Toisten koodien ylläpito

Ne.muut.lähtijät

Tänä päivänä on myös yleistä, että työnantajat hakevat tekijöitä tehtäviin joissa todellisuudessa on "työn alla" jokin kesken jäänyt tai vanha ylläpitoa sekä lujaa korjausta vaativa ylläpitotyö.

Kun hakija hakee ko tehtään niin hänelle ei mainita tästä asiasta yhtään mitään.

Eli entisestä työpaikasta suoraan jonkun kesken jääneen projektin jatkajaksi.
Dokumentointia ei ole, koodi koodattu siten ettei edellinen työntekijä ole tiennyt asiasta yhtään mitään jne.

Työnantaja pimittää sen, että ko on ns. ongelmatapaus joka nakitetaan uuden henkilön niskaan. Ja mitään speksejä puhumattakaan määrittely/suunnitteludokumentaatiosta ei tietenkään ole olemassa.

Siinä kokenut sekä nuorempi henkilö on sitten suoraan sanoen kusessa jonkun muun aloittaneen projektin kanssa. Näitä nakee nykyään ja paljon.

34

325

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pois it-alalta

      Lisäksi pitää muistaa, että työnantajan näkökulmasta projekti on pikkuista vaille valmis, joten uuden työntekijän oletetaan saavan se kuntoon varsin pienellä työllä ja nopeasti.

    • asdadasdassaadasdads

      Uuteen työpaikkaan tullessa tuo on tietysti ikävää. Noin niin kuin muuten tilanne on kuitenkin se, ettei ole mitään järkeä kirjoittaa isoja tietojärjestelmiä uudelleen 5-10 vuoden välein niin kuin nyt on varsinkin julkishallinnossa ollut tapana.

      Meidän pitää vaan oppia korjaamaan järjestemiä paremmiksi ilman, että ne kirjoitetaan kokonaan uudelleen.

      • pyörä keksitään taas

        Kauppamiehet saavat asiaatuntemattomat päättäjät luulemaan vanhaa toteutustapaa kelvottomaksi, vaikka järjestelmä on pyörinyt vuosikymmeniä ongelmitta ja helpolla ylläpidolla. Vanhaa peruskoodia, vaikkapa COBOL:ia voi pyörittää moderneilla koneilla ilman että tarvitsee viritellä toimintoja pirstaleiseen ja monimutkaiseen oliomaailmaan.


    • Speakloud

      En koskaan suostuisi ylläpitohommiin. Ylläpitoa tekevät irtisanotaan yleensä ensimmäisenä kun firma vähentää porukkaa. Lisäksi se ei ole muutenkaan hyvä uralle, koska parhaat laitetaan aina tekemään uutta ja huonot ylläpitämään.

      • konkari_koodari

        Laitetaanko? Enemmänkin näkisin että sinne ylläpitopuolelle laitetaan (tai ainakin kannattaisi laittaa) ne semmoiset vähän kokeneemmat jotka eivät ole noita primadonnia vaan osaavat tehdä töitä muiden tekemän koodinkin kanssa. Toki ylläpidossa on paljon hommaa minkä voi laittaa nakkihommiksi harjoittelijoille, mutta semmoiset kyllä kannattaa jo automatisoida saman tien.


      • asdadasdassaadasdads

        Varmaan monissa firmoissa on noin kuin sanoit. On kuitenkin myös totta, ettei ylläpidettävää softaa opi tekemään muuten kuin ylläpitämällä ja jatkokehittämällä softaa.

        Itse en kyllä päästäisi ketään sellaista enää tekemään uutta softaa, joka kieltäytyy ylläpitotöistä. Tuo kieltäytyminen tarkoittaa, ettei se kaveri ymmärrä pitkäikäisten järjestelmien tekemisestä mitään.

        Itse olen varmaan 70% ajasta tehnyt jotain uutta ja lopun 30% aikaa urastani ylläpitänyt ja jatkokehittänyt omia softiani ja välillä muidenkin. Ei se ylläpito vielä ole irtisanomiseen johtanut.


      • Coboliii

        Meillä kaikki tekivät ylläpitoa. Sitten kaikille tuli ulkoistus, kun emoyhtiö sai päähänsä että SAP pitää olla. Vielä meillä on aikaa ulkoistettuina vanhan keskuskonejärjestelmän kimpussa, ennekuin uudet SAP-ohjelmistot sekä siihen litettävät muut saadaan käyttöön.


      • AsperinAivo

        Totta siinä mielessä, että tekniikat tulevat ja menevät alalla nopeaan sykliin. Silti, vanhat järjestelmät voivat helposti olla käytössä esim. 10-20 vuotta eli ylläpitoa tarvitaan. Jos tekee pitkään jonkun järjestelmän kehitystä ja ylläpitoa, osaaminen kapenee ja kohta ei osaa kunnolla kuin sitä yhtä järjestelmää/tekniikkaa. Jossain vaiheessa sitä entistä järjestelmää ei sitten enää tarvitakaan ja työntekijä irtisanotaan yt:n yhteydessä. Moni hakeekin hommia kokemuksella joka ei oikeasti kiinnosta enää ketään..


      • koodin kokija
        konkari_koodari kirjoitti:

        Laitetaanko? Enemmänkin näkisin että sinne ylläpitopuolelle laitetaan (tai ainakin kannattaisi laittaa) ne semmoiset vähän kokeneemmat jotka eivät ole noita primadonnia vaan osaavat tehdä töitä muiden tekemän koodinkin kanssa. Toki ylläpidossa on paljon hommaa minkä voi laittaa nakkihommiksi harjoittelijoille, mutta semmoiset kyllä kannattaa jo automatisoida saman tien.

        Ei siinä ole kyse primadonnuudesta, vaan akselista sosiaalinen - epäsosiaalinen. Epäsosiaalinen rajoittaa maailmansa itselleen ymmärrettävälle tasolle. Sosiaalinen taas osaa ajatella myös muiden ajatuksilla. Ja tämä juontaa juurensa suoraan ihmisen kehityshistoriasta n. 3-8 vuoden kehitysvaiheessa. Jos sosiaalistumisen vaiheessa menee jotain pieleen, esim. kaverit kiusaa, säännöt ovat niinkuin ne kirjoitetan tjsp. voi helposti käydä niin, ettei pystykään asettamaan itseään toisen asemaan mentaalisesti joka tilanteessa.
        Lisämausteensa tähän hommaan tuo ns. autismi, josta itse käyttäisin kuitenkin globaali synestesia - termiä. Kun synestesiassa sekoittuvat kuulo/näköaisti, globaalissa autismissa ei ole rajoja sillä, mitkä ilmiöt sekoittuvat keskenään - voi olla kyse pelkistä ajatuksistakin. Ominaisuus on luultavasti n. 2% koodareista ilman, että he sitä itsekkään välttämättä tiedostavat.
        Tämä aiheuttaa koodiin ilmiön, jossa jonkin rivin täytyy olla tietyllä tapaa - jotta globaalin synestesian ehto täyttyisi, sitä ei voi silloin mennä muuttelemaan ilman syytä - ainakaan kukaan muu. Turha muuttelu yksinkertaisesti romahduttaa koodin näkemisen(aivoissa oleva rakenne ei vastaakaan enää todellisuutta) ja tilalle astuu pirullinen kaaos.


      • selväpäinen
        koodin kokija kirjoitti:

        Ei siinä ole kyse primadonnuudesta, vaan akselista sosiaalinen - epäsosiaalinen. Epäsosiaalinen rajoittaa maailmansa itselleen ymmärrettävälle tasolle. Sosiaalinen taas osaa ajatella myös muiden ajatuksilla. Ja tämä juontaa juurensa suoraan ihmisen kehityshistoriasta n. 3-8 vuoden kehitysvaiheessa. Jos sosiaalistumisen vaiheessa menee jotain pieleen, esim. kaverit kiusaa, säännöt ovat niinkuin ne kirjoitetan tjsp. voi helposti käydä niin, ettei pystykään asettamaan itseään toisen asemaan mentaalisesti joka tilanteessa.
        Lisämausteensa tähän hommaan tuo ns. autismi, josta itse käyttäisin kuitenkin globaali synestesia - termiä. Kun synestesiassa sekoittuvat kuulo/näköaisti, globaalissa autismissa ei ole rajoja sillä, mitkä ilmiöt sekoittuvat keskenään - voi olla kyse pelkistä ajatuksistakin. Ominaisuus on luultavasti n. 2% koodareista ilman, että he sitä itsekkään välttämättä tiedostavat.
        Tämä aiheuttaa koodiin ilmiön, jossa jonkin rivin täytyy olla tietyllä tapaa - jotta globaalin synestesian ehto täyttyisi, sitä ei voi silloin mennä muuttelemaan ilman syytä - ainakaan kukaan muu. Turha muuttelu yksinkertaisesti romahduttaa koodin näkemisen(aivoissa oleva rakenne ei vastaakaan enää todellisuutta) ja tilalle astuu pirullinen kaaos.

        Mitä happoja sä oot vetäny? Aika kafkamaista settiä.. LSD:tä?


      • koodin kokija
        selväpäinen kirjoitti:

        Mitä happoja sä oot vetäny? Aika kafkamaista settiä.. LSD:tä?

        Mitä happoja? Kuulun tuohon 2%:iin ja siten myös elän koodia. Käytännössä tuo koodaus on tullut tiensä päähän - todella mielenkiintoisten sivuvaikutustensa vuoksi, mutta sitä mitä lääkärit sanoo, ei aina kannata uskoa. ;) Yhtä hyvin voi avata psykologian kirjat ja katsoa itse, missä se jallu luuraa.


      • selväpäinen
        koodin kokija kirjoitti:

        Mitä happoja? Kuulun tuohon 2%:iin ja siten myös elän koodia. Käytännössä tuo koodaus on tullut tiensä päähän - todella mielenkiintoisten sivuvaikutustensa vuoksi, mutta sitä mitä lääkärit sanoo, ei aina kannata uskoa. ;) Yhtä hyvin voi avata psykologian kirjat ja katsoa itse, missä se jallu luuraa.

        Niin, mitä happoja? Et vastannut kysymykseen. Vai etkö enää itsekään tiedä?


      • olet idiootti
        selväpäinen kirjoitti:

        Niin, mitä happoja? Et vastannut kysymykseen. Vai etkö enää itsekään tiedä?

        Ei, vaan en tiennyt, että happoja voi käyttää johonkin muuhunkin kuin syövyttämiseen ja etsaukseen sekä joissakin akuissa.
        Yksi syy, miksi vaihdoin alaa - juuri tuollaiset ihmiset, kuin sinä! 1. artikkelihan selittää jo, ettei ole kyse mistään hapoista. Sinä olet ne itse keksinyt omassa päässäsi, kun et ole pystynyt tekstiä ymmärtämään putkinäöltäsi.


    • EiIhanMitäVaan

      Se, että uusi työntekijä laitetaan ylläpitämään jotain toisen aloittamaa ja kesken jättämää softaa on alhaisinta mitä työnantaja voi työntekijälle tehdä.

      Ja siihen sekasotkuun kun eri pikku managerit alkavat lykkiä ylikellotettuja aikatauluja niin pelin rakenne alkaa olla selvä.

      Henkilö lähtee toiseen firmaan ja koko koodiläjä jää ilman tekijää.

      Se siitä sitten.

      • sdfasdfg

        Juuri näin kävi edellisessä duunissani. Olin siellä vain pari kuukautta, kun kyllästyin ja menin muualle töihin. :-)


      • MonsterMan
        sdfasdfg kirjoitti:

        Juuri näin kävi edellisessä duunissani. Olin siellä vain pari kuukautta, kun kyllästyin ja menin muualle töihin. :-)

        Aivan, haku muualla olen myös minulla työn alla.

        Onneksi on tullut tehtyä myös aivan uusillakin välineillä projekteja nykyistä edeltävässä työpaikassa.

        Eihän tuollaisessa toisten vanhoilla härdeleillä tehtyjen ongelmasoftien ylläpidossa ole mitään järkeä. Dokumentaatio puuttuu ja itse asiassa puuttuu kaikki mitä johonkin softatuotteeseen liittyvää materiaalia kuuluu.

        Muualla ja veks, kun ei oltu rehellisiä työn sisällöstä niin ei sitä halua olla toisten "reikien paikkaajanakaan".


      • kusti polkee

        Todellakin. Ja kaikki eivät osaa jätää leikkiä kesken vaan kokevat jotain ihmeen velvollisuudentuntoa. Eräskin kaveri lähti tällaisen rupeaman jälkeen vuodeksi saikulle, kun ei tahtonut enää oikein palautua stressistä - vuorotteluvapaaksi naamioituna. No, jälkeenpäin olen kuullut, että seuraavan työnantajan palveluksessa se oisi sitten saanut kunnon burn outit ja ois nykyään eläkkeellä, mutta tiedä häntä.. tilanteita tulee ja menee ja kaikki ei ikinä opi.


      • koodari1234
        MonsterMan kirjoitti:

        Aivan, haku muualla olen myös minulla työn alla.

        Onneksi on tullut tehtyä myös aivan uusillakin välineillä projekteja nykyistä edeltävässä työpaikassa.

        Eihän tuollaisessa toisten vanhoilla härdeleillä tehtyjen ongelmasoftien ylläpidossa ole mitään järkeä. Dokumentaatio puuttuu ja itse asiassa puuttuu kaikki mitä johonkin softatuotteeseen liittyvää materiaalia kuuluu.

        Muualla ja veks, kun ei oltu rehellisiä työn sisällöstä niin ei sitä halua olla toisten "reikien paikkaajanakaan".

        muistathan itse dokumentoida hyvin ja laadukkaasti sen tekemäsi uuden koodin. jos nimittäin teit jotakin oikeaa, sellaista josta joku jotakin maksaakin, joku toinen ylläpitää sitä sinun koodiasi.


      • 16+3
        koodari1234 kirjoitti:

        muistathan itse dokumentoida hyvin ja laadukkaasti sen tekemäsi uuden koodin. jos nimittäin teit jotakin oikeaa, sellaista josta joku jotakin maksaakin, joku toinen ylläpitää sitä sinun koodiasi.

        Eihän dokumentointiin koskaan anneta aikaa, koska se on kaikenmaailman sukankuluttajamanagerien mielestä turhaa eikä tuota lisäbonuksia omalle tilille. En siis dokumentoi, mulle on aivan yhdentekevää mitä tuolle tapahtuu sen jälkeen kun olen nostanut kytkintä.

        Tämähän on se alan tapa.


      • koodari1234
        16+3 kirjoitti:

        Eihän dokumentointiin koskaan anneta aikaa, koska se on kaikenmaailman sukankuluttajamanagerien mielestä turhaa eikä tuota lisäbonuksia omalle tilille. En siis dokumentoi, mulle on aivan yhdentekevää mitä tuolle tapahtuu sen jälkeen kun olen nostanut kytkintä.

        Tämähän on se alan tapa.

        aika vastuuttomasti sitten kommentoit täällä. valitat ettet suostu muiden paskakoodia ylläpitämään ja itse tuotat samaa paskakoodia.

        sanoisin että sulla on vielä matkaa ammattilaiseksi, ehkä myös aikuiseksi.


      • 4+18
        koodari1234 kirjoitti:

        aika vastuuttomasti sitten kommentoit täällä. valitat ettet suostu muiden paskakoodia ylläpitämään ja itse tuotat samaa paskakoodia.

        sanoisin että sulla on vielä matkaa ammattilaiseksi, ehkä myös aikuiseksi.

        Mitä kohtaa et ymmärtynyt siitä, ettei dokumentointiin anneta aikaa? Ohjelmiston suunnittelusta nyt puhumattakaan. Luuletko saavasi jonkun palkinnon firman johdolta, kun suostut ylläpitämään jotain dokumentoimatonta spagettia? Korkeintaan saat monoa, jos et selviä siitä aikataulujen puitteissa.

        Sanoisin, että sulla on vielä matkaa alan realiteettien kohtaamiseen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen onkin aina varma merkki siitä että on ammattilainen ja vielä aikuinenkin kaupan päälle.


      • koodari123123
        4+18 kirjoitti:

        Mitä kohtaa et ymmärtynyt siitä, ettei dokumentointiin anneta aikaa? Ohjelmiston suunnittelusta nyt puhumattakaan. Luuletko saavasi jonkun palkinnon firman johdolta, kun suostut ylläpitämään jotain dokumentoimatonta spagettia? Korkeintaan saat monoa, jos et selviä siitä aikataulujen puitteissa.

        Sanoisin, että sulla on vielä matkaa alan realiteettien kohtaamiseen. Henkilökohtaisuuksiin meneminen onkin aina varma merkki siitä että on ammattilainen ja vielä aikuinenkin kaupan päälle.

        Tässä on sinulla kaksi asiaa.

        Otat henkilökohtaisesti sen, ettei anneta aikaa. Kyse on tuottavuudesta, kun suunnittelet ja dokumentoit ratkaisusi, se aika säästyy sitten koodauksestasi - siis huomattavin osin. Toki kaikki koodarit eivät suunnitteluun edes kykene.

        Toinen asia, en mennyt tuossa henkilökohtaisuuksiin. Et ilmeisesti ymmärrä mitä on henkilökohtaisuudet. Viittasin vain asenteeseesi, jossa on selkeästi ristiriita sen mitä haluat muiden tekevät ja miten itse teet muille, välillä. Loogisesti, jos haluat parempaa koodia ylläpidettäväksi, sinun pitää tehdä sitä itse.

        Meille kaikille annetaan aikarajoja, muuten homma menee bonsai-puun hoitamiseksi. Tuossa aikaikkunassa pitää pystyä tuottamaan hyvin suunniteltu, laadukas sovelluskoodi ja dokumentoimaan se siten, että seuraava kaveri pystyy sitä kohtuullisella vaivalla ylläpitämään.

        Asenteesi huokuu kypsymättömyyttä työelämän realiteetteihin, ja kommentointisi epäammattimaisuutta. Voit toki olla toisenlainenkin todellisessa elämässä, mutta kommentoin vain mielipiteitäsi täällä, en tietenkään tunne sinua henk.koht, jotta voisin henk.koht ominaisuuksisi kommentoidakaan.


      • fdsafö
        koodari123123 kirjoitti:

        Tässä on sinulla kaksi asiaa.

        Otat henkilökohtaisesti sen, ettei anneta aikaa. Kyse on tuottavuudesta, kun suunnittelet ja dokumentoit ratkaisusi, se aika säästyy sitten koodauksestasi - siis huomattavin osin. Toki kaikki koodarit eivät suunnitteluun edes kykene.

        Toinen asia, en mennyt tuossa henkilökohtaisuuksiin. Et ilmeisesti ymmärrä mitä on henkilökohtaisuudet. Viittasin vain asenteeseesi, jossa on selkeästi ristiriita sen mitä haluat muiden tekevät ja miten itse teet muille, välillä. Loogisesti, jos haluat parempaa koodia ylläpidettäväksi, sinun pitää tehdä sitä itse.

        Meille kaikille annetaan aikarajoja, muuten homma menee bonsai-puun hoitamiseksi. Tuossa aikaikkunassa pitää pystyä tuottamaan hyvin suunniteltu, laadukas sovelluskoodi ja dokumentoimaan se siten, että seuraava kaveri pystyy sitä kohtuullisella vaivalla ylläpitämään.

        Asenteesi huokuu kypsymättömyyttä työelämän realiteetteihin, ja kommentointisi epäammattimaisuutta. Voit toki olla toisenlainenkin todellisessa elämässä, mutta kommentoin vain mielipiteitäsi täällä, en tietenkään tunne sinua henk.koht, jotta voisin henk.koht ominaisuuksisi kommentoidakaan.

        > Asenteesi huokuu kypsymättömyyttä työelämän realiteetteihin, ja kommentointisi epäammattimaisuutta.

        Hyvä hyvä!

        Muuten tuo idiootti on aivan väärässä. Idioottia saa kutsua idiootiksi, eikä se ole mitään ei-ammattilaisuutta tai ei-aikuisuutta. Tosiasioiden tunnustaminen on viisauden alku.


    • khuiggyyujguikghi

      Sain aikanaan aika läjän vanhahkoa koodia jatkokehitykseen ja ylläpitoon. Dokumentaatio oli olematonta. Työn aluksi en antanut mistään mitään arvioita, koska en tuntenut kokonaisuutta. Kun totuus paljastui, tein selväksi mikä on tilanne. Koodi oli jossain määrin käyttö- ja lukukelpoista, mutta tietyt ratkaisut oli tehty väärin ja dokumentaatio tosiaan olematonta ja paikoin karkean virheellistä.

      Sitten tilanne korjattiin. Katsoin, että minut oli palkattu työstämään tuosta viidakosta tuotanto- ja ylläpitokelpoinen kokonaisuus ja sen tein. En lähtenyt primadonnana ovet paukkuen vaan tein pyydetyn työn ollen tilanteesta rehellinen työnantajan suuntaan, joka ei asiasta ilahtunut, mutta nieli totuuden.

      On aika lapsellista vetää herne nenäänsä, jos työssä onkin jokin odottamaton haaste. Parempi ottaa työ työnä ja miettiä miten se kannattaa hoitaa. Jos näinkin moni lähtee siitä, että jos ei ole just mielekäs työnkuva, niin vaihdetaan paikka, niin eipä ole ihme, että jossain vaiheessa sitä seuraavaa paikkaa ei olekaan. Sitten voikin tulla tänne itkemään maailman vääryyttä.

      • 2+5

        Et oo vissiin nähnyt mitä se pahimmillaan voi olla? Sun pitäis kirjoittaa kokonaan uusiksi joku kaamea kymmenen miljoonan rivin kötöstys, johon on kymmenen vuotta kasattu jotain harakanvarvaskoodia päälle joidenkin ohjelmistotekniikasta mitään ymmärtämättömien uunojen toimesta.

        Siinähän otat työn työnä ja mietit kuinka se kannattaa hoitaa. Joskus se tilanne on vaan sellainen, että siinä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katella joku toinen duuni, jos haluaa pysyä terveenä.


      • khuiggyyujguikghi
        2+5 kirjoitti:

        Et oo vissiin nähnyt mitä se pahimmillaan voi olla? Sun pitäis kirjoittaa kokonaan uusiksi joku kaamea kymmenen miljoonan rivin kötöstys, johon on kymmenen vuotta kasattu jotain harakanvarvaskoodia päälle joidenkin ohjelmistotekniikasta mitään ymmärtämättömien uunojen toimesta.

        Siinähän otat työn työnä ja mietit kuinka se kannattaa hoitaa. Joskus se tilanne on vaan sellainen, että siinä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin katella joku toinen duuni, jos haluaa pysyä terveenä.

        Olen aikamoisia soppia joutunut korjaamaan. Joskus helpompia, toisinaan... ällöttäviä. Mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, ettei tosiaan olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin nostaa kytkintä. Nykyään en enää koodiin koske.

        On mahdollista, että työyhteisö on surkea ja SE on mielestäni hyvä syy katsella muualle, mutta sellaista koodiläjää en ole nähnyt joka olisi karkottanut toiseen työhön.

        Jos tulee hankala tilanne vastaan, on parempi olla rehellinen itselleen ja työpaikalle, ja todeta faktat. Sitten voi toimia niiden pohjalta. Jos jää yksin yrittämään ja nyhjäämään eikä uskalla kertoa totuutta (oikeaa totuutta, en tarkoita sitä että valitetaan ja nillitetään), ajaa itsensä helposti umpikujaan. Sitten on vaikeaa, mutta syy on ainakin enimmäkseen istumassa ihan siinä omalla tuolilla.


      • koodari123
        khuiggyyujguikghi kirjoitti:

        Olen aikamoisia soppia joutunut korjaamaan. Joskus helpompia, toisinaan... ällöttäviä. Mutta vielä ei ole tullut sellaista tilannetta vastaan, ettei tosiaan olisi mitään muuta vaihtoehtoa kuin nostaa kytkintä. Nykyään en enää koodiin koske.

        On mahdollista, että työyhteisö on surkea ja SE on mielestäni hyvä syy katsella muualle, mutta sellaista koodiläjää en ole nähnyt joka olisi karkottanut toiseen työhön.

        Jos tulee hankala tilanne vastaan, on parempi olla rehellinen itselleen ja työpaikalle, ja todeta faktat. Sitten voi toimia niiden pohjalta. Jos jää yksin yrittämään ja nyhjäämään eikä uskalla kertoa totuutta (oikeaa totuutta, en tarkoita sitä että valitetaan ja nillitetään), ajaa itsensä helposti umpikujaan. Sitten on vaikeaa, mutta syy on ainakin enimmäkseen istumassa ihan siinä omalla tuolilla.

        Korjaamaan ja korjattu laadulla vai?

        Usein käy niin, että korjaat sen mielestäsi oikeasti hyvin ja laadukkaasti. Hetken päästä toinen kaveri tulee, ja sanoo että tää sun softashan on ihan paskaa. Parhaimmillaan toi toinen kaveri on sä itse parin vuoden päästä

        Hyvä koodinpätkä on kuin bonsai-puu. Sen hoitamiseen menee koko elämä.


      • jojifeafea
        koodari123 kirjoitti:

        Korjaamaan ja korjattu laadulla vai?

        Usein käy niin, että korjaat sen mielestäsi oikeasti hyvin ja laadukkaasti. Hetken päästä toinen kaveri tulee, ja sanoo että tää sun softashan on ihan paskaa. Parhaimmillaan toi toinen kaveri on sä itse parin vuoden päästä

        Hyvä koodinpätkä on kuin bonsai-puu. Sen hoitamiseen menee koko elämä.

        " Hyvä koodinpätkä on kuin bonsai-puu. Sen hoitamiseen menee koko elämä. "

        Heh, no ei kumma, jos YT-neuvotteluissa luuta heilahtaa kohdallasi :D


      • tekijämies
        jojifeafea kirjoitti:

        " Hyvä koodinpätkä on kuin bonsai-puu. Sen hoitamiseen menee koko elämä. "

        Heh, no ei kumma, jos YT-neuvotteluissa luuta heilahtaa kohdallasi :D

        Joo se on niin, että asiakkaat vaan sattuu haluamaan toimivaa softaa ajallaan. Ei ne maksa mistään bozi-puista... Tietty sitte open source puuhastelut yms. pelleilyt on erikseen.


      • niinpä niin
        tekijämies kirjoitti:

        Joo se on niin, että asiakkaat vaan sattuu haluamaan toimivaa softaa ajallaan. Ei ne maksa mistään bozi-puista... Tietty sitte open source puuhastelut yms. pelleilyt on erikseen.

        Tarkoitit varmaan bonsaipuuta?

        P.S. Aika moni softa on rakennettu OS-pelleilyjen päälle ;)


      • koodari123123
        niinpä niin kirjoitti:

        Tarkoitit varmaan bonsaipuuta?

        P.S. Aika moni softa on rakennettu OS-pelleilyjen päälle ;)

        Totta. Tosin täytyy muistaa, että softaa on monenlaista. Sitä itse asiassa on niin monenlaista, erilaisissa laitteissa ja ympäristöissä, ettet uskoisikaan.

        Täällä usein viitataan, että putkimiehen hommat on vakaita - kannataisi mennä LVI-alalle. Se on varmasti totta, LVI-ala ei muutu lähellekään niin paljon, nopeasti eikä edes ole niin monimuotoinen kuin IT-ala on.

        Väitän, että LVI-alalla tapahtunut teknologian kehitys ja toimialan muutos 50-luvulta tähän päivään vastaa IT-alalla tapahtunutta teknologian kehitystä ja toimialan muutosta 2000-luvulta tähän päivään. Eikä muutoksen vauhti ainakaan hidastu, päinvastoin.

        Tulevaisuudessa, ja jo nytkin, ei ole IT-alalla "yleiskoodaria" joka kykenee kaikkeen - sellaista vain ei ole.


      • nussi pulua, paska
        koodari123123 kirjoitti:

        Totta. Tosin täytyy muistaa, että softaa on monenlaista. Sitä itse asiassa on niin monenlaista, erilaisissa laitteissa ja ympäristöissä, ettet uskoisikaan.

        Täällä usein viitataan, että putkimiehen hommat on vakaita - kannataisi mennä LVI-alalle. Se on varmasti totta, LVI-ala ei muutu lähellekään niin paljon, nopeasti eikä edes ole niin monimuotoinen kuin IT-ala on.

        Väitän, että LVI-alalla tapahtunut teknologian kehitys ja toimialan muutos 50-luvulta tähän päivään vastaa IT-alalla tapahtunutta teknologian kehitystä ja toimialan muutosta 2000-luvulta tähän päivään. Eikä muutoksen vauhti ainakaan hidastu, päinvastoin.

        Tulevaisuudessa, ja jo nytkin, ei ole IT-alalla "yleiskoodaria" joka kykenee kaikkeen - sellaista vain ei ole.

        Sinähän ne putkihommat tiedät, kun on peräröörit tuttuja. Stantan hinuripelle.


      • käsittelykyky
        jojifeafea kirjoitti:

        " Hyvä koodinpätkä on kuin bonsai-puu. Sen hoitamiseen menee koko elämä. "

        Heh, no ei kumma, jos YT-neuvotteluissa luuta heilahtaa kohdallasi :D

        Pitäisi siis kirjoittaa niin paskaa koodia, että sitä ei kannata ylläpitää? Muistelisin, että ylläpitokustannus on kehityksen jälkeen 1:20 osa alkuperäisen ongelman ratkaisusta, jos ongelmaa joudutaan ratkomaan uudelleen. Ja jos halutaan, että ongelmaa ei tarvitse tarkastaa uudemman kerran, pitää maailman kehitys pysäyttää..
        Tarkoittaa sitä käytännössä, että ei kukaan aloita koodausta enää vetämällä aluksi kiintolevyn sileäksi - kyllä se siihen bonsai-puuhun, eli alla olevaan kaikki nojaa. Hyvä ohjelma on ikäänkuin käyttöjärjestelmän jatke, joka hoitaa hommansa. Sitä pitää muuttaa, jos käyttöjärjestelmä alla kehittyy.
        Ja jos joka kerta joutuu aloittamaan kehityksen uutta versiota varten käytännössä nollasta, se tarkoittaa 20-kertaista hintalappua projektille. -Eikä kukaan itseään kunnioittava koodaaja lähde sellaista tekemään turhan takia, eihän?


      • lijiojllnkln
        käsittelykyky kirjoitti:

        Pitäisi siis kirjoittaa niin paskaa koodia, että sitä ei kannata ylläpitää? Muistelisin, että ylläpitokustannus on kehityksen jälkeen 1:20 osa alkuperäisen ongelman ratkaisusta, jos ongelmaa joudutaan ratkomaan uudelleen. Ja jos halutaan, että ongelmaa ei tarvitse tarkastaa uudemman kerran, pitää maailman kehitys pysäyttää..
        Tarkoittaa sitä käytännössä, että ei kukaan aloita koodausta enää vetämällä aluksi kiintolevyn sileäksi - kyllä se siihen bonsai-puuhun, eli alla olevaan kaikki nojaa. Hyvä ohjelma on ikäänkuin käyttöjärjestelmän jatke, joka hoitaa hommansa. Sitä pitää muuttaa, jos käyttöjärjestelmä alla kehittyy.
        Ja jos joka kerta joutuu aloittamaan kehityksen uutta versiota varten käytännössä nollasta, se tarkoittaa 20-kertaista hintalappua projektille. -Eikä kukaan itseään kunnioittava koodaaja lähde sellaista tekemään turhan takia, eihän?

        Looginen ajattelukyky ja asiassa pysyminen: 0/5


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe