jääkö 5mw laser tulliin?

konstawir

Tilasin ebaysta 5mw laserin työkäyttöön ja rupesin miettimään onko se suomessa laiton. Tietääkö joku jääkö tulliin ja onko laiton?

17

4871

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rikos ja rangaistus

      "
      Kysymys

      Onko suuritehoisen laserosoittimen hankkiminen netistä laillista?


      Vastaus

      Valtioneuvoston asetus 291/2008 kieltää tuomasta yli 1 milliwatin laserosoittimia maahan. Ostopaikalla tai myyjällä ei ole merkitystä. Asetus koskee siis sekä toisesta maasta mukana tuotuja että esimerkiksi netin kautta tilattuja laserosoittimia. Laserosoittimen suurimmaksi tehoksi sallitaan 1 milliwatti ja laitteen tulee olla tyyppitarkastettu ja luokiteltu eurooppalaisen laserstandardin EN 60825-1 mukaiseen luokkaan 2."

      http://www.stuk.fi/ajankohtaista/ukk/laserit/osoitinlaserit/fi_FI/osoitinlaser1/

      Laitonta siis. Tulliin joutuessaan se takavarikoidaan. Sinä joudut tullin kuulusteluun ja saat sakot. Tulli voi viedä asian myös suoraan käräjäoikeuteen, joka määrää rangaistuksen.

      • konstawir

        Entä tarkastaako tulli sitä kun se maksoi vain alle 2e?


      • mjjhggt

        Pa5kat mihinkään käräjille joudut. Tulli vain takavarikoi sen ja sillä siisti. Se kun ei ole mikään aseeksi luokiteltava vehje.


    • ei se toimi ees

      Ei jää, ei ne niitä tarkistele.

    • laiton 500mW

      Mulla sit varmaan taitaa olla laiton laserosoitin koska mulla on sellanen vihree valonen 500mW ja tason/luokan kolme mallia :DD ostin espanjasta eli mulla on nyt joku laiton laserosoitin varmaan?

    • voi perkele.

      Onko mahdollista ilmoittaa tulliin ja ilmoittaa laittomasta laitteesta kun itse illalla olin napannut valikoimasta vahingossa 5mw vaikka tarkoitus oli tilata 1mw ! ajatuksissaan tekee mitä sattuu. Hieman ahdistava tunne meinaa olla!

      • voi perkele.

        en todellakaan halua mitään sakkoja tälläisestä vahingosta.


    • laserjuippi

      Oma kokemus. 3 tilattu, joista yksi jäi ilmeisesti tulliin koska ei ainakaan perille saapunut. Mitään ilmoituksia ei mistään tullut. Myyjä lähetti ihan lojaaliuttaan saman uudestaan kun kyselin ja saapui perille vielä todella nopeasti. 2 kappaletta noin 1kk välillä tilatut tulivat postiluukusta muitta mutkitta. 2 kpl 5mw ja yksi semmonen isompi sininen laser jolla saa vaikka röökin palamaan lähietäisyydeltä. Luulisi olevan tullilla muutakin duunia piripussien keskellä kuin kytätä jotain lamppuja, joista marginaalisia poikkeuksia lukuunottamatta ole kenellekään harmia.

    • sokaistu..

      ROIVOTTAASTI jää kaiki laserit tulliin ja houdatte pojut vanilaan.

    • naurettavaa1

      http://www.dx.com/p/303-harden-aluminum-5mw-532nm-gypsophila-green-laser-pointer-w-18650-battery-charger-196237#.VLAYQnuUSPc


      Tollasta yritin tilata ja tulliin jäi laserin ja kantohihnan veivät(ilmeisesti kantohihna on eu direktiivien vastainen joukkotuhoase? kait sillä jonkun vois kuristaa) mut paketin patterin ja laturin sain pitää jee.


      Ja tottakai kun al c.i.a.daan kun kuulun niin oisin tiputtanut lentokoneita ja sulattanut eduskuntatalon ja jyrki käteisen tolla massatuholaaserila.

      Tähtien pällistelyssä olisin ihan vaan käyttäny apuvälineenä
      Varmaan jonku tullivirkailian penska leikkii nyt sillä mun laaserilla prkl

      • Rapalapro

        Minulle tuli 5mw laser moitteetta☺


    • ninhänsevoiolla

      Hei. onko laaserisi tullut? itse tilasin kanssa ebaysta semmoisen vihreän ja saa ny nähdä miten käy...

    • JotainJar

      Tuossahan on mahdollisuus tuoda mikätahansa muu laaseri kuin laserpointteri, jotka ovat pannattuna. Vaikka vihreän 100W laserin saa tuoda luvallisesti kun se ei ole laserosoittimet muotoinen.

      Myöskin laser pointterin sisällä olevan laseryksikön saa tuoda vapaasti.

    • Anonyymi

      Ei jää tuliiin mutta on laiton

    • Anonyymi

      Laserosoittimet
      Suomessa laserosoitin saa kuulua turvallisuusluokkaan 1 tai 2. Laserosoittimen suurin sallittu teho on tällöin 1 mW. Kokonaisuutena asennettavassa audiovisuaalisessa laitteistossa saa kuitenkin käyttää hieman suurempitehoisia laserosoittimia. Nämä laserosoittimet voivat olla luokan 3R lasereita, joiden suurin teho on 5 mW.

      Näitä tehokkaammat lasersoittimet ovat vaarallisia eikä niiden maahantuonti ole sallittua.

    • Anonyymi

      eipä jää, itel on menny 1000mw sinine laser tullist läpi. on muute helvetin kirkas. mut siis ne myyjät tai ketkä ikinä ne postittaa, sanoo että siinä paketissa on " led taskulamppu" joten tulli ei epäile mitään. aika helvetin laitonta mutta joo

    • Anonyymi

      Ei ne niitä tarkistale :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      237
      3671
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2248
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2101
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1995
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      90
      1675
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1291
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1277
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe