MAFY-valmennus on julkaissut syksyn 2014 pitkän matematiikan ylioppilaskokeen perusteelliset mallivastaukset nettisivuillaan. Mallivastaukset on laadittu niin, että jokaisesta tehtävästä saisi täydet pisteet yo-kokeessa. Vastauksiin on liitetty myös MAFY-valmennuksen arvio kokeen pisteytyksestä.
Mallivastaukset voi hakea osoitteesta http://www.mafyvalmennus.fi/mallivastaukset/ .
Pitkän matematiikan yo-mallivastaukset ja PISTEARVIO S2014
23
259
Vastaukset
- ...
http://lukiolaisenblogi.omablogi.fi/2014/09/25/syksyn-pitkan-matematiikan-yo-koe/ tuossa blogissa käydään melko tarkasti syksyn 2014 pitkän matematiikan yo koetta...
- nojaa
4, 6, 8 a, 10 a, b tapa 1. Virke on aloitettu kulmamerkillä. Virkkeitä ei tulisi koskaan aloittaa matemaattisella symbolilla.
1c, 4. Turhaa tautologiaa. Jos vastaus on jo kerran selitetty, ei sitä tarvitse kirjoittaa heti perään uudelleen.
11 c. Laskimella ...
Ei taida kelvata vastaukseksi. Laskinta voidaan käyttää tulosten etsimiseen, mutta varsinainen perustelu pitää tehdä ilman apuvälineitä.
14 PA \cdot PB=PC\cdot PD
Tuo kaava ei tarkoita mitään. Jos haluaa merkitä PA:n pituutta, niin sille käytetään merkintää |PA|. Siten tuon tehtävän 14 muotoilu on lautakunnalta epäonnistunut. Miksi tätä ei ole mainittu vastauksissa?
Voi voi, eipä taitaisi tulla täysiä pisteitä. En suosittelisi näitä ratkaisuja sellaiselle, joka haluaa oppia kirjoittamaan hyviä vastauksia.
Voi siellä olla muitakin puutteita, nämä vain näin ensisilmäilyllä.- vain matikkaa
Empä usko että ytl:ää haittaa vaikka matikankokeessa ei kaikki ole aivan täysin kieliopillisesti oikein (: itsellänikin kirjoitushäiriö ja hyvin saivat selvää vaikka sanoissa oli kirjoitusvirheitä!
- nojaa
vain matikkaa kirjoitti:
Empä usko että ytl:ää haittaa vaikka matikankokeessa ei kaikki ole aivan täysin kieliopillisesti oikein (: itsellänikin kirjoitushäiriö ja hyvin saivat selvää vaikka sanoissa oli kirjoitusvirheitä!
No joo. Mutta tuo 14 on minusta väärin. Janaa ja sen pituutta merkitään eri tavoilla. Tämä ei ole kielioppiasia.
- Antti Suominen
Hei kirjoittajalle nimimerkillä "nojaa"!
Kiitos palautteesta, sen avulla teemme malleista aina parempia! Harmi, että sait nopealla vilkaisulla näin synkän kuvan mallivastausten laadusta. Niitä luetaan kymmeniä tuhansia kertoja vuodessa ja saamme jatkuvasti opettajilta kehuja niiden laadusta.
Käyn tässä palautteesi läpi:
1) Tuossa 10 b:ssä oli kieltämättä vähän rumaa esitystapaa, mutta ei siitä olisi menettänyt pisteitä. Muissa listaamissasi tehtävissä kieli on koevastaukseen hyvin sopivaa. Yo-kokeeseen vastatessa on kiire ja siellä sallitaan huomattavan isoja kompromisseja kielenkäytössä, perustelujen täsmällisyydessä ja monessa muussa esityksen laatuun liittyvässä asiassa. Näitä sääntöjä ei ole kirjattu mihinkään täsmällisesti ja monet säännöt ovatkin ennakkotapausten ja mutun varassa. Siksi oppilaan on lukion alussa joskus hankala arvioida, miten koetehtäviin saa vastata ja miten ei. Haluamme nimenomaan näyttää, millainen esitys vaaditaan koevastaukseen.
