Hoivakoti kuntoon.

tv-sarja

Minulle tuli televisio-ohjelmista mieleen eilen alkanut uusi sarja, tänään näkyi uusintana, Hoivakoti kuntoon.
Aloitusosassa haastateltiin kodin hoitohenkilöstöön kuuluvia ja kodin asukkaita. Paikka koettiin useinkin laitoksena, ei kotina. Nukkumaan ensimmäiset menivät jo klo.17,00.

Juuri kodinomaisuuteen uusilla muutoksilla halutaan päästä.
Ottaa kukin asukas yksilönä, tehdä päiväsuunnitelma hänen omista tarpeistaan ja haluistaan. Sehän olisi ihanneolotila.
Itse jään mielenkiinnolla seuraamaan sarjaa, ja toivon hyvää lopputulosta.

http://areena.yle.fi/tv/2160089

51

846

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siistejä kyllä ovat

      Olen vieraillut noissa sairasta katsomassa. Asukkaat eivät niissä välttämättä viihdy. Ovia on pidettävä lukittuina ikkunat teljettävä onnettomuuksien varalta.

      • katsonut.

        Katsoitko linkin?
        Ei siellä ollut kaltereita ikkunoissa.

        Laitoksia on monenlaisia, ei kaikki asukkaat ole dementikkoja.


    • ???

      Outoa, ettei aloitus kiinnosta. Onko täällä siis yhtään, joka on todella vieraillut laitoksissa, sairaaloissa, palvelu/hoitokodeissa?

      Vai liippaako asia liian läheltä itseä, halutaan olla syventymättä asiaan?
      Lykätään pois tietoisuudesta?
      Puhuttaisiin tosiasioista, ei jytyttäisi palstasta nurin ja oikein.
      Vai oliko aloituksessa väärä nikki?

      • siistejä paikkoja

        ???
        Nikki vaikuttaa varmasti useimpien aloitusten menestymiseen, jos sitä mitataan vastaamisilla.
        Ensimmäinen kokemus palvelustalossa naapurina 0n melkein 30 vuoden takaa. Asukkaat olivat hyvin innostuneita muuttaessaan hienoihin tiloihin.
        Ensimmäinen kova pakkastalvi osoitti talon hatarasti tehdyksi, ovet ja ikkunat fuskasivat, asukkaat palelivat ja omaiset kirjoittivat lehtien yleisöosastoihin.

        Toisessa talossa miehet valittivat ruokien yksipuolisuudesta, liharuokien puutteesta.
        Kolmannessa palvelutalossa ainakin henkilökunta on hyvin ystävällisen oloista vierailijoille. Osastolla olen nähnyt lähes psykoottistakin käyttäytymistä jonkin potilaan taholta.


      • yks sonninen
        siistejä paikkoja kirjoitti:

        ???
        Nikki vaikuttaa varmasti useimpien aloitusten menestymiseen, jos sitä mitataan vastaamisilla.
        Ensimmäinen kokemus palvelustalossa naapurina 0n melkein 30 vuoden takaa. Asukkaat olivat hyvin innostuneita muuttaessaan hienoihin tiloihin.
        Ensimmäinen kova pakkastalvi osoitti talon hatarasti tehdyksi, ovet ja ikkunat fuskasivat, asukkaat palelivat ja omaiset kirjoittivat lehtien yleisöosastoihin.

        Toisessa talossa miehet valittivat ruokien yksipuolisuudesta, liharuokien puutteesta.
        Kolmannessa palvelutalossa ainakin henkilökunta on hyvin ystävällisen oloista vierailijoille. Osastolla olen nähnyt lähes psykoottistakin käyttäytymistä jonkin potilaan taholta.

        Yks hoitopaikka jäi erityisesti mieleen. Sen työntekijä oli kuullut minusta muutamanlaisia juttuja.
        Kun puhuttelin sitä, se alkoi vihjailla, miten kaikenlaisia tärähtäneitä täällä kysymyksiään näkyy esittävän. Voi ****n lehmä.

        Kysyin huoneessa olevasta tv:stä saako sitä sisareni käyttää kun sen omistaja ei ollut enää tolkuissaan.


      • hoi va kotiin
        yks sonninen kirjoitti:

        Yks hoitopaikka jäi erityisesti mieleen. Sen työntekijä oli kuullut minusta muutamanlaisia juttuja.
        Kun puhuttelin sitä, se alkoi vihjailla, miten kaikenlaisia tärähtäneitä täällä kysymyksiään näkyy esittävän. Voi ****n lehmä.

        Kysyin huoneessa olevasta tv:stä saako sitä sisareni käyttää kun sen omistaja ei ollut enää tolkuissaan.

        Ho vaan kotiin!!


    • zxwå

      Mielipiteeni tähän on että pitää hoitaa itseään, ettei joutuisi laitoksiin. Ei kaikkia voi ehkäistä, mutta liikkua voi enempi. Ei yhtään mummua näy liikkeellä, sitä televisiota vahdataan, valmiiksi purtua ja naurettua.
      Jos tunnin olisi ulkona useammassa erässä jo tekisi terää.
      EN TARKOITA TOSI SAIRAITA, mutta aika moneen tautiin liikunta sopii.

      • ylös ulos ja vielä

        Hyvät geenit ja elämäntavat. Siinä ihannetilanne.
        Mutta kuka saa valita geeninsä, ei kukaan.
        Monen sairauden puhkeamista voi pitkittää ja jopa estää, mutta kuka tietää geenikarttansa?

        Ei laitoksia olisi ilman todelllista tarvetta.
        Senverran kallista ne ovat asiakkaalle ja yhteiskunnalle.
        Sairaita ei tarvitse syyllistää, sairaus on jo tarpeeksi taakkaa heikolle ihmiselle.

        Pitäisi jaksaa, mutta kun ei aina jaksa.
        Toki liikunta ja ulkoilma edistävät terveyttä.


      • zxwå

        Tähän pitäisi pyrkiä, että säilyttäisi liikkumiskykyään niin pitkään kuin mahdollista.
        Kerron tarinani. Jälleen. No. Raskaat työt jäivät tekemättä. Kehoni veltostui.
        Sain vatsatyrän, kivuliaan. Aloin kotona treenaamaan. Jopa vaimoni ystävänsä kanssa sanoi minua kajahtaneeksi.
        Oli syksykesä. Keskitalvella sekä veltostuneet vatsalihakset, että selkäkin oli paremmassa kunnossa. Mielikin ehkä pirteämpi.
        Tuosta on jo 14 vuotta. Teen voimavenytyksiä vieläkin päivittäin.


    • Kiva kun se ohjelma näkyi tännekkin Tukholman seutuville .
      Kovasti tuntuivat olevan kiitollisia hoidosista --kun moni ei pysty kotioloissa olemaan .
      Mutta jos on kauan joutunut olemaan laitostuu ja ei enään osaa vaatia mitään --niinkun se yksikin surkuttali --aika tulee pitkäksi .
      Aion katsoa taas ,kun muistais sitten ensi keskiviikkona .

    • saalem seurakun
    • zxwå

      Tarinoita olisi montakin, olin hetkenaikaa vanhainkodilla töissä, silloin kun asiat oli "paremmin" tuli silloin mieleen että päättäjien pitäisi nimettömänä olla vaikka kuukauden hoitajana, ehkä heille valkenisi miten asiat on.
      1 tapaus sokea potilas oli sairaalassa viikon, niin meni liikuminen huonoksi että piti 2 viikkoa kuntouttaa.
      2 tapaus omainen oli 6 viikkoa sairaalassa huonossa kunnossa, niin hänen tullessa kotiin huomasin heti että laitostuminen oli hyvässä vauhdissa, kyllä se vaihde meni ohi ja eli itsenäisesti vielä 10 vuotta eikä tarvinnut olla sairaalassa monta päivää. Kummassakin tapauksessa muisti pelasi.
      Käyn kuntosalilla ja kuntoni mukaan harjoittelen käsi, jalka ja reisilihaksia, Lihaksethan niitä luita kannattelee. Tuli liian pitkä kirjoitus.

      • helinää

        Kaatumiset, eristäminen, kaltoinkohtelu (voimankäyttö, rauhoittavat lääkkeet, hermostuneet ylimieliset hoitajat, pakkosyöttö, rutiinit). Työpaikan omavalvontasuunnitelma, mitä hoitajat puuhaa, kenen suut suljetaan ja ketä halutaan kuunnella ja mitä valvotaan. Kuntouttava hoitotyö on laadutonta! Miten asukkaita, asiakkaita, omaisia kohdellaan kun ei ole kukaan seuraamassa. Vain mustelmat jäävät todisteeksi!


    • Hyvä että moni on tulevaisuuteen toiveikas -- saadaan paremmin meidät ikäihmisetkin huomioon.
      Laitostuminen onkin se paha kun menee helpolla kunto sekin vähä jota on saanut pidettyä yllä . Voi olla että siihen omatoimisuuteen olisi kiinnitettävä enemmän huomioo. On ihmisiä jotka passuuttavat mielellään muilla jos on mahdollista . Pariskunnissakin on näitä . Ma yksinäiset ollaankin paremmin omatoimisia . On tultava ,kun ei ole toista joka passaa.

      Voi olla että käsissä ei ole sitä tukevaa otetta kun syodään ja helpolla meneekin ruoka pikkusen väärään paikkaan tai ainakin sivuun . On treenattava sitäkin . Siinä ohjelmassa juuri saatiin yksi omatoimisesti syömään ,vaikka oli jo ollut autetuna pidempään..
      Ei se ole väärin -- onhan siinäkin ihmiselle annettava se oikea aika pureksella --itse varmaaan nauttiikin syömisestä ,kun saa itse päättää oman tahdin- ja ruokalappu vaan niinkun pikkusillekkin --
      Tätä tulis vaikka kuinka paljon --mutta toisellakertaa enmmän :=)

    • Vanhustyötä tehdessäni oli eräs mies, josta pidin, ei niinkään vanhus vielä, mutta lievän halvauksen läpikäyneenä. Valmistin hänelle ruokaa, joka kuului tehtäviini, ja haparoiden hän suuntasi haarukkaa suuhunsa. Minä siinä juttelin niitä näitä, enkä puuttunut ollenkaan tilanteeseen. Kuukausien kuluessa tuo taito palautui, eikä jäänyt huomattavia jälkiä halvauksesta. Meistä tuli ihan ystävät, 3 x viikossa kävin Heikin luona, kylvetin Sipoon kunnan terv. keskuksessa ja siivosin, mutta 5 vuoden kuluttua vatsavaltimo tulkkeutui ja suolisto halvaantui, kävin leikkauksen jälkeen sairaalassa katsomassa häntä, mutta ei toipunut enää. Hautajaisissa olin myös mukana, ja tuon luonteeltaan hyvän miehen muisto on säilynyt tähän päivään.

      Kotonaan sai olla ikänsä, muutamaa päivää lukuunottamatta, sairaalassakin hän vain viittasi kädellään pojantyttären piirustukseen seinällä, jossa pieni kotimökki oli piirretty vaarille.

    • zxwå

      Puhutaan paljon ennalta ehkäisevästä toiminnasta, mutta mitä se auttaa jos paperilla on, mutta käytöön paneminen puuttuu. Kotonahan on paras asua, mutta jos asut 10-20km keskustasta jossa voi harrastaa muutakin kuin kävelyä, mutta miten manet ei pienet eläkkeet riitä taksilla ajoon. Valtio vaan kiristää kuntia ja kunnat ihmisiä.
      En ole vielä katsonut sitä ohjelmaa jospa se näkyisi areenassa.

    • kärjistäen

      Kuinka pienikin muutos käytäntöön teettää paljon vaivaa. Esim. jos jotain aikataulua pitäsi muuttaa (tarkoitan kunnanvirastoa), niin ei auta että sen yhdelle sanoisi, vaan pitää ravata paikanpäälle ja vääntää rautalangasta. Ei viedä asiaa eteenpäin siirretään ö- mappiin ja siellä saa olla, miten paljon helpompaa kaikille jos asia hoidetaan heti. Virastoissa on toiminta kapeaalaista, info on mutta ei tiedetä kuka mitäkin asiaa hoitaa.

      • nettiin vaan

        Onkohan meillä vanhana tylsää hoitokodissa? Onhan meillä Suomi24. Kaiket illat luetaan ja kirjotellaan jopa naapurihuoneeseen jos ei jakseta kävellä, ei kuulla eikä nähdä. Olis hauskaa semmonen.


    • zxwå

      Katsoin sen ohjelman, ei meillä ainakaan päästä näin hyvä kuntoisena vanhainkotiin jos ei asialle tehdä mitään. Kyllä täällä laitetaan potilas kotiin huonossa kunnossa. Ei kyllä lueta eikä kirjoitella.
      Jotain hyvää tälle päivälle, ulkona on hyvä ilma, sinne vaan kaikki kynnelle kykenevät heippa.

    • miinali

      Oli hyvä asia, että ko ohjelma tuli esille täällä. Omaiseni on kyseisessä kodissa ja ajattelin katsoa ohjelman viikko sitten, mutta en löytänyt. Omaiseni voi hyvin ja hoito on olosuhteisiin nähden hyvää. Omaiseni on ollut koko ikänsä vaikeasti vammainen. Ohjelmasta tuli mieleen se, että meidän kaikkien on hyväksyttävä se tosiasia, että ikääntyminen merkitsee luopumista. Minulla ei ainakaan ole varaa palkata ympärivuorokautista hoitajaa kotiin ja olen sanonut lapsilleni,e ttä paikallinen hoivakoti on ihan hyvä, kun en enää itse selviä. Olen tottunut olemaan paljon yksin eikä minua tarvitse erityisesti viihdyttää. Nyt en katso telkkaria, sitä sitten joskus....

      • aloittaja.

        Sinullapa on sitten ihan omakohtaista tietoa ko. hoivakodista. Usein täällä tuntuu, että moni arvostelee niitä kuullun ja kuvitellun perusteella, koskaan ei ole käytykään niissä.

        Aloituksessa on linkki TV-sarjan ensimmäiseen osaan, sarja jatkuu tänään YLE1, A-Studio, klo. 21,00.


      • vemmelsääri

        Samalla linjalla olen kanssasi miinali, telkkaria katson sitten joskus.


      • miinali
        aloittaja. kirjoitti:

        Sinullapa on sitten ihan omakohtaista tietoa ko. hoivakodista. Usein täällä tuntuu, että moni arvostelee niitä kuullun ja kuvitellun perusteella, koskaan ei ole käytykään niissä.

        Aloituksessa on linkki TV-sarjan ensimmäiseen osaan, sarja jatkuu tänään YLE1, A-Studio, klo. 21,00.

        Katsoin tänä iltana tulleen jakson. Siinä kävi ilmi, että parin tunnin ajan paikassa on ylimiehitys ja sen henkilökunta käyttää kahvitteluun. En ole havainnut täällä, mutta yhdessä terveyskeskuksessa hoitajat menivät kahville, olivat kauan ja yksi asiakas tuli kysymään minulta olenko hoitaja. Sanoin hänelle, että soittaisi kelloa, mihin hän vastasi, että tulevat vihaisiksi.


    • vastuu on kova

      Oliskohan jostain muusta kysymys, kun omainen syyttää hoitajia?, muuten jos vaikka muistisairaus, ei voi olla avoimet ovet.

    • zxwå

      VAROITUS! Yksin asuvat ikäihmiset, pitäkää ovet lukittuina, Kun kulkee kaikenlaisia kauppiaita. Hienosti pukeutuneita ja käytös fiksua, mutta tavara toisarvosta ja vaistosin että jotain muuta on tekeillä, kun 3 kertaa kävi kesän aikana vaikka en ostanut mitään.

    • entinen hoiaja

      Missä kodissa syödään tarjottimelta? Ottakaa ne pois ja kattakaa pöytä kuten kotona. Helpompi syödäkin kun on astioille enemmän tilaa, eikä maitolasi kaadu tarjottimen reunaan.

      • ikävä, että entinen.

        Hyvä havainto. Erittäin hyvä, eikä maksa paljon!

        Ei kaikki hyvä hoito ole rahasta, vaan tahdosta ja ymmärryksestä kiinni!


      • 77v. ja risat
        ikävä, että entinen. kirjoitti:

        Hyvä havainto. Erittäin hyvä, eikä maksa paljon!

        Ei kaikki hyvä hoito ole rahasta, vaan tahdosta ja ymmärryksestä kiinni!

        Fyysisen kunnon rivakka rapistuminen yksineläjämiestä kyllä huolettaa. Alkotuotteet maittoivat niin ettei säästöjä jäänyt.
        Luonnekin mitä elämän kolhimilla joskus on. Hoivakodeissa näkee ikävystyneitä ihmisiä. Se jokin puuttuu.
        En ole uskaltanut kurkata huoneisiin. Ovet ja telkkari auki. Voiko niissä edes tiekkaria käyttää. Kaikki hyvin siistiä.

        Mökistä täytyy luopua kun ei jaksa eikä huvita edes siivoustöitä tehdä. Talvi on ongelmattomampi. Ne vähät lumityöt menee kyllä.
        Mökin hataruus. Seinien sahajauho eriste valunut kun tuuli niin läpi tulee. Ikkunat -30 luvulta. Kunnan vanhustyöstä vastaava kävi päivittelemässä.
        Mitä se auttaa. Kunnalta tuskin tippuu senttiäkään tarvittavaan remonttiin.

        Tälläsen mökin arvo on 20-30.000e. Ota siihen sitten keltään lainaa koko mökin arvon edestä. Ei hyvältä ihan näytä.


      • ap.
        77v. ja risat kirjoitti:

        Fyysisen kunnon rivakka rapistuminen yksineläjämiestä kyllä huolettaa. Alkotuotteet maittoivat niin ettei säästöjä jäänyt.
        Luonnekin mitä elämän kolhimilla joskus on. Hoivakodeissa näkee ikävystyneitä ihmisiä. Se jokin puuttuu.
        En ole uskaltanut kurkata huoneisiin. Ovet ja telkkari auki. Voiko niissä edes tiekkaria käyttää. Kaikki hyvin siistiä.

        Mökistä täytyy luopua kun ei jaksa eikä huvita edes siivoustöitä tehdä. Talvi on ongelmattomampi. Ne vähät lumityöt menee kyllä.
        Mökin hataruus. Seinien sahajauho eriste valunut kun tuuli niin läpi tulee. Ikkunat -30 luvulta. Kunnan vanhustyöstä vastaava kävi päivittelemässä.
        Mitä se auttaa. Kunnalta tuskin tippuu senttiäkään tarvittavaan remonttiin.

        Tälläsen mökin arvo on 20-30.000e. Ota siihen sitten keltään lainaa koko mökin arvon edestä. Ei hyvältä ihan näytä.

        Kaikkia kai meitä loppiaika huolettaa.
        Oli mammonaa vähän tai paljon, eihän enää mikään riitä.
        Mikä muu olisi vaihtoehto, ei elämää voi sisällöltään rikastaa rahalla, kun ei jaksa, niin ei jaksa.
        Itse olin vasta sairaalassa pitemmän aikaa, kun huonetta vaihdettiin, siellä oli huutava televisio täysillä, toinen potilas ei tuntunut tietävän tästä maailmasta.
        Kamalaa kohtalo, tulla kuulevana ja ymmärtävänä huoneeseen, jossa toiselta puuttuu tunne maailmasta.
        Surku sinällään. Kummallekin.

        MIlloin laitoshoito saadaan inhimilliseksi? Ei näillä näkymin ikinä.


      • viimiin diili
        ap. kirjoitti:

        Kaikkia kai meitä loppiaika huolettaa.
        Oli mammonaa vähän tai paljon, eihän enää mikään riitä.
        Mikä muu olisi vaihtoehto, ei elämää voi sisällöltään rikastaa rahalla, kun ei jaksa, niin ei jaksa.
        Itse olin vasta sairaalassa pitemmän aikaa, kun huonetta vaihdettiin, siellä oli huutava televisio täysillä, toinen potilas ei tuntunut tietävän tästä maailmasta.
        Kamalaa kohtalo, tulla kuulevana ja ymmärtävänä huoneeseen, jossa toiselta puuttuu tunne maailmasta.
        Surku sinällään. Kummallekin.

        MIlloin laitoshoito saadaan inhimilliseksi? Ei näillä näkymin ikinä.

        Aapeelle!

        Mut onhan se hyvin lohduttavan helpottava tilaisuus ns. karistaa seitsemän kalenterivuosikymmenen maantomut päältään ja liukua kirkkaaseen atomimereen.

        Neljänneksen elinvuosistani podin kuolemanpelkoa. Siivu siivulta olen sitä voinut ohentaa. Pahana päivänä sanon: tule jo oi Wiikate Wilma ja korjaa pois.

        En häntä pelkää, W W on jo kannoillani.


      • ap.
        viimiin diili kirjoitti:

        Aapeelle!

        Mut onhan se hyvin lohduttavan helpottava tilaisuus ns. karistaa seitsemän kalenterivuosikymmenen maantomut päältään ja liukua kirkkaaseen atomimereen.

        Neljänneksen elinvuosistani podin kuolemanpelkoa. Siivu siivulta olen sitä voinut ohentaa. Pahana päivänä sanon: tule jo oi Wiikate Wilma ja korjaa pois.

        En häntä pelkää, W W on jo kannoillani.

        En pelkää minäkään. Muutaman kerran on viikatteella jo kopautettua minua olkapäähän, mutta täälläpä vain olen ja hengitän.
        Tulkoon, kun on tullakseen, tulee se kuitenkin, vaikken sitä hätäilisikään tai itse edesauttaisi asiaa.


      • c c
        ap. kirjoitti:

        En pelkää minäkään. Muutaman kerran on viikatteella jo kopautettua minua olkapäähän, mutta täälläpä vain olen ja hengitän.
        Tulkoon, kun on tullakseen, tulee se kuitenkin, vaikken sitä hätäilisikään tai itse edesauttaisi asiaa.

        Olisikohan ollut Markku Pölösen elokuvassa se kohtaus kun viikatemies kysyi ikämieheltä joko lähdet mukaani.
        Mies pyysi lisäaikaa. Saikin sitä, mutta ei pitkäksi aikaa. Sitten se olikin vientiä.

        Sukumme henkilöiden ainoa positiivinen piirre lienee lähtö tuon ilmaisiin ilman teatraalisuutta. Vain yksi mies menehtyi vaikean sairauden komplikaatioihin.
        ( tuonilmaisiin sanonta kuullu ordotoksisiin sanontoihin)


      • pelko pois
        ap. kirjoitti:

        Kaikkia kai meitä loppiaika huolettaa.
        Oli mammonaa vähän tai paljon, eihän enää mikään riitä.
        Mikä muu olisi vaihtoehto, ei elämää voi sisällöltään rikastaa rahalla, kun ei jaksa, niin ei jaksa.
        Itse olin vasta sairaalassa pitemmän aikaa, kun huonetta vaihdettiin, siellä oli huutava televisio täysillä, toinen potilas ei tuntunut tietävän tästä maailmasta.
        Kamalaa kohtalo, tulla kuulevana ja ymmärtävänä huoneeseen, jossa toiselta puuttuu tunne maailmasta.
        Surku sinällään. Kummallekin.

        MIlloin laitoshoito saadaan inhimilliseksi? Ei näillä näkymin ikinä.

        Me jokainen vaikutamme asioihin. Silmät sulkemalla ja uskaltamatta sanoa asioista on turha odottaa muutoksia. Asiakkaina voimme vaatia, työntekijänä kätemme/halumme uudistaa ovat usein sidotut. Laittakaamme itsemme likoon uhkauksista huolimatta!


    • Nyt jos koskaan olis nämä vanhukset joilla vielä järki pelaa -- Järjestettävä kotinsa niin että pärjää --laita mattojenalle liukuesteet
      Hanki hyvä purkin ja pullonavaaja . ja heitä kaikki turha roina pois -- se helpottaa siivoomistakin .

      hanki itsellesi hyvä sänky ja puhdas hyvä patja -- tiedän kuinka moni koittaa säästellä näistäkin tarpeellisista ,niinkun hyvästä sänkystä.

      Tutustuin Täälä Ruotsin -Suomalaisiin jotka ovat tullet nuorina ja tehneetkin pitkän työsaran ---naisia on jäänyt leskeksi .. Eivät osaa luopua isoista asunnoistaan , ja muuttaisivat uuteen pienempään ja hankkisivat hissisestä talosta . Niin minä tein n 10vuotta sitten . Lapsilla ei ollut siihenkään mitään sanomista . Itse olen tienannut ja sen itse myös käytän eläissäni.

      Nyt olen siinävaiheessa että vien vaatekeräyslaatikoihin hienoja vaatteitani jotka vaan roikkuu vuodesta toiseen vaatehuoneessa .
      Ne tarvittavat on vaan pidettävä ,-
      - Kenkiäkin on --niinkun yleensäkkin meillä naisilla - en nyt viitsi sanoa kuinkamonta paria --mutta pois vaan kun ei kaikki edes enään ole käytännöllisiä ,jalan mallikin on muuttunut , niinkun koko keho .

      Huomenna Tai oikeataan ihan kohta on minun esikoiseni Syntymäpäivä 60 vuotta täyttää -- onneksi on perinyt äidiltään sentään jotain jo --- hyvän terveyden . Poika sanoo että ei meinaa jäädä eläkkeellekkään ainakaan jos terveys pysyy samana , minäkin 65 v --sanoin itseni työpaikasta irti mutta halusivat että olisin jatkanut ,, se riitti minulle --
      Nyt laitan tätä omaa kotiani kuntoon -- jos sattuisin tuleen vanhaksi joskus.

      • yhä velkanen mies

        Olet sinä U M tiukka nainen ikävuosistasi huolimatta. Jos olist Tampereelle jäänyt, huonommasti olisi asiasi, arvelen.
        Olen pienillä tuloilla kituuttanut koko-Suomessa. Eläkekin jäi pieneksi. Jos mitä isompaa tarvii hankkia, lainaa siihen on otettava.


      • miiinali

        Samaa mieltä olen tuosta asumisesta. Mulle riittää hyvin kaksio. Yleiset tilat on järjestettävä niin, että on esteetön kulku. Mutta ihminenhän on enemmän kotona. Nykyään ei enää pitäisi hyväksyä asuntoja, joissa on paljon rappusia, ellei muuta, niin pikkuinen porras siellä täällä. Siinä nuorempikin helposti kompastuu. Asuntooni pääsee lastenvaunuilla ja rollaattorilla, jos on tarvis.


      • elämä on silloinkin eläm
        miiinali kirjoitti:

        Samaa mieltä olen tuosta asumisesta. Mulle riittää hyvin kaksio. Yleiset tilat on järjestettävä niin, että on esteetön kulku. Mutta ihminenhän on enemmän kotona. Nykyään ei enää pitäisi hyväksyä asuntoja, joissa on paljon rappusia, ellei muuta, niin pikkuinen porras siellä täällä. Siinä nuorempikin helposti kompastuu. Asuntooni pääsee lastenvaunuilla ja rollaattorilla, jos on tarvis.

        Entä jos liikuntakyky menee? Pötkötätkö vuoteessa, kuka nostaa ylös, hoitaa ravinnon tai sinut puhdistaa...tai kääntää kyljeltä toiselle. Neurologiset sairaudet aiheuttavat yllättäviä muutoksia omiin toiveisiin ja järjestelyihin. Hoitotahto tuo edes jotain, joihin omainen tai tuttu voi toiveet/vaatimukset vedota.


      • elämä on silloinkin eläm kirjoitti:

        Entä jos liikuntakyky menee? Pötkötätkö vuoteessa, kuka nostaa ylös, hoitaa ravinnon tai sinut puhdistaa...tai kääntää kyljeltä toiselle. Neurologiset sairaudet aiheuttavat yllättäviä muutoksia omiin toiveisiin ja järjestelyihin. Hoitotahto tuo edes jotain, joihin omainen tai tuttu voi toiveet/vaatimukset vedota.

        Nyt kun vielä on oma tahto tallella, teen kyllä hoitotestamentin siltä varalta, että liikkumiskyky menee totaalisesti. Esim. toispuolinen halvautuminen on tälläinen.
        Niissä tapauksissa potilaan tahdonmukaisesti hänet siirretään saattohoitoon.
        Mielestäni ei ole enää arvokasta elämää, jäädä toisten autettavaksi ellei todellisia paranemismahdollisuuksia ole olemassa.


      • -----
        capt.cöpenick kirjoitti:

        Nyt kun vielä on oma tahto tallella, teen kyllä hoitotestamentin siltä varalta, että liikkumiskyky menee totaalisesti. Esim. toispuolinen halvautuminen on tälläinen.
        Niissä tapauksissa potilaan tahdonmukaisesti hänet siirretään saattohoitoon.
        Mielestäni ei ole enää arvokasta elämää, jäädä toisten autettavaksi ellei todellisia paranemismahdollisuuksia ole olemassa.

        Moni syntyy vammaisena ja elää pyörätuolissa koko elämänsä.
        Minä en näe siinä mitään ihmeellistä.
        Usan presidentti oli neljä kauttaan pyörätuolilainen.

        Stephen Hawking, yksi maailman neroista, on myös.


      • miinali
        elämä on silloinkin eläm kirjoitti:

        Entä jos liikuntakyky menee? Pötkötätkö vuoteessa, kuka nostaa ylös, hoitaa ravinnon tai sinut puhdistaa...tai kääntää kyljeltä toiselle. Neurologiset sairaudet aiheuttavat yllättäviä muutoksia omiin toiveisiin ja järjestelyihin. Hoitotahto tuo edes jotain, joihin omainen tai tuttu voi toiveet/vaatimukset vedota.

        Halusin vain painottaa sitä, että oman kodinkin pitäisi olla sellainen, ettei esteitä ole. Se pitää ottaa huomioon jo suunnitellessa, ei sitten vasta kun liikkuminen on rajoitteista. Omalla kohdallani olen vapaasti siirrettävissä paikkaan, jossa minusta huolehditaan sitten kun se aika koittaa. Laitos on silloin kotini. Ei ole mitään järkeä siinäkään, että hoitajien aika kuluu autolla ajossa, kun asiakkaat asuvat siellä sun täällä. Se varmaan on mukavampaakin, kuin asiakkaan kanssa oleminen.


    • Tänään aamuTV:ssä Valviran edustaja oli vastaamassa toimittajan kysymyksiin kotona hoidettavien vanhusten hoitotyön valvonnasta. Salossa tapahtui pöyristyttävä rikos, jossa vanhuksen rahoja kavallettiin ja teon peittämiseksi yritys oli murhata 84 vuotias hoidettava.
      Täydellistä valvontaa ei nykyisellään millään pystytä takaamaan.. Hoitaja tekee yksin työtään hoidettavan luona. Mahtaisikohan videovalvonta olla asiallinen tekninen lisä parantamaan valvontaa. Siiihenhän tallentuu myös äänet

      Kapu:
      Kun halvaantuu toispuolisesti, ei elämä siihen lopu. Ainakin siihen aikaan kun itse olin mukana hoitamassa mm halvaantuneita ihmisiä heitä kuntoutettiin ja tuloksia saatiin. Halvaantua voi ihan omatoiminen potilas ja hän voi elää vielä vuosia sairastumisen jälkeen.
      Ansioitunut majalle mennyt professori Ilmari Ruikka, ylilääkärimme silloin, neuvoi kuinka halvaantuneen kuntoutus alkaa jo ambulanssissa. No se oli kuvaava ilmaus siitä että kuntoutus on saatava heti käyntiin eikä jätetä halvaantunutta vuoteeseen makaamaan ja kattoa tuijottamaan, puhumattakaan mistään saattohoitoon siirtämisestä. Saattohoitovoisi tulla pitkäksi.

      Voi kunpa nytkin olisi sellaiset resurssit ja hoidon tavoitteet. Halvaantunut tarvitsee intensiivisen kuntoutuksen, jossa on mukana osaston enkilökunnan lisäksi niin jumppari, toimintaterapeutti ja joskus myös puheterapeutti. Tehdään kotikäynti ja muutokset kotiin tarpeen mukaan, silloin kun suinkin on mahdollista. Sosiaalihoitajan osuus on hyvin tärkeä. Omaisten mukana ottaminen kuuluu luonnollsesti asiaan. Hoitajat osastolla auttavat ja opettavat potilaan itse pukeutumaan eikä häntä heti aleta syöttää.
      Suorastaan hoitovirhe on vuoteeseen jättåminen. Potilaat puetaan päivävaatteisiin ja lepäämään tietenkin pääsevät, mutta vain pedatulle petille. Päiväpeitto lämmikkeeksi.
      Halvauspotilasta kannattaa kuntouttaa. Laita Kapu siihen hoitotestamenttiisi että haluat halvaustapauksessa sinua kuntoutettavan. Sinä olet sisukas tyyppi ja varmasti riittää motivaatiota, kunhan ensi sokista selviät.

      • katleija.

        korjaan: vanhus myrkytettiin kuoliaaksi, ei siis ollut pelkkä yritys.


      • capt. cöpenick

        Tänä vuonna on ollut jo moneen kertaan merkkejä vasemman puolen halvaantumiskehityksestä.
        Kun vielä on voimia tallella, tähän kehitykseen on mahdollisuus vaikuttaa kehon verryttelyillä, sitten venytyksillä.
        Näillä on vasteensa aivoissa, siellä kiristää. Mennään aivan riskirajoilla. Tarkasteltava, hellitettävä. Selvennän: fyysisillä harjoituksilla voi vähentää halvaantumisvaaraa. On vähän pakko kun yksin asuu.


    • edistystä

      A-studio aloitti oikein hyvän ja toivottavasti tehokkaan kamppanjan hoivakotien parantamiseksi. Oli saatu jo paljon hyvää aikaan tuossa tamperelaisessa kodissa. Toivottavasti koko Suomessa tapahtuu muutosta.

      Kun ajattelee, miten monenlaisia ihmisiä työskentelee tällaisissa paikoissa, niin tuntuun kyllä mahdottomalta, että se toimisi kautta Suomen niemen.
      Valvonta pitäisi ainakin toimia.

      Toivoisin kuitenkin, että kaikki hoivakodit olisivat yhteiskunnallisia hoitopaikkoja. Ei ole oikein, että yksityiset ihmiset miljoonia hankkivat vanhusten kustannuksella. Loppukädessähän sen osan joutuvat veronmaksajat maksamaan, johon ei ikäihmisen eläke riitä. Siitä sitten sijoittajat kahmivat voittonsa.

      Rikkaat voivat olla yksityisissä ja maksaa, jos on varoissa varaa.
      Sellaisia hintoja ei yksikään vanhus kuluta hoivakodissa, mitä olen kuullut veloitettavan.

      Ruotsissakin amerikkalaiset yhtiöt omistavat hoivakoteja ja hoito on sitten, mitä on, kun pitää kiskoa suuria voittoja osakkeitten omistajille.

      • asun Ruotsissa täytyypä katsoa onko asiassa perää -- minkälaisia amerikkalaisia hoitokoteja sitten ne on -- kun hoitokin niin kurjaa -- mutta otanpa sitten taas yhteyttä kun tutkin asiaa --on nimittäin kiva tietää --jos sattuisin tarteeen .


    • lulaa

      Tässäpä tullaan asian ytimeen,jos tavan duunari esittää kehitysideoitaan työpaikallaan ei varmasti mene läpi ajatella siitä pitää tehdä televisio ohjelma jotta osataan kehittää selkeä johtamisongelma ja hoitajat asennevammaisia

      • Oliskoos näitä hoitajia koulutettava tuntuu siltä että kuntouttajia ei vaan ole .

        Nyt katsoin sen viimeisen ohjelman ,kuinka eräskin hoituri jolla oli kanssa kohta liikkumisvaikeuksia ,oli tosi liikapainoinen . Ei ollut ollenkaan siihen vanhusten kuntoiluun innostunut , enkä ihmettele kun hänenkin omakin liikkuminen oli varmaankin vaikeaa , Mieluummin istuu kavihuomeessa muidenkanssa .

        Niin asiaan , Hoitokodeissa olisi oltava eri hoitaja joka on perehtynyt kuntoutukseen . moni saadaan vielä liikkuvaksi ,kun annetaan mahdollisuus .
        On makuutettu vanhusta ja sitten istutetaan ilman minkäänlaista toimintaa , Moni vielä haluais ulkonakin päivittäin käudä . Ihan kun kotioloissakin .
        Vanhuksen on liikutettava itseään
        Jos on pariskunta , ei saa passuuttaa -- miehet usein tekevät sitä vanhasta muistista .


    • hoivat on

      Ensi kertaa uskalsi eilen illalla nukkumaan mennessä pyytää kosmiselta, että korjais minut sitten kun aika on täysi omaan punkkaani.
      Isäni kuoli paitojaan pestessään, enoni hiihtoladulle tuupertui hiihtoladulle, veljeni asuntovaunuunsa. Ehkä toiveeni toteutuu.

    • a p'

      Millainen on tilantesi hoivaton kun tuollaista pyytelet. kelle pyyntösi osoitat?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe