pakonomainen rakastumisen tunne =limerenssi

inloveagain

Luin keskustelupalstan ihastumisosiosta LIMERENSSISTÄ ja halusin jakaa tarinani täällä, aloitin siis uuden ketjun, kun haluan asiallisia kommentteja tähän pakkomielteiseen rakkauteeni.

Tässäpä tarinani:

Minulla on ollut aina voimakas rakkaudellinen tunne johonkuhun henkilöön eli limerenssi objekti=LO. Jos olisin muusikko tai runoilija, niin materiaalia olisi riittänyt monen tuotannon verran. Tälläkin hetkellä minulla on LO, jonka kanssa tapailen. Muutaman viikon aikana olemme kuitenkin hieman etääntyneet toisistamme, tämä ikäänkuin nosti nämä limerenssi oireet minulla aivan huippuunsa.

Olemme toista kertaa yhdessä, monen vuoden tauon jälkeen. Hänellä on lapsia jotka olivat aiemman suhteemme aikana pieniä. Rakastuin tuolloin 100%. Halusimme salata suhteemme läheisiltämme, ja se teki tilanteen jännittäväksi. Vähitellen kuitenkin kyllästyin kun suhteemme hieman tasaantui. En kestänyt epäselvää elämäntilannetta tuolloin, eli en olisi voinut ottaa vastuuta äitipuolena tai toisena naisena. Eli kun minulla olisi ollut mahdollisuus kasvaa ihmisenä ja ottaa vastuu rakkaudestamme, niin en kestänyt sitä. Niinpä ajoin tuolloin miehen pois tyyliin sun pitää nyt rauhassa miettiä mitä haluat. Mies lähti yrittämään perheensä kanssa, mutta kuitenkin kysyi että "odotatko mua". Ja minähän odotin ja odotin. (Koska limerenssi henkilö elää tragediasta ja rakkaus tuntuu silloin kun sitä ei saa.) Vaikka itse jätin hänet, itkin suhteemme päättymistä kuukausia. Odotin lopulta vuosia että hän tajuaisi sittenkin viimein kuinka täydellisiä olisimmekaan toisillemme. Facebook pahensi asiaa, seurasin hänen päivityksiään, tykkäyksiä jne, seurasin myös hänen vaimonsa päivityksiä. Otin totena kaikki leikkimielisten fb kyselyjen testitulokset ja vertasin "testituloksiamme" hänen ja vaimonsa pisteisiin. Todistelin itselleni että olen paljon parempi match hänelle kuin kukaan muu.

Näiden välivuosien aikana olen seurustellut pariin otteeseen ja ollut myös yli 5v avoliitossa. Hetkeksi olen unohtanut tämänhetkisen LO:n mutta aina hän on palannut fantasioihini täydellisen miehenmallin kaavana johon vertaan muita kumppaneitani. Välillä palavan rakkauteni kohde eli LO on vaihtunut hetkeksi ja olen fantasioinut mahdotonta ja epäsopivaa puolisoehdokasta itselleni täydellisenä sielunkumppanina. Kuitenkaan en ole uskaltanut useimmiten ottaa suoraan yhteyttä kohteisiini, vaan olen tyytynyt surumieliseen yksinäiseen kaukorakkauteen, Tai jos olen tullut torjutuksi, niin olen torjunut sen.ja ajatellut että "se ei vaan vielä tajua sitä että sisimmissään tietää rakastavansa mua". Olen ajatellut että "kohtalo saattaa meidät pian yhteen". Tämä kaikki huolimatta siitä että olen seurustellut/ollut avoliitossa jonkun toisen kanssa. Tämä limerentti ajattelutapa on kiertänyt kehää päässäni jo teinivuosista saakka. Olen aina ollut epätoivoisen rakastunut johonkuhun saavuttamattomaan kohteeseen ja ikäänkuin tyytynyt olemaan "kakkosvaihtoehdon" kanssa.

Kun kuulin tämänhetkisen LO:n avioerosta olin onnesta soikeana ja aloin itsekin valmistelemaan eroa avomiehestäni. Ajattelin keväällä jatkuvasti tätä kohdetta, kuinka kohtalomme onkaan heitellyt meitä ja vihdoin saamme pian olla yhdessä, niinkuin kohtalo olisi määrännyt. Kuitenkaan en uskaltanut ottaa edes yhteyttä tähän LO:iin. Lopulta ystäväni puuttui asiaan ja sanoi että olet niin monta vuotta vain puhunut tästä unelmamiehestä, niin miksetpä ottaisi reippaasti yhteyttä. Niinpä järkevää. Mieleni oli tottunut vain passiiviseen kaipaukseen, enkä oikeasti edes osannut toimia. Lopulta otin yhteyttä ja monien sattumuksien jälkeen rakastuimme uudelleen.

14

2299

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inloveagain

      tässäpä tarinani jatkuu:

      Kieltämättä elämänarvomme ovat samanlaisia, olemme tasavertaisia älyllisesti ja meillä on samoja kiinnostuksen kohteita. MUTTA olen jälleen täysin limerenssioireiden vallassa. Asiaa pahentaa se että olen töistä vapaalla, eli minulla on kaikki aika ajatella tätä miestä, siis silloin kun en ole hänen kanssaan. Mies on alkanut vähitellen huomaamaan millaiselle jalustalle olenkaan hänet fantasioissani nostanut. Ymmärrän että hän varmaankin ahdistuu minun "oireistani". Olen työntänyt syrjään täysin omat arvoni, mielipiteeni, ystäväni ja harrastukseni. Tajuan tietenkin että hän ei todellakaan ole ihastunut siihen epäitsenäiseen ihmiseen joka minusta on nyt viimeisten viikkojen aikana tullut. Olen halunnut olla kaiken aikaa hänen saatavillaan ja tämä varmaan ahdistaa häntä. Kun hän on ollut sairaana olen loukkaantunut siitä ettei hän tarpeeksi huomioi minua. Analysoin moneen kertaan kaikki viestit fb- ja tekstiviestit, luen rivien välistä jokaisen kommentin ja analysoin hänen kehonkieltään jatkuvasti, rakastaako vai eikö ja rakastaako vielä ex-vaimoaan enemmän.

      Tämä siis tilanne nyt. Muutama päivä sitten tajusin olevani SAIRAS rakkaudesta. Tajusin että tämä ei todellakaan ole enää rakkautta, vaan PAKKOMIELLE. Ei kukaan halua olla pakkomielteisen henkilön mukarakkauden kohde. Tajuan sen nyt ja yritän etsiä itselleni muita mielenkiinnon kohteita. Olen hukannut täysin itseni rakkautta metsästäessäni. Onneksi minulla on ystäviä jotka tukevat minua, vaikka ovat joutuneet kuuntelemaan iänikuisia ja jatkuvia rakkaushuoliani jo yli 20 vuotta.

      Jos joku muu kaipaa neuvoja, niin täältä löysin englanniksi:
      http://www.limerence.net/limerence-faq/limerence-treatment
      Web of Trust

      • tuo pisti

        Miettimään. Erostani ei ole kauaa, mutta olosuhteet missä ero tapahtui... Kukaan järkevä ihminen ei enää kaipaisi ja itkisi silmiään päästään. Kiitos tästä!


    • Selitys on jokasella

      Hirveetä höpö höpöä. Jos kysyy ja saa vastakaikua niin toimii. Jos ei niin antaa olla ja siirtyy seuraavaan. Pakkomielteet ja limerenssit ovat ihmisten päässä jotka joko pelkäävät sitä että joku pitää heistä tai sitten he eivät uskalla lähestyä ihastuksensa kohdetta ja jäävät sitä kautta kiinni.

      • tytöt lähtee tanssimaan

        Rakkaus on hieno tunne ja siitä kannattaa pitää kiinni, kun sellainen kohdalle osuu. Kannattaa olla rohkea ja luottaa rakkauden voimaan, mutta mutta ei rakkaus saa olla ainoa, "pakonomainen" tunne elämässä. Elämässä pitää olla muutakin ja toiselle pitää antaa tilaa hengittää. Tutkimusten mukaan hyvässä parisuhteessa elävät ovat kuitenkin sinkkuja onnellisempia.


    • Surusilmä43

      "Hirveetä höpö höpöä. Jos kysyy ja saa vastakaikua niin toimii. Jos ei niin antaa olla ja siirtyy seuraavaan. Pakkomielteet ja limerenssit ovat ihmisten päässä jotka joko pelkäävät sitä että joku pitää heistä tai sitten he eivät uskalla lähestyä ihastuksensa kohdetta ja jäävät sitä kautta kiinni."
      Mietin vielä kolmatta syytä jäädä jumittamaan ns. pakkomielteiseen rakkauteen, vaikka ei saa vastakaikua. Oletan nimittäin sen olevan itselläni syynä. Ja se on se, että minut on opetettu lapsena uskomaan (ja kokemaan), ettei rakkauteni ole minkään arvoista. Uskon siksi, etten "saa" enkä osaa rakastaa.
      Ja kun en saa rakastaa, käy niin, että jään jäkittämään siihen tilaan ja odotan, että se toinen vapauttaisi minut mystisesti kielloista ja "antaisi" minun rakastaa. Ja osoittaisi (ja minäkin osoittaisin hänelle), että minä OSAAN rakastaa.
      Siksi sitä toisen ajattelua ei voi millään lopettaa, koska ehkä huomenna toinen kuitenkin tajuaa, että tarvitsen oikeuden rakastaa ihmisiä ja hän antaa sen minulle. Eikä kiellä sitä inhoten ajatustakin "hyin" kera, joka taas kertoo, että MINULLA EI OLE OIKEUTTA RAKASTAA.

      • Hööhoxhöc

        Mutta miksei joku toinen, kolmas, neljäs, viides "toinen"?

        Mikset anna muille sitä vapaaehtoisuutta löytää tunteidensa kohde, minkä otat itsellesikin?


    • 1_vaihtoehdoista

      Mikä loistava syy, jos natsaa vieläpä kumpaankin. Näin vamaan syntyy näitä rakkautta ensisilmäyksellä tarinoita muutenkin kuin elokuvissa. Harvinaista mutta mahdollista.

    • rakastunutvadelma

      Miten sulla aloittaja nykyään menee tämän asian kanssa? Oletteko vielä yhdessä, onko tunteet hälvenneet vai meneekö se rakkauden tunne yhtään käsi kädessä pakonomaisuuden kanssa...? Mulla on aikalailla samoja asioita, kohde vaan vaihtuu melko tiuhaan. Oli teini-ikäisenä sama kohde 5 vuotta...mutta nyt aikuisena haaveilen lyhyempiä jaksoja samasta ihmisestä. Nyt olen löytänyt kohteen joka liehittelee mua...ja vihjailee, kehuu mua ja auttaa kaikessa. Kerrassaan täydellisen oloinen mies. Teen astrologisia karttoja hänestä ja minusta ja selvitän miten sovitaan yhteen...ja sairastahan tää on. Täytyy vaan toivoa että laantuisi, menee oma mielenterveys kun taukoamatta mielessä toinen ja yrittää keksiä ratkaisuja miten voisimme olla yhdessä.

      • Anonyymi

        Mentiin naimisiin tänä kesänä. Muutama vuosi kipuilua uusioperheessämme, niistä kun selvittiin niin alkoi uusi aika. Edelleenkin hän on minulle ”se”, mutta silloin kun molemmat kipuilivat vanhojen asioiden kanssa, niin yhteiselo oli vaikeaa.
        T aloittaja


    • Eitoivokellekään

      Limerenssi on aika ikävä kokemus.

    • Inloveagain

      Rakastunut vadelma: ollaan yhdessä. Ollaan rakastuneita ja hän on se oikea. Hyväksyin tuon aloituksen jälkeen (2014) sen, että vaikka tämä on suurta rakkautta, niin tiemme voivat erota tms. Tein kovasti töitä itseni eteen tuolloin. Minulla oli mahdollisuus ottaa etäisyyttä ja matkustin pois 6 viikoksi. Terveellinen ruoka, liikunta ja meditointi selkeytyivät ajatuksia. Tutustuin itseeni, luin esim kaksoisliekistä, mutta ennenkaikkea hyväksyin, että vaikka kyseessä oli ns ” elämäni rakkaus” niin se ei ole minun syy jos hän ei jaa elämäänsä kanssani.
      Aloin ajatella itseäni, hyväksyin että tunteet on tunteita ja olen itse vastuussa omista tunteista. Aiemmin olin ulkoistanut kaikki tunteeni muiden syyksi tai ansioksi.
      Vinkki sellaiselle joka elää rakkauden tuskassa: käytä aikasi johonkin kiinnostavaan, turha odotella sen rakkauden kohteen tajuavan jotenkin mystisesti mitään. Kun itse on onnellinen, niin ympärille alkaa kertyä myöskin tasapainoisia ihmisiä.

      • Mitenihmeessäluotat

        Tuota mietin kun te salassa aikanaan suhteilitte tietäen miten tuon luottamuksen olette löytäneet? Eikö siinä ole ikuinen riski pettämisestä? Eikö sinua epäilytä yhtään pettääkö se nyt sinua tietäen? Sinä elät hirvittävässä kuplassasi ja toinen ahdistuu? Ei ole kyllä kovinkaan hyvä pohja teillä. Mielummin miettisin sitä että pettääkö vai ahdistuu sinun kuplastasi?


    • Inloveagain

      Mitenihmeessäsäluotat: silloin aiemmin suhteemme ns eka kierroksella olin itse vapaa ja mies oli asumuserossa, eli kyseessä ei ollut pettäminen. Tunsimme toisemme lapsuudesta, emmekä halunneet sotkea haurasta tilannetta silloin. Ei olla petetty siis. Näin silloin hänen ikävänsä ”ydinperheen” luo, enkä kestänyt olla ns kakkosvaihtoehto lasten synnyttäjän jälkeen. Enää tähän minun ajattelukuvioon ei liity pakonomaisuutta, vaikka tunnistan itseni hyvinkin tuolta kolmen vuoden takaa. Nykyään avoliitossa ja olen isän kumppani hänen lapsilleen, asuvat pääasiassa meillä.

      • Anonyymi

        Jatkan vielä, eli olen tämän jutun aloittaja inloveagain. Mentiin siis naimisiin vähän aikaa sitten. Tuo keskustelun aloitusajankohta oli täyttä tunnemyrskyä minulla. Miksiben saa sitä mitä haluan eniten, kyselin maailmankaikkeudelta? Täysin rakastunut ja sitä mieltä, että vain tämä henkilö voi vastata tarpeisiini. Tunnistan kuitenkin täysin tuon silloisen tavan ajatella. Ja jälkiviisaana sanon, että ketään ei oikeastaan kannata odottaa. Lakkasin silloin odottamasta ja keskityin muihin hyviin asioihin elämässä ja silloin muutkin asiat alkoivat loksahdella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      281
      4702
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2508
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2181
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2176
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      129
      1817
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1472
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1452
    8. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      344
      1430
    9. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1367
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1257
    Aihe