2) Liittyen 1c ja 4 vastauksiin: Vastaus kaikkiin tehtävän kysymyksiin on aina hyvä koota ratkaisun loppuun ja alleviivata kahdella viivalla. Tällä tavoin ei jää epäselväksi, onko vastannut kaikkeen, mitä kysyttiin ja juuri siinä muodossa kuin vastaus pyydettiin antamaan. On parempi pelata varman päälle, ettei sensori joudu arvaamaan, missä kohtaa on esim. lopullinen pyöristetty vastaus tai esim. tuossa 1c:ssä sensori joutuisi tulkitsemaan, että viimeisen yhtälön ratkaisuna saadaan kysytyt luvut. Tehtävässä 4 pyydettiin käyrän yhtälö muodossa y = f(x) ja senkin vuoksi on hyvä antaa vastaus juuri tuossa muodossa.
3) 11 c: Vastaus on kelvollinen. Laskimella on todettu ehdon toteutuvan yhdessä kohtaa x = 10. Sen jälkeen on vedottu siihen, että f(x) on aidosti kasvava ja todettu, että epäyhtälö näin ollen pätee myös, kun x>10.
4) Merkinnöistä PB, PC, PD jne: Geometrian kurssissa tehdään hyvin paljon laskuja, joissa joudutaan merkitsemään janojen pituuksia ja siksi käytetään yksinkertaistettua merkintää PB, PC, PD jne. Tämä on yleinen käytäntö, jota käytetään mm. SanomaPro:n Pitkä matematiikka ja Matemattikan taito -kirjasarjoissa. Näin voidaan tehdä, kun merkinnöistä sovitaan erikseen. Koska käytäntö on yleinen, ei ole myöskään väärin, että YTL on käyttänyt merkintää yo-kokeessa.
Antti Suominen
MAFY-valmennus - nojaa
Antti Suominen kirjoitti:
Hei kirjoittajalle nimimerkillä "nojaa"!
Kiitos palautteesta, sen avulla teemme malleista aina parempia! Harmi, että sait nopealla vilkaisulla näin synkän kuvan mallivastausten laadusta. Niitä luetaan kymmeniä tuhansia kertoja vuodessa ja saamme jatkuvasti opettajilta kehuja niiden laadusta.
Käyn tässä palautteesi läpi:
1) Tuossa 10 b:ssä oli kieltämättä vähän rumaa esitystapaa, mutta ei siitä olisi menettänyt pisteitä. Muissa listaamissasi tehtävissä kieli on koevastaukseen hyvin sopivaa. Yo-kokeeseen vastatessa on kiire ja siellä sallitaan huomattavan isoja kompromisseja kielenkäytössä, perustelujen täsmällisyydessä ja monessa muussa esityksen laatuun liittyvässä asiassa. Näitä sääntöjä ei ole kirjattu mihinkään täsmällisesti ja monet säännöt ovatkin ennakkotapausten ja mutun varassa. Siksi oppilaan on lukion alussa joskus hankala arvioida, miten koetehtäviin saa vastata ja miten ei. Haluamme nimenomaan näyttää, millainen esitys vaaditaan koevastaukseen.
2) Liittyen 1c ja 4 vastauksiin: Vastaus kaikkiin tehtävän kysymyksiin on aina hyvä koota ratkaisun loppuun ja alleviivata kahdella viivalla. Tällä tavoin ei jää epäselväksi, onko vastannut kaikkeen, mitä kysyttiin ja juuri siinä muodossa kuin vastaus pyydettiin antamaan. On parempi pelata varman päälle, ettei sensori joudu arvaamaan, missä kohtaa on esim. lopullinen pyöristetty vastaus tai esim. tuossa 1c:ssä sensori joutuisi tulkitsemaan, että viimeisen yhtälön ratkaisuna saadaan kysytyt luvut. Tehtävässä 4 pyydettiin käyrän yhtälö muodossa y = f(x) ja senkin vuoksi on hyvä antaa vastaus juuri tuossa muodossa.
3) 11 c: Vastaus on kelvollinen. Laskimella on todettu ehdon toteutuvan yhdessä kohtaa x = 10. Sen jälkeen on vedottu siihen, että f(x) on aidosti kasvava ja todettu, että epäyhtälö näin ollen pätee myös, kun x>10.
4) Merkinnöistä PB, PC, PD jne: Geometrian kurssissa tehdään hyvin paljon laskuja, joissa joudutaan merkitsemään janojen pituuksia ja siksi käytetään yksinkertaistettua merkintää PB, PC, PD jne. Tämä on yleinen käytäntö, jota käytetään mm. SanomaPro:n Pitkä matematiikka ja Matemattikan taito -kirjasarjoissa. Näin voidaan tehdä, kun merkinnöistä sovitaan erikseen. Koska käytäntö on yleinen, ei ole myöskään väärin, että YTL on käyttänyt merkintää yo-kokeessa.
Antti Suominen
MAFY-valmennus11 c. Laskinratkaisu ei ole koskaan matematiikassa kelvollinen ratkaisu. Matematiikka on eksakti tiede, jossa kaikki tulokset voidaan johtaa aksioomista ja määritelmistä. Koska käsitettä laskin ei ole aksiomatisoitu tai määritelty, se ei kelpaa perusteluksi.
4) Merkinnät PB, PC, PD ovat joukkoja, katso http://www.math.northwestern.edu/~richter/hilbert.pdf sivun 12 alku. Merkintä PA \cdot PB tarkottaisi kahden joukon kertomista keskenään, ei janojen pituuksien tuloa. - antihutilus
Antti Suominen kirjoitti:
Hei kirjoittajalle nimimerkillä "nojaa"!
Kiitos palautteesta, sen avulla teemme malleista aina parempia! Harmi, että sait nopealla vilkaisulla näin synkän kuvan mallivastausten laadusta. Niitä luetaan kymmeniä tuhansia kertoja vuodessa ja saamme jatkuvasti opettajilta kehuja niiden laadusta.
Käyn tässä palautteesi läpi:
1) Tuossa 10 b:ssä oli kieltämättä vähän rumaa esitystapaa, mutta ei siitä olisi menettänyt pisteitä. Muissa listaamissasi tehtävissä kieli on koevastaukseen hyvin sopivaa. Yo-kokeeseen vastatessa on kiire ja siellä sallitaan huomattavan isoja kompromisseja kielenkäytössä, perustelujen täsmällisyydessä ja monessa muussa esityksen laatuun liittyvässä asiassa. Näitä sääntöjä ei ole kirjattu mihinkään täsmällisesti ja monet säännöt ovatkin ennakkotapausten ja mutun varassa. Siksi oppilaan on lukion alussa joskus hankala arvioida, miten koetehtäviin saa vastata ja miten ei. Haluamme nimenomaan näyttää, millainen esitys vaaditaan koevastaukseen.
2) Liittyen 1c ja 4 vastauksiin: Vastaus kaikkiin tehtävän kysymyksiin on aina hyvä koota ratkaisun loppuun ja alleviivata kahdella viivalla. Tällä tavoin ei jää epäselväksi, onko vastannut kaikkeen, mitä kysyttiin ja juuri siinä muodossa kuin vastaus pyydettiin antamaan. On parempi pelata varman päälle, ettei sensori joudu arvaamaan, missä kohtaa on esim. lopullinen pyöristetty vastaus tai esim. tuossa 1c:ssä sensori joutuisi tulkitsemaan, että viimeisen yhtälön ratkaisuna saadaan kysytyt luvut. Tehtävässä 4 pyydettiin käyrän yhtälö muodossa y = f(x) ja senkin vuoksi on hyvä antaa vastaus juuri tuossa muodossa.
3) 11 c: Vastaus on kelvollinen. Laskimella on todettu ehdon toteutuvan yhdessä kohtaa x = 10. Sen jälkeen on vedottu siihen, että f(x) on aidosti kasvava ja todettu, että epäyhtälö näin ollen pätee myös, kun x>10.
4) Merkinnöistä PB, PC, PD jne: Geometrian kurssissa tehdään hyvin paljon laskuja, joissa joudutaan merkitsemään janojen pituuksia ja siksi käytetään yksinkertaistettua merkintää PB, PC, PD jne. Tämä on yleinen käytäntö, jota käytetään mm. SanomaPro:n Pitkä matematiikka ja Matemattikan taito -kirjasarjoissa. Näin voidaan tehdä, kun merkinnöistä sovitaan erikseen. Koska käytäntö on yleinen, ei ole myöskään väärin, että YTL on käyttänyt merkintää yo-kokeessa.
Antti Suominen
MAFY-valmennus"Koska käytäntö on yleinen, ei ole myöskään väärin"
Hmm. Kertoo aika paljon asenteesta. Jaahas, aika moni ajoi kylätiellä ylinopeutta ja meni päin punasia risteyksessä, kun valot vaihtuivat. Ei siis ole varmaan väärin ajaa päin punaisia tai ylinopeutta. Tai Riemannin hypoteesi on varmasti voimassa, kun se pätee niin monelle arvolle, jotka on testattu.
Siis oikeasti koulujen matematiikkaan pitäisi saada aksiomaattinen lähestymistapa ja saada oppilaat kiinnittämään huomiot myös pieniin yksityiskohtiin. Jos tehtävä 14 on väärin ja opiskelija huomaa sen, hänen kuuluisi saada automaattisesti 9 pistettä. - Hyväksy asiat
nojaa kirjoitti:
11 c. Laskinratkaisu ei ole koskaan matematiikassa kelvollinen ratkaisu. Matematiikka on eksakti tiede, jossa kaikki tulokset voidaan johtaa aksioomista ja määritelmistä. Koska käsitettä laskin ei ole aksiomatisoitu tai määritelty, se ei kelpaa perusteluksi.
4) Merkinnät PB, PC, PD ovat joukkoja, katso http://www.math.northwestern.edu/~richter/hilbert.pdf sivun 12 alku. Merkintä PA \cdot PB tarkottaisi kahden joukon kertomista keskenään, ei janojen pituuksien tuloa.Lopeta tommonen vitun kitkuilu. Laskinvastauksella saa c kohdassa täydet pisteet.
- nojaa
Hyväksy asiat kirjoitti:
Lopeta tommonen vitun kitkuilu. Laskinvastauksella saa c kohdassa täydet pisteet.
En osaa sanoa, saako laskinvastauksella täydet pisteet, kun en ole sensori. Uskoisin kuitenkin, että aina kun keksii tehtävään sekä laskimen avulla tehtävän että laskimettoman ratkaisun, kannattaa valita jälkimmäinen. Joissain tapauksissa tehtävän laatija voi tehdä sellaisen tehtävän, missä laskimen numeerinen tarkkuus aiheuttaa liikaa virheitä, jolloin päättely on varmasti parempi. Nyt tosin kyse ei ollut siitä.
- riutunut sydän
Terve Teme ! :D
Luuletko että tuossa 9 tehtävässä menetän, pisteen kun annoin vastaukseksi 10 astetta (90-80=10)? Mulla meni vähän terävän ja tylpän kulman määritelmät sekasin päässä kokeen aikana niin lähin sitte muuttelemaan tulosta. Mutta kyllähän 10 astettakin on terävä kulma niin eihän tuossa periaatteessa virhettä ole tapahtunut. Vai mitä luulet?
Laskin saavani 55 pistettä ja jos tuosta ei pistettä oteta pois niin silloin tulisi 56 pistettä jolla on keväällä L saanut.
Jokerit oli harmittavan vaikeita kummatkin, keväällä olisin osannut kummatkin kokonaan. Näissä jokereissa olisin osannu vain a kohdat ;(- Teemu Kekkonen
riutunut sydän:
Kun kysytään, "missä kulmassa kaari kohtaa maanpinnan", tarkoitetaan kaaren tangentin ja maanpinnan välistä kulmaa. Valitettavasti uskon, että menetät yhden pisteen, koska olet laskenut missä kulmassa kaari kohtaa pystysuoran tason maan pinnan korkeudella.
Teemu Kekkonen
MAFY-valmennus
- matikkahörhö
14 c:n vastauksessa on virhe, http://math.stackexchange.com/questions/946842/power-of-a-point-problem
Samaa tehtävää on käsitelty osoitteessa http://www.elisanet.fi/matti.t.lehtinen/Geom2011.pdf (tehtävät 44 ja 45)- Antti Suominen
matikkahörhö:
Kehäkulmalause on todistettu lukiokirjoissa myös siinä tapauksessa, että toinen kehäkulman kyljistä on ympyrän tangentti. Tämä on mainittu myös Wikipediassa http://en.wikipedia.org/wiki/Inscribed_angle
Antti Suominen
MAFY-valmennus - matikkahörhö
Antti Suominen kirjoitti:
matikkahörhö:
Kehäkulmalause on todistettu lukiokirjoissa myös siinä tapauksessa, että toinen kehäkulman kyljistä on ympyrän tangentti. Tämä on mainittu myös Wikipediassa http://en.wikipedia.org/wiki/Inscribed_angle
Antti Suominen
MAFY-valmennusAnteeksi, mutta en vieläkään ymmärrä ratkaisua. Olen lukenut luentoprujuista http://www.elisanet.fi/matti.t.lehtinen/Geom2011.pdf lause 1.6.8, että kehäkulmalauseessa kaikki neljä kulman kärkeä ovat saman ympyrän kehällä. Mutta tässä P on kehän ulkopuolella. Onko mallivastauksessa vai Lehtisen prujussa siis virhe vai käytätkö jotain eri versiota kehäkulmalauseesta?
- yksratkaisija
Voisiko tuon 14c:n tehdä jatkuvuuden avulla? 14b:n nojalla PA*PB=PC*PD aina kun A ei ole B. Jos kuitenkin B lähestyy A:ta, niin PB lähestyy PA:ta, jolloin PA^2=PC*PD. Vai tartteeko päätellä jotenkin kolmioepäyhtälön avulla, että |PB|‚< |PA ABl|PA| kun A->B.
- eläluotawikiin
Antti Suominen kirjoitti:
matikkahörhö:
Kehäkulmalause on todistettu lukiokirjoissa myös siinä tapauksessa, että toinen kehäkulman kyljistä on ympyrän tangentti. Tämä on mainittu myös Wikipediassa http://en.wikipedia.org/wiki/Inscribed_angle
Antti Suominen
MAFY-valmennusWikipedia on epäluotettava, vertaisarvioimaton lähde. Tulokset kannattaisi ottaa vertaisarvioiduista artikkeleista. Hyvänä esimerkkinä tänään kokeilin muuttaa artikkelin ympyrä määritelmää kuten yliopistossa opetetaan, mutta artikkeli palautettiin alkuperäiseen, virheelliseen muotoonsa.
- metsänlapsi
6. tehtävä
Välivaiheessa sanotaan: "Täten etsittäessä d:n pienintä arvoa.."
Pitäisikö olla "suurinta arvoa"?
Ja saman tehtävän lopullisessa mallivastauksessa "lähimpänä origoa", vaikka kysyttiin, mikä piste on kauimpana.
Tarkkuutta.- Antti Suominen
metsänlapsi:
Kiitos huomautuksesta! Ratkaisussa oli etsitty suurin arvo eli vastaus oli oikein, mutta nuo tekstit oli tosiaan väärin - hölmö moka meiltä.
Mallivastaus on korjattu nettisivuilla.
Antti Suominen
MAFY-valmennus
- metsänlapsi
Lisäksi pari kysymystä Teemulle, jos nyt satut lukemaan näitä.
En ole ihan varma, mutta eikö tuon kutosen kaltaisissa tehtävissä pitäisi ensin todeta Fermat'n lauseen ehdot (jatkuvuus,derivoituvuus) ja sen jälkeen todeta, että suurin arvo löytyy välin päätepisteistä tai f '(x):n nollakohdista (Fermat'n lauseen nojalla). Mallivastauksessa näin ei ole, mutta koulussamme opetettiin tekemään kyseiset perustelut.
Toiseksi, mitä luulet montako pistettä sensorit vievät 13. tehtävästä, kun osoitin yhtälöllä olevan täsmälleen yksi juuri välillä [0,2] kysytyn [1,2] sijaan? Perustelut olivat oikein, ja vastauksesta käy kyllä ilmi että ainoa juuri on välillä [1,2]. Laudatur voi olla siitä kiinni, montako pistettä sensorit vievät tuosta kämmistä :D - juuh
Hah, tulee tästä nimimerkistä "nojaa", mieleen eräs fysiikan opettaja, joka valitti kokeessa merkinnöistäni. Olin merkannut pilkun hieman epäselvästi ja se näytti pisteeltä. Tästä seurasi punakynämerkintä.
- nojaa
Niinpä. Mulla oli hyvin ankara kandiohjaaja, joka opetti hyvän tavan kirjoittaa matemaattista tekstiä. Uskoisin osaavani kirjoittaa ratkaisut siten, että niistä saisi maksimipisteet YO-kokeessa. Jos itse olisin sensori, rokottaisin tuosta 14 c:n ratkaisusta, kun kehäkulmalausetta on käytetty väärin.
Olisi kiinnostava tietää, edustaako MAFY-valmennuksen ratkaisut virallisia arvostelusuosituksia vain onko MAFY ja YTL erillisiä toimijoita, ja MAFY arvaa, mikä saattaisi tuottaa maksimipisteet kokeesta. - Antti Suominen
nojaa kirjoitti:
Niinpä. Mulla oli hyvin ankara kandiohjaaja, joka opetti hyvän tavan kirjoittaa matemaattista tekstiä. Uskoisin osaavani kirjoittaa ratkaisut siten, että niistä saisi maksimipisteet YO-kokeessa. Jos itse olisin sensori, rokottaisin tuosta 14 c:n ratkaisusta, kun kehäkulmalausetta on käytetty väärin.
Olisi kiinnostava tietää, edustaako MAFY-valmennuksen ratkaisut virallisia arvostelusuosituksia vain onko MAFY ja YTL erillisiä toimijoita, ja MAFY arvaa, mikä saattaisi tuottaa maksimipisteet kokeesta.nojaa:
Lopullisen pisteytyksen päättää YTL mistään muusta tahosta riippumatta. Täsmällisiä arvosteluperusteita ei kuitenkaan ole esitetty missään yhdessä paikassa, joten niiden tunteminen hyvin vaatii työtä ja käytännön kokemusta arvostelusta. Meillä on tämä osaaminen ja mallivastausten avulla näytämme tapausesimerkin siitä, kuinka koe pisteytetään ja millainen vastauksen tulee olla ilman, että joutuu pelaamaan liikaa varman päälle ja siten tuhlaamaan koeaikaa pistemenetysten pelossa.
Kehäkulmalause esitetään lukiokirjoissa siten, että erikoistapauksena toinen kulman kyljistä voi olla ympyrän tangentti. Tämän vuoksi yo-kokeessa voi käyttää kehäkulmalausetta siten, kuin olemme sitä käyttäneet. Tehtävien ratkaisuissa saa käyttää kaikkia lauseita, jotka lukiokirjoissa on annettu.
Antti Suominen
MAFY-valmennus - nojaa
Antti Suominen kirjoitti:
nojaa:
Lopullisen pisteytyksen päättää YTL mistään muusta tahosta riippumatta. Täsmällisiä arvosteluperusteita ei kuitenkaan ole esitetty missään yhdessä paikassa, joten niiden tunteminen hyvin vaatii työtä ja käytännön kokemusta arvostelusta. Meillä on tämä osaaminen ja mallivastausten avulla näytämme tapausesimerkin siitä, kuinka koe pisteytetään ja millainen vastauksen tulee olla ilman, että joutuu pelaamaan liikaa varman päälle ja siten tuhlaamaan koeaikaa pistemenetysten pelossa.
Kehäkulmalause esitetään lukiokirjoissa siten, että erikoistapauksena toinen kulman kyljistä voi olla ympyrän tangentti. Tämän vuoksi yo-kokeessa voi käyttää kehäkulmalausetta siten, kuin olemme sitä käyttäneet. Tehtävien ratkaisuissa saa käyttää kaikkia lauseita, jotka lukiokirjoissa on annettu.
Antti Suominen
MAFY-valmennusHmm. No, tunnet varmaankin lukion geometrian paremmin kuin minä. Aikoinani opettelin, että kehäkulmassa kulman kaikki kärkipisteet sijaitsevat ympyrän kehällä. Ilmeisesti lukiossa määritellään kehis nykyään eritavalla.
Itse tekisin kuten tehtävässä 33 artikkelissa http://solmu.math.helsinki.fi/olympia/kirjallisuus/geomperusp.pdf : ei vetoamista kehislauseeseen, joten ei varmasti pistemenetyksiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031555
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781194- 881127
- 1391026
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt580985Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1957Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8882- 20870
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9714Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8660