjäksi.

        Jos uudestaan pitäisi valita, niin tietyn päivämäärän jälkeen tekisin oikeusjutun ja antaisin jätehuollon tyhjentää koko roskan. Ymmärrän, että hamstraajilla on vaikeaa, mutta he vähättelevät usein sitä tuskan ja raivon ja turhautumisen ja vaivan määrää, jota aiheuttavat ympäristölleen.

        Ja myin asunnon. En luota enää ihmisiin.


      • kaukana helposta

        Nalli kalliolla,
        oikeasti ne mummukat eivät pohjimmiltaan ole vähääkään onnellisia romujensa kanssa. Kyllä hekin haluaisivat oikeasti siistin ja viihtyisän kodin, jossa on tilaa syödä ja nukkua.
        Täyttä utopiaa ovat myös kuvitelmasi tavaroiden pikaisesta tyhjentämisestä ja myynnistä. Mihin ne, jotka vielä ovat pelastettavissa kelpaa, paljonko niitä edes on jäljellä. Kyse kun ei ole mistään siisteimmästä tai järkevimmästä varastointitavasta.
        Haju voi olla uskomaton ja lian määrää voi vain kuvitella.
        Toivottavasti joudut joskus hamsterin asunnon siivoamaan ja tyhjentämään. Ehkä silmäsi aukeavat sitten.


      • ....................

        "Kun luopumisen aika tulee, äkkiäkös joku kirppari tai myyntiliike voi tyhjentää asunnon."

        Idea jostain on eri asia kuin se miten asia käytännössä toteutetaan. Jo pelkkä hygienia hamstraajan asunnossa on usein sillä tasolla, ettei sisälle ole asiaa ilman hengityssuojainta.


    • - tiku -

      Tunnistan itseni entisenä hamstraajana teksteistä, ja on pakko todeta että itketti ja nauratti ja hirvitti lukea ylläolevia viestejä, koska voimavarat on vähissä itse hamstraajalla : Jokainen esine on olevinaan tärkeä, ja muistan yhdessä isossa muutossa kun istuin rojujeni ja romujeni keskellä lopen uupuneena yhden pienen PAPERIPALAN kanssa, josta en tiennyt laittaako roskiin vai säilyttää se - sen "tunnearvon" takia!

      Edellisessä lauseessa kiteytyy hamstraajan todellisuus. Voin sanoa että hamstraaja tarvitsee vierelle luotettavan ja topakan tiukan ystävän joka laittaa kunnolla tuulemaan, kuten kaverinikin tuli ja laittoi puolestani sen riivatun paperipalan roskiin!

      Toivon kaikkea hyvää hamstraajille ja hamstraajien omaisille, yrittäkää jaksaa, hamstraus ei kuitenkaan loppujen lopuksi ole niin hengenvaarallinen ja totaalisen vakava asia kuin joku elämä terroristin tai sarjamurhaajan kanssa! Itse olen selvinnyt, ja tiedän selviäväni hurtilla huumorilla hamstrauksen kanssa, vaikkakin tietenkin haluan joskus todella oppia tämän asian hallitsemaan kunnolla!

    • ffafafafsfawef

      ei ole kyllä ihan tervejärkisen ihmisen hommaa tuo hamstraus....

    • keräilyn lopettanut

      Hamstraaja tarvitsee ammattiauttajaa.Sekin on jonkinlainen sairaus,johon on hoito ja apu tarpeen
      Ihminen ei tule kuitenkaan tavaroista onnelliseksi.

      • yks mummu vaan

        Olin itsekin aikamoinen kerääjä, Mutta eläkkeelle päästyäni minun piti muuttaa pienempään asuntoon, ja minä kuskasin 20 ikean isokassillista turhaa roinaa joko kaatopaikalle tai kavereille. Huomasin että se ahdistus, jota en ollut edes tunnistanut, alkoi helpottaa, kun jäljellä oli vain muutama huonekalu: pöytä, tuolit, sänky, kirjakaappi ja lipasto, muutamia kirjoja, omat vaatteet ja liinavaatteet.

        Nyt nautin pienestä kodista, ja tänne en tosiaankaan rahtaa tavaraa. Jos ostan jotain, myyn tai poistan myös jotain. Nyt elämä maistuu taas.


    • collector or...?

      Missä kulkee raja keräilijän ja sairaalloisen hamstraajan välillä? Esim. itse on tullut n. 10v aikana keräiltyä autojen pienoismalleja ja alkaa olla kaappitila jo vähissä. Kuitenkin koko ajan julkaistaan uusia ja mielenkiintoisia malleja mitkä tekisi mieli hankkia kokoelmaan vaikka tila rupeaa loppumaan.

      Kotini on kuitenkin muuten siisti, vien roskat ja mainokset tms. paperinkeräykseen, en hamstraile enkä keräile muita tavaroita, no dvd levyjä ja cd-levyjä on kertynyt jonkinlainen kokoelma myös, samoin autolehtiä mutta ne ovat omissa hyllyissään ja lehtikoteloissa tarkasti järjesteltynä ja tietokoneella luetteloituna.
      Lattiat ovat sentään vapaana kulkea mistä vaan :D

      • et ole

        et ole hamstraaja. Kustuisin sut oikean hamstraajan eli äitini kotiin mutta hän ei ole kehdannut kutsua sinne ketään vuosiin. Himokerääjä ei ole hamstraaja


      • vhkj
        et ole kirjoitti:

        et ole hamstraaja. Kustuisin sut oikean hamstraajan eli äitini kotiin mutta hän ei ole kehdannut kutsua sinne ketään vuosiin. Himokerääjä ei ole hamstraaja

        Himokerääjästä voi tulla hamstraaja. Pidä varasi Collector or...?


    • hamstraaja

      20 v kertyy kaikille tavaraa. Jopa hilsettä tulee kilon verraan. ja hiuksia ym.
      Tilakysysymys on sitten...
      Tavaroitten keskeltä on muuten kiva katsella telkkaria... on turvallinen tunne (jos ei kärsi klaustrofobiasta).

      Ei mitään mainintaa potentiaalisesta sairaudesta...
      Hamsterilla (tiedän itsestäni) on naksahtanut jotain päässä.

      Toisaalta: jäikö äiti leskeksi? Kyseessä voisi silloin olla jokin sijaistoiminta.
      Työttömyyshän (varsinkin pitkäaikainen) aiheuttaa hamstaraamista.
      Logiikka on jtk se että sitä kerää sen pahanpäivän varalle.

      ...tai sitten ihan vaan keräilystä (tykkää kauniista esineistä - kuten me kaikki: kauneus on katsojan silmässä). Mutta sitä en ymmärrä että kerätään jotain likaisia pizzalaatikoita (ne on jätettä).
      Mut toisen roska on toisen aarre.. !

      Ei sitten ole kirpputori myynti kiinnostusta? No ne on täynnä vaatteita- jotka ei tee kauppaansa. ... paha idea..

      • luomakuntaa..

        Jossakin lehdessä oli taannoin juttu
        jossa oli mielenkiintoisia uusiokäyttöjuttuja
        jollain keksijällä
        - esm keinokuituiset vaatteet voi silputa sementin joukkoon
        -mun mielestä tosi hienoja rättisementtialtaita vaikka puutarhaan kukille.

        Ja paljon paljon muuta.
        Meiän mummu sanoi aina, että pieni suu hiirillä ja muilla ötököillä on,
        ei niistä kannata ihmisen pulttia ottaa, kun siisteysintoilija äitini oli valittanut
        että hiiri oli joskus nakertanut aitassa ollutta leipää.


    • mitäs sitten uskot

      Liittyykö hamstraaminen ja kleptomania
      jotenkin yhteen
      - on mullakin ollu useitakin tuttavia jotka vaan vievät tavaroita, asiapapereita
      tai lainaavat rahaa mutteivat koskaan palauta tai maksa lainaamiaan
      varoja takaisin.
      Ennen mulla oli 2 takkia kesää ja talvea varten. Nykyisin on ainakin 10.
      Osa noitten tuttavien lahjoittamia, sanovat että pidä hyvänäs ku halvalla saat.
      Mun mielestä se ihan oikea tapa ei ole hoitaa velkojen maksua.
      Sitä paitsi muotia kymmenien vuosien takaa.
      Silleen kalliita ostohinnaltaan toki.
      Kai noissa kierrätysideoissa on myös kaikki hyvät ja huonot puolensa.
      Tartteis olla kaikissa rahaan liittyvissä asioissa jämäkkä ja jämpti,
      muttei sekään kaikkien kanssa onnistu.
      Vielä hullummaksi asiat menee jos onnistuu pistämään ihan sotkuksi
      useammankin talon ja huushollin asiat.
      Tunteilla ei ole mitään merkitystä, sanovat aina erään uskonnon edustajat.

    • Väsynyt, väsynyt

      Onko kukaan saanut äitiään tokenemaan hamstraamisesta? Lopullisesti?

      Koska "antaa olla" alkaa olemaan kohta ainoa vaihtoehto, mitään ei ole yli vuosikymmeneen tapahtunut, koko ajan vain tuodaan lisää tarpeetonta rojua. Mitään ei ikinä siivota. En halua, että äitini taantuu täydellisesti pakko-oireiseksi hamstraajaksi, kun nyt on vielä mahdollisuus parantaa jäljelläoleva elämä.

      Inhottavaa. Toivottavasti ei koskaan osu omalle kohdalle, toivottavasti ei periydy omillekaan lapsille.

      Inhottavaa.

    • maizuring

      kun rojua on paljon sikin sokin on varmaan myös elukoita. ja niitä onkin vaikea hävittää muuten kuin desinfioimalla koko asunto

    • joskus siivoankin

      En mä pulttia ottais mistään elukoista
      periaatteessa ja käytännössäkin oon eläinrakas ihminen.

      Ja tossa tavaroitten palautusasiassa sanoin kyllä yleistäen väärin
      - naapurin nuori emäntä kerran tarvitsi 90-luvun takkia johonkin omaan juttuunsa lainaksi ja kiitosten kera palautti myös.
      En mä tiedä voiko esm uffin laatikkoon edes panna niin vanhoja kuteita
      vaikka ois siistejä ja puhtaita?

    • samanlaisia kohdannu

      Kyllä olet asiasta huolissasi. Ei ole tervettä tuo. Lopulta jos hän asuu yksin, saattaa olla vain pienet väylät petiin, keittiöön ja vessaan.

      Terveystarkastaja olisi oikea taho nyt käväisemään teillä. Ja äitisi tarvitsee apua. Hän ei itse ole sairaudentuntoinen, joten itse ei sitä voi hakea.

      Voisiko taloyhtiö puuttua niiden kopperoiden sisältöön ja tarkastamiseen. Nehän on terveysriski koko taloyhtiölle. Samoin huoneisto, jos se on kovin likainen, kerää hyönteisiä ja voi tulla myös haittaeläimiä kaupunkiasuntoonkin, rottia tai hiiriä.

    • Erilaiset erikoiset

      Tästä jutusta juolahti mieloseen vanha työkaveri, jonka ajatus kuului: minkälainen on pään sisältö, jos työpöytä on puhdas ja siisti. Itse ihmettelen samaa asiaa päinvastoin: jos työpöytä on sikin sokin sekaisin ja täynnä kuin kaatopaikka, niin millaista on korvain väliss'.

      • tamtur44

        Tiedossani olevat hamstraajat ovat narsistisia henkilöitä, joku jopa psykopaatti. Kaikki ympärillä hyörivät "auttajat" ovat surkuhupaisia hempeine maanitteluineen. Hamstraajat ovat vallankäyttäjiä, vaikka esittävät mieluiten itsensä vain uhrina. Erittäin vahvoja omassa tyhjyydessään.


    • rauhaanne häiritsee?

      Valta ja politikointi eivät mun mielestä kaikkia kiinnosta
      - kuin kaikenmaailman uskonnot ja uskomuksetkaan

      Omissa maailmoissaan oleviltahan kaikki taiteilijat ainakin vaikuttaa olevan
      - miksei sekin olisi sallittua ainakin heille joita ei pintapuolisuus ja nykymaailman
      kertakäyttökulttuuri ja jokin muu tyhjyys eiitä tuomaan riittävää sisältöä
      elämään?

      Monet auttajiksi itseään nimittävät aloittavat Puhdistuksensa, ne joskus surullisen
      kuuluisat, yleensä vääristä asioista, rahoista, omaisuudesta, vanhusten lääkkeistään sun muusta.
      Miksi aina jonkun vanhuksen joka viihtyy omissa oloissaan, pitäisi väkisin olla
      joku rysä ja sosiaalihoitaja nuoremmille - ?

      Ihmisten luonteenpiirteille - miten itse kuvailisitte omaa tyhjyyttänne tai täyteyttänne?Miksei jokainen saisi olla omanlaisensa?

      Uhrina olo on monellekin joku tuttu elämänvaihe väkivaltamaan asujana
      - silleen kimurantti juttu, mistäpä itse aloittaisitte omat siicoamisenne?
      Mikä eniten teidän

      • apua ja hoitoa

        Muuten ihminen saa olla sellainen kuin on, mutta jos on haittaa muille (luteita yms leviää muihin asuntoihin), tai itselleen (liasta sairastuu), niin jonkun pitää puuttua asiaan.


    • apuaapua

      Nostan ikivanhan ketjun, sori siitä, mutta MITEN LÄHEISEN HAMSTRAUKSEEN SAA AMMATTIAPUA? MISTÄ? kertokaa jos tiedätte

    • apuatarvisi

      Taitaa olla aika vaikeaa meillä täällä Suomessa.Mutta minunkin tuttavapiirissäni on tuollainen henkilö...on varmaan vaikeaa elää tuollaisen kanssa samassa taloudessa.

    • Anonyymi

      Soita pelastuslaitoksen palotarkastajalle ja kunnan terveystarkastajalle. Kutsu heidät tarkastamaan himohamstraajan asunto. Jos asunnossa asuu alaikäisiä lapsia, niin soita tai tee ilmoitus netissä paikkakunnan lastensuojelun sosiaalityöntekijälle. Sosiaalityöntekijät tekevät kotikäynnin ja arvioivat kodin siisteyden. Himohamstraajan asunto ei ole turvallinen ja sopiva paikka lapsen kasvulle ja kehitykselle.

      Palotarkastaja tekee asunnossa palotarkastuksen ja käy kaikki huoneet läpi. Terveystarkastaja tutkii asunnon hygieniatason ja ottaa näytteitä pinnoilta kuten keittiön työtasoilta, jääkaapista jne. Asunnossa voi olla myös tuholaisia kuten hiiriä, rottia ja tuhohyönteisiä (luteet, torakat, koiperhoset jne.). Ammattimainen tuholaistorjuja osaa hoitaa tuhoeläinten torjunnan.

      Tuhohyönteiset kuten torakat, turkiskuoriaiset, luteet ja koiperhoset kulkevat kerros- ja rivitaloasunnoissa asunnosta toiseen mm. ilmastointikanavien kautta. Jos taloyhtiössäsi asuu himohamstraaja, niin hänen kotonaan olevat ötökät kulkevat myös naapuriasuntoihin. Jos pihassa, terassilla tai parvekkeella varastoidaan roskapusseja ja jätteitä, niin siellä on myös lintuja, hiiriä ja rottia.

      Jos asut kerrostalossa tai rivitalossa, taloyhtiössä on asunto-osakeyhtiön hallitus. Tee hallituksen puheenjohtajalle ilmoitus himohamstraajasta. Puheenjohtajan velvollisuus on puuttua asiaan. Tarvittaessa himohamstraajalle voidaan määrätä häätö asunnostaan. Kun asunnon palokuorma on liian suuri, niin tulipalon sattuessa asunnossa olevat tavarakasat syttyvät ja aiheuttavat vakavan vaaratilanteen.

      Hätätilanteessa - sairauskohtaus, tulipalo, kotitapatuma, onnettomuus jne. - ambulanssin ensihoitajat, palomiehet ja poliisi eivät pääse esteettä asuntoon.

      • Anonyymi

        Yleinen kommentti vanhaan ketjuun. Äitini on hamstraaja, ja jo lapsena salaa siivosimme huoneita. Hän levittäytyi kaiken rojunsa kanssa mihin vain pääsi . Setäni vajat oli myös täynnä. Oli isoja huonekalujakin. Olen tyhjentänyt yksi tavara kerrallaan täysiä aittoja, varastoja , häkkivärastoja. Jätesäkillisiä pelkkiä muovipusseja, pelkkiä laukkuja, lakanoita, yök, vanhoja homehtuneita peittoja. Näennäisesti on ollut kuitenkin siistiä, on mahtunut vielä liikkumaan ja on kehdannut tulla vieraat, mutta kaapit ja varastot , aitat, mökit on sullottu ihan tiiviisti täyteen. Arvokasta on korkeintaan yht. 1000€. Näistäkin lasiesineitä pari. Kun tyhjentäminen on hidasta, tympeää ja työmäärä on rekkalavallisia, niin yksin ei jaksa tehdä. Minä olen taas paha kun kerran vein roskiin kuluneet, käytetyt astiat, olishan niistä saanut rahaa. Se hiton kaappi pursusi päälleni ja innostuin Huoh. Nyt hän etsii rakkaita tavaroitaan , vainoharhaisesti kyselee mitä kaikkea olen hävittänyt. Eikä uskalla lähteä matkalle kotoaan. Kiintyminen tavaroihin on normaalia voimakkaampaa, niistä pidetään kiinni hysteerisesti. Olen tyhjentänyt haisevia kasoja, lukuisittain. Ja kyllä mummo viihtyy parhaiten yhdessä mökissä joka on tyhjennetty ja siivottu. Kyllä on sairaus, joku ahdistus. Kuinka moni jaksaa tyhjentää lavoittain roskaa,? Kuukausia. Kyseessä on iso työ. Eri kuin muutto. Tavarat ovat hullunkurisia, säkeittäin samaa tavaraa löytyy. Tai homeessakin.


    • Anonyymi

      Hui. Olen luullut olevani pahin hamstraaja,mutta en taida olla sittenkään. Minulla on myös uusia,alennusmyynneistä ostettuja vaatteita paljon ja ruokaa,mutta ei pilaantunutta,vaan pitkällä päiväyksellä olevia esim eu ruokia. Mikään ei tilaa vie kyllä hirveästi,että ei niin paljon. Verkkovarastokoppi on,mutta ei sielläkään paljoa tavaraa. Iso vaatehuone on tässä asunnossa,mutta ei täynnänsä sekään. Onneksi. Olen kantanut uffin keräyksiin paljon vaatteita.

    • Anonyymi

      Tämä ongelma taitaa vain kiihtyä. Tämä keskusteluketju hiipui, joten läheiset ovat kai väsyneet totaalisesti tai kuolleet, kun sitä vastoin keskusyksiköt, eli hamstraajat varmaan porskuttavat. Aina näissä aiheissa vedotaan traumaan tms., kerrotaan kuinka vaikeata ja ahdistavaa hamstraajalla on. Hamstraajat ovat hyvin itsetietoisia egoisteja, joilla on epäilemättä mielenterveysongelmia, mutta jos ahdistuksesta puhutaan, läheiset ovat ne, jotka todella kärsivät. Miksi trauma tai diagnoosi antaa luvan kiusata muita? Ai niin, tässähän on kyse tavarasta, joka on pyhää, näin markkinavetoisessa maailmassa kun eletään. Ihmisen oikeus kuluttaa ja haalia vaikkapa moskaa huoneisiinsa mätänemään, on tarkoin suojeltu ihmisoikeus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2664
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1855
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1787
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1282
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1116
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1092
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    Aihe