Orgasmikyky

surkeus

Tästä aiheesta ei taideta paljoa puhua... Hikoilut ynnä muut käydään kahvipöydässä läpi, mutta tätä ei. Olen 44v nainen, kuukautisissa on alkanut olla pitkällistä tihkuttelua ennen varsinaista vuotoa, kuukautiskierto lyhentynyt, limakalvot välillä kuivat. Eli tuttua settiä. Mutta siihen en ollut varautunut, että orgasmikyky heikkenee. Orgasmien laatu on huonontunut. Ennen pystyin laukeamaan monta kertaa, nyt vain yhden tai max kaksi. Onko teillä samanlaisia kokemuksia? Onko hormonihoito vaikuttanut asiaan mitenkään? Mieluummin nappailisin lääkettä tähän kuin hikoiluun...

37

2498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itku tuli

      Ikävä kyllä kokemusta löytyy. Lopulta orgasmikyky katoaa låhes kokonaan. Harvinaista jos sattuu saamaan.......:-(

    • Hurly Curly

      Eikä auta partnerin vaihtokasn kun mielikuvissaan yrittää edes miettiä että olis sen tai tuon kanssa, niin eipä edes libido aktivoidu ihmeemmin.
      Kyllähän täälläkin on näkyny kirjoituksia että jotkut kehuu kuinka on sexielämä parantunut kun lapsetkin on lähteneet, joten sitä heräämistä tässä nyt ootellaan, kun ne lapsetkin tosiaan kesällä lähtivät, hormonit aloitettu ja liukkarikin yöpöydällä...

    • näin meillä

      Lapset maailmalla.Ei ole tarvittu hormonihoitoja,hiukan joskus hikoiluttaa,mutta sen kanssa pärjää,eikä ole liukasteitakaan yöpöydällä, ja seksi maistuu paremmalta kuin joskus nuorena ja sen siitä saa,mitä haluaa.
      Aina hyvä lopputulos,kummallekin.

    • Seksi ei ole kaikki

      Ketjussa kyllä tietoa, edellisillä sivuilla: "orgasmi tuli takaisin". Mutta sopeuduttava on siihin, että me vanhenemme. Ja koko seksi loppuu aikanaan, suurinpiirtein. Ja kun se ei lopu ihan seinään, vaan vähenee ja vaikeutuu hiljalleen. (Toisilla kyllä kuin seinäänkin.) Ja kyllä se pääkin tulee pikkuhiljaa mukaan! Siis että tajuaa, että ei väkisin voi ihminen taistella luonnon kiertokulkua vastaan. Nykyisin se on vaan niin hullua, että pitäisi vaan lisätä kierroksia vaikka kone jo hyytymässä. Tapella ikäänkuin itseään vastaan. Muutaman vuoden kun sitä myllerrystä kestää, ennenkuin tasoittuu hormonit, niin ihan hyvä mieli on, vaikka yhdynnät on vähentyneet ja orgasmi enää yksi pikku pyrähdys tai puuttuu kokonaan. Elämä on elämisen arvoista ilman jatkuvaa seksiäkin. Nautitaan siitä.

    • so what

      hyvin kirjoitettu,olen samaa mieltä,seksiä korostetaan liikaakin,parempi olla sinkku kun aina teeskennellä ukolle että saapi,,,he ottavat itseesnä jos ei enää saa,,,karseeta painostavaa asiaa,pitäs aina saada ja tyydytellä ukkopahasta.orgasmit heikkenevät tosiaan vanhetessamme

      • MuoriNuori

        Joo kyllä harvenee ja vähenee halut, niin varmaan kuuluu ollakin. Sinänsä ristiriitaista kun orgasmeja saatuaan kuitenkin huomaa rentoutumisen tunteen. Mies on kärsivällinen ja sitkeä kun jaksaa hyväillä kunnes orgasmi tulee vaikka joskus kestää tosi pitkään. Mutta näillä mennään. Aina jaksan ihmetellä mistä se intohimo ja orgasmi tulee ja minne se lähtee, jättäen levollisen olon.


    • tulikukka

      Surettaa ja itkettää menetetyt orgasmit, entiseen verrattuna vain lämmin löyhähdys jäljellä.
      Mies on sama ja yhtä ihana ja jopa ymmärtäväinen ja rakastava. Minun on vaikea sopeutua tähän vanhenemiseen ja entisen intohimon katoamiseen.
      Tähän ei ole hormonihoidot auttaneet, jos muuten kyllä ovat tarpeeseen olleet.

      • tjaa...

        Ahaa! Halujen katoaminen johtuukin siis iästäni, ei huonoista kokemuksista. Olen 50.


    • Yli viiskymppinen

      Kyllähän orgasmit ovat vaimeampia nykyään mutta seksistä kokonaisuudessaan ja läheisyydestä nautin entiseen tapaan. Alkuperäiselle: Kovin nuori olet vielä hiipuviin nautintoihin. Olen itse 53-vuotias ja olen hyvin sovussa sen kanssa, että orgasmin terävintä kärkeä ei enää tule samanlaisena kuin ennen. Olin nuorempana hyvin voimakkaasti seksuaalinen ja sain yleensä useita orgasmeja yhden rakastelukerran aikana.

      Auttaisikohan käynti gynellä ja Vagifem-puikot, reseptilääke, joka annostellaan alakautta. Ne vahvistavat noin viikossa limakalvoja, itse sain Vagifemiä, jotta virtsatietulehdukset eivät olisi toistuvia.

      Hellyydellä on monta muotoa parisuhteessa.

      • vagifem

        se vagifem on niin pirun kallista,eikä ole korvattava,ei ole varaa siihen,jonkun aikaa käytin


      • apteekkiin
        vagifem kirjoitti:

        se vagifem on niin pirun kallista,eikä ole korvattava,ei ole varaa siihen,jonkun aikaa käytin

        Kallis on kyllä, mutta ainakin minulla menee vain kaksi puikkoa viikossa.Kyllä auttaa, olen tyytyväinen.Pissalla ei tarvitse ravata, kostun taas, eikä sitä helvetillistä kirvelyä enää.Seksi maistuu ja hymy palasi huulille.Aluksi epäilin, onneksi kokeilin.


    • vielä virtaa

      Kirjoitan vastakkaisista kokemuksista, etteivät ketjua lukevat naiset vakuutu että jo nelikymppisenä pitää luopua orkuistaan.

      Olen 45-vuotias. En ole yli kahteen vuoteen harjoittanut seksiä, koska mies jätti ja kyllästyin etsimään aina uutta ja taas uuta kertahoitoa, kun ei ole mitään vakijuttua kehittynyt. Kuitenkin omin päin saan ihan samalla tavalla orgasmeja kuin aina ennenkin.

      Keltarauhashormonin määrä on kaiketi vähentynyt, koska kuukautiset ovat runsastuneet ja on tiputtelua etu- ja/tai jälkikäteen. Estrogeenia kaiketi vielä on normaalisti, koska kuivuudesta en kärsi.

      Mutta toisaalta erittäin harvoin tungen mitään sisälleni, ja päristimiä kokeilin vasta nelikymppisenä, enkä pidä niistä. Olen nuoresta asti onanoinut hieromalla klitoriksen seutua sormin "päältä päin", eli en välttämättä koske suoraan klitorikseen lainkaan. Tottakai pientä kosteutta pitää kai tässäkin olla, sillä onhan se kiihottumisen merkki, ja jos ei kiihotu, niin touhua on turha jatkaa. Mutta tällainen päältä päin hierominen on siitä hyvä että se ei ylistimuloi paikkoja, eikä näin ollen myöskään hankaa eikä ärsytä.

      Tuskinpa kuitenkaan enää vanhemmalla iällä pystyy opettelemaan kokonaan uudenlaista onanointityyliä jos on jo johonkin tottunut, mutta ainahan voi kokeilla...?

      • ap.

        Siis mitä vttua? Runkkausvinkkejä? Mitä ne tähän liittyvät? Eiköhän nyt aikuinen nainen tajua miten orgasmeja tulee. Jos vaikeudet johtuvat hormonaalisista syistä, niin tuskin siihen sun klitan hieromistavoista lukeminen auttaa. Ja tiedoksesi että vaihdevuosissa kuivuus voi olla todellisuutta ihan kiihottumisesta riippumatta.


      • Hurly Curly
        ap. kirjoitti:

        Siis mitä vttua? Runkkausvinkkejä? Mitä ne tähän liittyvät? Eiköhän nyt aikuinen nainen tajua miten orgasmeja tulee. Jos vaikeudet johtuvat hormonaalisista syistä, niin tuskin siihen sun klitan hieromistavoista lukeminen auttaa. Ja tiedoksesi että vaihdevuosissa kuivuus voi olla todellisuutta ihan kiihottumisesta riippumatta.

        Olipas kitkerä kommenti edelliselle, joko olet saanut kiukkupuuskat kun noin reagoit....?
        Paras kun tutustut vaihdevuosijuttuihin enemmänkin, sillä nimenomaan masturbointia suositellaan genitaalialueen pitämiseksi aktiivisena. Oli muuten jommassa kummassa iltapäivälehdessäkin just juttua, tällä viikolla näin jutun ja luinkin sen.
        Ei viitsi alkaa ilkeillä täällä, yritetään pitää palsta asiallisena. Kiukkuiset akat vetäkööt henkeä ja laskekoot kymmeneen, tai sitten suosiolla ottakoot hormonikorvaushoitoja.


      • Hoh hoijaa...
        Hurly Curly kirjoitti:

        Olipas kitkerä kommenti edelliselle, joko olet saanut kiukkupuuskat kun noin reagoit....?
        Paras kun tutustut vaihdevuosijuttuihin enemmänkin, sillä nimenomaan masturbointia suositellaan genitaalialueen pitämiseksi aktiivisena. Oli muuten jommassa kummassa iltapäivälehdessäkin just juttua, tällä viikolla näin jutun ja luinkin sen.
        Ei viitsi alkaa ilkeillä täällä, yritetään pitää palsta asiallisena. Kiukkuiset akat vetäkööt henkeä ja laskekoot kymmeneen, tai sitten suosiolla ottakoot hormonikorvaushoitoja.

        No oma vastauksesi on epäasiallinen. Ei kannata neuvoa muita sellaisessa, mitä ei itsekään osaa.

        Kyllä minustakin oli typerää vihjata, että orgasmi tulee kun vain osaa runkata oikein. Eiköhän sen jo kaikki täällä hallitse. Kirjoittajalla ei edes ole itsellä vielä vaihdevuosia, joten ei tiedä asiasta hölkäsen pölähtämää. Ehkä ääni muuttuu kellossa sitten kun tulee omalle kohdalle.


      • vielä virtaa
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        No oma vastauksesi on epäasiallinen. Ei kannata neuvoa muita sellaisessa, mitä ei itsekään osaa.

        Kyllä minustakin oli typerää vihjata, että orgasmi tulee kun vain osaa runkata oikein. Eiköhän sen jo kaikki täällä hallitse. Kirjoittajalla ei edes ole itsellä vielä vaihdevuosia, joten ei tiedä asiasta hölkäsen pölähtämää. Ehkä ääni muuttuu kellossa sitten kun tulee omalle kohdalle.

        Ilmeisesti se äänen kellossa muuttumisen kuuluu tarkoittaa sitä ettei enää yritä auttaa ketään ihmistä ja vihaa aivan kaikkea seksiin liittyvää.

        Jos se sinut jotenkin onnelliseksi tekee, voin kertoa etten ole yli kahteen vuoteen harrastanut ollenkaan seksiä, koska en ole löytänyt ketään sellaista miestä johon voisin rakastua. Lisäksi sairastuin vuosia sitten vulvodynia-nimiseen sairauteen, eli jos kuvittelet että olen päässyt jotenkin liian helpolla (esim. sen takia ettei satu vielä olemaan vaihtareita), niin erehdyt.

        Ehkä olet niitä ihmisiä jotka nauttivat siitä että kaikilla on paha olla, en voi tietää.

        Vulvodynia:

        http://vdopas.com/vulvodynia/

        Tuli aikoinaan juteltua muiden sairastajien kanssa, ja aika monella yksi oire oli kuivuus. Itsekin jouduin pahimpina vuosina käyttämään liukastetta, koska normaalia eritystä ei vaan kertakaikkiaan enää ollut. Ehkäpä elimistö yritti kieltää minulta seksin, kun oli niin paha ärsytystila. Tuosta on kyllä kuntouduttu, mutta esim. oikein voimakas orgasmi sattuu joskus niin helvetisti että sitä kipua en toivo edes niille ihmisille jotka toivovat minulle jotain pahaa.

        Toivottavasti olet nyt onnellinen kun tiedät että olen kärsinyt. Vuosia siinä meni, välillä ei voinut pitää edes alushousuja kun oli niin paha olla jos jokin vain koskettikin haaroja.


      • Hurly curly
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        No oma vastauksesi on epäasiallinen. Ei kannata neuvoa muita sellaisessa, mitä ei itsekään osaa.

        Kyllä minustakin oli typerää vihjata, että orgasmi tulee kun vain osaa runkata oikein. Eiköhän sen jo kaikki täällä hallitse. Kirjoittajalla ei edes ole itsellä vielä vaihdevuosia, joten ei tiedä asiasta hölkäsen pölähtämää. Ehkä ääni muuttuu kellossa sitten kun tulee omalle kohdalle.

        @hohhoijaa
        Kumpaa laittamaani vastausta nyt kiukunpuuskassasi neuvonnaksi väität? Yhtään neuvoa en löytänyt kummastakaan, jälkimmäisessäkin vain totesin.... Nyt neuvon: ota iisisti. Jos se ei helpota, ota hirmonihoitoa, ehkä se auttaa sinua. Hyvää joulua, anyway...


      • Hoh hoijaa...
        Hurly curly kirjoitti:

        @hohhoijaa
        Kumpaa laittamaani vastausta nyt kiukunpuuskassasi neuvonnaksi väität? Yhtään neuvoa en löytänyt kummastakaan, jälkimmäisessäkin vain totesin.... Nyt neuvon: ota iisisti. Jos se ei helpota, ota hirmonihoitoa, ehkä se auttaa sinua. Hyvää joulua, anyway...

        Sinun viestisi ovat hyvin aggressiivisia, syyttelet ja haukut muita. Jos sinulla on paha olla, niin en voi sinua auttaa valitettavasti. Me täällä emme ole syyllisiä sinun pahaan oloosi, joten älä nimittele ja solvaa meitä, kiitos. Vaikka sinusta tuntuisi, että oma paha olo helpottaa muita haukkumalla, niin olet siinä ihan väärässä.

        Onko sinulla jotain ongelmia hyväksyä hormonihoitoa? Siksikö tunnet itsesi kakkosluokan ihmiseksi, että et voi sopeutua siihen että tarvitset lääkkeitä mielialasi tasaamiseen? Moni ottaa lääkkeitä, eikä se tee heistä huonompia ihmisiä. Joku tarvitsee insuliinia, joku psyykenlääkkeitä, joku hormoneita, esimerkiksi kilpirauhashormonia tai estrogeenia. Se ei ole häpeän aihe, vaikka sinä kovasti yrität siitä sellaisen tehdä. Ei e-pillerikään ole mikään luomujuttu, mutta ei sitä silti hävetä.


      • Hoh hoijaa...
        vielä virtaa kirjoitti:

        Ilmeisesti se äänen kellossa muuttumisen kuuluu tarkoittaa sitä ettei enää yritä auttaa ketään ihmistä ja vihaa aivan kaikkea seksiin liittyvää.

        Jos se sinut jotenkin onnelliseksi tekee, voin kertoa etten ole yli kahteen vuoteen harrastanut ollenkaan seksiä, koska en ole löytänyt ketään sellaista miestä johon voisin rakastua. Lisäksi sairastuin vuosia sitten vulvodynia-nimiseen sairauteen, eli jos kuvittelet että olen päässyt jotenkin liian helpolla (esim. sen takia ettei satu vielä olemaan vaihtareita), niin erehdyt.

        Ehkä olet niitä ihmisiä jotka nauttivat siitä että kaikilla on paha olla, en voi tietää.

        Vulvodynia:

        http://vdopas.com/vulvodynia/

        Tuli aikoinaan juteltua muiden sairastajien kanssa, ja aika monella yksi oire oli kuivuus. Itsekin jouduin pahimpina vuosina käyttämään liukastetta, koska normaalia eritystä ei vaan kertakaikkiaan enää ollut. Ehkäpä elimistö yritti kieltää minulta seksin, kun oli niin paha ärsytystila. Tuosta on kyllä kuntouduttu, mutta esim. oikein voimakas orgasmi sattuu joskus niin helvetisti että sitä kipua en toivo edes niille ihmisille jotka toivovat minulle jotain pahaa.

        Toivottavasti olet nyt onnellinen kun tiedät että olen kärsinyt. Vuosia siinä meni, välillä ei voinut pitää edes alushousuja kun oli niin paha olla jos jokin vain koskettikin haaroja.

        Sinulla on ilmeisesti jokin vaikea emättimen sairaus, joka ei liity ketjun aiheeseen mitenkään. Kurja juttu sinulle! Ikävä kyllä en tiedä vulvodyniasta mitään, ja siksi en lähkekään antamaan sinulle neuvoja. Parhaan tuen saat varmaankin saman kokeneilta.

        Kivut alapäässä osuvat tavalla tai toisella useimmille meistä jossain kohdassa elämää. Se on ikävää, mutta itsesäälin hetkellä kannattaa muistaa, että niin käy muillekin. Esim. keski-ikäisillä miehillä eturauhastulehdus on hirvittävän kivulias. Minullakin on ollut omat vaivani kyllä.

        Taas kaksi vuotta ilman seksiä ei ehkä ole ihan kauheimmata päästä tregedioita. :D


        Tämä ketjuhan käsittelee vaihdevuosien seksivaikeuksia. Sinulta meni ohi minun ja toisen kommentoijan pointti: vaihdevuosien seksivaikeudet EIVÄT JOHDU siitä, että olisi jotenkin masturbointitekniikka hakusessa. Ne johtuvat muutoksesta hormoneissa! Siinä ei paljon hiveleminen auta, ei auta masturbointitekniikka. Orgasmin puutos ei myöskään johtune useimmiten kuivuudesta, sillä orgasmin harva saa liukkaudesta. Ärsyttää todella tämä yleinen trendi nollata hormonien vaikutus seksielämään ja tehdä siitä jokin psukologinen tai tekninen ongelma. Oman kokemukseni mukaan hormonit ovat tärkein seksiin vaikuttava asia.

        Toivottavasti vinkkisi toimivat hyvin vulvodyniaa sairastavilla. Hyvää jatkoa sinulle. Kiva, jos olet löytänyt omaan vaivaasi jotain apua.


      • Hurly Curly
        Hoh hoijaa... kirjoitti:

        Sinun viestisi ovat hyvin aggressiivisia, syyttelet ja haukut muita. Jos sinulla on paha olla, niin en voi sinua auttaa valitettavasti. Me täällä emme ole syyllisiä sinun pahaan oloosi, joten älä nimittele ja solvaa meitä, kiitos. Vaikka sinusta tuntuisi, että oma paha olo helpottaa muita haukkumalla, niin olet siinä ihan väärässä.

        Onko sinulla jotain ongelmia hyväksyä hormonihoitoa? Siksikö tunnet itsesi kakkosluokan ihmiseksi, että et voi sopeutua siihen että tarvitset lääkkeitä mielialasi tasaamiseen? Moni ottaa lääkkeitä, eikä se tee heistä huonompia ihmisiä. Joku tarvitsee insuliinia, joku psyykenlääkkeitä, joku hormoneita, esimerkiksi kilpirauhashormonia tai estrogeenia. Se ei ole häpeän aihe, vaikka sinä kovasti yrität siitä sellaisen tehdä. Ei e-pillerikään ole mikään luomujuttu, mutta ei sitä silti hävetä.

        :D

        Eihän sinun viestillesi näköjään voi kuin nauraa! Toiv. ensi vuosi alkaa kohdallasi paremmin.


    • voi että

      Ei elämä ole elämisen arvoista jos seksuaalisuus ja kyky saada orgasmi täysin katoaa. Nykyisin 50v on vielä niin nuori, että elämää voi olla edessä vielä toinen mokoma. Surulliseksi tulee kun ajattelee, että jos tämä kaikki olikin sitten tässä. En ainakaan minä keksi itselleni mitään niin innostavia korvaavia tomintoja, että ne korvaisivat seksuaalisuuden. En tarkoita pelkästään seksuaalisuutta fyysisenä ilmiönä vaan myös henkisenä ja ja sellaisena yleisenä tapana kokea maailma ja muut ihmiset.
      Miksei tästäkään asiasta sitten missään puhuta?! Kaikki pitää itse oppia ja kokea kantapään kautta. Olisi kyllä kiva saada vähän etukäteistietoa kun vanheneminen ylipäätään on muutenkin ikävä ja epämieluisa tulevaisuudenkuva.

      • Seksi ei ole kaikki

        Kun sehän se juuri on, kun ei sitä tarvitsekaan sitten keksiä korvaavia toimintoja, kun se menettää merkityksensä siellä päässä se seksuaalisuus. Ei sitä enää katso maailmaa seksi-lasien läpi. Tuntuu samalta kuin flunssa, josta paranee. Eli ei muistakaan enää sen olemassaoloa. Ei se ole niin kauheaa. Miten voisikaan olla, kun ei sitä tunnetta enää tunne? Olematonta ei voi kaivata. Luonto hoitaa uskokaa pois. Suru pitää surra, mutta helpottaahan sekin aikanaan.


    • viel tuplapeiton all

      Hyvä nimimerkki "seksi ei ole kaikki", Kyllä se vain on niin, että jos seksi on parisuhteen liima ja elämän eliksiiri, niin ei sille mitään voi, että alkaa hiljalleen ketuttaa, jos orgasmikyky menee tai halut jommallakummalla. Nykyään lääkärit piut paut välittää naisen elämänlaadusta ja esim kohdunpoiston jälkeen seuraavasta orgasmin vaikeutumisesta tai lopullisesta katoamisesta ei puhuta mitään. Ei tarvita edes munasrajojen poistoa, kun leikkaus jo sekoittaa naisen elintoiminnot niin, että elämä on yhtä helvettiä.
      Itse olisin jättänyt leikkauksen menemättä seurauksista huolimatta, jos olisin tiennyt, mitä tuskaa ja ahdistusta tämä nykyinen elämä on. ei ihmistä ole tarkoitettu kitkuttamaan ankeassa seksittömyydessä kymmeniä vuosia. lääketieteen keinoin vaan elämää pitkitetään. Mitä kummaa sitä ihminen tekee jollei ole mitään edes puolison kanssa. harrastukset täysin erilaisia, eikä mitään yhteistä tunnu löytyvän seksin ja erotiikan tilalle.

      • Hurly curly

        @viel tuplapeiton all ja @seksi ei ole kaikki

        Teillä molemmat on hyvät ja asiantäytteiset kommentit! Huomasin komppaavani molempien mielipiteitä. Omalls kohdallani on tapahtunut pientä muutosta entiseen eli vaihtareita edeltäneeseen aikaan, mielenkiinnolla odotan jatkoa nyt kun hormonikorvaushoitoa on tullut nautittua 3 1/2 kk. Ainakin kiukku on kadonnut mutta sekin ehkä johtui huonoista yöunista. Ehkä se erotiikkapuolikin vielä korjaantuu.... Sitä odotellessa, hyvät joulut molemmille :-)


      • onko henkilökohtaist

        Mulla ei ainakaan kohdunpoisto ole vaikeuttanut seksielämää.


    • Seksi ei ole kaikki

      Hyvä nimimerkki "viel tuplapeiton all", ymmärrän kiukkusi. Kyllä kävin minäkin täällä vuosia sitten purkamassa kiukkuani ja huutamassa ilmaan kysymyksiä, joihin kukaan ei osannut vastata. Kun niihin ei sitä vastausta ole. Lääkäri kuunteli purkauksiani ja kertoi ettei muuta vaihtoehtoa ole kuin hormonit. Niitä kokeiltuani muutuin täysin. Eikä haluihin auttaneet ollenkaan, päinvastoin. Kokeilin kaikki mahdolliset luontaistuotteet, voimistelut, seksilelut, ja luin kaikki kirjat aiheeseen liittyen. Ja olin niin vihainen luojalle ja sille, että miksi nainen on "tarpeeton" vaihdevuosien aikana/jälkeen, kun sukukypsyys loppuu. Pohdin asiaa todella paljon, koska olin aina ollut hyvin seksuaalinen ihminen ja saanut siitä elämänvoimaa ja iloa. Järkytys oli siis suuri. Kuinka monet itkut tuli itkettyä ja raivot raivottua. Mutta kun suurin myllerrys oli ohi parissa kolmessa vuodessa, niin alkoi se tasoittuminen ja hyväksyminen. Siksi yritän täällä vaan tavallaan lohduttaa, että vaikka se kamalalta tuntuukin, niin helpotusta on luvassa, vaikka halut eivät palaakkaan. Eri asia sitten se, miten elämä muuttuu sen myötä, jotkut eroavat, joillakin muutokset ovat muita. Mutta kaiken kaikkiaan asia on todella surullinen. Ja jos vielä nuorempana tapahtunut kohdunpoisto aiheuttaa haluttomuutta, kun vielä muuten olisi seksuaaliset ajatukset päässä, niin vielä hirveämpää kestää. Tsemppiä vaan kaikille asian kanssa kamppaileville!

      • Hoh hoijaa...

        Kiitos viisaasta ja kypsästä kirjoituksestasi! Varhaiset vaihdevuodet voi tulla ilman mitään leikkaustakaan. Toisaalta joillain ei ole seksihaluja ollut nuorenakaan, tai on esimerkiksi halvaus sukuelinten alueella,. joten heillä on seksin kokoinen tyhjä kohta elämässä. Vaikka tietysti hehän eivät tiedä mitä menettävät. Varmaan pahin kohtalo olisi nuorena syöpä, joka estää myös hormonihoidot.


    • ei ankeuttajia

      Sinulle "seksi ei ole kaikki" laittaisin niin monta miinuspeukkua kuin pystyisin jos täällä vielä olisi semmonen mahdollisuus. Senkin pahanilmanlintu ja ilonpilaaja! Ikävää, ettei tänne löydy yhtään positiivisempia ja onnekkaampia kommentoijia. Ehkei heillä olekaan tarvetta tälle palstalle kun elämässä on seksikin kunnossa vaikka ikää on tullutkin. Ei seksi sitä paitsi ole pelkästään hormonisidonnainen asia. Kyllä vanhankin akan silmä näkee komean miesvartalon ja voi sitä edelleen haluta ja se taas virittää kroppaa asiaan kuuluviin toimintoihin.

      • dgcwewhwhwrhrth

        Älä alennu arvostelemaan muita kirjoittajia. Riittää kun laitat oman mielipiteesi aiheesta, ei kirjoittajista. Hyvät tavat kunniaan, kiitos.


    • Tosi on

      Kyllä vaihtarit vievät seksihalutkin...ei enää kostu ja rakokin tuntuu kuivuneen umpeen, kirvelee eikä jousta kuten ennen!! totta se on, kukaan ei vain puhu tästä järkyttävästä kohtalosta mikä meitä naisia odottaa...orgasmi on muuttanut "muotoaan" sitä joko ei saa tai se on heikko tai muutoin toisenlainen kuin ennen (nuorempana) klitsukin voi olla arempi ja ei kestä kosketusta kuten ennen, rinnat eivät reagoi kosketukseen kuten ennen...kaikki hyvä on tipotiessään, niin se vain on ja siksi miehet hakevat uuden ja nuoren vaimon rinnalleen (tai rakastajaksi).
      Kukaan siis ei keskustele siitä kärsiikö aviopuoliso (mies) puutetta ja pitäiskö myös miehen seksiä hoitaa kun vmo on vaihtari-iässä??

    • luomu vai ei

      Niin mullakin halut lähti viisikyppisenä. 10 vuotta olen seksiä harrastanut miesystäväni kanssa mutta orgasmia en koskaan ole saanut. Ennen sain sen aina. Ensin ajattelin että joku ohimenevä vaihe mutta ei. Vaikeudet yhdynnän kanssa vain pahenivat. Kunnes oli pakko laittaa kauppa kiinni. Nyttemmin ei edes koko mies kiinnosta. Kaikki intohimo on kadonnut. Ehkä joudun lopettamaan suhteen jo miehenkin parhaaksi. En halua aloittaa hormonihoitoa eli joudun valitsemaan sen ja miehen välillä. Jatkan elämääni yksin kiukkuisena akkana.

      • Hurly Curly

        Hormonihoito poistaisi ainakin viimeksi mainitsemasi ongelman eli kiukun. Lisäksi se ihan oikeasti auttaa pitämään paikat kosteana ettet saa tulehduksia. Omalla kohdallani olen havainnut nyt lähes viiden kuukauden käytön jälkeen, että olen nähnyt eroottisia unia! Jonkin verran on alkanut taas seksikin kiinnostaa. Ja muuten, minä olin kolme vuotta ilman hormoneita kun halusin olla luomu. Elämän laatu eittämättä parani kun päätin muuttaa asian.


    • drymartini

      Hienoa että aiheesta on vihdoin alettu keskustella ja naiset heräävät vaatimaan oikeutta asianmukaiseen hoitoon!
      Minuakin on vuosikausia ärsyttänyt tämä naisten seksuaalisten ja hormonaalisten ongelmien vähätteleminen. Lehdet ovat täynnä "asiantuntijoita" jotka kehottavat naista ottamaan kylvyn ja opettelemaan omat erogeeniset alueensa. Ja olisi hyvä myös jättää stressi taakseen ja harrastaa joogaa. Haloo!
      Naisille ei valitettavasti ole vielä täsmähoitoa haluttomuuteen mutta onneksi edes hormonitasapainoon on alettu kiinnittää huomiota.
      Itsellä ihka ensimmäiset, lievät ja satunnaiset kuivumisoireet ilmaantuneet ja ovestin kokeilu meneillään.
      Odotan kauhulla seksuaalisuuden katoamista. Minustakin se on ihana elämän suola enkä halua sen katoavan.

    • miljoonakello

      Miksi naisille ei ole kehitetty viagraa, joka auttaisi nauttimaan seksistä vanhemmallakin iällä....? Noista orkuista itselläni 50 vuoden jälkeen limkalvot kuivuivat enkä saanut orkkuja ja seksi kirveli paikat helläksi. Annasolla 60 vuoden jälkeen tlanne muuttui, tosin mieheni kuoleman jälkeen (olin tosi maassa ja surin hänen poismenoaan sillä avioliittomme oli onnellinen meillä oli muutakin yhteistä kuin seksi) kohtasin uuden miehen itseä 4vuotta nuoremman ja kuinka ollakkaan noita orkkuja on ollut ei ihan joka kerta mutta kuitenkin. Limakalvoni ovat olleet nyt ok. tosin käytän ovestinia noin pari kertaa viikossa, mutta käytin niitä silloin vaihdevuosien aikanakin.

      • Kuivakanava

        Kun laitan Ovestinia, seuraavana päivän holahtelee, niin että joutuu käyttämään pikkuhousunsuojia, joita inhoan. Ystävättärellä ei valu mitään. Miten se on mahdollista? Miten teillä muilla


      • Anonyymi
        Kuivakanava kirjoitti:

        Kun laitan Ovestinia, seuraavana päivän holahtelee, niin että joutuu käyttämään pikkuhousunsuojia, joita inhoan. Ystävättärellä ei valu mitään. Miten se on mahdollista? Miten teillä muilla

        Vagifem on siisti käyttää. Se palautti kosteuden ja paransi tuntoherkkyyttä. Ihan entiselläni en ole, mutta saan taas voimakkaitakin orkkuja. 57v ja systeeminen hoito lisäksi.

        Mulle seksuaalisuus = olen elossa.

        Progestronikierukka vähensi haluja aikanaan todella paljon, onkohan jokin muu tuote vähemmän haittaava halujen kannalta. Onko kokemuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vagifem on siisti käyttää. Se palautti kosteuden ja paransi tuntoherkkyyttä. Ihan entiselläni en ole, mutta saan taas voimakkaitakin orkkuja. 57v ja systeeminen hoito lisäksi.

        Mulle seksuaalisuus = olen elossa.

        Progestronikierukka vähensi haluja aikanaan todella paljon, onkohan jokin muu tuote vähemmän haittaava halujen kannalta. Onko kokemuksia?

        Joo, hormonikierukka teki minustakin eunukin vaihdevuosien kynnyksellä. Estrogeeni iholle ja paikallishoitona paransi tilannetta vähän, dhea korjasi suunnilleen ennalleen loput 3kk:n kuluessa. Lisäksi käytän hamppurouhetta ja pähkinöitä välipalojen mauateena, ne tuntuvat lisäävän halua ja orgasmikykyäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe