Securitas pahoinpiteli naista Itäkeskuksessa!

Tepi 81

Securitaksen vartijat ilmeisesti hyväksyvät naisten pahoinpitelemisen Itäkeskuksessa, vartijoiden toiminnasta ja kovista otteista on kirjoitettu jo aikaisemmin, mutta nyt on todisteena myös video.
Suomessa väkivalta on ilmeisen sallittua?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014092318689068_uu.shtml

52

1591

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rupuleille kyytiä

      Juoppokaksikko räyhännyt ja vastustanut kiinniottoa. Nyt sitten itkevät mukamas kovaa kohtaloaan. Vartijoille jaksamista, tiukka linja jatkossakin.

      • Jugi78

        Mikä juoppo? Kyse noin parikymppisestä nuoresta aikuisesta. Kyllä jokainen kihtyy tilanteessa, jossa sen oikeuksia poljetaan esimerkiksi, kun syyttömänä laitetaan maihin. (Varastettua tavaraa ei löytynyt).
        Vartijat olivat myös hakanneet miehen päätä hissin seinään ja nauraneet, ettei hississä ole kameroita. Kun nainen oli halunnut soittaa lapselleen, niin vartijat eivät olleer reagoineet muuten kun että, -täällä sinulla ei ole mitään oikeuksia!

        Kyseisten vartijoiden nimet ja osoitetiedot pitää saada julkisiksi!
        Vartijaväkivaltaa ei muuten saada kitkettyä.


      • Rupuleille kyytiä
        Jugi78 kirjoitti:

        Mikä juoppo? Kyse noin parikymppisestä nuoresta aikuisesta. Kyllä jokainen kihtyy tilanteessa, jossa sen oikeuksia poljetaan esimerkiksi, kun syyttömänä laitetaan maihin. (Varastettua tavaraa ei löytynyt).
        Vartijat olivat myös hakanneet miehen päätä hissin seinään ja nauraneet, ettei hississä ole kameroita. Kun nainen oli halunnut soittaa lapselleen, niin vartijat eivät olleer reagoineet muuten kun että, -täällä sinulla ei ole mitään oikeuksia!

        Kyseisten vartijoiden nimet ja osoitetiedot pitää saada julkisiksi!
        Vartijaväkivaltaa ei muuten saada kitkettyä.

        Ei se päihdeongelma ikää katso. Opetelkoot elämään ihmisiksi, niin välttyvät kiinniotoilta. Vartijoille jaksamista, tiukka linja jatkossakin.


    • eipäsjuupas

      Tuo ei todista muuta kuin mahdollisen tilannetta edeltäneen tapahtuman seurauksen. Vaikea kuvitella että ilman mitään syytä joku asiakas painettaisiin maahan. Mutta kukaanhan ei nyt vielä tiedä tapahtuman kulkua tarkemmin kun silminnäkijöitä ei kaiketi ole ilmaantunut. Näillä videoilla saadaan vaan kauhistuneita kommentteja ja eipäsjuupas-väittelyä.

      • mielenvikainset

        Kyllä sitä vaan tapahtuu olen itse nähnyt. Ei juopunuttakaan ole oikeus hakata.
        Täällä näytää olevan vammaisia kommentteineen.


    • oma valintaista

      Kunnon kansalaisia ei vartijat ahdistele, eikö tuo ole omasta elämän valinnasta kiinni, mitä haluaa. Epämääräisillä elintavoilla on omat haittapuolensa, kuten vartijat ja poliisi niskassa.

      • Vat

        Toi on paskaa toi, "kunnon kansalaisia ei vartijat ahdistele."
        Eikä huumepoliisi voi pyörittää huumerinkiä?


      • uppoava laiva

        Ai, ei vai ahdistele? Aika monta vuotta kyseisen firman työntekijät ovat pitäneet minua silmätikkuna, potentiaalisena varkaana ja ties minä. Seuraavat kaupassa aina minua erityisesti, vaikka minulla ei ole aikomuksenakaan varastaa. Olen ihan suhteellisen normaalin oloinen, siististi ja suhteellisen tavallisesti pukeutunut, rauhallisesti ja kiltisti käyttäytyvä kaupan maksava asiakas, useimmiten ilman minkäänlaisia päihteitä. Päihdeongelmaa minulla ei ole eikä myöskään rikostaustaa. Jos joskus otan lasillisen tai kaksi, käyttäydyn silti rauhallisesti ja vastuuntuntoisesti. Siitä huolimatta saan hyvin usein, useimmiten erittäin agressiivisesti käyttäytyvän vartijan perään. Ilman minkäänlaista syytä. Kerran olin eräässä ravintolassa keskellä päivää ystäväni kanssa ja ostimme yhdessä kuohuviinipullon. Siinä sitten siemailin rauhallisesti ja sivistyneesti sitä juomaa ja päätin lähteä vessaan, sain sitten ihan ko. firman vartijat perääni, ilmeisesti olin joku rauhaton päihdeongelmainen narkki, joka riehuu (todellisuudessa käyttäydyin todella asiallisesti, rauhallisesti ja olin myös maksava asiakas, mitään häiriötä en aiheuttanut)

        Alalle pitäisi saada psykologiset testit. Katselin tässä eräänä päivänä erästä ohjelmaa, missä mt-ongelmista kärsivä kouluttautui ko. alalle. Tietysti ihan kiva, että henkilöllä riittää intoa alalle, mutta mielestäni mt-ongelmainen ei ole alalle sopiva.

        Itsekin olen ollut vartija ja tiedän, että eräät firmat palkkaavat aivan tahalleen mahdollisimman huonoja vartijoita, vuorot jaetaan pärstäkertoimella ja sillä, kuka sattuu olemaan mahdollisimman huono. Sillä ei ole väliä, vaikka asiakas haukkuisi suoraan päin naamaa. Mitä huonompi vartija asiakkaan mielestä, sitä parempi työntekijä esimiesten mielestä. Mitä huonoiten motivoitunein vartija, sitä enemmän vuoroja tulee. Jos toivot työvuoroja, sinulta viedään kaikki työvuorot pois. Jos toivot vapaapäivää, sinulle laitetaan aivan varmasti työvuoro. Jos huomataan, että joku vartija on hyvä tai viihtyy kohteessa, hänet savustetaan ja tilalle laitetaan mahdollisimman huono ja osaamaton henkilö. Syrjintää ja rasismia myös esiintyy. Jotain on todella pielessä. Kuulostaa aivan Aarnio kakkonen keissille.

        Sellainen henkilöstö, millanen johto. Jos kapteeni on huono, käy niin kun Schettinolle, laiva uppoaa ja on ruosteessa.


      • tavistyyppi
        uppoava laiva kirjoitti:

        Ai, ei vai ahdistele? Aika monta vuotta kyseisen firman työntekijät ovat pitäneet minua silmätikkuna, potentiaalisena varkaana ja ties minä. Seuraavat kaupassa aina minua erityisesti, vaikka minulla ei ole aikomuksenakaan varastaa. Olen ihan suhteellisen normaalin oloinen, siististi ja suhteellisen tavallisesti pukeutunut, rauhallisesti ja kiltisti käyttäytyvä kaupan maksava asiakas, useimmiten ilman minkäänlaisia päihteitä. Päihdeongelmaa minulla ei ole eikä myöskään rikostaustaa. Jos joskus otan lasillisen tai kaksi, käyttäydyn silti rauhallisesti ja vastuuntuntoisesti. Siitä huolimatta saan hyvin usein, useimmiten erittäin agressiivisesti käyttäytyvän vartijan perään. Ilman minkäänlaista syytä. Kerran olin eräässä ravintolassa keskellä päivää ystäväni kanssa ja ostimme yhdessä kuohuviinipullon. Siinä sitten siemailin rauhallisesti ja sivistyneesti sitä juomaa ja päätin lähteä vessaan, sain sitten ihan ko. firman vartijat perääni, ilmeisesti olin joku rauhaton päihdeongelmainen narkki, joka riehuu (todellisuudessa käyttäydyin todella asiallisesti, rauhallisesti ja olin myös maksava asiakas, mitään häiriötä en aiheuttanut)

        Alalle pitäisi saada psykologiset testit. Katselin tässä eräänä päivänä erästä ohjelmaa, missä mt-ongelmista kärsivä kouluttautui ko. alalle. Tietysti ihan kiva, että henkilöllä riittää intoa alalle, mutta mielestäni mt-ongelmainen ei ole alalle sopiva.

        Itsekin olen ollut vartija ja tiedän, että eräät firmat palkkaavat aivan tahalleen mahdollisimman huonoja vartijoita, vuorot jaetaan pärstäkertoimella ja sillä, kuka sattuu olemaan mahdollisimman huono. Sillä ei ole väliä, vaikka asiakas haukkuisi suoraan päin naamaa. Mitä huonompi vartija asiakkaan mielestä, sitä parempi työntekijä esimiesten mielestä. Mitä huonoiten motivoitunein vartija, sitä enemmän vuoroja tulee. Jos toivot työvuoroja, sinulta viedään kaikki työvuorot pois. Jos toivot vapaapäivää, sinulle laitetaan aivan varmasti työvuoro. Jos huomataan, että joku vartija on hyvä tai viihtyy kohteessa, hänet savustetaan ja tilalle laitetaan mahdollisimman huono ja osaamaton henkilö. Syrjintää ja rasismia myös esiintyy. Jotain on todella pielessä. Kuulostaa aivan Aarnio kakkonen keissille.

        Sellainen henkilöstö, millanen johto. Jos kapteeni on huono, käy niin kun Schettinolle, laiva uppoaa ja on ruosteessa.

        Uppoava laiva nimimerkki taitaa olla työstään potkut saaanut ja katkeroitunut ent vartija.


    • Bäri

      Jos tehtäisiin tutkimus, niin harva ihminen haluaa tai kaipaa vartijoita. Ja vartijoiden kunnioitus ihmisten keskuudessa on tosi alhaista, ihan syystä.

      • Bäri:
        " Jos tehtäisiin tutkimus, niin harva ihminen haluaa tai kaipaa vartijoita."

        En usko tuohon väitteeseesi. Luulen toisaalta, että ikäkin vaikuttaa asiaan. Jos jotain kaipaan, niin mennyttä turvallista aikaa, jolloin oli ainoastaan yövartijoita tehtaissa, mutta aika entinenhän ei koskaan...

        Nykyisellään olen tyytyväinen, että näkyviä vartijoita on, mutta mieluummin näkisin näkyviä, virkavastuulla toimivia poliiseja.
        Kesän lopulla oli Vartijat-niminen sarja telkassa, josta näki hyvin millaisessa ympäristössä esim bussikuskit joutuvat toimimaan öisin. Osa ihmisistä on niin sekaisin ja jopa vaarallisia ettei ilman vartijoita tulla toimeen.

        Lehdissä on ollut juttuja bussikuskien törkeistä pahoinpitelyistäkin, niin että vartijoidenkin apu on varmasti tarpeen. Tavallisen työntekijän ei pitäisi joutua pelkäämään arvaamattomia päihteidenkäyttäjiä työssään (esim sairaalan ensiapupolit)

        " Ja vartijoiden kunnioitus ihmisten keskuudessa on tosi alhaista, ihan syystä. "

        Hmm... ei minusta ole enkä tiedä ketään jonka mielestä näin olisi. Muitakin mielipiteitä tietysti on.


    • hyvä vartijat

      Näin kunnon kansalaisena minulla ei ole mitään vartijoita vastaan, kyllä he ovat varsin tarpeellisia nykyisessä yhteiskunnassa. Kaupungilla näkyy paljon epämääräistä ainesta, ja heiltä vartijat suojaavat meitä kunnon kansalaisia.
      Monenlaiset huumehörhöt ja muut varkaat ovat kauppiaiden riesana, ilman vartijoita ei homma enää toimisi.

    • vartija/enkelikoulu

      Vartijat ja poliisit ovat aivan tavallisia ihmisiä, ei vartijakoulutukseen tai poliisikouluun joudu käymään läpi mitään moraalisuustestejä. Aika monet hakeutuvat noille aloille juuri sen takia, että niissä pääsee käyttämään valtaa ja vieläpä sadistisesti. Onhan se nyt jo nähty videoista joissa poliisit hakkaavat maassa makaavia ihmisiä, ihan vain huvikseen. Kummallinen harhaluulo uskoa, että yksikään vartija tai poliisi ei voisi olla pahantahtoinen, mutta että kaikki heidän väkivaltansa uhrit ovat automaattisesti yhteiskunnan pohjasakkaa. Tämä ei ole mitään muuta kuin vallan oikeuttamista, jota edusti antiikin Kreikassa Trasymakhos. Hänen mukaansa se, jolla on valta, on aina oikeassa. Ehkäpä Hitlerkin oli siis oikeassa, ja hänen vastustajansa Stalin, ehkä myös Pol Pot oli oikeassa, ja Khomeini, Hunni Attila ja nykypäivän Irakissa ISIS.

    • kadman 77

      Aiheettakos ne poliisit sitten sakotti niitä? Piripäät joutuu teoista vastuuseen ja se on oikeutettua.

      • Juhis 9

        Mitenkä olisi luetunymmärtäminen? Perässä kun luki, ettei lasku ole lainvoimainen.


    • kamerat valvoo

      Ostarilla on valvontakamerat.
      Tyhmää jakaa vääristeltyä tietoa täällä.

      • Xanax

        Itäkeskus ja Itis ei ole ostari, vaan pohjoismaiden suurin kauppakeskus ja aluekeskus, jonka läpi menee päivittäin 120000 ihmistä.


    • jaahasssss

      Miksi vartijoita mollataan? "parempi ettei olisi" ai että voisit sikailla rauhassa? Ihan tavallisia ihmisiä nekin ovat. Jos vartija vetää turhaan turpaan ni saa syytteen. Eipä ne sellaista muita enempää tee. Tämä video ei kerro kellekään YHTÄÄN MITÄÄN. Poljetaan oikeuksia? Millä perusteella? Jos minä sanon sinulle, että poliisi on sika kun vei ajokortin, onko poliisi mielenvikainen ja alistaa minua? Taustat kuntoon kiitos. Kyllä ihmiset on tyhmiä. Häpeän ihmisrotua huhuh

    • asia on pässinlihaa

      Ei kukaan joudu vartijoiden kanssa mihinkään ristiriitaan syyttä suotta, se nyt on selvää kaikille perusihmisille. Epämääräinen aines joka roikkuu jossain metroasemilla, joutuu sitten vartijoiden häätämiksi, kokevat asian tietenkin omien oikeuksien loukkaukseksi. Vartijat tekevät noissa tapauksissa vain työtään, eli häätävät noita piripäitä pois nurkista kuseksimasta, tai muuten yleistä rauhaa häiritsemästä.
      Ainoastaan nuo epämääräiset yhteiskunnan elätit valittavat vartijoiden käytöksestä, koska kukaan muu ei koskaan joudu niiden kanssa tekemisiin.

      • Timppa 70

        Se ettet sinä joudu vartijoiden kanssa tekemisiin ei tarkoita, etteikö tulevat lapsesi voi joutua. Riippuen tietysti saatko koskaan naista.

        Vartijaväkivalta on jatkuvasti lisääntyvä ongelma, johonka on puututtava ajoissa.
        Kaupungin mittakaavassa Helsinki on yksi euroopan valvotuimmista kaupungeista ja jossain vaiheessa toiminta alkaa polkemaan ihmisen yksityisyyttä. Kukaan ei tiedä tarkalleen paljonko Helsingissä on esimerkiksi valvontakameroita ja mitä kaikkea valvotaan.
        Myös Helsingin käräjäoikeuden linja vartijoita kohtaan on muuttunut, joka näkyy myös vartijoiden saamissa pahoinpitelytuomioissa. Tuomiot ovat silti alakanttiin huomioidessa, että tekijänä on järjestystä ylläpitävä henkilö.

        Esimerkki, jossa metrovartija syyllistyi siideriä juoneen miehen rajuun pahoinpitelemiseen. Tapauksessa on selvästi käytetty suunnitelmallisuutta, pahoinpitely tapahtui hississä joissa yleensä ei ole kameroita, vaikka tässä tapauksessa onneksi oli. (HSL on asentanut piilokameroita hisseihin töhrijöiden takia). Vartija kertonut kuulusteluissa ja vielä oikeudessa uhrin käyneen hänen päälleen. Mitä olisi tapahnut kyseiselle uhrille, jos toinenkin vartijoista olisi lähtenyt mukaan tarinaan, kuten niin useasti käy. Vartijat kertovat saman tarinan, pahinpitelyt tapahtuvat katseiden ja kameroiden ulottumattomissa ja näin uhrista tehdään syntipukki.
        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/metron-vartija-pahoinpiteli-siiderimiehen-hississa/3405970
        Todennäköisesti, jos tässäkin tapauksessa toinen vartijoista olisi ollut lojaali työkaveriaan kohtaan, olisi kyseinen uhriksi joutunut mies maksamaan pahoinpiteliälle korvauksia.
        Se tästä systeemistä tekee sairasta!


      • ei yleistetä
        Timppa 70 kirjoitti:

        Se ettet sinä joudu vartijoiden kanssa tekemisiin ei tarkoita, etteikö tulevat lapsesi voi joutua. Riippuen tietysti saatko koskaan naista.

        Vartijaväkivalta on jatkuvasti lisääntyvä ongelma, johonka on puututtava ajoissa.
        Kaupungin mittakaavassa Helsinki on yksi euroopan valvotuimmista kaupungeista ja jossain vaiheessa toiminta alkaa polkemaan ihmisen yksityisyyttä. Kukaan ei tiedä tarkalleen paljonko Helsingissä on esimerkiksi valvontakameroita ja mitä kaikkea valvotaan.
        Myös Helsingin käräjäoikeuden linja vartijoita kohtaan on muuttunut, joka näkyy myös vartijoiden saamissa pahoinpitelytuomioissa. Tuomiot ovat silti alakanttiin huomioidessa, että tekijänä on järjestystä ylläpitävä henkilö.

        Esimerkki, jossa metrovartija syyllistyi siideriä juoneen miehen rajuun pahoinpitelemiseen. Tapauksessa on selvästi käytetty suunnitelmallisuutta, pahoinpitely tapahtui hississä joissa yleensä ei ole kameroita, vaikka tässä tapauksessa onneksi oli. (HSL on asentanut piilokameroita hisseihin töhrijöiden takia). Vartija kertonut kuulusteluissa ja vielä oikeudessa uhrin käyneen hänen päälleen. Mitä olisi tapahnut kyseiselle uhrille, jos toinenkin vartijoista olisi lähtenyt mukaan tarinaan, kuten niin useasti käy. Vartijat kertovat saman tarinan, pahinpitelyt tapahtuvat katseiden ja kameroiden ulottumattomissa ja näin uhrista tehdään syntipukki.
        http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/metron-vartija-pahoinpiteli-siiderimiehen-hississa/3405970
        Todennäköisesti, jos tässäkin tapauksessa toinen vartijoista olisi ollut lojaali työkaveriaan kohtaan, olisi kyseinen uhriksi joutunut mies maksamaan pahoinpiteliälle korvauksia.
        Se tästä systeemistä tekee sairasta!

        No ei tuosta voi yleistää koko ammattikuntaan kuuluvaksi tätä pahoinpitelyä. Hyväksyttävää se ei tietenkään ole. Toisella vartijalla oli moraali kohdallaan todistaessaan työkaveriaan vastaan.


    • Timppa 70

      Toinen hyvä esimerkkitapaus vartijoiden harjoittamasta väkivallasta on alkuvuodelta, jolloin Iltasanomat julkaisi videon Rautatieasemalta, missä vartijat hakkasivat 17-vuotiaan teinipojan päätä kovaan betoniseinään.
      http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288670405275.html

      Tapauksesta erityisen härskin tekee se, että toisella kerralla poika oli jo raudoitettuna, jolloin tapaus mielestäni on törkeä pahoinpitely. Vartijat varmasti hyvin tiedostavat tilanteessa, että takaraivon ja pään lyöminen kovaan betoniin voi aiheuttaa aivoveren vuodon ja pahimmassa tapauksessa jopa kuoleman. Lievemmissä tapauksessa laukaista elinikäiset traumat tai epilepsian.

      Mikään ei oikeuta kiinniotetun fyysiseen pahoinpitelemiseen, tai vaarantamaan tämän henkeä. On tosi valitettava totuus, kuinka moni suomalaisista tämän kuitenkin sallii.

    • vartijoille valtaa

      Noissa tapauksissa vartijat kurmuuttavat juuri yhteiskunnan pohjasakkaa, ei tavallisa kansalaisia. Lakihan on meillä lepsu, eikä anna virkavallalle mahdollisuuksia muuta kuin sormi pystyssä kieltää rikollisia tekemästä rikoksia. Vartijoilla on vielä vähemmän oikeuksia, ja tapaukset missä vartijat ylittävät valtuutensa, johtuvat pitkälti juuri siitä. Nämä hampuusit sylkevät vartijoita silmille, ja kun vartija provosoituu ja antaa aiheesta hiukan runtua, niin johan syytetään ja haastetaan käräjille.

      Eduskunnan pitäisi kiireesti muuttaa lakeja noilta osin.

      • Xanax

        Yhteiskunnan kuuluukin jakautua eri osa-aloille, joilla on kaikilla yhtä suuri merkitys yhteiskunnassa. On melko narsistinen piirre pitää itseään muita tärkeämpänä.


      • ihme lässytystä
        Xanax kirjoitti:

        Yhteiskunnan kuuluukin jakautua eri osa-aloille, joilla on kaikilla yhtä suuri merkitys yhteiskunnassa. On melko narsistinen piirre pitää itseään muita tärkeämpänä.

        "kaikilla yhtä suuri merkitys yhteiskunnassa" Niin että juopoilla, nisteillä ja kaikilla yhteiskunnan eläteillä yhtä suuri merkitys, kuin töissä käyvillä veronmaksajilla.
        Tässä yhteiskunnassa 60.000 parastuloista maksaa 16% tuloveroista. Niillä elätetään ne penkille sammuneet alkoholistit. Mitä merkitystä, paitsi riesaa, on noista jotka eivät edes töihin kykene ?


      • Xanax
        ihme lässytystä kirjoitti:

        "kaikilla yhtä suuri merkitys yhteiskunnassa" Niin että juopoilla, nisteillä ja kaikilla yhteiskunnan eläteillä yhtä suuri merkitys, kuin töissä käyvillä veronmaksajilla.
        Tässä yhteiskunnassa 60.000 parastuloista maksaa 16% tuloveroista. Niillä elätetään ne penkille sammuneet alkoholistit. Mitä merkitystä, paitsi riesaa, on noista jotka eivät edes töihin kykene ?

        Suomi ei ole koskaan ollut pelkkien kovatuloisten yhteiskunta, pelkästään köyhyysrajan alapuolella olevia on 120000 ihmistä. Lisäksi seuraavalle kymmenelle vuodelle ennustettu entistä kehnompia talousnäkymiä, jolloin työttömyys tulee lisääntymään huomattavasti, samoin lomautukset ja halpatyövoiman palkkaus ulkomailta.
        Ihmiset eivät tee eri alueiden "ghettoutumista", vaan eriarvoisuus ja kahtiajakoisuus. Ruotsin Rosengård on tälläisestä alueesta hyvä esimerkki, jossa työttömyys ja nuorten turhautuminen on paisuneet käsistä.
        Vartijat eivät uskalla Rosengårdiin, Poliisi ei mene kun tuplamiehityksellä tai mellakkayksikön saattelemana, palokunta ei mene pienien tulipalojen takia koko alueelle, posti on joutunut palkkaamaan alueen nuorisojengejä töihin, koska normaalit postinjakajat ei uskalla alueelle.
        Mutta mistä kahtiajako johtuu ja on lähtöisin, niin ihmisten omista asenteista.
        Jos et kunnioita muita, niin kuinka oletat muiden kunnioittavan sinua.


      • inhimillinen oikeus
        ihme lässytystä kirjoitti:

        "kaikilla yhtä suuri merkitys yhteiskunnassa" Niin että juopoilla, nisteillä ja kaikilla yhteiskunnan eläteillä yhtä suuri merkitys, kuin töissä käyvillä veronmaksajilla.
        Tässä yhteiskunnassa 60.000 parastuloista maksaa 16% tuloveroista. Niillä elätetään ne penkille sammuneet alkoholistit. Mitä merkitystä, paitsi riesaa, on noista jotka eivät edes töihin kykene ?

        Alkoholisteja ja narkkareita on myös hyvätuloisissa työssäkäyvissä sekä ihan niissä kaikista kovatuloisimmissakin. Työssäkäyvä voi olla yhtä hyvin narkki tai alkkis. Itseasiassa työttömällä alkkiksella ei ole oikeasti edes varaa ostaa samalla tavoin viinaa tai kalliita huumeita kuin kovapalkkaisilla. Ja mitäs sitten jos joku on humallassa? Kyllä humalassa olevallakin on oikeus esim. kävellä kadulla rauhassa tai olla inhimillisesti sellissä. Työssä käyväkin voi ottaa vapaapäivänä, viikonloppuna tai töiden jälkeen kovat kännit ja sammua puiston penkille. Puiston penkit ovat sitä varten, että jokaisella on oikeus käyttää niitä. Viinan juominen ei myöskään ole rikos Suomessa.

        Työn voi myös menettää itsestä riippumattomista syistä esim. muiden ihmisten kateuden, vihan, ennakkoluulojen, työpaikkakiusaamisen, syrjnnnän, YT-neuvotteluiden tai vaikkapa vain sen takia, että työsuhde oli määräaikainen tai pomon kaveri/sussu/sukulainen piti saada juuri sinun tilalle.


    • Oktoberi

      Tämän päivän lööpeissä taas uusi esimerkki vartijoiden todella lapsellisesta ja ala-arvoisesta toiminnasta, joka kertoo täysin millä tasolla nämä pojat ja niiden puolustajat ovat henkisesti.

      Vartija töhri sammuneen miehen kasvoihin kuvion ja lähetti tilanteesta kuvia tutuilleen.
      http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014092518690993_uu.shtml

      Siis ei Helv... Ja sama vartijointiliike lööpeissä kahden päivän sisällä.
      Nyt olisi hallituksen todellakin aika puuttua vartijoiden saaman koulutusjakson pituuteen. Työ jossa saa ns. luvanvaraisesti käyttää voimaa, niin vaatii vähintääkin 1-1,2v koulutuksen, joka varmasti karsii myös tämä virhevartijat pois, tai ainakin suurimmaksi osaksi.

      • Yhden yksilön keskenkasvuisen tasolle jäänyttä anteeksiantamatonta toimintaa videossa. Hyvä että jäi kiinni ja sai potkut.

        Silti: tämäkään ei ole mikäään syy yleistää, että koko ammattiryhmä olisi asiatonta sakkia. En muista nähneeni yhtään kirjoitusta siitä, kuinka vartija on toiminut asiallisesti. Pelkällä läsnäolollaan tuonut turvallisuutta. Kuinka on osannut hillitä hermonsa vaikka joku sekopää on tullut röyhkeästi päälle. Ja kuinka monesti sitä onkaan kaivannut, että se poliisi tai vartija olisi näkösällä, kun joku raivopää alkaa mesoamaan.

        Sellaisia ei revitellä täällä, koska se ei ole mediaseksikästä. Se on kuitenkin normaalia työtä sille yksittäiselle vartijalle, joka ei ole ansainnut lokaa päällensä.


      • Xanax
        traveller111 kirjoitti:

        Yhden yksilön keskenkasvuisen tasolle jäänyttä anteeksiantamatonta toimintaa videossa. Hyvä että jäi kiinni ja sai potkut.

        Silti: tämäkään ei ole mikäään syy yleistää, että koko ammattiryhmä olisi asiatonta sakkia. En muista nähneeni yhtään kirjoitusta siitä, kuinka vartija on toiminut asiallisesti. Pelkällä läsnäolollaan tuonut turvallisuutta. Kuinka on osannut hillitä hermonsa vaikka joku sekopää on tullut röyhkeästi päälle. Ja kuinka monesti sitä onkaan kaivannut, että se poliisi tai vartija olisi näkösällä, kun joku raivopää alkaa mesoamaan.

        Sellaisia ei revitellä täällä, koska se ei ole mediaseksikästä. Se on kuitenkin normaalia työtä sille yksittäiselle vartijalle, joka ei ole ansainnut lokaa päällensä.

        Itseasiassa on ainakin yksi tapaus, jossa vartija toimi esimerkillisesti riskeeraten oman henkensä miehen pelastamiseksi. Hatunnosto tästä!
        Mutta olen varma myös, että harva vartijoista on valmis tekemään saman toisen ihmisen puolesta, vaikka se kuuluu heidän työnkuvaan.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014051618308021_uu.shtml


      • Xanax kirjoitti:

        Itseasiassa on ainakin yksi tapaus, jossa vartija toimi esimerkillisesti riskeeraten oman henkensä miehen pelastamiseksi. Hatunnosto tästä!
        Mutta olen varma myös, että harva vartijoista on valmis tekemään saman toisen ihmisen puolesta, vaikka se kuuluu heidän työnkuvaan.
        http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014051618308021_uu.shtml

        " Mutta olen varma myös, että harva vartijoista on valmis tekemään saman toisen ihmisen puolesta, vaikka se kuuluu heidän työnkuvaan. "

        Niin... mistä tuon varmuuden olet saanut? Sellainen on todennäköisesti tapaus- ja tilannekohtaista ja vastaavassa tilanteessa ihmisen itsesuojeluvaisto toimii mahdollisesti estäen vastaavan pelastustoiminnan. Tuskinpa työnkuvaan kuitenkaan kuuluu metrojunan eteen heittäytyminen.

        Minusta ei olisi lainkaan tuomittavaa jättää hyppäämättä vauhdilla saapuvan metron eteen vaikkakin olisi tarkoitus pelastaa joku siitä alta.

        Hyppäämättä jättäjän tilannearvio saattaisi olla erilainen ja sellaisenaan hyväksyttävä. Kenenkään ei tarvitse henkeään uhrata tai saattaa alttiiksi, vaikka työnimike olisikin vartija. Hienosti kuitenkin toimittu kyseiseltä vartijalta ja onneksi tilanne päättyi hyvin.


      • tosijuttu on

        Kilpailevan yrityksen vartija kuvasi minua kerran Lidlissä kun olin asiakkaana. Otti kännykällään työaikana ja työvaatteissa kuvia minusta ja talletti puhelimelleen. Minneköhän lähettänyt ja miksi?


    • Kyllästynyt olen!
      • Mikä asenteellisuus? Mikä keskustelun ohjaaminen?
        En hyväksy väkivaltaa. En myöskään hyväksy kiusaamista jota eräänlaista on juuri yleistäminen.

        Tuosta videosta: siinä on kolme kohtaamistarinaa vartijoiden kanssa, joista yhdessä näytetään tositilanteen loppuosa eli se, joka yleensäkin näytetään; lopputulos aiemmin alkaneesta tilanteesta. Näinhän nämä näyttävät aina menevän. Ulkopuoliset ihmiset sattuvat paikalle ja kuvaavat kiinnostuneina kun ns "tilanne on päällä" ja sitten sitä levitellään ja syyllistetään koko ammattikunta kysymättä mistä kaikki alkoi. Jostain syystä haluat tätä videoklippiä levittää kyseenalaistamatta ja todistamatta mistä kaikki alkoi.

        Kaksi muuta video-otosta on oletettujen tapausten toisen osapuolen kertomuksia. Puuttuu siis toisen osapuolen kertomukset. Jokainen uskoo mitä tahtoo.

        Omasta mielestäni asenteellista on juuri esitellä näitä eri (yli 5 vuotta vanhojen) tilanteiden lopputapahtumia kyseenalaistamatta.

        Mitä pitäisi tehdä?

        Kaikissa kiinniottoa seuraavissa ihmisten säilytystiloissa pitäisi olla kattavat ja viranomaisten hyväksymät valvontakamerat, joiden avulla voidaan toteennäyttää tapahtumat.

        Näiden valvontakameroiden tallenteet pitäisi mennä poliisiviranomaisten tiedostoihin ja niitä myös pistokokeenomaisesti seurata poliisin taholta eikä jättää niitä esim mahdollisen valvontayrityksen haltuun ja niiden seurantaa vain niihin tilanteisiin, kun säilöönotettu vaatii niitä tutkittaviksi.

        Mieluummin aina poliisi paikalla, kuin valvontayritys.

        Toiminnan tehostamisesta poliisien puuttuminen johtuu; poliisi on kalliimpi ja vartija halvempi.
        Lisänä vielä kilpailutus jolla hinnat painetaan alas niin vartijat ovat mahdollisimman pienipalkkaisia ja elämänkokemukseltaan vähäisiä nuoria, joillla ei ole eväitä halllita monimutkaisia tilanteita.
        Moniko on nähnyt aikuisia ( 40 vee) ihmisiä vartijoina? Miksi ei?
        Tilanteetkin johtunevat paljolti myös ihmisten syrjäytymisestä sekä käytöstapojen puutteesta.


      • 16+17

        hei, tulipa mieleeni että onkos tolta kiinniotetulta mieheltä videossa kukaan kysynyt saako hänen kuvaansa julkaista ja levitellä missään. Aika nöyryyttävä tilanne. Jos itseäni ajattelisin samassa tilanteessa niin empä haluaisi naamani näkyvän missään. Eli videoijat ottakoot huomioon myös tämän ennen kuviensa levittelyä. Onko edes lailliosta levitellä kasvokuvia ilman lupia?


      • Fikur
        16+17 kirjoitti:

        hei, tulipa mieleeni että onkos tolta kiinniotetulta mieheltä videossa kukaan kysynyt saako hänen kuvaansa julkaista ja levitellä missään. Aika nöyryyttävä tilanne. Jos itseäni ajattelisin samassa tilanteessa niin empä haluaisi naamani näkyvän missään. Eli videoijat ottakoot huomioon myös tämän ennen kuviensa levittelyä. Onko edes lailliosta levitellä kasvokuvia ilman lupia?

        Julkisella paikalla kuvaaminen on laillista, joka koskee kaikkia paikkoja mihinkä ihmisillä on vapaa pääsy. Videoiden ja kuvien levittämisessä on noudatettava hyvää etiikkaa, jos ne koskevat yksityisiä henkilöitä. Vartijoiden ja niiden kuvien sekä videoiden levittäminen on sallittua, koska eivät tilanteessa ole yksityisen ihmisen asemassa.


      • Fikur kirjoitti:

        Julkisella paikalla kuvaaminen on laillista, joka koskee kaikkia paikkoja mihinkä ihmisillä on vapaa pääsy. Videoiden ja kuvien levittämisessä on noudatettava hyvää etiikkaa, jos ne koskevat yksityisiä henkilöitä. Vartijoiden ja niiden kuvien sekä videoiden levittäminen on sallittua, koska eivät tilanteessa ole yksityisen ihmisen asemassa.

        Kysyjähän kirjoitti siitä siviilimiehestä eikä vartijoidta. Minustakin on kyseenalaista levitellä taviskansalaisen naamakuvaa tällaisessa tilanteessa. Itse en omaa naamaani haluaisi leviteltävän somessa vastaavassa tilanteessa. Somessa asiat myös vääristyvät jopa tunnistamattomiksi. Juuri oli lehdessä että thaimaalaiset marjanpoimijat olisivat syöneet kylän kissan ja kadonnet koiratkin. Poliisi tutki ja löysi kissan sotkeutuneena naruihin . Niin että malttia myös siviilihenkilöiden kuvien levittelyille kysymättä ensin henkilön lupaa.


    • järkytys

      Itse tulin viime talvena yövuorosta n.5.30 aamulla, kun rautatieaseman vartijakopperosta kuului seinän läpi hirveää suoraa kivun ja avunhuutoa. Paikalla oli myös poliisiauto, mikä herätti kyseenalaisia ajatuksia. Jäin kauemmaksi pois tolaltani seuraamaan ja kävelin uudestaan 15min päästä ohi. Huuto kuului vaimeampana ja jonkun ajan päästä ei kuulunut mitään. Aikaa kului ja paikalle tuli ambulanssi, johon mies kannettiin jalat edellä paareilla. Lähemmäs en uskaltanut kauhuissani mennä. Vieläkin muistan sen huudon.

      • hirveetä siis

        Hui sentää,,


    • Piskit

      On melko suuri virhe ajaa Suomea Ruotsin malliin, jossa vastakkainasettelu on aiheuttanut lukuisia yhteenottoja ja mellakoita ympäri maata. Jossa lähiöistä on muodostunut niin väkivaltaisia, ettei edes palokunta uskalla mennä sinne.
      Vasta hiljan Securitas vai G4S kieltäytyi vartijoimasta Rinkebyn lähiössä, Tukholmassa. Rakennusfirma joutui jättämään kerrostalon rakentamisen turvallisuussyistä ja apteekki jouduttiin lopettamaan, koska lääkkeiden kuljetusta lähiöön ei voitu turvallisesti taata. Jossakin vaiheessa SL kieltäytyi ajamasta bussejaan Rinkebyn läpi, koska kuljettajien turvallisuutta ei pystytty takaamaan.
      Rosengårdissa, Malmössä taas ihmiset saavat asua jatkuvassa pelossa yhteenotoilta, eikä edes Poliisi mene alueelle ilman mellakkayksikön turvaamista.
      Myös Ruotsin posti on ajoittain lakkauttanut jakelun alueelle, sekin turvallisuussyistä.
      Mutta mistä kaikki tämä on saanut alkunsa, niin ihmisten turhautumisesta, polkemisesta ja vastakkainasettelusta. Jos Helsingin lähiöt olisivat mittasuhteessa samaa kokoluokkaa, kun Tukholmassa, niin todennäköisesti samallaista olisi odotettavissa täälläkin.

    • Talee
      • mamukriittiset töis

        Anna hullulle valtaa niin se ottaa siitä kaiken ilon irti.

        Sama pätee ns maahanmuuttokriittisiin joista pari on näköjään saanut duunia saksasta.


    • ota omena

      ei pk-seudulla mitään vartijaväkivaltaa ole. Paitsi joidenkin mielikuvituksessa, olen huomannut.

      • Yanni

        Hahahahah. Ei varmaan myöskään vartijavihaa, ihan tuulesta temmattua.


    • Roskaväki_elämöi

      Uutisessa mainittu pirihuora kaltaisineen tulisi välittömästi siivota katukuvasta.

    • nellanelly

      Securitaksen vartija raiskas mut myyrmannin vessas vuos sitte. On vieläki töis. Eikä kukaan tiiä, mitä teen asialle ahdistaa mennä myyrmannii oon vasta 13v silloku se tapahtu olin kakstoist. Se vartija on vaalea hiuksine noin 180cm pitkä hoikka.

    • Anonyymi

      Kohta tulee nettiin video missä Itäkeskuksen Securitaksen vartija joka esiintyy Suomalaiselle vanhalle herralla Mamuna. Hän sanoo että miltä tuntuu kun Mamu vääntää sun sormen paskaksi. Raukka ei tajunnut että häntä kuvattiin alusta asti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Sitten ihmetellää kun joku alkaa ampumaan.

      • Anonyymi

        No ei todellakaan ala ampumaan


    • Anonyymi

      eikös ole hyvä että on pelote kaduilla mamuille ja kaikille muille myös

      kyllä ne epäselvät asiat puidaan oikeudessa

      Odin pelasti poliisit 2015?

    • Anonyymi

      joka kulmalle pystyviä vartijoita kiitos

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1818
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1809
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      76
      1592
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1128
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe