Miksi juutalaisuus kiinnostaa sinua?

Elämää ihmisinä

Minulle Jeesus ja Raamattu on keskeiset syyt kiinnostukseen juutalaisuudesta.

41

59

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Voi samaistua

      vainoihin joita juutalaiset ovat kärsineet.

      • 5+5

        Toki holokausti on mielenkiintoista luettavaa ja sillä voi onanoida mielin määrin mutta tosiasia on että 2 maailmansodan jälkeen on tapettu moninkertainen määrä ihmisiä sodissa.


      • Vai onanoit sinä
        5+5 kirjoitti:

        Toki holokausti on mielenkiintoista luettavaa ja sillä voi onanoida mielin määrin mutta tosiasia on että 2 maailmansodan jälkeen on tapettu moninkertainen määrä ihmisiä sodissa.

        holokaustilla, minä en eikä varmaan muutakaan.


    • Viestien poistaminen

      on kuin ihmisen esilletuoman aloituksen tuhoamista ja holokausti oli tätä pahimmassa merkityksessä.

    • Tässä maailmassa

      pahat tahtovat tuhota hyvää ja hyviäkin.

    • Karmel

      Israel on mielenkiintoinen ja äärettömän kaunis maa. Juutalaisten histoaria ja kulttuuri on vailla vertaansa yli tuhannen vuoden jälkeen heidät palautetaan omaan maahansa. Yksi Raamatun profetioiden täyttymys. Raamatun tapahtumat ovat pitkälti tapahtuneet Israelissa ja nämä poaikat ovat siellä edelleen ja voimme niissä käydä.

      • Kiitokset Karmel

        hyvästä asiallisesta vastauksesta, jopa harvinaista tällainen vastaus. Tietysti Jumala Isän tahtoo lupauksen lapsensa johdattaa Poikansa kautta yhteyteensä. Jumalan lupauksien täyttyminen on todellakin varma merkki totuudellisen Jumalan teoista ja Jeesus on Herra tässä kaikessa. Janotaan hyvää juutalaisuutta.


      • huono kokemus

        Aika pelottava itse asiassa tämä Israel on.Tuntuu että jokaisesta nurkasta seurataan tarkasti jokaisen ihmisen liikkeet.Varsin turistit ovat tarkkailun kohde.Heti lentoasemalta kysytään ainakin 5 kertaa mihin olen menossa?Kun sanoin että olen turisti ja menossa hoteliin virkkailijat kysyvät ajonko myydä itseä.
        Lähtiessä taas oli tuskallista kun joudun avaamaan matkalaukkuni 3 kertaa.
        Tosi epämielyttävä kokemus.En suosittele kenellekään Israelia


      • ihania kokemuksia
        huono kokemus kirjoitti:

        Aika pelottava itse asiassa tämä Israel on.Tuntuu että jokaisesta nurkasta seurataan tarkasti jokaisen ihmisen liikkeet.Varsin turistit ovat tarkkailun kohde.Heti lentoasemalta kysytään ainakin 5 kertaa mihin olen menossa?Kun sanoin että olen turisti ja menossa hoteliin virkkailijat kysyvät ajonko myydä itseä.
        Lähtiessä taas oli tuskallista kun joudun avaamaan matkalaukkuni 3 kertaa.
        Tosi epämielyttävä kokemus.En suosittele kenellekään Israelia

        Tuo mitä kuvasit on turvallisuuden takaamista. Muslimiterroristit ovat saaneet aikaan nämä turvatoimet. Minussa ne vain herättävät luottamusta ja turvallisuutta.
        Israel on turvallinen ja ihana matkailumaa. Siisti, kaikki puhuvat englantia, kaunista ja mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Suosittelen ja itsekin taas menen.


      • työmatkako?
        huono kokemus kirjoitti:

        Aika pelottava itse asiassa tämä Israel on.Tuntuu että jokaisesta nurkasta seurataan tarkasti jokaisen ihmisen liikkeet.Varsin turistit ovat tarkkailun kohde.Heti lentoasemalta kysytään ainakin 5 kertaa mihin olen menossa?Kun sanoin että olen turisti ja menossa hoteliin virkkailijat kysyvät ajonko myydä itseä.
        Lähtiessä taas oli tuskallista kun joudun avaamaan matkalaukkuni 3 kertaa.
        Tosi epämielyttävä kokemus.En suosittele kenellekään Israelia

        Myitkö itseäsi? Mitä laukustasi löytyi?


      • pasport
        huono kokemus kirjoitti:

        Aika pelottava itse asiassa tämä Israel on.Tuntuu että jokaisesta nurkasta seurataan tarkasti jokaisen ihmisen liikkeet.Varsin turistit ovat tarkkailun kohde.Heti lentoasemalta kysytään ainakin 5 kertaa mihin olen menossa?Kun sanoin että olen turisti ja menossa hoteliin virkkailijat kysyvät ajonko myydä itseä.
        Lähtiessä taas oli tuskallista kun joudun avaamaan matkalaukkuni 3 kertaa.
        Tosi epämielyttävä kokemus.En suosittele kenellekään Israelia

        Minkä maan passi sinulla on?


      • Joka pahaa tekee
        huono kokemus kirjoitti:

        Aika pelottava itse asiassa tämä Israel on.Tuntuu että jokaisesta nurkasta seurataan tarkasti jokaisen ihmisen liikkeet.Varsin turistit ovat tarkkailun kohde.Heti lentoasemalta kysytään ainakin 5 kertaa mihin olen menossa?Kun sanoin että olen turisti ja menossa hoteliin virkkailijat kysyvät ajonko myydä itseä.
        Lähtiessä taas oli tuskallista kun joudun avaamaan matkalaukkuni 3 kertaa.
        Tosi epämielyttävä kokemus.En suosittele kenellekään Israelia

        se myös pelkää.


      • huono kokemus

        En nähnyt mitään kauniista Israelissa.Olin aika pahoinvoiva kun näin miten paljon rasismia ja vakivalta sielä harjoitellaan.
        En enää koskaan matkustaisin Israeliin,koko systeemi on minulle vastenmielistä.
        Puhutaan jatkuvasti "pyhä maa,pyhä maa....Jesus,Raamatu jne.Toisalta taas nähdään mitä oikeastaan Israelissa tapahtuu,kuinka kanssa on onnistuneesti demonisoittu ja ne jotka "uskovat jumalaan"nimenoman ovat ihmisvihaja.
        Lisäksi juutalaiset Israelissa (melkein koko kanssa)on pahasti psyykkisesti traumatisoitu.
        Pinnalisesti vain ja ainoastaan kaikki näyttää OK.


      • huono kokemus
        työmatkako? kirjoitti:

        Myitkö itseäsi? Mitä laukustasi löytyi?

        lisäys:Mihin olet menossa?Onko sinulla raha ?

        Siis kenelle kuuluu oikeastaan mihin minä menen?Ruvetaanko minua vainoamaan?Kenelle kuuluu myynkö itseä ja mitä laukussani on?
        Eikö se kuuluu henkilökohtaisen loukauksen?


      • sönkölle
        huono kokemus kirjoitti:

        En nähnyt mitään kauniista Israelissa.Olin aika pahoinvoiva kun näin miten paljon rasismia ja vakivalta sielä harjoitellaan.
        En enää koskaan matkustaisin Israeliin,koko systeemi on minulle vastenmielistä.
        Puhutaan jatkuvasti "pyhä maa,pyhä maa....Jesus,Raamatu jne.Toisalta taas nähdään mitä oikeastaan Israelissa tapahtuu,kuinka kanssa on onnistuneesti demonisoittu ja ne jotka "uskovat jumalaan"nimenoman ovat ihmisvihaja.
        Lisäksi juutalaiset Israelissa (melkein koko kanssa)on pahasti psyykkisesti traumatisoitu.
        Pinnalisesti vain ja ainoastaan kaikki näyttää OK.

        Opettele suomea ennen kuin kirjoitat tänne.


      • makunsa kullakin
        huono kokemus kirjoitti:

        En nähnyt mitään kauniista Israelissa.Olin aika pahoinvoiva kun näin miten paljon rasismia ja vakivalta sielä harjoitellaan.
        En enää koskaan matkustaisin Israeliin,koko systeemi on minulle vastenmielistä.
        Puhutaan jatkuvasti "pyhä maa,pyhä maa....Jesus,Raamatu jne.Toisalta taas nähdään mitä oikeastaan Israelissa tapahtuu,kuinka kanssa on onnistuneesti demonisoittu ja ne jotka "uskovat jumalaan"nimenoman ovat ihmisvihaja.
        Lisäksi juutalaiset Israelissa (melkein koko kanssa)on pahasti psyykkisesti traumatisoitu.
        Pinnalisesti vain ja ainoastaan kaikki näyttää OK.

        No voi voi. Ei sitten sovi sinun vartalollesi.
        Minä ainakin matskustan aina kun mahdollista nauttimaan Israelin kauneudesta.


      • voi,voi,voi
        sönkölle kirjoitti:

        Opettele suomea ennen kuin kirjoitat tänne.

        Oletko suom.kielen ope??


      • muualta apua
        voi,voi,voi kirjoitti:

        Oletko suom.kielen ope??

        Olen mutta en anna yksityistunteja.


    • 30+1

      aloittajalle

      Miksi trollaaminen kiinnostaa sinua?

      • Ymmärrät väärin

        miksi jatkat epäasiallista käytöstäsi? Myönnä jo että Raamattu ja Jeesus on juutalaisuutta täysin, minulle tämä ollut selvää jonkin aikaa elämässäni.


    • Eräille kiinostus

      juutalaisuutta kohtaan on hyvää ja elämää ylläpitävää ja sitä hyvää elämäänsä tuottavaa ja itse näin koen Raamatun ja Jeesuksen kautta myös.

      Toisille sitten näyttää juutalaisuus olevan kuin punainen vaate ja härän tavoin alkavat sitä vastaan puhisevan ja puhkuvan ja hyökkäilevän.

      Autuaat rakastavat hyvää juutalaisuutta ja Raamatussa ja Jeesuksessa on tämä varmuudella, ja Isän Jumalan tahto myös kansalleen Israelille ja jokaiselle juutalaiselle ilman erotusta tämä evankeliumi myös tuoda.

      Toivon että suhteesi juutalaisuuteen on totuudellisessa ja rakkaudellisessa perustuksessa ja Jeesus on juuri tätä varmuudella, eikä muuta itse asiassa olekaan Isästä Jumalasta. Myönnetään tosiasiat niin jo pitkällä olemme niiden tunnustamisessa omassa elämässä. Nöyryys on tosiasioiden tunnustamista eikä niiden kieltämistä ja hyvää sillä Jumala tahtoo totuutta salatuimpaan saakka.

      • Tarkennetaan ...

        Myös Mooseksen ja profeettojen kautta saatu juutalaisuus Raamatussa on sitä minkä olemme saaneet Isältä Jumalalta Jeesuksen kautta.


    • Toki hyvää

      tunnustusta nyt hyvä antaa ylläidolle ettei ole poistettu ihan asiallista ja hyvää keskustelua pääpiirteittäin.

      Yksi mieletön jatkaa onanointi ja trollilinjalla, mutta poikkeus vahvistaa säännön.

      • Älköön ylläpito

        loukkaantuko totuudellisesta ilmoituksestakaan vaikka koskettaisi.


    • 12+12

      Juutalaisuus kyllä kiinnostaisi ja siitä keskusteleminen,mutta EI JEESUS JA KRISTINUSKO.Jos haluaisin jutella Jeesus-asioista,menisin lukemaan kristinuskopalstoja.Täällä näköjään häiritsijänä joku jeesustelija. Moi vaan.

      • Moi vaan

        Jeesus ja Raamattu on juutalaisuutta ja heprealaisissa pyhissä kirjoituksissa kerrottua Jumalan uuden liiton valtakuntaa.

        Hyvä että juutalaisuutta voidaan käsitellä moninaisesti tällä palstalla, ei kenenkään kannata loukkaantua Jeesuksen juutalaisuudesta vaan päinvastoin rakastaa Israelin Herraa koko sydämestään.


      • rosh hashana 5775
        Moi vaan kirjoitti:

        Jeesus ja Raamattu on juutalaisuutta ja heprealaisissa pyhissä kirjoituksissa kerrottua Jumalan uuden liiton valtakuntaa.

        Hyvä että juutalaisuutta voidaan käsitellä moninaisesti tällä palstalla, ei kenenkään kannata loukkaantua Jeesuksen juutalaisuudesta vaan päinvastoin rakastaa Israelin Herraa koko sydämestään.

        Ei muuten ole. Jeesuksella ei ole mitään tekemistä judaismin ja rabbiinisen juutalaisuuden kanssa.
        Nolaat itse itsesi päättömillä valheillasi.
        Trollaamisesi on muuten harvinaisen typerää ja läpinäkyvää.


      • Kirjoitan Raamatun
        rosh hashana 5775 kirjoitti:

        Ei muuten ole. Jeesuksella ei ole mitään tekemistä judaismin ja rabbiinisen juutalaisuuden kanssa.
        Nolaat itse itsesi päättömillä valheillasi.
        Trollaamisesi on muuten harvinaisen typerää ja läpinäkyvää.

        eli Jumala ilmoittamasta juutalaisuudesta, enkä tahdo alkaa väitellä lainkaan noista esittämistäsi. Juutalaiset voi myös olla ateisteja, mutta tämä on uskontojen alaisuudessa olevaan juutalaisuutta ja Raamattu varmuudella parasta ja Jeesus myös Herrana ja Kuninkaana, joten lakkaa tyhmyytesi kaltaisista syytöksistä.


    • Aloituksessa kysymys

      miksi?

      • Jopa Jeesukseen

        loukkaantuminen voi olla syynä osalle, ja nyt pyrkivät kiivailemaan kuin Saulus Tarsolainen Jeesuksen opetuslapsia vastaan ja esittämään ettei Jeesus on Herra ja Kuningas, mutta ovat väärässä ja Paavali siitä esittää omakohtaisesti kuinka tuli tunteamaan totuuden ja rakasti heimolaisiaan eli juutalaisia niin paljon että todisti myös heille Jeesuksesta, mutta osittain sai siitä vihaa juutalaisilta, sillä eivät tahtoneet kuulla totuutta Jumalan valtakunnan asetuksista.

        Tietysti myös monet juutalaiset uskoivat ja rakastivat toisiaan ja Paavalia myös, kuten Timoteus oli juutalaisen naisen lapsi ja Paavali hänet myös ympärileikkautti sillä tahtoi mukaansa juutalaistyöhön, vaikka muutoin jyrkästi oli sitä mieltä ettei pakanakansoista pelastuneiden tullut itseään lihassa ympärileikata.


      • Nähdään selvästi
        Jopa Jeesukseen kirjoitti:

        loukkaantuminen voi olla syynä osalle, ja nyt pyrkivät kiivailemaan kuin Saulus Tarsolainen Jeesuksen opetuslapsia vastaan ja esittämään ettei Jeesus on Herra ja Kuningas, mutta ovat väärässä ja Paavali siitä esittää omakohtaisesti kuinka tuli tunteamaan totuuden ja rakasti heimolaisiaan eli juutalaisia niin paljon että todisti myös heille Jeesuksesta, mutta osittain sai siitä vihaa juutalaisilta, sillä eivät tahtoneet kuulla totuutta Jumalan valtakunnan asetuksista.

        Tietysti myös monet juutalaiset uskoivat ja rakastivat toisiaan ja Paavalia myös, kuten Timoteus oli juutalaisen naisen lapsi ja Paavali hänet myös ympärileikkautti sillä tahtoi mukaansa juutalaistyöhön, vaikka muutoin jyrkästi oli sitä mieltä ettei pakanakansoista pelastuneiden tullut itseään lihassa ympärileikata.

        Sauluksen eli Paavalin juutalaisuudesta, kuinka ensin vihasi juutalaista Jeesusta ja opetuslapsiaan, joista monet juutalaisia, ja sitten totuuden kohdattuaan alkoi rakastaa juutalaisia veljiään ja sisariaan olivat sitten Jeesuksessa tai vielä erossa Jumalan valtakunnan uudesta liitosta, joka myös oli täysin juutalaisuudesta kuten Raamatusta voimme lukea.

        Jokaiselle vähänkään ymmärrystä omaavalle näissä asioissa ei ole mitään epäselvää eikä luulisi kenelläkään olevan myöskään mitään tahtoa vääntää totuutta valheiksi näistä asioista. Tietysti jokaisella ihmisellä on täysi oikeus elämässään suhteensa muodostaa Jeesukseen ja juutalaisiin muutoinkin juuri sellaiseksi kuin tahtoo sitä itse. Jumalan rakkaus on Jeesuksessa ja juutalaisuudessa mitä Paavali edusti ja Sauluksena vainosi Jeesusta ja juutalaisuutta, joka ainoana nykyäänkin vie Jumalan valtakuntaan juutalaisen ja muutkin ihmiset.

        Tätä asiaa on jo niin pitkään esillä täällä pidetty ettei kenenkään luulisi enää valheisiin mieltyneenä tosiasioita olisi tietämättä tai sitten tietysti tahtoo nimenomaan hyljätä totuuden Jeesuksen juutalaisuudesta, sillä mielestään toisen moinen on hänestä parempaa ja toki sallitaan ihmisille ihan sellaiset mitä tahtookin. Kuitenkaan ei valheissa ja väärissä todistuksissa kannata alkaa tällaistenkaan toimia tällä Juutalaisuus -palstalla, sillä osoittaa vain sen oman ymmärtämättömyytensä tässä pyhässä ja tärkeimmässä asiassa jokaisen ihmisen kohdalla.


    • Tietysti syntyperä

      on yksi keskeinen eikä todellisuudessa ehkä edes kiinnostuksesta voida puhua vaan ihan juutalaisuuden arkisesta olemassa olosta tällaisessa tapauksessa, kuten suomalaisille on suomalaisuus sitä ilman erityistä kiinnostuksen kohteena olemista.

    • Varmaan Raamattu

      on juutalaisuudesta kiinnostuneille se tärkein pyhä kirja, ja aika harvat varmaan talmudiin ovat tutustuneet. Sen sijaan Josefuksen teokset ovat varmaan talmudia enemmän juutalaisuudesta kiinnostuneille hyvää historiankuvausta ja luotettavaa myös.

    • Tietysti holokausti

      ja siihen liitetyt elokuvat ja kirjat myös osaltaan lisäävät ihmisten kiinnostusta juutalaisuuteen, mutta ei tämä tietenkään välttämättä johda Raamatun arvostuksen ymmärtämiseen elävänä Jumalan sanana Henkensä kautta vaikka sinänsä ihmiset ajattelevat Raamattua tuntevansa vaikka eivät sitä juurikaan tuntisikaan kokonaisuudessaan.

      • Shalom

        Mitä mielestäsi Israelin vihaajat saavat kun purkavat vihansa esim. näillä palstoilla? Olen ihmetellyt sitä kiihkeyttä mikä joillakin on aina tuomita ja haukkua Israelia?


      • Todennäköisesti
        Shalom kirjoitti:

        Mitä mielestäsi Israelin vihaajat saavat kun purkavat vihansa esim. näillä palstoilla? Olen ihmetellyt sitä kiihkeyttä mikä joillakin on aina tuomita ja haukkua Israelia?

        opittua käyttäytymistä kotikasvatuksen tai uskonnon tai muun vaikutuksen mukaan. Mahdollisesti saavat purettua vihaansa kirjoittamalla vaikka toisaalta vihansa myös voi siten pysyäkkin heissä.


    • Nykyiset Lähi-idän

      Israelia koskevan konfliktit myös osaltaa voivat kiinnostusta herättää joissakin, mutta samoin voivat myös loitontaa ja jopa valhepropaganda saattaa saada aikaan juutalaisvastaisuutta ihmisissä, kun ei perehdytä kunnolla Israelin ja juutalaisten historiaan ja ennenkaikkea Raamatussa oleviin juutalaisia koskeviin lupauksiin.

    • Vain juutalaisuus

      Jeesuksessa on se kaikkien ihmisten ainoa tie Jumalan valtakuntaan ja Raamatussa tästä kerrottu ja sekä Mooseksella että Jeesuksella on keskeinen asema tässä asiassa, ja Aabraham ja Iisak ja Jaakob olivat uskon isiä patriarkkoina, toki puutteineen, mutta siunattuina ja toki hyvinkin hyvinä nykyisiin ihmisiin verrattuna.

    • Tietysti on syntynyt

      ihmisten keskuuteen erilaisia uskonnollisia teitä ilman Jeesusta myös juutalaisuuteen ja pakanakansojen keskuuteen samoin, mutta pakanakansoissa ei loukkaantumista Herraan ole tapahtunut siten kuin juutalaisella kansalla perinteellisesti, mutta pakanakansoissa voi olla juutalaisvastaisuutta ja osoittaa etteivät ymmärrä tätä Jeesuksen juutalaisuuttakaan kovin hyvin ja sitä mitä Paavali kertoi jaloista öljypuun oksista ja villeistä metsäöljypuun oksista jaloon runkoon oksastettuina.

      Tietysti aina meillä ihmisillä on omat sokea pisteemme ymmärryksessämme ja tätähän juuri on ihmisenä eläminen ihan kaikilla. Jos joku ajattelee olevansa viisas tässä maailmassa, niin kannattaa todella myös oppia tuntemaan mitä Jeesus on opettanut meille ristinsä kantaneena Herrana ja Kuninkaana, joka hyljättiin juutalaisen kansan keskuudessa ja samoin uskollisesta joka silti ei hylkää kansaansa vaan vie työnsä päätökseen sillä on hyvä paimen.

      Jokaisen ihmisen on hyvä kiinnostua ja tuntea Jeesuksen uuden liiton juutalaisuus, eikä eksyä korvausteologian valheisiin eikä muihinkaan loukkaantumisiin, joita on enemmän kuin aitoa hyvää rakkaussuhdetta Israelin herraa kohtaan vielä nykyään. Jeesus on hyvä tie Isän Jumalan valtakuntaan ja kiitos sopii jokaisen ihmisen suuhun hyvin, mutta ennenkaikkea juutalaisuuteen.

    • järki käteen

      Sinähän jauhat täyttä soopaa.Pelkkää tyhjää aivotonta toistelua ja sanahöttöä lause toisensa jälkeen peräkkäin.
      Onko sinulla jokin aivosairaus tai muu jäänyt hoitamatta?Lue nyt itse noita juttujasi joskus ja mieti jos siihen kykenet.

      • Tuot esiin huonoa

        ja toki oikeutesi, mutta ei hyvä tietenkään. En tahdo sinua kehottaa lukemaan omia viestejäsi, sillä ovat huonoa. Tietenkään ei sinun tarvitse lukea toistenkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      357
      4086
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1769
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1507
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      200
      1287
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe