KELA:n ilmoitus

hyvä hallintotapa

Sain kelalta ilmoituksen, etten ole oikeutettu työttömyyspäivärahaan 14. 10 alkaen.

Perusteluna että: Teillä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen 14.10. 2014 alkaen, koska työnantajallenne maksetaan korkeinta palkkatukea tai muuta työmarkkinatukimäärärahoista rahoitettavaa palkkatukea.

Lainkohdat: Työttömyysturvalaki 7 luku 1§ 4 mom.

Lisäksi päätöksestä valitusositus Kelaan.

Kela on antanut ko. lausunnon koska on saanut te- keskukselta ilmoituksen. LAUSUNTO : Hakijalla ei ole oikeutta työttömyysetuuteen, koska hänen työhakemuksensa ei ole ollut voimassa 14.10.2014 lukien ( TTL 2 luku 1§ )

Perustelut : Hakija palkkatuettuun työhön ****** firmaan ajalle 14.10. 2014 - 13.01 2015 ajalle.

Totta tässä on siis se että palkkatukea on haettu ja se on myönnetty, mutta ei ole olemassa työsopimusta firman ja työntekijän välillä. Palkkatukea on haettu että työlistymisen kynnys alentuisi, mutta ei sitten kuitenkaan ole tehty työsopimusta että työt alkaisivat.

Eli onko laillista ja hyvää hallintotapaa viranomaisilta ruveta pitämään myönnettyä palkkatukea työsopimuksena, ja tämän perusteella evätä tuet 14.10.2014 lukien vaikka minulla ei ole sitä työsopimusta, että työt alkaisivat silloin 14.10.2014 alkaen.

16

533

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luuh
      • 167-176

        Palkkatuen maksaja vaatii kirjallisen työsopimuksen vaikka työsopimuslaki ei sitä vaadi ja vain tosi hölmö nykyaikana suostuu suulliseen sopimukseen. Koskee myös työnantajia, esim. koeaikapurku on mahdoton koska ei voi todistaa että koeajasta on sovittu, ilman sopimista kun koeaikaa ei ole, ja on paljon muitakin syitä.


    • hyvä hallintotapa

      Tässä on semmoinen homma että soitin työnantajalle toissa päivänä , jolle tuo palkkatuki on myönnetty minun työllistämiseksi.

      Sekä työnantaja että minä olemme sitä mieltä että meidän välillä ei ole työsopimusta.

      On vain tuo valtion myöntämä palkkatuki jota te-keskus pitää ( vastoin lakia ? ) työsopimuksena ja on sen vuoksi aloittanut toimenpiteet että tuo työmarkinatukeni loppuu 13.10.2014.

      Vielä ihmeellisemäksi asia muuttuu kun olen saanut selville että te-keskus ei pidä tuota myönteistä palkkatukipäätöstä työsopimuksena työnantajan suuntaan, ( näin työnantaja esitti kun tiedustelin asiaa ) vaan ainoastaan minun reppanan pätkätyöläisen suntaan ja on tehnyt toimet että työmarkkinatukeni loppuu 13.4.2014 tuon myönteisen palkkatukipäätöksen johdosta.

      Tuntuu aika ihmeelliseltä että kun on aloitteellinen työllistymisensä suhteen niin sitä kitokseksi viranomaiset vetää maton jalkojen alta 13.10 ja lopettaa päivärahan maksun eikä minulla ole mitään työsopimusta.

      • 9+6

        Logiikka tuossa on se, että työmarkkinatuki ja palkkatuki ovat toisensa poissulkevia, molempia eivät voi olla samanaikaisesti. Kun palkkatuki alkaa 14.10, niin työmarkkinatuen on päätyttävä edellisenä päivänä.


    • hyvä hallintotapa

      Tuo valtion myöntämä palkkatuki on teoreettinen, niin kauan, kuin työt todellisesti alkaa ja sitä haetaan taannehtivasti, kun palkkaa on maksettu, ja saaja ja hakija on työnantaja.

      Työt taas eivät voi alkaa 14.10. 2014 kun minulla ja työnantajan välillä ei ole työsopimusta. Kukaan ei maksa kenellekkään palkkatukea, ellei työt tosiasiassa ala.

      Eli 14.10 alkaen en saa mistään rahaa. Kela on evännyt päivärahan tuon myönteisen palkkatukipäätöksen takia.

    • 167-176

      "Perusteluna että: Teillä ei ole oikeutta työmarkkinatukeen 14.10. 2014 alkaen, koska työnantajallenne maksetaan korkeinta palkkatukea tai muuta työmarkkinatukimäärärahoista rahoitettavaa palkkatukea.
      Lainkohdat: Työttömyysturvalaki 7 luku 1§ 4 mom."

      Alla kyseinen lainkohta. Eli ei tuollaista 4. monettia löydy, tuskin on koskaan ollutkaan, ja 2. momenttikin on kumottu tämän vuoden alussa jossa muistaakseni oli tuo kohta ettei soviteltua päivärahaa saa jos työnantajalle maksetaan korkeinta palkkatukea. Tuon saman asian kertoi myös TE-toimiston virkailija minulle keväällä puhelimessa, eli sen että soviteltua päivärahaa SAA vaikka työnantajalle maksetaan korkeinta palkkatukea. Kysy nyt ihan ensiksi Kelalata sitä miksi noudattavat tämän vuoden alussa kumottua lakia?

      Ja muutenkin tuossa jutussa tuntuu kaikki asiat olevan pielessä.

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#L7P1
      "1 § (22.12.2009/1188)
      Oikeus työmarkkinatukeen

      Työmarkkinatukeen on oikeus työttömällä:

      1) joka ei täytä työssäoloehtoa; tai

      2) jonka oikeus työttömyyspäivärahaan on päättynyt 6 luvun 7 tai 9 §:ssä säädetyn enimmäisajan täyttymisen vuoksi; ja

      3) joka on taloudellisen tuen tarpeessa (tarveharkinta).

      2 momentti on kumottu L:lla 20.12.2013/1049."

    • 9+6

      Mitä ihmeen sähläämistä teillä on?

      Pääsääntö on että palkkatukia haetaan sille ajalle kun työntekijä on töissä. Eikö työnantaja sitten aio palkata sinua 14.10. alkaen? Jos näin on niin sitten pitää pakkatuen alkamista lykätä, jolloin saat työmarkkinatukea lykkäysajalta.

      Kun olet ollut yhteydessä työnantajaan niin mitä olette puhuneet aloittamisesta? Oletko kysynyt Kelasta neuvoja?

      "Työt taas eivät voi alkaa 14.10. 2014 kun minulla ja työnantajan välillä ei ole työsopimusta." Höpönhöpön, yleensä työsopimus tehdään ensimmäisenä työpäivänä. Ilmoita työnantajalle että haluat aloittaa työt ensimmäisenä palkkatukipäivänä. Onhan tuossa vielä pari viikkoa aikaa tehdä sopimuskin, jos molemmat osapuolet niin haluavat.

    • hyvä hallintotapa

      Kiitos 167-176 tuosta lakitietoudesta. Voin käyttää sitä valituksessani.

      9 6 )

      En tiedä palkkaako työnantaja 14.10 alkaen. En ole ennustaja.

      Kävin tosiaankin kelassa eilen. Käyttäydyin ihan sivistyneesti ja vain pari kertaa pyytelin anteeksi pientä kiihkoani ja ilmoitin että ymmärrän että syy ei varsinaisesti ole teidän, mutta teille se valitus pitää osoittaa.

      En kai minä nyt sentään voi luvatta mennä työnantajan tiloihin töitä tekemään. Pitää toki olla keskinäinen sopimus, että työt aloitetaan 14.10.2014

      Miksi alun alkaenkaan minulta piti evätä tuo työmarkkinatuki 14.10 alkaen. Työtön on itse ilmoitusvelvollinen töistään niin miksi viranomaisten piti sitten katkaista tuo työmarkinatuki kun tuo palkkatuen hakeminen jollekkin ajalle ei ole työsopimus.

      Mielestäni te-keskus on tehnyt virheen ( vakavuus? yleinen väärä käytäntö ? ) siinä kun on antanut lausunnon, etten ole työtön 14.10 alkaen ja tämä perustuen vain tuohon myönnettyyn palkkatukeen. TE-keskus varsin hyvin tietää että myönnetty palkkatukipäätös ei ole työsopimus joten miksi tuo tahallinen haitanteko heikommalle osapuolelle.

      • Kuka haki?

        "Tuo valtion myöntämä palkkatuki on teoreettinen, niin kauan, kuin työt todellisesti alkaa ja sitä haetaan taannehtivasti, kun palkkaa on maksettu, ja saaja ja hakija on työnantaja"

        No kuka sitä palkkatukea oikein on hakenut jo tässä vaiheessa, kun nyt olet sitä mieltä että sitä haetaan vasta taannehtivasti? Avaruuden pienet vihreät miehet?

        Tuskin se palkkatuki on on pyytämättä ja yllätyksenä tullut.


      • 167-176

        "Kiitos 167-176 tuosta lakitietoudesta. Voin käyttää sitä valituksessani."


        "Kysy nyt ihan ensiksi Kelalata sitä miksi noudattavat tämän vuoden alussa kumottua lakia?"
        Menisin Kelan toimistoon jakysyisin tuota suoraan sieltä päin naamaa ja suht selvällä ja kovalla äänellä.


    • hyvä hallintotapa

      Työnantajan pitää hakea palkatukea valtiolta ( TE-keskukselta ) jonkun palkkatukeen oikeutetun henkilön palkkaamiseen ennen töiden aloittamista.

      TE-keskus lähettää tiedon päätöksestään tuen hakijalle. Tässä tapauksessa päätös oli myönteinen hakeneelle yritykselle, joka haki tukea minun palkkamiseen.

      Tässä vaiheessa Te-keskus teki sen virheen, että lähetti Kelalle ilmoituksen minusta, että olen 14.10 alkaen työssä, enkä ole täten päivärahakelpoinen.

      Vaikka yritys saikin minun työllistämisestäni myönteisen palkkatukipäätöksen niin tämän yrityksen ja minun välillä ei kuitenkaan ole työsopimusta, että voisin aloittaa työt 14.10 alkaen.

      Tämä myönteinen palkkatukipäätös tarkoittaa sitä että kun yritys palkkaa minut ja maksaa minulle palkkaa ja valvonnan alla kaikki muut maksut, niin valtio antaa näitä maksettuja palkkakuluja vastaan tuota nyt jo periaatteen tasolla myöntämiään tukia.

      Ellei yritys palkkaa minua, niin se ei tietenkään saa mitään tukea.

      • Kuka haki?

        En nyt edelleenkään tajua mikä tässä on se ongelma ja miksi väännät tästä niin ison jutun. Yritys on hakenut tukea sinun palkkaamiseesi. Yritys on saanut tukea sinun palkkaamiseesi. Eikö se nyt ole sitten selvää että kyseinen yritys myös oikeasti palkkaa sinut?? Vai hakivatko he tukea jotenkin huvikseen? Mistä olet saanut käsityksen että he _eivät_ palkkaisi sinua?

        Onhan nyt Te-keskuksen voitava luottaa siihen että jos joku yritys hakee palkkatukea jonkun palkkaamiseen, niin henkilö oikeasti myös sitten aloittaa työt yrityksessä jos/kun tuki myönnetään. Ei kai Te-keskuksella ole aikaa soitella ympäriinsä yrityksiin ja kysellä että joo te olette hakeneet tätä palkkatukea ja se on teille myönnetty, aiotteko ihan aikuisten oikeesti palkata tämän henkilön? Vai ihan vittuilumielessäkö haitte tukea?


      • kjgkjg

        "Tässä vaiheessa Te-keskus teki sen virheen, että lähetti Kelalle ilmoituksen minusta, että olen 14.10 alkaen työssä, enkä ole täten päivärahakelpoinen."

        Kenkä taitaa puristaa tästä. Hankalia purkaa, pakkotyötä käytännössä.


    • hyvä hallintotapa

      Palkkatukea on haettu vakavassa mielessä, mutta aina hommat ei etene niin kuin on ajateltu ja täten palkkatukea hakeneella yrityksellä pitää olla mahdollisuus vetäytyä aikomuksistaan. Juuri tuo on ongelmallinen kohta tuossa hakuprosessissa kun siihen pitää etukäten ne ajat määrittää ja sitten ei välttämättä mene kuten aiottiin. Tosin Te-keskus on ilmeisesti joustamassa tuosta sitovasta ajasta ja sitä voidaan muuttaa ja hanketta siirtää.

      Toki on niin, että turhat haut kuormittavat systeemejä suotta, mutta luulen että aika poikkauksellista ja minimaalista. Kieltämättä ajatuksessasi on kuitenkin jonkinlaista järkeä. Siitä huolimatta olisi voinut jättää tuon ilmoituksen kelalle tekemättä tuosta että olen työssä 14.10 alkaen. Olisi siinäkin veromaksajien rahoja säästynyt, kun olisin ilmoittanut tilanteeni ihan itse kuten velvollisuus on.

      Minulla on kuitenkin ilmoitusvelvollisuus tuolle te-keskukselle joka tuon tuen on myöntänyt. En vain tiedä mitä pitäisi ilmoittaa ? Mitä ilmoitan? Vaikea ilmoittaa mitään , vaikea heittäytyä ennustajaksi, kun ei tiedä mitä tapahtuu tulevaisuudessa. Kun kerran minulla ei ole sitä työsopimusta niin olen 24 tuntia vuorokaudesta työmarkkinoiden käyettävissä, lähtöön valmiina muutaman tunnin varoitusaajalla. Ei pätkätyöläisen asemassa ole harmainta aavistustakaan mikä on tilanne 14.10. 2014 eikä näin ollen voi mitään ilmoitella.
      Jos ilmoittaisin jotain niin se laitettaisiin ylös johonkin virallisin papereihin. Olisi muutosta muutoksen perään. Sitten minua syytettäisiin että olet ilmoittanut näin mutta et sitten tehnytkään niin ja 9 viikkoa karenssia ole hyvä.

      Pätkätyöläisen pitää ilmoittaa vain toteutunutta historiaa, ei ennakoida ja enustaa viranomaisille mitään tulevaa.

      • 9+6

        En vain ymmärrä miksi et kysy ihan suoraan työnantajalta kolmen sana kysymystä: milloin aloitan työn? Ei tarvitsisi ennustella.

        Jos työnantaja ilmoittaa jonkin myöhemmän ajankohdan kuin 14.10. niin sitten pitää vaatia selvitys kirjallisena ja laitta Kelan valitukseen liitteeksi.

        Omaa etua pitää puolustaa sekä Kelan että työnantajan suuntaan.


    • hyvä hallintotapa

      Tämän ketjun ydin on tämä.

      Valtio on myöntänyt palkkatukea yritykselle joka on aikonut työllistää minut. Tällä perusteella on annettu lausunto, että en ole päivärahakelpoinen 14.10 .2014 alkaen.
      Elikkä hallintoon on pesiytynyt virheellinen käytäntö, joka pitäisi korjata ja muuttaa.

      Pikkasen tulee mieleen, että kun rakennan seuraavaa julkista kohdetta,´( tai julkisen sektorin työlliselle, tai eläkeläiselle ) niin pitääkö sitä niin tarkkana sen laadun kanssa olla. Naulanreikä höyrynsulussa, eihän se pääst'ä vesihöyryä rakenteeeseen kuin n. neljännesneliön alueelle ja se tuskin vielä hometta aiheuttaa, ei vaikka reikiä olisi enemmänkin :) Lisäksi, miksi höyrynsulku pitäisi olla tiivis myös ikkunakarmien kohdalla, eihän se ole ollut ennenkään. Vahinko ei tule kello kaulassa ! lattian viemäriputket voivat hyvinkin irrota ennen kuin betoni lasketaan päälle, tai lattialämmityskaapelit ja putket polkeentua rikki ennen valua, minkäs teet, shit happens :) myös lämmöneristeiden asennus , miksi käyttää huolelliseen työhön aikaa, ristikoolaus on juuri sen takia, että joka kohdasssa olisi eristettä , edes vähän :)

      Miksi nipottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      154
      2646
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1996
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      1991
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1786
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1540
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe