Sisustus!

i n

Millaista sisustusta suositte?

Itse olen askeetikko ja suosin 'jotain uutta, jotain vanhaa' -tyyliä. Kaikki turhat esineet pois silmistä. Verhoja pidän osassa ikkunoita. Sälekaihtimet ovat täysin riittävä peitto auringonvaloa ja uteliaita katseita kohtaan.
Pöytäliinaa en edes osaisi pitää ja sitä pitäisi koko ajan olla ravistelemassa ja pesemässä. Mattoja hyvin niukasti eikä todellakaan koko lattiapinta-alaa täyttävästi.
Kaikki rönsyilevä on out. Ei viherkasveja oikeita eikä muovisia.

Lamppuihin varjostimet, tilava sohva, ruokapöytä tuoleineen, sänky, tv ja tv-taso, tietokonepöytä. Yksi erillinen työpöytä on hyvä olla olemassa.

31

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 5*7

      Vanhaa hankittuna huonekaluja ja esineitä.
      Jo vanhaa, hankittu valikoimasta tarve ajankohtana.
      Huonekaluissa 1700 1940 1950 1980 1990 2000-luvuilta.
      Nostalgiaa ja muisto esineitä.
      Joissain taivuin, muiden painostuksen, alla vastoin omia aateitani.

      Verht ja matot ovat kaiun ja lämmön vuoksi tärkeitä.
      Vaatetuksessa olen uskollinen vain itselleni, muoti tai muiden mielyttäminen, ei ohjeista pätkääkään hankitojani.

      Yllätävän moni katsoo asiakseen sanella mielipiteitään sisustukseen ja vaateisiin....

    • M-76

      Itse pidän paljon -80 ja -90 luvun huonekaluista. Minulla on ollut näitä kauan justiinsa sen 20-30 vuotta ja huonot on karsiutunut jo kestävyydenkin takia pois. Nämä mitä on jäljellä on sitten sellaisia että ne voi heittää vaikka parvekkeelta alas vaurioitumatta. Keittiössä on -70 luvun retroverhot, niistä en kyllä luovu. Olohuoneessa kalliit 200€ Vallilat ja rullaverho. Paras kokonaisuus tulee omasta mielestä kun sekoittaa uutta ja vanhaa. Jos kaikki on pelkästään uutta, niin kokonaisuus on mitäänsanomaton. Laatu ja käytettävyys on kuitenkin minulle tärkeitä. Pitäisi jatkaa vielä sisustamista tässä jatkossa pikkuhiljaa. Kirpputoreja pitäisi kiertää. Suuret huonekaluhankinnat on kuitenkin suurinpiirtein tehty. Tämä on tälläinen pitkän tähtäimen harrastus ja mielekäs!

      • i n

        Vähän samaa meissä sitten. Vallila ja retro vuorottelevat ikkunoissa.


      • M-76
        i n kirjoitti:

        Vähän samaa meissä sitten. Vallila ja retro vuorottelevat ikkunoissa.

        Itse suosin vielä tarkoituksen mukaisuutta. Liika tavara näyttää sotkuiselta nurkissa. Tämähän on muutenkin vallitseva trendi, että tavarat jopa lasketaan ettei liikoja tulisi ostettua, mieluisimmat vain. Näin myös siivous käy todella helposti ja myös asunnon puhtaana pito. Mikään hamsteri en kyllä ole, toisaalta kaikki tarvittava pitää olla. Tämä on myös taloudellista, ei tarvi aina ostaa kun jotain rihkamaa näkee. Tällaiseen sortuu yleensä naiset, rihkamaan siis.


      • i n
        M-76 kirjoitti:

        Itse suosin vielä tarkoituksen mukaisuutta. Liika tavara näyttää sotkuiselta nurkissa. Tämähän on muutenkin vallitseva trendi, että tavarat jopa lasketaan ettei liikoja tulisi ostettua, mieluisimmat vain. Näin myös siivous käy todella helposti ja myös asunnon puhtaana pito. Mikään hamsteri en kyllä ole, toisaalta kaikki tarvittava pitää olla. Tämä on myös taloudellista, ei tarvi aina ostaa kun jotain rihkamaa näkee. Tällaiseen sortuu yleensä naiset, rihkamaan siis.

        No mitäpä minä tuohon vastaan väittämäänkään. Olemmeko me sama ihminen, kun noin on yhteneväinen mielipide? :>


      • M-76
        i n kirjoitti:

        No mitäpä minä tuohon vastaan väittämäänkään. Olemmeko me sama ihminen, kun noin on yhteneväinen mielipide? :>

        Niin muuten on! Minäkin luin tuon sinun aloituksen ajatuksella omien sepustuksien jälkeen ja paljon oli samoja trendejä! Ei tästä enempää, mieli pysyy virkeänä kun suunnittelee uutta! Koskaanhan näitä projekteja ei saa valmiiksi ja kaikkea ei kannata hankkia kerralla. Pikkuhiljaa ajatuksella.


      • i n
        M-76 kirjoitti:

        Niin muuten on! Minäkin luin tuon sinun aloituksen ajatuksella omien sepustuksien jälkeen ja paljon oli samoja trendejä! Ei tästä enempää, mieli pysyy virkeänä kun suunnittelee uutta! Koskaanhan näitä projekteja ei saa valmiiksi ja kaikkea ei kannata hankkia kerralla. Pikkuhiljaa ajatuksella.

        Oikeastaan minä en enää suunnittele uutta. Koti on mikä on ja valmis se ei ole, mutta en minäkään koskaan valmiiksi tule joten yksi yhteen menee.
        Jossain facebookissa näkee kuinka ihmisillä on valmiin ja harmoonisen näköinen koti, mutta ehkä he vain ovat kehittyneempää lajia.


      • i n
        M-76 kirjoitti:

        Niin muuten on! Minäkin luin tuon sinun aloituksen ajatuksella omien sepustuksien jälkeen ja paljon oli samoja trendejä! Ei tästä enempää, mieli pysyy virkeänä kun suunnittelee uutta! Koskaanhan näitä projekteja ei saa valmiiksi ja kaikkea ei kannata hankkia kerralla. Pikkuhiljaa ajatuksella.

        'Pikkuhiljaa ajatuksella' kuulostaa järkevälle. :)


    • .........

      Kaihtimet ovat ensimmäinen ja välttämättömin kun muuttaa uuteen.
      Yksi iso matto, kunnon kohdevalaisin sinne missä tekee tarkkuutta vaativia töitä.
      Nojatuoli myöskin.
      Sopiva työtuoli tietsikan viereen.
      Kunnollinen patja. Näillä pärjää.
      Kokovartalopeili hyvä olemassa.

      • i n

        Tuo kohdevalaisin on hyvä huomio.


    • Minimalistinen on minusta ykkönen.
      Helppo siivota asunto ei mitään turhaa ympärille mutta jos jokin miellyttää silmää niin tietysti jotain kaunistakin.
      Turhat romppeet voi huoletta viedä roskiin, antaa ystäville tai sitten laittaa myyntiin tuo oli vain minun mielipide.
      Turha rompe on sellaista jota ei tarvitse.
      Verhot ovat minusta tärkeät talvi-kesä ja jostain syystä en siedä kaihtimia tulee liikaa sairaala mieleen.

      • Haluaisin kyllä sen aurinkolampun vai mikä se on?


      • i n

        Romppeista puheen ollen... joku oli heittänyt mehumaijan metallinkeräysastiaan. Ruostumatonta terästä oli ja täysin uuden veroinen. Ihan en ylettynyt poimimaan sitä . :)


      • i n
        ml77 kirjoitti:

        Haluaisin kyllä sen aurinkolampun vai mikä se on?

        Minä taas en siedä valoa ja pidän verhoja sen takia puoliksi tai kokonaan suljettuina. Sitten pimeälläkin on lähinnä tv- ja tietokonevalaistus.


      • i n
        ml77 kirjoitti:

        Haluaisin kyllä sen aurinkolampun vai mikä se on?

        Minulla kyllä on elokuussa uutena ostettu mehumaija että ei siinä mitään. Kunhan olisin pelastanut käyttökelpoisen esineen tuholta.


      • i n
        i n kirjoitti:

        Minulla kyllä on elokuussa uutena ostettu mehumaija että ei siinä mitään. Kunhan olisin pelastanut käyttökelpoisen esineen tuholta.

        Ai tämä tuli väärään kohtaan.


      • i n kirjoitti:

        Minä taas en siedä valoa ja pidän verhoja sen takia puoliksi tai kokonaan suljettuina. Sitten pimeälläkin on lähinnä tv- ja tietokonevalaistus.

        Lamppu jonka pitäisi hieman piristää oloa.


      • i n
        ml77 kirjoitti:

        Lamppu jonka pitäisi hieman piristää oloa.

        http://kirkasvalolamput.com/

        Niin, minä vain en siedä valoa vaan vietän kesätkin varjossa, jos mahdollista. Uimarannat ovat nounou.


      • i n kirjoitti:

        http://kirkasvalolamput.com/

        Niin, minä vain en siedä valoa vaan vietän kesätkin varjossa, jos mahdollista. Uimarannat ovat nounou.

        Kiitti.


      • fiat lux
        ml77 kirjoitti:

        Kiitti.

        Hae Motonetistä tällainen, 32 wattinen, 6400 kelvinin spiraalilamppu ja ruuvaa se vaikka kattovalaisimeen niin johan lähtee syysmasennus. http://www.amazon.co.uk/160W-230V-COOL-WHITE-6400/dp/B005A966CM

        Motonetin sivut oli huollossa joten en voinut panna suoraa linkkiä, mutta siellä noita on ja varmaan monessa muussakin paikassa. Et tarvitse edes kohdevaloa, sillä tuo kirkastaa koko huoneen ja kasvattaa kuulemma kukatkin hampusta lähtien.
        Maksaa muistaakseni jotain 6½€ ja käy kaikkiin normaalilla kannalla oleviin valaisimiin joissa sille vain on tilaa.

        Nuo satojen eurojen kirkasvalolamppujen myyjät horisevat jotain spektreistä ja värinöistä, mutta en usko moiseen, samaa valoa se on pienellä hinnalla.


    • monimalisti

      En voi sietää minimalismia. minusta se on niin ankeaa, en tunne sitä omakseni mitenkään. Minimalismi tarkoittaa yleensä jotain tylsää levyhuonekalua, ikeaa ja joko värittömyyttä tai räikeitä retrovärejä. Pahinta on joku 70-80-luvun tyyli, yöks.

      Tykkään paljon enemmän kunnolla taitavasti veistetyistä huonekaluista, tummasta jalopuusta, siinä käsin kirjaillusta tai pitsisestä liinasta, harmonisesti sointuvista väreistä, pehmeistä käsin kudotuista itämaisista matoista ja kauniista esineistä ja muutenkin vauraasta ja ylellisestä keskieurooppalaisesta tyylistä.

      Jossain määrin menettelee myös 50-luvun tyyli, joka sopii minusta rintamamiestaloon tai vanhaan 50-luvun kerrostaloon.

    • juujhuju

      Oletteko muuten huomanneet, että aika paljon saa tavaraa edullisestikin kierrätyksestä, kirpputoreilta tai nettikaupoista? Periaate pitäisi tietysti olla, että ostaa vain sitä mitä tarvitsee.

      En tykkää, että koti on liian täynnä tavaraa. Vapaata seinäpintaa saa näkyä eikä jokaisessa nurkassa tarvitse olla huonekaluja. Tykkään kuitenkin kodikkaasta tunnelmasta. Ompelen itse verhot, teen esimerkiksi tilkkutöitä ym. jotka näkyvät kodin sisustuksessa. Kotini ei ole mitään tiettyä tyyliä, mutta enemmän koukeroista kuin modernia.

    • Itse olen asuntooni ostanut lähes kaikki huonekalut kierrätyskeskuksesta ja osan niistä maalannut jos väri ei ole ollut mieluinen.
      Suosin kierrättämistä mieluummin kun ostaisin uutta.

    • koti tärkeä

      Maskusta oltiin kattomassa sänkyä kyllä oli kallis siis patjat 1000e kpl siis pelkät patjat sänky alle 700e.Milläs ostat kun ei osa maksulla ainaskaan ollaan jo 60v.ja pitkäaikais työttömiä.Selkä alkaa olla sökö siksi uusi peti.Onneksi muut mööpelit on vanhoja mutta vielä hyviä kelpaavat niin kauan kun omassa kodissa asutaan.Kierrätys keskuksesta en ostaisi vanhoja patjoja,mutta muut vois kelvata jos tarttis.

      • .........

        Ostin käytetyn sängyn ja patjan, petarit uutena.


      • dirli

        Minä tilasin uuden sängyn Hobby Hallista. 120 cm runkopatjasängyn 299 e kanta-asiakastarjouksena ja sen saa maksaa 12 kuukausierässä. Siinä oli kaksi reikää sivukankaassa kuljetusvauriona. Sain siitä 60 e alennusta.
        Sohvan tilasin sieltä vuosi sitten ja sen sain jo maksettua. Tilasin myös tv-tason ja uudet kirjakaapit. Nyt tekisi mieli vielä uutta pöytää olohuoneeseen vaikka on tämä toissa kesänä kierrätyskeskuksesta 5 eurolla ostettukin ihan hyvä vielä.
        Matot ostan myös aina Hobby Hallista. Siellä on paras hinta/laatusuhde. Olen myös joutunut uusimaan mikroaaltouunin ja imurin tänä syksynä lähinnä siksi että annoin vanhat pojalleni.


    • Pystytkö millään säästämään rahaa uuteen sänkyyn/patjaan?

    • M-76

      Kyllä kannattaa käydä kirppiksillä säännöllisesti! Itse olen miettinyt sellaista lapsuuden -80 jalkalamppua. Näitähän tehdään retrotuotantona esim. Belid Joker lattiavalaisin. Tämmöinen maksaa uutena 80-100€, väreinä punainen, vaalean sininen, musta. Nyt sain aidon vastaavan kirppikseltä 9€! Todella halvallakin pääsee sisustamisessa jos haluaa! Ehkä se on vain enemmän motivaatiosta kiinni. Aikaa pitää tuhlata kiertelyyn ja hätiköityjä päätöksiä ei saa tehdä. Nyt on minulla seuraavaksi joku suurempi hankinta hintaluokassa 150-200€, mutta vasta joulun jälkeen ale:sta!

      • M-76

        No niin! Olen kytännyt yhtä tiettyä mukavaa mattoa, joka maksaa(soi) 200€! Nyt olen parikuukautta seurannut säntillisesti sen hintaa ja oli nyt 80€! nyt siis 60% alennusta! Enää ei hinta varmasti alene. Ajattelin kylläkin, että olisin saanut poimittua tämän vasta joulun jalkeen. Nyt pitää sitten liikkua rivakammin ja odottaminen loppui.


    • Omaseuraparasseura

      En päästä ketään kotiini enää. Olevinaan ystävät alkoivat sisustaa ja arvostella kotonani. On pokkaa. Verhotkin olivat mielessään jo vaihtamassa. Heitin ulos elämästä tuommoiset ihmiset. Saan olla rauhassa. Sanoin aivan suoraan ,että ulos täältä ja loppui tämmöinen. Juoruilivat lisäksi. Häpeäisivät. En tarvitse ketään!!!!

    • SohvallaMakaaja

      Suosisin vähän moderninpaa sisustusta kuin mihin on rahkeita. Asutaan vuokralla ja esimerkiksi osa tapeteista on sellaisia, että inhoan niitä. Jotenkin menee motivaatio koko sisustamisesta, kun ei voi lähtökohtaisesti vaikuttaa esim. juuri seinien väriin. Kalusteemme ovat vanhoja, käytettyjä. Yleensä saatuja. Ainoastaan sänky on uutena ostettu. Säästän uuteen sohvaan, mutta huonolta näyttää. Oli pakko ottaa sohvasäästörahoista taas osa käyttöön, kun budjetti petti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe