Voiko oppimis-ja sosiaalisia taitoja kehittää enää aikuisiällä?

hiljainenhattiwatti

Tuli vaan mieleen että voikohan noita sosiaalisia ja kognitiivisia taitoja kehittää vielä aikuisiällä vai tuleeko kriittisimmät perus muotit sieltä lapsuudesta, millä mennään?

Olen aina ollut melko adhd tapaus, porukoilta tullut huutoa,ym. eikä oo hirveästi kavereita ollut, joiden kanssa puhua. Porukat olleet aina töissä tai kotona jos olleet niin koin heidät lapsena enemmän valmentajiksi kuin vanhemmiksi. Nykyään menee paremmin, mutta itsetunto on päässyt tosi alas, nuorempana kaikki oppi on tuputettu väkisin tai rangaistuksien kautta, jos joku mennyt pieleen, ja olen huomannut että oon tosi ujo ja vaikea innostua aidosti mistään( varmasti johtuu myös siitä että käytän hirveästi energiaa oman itseni tarkkailuun :p ).

Ahdistun tosi paljon, jos olen jonkun ystävän kanssa ja tulee hiljainen hetki enkä keksi mitään puhuttavaa, menen täysin lukkoon. Päähän ei vaan tule yhtään mitään. Nyt viimekuukausina päätin että alkaa tsemppi, aloin kokkaamaan, tutustumaan uusiin asioihin,ym. Saa ainakin ajatukset pois siitä ettei ikinä tapahdu mitään. Silti tulee usein ahdistava olo ja kaikki tuntuu SUORITTAMISELTA, etten ole tarpeeksi hyvä.

Voiko siis noita havainnointi, omaksumis,oppimis ja sosiaalisia taitoja kehittää enää merkittävästi aikuisella iällä, vai tapahtuuko se tärkein kasvu silloin mukala-iässä? Harmittaa kun tuntuu menevän osa ihmissuhteista metikköön siksi, etten saa mitään jutun juurta aikaiseksi tai jaksa/ pysty lähtemään mihinkään kun pelkään että taas keskittyminen lähtee ja tulee niitä lukko tilanteita

2

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Epäilen

      että et keksi puhuttavaa koska sinulla ei ole sillä hetkellä mitään asiaa. Ja se siitä. Ja jos yrität "oppia keskustelemaan" niin silloinhan yrität taas suorittaa. (paitsi jos oikeasti tykkäät kehittää sosiaalisia taitojasi, silloin tietysti kannattaa kehittää)

      Ihmiset on opetettu tuijottamaan Freudin 1800-luvun oppeja ja kaikki jumiutuvat kahlaamaan lapsuuden ongelmissa luullen että korvaamaton virhe on tapahtunut. Kun tiedät miten on ollut niin voit oppia siitä ja jatkaa vahvistaen sitä mitä haluat olla.

    • Myöhään kypsynyt

      Minulla oli punastumisonglema nuorempana. Monta hyvää asiaa jäi kertomatta ja moneen kantaa ottamatta. Sitä kesti noin 30:seksi. Tunsin myös olevani aliarvostettu, eikä minua otettu vakavasti. Taannuin henkisesti.

      Sitten päätin parantua. Seurasin lehdistä ja uutisista tapahtumia. Seisoin peilin edessä ja harjoittelin kertomaan jutun, ajankohtaisesta aiheesta mielipiteeni, jonkin hassun arkisen tapahtuman, ottamaan kantaa johonkin asiaan tai kysymään muiden mielipiteitä jostakin asiasta. Sitten käytin näitä työpaikan kahvipöydässä. Kun työkaverit innoissaan puhuivat, minun ei tarvinnut enää kuin myönnellä tai ehkä tehdä lisäkysymyksen ja juttutuokio oli kaikilla antoisa.

      Se auttoi, nyt ei tarvitse enää harjoitella, vaikka joskus sitä vieläkin teen. En nyt mikään huuliveikko ole, mutta koen että minua pidetään kohtalaisena seuraihmisenä ja se riittää. En enää punastu kuin joskus ja senkin olen hyväksynyt. Viihdyn seurassa. Ja pystyn aloittamaan keskustelun monessa paikassa, missä kokoontuu ihmisiä. Esim. jonkin tilaisuuden yhteydessä on kahvitarjoilu. Menen aina sellaiseen pöytään, jossa on jo yksi tai kaksi henkilöä kysäisten - onko tilaa. Useimmiten on ja minut otetaan ilolla vastaan. Huomaathan että jos tällaisessa kahvitilassa on 10 pöytää niin monet menevät aina uuteen pöytään yksin. Joskus tekisi mieli sanoa että minullakin oli ongelma vaan ei ole enää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1402
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1275
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe