Nopea vene_pieni syväys

16+12

Venekuumetta pukkaa.

Onkohan olemassa nopeahkoa (lys 1,20->) purjevenettä jolla olisi mahdollisimman pieni syväys.
Syväyksen maksimi 1,75 koska muuten jää pari tärkeää väylää pois joista tulee oikaistua useasti.

Onkohan ihan hullu ajatus madaltaa köliä jostain veneestä jossa syväystä on vaikka 1,95?

Kaikissa nopeammissa veneissä kuten Firsti ja Matchit syväys tuntuu olevan liki pari metriä.

49

2500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...........

      Dehler 33?

      Jos nyt on muuten sopiva.

      • 1930

        Dehler olisi varmasti hyvä,
        Suomen markkinoilta niitä ei taida löytyä.


      • Antilla 36
        1930 kirjoitti:

        Dehler olisi varmasti hyvä,
        Suomen markkinoilta niitä ei taida löytyä.

        Nettiveneessä on ollut yksi pitkään myynnissä. Liekö mennyt kaupaksi vai ottiko vain muuten ilmoituksen pois. Viime talvena myytiin pääkaupunkiseudulla *RAMDATA' eli kyllä noitakin lähes vuosittain tulee myyntiin. Kiva vene etenkin kovilla avotuulilla. Keulakajuutta vähän ahdas kahdelle aikuiselle.


    • !!!

      Södergrenin tuotokset Finngulf 335 tai Sirena 36 Stormfågel? Nopeita molemmat, molemmissa käytännössä samat runkolijat ja sama syväys 1,75. Voi vaatia hiukka työtä vaan löytää kaupan oeva yksilö, molempia valmistettu vähän ja omistajat tuntuvat pitävän tiukasti kiinni veneistää

      • ,,,

        LYS Finngulf 335 1,23 ja Sirena 36 Stormfågel 1,27, fokalla 0,01 vähemmän


      • 6455

        Mikä vene on Sirena 36 Stormfågel?
        Yksi on myynnissä huonoilla kuvilla ja vähillä tiedoilla.


      • St35
        6455 kirjoitti:

        Mikä vene on Sirena 36 Stormfågel?
        Yksi on myynnissä huonoilla kuvilla ja vähillä tiedoilla.

        Eikös yksi Stormgfågel uponnut kun peräsinakseli meni poiikki? Näin muistelen. Myytiin muistaakseni eteenpäin Autovahinkokeskuksen toimesta.


    • Ei myyjä
      • 2:17

        Tätä sweden yachtia olen katsellut joskus mutta tuo perän uimataso ei taida kumiveneen kanssa olla kovinkaan kätevä.
        Lisäksi merkki on ainakin minulle täysin tuntematon.


      • Aloittaja 114
        2:17 kirjoitti:

        Tätä sweden yachtia olen katsellut joskus mutta tuo perän uimataso ei taida kumiveneen kanssa olla kovinkaan kätevä.
        Lisäksi merkki on ainakin minulle täysin tuntematon.

        Tarkennuksena vielä että fokkavene mieluiten.
        Toppiriki on poissuljettu.


      • FG 37
        Aloittaja 114 kirjoitti:

        Tarkennuksena vielä että fokkavene mieluiten.
        Toppiriki on poissuljettu.

        Blue oceanilla on Sirena 36 stormfogel myynnissä.


    • öö,ö,

      Ei voi olla 30 senttimetristä kiinni väylien käyttö. Meriveden vaihteluväli pohjoisitämerellä on lähemmäs toista metriä, joten pelivaraa riittää.

      • 1813

        Kyllä se valitettavasti näin on täällä Perämerellä.
        Matalaa riittää.


    • po go po go

      Pogot ovat nopeita ja niihin on saatavilla kääntököli.

    • Bossu

      Suomalaisista tulee mieleen guyline-veneet, joissa on nostoköli. Guyline 125 lys 1,24. Nostoköli on kyllä ennemmin satamaa kuin purjehdusta varten. Hollannissa on paljon veneitä myynnissä pienellä syväyksellä.

    • 12+9

      Pienissä urheiluveneessä on vielä pieni syväys, esim. Melges 24, 1.55 metriä.

      Toisaalta vanhoissa pitkissä kapeissa veneissä syväykset juuri siellä sinun maksimissa 1.7-1.8 metriä. esim. Targa42, lady helmsmannit tai Sirena 38. Ne ovat silti käytännössä sangen nopeita.

    • tilaukseen vaan

      Hanki tandemköli.

    • syväys tarpeen muk

      Katsele nostokölisiä!

      • fg-fan

        Itse katselin jokin aika sitten " vakavasti "finngulf 391:ia,joita on 1,75 kölillä.Lisäksi 1,95 syvät on muutettavissa 1,75 :ksi,fg:llä on vanhat muotit olemassa.Nordblad arvioi muutostyön hinnaksi 10-15ke eli tosi halpaa,lähes ilmaista.. Blueoceanilla on myynnissä nytkin fg 38,jossa tuo matalampi siipiköli.


      • 2413
        fg-fan kirjoitti:

        Itse katselin jokin aika sitten " vakavasti "finngulf 391:ia,joita on 1,75 kölillä.Lisäksi 1,95 syvät on muutettavissa 1,75 :ksi,fg:llä on vanhat muotit olemassa.Nordblad arvioi muutostyön hinnaksi 10-15ke eli tosi halpaa,lähes ilmaista.. Blueoceanilla on myynnissä nytkin fg 38,jossa tuo matalampi siipiköli.

        Jos löytäisin 1,75 syväyksellä olevan fg391 yhdellä perähytillä ja vieläkö olisi ilman tiikkikantta niin siinä olisi unelmavene.
        Aika kallista tuo kölinvaihto..


    • purjehduksen harrast

      Taas kun veneet telakoidaan, niin menkääs ihan uteliaisuudesta oikein läheltä katsomaan tuollaista 20 vuotta palvellutta nostoköliratkaisua: On siinä näkinkenkää, hydraulisylinteriä, saumaa ja liitosta kerrakseen! Ihan kevyin perustein en tuollaista ottaisi vaivoikseni. Ja miten mahtaa olla tuollaisen toimiminen kölinä? Onko kaikki paino ihan siellä optimaalisessa kohdassa? Jos kerran samalla haetaan nopeaa venettä? Joo, kyllä tiedän, että ocean race veneissä on canting keel-ratkaisunsa, mutta siinä puhuttaneen hieman taas eri tekniikasta ja hintaluokasta, ja varsinkin käyttöiästä.

    • 20 cm:n tähden

      Aloittajan perustelu tuntui erikoiselta: "Syväyksen maksimi 1,75 koska muuten jää pari tärkeää väylää pois joista tulee oikaistua useasti". Syväys 1,95 oli liikaa. Kysymys on siis 20 cm:stä vain siksi, että on kova halu oikaista tietyltä väylältä. Onkohan tuossa järkeä? Matalakölinen versio on usein kompromissi, joka heikentää luoviominaisuuksia.

    • olisiko tämä?
      • 12133

        Satamasta menee sekä etelään että pohjoiseen väylät joita ei pääse muuta kuin 1,75 syväyksellä eikä silläkään jos vesi on yhtä matalalla kuin se oli nyt keväällä.
        Muuten joutuu kiertämään ulkokautta ja sitten ei enää viikonlopun purjehduksella ehdi oikein mihinkään kivaan saareen koska matkaa tulee sen tuplasti enempi.

        Ja täällä maa kohoaa niin että kolmenkymmenen vuoden päästä taitaa purjehdus olla aikalailla laivaväylällä kulkemista.


      • siis nostokölinen?
        12133 kirjoitti:

        Satamasta menee sekä etelään että pohjoiseen väylät joita ei pääse muuta kuin 1,75 syväyksellä eikä silläkään jos vesi on yhtä matalalla kuin se oli nyt keväällä.
        Muuten joutuu kiertämään ulkokautta ja sitten ei enää viikonlopun purjehduksella ehdi oikein mihinkään kivaan saareen koska matkaa tulee sen tuplasti enempi.

        Ja täällä maa kohoaa niin että kolmenkymmenen vuoden päästä taitaa purjehdus olla aikalailla laivaväylällä kulkemista.

        Eikö sekin puolla nostokölistä venettä? Kaikilla nostoköliveneillä ei taida olla LYS-mittalukua, mutta valikoimaa on kotimarkkinoita kauempana. Tiedät itse paremmin minkä hinta- ja kokoluokan veneestä haaveilet.
        Matalaköliset versiot kannattanee unohtaa, jos mittalukuvaatimuksesi tarkoitti kisaveneen hankkimista.


      • nostokölisiä löytyy
        siis nostokölinen? kirjoitti:

        Eikö sekin puolla nostokölistä venettä? Kaikilla nostoköliveneillä ei taida olla LYS-mittalukua, mutta valikoimaa on kotimarkkinoita kauempana. Tiedät itse paremmin minkä hinta- ja kokoluokan veneestä haaveilet.
        Matalaköliset versiot kannattanee unohtaa, jos mittalukuvaatimuksesi tarkoitti kisaveneen hankkimista.

        Brittien Southerlyt ovat meillä harvinaisia/tuntemattomia ja ovat cruisereita eikä kisaveneitä. Tuskin hitaita kuitenkaan. Ainakin ovat testeissä olleet kehuttuja.
        http://www.southerly.com/yachts/
        Entä nostokölinen Jeanneau SO 379, jollainen äskettäin arvioitiin YW:n testipurjehduksessa ?


      • ennakointi
        12133 kirjoitti:

        Satamasta menee sekä etelään että pohjoiseen väylät joita ei pääse muuta kuin 1,75 syväyksellä eikä silläkään jos vesi on yhtä matalalla kuin se oli nyt keväällä.
        Muuten joutuu kiertämään ulkokautta ja sitten ei enää viikonlopun purjehduksella ehdi oikein mihinkään kivaan saareen koska matkaa tulee sen tuplasti enempi.

        Ja täällä maa kohoaa niin että kolmenkymmenen vuoden päästä taitaa purjehdus olla aikalailla laivaväylällä kulkemista.

        Olisko 1,70 sittenkin maksimisyväys sinulle, koska jos hankittuasi veneen pidät sitä edes 5 vuotta niin maa ehtii jo kohota Vaasan seudulla jota tarkoittanet.


      • Bossu
        siis nostokölinen? kirjoitti:

        Eikö sekin puolla nostokölistä venettä? Kaikilla nostoköliveneillä ei taida olla LYS-mittalukua, mutta valikoimaa on kotimarkkinoita kauempana. Tiedät itse paremmin minkä hinta- ja kokoluokan veneestä haaveilet.
        Matalaköliset versiot kannattanee unohtaa, jos mittalukuvaatimuksesi tarkoitti kisaveneen hankkimista.

        Nostoköliveneillä mahtaa olla tylsää luovia köli ylhäällä, joissakin häviää samalla oikaiseva momentti ja veneen balanssi, jos paino on kölissä. Maahantuoja kyllä väitti, että esim. Jeanneau SO 379 olisi hyvin purjehdittavissa köli ylhäälläkin.


    • 8+8

      Yksi hyvä vaihtoehto on x-362 classic jonka syväys n 1,85m .
      Lys 1.24 eli kulkupeli.

    • pyeqfouefuhgyfhylusg

      Voihan siitä leikata sahalla tai jollain muulla pelillä köliä pienemmäksi ...että sillee:-$

    • mahtuuko budjettiin?

      Joe 17.

      • 9+9

        Eli yhteenvetona voidaan todeta ettei matalaa syväystä ja nopeaa venettä ole olemassakaan.
        Nuo nosto- ja kääntökölit ei houkuttele.

        Miksiköhän nykyään kaikissa veneissä syväys on pari metriä?
        Esim. Bavarian 35 Match olisi testien perusteella ja hintansa puolesta sopiva vene mutta siinäkin syväys on muistaakseni kaksi metriä.

        Eräs First 40,7 oli kerrattain myynnissä jossa syväystä oli vähemmän mutta peräsin ja köli ui samalla syvyydellä eli ei kiitos sellaista ratkaisua.

        Sen verran tarkennan näitä meidäm väyliä että yli 1,75 veneellä pääsee ainoastaan Länteen ja sieltä ulkomeren kautta sitten mihin nyt tykkää mennä mutta matalammat väylät menisivät etelään ja pohjoiseen jolloin ei tarvitsisi aina samaa väylää purjehtia, ja vallitseva tuulikin on lännestä joten sekin puoltaa että pääsee sivutuleen purjehtimaan.

        Nykyisessä veneessä syväys on noin 1,6m mutta vene itsessään alkaa käymään pieneksi ja vauhtia kaipaa aina lisää.


      • Bossu
        9+9 kirjoitti:

        Eli yhteenvetona voidaan todeta ettei matalaa syväystä ja nopeaa venettä ole olemassakaan.
        Nuo nosto- ja kääntökölit ei houkuttele.

        Miksiköhän nykyään kaikissa veneissä syväys on pari metriä?
        Esim. Bavarian 35 Match olisi testien perusteella ja hintansa puolesta sopiva vene mutta siinäkin syväys on muistaakseni kaksi metriä.

        Eräs First 40,7 oli kerrattain myynnissä jossa syväystä oli vähemmän mutta peräsin ja köli ui samalla syvyydellä eli ei kiitos sellaista ratkaisua.

        Sen verran tarkennan näitä meidäm väyliä että yli 1,75 veneellä pääsee ainoastaan Länteen ja sieltä ulkomeren kautta sitten mihin nyt tykkää mennä mutta matalammat väylät menisivät etelään ja pohjoiseen jolloin ei tarvitsisi aina samaa väylää purjehtia, ja vallitseva tuulikin on lännestä joten sekin puoltaa että pääsee sivutuleen purjehtimaan.

        Nykyisessä veneessä syväys on noin 1,6m mutta vene itsessään alkaa käymään pieneksi ja vauhtia kaipaa aina lisää.

        On tyhmää tehdä normaalia nopeammaksi tarkoitettu vene ja pilata sen nopeusominaisuudet hitaalla köliratkaisulla. Matala köli on kruiserin ominaisuus. Harvaa kiinnostaa nopean veneen ja hitaan kölin yhdistelmä. Hollannissa näytetään harrastavan matalia syväyksiä, ehkäpä sellainen sieltä löytyisi.


      • vaihtoehdot
        Bossu kirjoitti:

        On tyhmää tehdä normaalia nopeammaksi tarkoitettu vene ja pilata sen nopeusominaisuudet hitaalla köliratkaisulla. Matala köli on kruiserin ominaisuus. Harvaa kiinnostaa nopean veneen ja hitaan kölin yhdistelmä. Hollannissa näytetään harrastavan matalia syväyksiä, ehkäpä sellainen sieltä löytyisi.

        Matala köli merkitsee luoviominaisuuksien heikentymistä. Jos hyväksyt huonommat luoviominaisuudet,valitse sellainen. Entäpä vuorovesialueella käytetty kaksikölinen ratkaisu? Sen syväys on yksikölistä matalampi ja lisäetuna on helppo telakointi (ei tarvita venepukkia). Nostokölinen olisi oivallinen vaihtoehto purjehdusomaisuuksien kannalta. Jos nostokölin ajatus ei jostain syystä miellytä, miksi et harkitsisi pitkäkölistä venettä? Nekin voivat olla nopeita, vaikka ovat cruising-veneitä. Pitkäkölisen hyvä ominaisuus on se, että kölirakenne kestää kolhuja paremmin kuin eväkölinen.
        Nick Calder on kirjoittanut syväykseen liityviä artikkeleita kirjoihinsa ja mm Yachting Monthly lehteen. Etsi Nick Calderin kirjoituksia netistä, jos aihe kiinnostaa.

        Bossu viittasi hollantilaisveneisiin. Varsin tunnettu hollantilainen venesuunnittelija on Dick Koopmans. Koopmans on suunnitellut sekä cruising- että racingveneitä. Koopmansin vene taisi hiljattain menestyä hyvin Round the Britain Racessa. Koopmansin kiinteäkölisten racing-veneiden syväys on 2 m tai yli, cruisingveneiden matalampi. Koopmansin, Zaalin ym. tunnettujen hollantilaissuunnittelijoiden nostoköliveneet ovat suosittuja matalilla vuorovesialueilla ja myös valtameripurjehduksessa.


      • kryssare
        9+9 kirjoitti:

        Eli yhteenvetona voidaan todeta ettei matalaa syväystä ja nopeaa venettä ole olemassakaan.
        Nuo nosto- ja kääntökölit ei houkuttele.

        Miksiköhän nykyään kaikissa veneissä syväys on pari metriä?
        Esim. Bavarian 35 Match olisi testien perusteella ja hintansa puolesta sopiva vene mutta siinäkin syväys on muistaakseni kaksi metriä.

        Eräs First 40,7 oli kerrattain myynnissä jossa syväystä oli vähemmän mutta peräsin ja köli ui samalla syvyydellä eli ei kiitos sellaista ratkaisua.

        Sen verran tarkennan näitä meidäm väyliä että yli 1,75 veneellä pääsee ainoastaan Länteen ja sieltä ulkomeren kautta sitten mihin nyt tykkää mennä mutta matalammat väylät menisivät etelään ja pohjoiseen jolloin ei tarvitsisi aina samaa väylää purjehtia, ja vallitseva tuulikin on lännestä joten sekin puoltaa että pääsee sivutuleen purjehtimaan.

        Nykyisessä veneessä syväys on noin 1,6m mutta vene itsessään alkaa käymään pieneksi ja vauhtia kaipaa aina lisää.

        Etap tandemkölillä.Esim.37 ssa syväys 1,35m.testeissä ei juuri edes kryssiominaisuuksia ole moitittu.harkitsin itse sellaista vakavasti mutta päädyin lopulta toiseen.


      • Joakim1
        9+9 kirjoitti:

        Eli yhteenvetona voidaan todeta ettei matalaa syväystä ja nopeaa venettä ole olemassakaan.
        Nuo nosto- ja kääntökölit ei houkuttele.

        Miksiköhän nykyään kaikissa veneissä syväys on pari metriä?
        Esim. Bavarian 35 Match olisi testien perusteella ja hintansa puolesta sopiva vene mutta siinäkin syväys on muistaakseni kaksi metriä.

        Eräs First 40,7 oli kerrattain myynnissä jossa syväystä oli vähemmän mutta peräsin ja köli ui samalla syvyydellä eli ei kiitos sellaista ratkaisua.

        Sen verran tarkennan näitä meidäm väyliä että yli 1,75 veneellä pääsee ainoastaan Länteen ja sieltä ulkomeren kautta sitten mihin nyt tykkää mennä mutta matalammat väylät menisivät etelään ja pohjoiseen jolloin ei tarvitsisi aina samaa väylää purjehtia, ja vallitseva tuulikin on lännestä joten sekin puoltaa että pääsee sivutuleen purjehtimaan.

        Nykyisessä veneessä syväys on noin 1,6m mutta vene itsessään alkaa käymään pieneksi ja vauhtia kaipaa aina lisää.

        Kyllähän noista yleensä löytyy myös matalakölinen versio, joka tosin on lähes poikkeuksetta enemmän kuin 1,75 (1,8-1,9). Peräsin saattaa olla sama tai sitten ei. Tuskin se nyt ihan yhtä syvä on kuin köli, mutta eroa voi olla vain 10-20 cm, mutta niin on monessa veneessä vakiokölilläkin.

        Tuollaisen modernin 11 m veneen pohja on 50 cm syvyydessä, joten 1,75 syväyksellä kölille jää 1,25 m tilaa, josta bulbi vie helposti 30 cm eli nostovoimaa tuottavaa evää jää alle metri. Noin matala evä ei toimi yhtä tehokkaasti kuin syvempi, jolloin pinta-alaa vaaditaan enemmän, mikä taas jarruttaa lisää.

        Matalla olevan bulbin takia kölistä pitää tehdä huomattavasti painavampi, jotta veneen oikaiseva momentti olisi sama. Siitä tulee siis paksumpi ja enemmän jarruttava.

        Näistä johtuen noin isoihin C/R-veneisiin ei yleensä edes saa 1,75 m köliä. FG36:ssa sellainen (1,65 m) on ollut vaihtoehtona, mutta sillä vauhti tuskin on enää LYS 1,2 tasoa. Sirena 36:n olisi, mutta todellinen syväyskin on 1,81 m. Södergrenin FG37:aa on saanut peräti 1,5 m siipikölillä. FG335:n köli on 1,75 ja Kamun FG33:n 1,8 (331 1,85).

        Dehler 33 on tosiaan 1,75 m, mutta se on todella pieni vene muihin 33-jalkaisiin verrattuna kapeutensa ja kapean keulansa takia. Dehler 34 DD:ssä köli on vielä maltilliset 1,85 m ja nykyisen Dehler 32:n vakioköli on 1,75 m.

        1,8 m paikkeilla on muutenkin runsaasti valikoimaa kuten X-332 ja Rondo. EF34 on hiukan allekin.

        Vanhemmista veneistä Omega 36 on vain 1,7 ja niukasti alle 1,8:n pääsee mm. Sirena 38, Luffe 37 ja Jungfru 37.


      • Bossu
        Bossu kirjoitti:

        On tyhmää tehdä normaalia nopeammaksi tarkoitettu vene ja pilata sen nopeusominaisuudet hitaalla köliratkaisulla. Matala köli on kruiserin ominaisuus. Harvaa kiinnostaa nopean veneen ja hitaan kölin yhdistelmä. Hollannissa näytetään harrastavan matalia syväyksiä, ehkäpä sellainen sieltä löytyisi.

        Tässä yksi vaihtoehto Hollannista:performance cruiser Grand Soleil 37 1,55m syväyksellä. http://www.devalk.nl/en/yachtbrokerage/200455/GRAND-SOLEIL-37.html


      • 10310

      • 1205
        Joakim1 kirjoitti:

        Kyllähän noista yleensä löytyy myös matalakölinen versio, joka tosin on lähes poikkeuksetta enemmän kuin 1,75 (1,8-1,9). Peräsin saattaa olla sama tai sitten ei. Tuskin se nyt ihan yhtä syvä on kuin köli, mutta eroa voi olla vain 10-20 cm, mutta niin on monessa veneessä vakiokölilläkin.

        Tuollaisen modernin 11 m veneen pohja on 50 cm syvyydessä, joten 1,75 syväyksellä kölille jää 1,25 m tilaa, josta bulbi vie helposti 30 cm eli nostovoimaa tuottavaa evää jää alle metri. Noin matala evä ei toimi yhtä tehokkaasti kuin syvempi, jolloin pinta-alaa vaaditaan enemmän, mikä taas jarruttaa lisää.

        Matalla olevan bulbin takia kölistä pitää tehdä huomattavasti painavampi, jotta veneen oikaiseva momentti olisi sama. Siitä tulee siis paksumpi ja enemmän jarruttava.

        Näistä johtuen noin isoihin C/R-veneisiin ei yleensä edes saa 1,75 m köliä. FG36:ssa sellainen (1,65 m) on ollut vaihtoehtona, mutta sillä vauhti tuskin on enää LYS 1,2 tasoa. Sirena 36:n olisi, mutta todellinen syväyskin on 1,81 m. Södergrenin FG37:aa on saanut peräti 1,5 m siipikölillä. FG335:n köli on 1,75 ja Kamun FG33:n 1,8 (331 1,85).

        Dehler 33 on tosiaan 1,75 m, mutta se on todella pieni vene muihin 33-jalkaisiin verrattuna kapeutensa ja kapean keulansa takia. Dehler 34 DD:ssä köli on vielä maltilliset 1,85 m ja nykyisen Dehler 32:n vakioköli on 1,75 m.

        1,8 m paikkeilla on muutenkin runsaasti valikoimaa kuten X-332 ja Rondo. EF34 on hiukan allekin.

        Vanhemmista veneistä Omega 36 on vain 1,7 ja niukasti alle 1,8:n pääsee mm. Sirena 38, Luffe 37 ja Jungfru 37.

        Tuo Sirena 36 kiinnostaa kovasti, onko Joakimilla mitään tietoa tällaisesta veneestä?


      • Joakim1
        1205 kirjoitti:

        Tuo Sirena 36 kiinnostaa kovasti, onko Joakimilla mitään tietoa tällaisesta veneestä?

        Ensimmäinen tehtiin seurakaverille unelmien veneeksi one-offina mallimerkinnällä Beata 36. Se olikin hänelle yli kymmenen vuotta ja ainakin toistaiseksi viimeinen kölivene. Ko. yksilössä oli sisustus tehty merelläoloa varten kiinteine merkipunkkineen ja täysin ilman takakajuuttaa, joten sisustus ei välttämättä miellytä muita. Olivat tyytyväisiä veneeseen ja alussa kisasivat ahkerasti.

        Sitten venettä tehtiin muutama kappale, joista toinenkin tuli seuraani. Sen omistaja viimeisteli puolivalmiista itse. Näissä muissa taitaa olla kovin erilainen sisustus.

        Yksi (ei kumpikaan edellisistä) upposi tosiaan peräsinvaurion aiheuttaman hinauksen kesken Harmajan lähelle. Se nostettiin ja vakuutusyhtiö lunasti sen ja myi eteenpäin varsin halvalla (siis ehjään verrattuna). Jos tuota yksilöä on ostamassa, kannattaa tarkastaa kaikki paikat ja laitteet, ettei tule yllätyksiä meriveden aiheuttamista vaurioista.

        Vene on melko vastaava suunnitteltaan samaa Södergrenin sarjaa kuin FG335 ja Sera 29. Purjealaa on reilusti, vesilinja kapea ja oikaiseva momentti melko vaatimaton. On varsin nopea ikäänsä ja kokoonsa nähden eli tavallaan edellä aikaansa, mutta tuoreemmat veneen ovat jäykempiä (syvempi köli ja leveämpi vesilinja).

        Riki on ehkä hiukan oudosti mastonhuippuriki. Se on varsin korkea, isopurje on suuri ja keulapurjeena on todella korkea fokka. Vene on suunniteltu genaakkerille, jota varten on kiinteä ankannokka.

        Purjehdusmielessä veneessä on paljon samaa kuin Bavaria 35 Matchissä. tosin riki on aika erilainen. Vaatii aktiivista purjehdusta ja on nopea, varsinkin kevyessä tuulessa ja avotuulissa.


    • nostee

      Nettiveneessä on nostokölinen Baltic 38. Nopea ja tilava vene ja vieläpä nostokölinen. Hintava.

      • 2054

        Hintaa on mutta vaikka olisi halvempikin niin tuo välikansi ei käy.


    • kryssari

      Kas kun ei X-99 ole tullut vielä mainituksi.

      Syväys 1,75 m ja LYS 1,25.

      Toki aika sporttinen vene luonteeltaan, mutta jos matkakäytössä genuan vaihtaa rullafokaksi ja isoon lisätään kolmas reivi vene toimii pienelläkin miehistöllä. Lisäksi niitä on maailmalla runsaasti kuten Suomessakin. Kannattaa vain tarkastaa perusteellisesti ennen ostoa, koska jotkut yksilöt ovat olleet todella kovassa ja säälimättömässä kisakäytössä.

    • cenit

      Oma valinta olisi Cenit 37. Täydellinen vene noihin kriteereihin, joilla itsekkin katsellut seuraavaa. Lähivesillä myynnissä 2 kpl : www. blocket.se
      Varsinkin tuo 2004 hp.850 000kr houkuttelisi, halpa hinta laatu veneeestä. En olisi antanut vinkkiä jos oma talous olis nyt parempi, olisin jo hakenut pois.

    • C371

      Itse katselin talvella ko. yksilöä ja olin yhteyksissäkin. Kuvien perusteella tosi hieno yksilö. Varmasti laatuvene.Jälleenmyynti saattaa olla hankalaa, merkki on suomessa melko tuntematon.

    • Ilman köliä?

      Trimikset on kyllä nopeita ja syväyskään ei hirveesti rajoita. Mites olis vaikka Dragonfly 28. Mulle kelpais, varsinkin jos tarkoitus ei ole isoja meriä ylitellä.

      • K765

        Kävisi mutta ei ole meidän satamassa paikkaa näin leveälle veneelle.


      • 16-6
        K765 kirjoitti:

        Kävisi mutta ei ole meidän satamassa paikkaa näin leveälle veneelle.

        Onko 2,55 m liian leveä?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      1005
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      900
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe