Nuorten anoreksian hoito !

kummastelijakunolen

Työssäni nään paljon nuoria anorektikoita. Onko se oikeasti niin kammottava fakta, ettei heille ole omaa paikkaa mistä paraneminen alkaa vaan yleisillä osastoilla hoidetaan? Jotenkin ajattelisin asian niin, että tälläiselle nuorelle ei ole hyväksi istua yksin osastolla huoneessa vailla täyttä ymmärrystä ja apua. Ja joissakin määrin varmasti ammattitaidottomien hoitajien hoivissa, tuskin jokainen sairaanhoitaja on anoreksiaan perehtynyt...

En ole itse anoreksiaa sairastanut, enkä muitakaan syömishäiriöitä mutta kummastuttaa kun asiat on näin.. Ei kai se paraneminen siitä voi alkaa että yksin lykätään huoneeseen ja seuraa saa ehkä jos joku kerkiää pitemmäksi aikaa istumaan ..

12

361

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vff

      Itellä on kokemusta osastohoidosta ja syömishäiriöstä. Olin tosin yleisellä osastolla, jossa monilla ei ollut oikeaa tietoa ja kaikki oli aina sitä stereotypiaa.. Siis ei osattu ajatella, että miten erilaisia syömishäiriöitä voi olla.

      se on karua, että syömishäiriöiselle annetaan hirveä lääkitys, josta katoaa tunteet ja alkaa myöhemmin ahmimisvaihe lääkkeen takia. (Tunnen monia)
      Sitten ihmetellään. Ja lisätään lääkitystä ja ignorataan potilas. Syömishäiriöiset jää helposti yksin omien ajatusten kanssa osastolla. Ja itse kun ahdisti ja halusin jutella, niin ei keritty ja annettiin tarvittava lääkitys..

      Itse (ja varmaan moni muukin) kaipasin jotakin puhumista ja ammattitaitoisia auttajia, mutta ei saanu.

      • Äippäzu

        Nuorten syömishäiriöitä koskevassa käypä hoito-suosituksessa sanotaan, että millään psyykenlääkkeillä ei voida nopeuttaa painon korjaantumista.


    • Takapajula Suomi

      Karu tosiasia on, että Suomessa ei syömishäiriöitä osata eikä haluta hoitaa.
      Nuoret vielä saa jonkinlaista "apua", täysikäiset heitetään oman onnensa nojaan.
      On täysin käsittämätöntä miksi näin on.
      Kaikissa muissa Pohjoismaissa sh hoito on kehitetty pitkälle, siihen panostetaan ja sitä kehitetään jatkuvasti.
      Itse olen saanut avun Norjasta,missä tieto-taito on ensiluokkaista. Kaikilla ei siihen mahdollisuuttta ole, ja olen kauhulla seurannut Suomen tilannetta!
      Olen erittäin onnellinen etten Suomessa asu,enkä tule koskaan asumaan. Teidän toisten puolesta olen todella huolissani.

    • kummastelijakunolen

      Ihan käsittämätöntä... Syömishäiriöt on kuitenkin valitettavasti nykyään yleisiä, miksi ei kehitetä terveydenhoitoa tällä kohdalla niin, että sairastuneet pääsevät tarvitsemaansa hoitoon.. Järkytyin todella kun huomasin tän homman sairaalassa. Ainakin noista nuorista paistaa pitkälle huono olo ja hoitajat vaan paasaa kuinka vaikeita ja hankalia nuo potilaat on.. Hitto vie.

    • Takapajula Suomi

      En tajua mikä logiikka siinä kaikessa on takana?
      Miten voi olla yhteiskunnalle kannattavampaa antaa näitten nuorten tyttöjen ja poikienkin, menettää koulunkäyntiä, virua tyhjänpäiväisesti osastoilla missä mitään oikeaa apua ei saa, vain tullakseen potkaistuksi oman onnensa nojaan 18 täytettyään?
      Onko kannattavampaa maksaa eläkettä kuin hoitaa nämä ihmiset kuntoon ja työelämään kykeneviksi?
      Onko kannattavampaa tuhota satoja,jopa tuhansia elämiä heti alkuunsa?
      Turrutetaan lääkkeillä. Määrätään tuo lääke tuohon ja tuo toinen sen lääkkeen sivuvaikutuksien lieventämiseen ja kun se ydistelmä aiheuttaa tätä niin yksi lääke lisää siihen?
      Anoreksia ja bulimia on ihan oikeasti tappavia sairauksia. Joku kuolee elimistön pettämiseen, joku infektioihin, joku itsemurhan kautta. Mutta eihän sillä väliä....
      Inhimillinen kärsimys ei merkitse kai sitten mitään. Mutta ajateltaisiin sitten edes kansantaloudellista tappiota, rahankuva silmissä kun kuitenkin naillä asioista päättävillä on, ja kassakaappi sydämen paikalla.

    • Takapajula Suomi

      Kun nyt alkuun on päästy, tekeepä mieleni jatkaa tähän vielä; tässä taannoin luin raporttia yhteispohjoismaisesta syömishäiriöseminaarista, JOSSA SUOMI LOISTI POISSAOLOLLAAN, ja se mainittiin tuossa raportissa.
      Näissä seminaareissa siis kokoontuvat eri pohjoismaitten johtavien syömishäiriöyksiköiden edustajat jakamaan ja kuulemaan uusinta tieto-taitoa.
      Jaa-a.... mitä johtopäätöksiä voimme vetää tästä.....

    • kummastelijakunolen

      Nähnyt tapauksen jossa potilas itse haluaisi siirron kunnon hoitoon, hoitopaikkaa sinne ei saa ja jotkut hihhulit "mielisairaalasta" käyvät muka auttamassa kyseistä tyttöä. Ja niin välinpitämättömästi puhuvat tytöstä.. Ärsyttää ! En kyllä ihmettele miksi ei tyttö halua puhua. Ja kun tässäkin tapauksessa on kaikenlisäksi takana vaikeat suhteet kotona ja yhtäkään kaveria ei ole käynyt potilasta moikkaamassa.. Ja hoitajilla ei ole aikaa eikä kiinnostusta viettää aikaa potilaan kanssa.

      En ole itse hoitaja enkä mitään muutakaan mikä voisi syömishäiriöisiä auttaa. Voiko puhua hyvinvointivaltiosta kun _nämäkin_ sairaat jäävät huonolle hoidolle.

    • kosto elää

      Itse en olisi koskaan hakenut apua, jos olisin tiennyt mihin joudun. Minua kohdeltiin kuin elukkaa. Vittuilua hoitajilta, kukaan ei kuuntele tai usko, yksi oli jopa lähellä käydä käsiksi.
      Yksin häkissä/kopissa ja eristettiin perheestä. Sitten alkoivat kiduttaa vielä psykoosilääkkeillä.

    • Äippäzu

      Suomessa ei valitettavasti juuri käytetä tehokkaimpia menetelmiä nuorten anoreksian hoidossa. Perhelähtöinen hoito kotona on tehokkaampaa kuin yksilöterapia, joka sekään ei tarkoita yksin istumista (psyykenlääkittynä) sairaalahuoneessa...

      http://maudsleyperheet.blogspot.fi/

    • Tyttönen

      Oon yrittänyt kerätä rohkeutta ja hakea apua mutta en taida sittenkään uskaltaa! Oon siis 16v tyttönen ja normaalin- ja alipainon rajalla joten en tiedä voisinko syömishäiriöön apua saadakkaan, lähinnä jonkun laista tukea ja terapian tyylistä apua ajattelinkin. Fyysisiä oireita on kyllä olemassa mm. Huimaus, palelu ja kuukautiset eivät tule. Oon huolissani ittestäni mutta en vaan uskalla kertoa kellekkään.

      • Tyttö17vuotta

        Voi tyttö, kerro! Sun on puhuttuva joko vanhemmillesi, terveydenhoitajalle, terveyskeskuksen sairaanhoitajakle tai lääkärille, opettajallesi tai muulle luotettavalle aikuiselle. Mä luoaan että se kannattaa. Ole kiltti ja pelasta itsesi


      • ED Survivor

        Hei Tyttönen,
        syömishäiriö ei asu painossa vaan mielessä, äläkä ota kuuleviin korviisikaan kommentteja, ettei sinulla ole syömishäiriötä jos olet tuon tai tämän painoinen! Katsopa näitä kohtia ja mieti moniko kuulostaa tutulta:
        http://www.nettisyli.fi/?page=muistilista

        Olet sen ikäinen, että olet todennäköisesti kuulut koulu- tai opiskelijaterveydenhuollon piiriin? Printtaa lista, ruksi paikkansa pitävät asiat ja ota lista mukaasi vaikka terkan luo. Tai näytä vanhemmillesi tai muulle luotettavalle läheiselle (aikuiselle).

        Siitä se lähtee! Avun pyytämisessä ei ole mitään hävettävää!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      17
      1455
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe