Akuista asiaa

seilori

Kun tavallista lyijyakkua ei suositella purattavaksi alle 50 - 75% ja AMG akkua voi purkaa reilusti enemmän ilman vahingoittumis vaaraa , niin kuinka paljon ?
En löytänyt mistään tietoa meneekö purkaus raja 10 - 20 - 30 - 40 %:ssa.
Vai mistä tässä AMG:ssä on kysymys ?

43

1837

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MitaanTietamaton

      AGM-akun purkausrajasta ei varmaan löydy tietoa, kun sellaista ei absoluuttisesti ole. On totta, että AGM-akku kestää syväpurkauksia normiakkua paremmin. Ei se kuitenkaan kestä niitä rajattomasti.

      Vahingoittumisvaaran riskiä on vaikea arvioida. Itse laskelin keväällä hupiakkuja uusiessa rajalliseen akkutilaan, jotta normiakusta käyttäisin puolet ja AGM:stä 2/3 kapasiteetista.

      AGM:ssä on oikeastaan kysymys suuremmasta virrananto- ja vastaanottokyvystä normiakkuun verraten.

    • Mainos huijaa

      AGM ei kestä purkamista pitemmälle, mutta se kestään sen useamman syklin ennen hajoamistaan. Ei kannata sitäkään purkaa yli 50%. Kemiallinen reaktio on AGM akuissa tismalleen sama kuin muissakin lyijyakuissa.

    • Joakim1

      Ei tavallinenkaan akku vahingoitu syväpurkauksesta, jos se ladataan pian sen jälkeen täyteen. Kuluu vain selvästi nopeammin yhdestä 100% syklistä kuin kahdesta 50% syklistä, jolloin akun kestävyyden ja akkupatteriston koon kannalta optimi on purkaa sinne 50% paikkeille.

      Sama pätee varmasti myös AGM-akkuihin, mutta ne saattavat olla (kaikki eivät ole!) suunniteltuja juuri tuohon käyttöön eli 100% sykleihin ja silloin ne kestävät niitä paljon enemmän kuin tavalliset akut.

      Toisaalta on myös hyvin syväpurkausta kestäviä "tavallisia" lyijyakkuja. Tässä saman valmistajan "flooded" akulle luvataan 10 vuoden takuu ja jopa 1500 100% sykliä ja AGM akulle vain 5 vuoden takuu ja reilut 500 100% sykliä:

      http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/98486-cycle-life-vs-depth-of

      http://support.rollsbattery.com/support/solutions/articles/4346-agm-discharge

      • toinen graafi

      • sailori

      • Ei yllätä

      • seilori
        sailori kirjoitti:

        Toisen lähteen mukaan 50% on 12,12V ja toisen lähteen mukaan 12,3V. Ero on aika suuri ? Kumpihan olisi lähempänä totuutta , vai onko totuuksia useampia ?

        Lisäyksenä edellisiin , hankin keväällä kaksi 105ah AGM-akkua ,tähän mennessä oikeastaan muuta eroa edellisiin tavallisiin akkuihin en ole huomannut kuin osto hinnan ( x2) . Huoli siitä ettei kalliit akut tuhoudu heti kättelyssä , jännite kolmen päivän seilaamisten jälkeen n. 12,2V käytännössä ainoastaan kylmäboksi päällä.


      • Monta totuutta
        sailori kirjoitti:

        Toisen lähteen mukaan 50% on 12,12V ja toisen lähteen mukaan 12,3V. Ero on aika suuri ? Kumpihan olisi lähempänä totuutta , vai onko totuuksia useampia ?

        Totuuksia on useampia, myös 12,1 on esitetty 50% rajaksi.
        Ilmeisesti 12V on kuitenkin liian vähän ja tavallista lyijyakkuahan ei pitäisi päästää alle 75%.


      • Joakim1
        Ei yllätä kirjoitti:

        Näyttää hyvin, että jos pitää 50% varausta, akku kestää 2x pitempään kuin tyhjäksi käytettäessä ja jos 40%, peräti 3x.

        Jos akku kestäisi tasan 2x määrän 50% syklejä 100% sykleihin nähden, olisi aivan sama kumpia käyttää, sillä 100% syklejä tulee samalla energiankulutuksella 2x harvemmin.

        Noiden käyrien mukaan akku kestää 50% syklejä 2,1-2,5x määrän eli akku kestää hieman kauemmin tuplamäärän 50% syklejä kuin 100% syklejä. Mutta ko. käyrät ovatkin erityisesti syväpurkauskäyttöön suunnitelluista akuista. Starttiakuilla ja tavallisilla "marine"-akuilla tilanne lienee paljon huonompi.


      • Joakim1
        Monta totuutta kirjoitti:

        Totuuksia on useampia, myös 12,1 on esitetty 50% rajaksi.
        Ilmeisesti 12V on kuitenkin liian vähän ja tavallista lyijyakkuahan ei pitäisi päästää alle 75%.

        Riippuu lämpötilasta ja akkutyypistä, mutta 12,2-12,3 on lähimpänä totuutta: http://jgdarden.com/batteryfaq/carfaq4.htm

        Noissa on tärkeää huomata, että kyse on lepojännitteestä. Isonkin akun jännite laskee 0,1-0,3 V jo vaikkapa kylmäkompuran käynnistyessä. Lisäksi pienet jännite-erot vaativat tarkan jännitemittauksen ilman kaapeleiden jännitehäviöitä tai mittarin epätarkkuutta.

        75% ei ole mitenkään järkevä raja venekäytössä. Vaatii hurjan akkukapasiteetin ja lisäksi lataaminen on hidasta, koska akkujen vastaanottama latausvirta alkaa laskea voimakkaasti 75% jälkeen.

        75->100% lataus kestää useita tunteja, vaikka olisi kuinka iso laturi. Sen sijaan 50->75% menee jopa alle tunnissa, jos laturi on riittävän iso.


      • seilori
        Joakim1 kirjoitti:

        Jos akku kestäisi tasan 2x määrän 50% syklejä 100% sykleihin nähden, olisi aivan sama kumpia käyttää, sillä 100% syklejä tulee samalla energiankulutuksella 2x harvemmin.

        Noiden käyrien mukaan akku kestää 50% syklejä 2,1-2,5x määrän eli akku kestää hieman kauemmin tuplamäärän 50% syklejä kuin 100% syklejä. Mutta ko. käyrät ovatkin erityisesti syväpurkauskäyttöön suunnitelluista akuista. Starttiakuilla ja tavallisilla "marine"-akuilla tilanne lienee paljon huonompi.

        Kiitos asiallisista kommenteista , mutta jatkan . Akut ostettu keväällä 2014 ( 2x 105ah AGM) latasin ne täyteen kun vene oli nostettu ylös ja tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 . Nyt , 10 vrk siitä tilanne on 12.69 ja 12.63 ? Aika huimaa mielestäni akkujen tyhjentyminen , näyttäisi siltä että tällä vauhdilla joulukuussa ne olisi " kaput " ? Takuutahan näille ei annettu kuin 6kk.


      • akkuukko
        seilori kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista , mutta jatkan . Akut ostettu keväällä 2014 ( 2x 105ah AGM) latasin ne täyteen kun vene oli nostettu ylös ja tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 . Nyt , 10 vrk siitä tilanne on 12.69 ja 12.63 ? Aika huimaa mielestäni akkujen tyhjentyminen , näyttäisi siltä että tällä vauhdilla joulukuussa ne olisi " kaput " ? Takuutahan näille ei annettu kuin 6kk.

        Mielestäni jännitteet ovat nyt normaalit, mutta enää niiden ei pitäisi laskea kuin ehkä 0,1 v kahdessa kuukaudessa. Lonkalta vedin tuon.


      • batterysti
        akkuukko kirjoitti:

        Mielestäni jännitteet ovat nyt normaalit, mutta enää niiden ei pitäisi laskea kuin ehkä 0,1 v kahdessa kuukaudessa. Lonkalta vedin tuon.

        Hei seilori, seuraa niiden tilaa vähän pidemmän aikaa ja kerro meille tuloksia. Minäkin olen suunnitellut AGM akkuihin vaihtoa.


      • 20+1
        seilori kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista , mutta jatkan . Akut ostettu keväällä 2014 ( 2x 105ah AGM) latasin ne täyteen kun vene oli nostettu ylös ja tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 . Nyt , 10 vrk siitä tilanne on 12.69 ja 12.63 ? Aika huimaa mielestäni akkujen tyhjentyminen , näyttäisi siltä että tällä vauhdilla joulukuussa ne olisi " kaput " ? Takuutahan näille ei annettu kuin 6kk.

        Onko jännitemittarisi kunnollinen. Vaikka näytöstä löytyy sadasosan tarkkuus, eivät halvimmat mittarit näytä välttämättä edes kymmenesosia oikein.


      • lämpötila vs jännite
        seilori kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista , mutta jatkan . Akut ostettu keväällä 2014 ( 2x 105ah AGM) latasin ne täyteen kun vene oli nostettu ylös ja tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 . Nyt , 10 vrk siitä tilanne on 12.69 ja 12.63 ? Aika huimaa mielestäni akkujen tyhjentyminen , näyttäisi siltä että tällä vauhdilla joulukuussa ne olisi " kaput " ? Takuutahan näille ei annettu kuin 6kk.

        Jos veneesi on ulkona, akun jännitteen tarkoissa mittauksissa pitäisi huomioida lämpötilan vaikutus. 10 vrk sitten sää taisi olla lähes 10 astetta lämpimämpi kuin tänään.
        Elektrolyytin jäähtyminen pudottaa jännitettä hieman, ehkä 0.04V luokkaa tässä tapauksessa. Pakkasilla vähän enemmän. Taulukoita tai käyriä löytynee netistä.

        Mielestäni 12.69 ja 12.63 V eivät voi olla merkki akkujen huimasta tyhjentymisestä - pikemminkin normaalista kunnosta.


      • 2 x kad44
        seilori kirjoitti:

        Kiitos asiallisista kommenteista , mutta jatkan . Akut ostettu keväällä 2014 ( 2x 105ah AGM) latasin ne täyteen kun vene oli nostettu ylös ja tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 . Nyt , 10 vrk siitä tilanne on 12.69 ja 12.63 ? Aika huimaa mielestäni akkujen tyhjentyminen , näyttäisi siltä että tällä vauhdilla joulukuussa ne olisi " kaput " ? Takuutahan näille ei annettu kuin 6kk.

        Niissä on jotain vikaa tai sulla on joku virta vuoto, niiden ei pitäisi pudota puolenvuoden aikanakaan noin paljon säilytyksessä.

        Itselläni 2 x 220ah amg akut hupipuolella. Latauksen jälkeen parin tunnin päästä 12'97. 12,87 pitää pari viikkoa, ja vielä ikinä ei ole tippunut lepo tilassa/ talvi säilytyksessä alle 12,73

        Muita kokemuksia amg akuista. Laataantuvat todella nopeasti muutamassa tunnissa n.90% loppu lataus vie paljon pidemmän lataus ajan luokkaa 10tuntia. Koneilla en ole koskaan saanut ladattua niitä täysin täyteen. 2 x 60ah laturia, mutta voltit ei jaksa nousta riittäväsi mitä mobitronicin laturi tuuppaa oliskohan 14,4v

        Aika näyttää oliko AMG järkevä akkuvalinta, taloudellisesti tuskin, mutta käyttömukavuudeltaan kyllä, jos kestäisivät saman mitä aikaisemmat normaalit akut jotka kestivät n.8 v eivätkä vielä vaihdettaessakaan olleet ihan lopussa.


      • seilori
        2 x kad44 kirjoitti:

        Niissä on jotain vikaa tai sulla on joku virta vuoto, niiden ei pitäisi pudota puolenvuoden aikanakaan noin paljon säilytyksessä.

        Itselläni 2 x 220ah amg akut hupipuolella. Latauksen jälkeen parin tunnin päästä 12'97. 12,87 pitää pari viikkoa, ja vielä ikinä ei ole tippunut lepo tilassa/ talvi säilytyksessä alle 12,73

        Muita kokemuksia amg akuista. Laataantuvat todella nopeasti muutamassa tunnissa n.90% loppu lataus vie paljon pidemmän lataus ajan luokkaa 10tuntia. Koneilla en ole koskaan saanut ladattua niitä täysin täyteen. 2 x 60ah laturia, mutta voltit ei jaksa nousta riittäväsi mitä mobitronicin laturi tuuppaa oliskohan 14,4v

        Aika näyttää oliko AMG järkevä akkuvalinta, taloudellisesti tuskin, mutta käyttömukavuudeltaan kyllä, jos kestäisivät saman mitä aikaisemmat normaalit akut jotka kestivät n.8 v eivätkä vielä vaihdettaessakaan olleet ihan lopussa.

        Kyllähän se vähän oudolta tuntuu kun mulla on starttiakkuna vanha Bilteman tavallinen 75 Ah lyijyakku ja siinä jännite 12,71V ?Ja näissä uusissa huomattavasti arvokkaammissa jännite pudonnut selvästi enemmän ? Akun kengät on irroitettu mahdollisten vuotojen varalta . Ei kai tässä auta kun seurailla mitä tuleman pitää.


      • 2 x kad44
        seilori kirjoitti:

        Kyllähän se vähän oudolta tuntuu kun mulla on starttiakkuna vanha Bilteman tavallinen 75 Ah lyijyakku ja siinä jännite 12,71V ?Ja näissä uusissa huomattavasti arvokkaammissa jännite pudonnut selvästi enemmän ? Akun kengät on irroitettu mahdollisten vuotojen varalta . Ei kai tässä auta kun seurailla mitä tuleman pitää.

        Millanen laturi sulla on? Lähinnä meinaan ettei normaali akkua ja amg akkuja saa johdottaa samaan napaan laturin yhteisiin. Amg akut tarvitsevat erilaisen lataus käyrän voisiko johtua jostain tällaisesta etteivät ole tulleet täyteen?


    • että näin,

      Kannattaa myös huomata, että moottorin peruslaturi ei lataa akkua juurikaan 80% yli, rajoittavat latausjännitteen 14V:iin. Jos käyttökelpoiseksi purkurajaksi otetaan 50%, eikä akussa alkuaankaan ole ole kuin 80%, niin todellinen käyttökapasiteetti onkin vain 30%!

      Älykkäällä laturilla akkun on mahdollista saada lähes täyteen >95%, joten älykkäällä laturilla käyttökapasiteettia saa 40% (30%->50%) lisää.

      Kunnollisella maasähkölaturilla akun saa yön aikana täyteen, mutta ajon aikana tavallisen moottorin laturi ei pysty edes pitämään akkuja täysinä, vaan latauksensäädin antaa varaustason tippua turvalliselle 80% tasolle. Saaren rannassa onkin käyttökapasiteettia 30%, vaikka lähdettiin täydellä akulla.

      Moottorin vaihtovirtageneraattorin voi päivittää älykkääksi, jolloin lataussäädin vahtii akun jännitekäyrää ja lämpötilaa, aivan kuin maasähkölaturi.

      • akkutyyppi vs laturi

      • Joakim1

        Kyllä moottorin laturilla saa akut aivan täyteen ja erityisesti ne pitävät akut täytenä. Latausjännite on 13,5-14,5 V riippuen laturista, uudemmissa tuskin juuri alle 14 V. AGM-akun tai minkä tahansa muunkin akun sää täyteen jo 13,2 V latausjännitteellä, mutta homma kestää kauan.

        Älykäs laturi ei tyypillisesti tee mitään erilailla kuin moottorin laturi kunnes akku on sen mielestä täynnä, jolloin se laskee latausjännitteen ylläpitotasolle. Joissain voi olla myös lyhyt lataus ylijännitteellä, jolla on tarkoitus tasata kennojen varaustilaeroja.


      • että näin,
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä moottorin laturilla saa akut aivan täyteen ja erityisesti ne pitävät akut täytenä. Latausjännite on 13,5-14,5 V riippuen laturista, uudemmissa tuskin juuri alle 14 V. AGM-akun tai minkä tahansa muunkin akun sää täyteen jo 13,2 V latausjännitteellä, mutta homma kestää kauan.

        Älykäs laturi ei tyypillisesti tee mitään erilailla kuin moottorin laturi kunnes akku on sen mielestä täynnä, jolloin se laskee latausjännitteen ylläpitotasolle. Joissain voi olla myös lyhyt lataus ylijännitteellä, jolla on tarkoitus tasata kennojen varaustilaeroja.

        Akun lataus-, purku- ja lepojännitteet eivät ole samoja akun varaustasoa arvoitaessa. Esim. lyijyakku (siis myös AGM) on täynnä, kun jännite on 12.78V (huoneenlämpötilassa), mutta mittaus pitää tehdä vasta, kun akku on ollut levossa 48h.

        Normaalilataussäädin ei päästä juurikaan 14V, koska se ei tiedä akun lämpötilaa, eikä siten tiedä milloin akku on täynnä. Siksi varus jätetään tuvalliselle tasolle, ettei akku vahingossakaan keitä.


      • 2 x kad44
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllä moottorin laturilla saa akut aivan täyteen ja erityisesti ne pitävät akut täytenä. Latausjännite on 13,5-14,5 V riippuen laturista, uudemmissa tuskin juuri alle 14 V. AGM-akun tai minkä tahansa muunkin akun sää täyteen jo 13,2 V latausjännitteellä, mutta homma kestää kauan.

        Älykäs laturi ei tyypillisesti tee mitään erilailla kuin moottorin laturi kunnes akku on sen mielestä täynnä, jolloin se laskee latausjännitteen ylläpitotasolle. Joissain voi olla myös lyhyt lataus ylijännitteellä, jolla on tarkoitus tasata kennojen varaustilaeroja.

        Olen kanssasi älylaturista eri mieltä. Tämän huomaa varsinkin genulla akkuja ladatessa. Genu itse kierroksia kulutuksen mukaan säätelevä joten huomaa miten laturi kuluttaa virtaa välillä huomattavasti enemmän tietyn laisella syklillä...

        Käsittääkseni älylaturi tuuppaa välillä parin minuutin virtapiikkejä ja taas pidempää aikaa pienellä virralla jottei akut ala keitellä?


      • että näin,
        2 x kad44 kirjoitti:

        Olen kanssasi älylaturista eri mieltä. Tämän huomaa varsinkin genulla akkuja ladatessa. Genu itse kierroksia kulutuksen mukaan säätelevä joten huomaa miten laturi kuluttaa virtaa välillä huomattavasti enemmän tietyn laisella syklillä...

        Käsittääkseni älylaturi tuuppaa välillä parin minuutin virtapiikkejä ja taas pidempää aikaa pienellä virralla jottei akut ala keitellä?

        Älylatureiden latausalgorimit ovat valmistajakohtaisia, mutta lyjyakun lataussyklissä on 3-4 pääjaksoa (täydellä virralla n. 70%, laskevalla virralla n.95% ja ylläpito vaihe). Olennaista akkujen lataamisessa on virta, ei jännite. Akku ei varastoi jännitettä, vaan virtaa. Kuten aikaisemmin sanoin jännite ei kerro paljonko akussa on varausta (varattua virtaa).

        Riippuen algoritmista lataustauoilla on erilaisia merkityksiä. Tauko voi ehkäistä nesteen kuplimista, mutta varsinainen syy on mitata lepojännite (jännitteen ja lämpötilan perusteella tehdään valistunut arvaus) varaustilan määrittelemiseksi, ettei kuplimista tapahtuisi.


      • Joakim1
        että näin, kirjoitti:

        Älylatureiden latausalgorimit ovat valmistajakohtaisia, mutta lyjyakun lataussyklissä on 3-4 pääjaksoa (täydellä virralla n. 70%, laskevalla virralla n.95% ja ylläpito vaihe). Olennaista akkujen lataamisessa on virta, ei jännite. Akku ei varastoi jännitettä, vaan virtaa. Kuten aikaisemmin sanoin jännite ei kerro paljonko akussa on varausta (varattua virtaa).

        Riippuen algoritmista lataustauoilla on erilaisia merkityksiä. Tauko voi ehkäistä nesteen kuplimista, mutta varsinainen syy on mitata lepojännite (jännitteen ja lämpötilan perusteella tehdään valistunut arvaus) varaustilan määrittelemiseksi, ettei kuplimista tapahtuisi.

        Valmistajat kertovat monista eri vaiheista, mutta useimmissa on käytännössä vain kaksi vaihetta:

        1. Latausvaihe. Jännite pyritään säätämään tiettyyn arvoon (n. 14,5 V tyypillisesti). Jos akku on tyhjähkö ja/tai laturiin nähden suuri, alussa laturin teho ei riitä, jolloin jännite on alempi.

        2. Ylläpitovaihe. Jännitteen asetusarvo lasketaan 13,2-13,6 V tasolle.

        Akkujen lataamisessa virta ja jännite ovat täysin toisiinsa sidottuja. Laturien toiminta perustuu jännitteen säätämiseen. Yksikään tuntemani laturi ei säädä virtaa, vaan se on joko niin suuri kuin laturi pystyy tuottamaan tai sitten jännitteensäädön rajoittama.

        Sen sijaan monet laturit mittaavat virtaa ja päättelevät siitä, koska siirrytään ylläpitovaiheeseen. Toiset mittaavat vain jännitettä ja siirtyvät tietyn ajan päästä ylläpitovaiheeseen. Aika alkaa siitä, kun latausjännite on saavutettu.

        Moottorien latureissa tuo 1. vaihe on aivan identtinen "älykkäisiin" latureihin nähden, mutta latausjännite saattaa olla hiukan alhaisempi, jotta pitkäaikainen koneajo ei keitä akkuja.


    • seilori

      Akut oli kaksi vuorokautta latauksessa (maasähkölaturi Mastervolt 12/25-3)veneen noston jälkeen, joten todennäköisesti täynnä. Eipä ole aiemmin tullut seurattua akkujen toimintaa näin tarkasti joten siitä tämä huoli nopeasta purkautumisesta.Oli hyvä kuulla että tilanne on pikemminkin normaali ja ei syytä huoleen . Jatkan seuraamista ja kommentoin jos on aihetta .

      • jatka seurantaa

        Omat, kohta kymmenenvuotiaat AGM:t pitävät kyllä korkeampaa lepojännitettä. Uusina liki 13 V pysyi monta vuorokautta jopa käytössä. Tälläkin hetkellä jännite on jotain 12,8 V pari viikkoa latauksen jälkeen. Enkä odota yli 0,1 V pudotusta kevääksi. Mutta kaipa noissa akuissa on mallikohtaisia eroja.


      • mun on isompi
        jatka seurantaa kirjoitti:

        Omat, kohta kymmenenvuotiaat AGM:t pitävät kyllä korkeampaa lepojännitettä. Uusina liki 13 V pysyi monta vuorokautta jopa käytössä. Tälläkin hetkellä jännite on jotain 12,8 V pari viikkoa latauksen jälkeen. Enkä odota yli 0,1 V pudotusta kevääksi. Mutta kaipa noissa akuissa on mallikohtaisia eroja.

        Mun akut on satavuotisia ja pitää ainakin enemmän kun sun akut :D

        Aina löytyy joku, jolla ei ole mitään sanottavaa, mutta suuri kiima nähdä tekstinsä netissä :D


      • suuri kiima
        mun on isompi kirjoitti:

        Mun akut on satavuotisia ja pitää ainakin enemmän kun sun akut :D

        Aina löytyy joku, jolla ei ole mitään sanottavaa, mutta suuri kiima nähdä tekstinsä netissä :D

        Et sitten paljoa akuista ja volteista ymmärrä, mutta suuri kiima nähdä herjauksensa netissä.


      • miten mitataan?

        Miten arvioidaan, ovatko akut varmasti täyteen ladatut? Eikö ampeerimittarin lukema latauksen aikana olisi luotettavampi suure kuin lataukseen käytetty aika? Kun latausvirta lähestyy nollaa, akut varmaankin ovat täynnä. Akun "open-circuit" jännite tietysti on yksi mittaustapa, mutta onko se yksinään riittävä?
        Suljetuissa lyijyakuissa ja AGM-akuissa ei voi tehdä perinteistä akkunesteen ominaispainomittausta.

        Jännitteen seuraaminen talviseisokin aikana antaa tietysti kuvan itsepurkauksesta. Syytä on silti irrottaa kaapelit akuista, ettei vaan olisi jäänyt jotain muutakin purkausta (akkumonitorin, radion valmiustilan tms. pientä virrankulutusta).


      • Miksi pitäisi tietää
        miten mitataan? kirjoitti:

        Miten arvioidaan, ovatko akut varmasti täyteen ladatut? Eikö ampeerimittarin lukema latauksen aikana olisi luotettavampi suure kuin lataukseen käytetty aika? Kun latausvirta lähestyy nollaa, akut varmaankin ovat täynnä. Akun "open-circuit" jännite tietysti on yksi mittaustapa, mutta onko se yksinään riittävä?
        Suljetuissa lyijyakuissa ja AGM-akuissa ei voi tehdä perinteistä akkunesteen ominaispainomittausta.

        Jännitteen seuraaminen talviseisokin aikana antaa tietysti kuvan itsepurkauksesta. Syytä on silti irrottaa kaapelit akuista, ettei vaan olisi jäänyt jotain muutakin purkausta (akkumonitorin, radion valmiustilan tms. pientä virrankulutusta).

        Akkujen tilaa voi mitata siihen tarkoitetulla kuormittavalla mittarilla.
        Kokonaan toinen kysymys on miksi niin pitäisi tehdä.
        Napajännite kertoo tarpeeksi tarkkaan pitääkö akut ladata. Ei ole paljon väliä onko varaus 76% vai 78% ja siihen riittää napajännite.


      • keskustelun aihe?
        Miksi pitäisi tietää kirjoitti:

        Akkujen tilaa voi mitata siihen tarkoitetulla kuormittavalla mittarilla.
        Kokonaan toinen kysymys on miksi niin pitäisi tehdä.
        Napajännite kertoo tarpeeksi tarkkaan pitääkö akut ladata. Ei ole paljon väliä onko varaus 76% vai 78% ja siihen riittää napajännite.

        Miksikö? Vaikkapa siksi, että täällä keskustellaan AGM-akun napajännitteen kymmenes- ja sadasosien muutoksista ja yritetään lyhyen seuranta-ajan aikana päätellä akun kuntoisuutta pelkästään niiden perusteella.
        Tietystikin napajännitteen perusteella on tapana arvioida, milloin akut pitää ladata. Siitä ei nyt ollut kysymys eikä kuormittavasta akkumittaristakaan.


      • Tosi tiedettä
        keskustelun aihe? kirjoitti:

        Miksikö? Vaikkapa siksi, että täällä keskustellaan AGM-akun napajännitteen kymmenes- ja sadasosien muutoksista ja yritetään lyhyen seuranta-ajan aikana päätellä akun kuntoisuutta pelkästään niiden perusteella.
        Tietystikin napajännitteen perusteella on tapana arvioida, milloin akut pitää ladata. Siitä ei nyt ollut kysymys eikä kuormittavasta akkumittaristakaan.

        Ihan kiva, mutta kannattaa ensin lukea mittarin päällä oleva teksti. Mittareiden tarkkuus on luokkaa /- 1,5% eli 12,0V voi näyttää 11,82-12,18.
        Mittailepa siinä niitä kymmenyksiä ja yritä näyttää fiksulta :D


      • Joakim1
        Tosi tiedettä kirjoitti:

        Ihan kiva, mutta kannattaa ensin lukea mittarin päällä oleva teksti. Mittareiden tarkkuus on luokkaa /- 1,5% eli 12,0V voi näyttää 11,82-12,18.
        Mittailepa siinä niitä kymmenyksiä ja yritä näyttää fiksulta :D

        1,5% on kyllä varsin epätarkka yleismittari, mutta ei senkään näyttö satunnainen ole, vaan näyttää saman verran pieleen jatkuvasti. Silläkin siis näkee akun jännitteen muutokset, kunhan käyttää aina samaa mittaria ja lämpötila ei aivan hirveästi muutu (jolloin myös akun lepojännite muuttuu).

        Jo Bilteman kympin yleismittarin tarkkuudeksi luvataan 0,5% 2 lukua eli alle 0,08 V 12 voltissa. Tuosta ei ole kokemusta, mutta Bilteman jo myynnistä poistunut 60 € yleismittari on näyttänyt aivan samaa kuin Flukeni, jolle luvataan 0,05% 2 lukua tarkkuus. Sillä siis 12,000 V on 11,992-12,008 V.


      • seilori
        Joakim1 kirjoitti:

        1,5% on kyllä varsin epätarkka yleismittari, mutta ei senkään näyttö satunnainen ole, vaan näyttää saman verran pieleen jatkuvasti. Silläkin siis näkee akun jännitteen muutokset, kunhan käyttää aina samaa mittaria ja lämpötila ei aivan hirveästi muutu (jolloin myös akun lepojännite muuttuu).

        Jo Bilteman kympin yleismittarin tarkkuudeksi luvataan 0,5% 2 lukua eli alle 0,08 V 12 voltissa. Tuosta ei ole kokemusta, mutta Bilteman jo myynnistä poistunut 60 € yleismittari on näyttänyt aivan samaa kuin Flukeni, jolle luvataan 0,05% 2 lukua tarkkuus. Sillä siis 12,000 V on 11,992-12,008 V.

        " tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 ." Lokakuun alussa tämmöinen tilanne . Tänään 12,54 ja 12,49 . Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? Jotenkin semmoinen fiilis että kaikki ei ole kondiksessa. Kaikki navat irti , joten mitään sellaisia vuotoja ei ole .


      • 2424324
        seilori kirjoitti:

        " tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 ." Lokakuun alussa tämmöinen tilanne . Tänään 12,54 ja 12,49 . Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? Jotenkin semmoinen fiilis että kaikki ei ole kondiksessa. Kaikki navat irti , joten mitään sellaisia vuotoja ei ole .

        "Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? "

        Ovat päässeet sulfidioitumaan, joten jos ei poppakonsteilla sulfidit irtoa, niin varauskyky on lopullisesti heikentynyt ja suhteessa sulfidioituneisiin akkulevyihin. Akut kuitenkin ovat käytetävissä niin pitkään kuin aluksen laiteet suostuvat toimimaan, akkua vaan pitää ladata uutta useammin. Itsellä raja oli 11.5 v lepojännite latauksen ja tasaantumisen jälkeen jolloin akku poistui venekäytöstä ,mutta on nyt esim 12v kompressorin virtalähteenä.


      • CTEK
        2424324 kirjoitti:

        "Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? "

        Ovat päässeet sulfidioitumaan, joten jos ei poppakonsteilla sulfidit irtoa, niin varauskyky on lopullisesti heikentynyt ja suhteessa sulfidioituneisiin akkulevyihin. Akut kuitenkin ovat käytetävissä niin pitkään kuin aluksen laiteet suostuvat toimimaan, akkua vaan pitää ladata uutta useammin. Itsellä raja oli 11.5 v lepojännite latauksen ja tasaantumisen jälkeen jolloin akku poistui venekäytöstä ,mutta on nyt esim 12v kompressorin virtalähteenä.

        Ctekin laturilla saadaan sulfonoituneen elvytettyä joskaan ei ikuisesti


      • seilori
        2424324 kirjoitti:

        "Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? "

        Ovat päässeet sulfidioitumaan, joten jos ei poppakonsteilla sulfidit irtoa, niin varauskyky on lopullisesti heikentynyt ja suhteessa sulfidioituneisiin akkulevyihin. Akut kuitenkin ovat käytetävissä niin pitkään kuin aluksen laiteet suostuvat toimimaan, akkua vaan pitää ladata uutta useammin. Itsellä raja oli 11.5 v lepojännite latauksen ja tasaantumisen jälkeen jolloin akku poistui venekäytöstä ,mutta on nyt esim 12v kompressorin virtalähteenä.

        Niinhän siinä kävi niin kuin muutamat täällä ennusti , jännite tippui 12,50 volttiin ja jäi siihen kuin nenä päähän . Siinä on pysynyt koko talven , joten huolestuminen syksyllä oli tällä kertaa turhaa , kiitokset kommentoijille hyvistä vinkeistä :-)


      • Volttipoika
        seilori kirjoitti:

        " tilanne vrk. latauksen ja akun kenkien irroittamisen jälkeen oli 12.93 ja 12.87 ." Lokakuun alussa tämmöinen tilanne . Tänään 12,54 ja 12,49 . Aika paljon on jännite pudonnut , mitähän tästä pitäis ajatella /toimia ? Jotenkin semmoinen fiilis että kaikki ei ole kondiksessa. Kaikki navat irti , joten mitään sellaisia vuotoja ei ole .

        Tottakai akkujen jännite talven aikana putoaa, ja usein aika reilustikin. Onhan jo pitkään ohjeistettu, että akkuja on syytä paikin kertaa talven aikana ladata.


    • -Mika-

      Aloittaja kertoi vaihtaneensa AGM akkuihin ja että laturina on mastervolt. Aiemmin oli siis tavalliset happoakut?
      Onko myös akkutyyppi vaihdettu sille mastervoltille? Sehän tehdään niillä dippikytkimillä laturin käyttöohjeen mukaan. Nyt voi olla, että laturilla on väärä akkutyyppi eikä se olekaan ladannut akkuja ihan täyteen.

    • seilori

      " Onko myös akkutyyppi vaihdettu sille mastervoltille?" Kyllähän se pitäis olla , mutta onko sillä vaikutusta tuohon jännitteen aika suureen putoamiseen kun kyse on , melko uusista ,keväällä ostetuista akuista ?

    • -Mika-

      Ainahan se jännite putoaa lepojännitteen tasolle latauksen jälkeen. Ja vasta se lepojännite kertoo sen kapasiteetin, mikä akkuun on ladattu. Jos akut ei ole ladattu täyteen, on lepojännite luonnollisesti sen mukainen. Käsittääkseni Mastervolt kuitenkin vaatii oikean akkukemian toiedon, jotta se lataisi ne akut täyteen.

      Kunhan tässä heittelen ilmaan vaihtoehtoja, joita ei ole vielä ehdotettu ;)

    • seilori

      Täytyy tarkistaa ne dippien asento , mutta kuinka nopeasti/hitaasti latauksen loputtua akku saavuttaa lepojännite tason ?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2072
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1878
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe