Marsu kysymyksiä

apinaattori

Heippa! Olen aikeissa ottaa marsun.... tässä kysymyksiäjoihin tahtoisin vastauksen:
1. Tarvitseeko marsua ulkoiluttaa valjaissa?
2. Voiko marsun ottaa mukaan pitkille matkoille(ei ulkomaille)?
3. Pitääkö marsulla olla kokoajan kulkureitti lattialle?
4. Voiko marsun ottaa perheeseen jossa on kissa ja koira?
5. Voiko ripuli tappaa marsun ja miten sen voi huomata?
6. Kuinka usein marsu on vietävä eläinlääkäriin?
7. Haiseeko marsu(Jos marsun ottaa niin onko se hirveän sotkuinen)?

4

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • osittain vastattu

      1. Tarvitseeko marsua ulkoiluttaa valjaissa?
      Jos haluaa oikeasti marsulleen hyvää, niin kuljettaa sitä valjaissa rauhallisella nurmikko-alueella lämpimillä kesäsäillä

      2. Voiko marsun ottaa mukaan pitkille matkoille(ei ulkomaille)?
      Sen täytyy saada olla omassa häkissään/omalla reviirillään suurimman osan ajan päivässä. Ne eivät nauti siitä kun joutuvat olemaan pois omalta turva-paikaltaan ja vanhemmiten saattavat kuollakkin jopa sen tuomaan stressiin.

      3. Pitääkö marsulla olla kokoajan kulkureitti lattialle?
      Ei, omistaja päättää itse koska on parasta että se pääsee lattialle, niin on yleensä turvallisempaa. Tietty jos laittaa hyvän aitauksen häkin ulkopuolelle mihin se pääsisi häkin sivu-oven kautta olisi ihan hyvä, jos siis ihan kaikki ollaan mietitty loppuun saakka. Jos on muita vapaasti kulkevia lemmikkejä niin sellaiset on turha unohtaa jättää ilman valvontaa.

      4. Voiko marsun ottaa perheeseen jossa on kissa ja koira?
      Tämä yhdistelmä on todella huono mille tahansa häkissä elävälle eläimelle, se voi tottua kissan ja koirankin hajuun ja ääniin, mutta aina on vaara että oma lemmikki vahingoittaakin toista. En todellakaan suosittele.

      5. Voiko ripuli tappaa marsun ja miten sen voi huomata?
      Kyllä se varmasti voi, jos se on todella paha (ei tee kunnollista kakkaa melkein viikkoon tai tulee muutaman päivän vain nestettä peräsuolesta).

      7. Haiseeko marsu(Jos marsun ottaa niin onko se hirveän sotkuinen)?
      marsu ei haise pahalle, mutta tuoksahtaa kuivalle ruoholle ja yleensä mkuutenkin sille ruualle mitä se on syönyt. Sottaamiseen en osaa kommentoida, tietty se pureskelee lehtiä, pahvia, mistä jää silppua niin häkkiin kuin sen ulkopuolellekkin. Se myös pissaa ja/tai kakkaa tosi usein kun joutuu ulos häkistään. Pitää olla aina kunnon suojat kun sitä pitää sylissä tai minkään tekstiilin päällä. Häkki pitää putsata kokonaan kerran viikossa ettei häkki ala haisemaan. - Kaikesta huolimatta silti kutsuisin ehkä marsua enemmänkin äänekkääksi eläimeksi kuin sottaisaksi. Ääneen on vaikea tottua jos marsu ei saa ihan ikiomaa huonetta missä se saa olla rauhassa niin yöt kuin päivätkin.

    • 4. Voiko marsun ottaa perheeseen jossa on kissa ja koira?
      -Toki. Jos otat marsut kasvattajalta jolla on itsellään kissoja ja koiria niitä ei pitäisi pelottaa hajujen ja äänien pahemmin edes poikasena :) Kyllä ne muutenkin tottuu. Marsujen häkin pitäisi mielellään olla huoneessa jonka saa suljettua niin ettei petolemmikeillä ole sinne asiaa, ainakaan silloin kun marsut päivittäin ulkoilevat. Jotkut kissat ja koirat tottuvat olemaan nätisti marsujen kanssa mutta kaikki eivät.

      5. Voiko ripuli tappaa marsun ja miten sen voi huomata?
      -Voi. On tärkeää huolehtia oikeanlaisesta ruokinnasta. Tarpeeksi heinää joka on hyvää, sen lisäkkeenä hyvää pellettiä (ei ruokakauppojen halvinta best friendsiä tai oskua...) ja monipuolista tuoreruokaa (marsu tarvitsee myös c-vitamiinilisää mutta se ei vaikuta ripuliasiaan). Pitää olla tarkkana ettei tuoreita anna liikaa, ja jos vatsa menee sekaisin antaa hetken pelkkää heinää. Jos heinäkuuri ei auta on mentävä lääkäriin! Samoin on hyvä varoa myös ummetusta.

      Ja yksi tärkeimmistä asioista: Olethan hankkimassa ainakin kaksi marsua?

    • AUTTAKAA MINUA!!!!!!

      Onko marsuja ihan pakko olla kuitenkin kaksi jos on noin kolmetuntia marsunsa kanssa? Minulla on toinenkin ongelma niin, että mikä on pienin häkki marsulle kun minulla on aika pieni huone. voisitteko auttaa minua kun olen hankkimassa marsun...

      ja muuten eläin kaupassa toinen sanoi että voi olla yksi ja toinen taas niitä pitää olla useampi:)

      • on oltava

        Ajattele että olet ainoa puhekykyinen ihminen maapallolla, kukaan ei ymmärrä sinua, vaikka muut ruokkivat ja hoitavatkin sinua. Siltä marsusta tuntuu jos sillä ei ole MARSU kaveria. Ota 2, jos sinulla ei ole mahdollisuuksia kahteen, en suosittele edes ottamaan marsua, laumaeläintä....saaliseläintä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe