Lähihoitajasta lääkäriksi

Annmaa

Olen valmistunut lähihoitajaksi vuonna 2010 ja olin 4 vuotta vanhainkodissa töissä.
Tajusin kuitenkin pian että haluan jotain enemmän joka tuntui kuitenkin erittäin kaukaiselta nimittäin lääketiede.
Olen ollut miltei lahjaton koko ylä asteen ajan matemaattisissa aineissa mutta hyvä terkassa ja bilsassa.
Aloitin itsenäisesti harjoittelemaan lukion matematiikka 08/13 ja n. 4-6h päivässä noin riippuen työvuorosta.
Monet kerrat meinasin.jättää leikin kesken jo alussa koska en meinannut saada millään tajuttua sitä.
Jotenkin ne lähti sujumaan ja siirryin 11/12kemiaan ja uudet haasteet edessä. Olin todella hukassa siis todella. Katsoin vain eikä raksuttanut aivoissa yhtään.
Kemian kanssa sain todella taistella että tajusin yhtään mitään.
02/14 tuli paniikki, erittäin huono juttu, varokaa sitä!
Fysiikan kanssa taistelin ja taistelin. Monta kertaa jätin mutta aina kyllä palasin lukemaan ja laskemaan.
Kaavat tuotti suurta tuskaa ja tuntuu ettei päässä ole muuta kuin jonkun keskinopeuksien ym. Perusjuttujen kaavat.
Toukokuussa perehtysin biologiaan joka oli ihan helppoa minulle. Luin ja aloin oppia hahmottamaan kokonaisuuksia.
Pääsykoetta edeltävän viikon kehittelin joustavampaa laskutapaa ja sitte olikin pääsykoe.
Jännitin hurjasti miten käy ja olin varautunut toiseen hakukertaan.

Postilaatikkoon kolahti HYVÄKSYMISKIRJE

Se fiilis oli uskomaton!! Opiskelut.alkoi nyt syksyllä ja kyllä tykkään!

Haluan vaan sanoa että jos oikeasti haluaa jotain usko siihen ja tee töitä sen eteen!
Tsemppiä usko itseesi

24

3068

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • polle234

      Jos joku jolla on näin huonosti Suomen kieli hallussa pääsee Suomessa lääketieteelliseen tiedekuntaan täytyy jotain olla erittäin pahasti pielessä.

      • fiktiotaon

        Olen samaa mieltä. Tarina on keksitty, vieläpä varsin avuttomasti.


      • Onneksi olkoon!

        Ei lääkikseen vaadita suomenkieltä. Ainoa kriteeri on vain hyvät pisteet pääsykokeesta. Pääsykoe ei sisällä suomen kieltä. Kunhan vain ymmärtää kysymykset ja osaa vastata ymmärrettävällä suomella. Kannattaa tsekata lääkiksen hakukriteerit ennen kuin toisia mollaa.


      • mitä voi
        Onneksi olkoon! kirjoitti:

        Ei lääkikseen vaadita suomenkieltä. Ainoa kriteeri on vain hyvät pisteet pääsykokeesta. Pääsykoe ei sisällä suomen kieltä. Kunhan vain ymmärtää kysymykset ja osaa vastata ymmärrettävällä suomella. Kannattaa tsekata lääkiksen hakukriteerit ennen kuin toisia mollaa.

        Ei vaadita suomen kieltä, se on itsestäänselvyys. Ja äidinkielen osaaminen on melkein sama kuin älykkyys. Jos äidinkielen osaaminen on hyvin vaatimatonta peruskoulutasoa, mitä muuta voi odottaa semmoiselta ihmiseltä?


      • terveisin humanisti

        Voi voi. Kun se ei ole Suomen kieli eikä suomenkielikään. Se on suomen kieli, mutta tuskinpa sen hallintaa kokeessanne ensisijaisesti testattiin. Meillä kylläkin.


      • Eli siis
        mitä voi kirjoitti:

        Ei vaadita suomen kieltä, se on itsestäänselvyys. Ja äidinkielen osaaminen on melkein sama kuin älykkyys. Jos äidinkielen osaaminen on hyvin vaatimatonta peruskoulutasoa, mitä muuta voi odottaa semmoiselta ihmiseltä?

        tuolla logiikalla lukihäiriöiset ovat vähä-älyisiä?


      • niinpäniinpäs
        Eli siis kirjoitti:

        tuolla logiikalla lukihäiriöiset ovat vähä-älyisiä?

        Kuinka vain. Aika harvoin lukihäiriöisistä kuitenkaan tulee lääkäreitä. Vaati sen verran lukemista se homma.


    • aloittaja1

      Haluatko että kirjoitan uudelleen kirjakielellä ja niin, että on kaikki pilkut ja pisteet oikein?
      Kirjoitin tekstin puhelimella ja kaikki sanat ei ollut pyyhkiytyneet pois ym.

      • eidet

        Ei tarvitse kirjoittaa uudelleen. Et osaa kuitenkaan. Minäkin kirjoitan puhelimella, mutta se ei vaikuta siihen, millaista jälkeä tulee. Kaikki riippuu kirjoittajasta itsestään.


    • tuomas.akvinolainen.

      Jotenkin tämä tarina epäilyttää minua. 4 vuotta lähihoitajana töissä ennen lääkikseen opiskelun alkamista, mikä edellyttää, että työt aloitettiin ennen valmistumista.

      Sitten matemaattisesti lahjaton opiskelee lukion pitkän oppimäärän (?) itsenäisesti n. 3 kk:ssa. Fysiikat ja kemiat tuli opiskeltua ja sisäistettyä, vaikka vieläkään ei ole ilmeisesti tajuttu, ettei se fysiikka mitään kaavojen opettelua ole. Biologian opiskelun aloittaminen toukokuussa on aika hasardia, vaikka lukiossa olisikin ollut hyvä biologiassa. Ulkoaopettelu vie oman aikansa.

      Viikkoa ennen pääsykoetta aloittaja osoittautuu myös ilmeisesti luonnontieteelliseksi neroksi, sillä tuolloin hän kehittelee pääsykoetta varten "joustavamman laskutavan".

      Tuomio: periaatteessa mahdollista, mutta tämä esimerkkitapaus vaikuttaa epäilyttävältä.

      Loppukaneettina aloittajalla vielä tuo klisee, jota ihmisillä ei pitäisi olla varaa muilla toitottaa. Ei aloittaja voi tietää, onko jollain random-tyypillä mahdollisuuksia päästä lääkikseen.

    • 1101

      Lääkärithän ja varsinkin lääkikseen päässeet kokee itsensä jotenkin ainutlaatuikseksi.

    • Aurora-polaris

      Itse olen lähihoitaja ja sitä työtä tehnyt terveyskeskussairaalassa pari vuotta. Hoidin lähinnä aivohalvauspotilaita ja työ olo todella rankkaa, mutta palkitsevaa. Tiesin että olen oikealla alalla. Sen jälkeen lähdin lukemaan sairaanhoitajaksi ja valmistuin ennätysajassa. Nyt haaveet lääkäriksi, ja tiedättekö mitä? Aion päästä sisälle itsenäisellä opiskelulla sekä valmennuskeskusen vanhoilla materiaaleilla jotka ostin parilla kympillä.
      Pääsinhän aikoinaan myös sairaanhoitajaksi ja siinä oli vaativat pääsykokeet, soveltuvuus osiot ja psykologiset testit, laskukokeey ja aineistot ja haastattelut. 750 hakijaa ja vain ~35 aloituspaikkaa. Lääkikseen pääsy tuntuu helpommalta.
      Menkää unelmianne kohti. Uskokaa itseenne, antakaa kaikki. Jos kaadutte, nouskaa ja oppikaa virheistä -ja yrittäkää uudelleen.

      • beentheredonethat1

        Jännä että voi olla niin eri kokemuksia ihmisillä. Sairaanhoitajan AMK-opintoihinhan pääsykoe vähän vaihtelee ammattikorkeakouluittain, mutta oma kokemus oli, että lääkiksen pääsykoelukujen jälkeen neljässä päivässä sai tarpeeksi luettua sairaanhoitajien pääsykokeeseen, jolla ylsi loistaviin (joskaan ei hakijoista parhaisiin) pisteisiin ja reilusti sisään. Tsemppiä valitsemallasi tiellä, kannattaa tavoitella haaveitaan.


      • Riiiiiiiiiiiiii

        Joo, yliopiston pääsykokeisiin luin aikoinani puolitoista kuukautta täyspäiväisesti mikä sitten kannattikin, ammattikorkeakouluun (sisäänpääsyprosentit yhtä vaativat kuin Auroralla) luin kokeilumielessä kaksi-kolme iltaa ja reilusti yli kymmenen pistettä ylipisteillä läpi.
        Mutta tsemppiä tosiaan Aurorallekin...


    • futuredoctor

      Minulla on aivan samanlaiset haaveet. Unelma-ammattini on lääkäri. Opiskelen tällä hetkellä lähihoitajaksi toista vuotta, eli valmistun keväällä 2018.
      Olin peruskoulussa todella huono kaikissa matemaattisissa aineissa. Matematiikka, fysiikka, kemia - minulle täyttä hepreaa. Piti kyllä lujaa pinnistellä, että edes jotain ymmärsin.
      Terveystiedossa olin hyvä, biologiassa ihan keskiverto.
      Äidinkielessä olen aina ollut hyvä.
      Yläasteen opinto-ohjaaja kun minulta kysyi haaveammattiani, se oli silloinkin lääkäri. Siihen hän vain totesi että no, tuskin sinä edes lukioon pääset noilla taidoilla...
      Yhteishaussa en sitten hakenut lukioon, olisi ollut minulle kyllä ihan liian raskasta, itsekin sen ymmärsin hyvin. Päädyin lähihoitaja-alalle ja tästä tykkäänkin todella, mutta tulevaisuudessa tahtoisin olla jotain enemmän.
      Minä aion viälä jonakin päivänä olla lääkäri. Aion tyrmätä kaikkien odotukset. Menen haaveitani kohti.

      • maanpinnalle

        "Yhteishaussa en sitten hakenut lukioon, olisi ollut minulle kyllä ihan liian raskasta, itsekin sen ymmärsin hyvin. "

        Jos lukio on liian raskasta, lääkiksessä opiskelusta ei tule mitään. Pysy vain lähihoitajana, siinä olet varmaan parhaimmillasi. Haaveillahan voi mitä vain, haaveilu on sallittu, mutta ota silti huomioon tosiasiat. Kaikki haaveet eivät toteudu.


    • realismia

      Miten ihmeessä aiot saada opiskelupaikan, jos et osaa fysiikkaa, kemiaa ja matikkaa? Ja jos lukio-opiskelu on liian raskasta? Kannattaa olla myös realistinen, eikä vain hukata aikaansa haaveiluun.

      • futuredoctor

        Aion opiskella itsenäisesti lukion fysiikan, kemian, matematiikan ja biologian. Tulee olemaan hyvin raskasta mutta en luovuta. Tiedän todella mitä haluan.


      • otaapuvastaan
        futuredoctor kirjoitti:

        Aion opiskella itsenäisesti lukion fysiikan, kemian, matematiikan ja biologian. Tulee olemaan hyvin raskasta mutta en luovuta. Tiedän todella mitä haluan.

        Nyt en ymmärrä, miksi pitää mennä vaikeimman kautta ja kenties joutua toteamaan, ettei onnistu, vaikka kuinka haluat.
        Opiskele vaikka etälukion kautta, sillä tulet hyötymään avusta, jonka voit saada helposti.


    • hoitajatäti

      Aloittaja; hienoa!!!!!
      Vain yrittämällä pääsee eteenpäin. Työtä, vaivaa ja takaiskuja pelkäämättä.
      Näitä kateellisia ja katkeroituneita riittää, viis veisaa heistä. Tiedät mitä tahdot, ja teet kaikkesi sen eteen. Niin pitääkin!
      Hoitajapohjasta on erittäin paljon hyötyä. Olet nähnyt hoitotyön arjen. Ollut lähellä potilasta ja näin ollen takuulla syvempi ymmärrys ja empatia kuin suoraan koulunpenkiltä lääkikseen lähteneillä.
      Mahdottoman paljon onnea, ole ylpeä itsestäsi. Olet sen takuulla ansainut!!!!!!
      Mihin olet ajatellut erikoistua? :-)

      • höpsistäheijaa

        Lähihoitajan työ ei valmista mitenkään lääkärin työhön, eikä se edes anna mitään etua sisäänpääsyyn.
        Jos ei lukiosta selviä, ei selviä lääkikseenkään. Opiskelu on jotain muuta, kuin haaveita.


      • Hesasta

        Tiedän lääkärin, joka oli lukenut pitkän latinan ja lukion lyhyen matematiikan.


      • entässitte
        Hesasta kirjoitti:

        Tiedän lääkärin, joka oli lukenut pitkän latinan ja lukion lyhyen matematiikan.

        Entä sitten?

        Minä tiedän lääkärin, jonka pystyy matematiikassa päihittämään dementti torimyyjäkin.

        Lääkikseen riittää lukion lyhyt matematiikka hyvin, vaikka moni ei sitä halua uskoa. Latinalla, sen enempää pitkällä kuin lyhyelläkään, ei ole sanottavaa merkitystä lääkikseen pääsyssä. Onpahan osoitus lahjakkuudesta ja ahkeruudesta, jos siinä on menestynyt hyvin. Hyvää loogista ajattelua siinä myös tarvitaan. Vähän sama juttu kuin matematiikassa.


    • Riiiiiiiiii

      Tämä ketju osoittaa sen, että suomalainen kateus, kauna, vahingonilo ja lyttääminen on edelleenkin voimissaan ja vaikuttaa ihmisten intoon yrittää, kehittää itseään ja päästä tavoitteeseensa. Okei, olen itsekin kielinatsi mutta hei, ihmeellistä lyttäämistä ja vikojen kaivelua. Onnea opiskeluun!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2536
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1411
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      67
      1402
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1121
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe