Ehkä raskaana

yksivaa

Moi kaikki! Oon 14-vuotias ja harrastin seksiä yhden pojan kanssa. (poika on 16-vuotias) Kuukautiset on jo kaksiviikkoa myöhässä ja on ilmennyt seuraavia oireita, mahanturvotusta, rintojen arkuutta, aamupahoinvointia yms. olen tehnyt kaksi apteekin raskaustestiä ja ensimmäinen testi oli negatiivinen, mutta toinen oli positiiinen. pitäisikö mun tehä nyt viellä kolmas testi? tästä meijän seksin harrastamisesta on n. 1kk. käytettiin kondoomia ja syön e-pillereitä (akneen) en uskalla kertoa vanhemmille koska ne on aina painostanut ehkäisystä ja siitä että ei lapsia jos ei pysty itse lasta elättää. kerroin tälle kyseiselle pojalle ja hän ei halua olla lapsen elämäs mitenkää jos näin ois jos olisin raskaana. jos olisin raskaana niin pitäisikö mun tehä abortti vaikka se tuntuisi väärälle? kiitos jos autatte!

31

242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KH-86

      Sulla ei välttämättä oo kierto ees vakiintunut, mutta kanttaa tehdä uusi testi.

    • Mieti tarkkaan !

      Tee lapsi jos on tullakseen,jos et itse sitä pidä,on niitä jotka ei saa omia lapsija ,eli luovuta se jollekkin,kunhan mietitte tarkkaan itse ja vanhempasi,koska olet lapsi itsekkin vielä voitko pitää tai joku ratkaisu kuitenkin jos löytysi sille.
      Enään ei ole paluuta,jos lapsi on saanut alkunsa,elä tee sitä että tapat lapsesi,sanon sillä nimellä mikä teko se on,ei Abortti ole muukun tappaminen,vaikka sitä ei tahdota sanoa tai uskoa siihen,kuitenkin se on niin !
      Kerro vanhemmillesi heti kun on varmuus asiasta,mutta elä Aborttia tee ! Ari

      • yksivaa

        kävin tänään apteekissa ostamassa kolmannen testin. en ole uskaltanut sitä viellä tehä, mutta teen sen joko tänä iltana tai huomenna jossain vaiheessa. mut oot sitä mieltä ettei kannata tehä aborttia? ja jos nyt jos olis niin että olen raskaana ja en tekisi aborttia niin kyllä mä itse sen lapsen pitäisin vaikka isä ei olisikaan lapsen elämässä mukana. pitää löytää vaa rohkeus kertoa porukoille tästä.


      • Olet raskaana
        yksivaa kirjoitti:

        kävin tänään apteekissa ostamassa kolmannen testin. en ole uskaltanut sitä viellä tehä, mutta teen sen joko tänä iltana tai huomenna jossain vaiheessa. mut oot sitä mieltä ettei kannata tehä aborttia? ja jos nyt jos olis niin että olen raskaana ja en tekisi aborttia niin kyllä mä itse sen lapsen pitäisin vaikka isä ei olisikaan lapsen elämässä mukana. pitää löytää vaa rohkeus kertoa porukoille tästä.

        Tiedätkös raskaana olo on rankkaa hommaa, koulunkäynti siinä sivussa on rankkaa. Muiden asenne raskaana olevaa koululaista kohtaan on rankka. En suosittele ainakaan näin pohtien.

        Tuossa ei mielestäni ole kuin yksi ratkaisu, varsinkin kun ehkäisyäkin on käytetty ja yritetty varmistaa että EI tule raskaaksi. Jos lapsi ei ole toivottu, miksi tehdä sitä tähän maailmaan varsinkin jos ei aio sitä itse pitää? Kyllä maailmassa adoptoitavia lapsia riittää. Mutta tämä vain oma mielipide.


      • Olet raskaana
        Olet raskaana kirjoitti:

        Tiedätkös raskaana olo on rankkaa hommaa, koulunkäynti siinä sivussa on rankkaa. Muiden asenne raskaana olevaa koululaista kohtaan on rankka. En suosittele ainakaan näin pohtien.

        Tuossa ei mielestäni ole kuin yksi ratkaisu, varsinkin kun ehkäisyäkin on käytetty ja yritetty varmistaa että EI tule raskaaksi. Jos lapsi ei ole toivottu, miksi tehdä sitä tähän maailmaan varsinkin jos ei aio sitä itse pitää? Kyllä maailmassa adoptoitavia lapsia riittää. Mutta tämä vain oma mielipide.

        Mieti nyt tarkkaan vielä sen lapsen pitämistä. Oma äitini on aikoinaan alitajuisesti purkanut minuun sitä katkeruutta että on menettänyt nuoruutensa ja tulevaisuutensa minun takiani. Se on raskas taakka kantaa lapsena, se on raskas taakka koko loppu elämän. Et välttämättä tekisi sitä lapsellesi tahallaan, mutta lapsen kanssa väsyy, myös kun lapsi on vanhempi, eikä ihminen aina jaksa toimia järkevästi, kukaan ei ole täydellinen. Mielestäni olet hyvin nuori äidiksi.


      • yksivaa
        Olet raskaana kirjoitti:

        Mieti nyt tarkkaan vielä sen lapsen pitämistä. Oma äitini on aikoinaan alitajuisesti purkanut minuun sitä katkeruutta että on menettänyt nuoruutensa ja tulevaisuutensa minun takiani. Se on raskas taakka kantaa lapsena, se on raskas taakka koko loppu elämän. Et välttämättä tekisi sitä lapsellesi tahallaan, mutta lapsen kanssa väsyy, myös kun lapsi on vanhempi, eikä ihminen aina jaksa toimia järkevästi, kukaan ei ole täydellinen. Mielestäni olet hyvin nuori äidiksi.

        no mun koulus on jo levinny tää asia et oon raskaana koska tämä poika meni leuhkimaa asialla. oli sanonut näi "must tulee faija jos se muija pitää sen mukulan" ja tämän takia mua kiusataan tästä. on kai parempi että teen abortin.


      • pk98
        yksivaa kirjoitti:

        no mun koulus on jo levinny tää asia et oon raskaana koska tämä poika meni leuhkimaa asialla. oli sanonut näi "must tulee faija jos se muija pitää sen mukulan" ja tämän takia mua kiusataan tästä. on kai parempi että teen abortin.

        ja tästä huolimatta tämä poika on sinulle tärkeä vaikka levittää tollasta? ei kannata olla hänen kanssa kaveri jos sanoo noin


    • ML-98

      on se kumma ku LAPSEN tekee LAPSIA! kannattaa tehä abortti jos oot raskaana! älä pilaa lapsella elämääs! sain itse tytön kun olin 15-vuotias ja voin sanoo että se ei ole helppoa hoitaa lasta kun on itse lapsi! ja nyt lapseni on 4-vuotias ja voi kuinka halusin mennä 18-vuotis synttäreitä viettämään baariin mutta ne synttärit meni vaippoja vaihdellessa. MIETI TARKKAA MUT SUOSITTELEN ABORTTIA!

      • Puhu vanhemmille

        Tätä komppaan.

        Itsellä ei nuorena iällä saatuja lapsia, mutta olen itse sellaisen lapsen, joka sai lapsensa vanhingossa ja jolta koulun käynti jäi kesken ja joka ei siksi saanut tulevaisuutta josta oli unelmoinut.

        Olen maksanut siitä henkisesti hyvin kalliisti, ja lapsuus oli muutenkin koko sen ajan kuin asuin kotona, pelkkää kituuttamista, äiti oli aina väsynyt, ei jaksanut koskaan tehdä mitään ylimääräistä minun kanssani perustarpeiden hoitamisen lisäksi, ja meillä oli kotona usein hyvin raskas, ahdistava ja alakuloinen ilmapiiri.

        Lapsi ansaitsee parempaa! Varsinkin jos lapsen isää ei kiinnosta olla kuvioissa mukana, olet hyvin yksin. Et voi luottaa siihen että saat apua tai tukea muualta, et niin henkistä kuin rahallistakaan hyvin todennäköisesti. Lisäksi sinua tullaan katsomaan karsaasti ja suhtauminen on negatiivista jos olet niin nuori äiti. Se ei kosketa vain sinua vaan lapsi joutuu elämään sen todellisuuden kanssa, siitä tulee hänen lapsuutensa, hänen elämänsä. Sellaisen lapsuudenko toivot ihmiselle?

        En suosittele, älä ole niin itsekäs että valitset helpoimman vaihtoehdon etkä tee mitään asialle tällä hetkellä vaan annat vaan tilanteen jatkua. Vaan ajattele lasta ennen kaikkea mitä voit tarjota lapselle!

        Ja nyt vaan rohkeasti puhumaan vanhemmillesi, he ovat täällä sinua varten, olethan itsekin vielä lapsi!!


      • yksivaa
        Puhu vanhemmille kirjoitti:

        Tätä komppaan.

        Itsellä ei nuorena iällä saatuja lapsia, mutta olen itse sellaisen lapsen, joka sai lapsensa vanhingossa ja jolta koulun käynti jäi kesken ja joka ei siksi saanut tulevaisuutta josta oli unelmoinut.

        Olen maksanut siitä henkisesti hyvin kalliisti, ja lapsuus oli muutenkin koko sen ajan kuin asuin kotona, pelkkää kituuttamista, äiti oli aina väsynyt, ei jaksanut koskaan tehdä mitään ylimääräistä minun kanssani perustarpeiden hoitamisen lisäksi, ja meillä oli kotona usein hyvin raskas, ahdistava ja alakuloinen ilmapiiri.

        Lapsi ansaitsee parempaa! Varsinkin jos lapsen isää ei kiinnosta olla kuvioissa mukana, olet hyvin yksin. Et voi luottaa siihen että saat apua tai tukea muualta, et niin henkistä kuin rahallistakaan hyvin todennäköisesti. Lisäksi sinua tullaan katsomaan karsaasti ja suhtauminen on negatiivista jos olet niin nuori äiti. Se ei kosketa vain sinua vaan lapsi joutuu elämään sen todellisuuden kanssa, siitä tulee hänen lapsuutensa, hänen elämänsä. Sellaisen lapsuudenko toivot ihmiselle?

        En suosittele, älä ole niin itsekäs että valitset helpoimman vaihtoehdon etkä tee mitään asialle tällä hetkellä vaan annat vaan tilanteen jatkua. Vaan ajattele lasta ennen kaikkea mitä voit tarjota lapselle!

        Ja nyt vaan rohkeasti puhumaan vanhemmillesi, he ovat täällä sinua varten, olethan itsekin vielä lapsi!!

        jos teen abortin niin säilyis välit sen pojankaa mutta menetän tärkeen ihmisen, jos pidän lapsen saan tärkeen ihmisen mutta menetän samalla itselleni hyvin tärkeän ihmisen. koulussa kaverit sanoo että "pidä se, se on sun elämän merkitys" eräs minun exäni sanoi että "jos hän ei halua olla sen lapsen elämäs mukana, mä voin olla sen lapsen isä jos haluut. voin auttaa sua sen kanssa" MUTTA voiko exän sanaan luottaa jos suhde päätty valehteluun?


      • mitääää

        Lapses on 4v ja vaihat sille vaippoja?


    • ....................

      teitkö jo kolmannen testin? ja kannattaa päättää sitten kaikella järjellä pidätkö lapsen vai et. teet jomman kumman päätöksen vaan toivotan sulle onnea ja menestystä tulevaisuudelle :)!

      • yksivaa

        tein kolmannen testi ja näytti positiivistä, eli onko nyt varmaa että olen raskaana? pikku hiljaa pitäis joo alkaa miettii että pidänkö lapsen vai en.. mutta kyllä mä uskon että abortti joudutaan tehä :( ainaki ku äiti saa kuulla nii se on saman tien abortti ja en voi piilotella tätä nii pitkää että ei oi tehä enää aborttia..


      • ....................
        yksivaa kirjoitti:

        tein kolmannen testi ja näytti positiivistä, eli onko nyt varmaa että olen raskaana? pikku hiljaa pitäis joo alkaa miettii että pidänkö lapsen vai en.. mutta kyllä mä uskon että abortti joudutaan tehä :( ainaki ku äiti saa kuulla nii se on saman tien abortti ja en voi piilotella tätä nii pitkää että ei oi tehä enää aborttia..

        on se melko varmaa että olet raskaana. olet vasta 14-vuotias ja olet raskaana, ehkä on parempi että keskustelet äitisi tai kouluterkkarin kanssa asiasta ja sitte päätätte yhdessä mikä ratkasu on paras! mutta jos oisin sinä koittaisin saada viellä lapsen isän keskustelemaan asiasta kanssasi ja kerrot koko jutun ja ehkä sitten saat sen lapsen isänki tajuumaa että tällässiistä asioista on vaikea päättää yksin! olen joutunut päättämään yksin tälläisen asian ja ei ollut helppoa mutta päädyin aborttiin. koita viellä keskustella sen lapsen isän kanssa! tsemppiä


    • Olet raskaana

      Todennäköisesti oot raskaana. Ihan alussa raskaus ei näy testissä kun hormonipitoisuudet on kehossa niin alhaiset. Jos toinen testi on näyttänyt plussaa, oot kyllä raskaana. Ei käsittääkseni yksikään testi näytä plussaa jos ei ole raskaana. Toisin päin voi joskus käydä ettei raskaus näy testissä ihan alussa.

      Kerro vanhemmillesi. He voivat järkyttyä tai suuttua, mutta kyllä melkein joka vanhempi tukee lastaan vastaavassa asiassa kun pääsee alkujärkytyksen ohi. Nyt tarvitse tukea asian hoitamiseen, sen verran isosta jutusta kyse.

      Jos et mitenkään päin uskalla puhua vanhemmillesi, ota ihan heti yhteyttä terveyskeskukseen ja kysy mitä pitää tehdä. :) Jos et halua pitää lasta, asia on helpoin hoitaa mitä pikemmin teet sen. Jos päätät pitää lapsen, tarvitset siinäkin kohtaa paljon paljon tukea, olet sen verran nuori, vanhempikin äidiksi tuleva tarvitsee elämänmuutoksen kynnyksellä tukea muilta.

      Varaa vaikka aika lääkärille että saat keskusteltua asiasta. Et ole ensimmäinen raskaana oleva teini ihan varmasti. Vähän nuori äidiksi omasta mielestä joten miettisin tarkkaan mitä tekisin, sillä on vaikutus sun koko loppu elämään.

      Lapsi on suuri vastuu ja kun lapsen pitää, on oltava varma asiasta, lapseen tai lapsen hoitamiseen ei voi kyllästyä. Ja sulla on vielä koulukin kesken. Joskus voi myöhemmin kaduttaa kun et saanut elää nuoruutta, jos nyt pidät lapsen. Tosin voi toisin päinkin kaduttaa ehkä, en tiedä.

      Oma äitini vaikuttaa joskus katuvan joitain lapsen takia tekemättä jääneitä asioita ja itse huolehdin tarkkaan että sain lapset silloin kun niitä todella halusin ja kaipasin. Joskus asiat vaan ei mene niin yksinkertaisesti, mutta ei hätää, selviät kyllä.

      Tarkkuutta ehkäisyasioihin! Ne on yhtälailla pojan vastuulla kuin tytönkin. Vaadi käyttämään kondomia! Ehdottomasti! Ja sen lisäksi suosittelen itsellesi e-pillereitä, ehkäisyrengasta, kierukkaa tms. niin ei käy jatkossa hassusti.

      Lapset on maailman ihanin asia omasta mielestä, mutta ehkä vähän vanhemmalla iällä on niihin valmiimpi.

      Tsemppiä!

      • Olet raskaana

        Korjaus, ehkäisy on teillä ollut näemmä kunnossa. Mutta kannattaa muistaa että 100% ehkäisykeinoa ei ole olemassa. Aina on pieni mahdollisuus raskauteen, joten hyvä että olette olleet tarkkana. Joskus voi silti käydä hassusti.

        Sinulla ei ole mitään hävettävää, varsinkin kun olet hoitanut kaiken niin kuin pitää.

        Varsinkin nyt kertoisin rohkeasti vanhemmille ja ottaisin yhteyttä yksin tai vanhempien kanssa terveyskeskukseen ja puhuisin asiasta myös pojan vanhempien kanssa. Ei ihme ettei poika halua noin nuorena sitoutua isäksi, hänelläkin on tulevaisuuden suunnitelmat vielä paljon toteuttamatta. Ja hänkin on toiminut vastuullisesti ja käyttänyt kondomia.

        Abortti ei ole mielestäni väärin tuossa koska olet niin nuori että elämä ja asiat vielä kesken. Elämän kannattaa olla valmiimpi lasta varten että lapsi saa hyvän kodin ja hyvät vanhemmat. Sinun kohdalla olet niin nuori ettei varmaan onnistuisi nuo kaikki edellä mainitut vielä.

        En luottaisi testeihin. Terveyskeskuslääkäri pystyy tarkistamaan oletko raskaana, ja se on tärkeää saada tehdyksi nyt. Älä häpeä ongelmaa, jota et ole itse voinut välttää. Olet toiminut viisaasti, joskus vaan käy näin ja tarvitse vanhempien tukea asiaan. Ymmärtävät kyllä kun kerrot saman kuin mitä aloituksessasi.

        Olisin ylpeä jos tyttäreni hoitaisi aikanaan yhtä järkevästi ehkäisyn kuin sinä. Enempää ei kukaan voi tehdä. Nyt vaan hoitamaan asiat kuntoon ja luota vanhempiisi, hekin ovat luottaneet sinuun etkä ole tehnyt mitään väärää.


      • yksivaa
        Olet raskaana kirjoitti:

        Korjaus, ehkäisy on teillä ollut näemmä kunnossa. Mutta kannattaa muistaa että 100% ehkäisykeinoa ei ole olemassa. Aina on pieni mahdollisuus raskauteen, joten hyvä että olette olleet tarkkana. Joskus voi silti käydä hassusti.

        Sinulla ei ole mitään hävettävää, varsinkin kun olet hoitanut kaiken niin kuin pitää.

        Varsinkin nyt kertoisin rohkeasti vanhemmille ja ottaisin yhteyttä yksin tai vanhempien kanssa terveyskeskukseen ja puhuisin asiasta myös pojan vanhempien kanssa. Ei ihme ettei poika halua noin nuorena sitoutua isäksi, hänelläkin on tulevaisuuden suunnitelmat vielä paljon toteuttamatta. Ja hänkin on toiminut vastuullisesti ja käyttänyt kondomia.

        Abortti ei ole mielestäni väärin tuossa koska olet niin nuori että elämä ja asiat vielä kesken. Elämän kannattaa olla valmiimpi lasta varten että lapsi saa hyvän kodin ja hyvät vanhemmat. Sinun kohdalla olet niin nuori ettei varmaan onnistuisi nuo kaikki edellä mainitut vielä.

        En luottaisi testeihin. Terveyskeskuslääkäri pystyy tarkistamaan oletko raskaana, ja se on tärkeää saada tehdyksi nyt. Älä häpeä ongelmaa, jota et ole itse voinut välttää. Olet toiminut viisaasti, joskus vaan käy näin ja tarvitse vanhempien tukea asiaan. Ymmärtävät kyllä kun kerrot saman kuin mitä aloituksessasi.

        Olisin ylpeä jos tyttäreni hoitaisi aikanaan yhtä järkevästi ehkäisyn kuin sinä. Enempää ei kukaan voi tehdä. Nyt vaan hoitamaan asiat kuntoon ja luota vanhempiisi, hekin ovat luottaneet sinuun etkä ole tehnyt mitään väärää.

        puhuin sen pojankaa melkee koko yön koska olen tosi peloissani tästä asiasta. poika oli aika varma siitä että mun pitää tehä abortti! kauan tässä on aikaa miettiä tätä teenkö abortin vai en? pystyykö abortin tehä ilman että vanhemmat saa tietää? meinaan tämä poika joka olisi tämän lapsen isä sanoi että jos pidän lapsen nii laittaa välit poikki muhun ja lapseen... onko tämä jonkin asteista kiristystä pojalta? tämä poika on mulle hyvin tärkeä ja en haluu menettää häntä että kannattaako mun nyt tehä abortti vai ei? plis auttakaa


      • Olet raskaana
        yksivaa kirjoitti:

        puhuin sen pojankaa melkee koko yön koska olen tosi peloissani tästä asiasta. poika oli aika varma siitä että mun pitää tehä abortti! kauan tässä on aikaa miettiä tätä teenkö abortin vai en? pystyykö abortin tehä ilman että vanhemmat saa tietää? meinaan tämä poika joka olisi tämän lapsen isä sanoi että jos pidän lapsen nii laittaa välit poikki muhun ja lapseen... onko tämä jonkin asteista kiristystä pojalta? tämä poika on mulle hyvin tärkeä ja en haluu menettää häntä että kannattaako mun nyt tehä abortti vai ei? plis auttakaa

        Varsinkin jos olet peloissasi asiasta, et ole valmis äidiksi eikä sinulla ole oikeita valmiuksia eikä syitä ryhtyä pienen ihmisolennon huolehtijaksi, koko loppu elämäsi ajaksi. Älä tunne tästä syyllisyyttä: olet vielä itsekin lapsi.

        Varsinkin siksi: kerro vanhemmillesi rohkeasti ihan heti, tarvitset heitä ja he ovat täällä sinua varten, olethan itsekin vielä lapsi! Usko pois, on monia asioita, joista pelkäsin kertoa äidilleni. Mutta kertomisen jälkeen, vaikka hän suuttuikin totaalisesti välillä, oli paljon huojentavampi olo ja sain tarvitsemaani tukea hoitaa asiat kuntoon. kerro.

        Kirjoitin tuonne ylemmäs muutamaan kohtaan, et ole tehnyt mitään väärin.

        Olet hoitanut ehkäisyn samoin poika, joskus vaan käy näin.

        Se mitä ei ole voinut välttää tai mihin ei ole voinut itse vaikuttaa, sitä ei tarvitse hävetä tai siitä kantaa syyllisyyttä.

        Nyt vaan hoidat asian kuntoon.

        Olet mielestäni aivan liian nuori äidiksi, lapsesi tulee kärsimään kovasti jos äidillä ei ole tarjota hänelle kunnon lapsuutta, olen itse tällaisen lapsuuden kokenut. Kirjoitin siitäkin ylemmäs.

        Mielestäni sinulla on yksi ratkaisu ja se on abortti. En kantaisi siitä syyllisyyttä, olethan yrittänyt ehkäistä lapsen tulon jo kaksinkertaisesti ehkäisyn avulla mutta joskus ehkäisy pettää.

        Kukaan ei voi olla sinulle siitä vihainen eikä sinun tule vastentahtoisesti pitää lasta. Sen aika on sitten myöhemmin kun olet saanut koulun päätöksen, kasvettua vähän, elänyt nuoruuttasi, ehtinyt kouluttautua johonkin ammattiin ja hankkia sellaisen oman kodin ja puitteet joissa lapsen on hyvä elää turvattua lapsuutta. Lapsen on hyvä tulla sellaiseen kotiin jossa hänestä on unelmoitu kummankin vanhemman toimesta. Silloin lapsi tuntee olevansa rakastettu, ja se on elämän perusedellytys.

        Lapsuuden ei pidä olla selviytymiskamppailu, ei sinun lapsuutesi joka on vielä menossa, eikä tämän syntymättömän ihmisen, joka joutuisi kokemaan melkoisen ikävän lapsuuden jos tulisi nyt.

        Raskaus on niin alussa että mitään varsinaista vauvaa ei vielä ole, kaikki on vielä ihan alussa, ota se huomioon.

        Toimit nyt vaan järkevästi ja ripeästi. Jos et ole lasta halunnut, älä pidä sitä, siitä kärsitte vain kumpikin ja paljon.

        Ja nyt vaan kertomaan vanhemmille. Kerran se vain kirpaisee. Sen jälkeen helpottaa, ihan sama miten reagoivat. Kokemusta on. :)

        Kertominen vanhemmille on ainoa oikea tapa. Voitte sen jälkeen yhdessä hoitaa asiat kuntoon. Elämässä tulee pahempiakin kolhuja todennäköisesti vielä, on hyvä oppia luottamaan siihen että toiset hyväksyvät omat vastoinkäymiset ja ovat tarvittaessa tukena. Luota itseesi ja luota vanhempiisi. Kerro. :)


      • Olet raskaana
        Olet raskaana kirjoitti:

        Varsinkin jos olet peloissasi asiasta, et ole valmis äidiksi eikä sinulla ole oikeita valmiuksia eikä syitä ryhtyä pienen ihmisolennon huolehtijaksi, koko loppu elämäsi ajaksi. Älä tunne tästä syyllisyyttä: olet vielä itsekin lapsi.

        Varsinkin siksi: kerro vanhemmillesi rohkeasti ihan heti, tarvitset heitä ja he ovat täällä sinua varten, olethan itsekin vielä lapsi! Usko pois, on monia asioita, joista pelkäsin kertoa äidilleni. Mutta kertomisen jälkeen, vaikka hän suuttuikin totaalisesti välillä, oli paljon huojentavampi olo ja sain tarvitsemaani tukea hoitaa asiat kuntoon. kerro.

        Kirjoitin tuonne ylemmäs muutamaan kohtaan, et ole tehnyt mitään väärin.

        Olet hoitanut ehkäisyn samoin poika, joskus vaan käy näin.

        Se mitä ei ole voinut välttää tai mihin ei ole voinut itse vaikuttaa, sitä ei tarvitse hävetä tai siitä kantaa syyllisyyttä.

        Nyt vaan hoidat asian kuntoon.

        Olet mielestäni aivan liian nuori äidiksi, lapsesi tulee kärsimään kovasti jos äidillä ei ole tarjota hänelle kunnon lapsuutta, olen itse tällaisen lapsuuden kokenut. Kirjoitin siitäkin ylemmäs.

        Mielestäni sinulla on yksi ratkaisu ja se on abortti. En kantaisi siitä syyllisyyttä, olethan yrittänyt ehkäistä lapsen tulon jo kaksinkertaisesti ehkäisyn avulla mutta joskus ehkäisy pettää.

        Kukaan ei voi olla sinulle siitä vihainen eikä sinun tule vastentahtoisesti pitää lasta. Sen aika on sitten myöhemmin kun olet saanut koulun päätöksen, kasvettua vähän, elänyt nuoruuttasi, ehtinyt kouluttautua johonkin ammattiin ja hankkia sellaisen oman kodin ja puitteet joissa lapsen on hyvä elää turvattua lapsuutta. Lapsen on hyvä tulla sellaiseen kotiin jossa hänestä on unelmoitu kummankin vanhemman toimesta. Silloin lapsi tuntee olevansa rakastettu, ja se on elämän perusedellytys.

        Lapsuuden ei pidä olla selviytymiskamppailu, ei sinun lapsuutesi joka on vielä menossa, eikä tämän syntymättömän ihmisen, joka joutuisi kokemaan melkoisen ikävän lapsuuden jos tulisi nyt.

        Raskaus on niin alussa että mitään varsinaista vauvaa ei vielä ole, kaikki on vielä ihan alussa, ota se huomioon.

        Toimit nyt vaan järkevästi ja ripeästi. Jos et ole lasta halunnut, älä pidä sitä, siitä kärsitte vain kumpikin ja paljon.

        Ja nyt vaan kertomaan vanhemmille. Kerran se vain kirpaisee. Sen jälkeen helpottaa, ihan sama miten reagoivat. Kokemusta on. :)

        Kertominen vanhemmille on ainoa oikea tapa. Voitte sen jälkeen yhdessä hoitaa asiat kuntoon. Elämässä tulee pahempiakin kolhuja todennäköisesti vielä, on hyvä oppia luottamaan siihen että toiset hyväksyvät omat vastoinkäymiset ja ovat tarvittaessa tukena. Luota itseesi ja luota vanhempiisi. Kerro. :)

        Abortin voi tehdä kertomatta vanhemmille. Soita terveyskeskukseen, kerro mistä kyse ja pyydä aika lääkärille. Lääkäri tarkastaa asian ja varaa sinulle ajan aborttiin. Mitä aiemmin sen teet, sitä helpommin ja nopeammin se menee. Jos vetkuttelet asian kanssa, voi mennä monimutkaiseksi. Vanhempien ei tarvitse tietää koko jutusta.

        Mutta olen sitä mieltä että kerro vanhemmille joka tapauksessa. Varaa vaikka aika ja kerro sitten että olet jo hoitamassa asiaa. Muista nyt hyvä ihminen ettei tämä ole sinun syysi. Seksin harrastamisessa ei ole mitään väärää. Ehkäisyn olette hoitaneet kumpikin tahollanne kuntoon. Eli ei mitään mistä kantaa syyllisyyttä. Vanhemmat ovat sinusta vain ylpeitä kun uskallat kertoa ja uskallat hoitaa asian, riippumatta siitä osaavatko kertoa sen sinulle tai suuttuvatko, mutta minä ainakin olisin sinusta ylpeä että noin hienosti olet hoitanut ehkäisyn. Joskus vaan käy noin. Ei hätää.


      • Kuule
        Olet raskaana kirjoitti:

        Abortin voi tehdä kertomatta vanhemmille. Soita terveyskeskukseen, kerro mistä kyse ja pyydä aika lääkärille. Lääkäri tarkastaa asian ja varaa sinulle ajan aborttiin. Mitä aiemmin sen teet, sitä helpommin ja nopeammin se menee. Jos vetkuttelet asian kanssa, voi mennä monimutkaiseksi. Vanhempien ei tarvitse tietää koko jutusta.

        Mutta olen sitä mieltä että kerro vanhemmille joka tapauksessa. Varaa vaikka aika ja kerro sitten että olet jo hoitamassa asiaa. Muista nyt hyvä ihminen ettei tämä ole sinun syysi. Seksin harrastamisessa ei ole mitään väärää. Ehkäisyn olette hoitaneet kumpikin tahollanne kuntoon. Eli ei mitään mistä kantaa syyllisyyttä. Vanhemmat ovat sinusta vain ylpeitä kun uskallat kertoa ja uskallat hoitaa asian, riippumatta siitä osaavatko kertoa sen sinulle tai suuttuvatko, mutta minä ainakin olisin sinusta ylpeä että noin hienosti olet hoitanut ehkäisyn. Joskus vaan käy noin. Ei hätää.

        Ajattele asiaa niin päin että kehosi toimii hienosti. Eikö ole huojentavaa myöhempää elämää varten tietää että voit saada lapsia? Kaikki eivät niitä saa. Vaikka nyt ei ole lapsen aika, se voi koittaa myöhemmin. Ja ehkäisyn ollessa kunnossa, mutta kun se on pettänyt ja olet tullut siitä huolimatta raskaaksi, on vain yksi tapa hoitaa asia: et voi pitää lasta jota sinä eikä isä ole unelmoinut saavansa. Et ole ensimmäinen aborttiin menevä nuori teini.


      • yksivaa
        Olet raskaana kirjoitti:

        Varsinkin jos olet peloissasi asiasta, et ole valmis äidiksi eikä sinulla ole oikeita valmiuksia eikä syitä ryhtyä pienen ihmisolennon huolehtijaksi, koko loppu elämäsi ajaksi. Älä tunne tästä syyllisyyttä: olet vielä itsekin lapsi.

        Varsinkin siksi: kerro vanhemmillesi rohkeasti ihan heti, tarvitset heitä ja he ovat täällä sinua varten, olethan itsekin vielä lapsi! Usko pois, on monia asioita, joista pelkäsin kertoa äidilleni. Mutta kertomisen jälkeen, vaikka hän suuttuikin totaalisesti välillä, oli paljon huojentavampi olo ja sain tarvitsemaani tukea hoitaa asiat kuntoon. kerro.

        Kirjoitin tuonne ylemmäs muutamaan kohtaan, et ole tehnyt mitään väärin.

        Olet hoitanut ehkäisyn samoin poika, joskus vaan käy näin.

        Se mitä ei ole voinut välttää tai mihin ei ole voinut itse vaikuttaa, sitä ei tarvitse hävetä tai siitä kantaa syyllisyyttä.

        Nyt vaan hoidat asian kuntoon.

        Olet mielestäni aivan liian nuori äidiksi, lapsesi tulee kärsimään kovasti jos äidillä ei ole tarjota hänelle kunnon lapsuutta, olen itse tällaisen lapsuuden kokenut. Kirjoitin siitäkin ylemmäs.

        Mielestäni sinulla on yksi ratkaisu ja se on abortti. En kantaisi siitä syyllisyyttä, olethan yrittänyt ehkäistä lapsen tulon jo kaksinkertaisesti ehkäisyn avulla mutta joskus ehkäisy pettää.

        Kukaan ei voi olla sinulle siitä vihainen eikä sinun tule vastentahtoisesti pitää lasta. Sen aika on sitten myöhemmin kun olet saanut koulun päätöksen, kasvettua vähän, elänyt nuoruuttasi, ehtinyt kouluttautua johonkin ammattiin ja hankkia sellaisen oman kodin ja puitteet joissa lapsen on hyvä elää turvattua lapsuutta. Lapsen on hyvä tulla sellaiseen kotiin jossa hänestä on unelmoitu kummankin vanhemman toimesta. Silloin lapsi tuntee olevansa rakastettu, ja se on elämän perusedellytys.

        Lapsuuden ei pidä olla selviytymiskamppailu, ei sinun lapsuutesi joka on vielä menossa, eikä tämän syntymättömän ihmisen, joka joutuisi kokemaan melkoisen ikävän lapsuuden jos tulisi nyt.

        Raskaus on niin alussa että mitään varsinaista vauvaa ei vielä ole, kaikki on vielä ihan alussa, ota se huomioon.

        Toimit nyt vaan järkevästi ja ripeästi. Jos et ole lasta halunnut, älä pidä sitä, siitä kärsitte vain kumpikin ja paljon.

        Ja nyt vaan kertomaan vanhemmille. Kerran se vain kirpaisee. Sen jälkeen helpottaa, ihan sama miten reagoivat. Kokemusta on. :)

        Kertominen vanhemmille on ainoa oikea tapa. Voitte sen jälkeen yhdessä hoitaa asiat kuntoon. Elämässä tulee pahempiakin kolhuja todennäköisesti vielä, on hyvä oppia luottamaan siihen että toiset hyväksyvät omat vastoinkäymiset ja ovat tarvittaessa tukena. Luota itseesi ja luota vanhempiisi. Kerro. :)

        kerroin tästä äitille ja hän ei tykännyt yhtää... hän kyseli että olemmeko pojan kanssa yhdessä ja että oliko ehkäisy. no mä kerroin että oli ehkäsy ja ei olla pojankaa yhes. ja nyt ei muutaku aborttia tekemään. itkuhan tässä pääsi kun joudun abortin tekemään mutta näin tämä on varmaan parempi... saan pitää hyvät välit tähän poikaan ja opiskelut jatkuu normaaliin tapaan. on se parempi että lapsi ei tule tähän maailmaan jos häntä ei ole toivottu ja jos hänellä ei ole isää. mutta voiko tämä abortin tekeminen kuinka pahasti kaduttaa?


    • ärtynyt

      miksi edes noin nuorena pitää harrastaa seksiä? vaikka ehkäisy ja kaikki olisikin kunnossa ei tuossa iässä seksiä harrasteta! oma lapseni on kanssa 14-vuotias ja jos kuulisin että 16-vuotias poika olisi mennyt häntä panemaan nii lapselleni kotiarestia ja ilmotus poliisille! ei ole hyvä ikä harrastaa seksiä! ja mene hyvä ihminen tekemään abortti!

      • yksivaa

        olen tekemmässäki aborttia.


    • Olet raskaana

      Olen samaa mieltä että aika nuori ikä harrastaa seksiä. Mutta kun ihmiset on erilaisia ja tekee erilaisia valintoja niin mitä sitä tuomitsemaan. Sen takiakin on ehkä järkevää siirtää seksin aloittamista, että on kypsempi käsittelemään sen seurauksia siinä tapauksessa että tulee raskaaksi tai saa sukupuolitaudin. Ja muutenkin on hyvä kasvaa vielä henkisesti aikuisemmaksi että tietää mitä seksiltä haluaa. Mutta silti en tuomitse, jokainen tietää itse milloin mitäkin aloittaa ja tekee ratkaisut sen mukaan. Mielestäni aborttiin päätyminen on hyvä juttu tässä tapauksessa, vaikka en aborttia noin muuten kovin suuresti kannatakaan, koska alun alkaen lapsen tuloa on yritetty ehkäistä, lasta ei ole haluttu, elämä on ihan alkuvaiheessa äidillä vielä, koulut kesken, henkisesti on itse vielä lapsi/nuori eikä valmis vanhemmaksi. Ei siinä sen kummempaa.

      • Lisäys

        Ja mainittakoon nyt että itsellä lapsia ja olen kovin kovin lapsirakas. Mutta sen verran lapsirakas myös etten toivoisi kenenkään 14-vuotiaan lapsen vielä äidiksi alkavan. Enkä välttämättä 18-vuotiaankaan jos ei ole vielä tarpeeksi ehtinyt omaa elämää elää, unelmoida ja jos ei ole vielä henkisesti ja ulkoisten puitteiden suhteen valmis antamaan lapselle kotia ja valmis olemaan hyvä äiti lapselle, joka päivä, elämänsä loppuun saakka.


      • yksivaa
        Lisäys kirjoitti:

        Ja mainittakoon nyt että itsellä lapsia ja olen kovin kovin lapsirakas. Mutta sen verran lapsirakas myös etten toivoisi kenenkään 14-vuotiaan lapsen vielä äidiksi alkavan. Enkä välttämättä 18-vuotiaankaan jos ei ole vielä tarpeeksi ehtinyt omaa elämää elää, unelmoida ja jos ei ole vielä henkisesti ja ulkoisten puitteiden suhteen valmis antamaan lapselle kotia ja valmis olemaan hyvä äiti lapselle, joka päivä, elämänsä loppuun saakka.

        kiitos teille kaikiile jotka ootte auttanu !


    • 12345678

      Abortti tai adoptio taitaa olla ne ainoat vaihtoehdot mitä sulle jää.

    • jakuri

      Mene lääkäriin ja tee abortti.Tuossa ikässä sulla on elämä edessä ja ehdit saada lapsen sen oikean miehen kanssa sitten aikanaan.

    • itsekkin14

      HEI oletko tehny jo abortin?

      • yksivaa

        joo tein...


    • Heipss

      Voi, jaksamisia siihen! Se oli varmasti vaikea päätös.. vaikka pahalta tuntuisikin.. olet kuitenkin vielä niin nuori ja elämä edessä :)!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5168
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1502
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1343
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1036
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      948
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      727
    Aihe