Köyhän ruokavalio

köyhänä

Itsellä on aika yksinkertainen, että makaroni ruokaa jokapäivä, jossa on naudanjauhelihaa, sipulia, mausteita, tomaattimurskaa tai oikeita tomaatteja, öljyä ja vettä.
Sitten toinen ruoka jokapäivä on joko pizza, sellainen pieni ja halpa tai sitten paahtoleipää, jonka päällä on juustoa, paprika- tai tomaattisiivuja, tai keitettyä tai paistettua kananmunaa.

Olen täältä lukenut, että jotkut syö pelkkää makaroonia, niin itsekkin sitä siis jokapäivä melkein syön, mutta, että pelkkää makaronia söisin, niin sitä en tee vaan aina makaroniruoassa on tuota naudan jauhelihaa mukana, että saisin päivittäisen rauta-annoksen täytettyä. Naudan jauhelihassa on eniten rautaa kuin on sian- ja broilerinlihassa, että enpä sitten juuri noita muita lihoja ostakkaan, vaan olenkin tyytynyt sitten tuohon naudanjauhelihaan.
Perunaa, riisiä, nuudelia, jogurttia ja porkkanaa syön harvemmin, ja näitä salaatinlehtiäkään en syö kuin vaan joskus innostun ostamaan. Maksalaatikkoa saa syödä kaksi kertaa kuukaudessa. Omenoita syön myös aika vähäsen, että nyt tuossa olen ajatellut, että teen omenapiirakkaa, niin tulee sitäkin syötyä useammin.
Mustikoita on pakkasessa, mutta niitäkään en käytä useasti vaan harvemmin, että kiisselinä tai marjapiirakkana.
Näin köyhästi siis itse syön, ja yritän syödä mahdollisimman terveesti, että ravintosuositusten mukaisesti, että saisin näitä vitamiineja, mutta ei se ruokavalio nyt tämänkummaiseksi näköjään muutu, että näin on mennyt kymmeniä vuosia.

77

2607

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • köyhänä

      Juon myös kahvia jokapäivä ja teetä silloin tällöin, ja erilaisia mehuja ja limsaa ruokajuomana. Nämä unohtui tuosta äskeisestä.

      • Ei paha

        Ei tuo minusta niin huonolta ruokavaliolta kuullostanut! Omenoita, kiisseleitä, mehujakin? Itse join yhteen aikaan pelkkää kraanavettä. Nyt olen jo niin mukavuudenhaluinen että ab-piimä, vedellä lantattu jugurtti, mehutkin menee. Vielä kun kerrot, että paljonko on kuukauden ruokamenot Euroissa? Itse käytän ihan periaatteesta Soijarouhetta 30/70 suhteessa lihatuotteisiin ja vähän muuhunkin. Pakastekasviksilla myös jatkan sitä sun tätä, herne, hernemaissipaprika, vihannes-sekoitukset. Joillakin on myös ruokahalut todella pienet! Itse kuulun niihin että pärjään vähällä! Aina ei huvita edes säästää ja nyt vähän repes!


      • köyhänä
        Ei paha kirjoitti:

        Ei tuo minusta niin huonolta ruokavaliolta kuullostanut! Omenoita, kiisseleitä, mehujakin? Itse join yhteen aikaan pelkkää kraanavettä. Nyt olen jo niin mukavuudenhaluinen että ab-piimä, vedellä lantattu jugurtti, mehutkin menee. Vielä kun kerrot, että paljonko on kuukauden ruokamenot Euroissa? Itse käytän ihan periaatteesta Soijarouhetta 30/70 suhteessa lihatuotteisiin ja vähän muuhunkin. Pakastekasviksilla myös jatkan sitä sun tätä, herne, hernemaissipaprika, vihannes-sekoitukset. Joillakin on myös ruokahalut todella pienet! Itse kuulun niihin että pärjään vähällä! Aina ei huvita edes säästää ja nyt vähän repes!

        Ostan minäkin noita pakastevihannes pusseja, mutta harvemmin, ettei edes joka viikko, jos kuukausikaan.
        Rahaa on mennyt viimevuoden aikana vain n.140 e/kk, että erityisen niukkavuosi itselleni oli, johtuen muiden menojen kasvusta, että luultavasti suurenee hieman jatkossa, kun muut menot pienentyvät.


      • köyhänä

        Ja jatkoa, että syön myös ruisleipää jokapäivä, että tuotakaan en maininnut alussa.


      • sarvi makarooni

        Minä syön tosiiankin pelkkää makaroonii ja ruokajuomaksi pelkkää vettä. Olet rikas jos 140 eruoo kuussa on ruokaraha. Minulla se on 47 uroo kuussa.!! Melkoisen hoikassa kunnossa oon.


      • Anonyymi
        köyhänä kirjoitti:

        Ostan minäkin noita pakastevihannes pusseja, mutta harvemmin, ettei edes joka viikko, jos kuukausikaan.
        Rahaa on mennyt viimevuoden aikana vain n.140 e/kk, että erityisen niukkavuosi itselleni oli, johtuen muiden menojen kasvusta, että luultavasti suurenee hieman jatkossa, kun muut menot pienentyvät.

        Parsakaalia pakasteena. Halpaa hyvää. Metukkaa leivän päälle. Nimenomaan ruisleivän. Jauhelihaa usein itselläkin,se on niin halpa ja helppo ainesosa. Risottoja, makaronia tms .


      • Anonyymi

        Hunajaa teehen niin tulee vitamiinia.


      • Anonyymi
        sarvi makarooni kirjoitti:

        Minä syön tosiiankin pelkkää makaroonii ja ruokajuomaksi pelkkää vettä. Olet rikas jos 140 eruoo kuussa on ruokaraha. Minulla se on 47 uroo kuussa.!! Melkoisen hoikassa kunnossa oon.

        Makaronissakin on rautaa pieni määrä. Mistä saat c vitamiinin? Tulee keripukki jos sitä ei saa .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parsakaalia pakasteena. Halpaa hyvää. Metukkaa leivän päälle. Nimenomaan ruisleivän. Jauhelihaa usein itselläkin,se on niin halpa ja helppo ainesosa. Risottoja, makaronia tms .

        Parsakaali on hyvää. Lapsenikin tykkää. Sitä on aina pakkasessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Makaronissakin on rautaa pieni määrä. Mistä saat c vitamiinin? Tulee keripukki jos sitä ei saa .

        Vitamiinipillereistä.


    • Täti tiukka

      Tuohan 140€ kuullostaa todella niukalta! Tuossa joutuu jo suunnittelemaan mitä ostaa ja muutenkin hyödyntämään ilmaisjakeluja? Jatkuvasti hankala toteuttaa? Itse en pystyisi, mutta 200 on jo minkä varaan voi suunnitella menoja, varsinkin kun aikaa on!

      • köyhänä

        En ole hyödyntänyt ilmaisjakelua lainkaan, että en edes tiedä jaetaanko täällä ja milloin ja missä.


    • ihan oma vastuu

      Hohhoijjaa.

      Samasta aiheesta oli ketju aivan äskettäin. Otsikkon aoli "2 euroa päivässä ruokaan".

      Siinä ketjussa todettiin moneen kertaan, että perustoimeentulotuki takaa jokaiselle noin 8 euroa päivässä ruokaan. Jos rahaa ruokaan jää vähemmän, on kyseinen ihminen ITSE valinnut käyttää rahojaan johonkin muuhun.

      • 66- vuotias

        Oma valinta se nimenomaan on. Itse käytän kuukaudessa 120-140 euroa ja sillä saa monipuolista, ravitsevaa ja hyvää ruokaa jos osaa itse valmistaa. Toki käytän hyväkseni myös marjat ja sienet, jotka eivät maksa minulle mitään. Olen säilönyt runsaasti herkkutatteja, vaaleita orakkaita ja lampaankääpiä pakasteeseen. Olen myös kuivannut herkkutatteja kuivurissa suuren määrän ja suolannut rouskuja salaattia varten.

        90- luvun lamassa meni kaunis omakotitalo, sijoitusasunto ja auto, kun omaisuus oli liikkeen lainan vakuutena. Jäin ihan puille paljaille pienen lapsen kanssa, mutta sieltä oli noustava. Asunto on ollut velaton jo mutaman vuoden, mutta elän silti säästäväisesti. On kiva antaa läheisille jotain ylimääräistä. Auto vanhenee ja asuntokin vaatii pian pientä pintaremonttia.


      • 8 euroa

        Hohhoijaa itsellesi. Sehän on monta kertaa todettu, että 8 euron päivittäinen ruokaraha on taattu vain laskennallisesti.


      • Toimeentulotukiraha on viiden (5) päivän syömisiä varten ja kosla viikossa on 7 päivää, ovat ne 2 päivää ruoattomia dieettipäiviä. Tunnettu tv- professori Michael Mosley noudattaa tällaista 5/2 - dieettiä ja kylläpä miehessä virtaa näkyy olevan kun ohjelmiaan katsoo!


      • älkää valehdelko
        tuuli57hk kirjoitti:

        Toimeentulotukiraha on viiden (5) päivän syömisiä varten ja kosla viikossa on 7 päivää, ovat ne 2 päivää ruoattomia dieettipäiviä. Tunnettu tv- professori Michael Mosley noudattaa tällaista 5/2 - dieettiä ja kylläpä miehessä virtaa näkyy olevan kun ohjelmiaan katsoo!

        Sinä valehtelet, nimimerkki Tuuli57hk.

        Toimeentulotuen perusosaa saa kuukauden jokaiselle päivälle ensimmäisenä kuukautena. Eli jos päiviä on 28, niin saa 28:lle päivällle. Jos päiviä on 31, niin saa 31:lle päivälle.

        Sen jälkeen, jos tuen tarve on jatkuvaa, tukea saa joka kuukausi 30 päivälle.

        Tämä lukee Toimeentulotukilaissa.

        Eli joka kuukausi yksinelävä saa omaan käyttöönsä asumis- yms. kulujen jälkeen 480 euroa, josta lasketaan ruokaan menevän 8 euroa päivässä. Joka päivä. Myös viikonloppuisin.


      • Anonyymi
        8 euroa kirjoitti:

        Hohhoijaa itsellesi. Sehän on monta kertaa todettu, että 8 euron päivittäinen ruokaraha on taattu vain laskennallisesti.

        Näinhän se on. Kokonaisvaltaisesti tuilla elävä saa venyttää senttiä. Talveksi tarvitsee kenkiä,takkia. Se on osittain pois ruokarahoista.


    • Itse en pystyisi syömään pelkkää makaroonia joka päivä.
      Mutta yksin kun asun saatan syödä samaa ruokaa viikon.

      • köksä

        Mä asun myös yksin ja juureksia eri muodoissaan syön melkein joka päivä, kalaa/kanaa juuresruoan lisänä. Ruisleipää, viiliä/rahkaa, marjoja ja hedelmiä välipaloina tai aamiaisella. Makaroni-tai riisiruokia kerran tai pari viikossa korkeintaan. Niin ja välillä väsään munakkaan lounaaksi.


    • Yritin tuossa kesällä syödä lidl rahkaa joka päivä mutta sain siitä hirveät vatsakivut sen jälkeen ei ole pahemmin rahkaa tehnyt mieli.

    • hiljaa kävelijä

      Köyhän syöminen?
      Tämän vuoden puolella ruoka kustannukset samoilla hankinnoilla ovat nousseet 1,9 euroa vuorokautta kohden.
      Normaali painoinen n. 70–80 kg ihminen, kuluttaa ruokamassaa n. 2 kg / vuorokausi. Puolet siitä tai enemmän tulee hedelmistä.
      ¼ osa kasviksista ja vihanneksista, joita ostan pakasteena n. 2 euroa kg. Leipää syön alle 200g vrk, makaroni ja perunaa en koskaan. Tummariisi ja kaurapuuroa, ovat aterioissani lähes päivittäin.
      Kanamunia tai Kalaa tai Lihaa kuluu hyvä keskiverto 60–80 g/vrk.

      En osta ruoka tarvikkeita joissa kilohinta on yli 10 euroa. Kala on kalleinta ja tavallaan hankin sitä keskihinnalla. Munat ja käyttämäni lihat (kana broileri kalkkuna) ovat kilohinnaltaan alhaisimmat. Munapäivää kompensoi aina kalapäivä.
      Kolesterolini on 3,6, HDL on 2 ja LDL 1,6.
      http://www.tohtori.fi/?page=9179316&id=7241874
      Verenpaine 125-130/64-67 seurattu 2 kk.

      On aika erikoista, että köyhyydessä kiinnostaa vaan se, mitä köyhä syö.

      Samoin köyhää pidetään poikkeuksetta alkoholin suurkuluttajana ja tupakoijana. Tutkimukset ovat kuitenkin kertoneet, kun alkoholi mitataan puhtaana alkoholina, johtoasemissa olevat käyttävät sitä eniten.

      Tietysti kun huomioi ihmiskunnan lähihistorian, sotineen ja pula- aikoineen on hyvin yksinkertaista olettaa: köyhyys on nälkää.
      Globaali maailmankuva lisää siihen kun moraaliksi, silmiin änkeävät kärpäsparvet ja alastomat kehot.

      Edes toimeentulotuella elävän, ei tarvitse pitää ruokakulujaan alle 230,5 euroa / kuukausi.
      Kunnan toimeentulotuki jakaa tulon riittäviksi seuraavasti:
      Summa 1.1.2014 on 480,20 € /kk
      Ravintomenot 48 % (230,49 € / kk )
      Köyhyys on sosiaalista eristymistä/syrjäytymistä. Ei ole paikkaa tai tekemistä jossa ei pyydetä rahaa. Jopa seurakunta on kirinyt kerjäämisen ensimmäiselle sijalle. Rahaa muistetaan pyytä varmemmin, kuin tervehtiä seurakuntalaista.
      .
      Paras tapa pitää ruokakulut budjetissa, on viikottain edullinen vuorokausi; keittoja, leikkele kanamuna, juomana vesi jne. Vihannes/hedelmä porkkanaa/lanttua ja hedelmää kilohintana edullisin.
      .

      • ruokabileet saisi

        Kumma kyllä, ruokarahaa jää siis yli seitsemän euroa päivälle ja onnistuvat näkemään nälkää ? Jäispä itselläkin, meitä on kuitenkin kaksi aikuista syömässä, joskus aikuiset lapsetkin.,


    • köyhille ruokaa

      Eikö sieltä perkeleeen sossusta irtoo ruokarahaa on se saatana vitun kenokaula ämmät moppaa turpa värkkiään päivästä päivään.

    • Jos haluaa välttämättä juoda köyhänä kannattaa mennä virossa käymään.

    • idealismia

      Edelliset ovat niitä yhteiskunnalisesti lobotomian "saaneita", vajaavaisuus näkyy: korvienvälin liikenne jää silmien kääntämiseen.

    • HOHhoijjaaa

      "Normaali painoinen n. 70–80 kg ihminen, kuluttaa ruokamassaa n. 2 kg / vuorokausi. Puolet siitä tai enemmän tulee hedelmistä."

      No on siinä ihmellinen ruokavalio, kun päivässä syö kilon hedelmiä?

      "Hohhoijaa itsellesi. Sehän on monta kertaa todettu, että 8 euron päivittäinen ruokaraha on taattu vain laskennallisesti."

      Missähän maailmassa tuon ylläolevan kirjoittaja oikein elää? Jokaiselle kuuluu jäädä se 480 euroa kuussa asumiskustannusten jne (tiedät kyllä, sillä nämä on täällä lueteltu ties kuinka monet kerrat) jälkeen. Siitä puolet arvoidaan kuluvan ruokaan ja loput hygieniaan yms. muihin hankintoihin. Jos ihminen ei omaa toimeentulotukilaskelmaansa ymmärrä, niin voi varmasti pyytää sen selkokielellä tulkattavaksi!!!

      • ei jaksa uskoa

        Eikä takuulla 70-80 kiloinen syö kahta kiloa ruokaa päivässä, kannattais miettiä kun tuollaisia väitteitä heittää, tai jos syö on entinen 70-80 kiloinen. Esim. 700 gramman jauhelista saa pellillisen lihapullia, jää isommallakin seuraavalle päivälle kun muusit keittelee, johon menee 4-5 perunaa ja bataatti (yhdelle neljän päivän muusit). Siihen jos vielä salaattia tekaisee, niin ei paljon leipää tarvitse. Että miettis nyt syökö kukaan esim. viittä saarioisten laatikkoa päivässä (a`400g).
        ps. mies on yli 100 kiloinen eikä syö kahta kiloa päivässä.


      • hulluja ei kylvetä
        ei jaksa uskoa kirjoitti:

        Eikä takuulla 70-80 kiloinen syö kahta kiloa ruokaa päivässä, kannattais miettiä kun tuollaisia väitteitä heittää, tai jos syö on entinen 70-80 kiloinen. Esim. 700 gramman jauhelista saa pellillisen lihapullia, jää isommallakin seuraavalle päivälle kun muusit keittelee, johon menee 4-5 perunaa ja bataatti (yhdelle neljän päivän muusit). Siihen jos vielä salaattia tekaisee, niin ei paljon leipää tarvitse. Että miettis nyt syökö kukaan esim. viittä saarioisten laatikkoa päivässä (a`400g).
        ps. mies on yli 100 kiloinen eikä syö kahta kiloa päivässä.

        Nyt olet ihan mettässä.
        2kg sisältää kaiken ruuan ja juoman varmasti se kuluu.

        Työpaikka lounaan syövät vetävät jo lounaalla toista kiloa ruokaa.


    • Kyykkyjaska

      Jatkan taas hapankaalin ilojen puolesta. Kaali on oikeasti tosi halpaa kilohinnaltaan, varsinkin näin syksyllä. Itse teen aina ison satsin kerralla suuriin lasitölkkeihin. Ohje on varsin helppo: raastetaan kaalia raastimella (sillä pinnalla missä on ne isoimmat reiät), ja kun kaali on raastettu, raastetta laitetaan tölkin pohjalle parin sentin verran ja survotaan puisella survimella tasaiseksi. Päälle ripotellaan hyppysellinen suolaa (itse laitan myös ripauksen kuminaa), sitten uusi kerros kaalia ja survotaan jne. kunnes pytty on täysi. Kaali on siinä vaiheessa hyvin mehustunutta survomisen seurauksena. Sitten pytty kiinni, viikoksi kaapin päälle huoneenlämpöön, ja siitä sen voi sitten siirtää jääkaappiin missä se säilyy pitkiäkin aikoja.

      Kaali on parempi c-vitamiinin lähde kuin sitrushedelmät, ja halvempi. Hapankaalissa on myös paljon maitohappobakteereja, tekee hyvää vatsalle. Ja hapankaalista oppii tykkäämään. En minäkään siitä aluksi hirveästi pitänyt, mutta nyt se on herkkua. Sopii kylmänä lisukkeeksi ruualle (myös yllättävän hyvä leivänpäällinen), lämpimänä ruokien pohjaksi (hapankaalipata, makkarat hapankaalipedillä jne).

      Ja joo, se raastamisurakka voi tuntua aluksi vaivalloiselta, mutta nopeasti siihen tottuu. Eipä sitä tarvitse tehdä kuin kerran kuussa jos tekee ison satsin kerralla, ja vie noin tunnin. Uusiin asioihin totuttelu on joskus tuskaista jos voimat on muutenkin loppu (köyhyys uuvuttaa), mutta kannattaa kokeilla ainakin kerran. Ja sitten toisen kerran joskus myöhemmin, sitten kun jaksaa taas.

      • Pitäs löytää resepti

        Pitää kokeilla! Varsinkin tuota hapankaalia! Voisi korvata nämä kalliit peruna- italian- punajuurisalaatit, jotka pahimmillaan maksaa kaksikin euroa! Kävisikö tähän kastikkeeksi nämä väkiviinaetikat jollain pippureilla maustettuna? Eikös öljyseoksia käytetä kanssa kaalin kanssa? Tämä on ihan uutta asiaa minulle, mutta pitää kokeilla! Kokonaisilla punajuurilla olen kanssa korvannut noita kalliita tuotteita. Näitähän myydään isoissakin pöniköissä etikkaliemessä.


    • missä yleistieto????

      Hyvä nimimerkki "Pitäs löytää resepti".

      Sinulla on nettiyhteys ja tietokone, koska kirjoittelet täällä. Minä laitoin googleen hakusanaksi "hapankaali", ja hakutuloksia tuli vaikka kuinka monta. Ohessa 3 reseptilinkkiä.

      http://www.martat.fi/ruoka/reseptit/hapankaalin-valmistaminen/

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Hapankaali

      http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/hapankaali

      Näiden hakemiseen meni ehkä 30sekuntia. Kuinka avuton ihminen voi olla, kun täällä kyelee reseptiä? Pitääkö KAIKKI tarjoilla valmiina, vieläpä ehkä syöttää lusikalla? Pitääkö jonkun ehkä pureskella ja nielläkin puolestasi?

      Ja toinen asia tämä tietämättömyys: Etikkasäilykkeet eivät ole terveellisiä, esim. etikkapunajuuret. Ne eivät korvaa päivän kasviksien saantia. Italiansalaatit ja muut ällöttävät valmissalaatit majoneesikastikkeissaan ovat ravinto-opillisesti täyttä skeidaa.

      • Pitäs löytää resepti

        Ex-vaimo on valmistanut ruoat ja joudun nyt opiskelemaan itse ruoan laittoa. Kaikki on joutunut aloittamaan melkein nollasta. Paljon olen kuitenkin kehittynyt varsinkin tällä taloudellisuus puolella. Tuo kaalijuttu on sellainen, jolla voisi korvata kallimpia tuotteita. Kuitenkin pidän juuri C-vitamiinia tärkeänä. Paljon on siis uutta ja siksi mielenkiintoista! Kaikkea ei hoksaa jos näistä ei puhuta.


      • nuukuus kunniaan
        Pitäs löytää resepti kirjoitti:

        Ex-vaimo on valmistanut ruoat ja joudun nyt opiskelemaan itse ruoan laittoa. Kaikki on joutunut aloittamaan melkein nollasta. Paljon olen kuitenkin kehittynyt varsinkin tällä taloudellisuus puolella. Tuo kaalijuttu on sellainen, jolla voisi korvata kallimpia tuotteita. Kuitenkin pidän juuri C-vitamiinia tärkeänä. Paljon on siis uutta ja siksi mielenkiintoista! Kaikkea ei hoksaa jos näistä ei puhuta.

        Nyt juuri kannattaa kerätä pihlajanmarjoja. Tänä vuonna niitä on paljon. Niissä on erittäin paljon C-vitamiinia. Jos pakkaset ovat puraisseet marjoja, niiden kirkeryys on lieventynyt, muuten ne voi panna vaikkapa vuorokaudeksi pakastimeen. Omenan kanssa niistä saa loistavaa hilloa, sokeriakaan ei juuri tarvita.
        Kaalista saa loistavaa salaattia, kun suikaloi kaalin hienoksi esim. juustohöylällä, nuijii tai kaaviloi sitä hiukan, niin että mehu pursuaa, ja sekoittaa joukkoon puolukkasurvosta.


      • Pitäs löytää resepti
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Nyt juuri kannattaa kerätä pihlajanmarjoja. Tänä vuonna niitä on paljon. Niissä on erittäin paljon C-vitamiinia. Jos pakkaset ovat puraisseet marjoja, niiden kirkeryys on lieventynyt, muuten ne voi panna vaikkapa vuorokaudeksi pakastimeen. Omenan kanssa niistä saa loistavaa hilloa, sokeriakaan ei juuri tarvita.
        Kaalista saa loistavaa salaattia, kun suikaloi kaalin hienoksi esim. juustohöylällä, nuijii tai kaaviloi sitä hiukan, niin että mehu pursuaa, ja sekoittaa joukkoon puolukkasurvosta.

        Minua alkoi kiinnostaa nuo pihlajanmarjat ja kävin noukkimassa pihapuusta kourallisen niitä! Sitten hain lähi Siwasta litran arkijugurttia. Tein sellaisen koktailin että 300ml jugurttia, kourallinen näitä pihlajan marjoja, sokeria hyppysellinen ja vettä vajaa 100ml. Sitten kaikki blenderillä sekaisin. Ihan juotavaa tuli, ei ole edes kitkerää! Ilmeisesti pih-marjoja olisi saanut olla ennemmänkin, kun kitkeryyttä ei tosiaankaan ole! Tämä tehosekoitin oli yksi fiksuista ostoksista ja juuri C-vitamiinin takia tärkeä, kun käytän päivittäin. Olen kyllä ennenkin kertonut näistä koktaileista täällä, että osittain vanhaakin tietoa. Pitää kerätä nyt puusta pih-marjoja talteen pakkaseen. Taas säästetään vähän!


      • tuolta löytyy
        Pitäs löytää resepti kirjoitti:

        Minua alkoi kiinnostaa nuo pihlajanmarjat ja kävin noukkimassa pihapuusta kourallisen niitä! Sitten hain lähi Siwasta litran arkijugurttia. Tein sellaisen koktailin että 300ml jugurttia, kourallinen näitä pihlajan marjoja, sokeria hyppysellinen ja vettä vajaa 100ml. Sitten kaikki blenderillä sekaisin. Ihan juotavaa tuli, ei ole edes kitkerää! Ilmeisesti pih-marjoja olisi saanut olla ennemmänkin, kun kitkeryyttä ei tosiaankaan ole! Tämä tehosekoitin oli yksi fiksuista ostoksista ja juuri C-vitamiinin takia tärkeä, kun käytän päivittäin. Olen kyllä ennenkin kertonut näistä koktaileista täällä, että osittain vanhaakin tietoa. Pitää kerätä nyt puusta pih-marjoja talteen pakkaseen. Taas säästetään vähän!

        http://www.kotikokki.net/reseptit/?freeText=pihjalanmarja


      • qyuacks
        nuukuus kunniaan kirjoitti:

        Nyt juuri kannattaa kerätä pihlajanmarjoja. Tänä vuonna niitä on paljon. Niissä on erittäin paljon C-vitamiinia. Jos pakkaset ovat puraisseet marjoja, niiden kirkeryys on lieventynyt, muuten ne voi panna vaikkapa vuorokaudeksi pakastimeen. Omenan kanssa niistä saa loistavaa hilloa, sokeriakaan ei juuri tarvita.
        Kaalista saa loistavaa salaattia, kun suikaloi kaalin hienoksi esim. juustohöylällä, nuijii tai kaaviloi sitä hiukan, niin että mehu pursuaa, ja sekoittaa joukkoon puolukkasurvosta.

        Kaalia ja puolukkaa - ällöttävä mössö.


    • pahempaan varautuja

      Nyt kannattaa varautua siihen että osallistavan sosiaaliturvan myötä on tultava toimeen paljon nykyistä vähemmällä. Nimittäin; se risusavotta voi olla pitkän matkan päässä, sinne ei vain yksinkertaisesti pääse. Kukaan ei tiedä kuinka moni työttömistä tai työttömyydenkin ulkopuolella olevista edes on työkykyinen, sen verran voitaneen vetää mutkat suoriksi ja todeta että kymmenettuhannet eivät ole ja Kelan kanssa taistelun eläkkeestä voittaa harvat. Näille asioille ei voi mitään, tässä on kaikki eduskuntapuolueet tukena. Mielenosoitukset ovat turhia ja ovat käyneet vaarallisiksikin poliisiväkivallan takia. 90% väestöstä ei asu sellaisella paikkakunnalla jossa edes mitään kulkuetta missään uutisessa noteerattaisiin ja VR:n hinnat on sitä luokkaa että yksityisautoilu tulisi puolet halvemmaksi, halpaa ei ole toki sekään eikä edes mahdollista luottotiedottomalle ei-rikolliselle köyhälle koska liikennevakuutukset peritään vuosi etukäteen käteisenä.

      Ei auta kuin oppia säästämään kaikessa. On turha kerätä rahaa sukanvarteen, ne loppuu äkkiä. Onkin parempi laittaa 200-300€ kuussa haisemaan että tottuu siihen että 180-280 kuussa riittää. Voi tietysti ostaa vaikka vaatteita ja kenkiä, joihin ei tule myöhemmin olemaan enää varaa. Ihan yhtä hyvin voi sijoittaa psyykkiseen hyvinvointiin, pienimuotoiseen matkailuun. Sellaiseen köyhään kitumatkailuun että menenpä käymään naapurikaupungissa ja vedän siellä kännit. Tai voi mennä maalle, vetää kännit siellä. Olla kotona ja kännätä pari päivää siellä. Oma suosikkini on kannabis, siihen saa menemään paljon rahaa ja mahdollinen addiktio on paljon alkoholia helpommin voitettavissa.

      Eli näin voi tehdä, tuhlata nelisenkymmentä tai ylikin prossaa pois jo nyt että osaa sitten tulevina vaikeina aikoina olla ja pysyy ruuissa kun on jo tottunut tekemään oikeita valintoja kaupassa, syömään vaikka nokkoskeittoa jos senttiäkään ei ole ja sitten vielä pisteenä iin päälle vanha viisaus; hätä ei lue lakia. Nälässä voi myös varastaa.

      • Kiittäen keittäjä

        Olet tehnyt todella hyvän ja monipuolisen ohjekirjan.
        Jos osaamaton osaa noilla ohjeilla.


    • kivikausi on palannu

      Minä syön heiniä ja käpyjä, ne ovat ilmaisia kun vaan viitsii niitä kerätä. Myös raparperinlehdet voi pakastaa ja niistä saa hyviä kääryleitä. Niitä voi käyttää vessapaperina, tai laudeliinoina. Myös niitä voikäyttää aurinko,yssyinä, tai kakun suojana.

      Heinä on halpaa, apilasta saa ravitsevaa apilasoppaa.

      Ei liho ja roppa pysyy kunnossa kun kerää heinää. Kivikaudella ihmiset söi mitä metsästä löysi, nuija mukaan vaan pöheikköön.

      • ilmaista laaturuokaa

        Kivikaudelle:

        Kivikaudella ei ollut elintasosairauksia. Luultavasti sinäkin kärsit höttöruuan aiheuttamasta lihavuudesta. Et viitsi liikkua ihan laiskuuttasi. Juot viinaa ja poltat tupakkaa. Eikö niin, että arvasin ihan oikein?

        Suomen metsät ovat olleet kesäkauden täynnä syötävää, ihan ihmiselle sopivaa sellaista. Turha sinun on irvaillen esittää, että syöt käpyjä ja heinää. Ne eivät sovi ihmiselle ruuaksi. Sen sijaan luonnosta löytyy ihmisen ruuaksi sopivat monet marjat, sienet ja yrtit, jopa koivunlehdet aikaisin keväällä.

        Puutarhan antimista nyt puhumattakaan. Ainakin kuukauden verran tarjolla oli ilmaisia omenoita, kun talonomistajat eivät ehtineet itse käyttää omaa satoaan. Villiintynyt omenapuu, luonnon pihlajanmarjat! Survo ne ja pakasta. Ilamisia vitamiineja!


      • Anonyymi

        Raparperin lehdet ovat voimakkaan myrkyllisiä. Niitä ei saa syödä.


    • kissis

      No mutta miksei käytetä luonnontuotteita, rouskut ja suppilot ovat nyt saatavilla.
      Ei saa pilkata luonnonantimia, tarvitsemme vitamiineja ja hivenaineita!!!

    • En tiedä kuka on Jari, mutta hienoja ohjeita.

    • köyhä ja kipeä

      Kaalikeittoa syöty jo monta viikkoa putkeen!

      • kissis

        Niin täälläkin:)


      • ajoha

        Kaalikääryleet tosi herkkua ovat, ei mitään vetistä soppaa!:)


    • Teve köyhä

      Kävin keräämässä 6 kassillista ilmaisia omenoita. Olen niitä kuivattanut talveksi, tehnyt sosetta pakkaseen, syönyt sellaisenaan, tehnyt piirakkaa ja antanut joillekin, joilta olen saanut joskus apua.

      Aronian marjoja olen myös kerännyt. Maku ei ole kummoinen, mutta pakastettuna menettelee aamupuurossa. Nokkosissa on vielä siemeniä, joita voi kerätä. Kesällä kuivatin nokkosen lehtiä monta isoa lasipurkillista. Niitä voi laittaa sämpylä- tai lettutaikinaan ja puuroon. Syksyllä sain myös viinimarjoja ilmaiseksi. Onneksi on iso pakastin.

      Kaupoissa on usein tarjouksessa lihatuotteita ennen viimeistä myyntipäivää. Ostan niitä useampia, jos on rahaa ja teen ruokaa myös pakkaseen. Silloin kun keitän ison kattilallisen keittoa, varaan jotain vihanneksia esim. tomaattia, herneitä tai paprikaa, jota lisään keitton seuraavaan lämmityserään, Näin saan keitosta vähän erilaista joka kerran.

      Aika hyvin saa vitamiinit ihan ilmaisita marjoista, sienistä ja rikkaruohoista. Talveksi ostan D-vitamiinia, koska sitä ei oikein saa tarpeeksi. Olen pärjännyt yli kymmenen vuotta ilman lääkärissäkäyntiä, mikä on jo melkoinen säästö sekin.

      • 2828

        Ostan mitä haluan ja kauppa tuo kotiin. Ruokamenot ovat alle 240€/kk, ja saan vain eläkkeen. Kaurapuuro on aamuisin, ruoka ym juomana vesi, en tupakoi tai kapakoi. Rahat riittää ihan hyvin.


    • höttöruoka lihottaa

      Satuin tänään yhteen S-Markettiin. Ihmettelin, että onko kaikki paikkakunnan köyhät siellä samaan aikaan kuin minä. Jono oli pitkä ja kaikilla näytti olevan suurin osa ostoksista punaisella lapulla varustettuja.

      Edessäni oli kurjan ja rähjäisen näköinen pariskunta. Nainen oli selvästi jonkin psyykenlääkkeen lamauttama, sen näki päältä. (Juu, sen tosiaan näkee!) Mies hoiti ostamisen, nainen pakkasi. Hihnalle nousi toinen toistaan säälittävämpiä ostoksia, kaikki punaisella 30 prosentin alennuksella varustettuja. Oli pullaa, nakkeja, valmiiksi maustettua lihaa, valkoista leipää, halpaa makkaraa jne.

      Oikein yökötti, kun katsoin ostoksia ja pariskuntaa. Miehellä maha roikkui reilusti vyötärön yli. Nainen oli tasaisen paksu. Molemmilla yhteensä saattoi olla jopa 50kg ylipainoa.

      Suomalainen "köyhyys" on lihavuutta!

    • ravitsevaa

      Mannapuuro Puolukalla
      1 litra vettä. 2 desiä mannasuurimoita . 250 grammaa puolukoita . Keitä vesi ensin kiehuvaksi ja sekoittaen vispilällä suurimot ja heitä puolukat perään. Keitä vispaten muutama minuutti ja kaada Tehosekoittimeen , nyt survoontuu massaksi . Ota toinen kattila jos tehosekottimeen ei kaikki kerralla mahdu . Keitä vispaten vielä muutama minuutti ja kaksi isoa lautasellista puurovelliä valmis. En käytä suolaa ja sokeria ja puolukat voi laittaa pakkaseen annospusseihin niin on helppo ottaa.

      • jantteritt

        Mustaherukasta tai vadelmista tulee myös oikein mainiota vispipuuroa.


    • puurot ja vellit

      No johan on pöperöt sulla!
      Puurovelli :)
      Kun olin lapsi teki äitini vispipuuroa jatkuvasti. Sain sitä niin yliannostuksen että en voi sietää sitä vieläkään vaikka äidin kuolemasta on jo 39 vuotta.

    • kandipaatti

      Järkyttävä ruokavalio. Pelkkää elinrasvaa ja tyhjiä, nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja tuhoamassa sokeriaineenvaihdunnan. Kiisselit ja muut vastaavat ovat ravintoköyhää sokerihöttöä.

      Mikset enemmän hyödynnä edullisia sesongin kasviksia? Torilta saat euron isoja pusseja, kaupoista mitä erilaisimpia juureksia pilkkahintaan. Juo maitoa, älä mehua tai limsaa ruokajuomana.

      Köyhyys on myös hengen ja terveyssivistyksen köyhyyttä? Tunnen monia vähävaraisia, jotka syövät terveellisemmin kuin minä itse, koska osaavat kokata edullisista kauden kasviksista vaikka mitä vitamiini- ja hivenainepitoisia herkkuja.

    • hyvin jaksaa

      Tässä 23-w tyttömän nuoren miehen ruoka valio esimerkki (otetaan vaik tää viikko)

      -siis koko viikon safkat listattuna:

      -perunalastuja
      -maissilastuja
      -itsetehtyä dippii kermaviilistä (30% ale), ketsupista, worsester-kastikkeesta
      -keppanaa joka päivälle 1-2 pulloa
      -pullaa
      -makaroonia
      -jauhelihaa
      -maitoa litra per 2 päivää.

      • kandipaatti

        Kuidutonta hiilihydraattihöttöä, ei mitään tuoretta, ei vitamiineja, ei hivenaineita, turhan paljon alkoholia. Opetteles poika kokkaamaan muutakin kuin perunalastuille dippiä. Muussa tapauksessa kuolenet nuorena elintasosairauksiin.


      • älkää valehdelko
        kandipaatti kirjoitti:

        Kuidutonta hiilihydraattihöttöä, ei mitään tuoretta, ei vitamiineja, ei hivenaineita, turhan paljon alkoholia. Opetteles poika kokkaamaan muutakin kuin perunalastuille dippiä. Muussa tapauksessa kuolenet nuorena elintasosairauksiin.

        Ja sitten vielä sanotaan, että köyhä sairastaa, koska rahat ei riitä terveelliseen ruokaan.


    • Ulkona on kylmä

      muistakaa maito ja vitamiinit... Ruisleipä on edullista. siinä paljon kuitua. Lihaa on ihmisen syötävä ja ruisleivän päälle margariinia.
      joskus vaikka kalapuikkoja vaihteluksi, siis olen köyhä mutta osaan tehdä ruokaa josta tulee hyvää.. perusmausteet oltava! ja mielellään myös erikoisempia. Mut pan suola ehdoton.

      • eweliinan hoppailut

        Blogissa käyn läpi kulujen kasvusta johtuen niukkaa kuukausibudjettia kahden hengen ruokamenoissa. http://eweliinan.blogspot.com
        Pyrin kuitenkin tekemään vaihtelevaa ruokaa budjetin niukkuudesta huolimatta.


      • älä uniksi
        eweliinan hoppailut kirjoitti:

        Blogissa käyn läpi kulujen kasvusta johtuen niukkaa kuukausibudjettia kahden hengen ruokamenoissa. http://eweliinan.blogspot.com
        Pyrin kuitenkin tekemään vaihtelevaa ruokaa budjetin niukkuudesta huolimatta.

        Jos tulot ovat yli 485 €/kk ei oikeutta Toimeentulotukeen ole.
        Se miten käytät rahasi, on sinun valintasi.
        Toimeentulotuki 480€/kk ja ulosottosuoja 669 €/kk takavat jokaiselle elämisen ruan puhtauden ja vaatteet.


    • Anonyymi

      Oi niitä aikoja, kun köyhästä maaseudun perheestä piti lähteä Helsinkiin kotiapulaiseksi. Sain oman huoneen, oli puhtaat lakanat ym. tarvikkeet keskellä kaupunkia. Isäntä ja Emäntä lähti töihin ammusta, palasivat illalla. Vein lapset puistotädille ulkoilun ajaksi ja en tarvinnut tehdä juuri mitään sillä aikaa. Hyvää ruokaa oli tarjolla ja minua kohdeltiin hyvin. Hoidin lapset myös hyvin. En ymmärrä jälkeenpäin, miksi meitä säälittiin? Mukavat muistot niistä ajoista ja sain jopa palkan, ilmaisen asunnon ja ruuan päälle. :)

    • Anonyymi

      Sääiä vois köyhiä nykyisin, kun ei saa edes kunnon ruokaa...

    • Anonyymi

      Sääliä tarkoitin :)

    • Anonyymi

      Paha makuista on naudan liha.

    • Anonyymi

      Mihin tässä eletään,mitä varten,syön ja paskon ja kusen joka päivä. Töissä en koe mitään tarkoitusta. Mutta kai sillä on jollekin merkitystä. Ihan sama. Kestettävä vaan tätä olemista ennenkuin se kuolema joskus korjaa

    • Anonyymi

      Hyvinhän se sitten toimii.

    • Anonyymi

      Proteiini on se tärkein jotta aivot toimivat.

    • Anonyymi

      Tein eilen voipottumuusia jauhoperunoista.
      Tänään lisäsin sitä leipätaikinaan, jossa oli myös ruisjauhoja ja sämpyläjauhoja.

      Kaupan ruispaloista on saatu maut pois.
      Reissumiehet ym.
      Oululainen Ruislimppu 700 g menee hyvin.
      Todella hyvät onkin sitten jo 4 - 5 euroa kpl.

      Uunissa tulee , ja voitelee voisulalla.
      Painavatkin aivan erilailla kuin kaupan shrinkflaatio tuotteet.
      (koko pienentynyt, hinta noussut, laatu huonontunut)

      Herneet ovat jo likoamassa huomiselle soppaan + savuluut, sitten samalla teen kaalilaatikon.
      pakkaseen menee ne ja leivistäkin osa.
      helppo ottaa sitten ja kuumentaa vaan.

      -eläkeukkeli-

    • Anonyymi

      Ostin tänään puolen hinnan hetki salaatteja eli 2€ kol. Ja lapselle kinkkukiusauksia 1,89€ s market.

    • Anonyymi

      Löhta kuhaa kalkkuna granaattiomenaa marjoja levää kauraa yms

    • Anonyymi

      Olen vilpittömästi onnellinen ap. kirjoittajan puolesta. On ollut elintarvikkeita. Ja mitä ilmeisemmin on päästy ulos, koska on ollut vaatteita. Toivottavasti ateria ja vaateonni voi jatkua.

    • Anonyymi

      Ei ollenkaan tuon vanhan aloituksen ruokavalio. Siinähän oli kaikki mitä tarvii, ihmiset vaan luulevat että jotain muutakin pitäisi olla.
      Kasviksia, lihaa, viljatuotteita.
      Muualla maailmassa niillä on vain kasviksia ja ehkä viljatuotteita, avustussäkeissä.
      Jos vertaa esim Gazan nälkiintyneitä, niin niillä ollut lähes täydellinen puutos, ehkä juuri sitä hätäjauhoa eli siis viljatuotetta.
      Ja nekin tiputettiin ilmakuljetuksina päälle, ja loput heitettiin mereen.
      Että kyllä on meillä paremmin tuo ruokapuoli.

    • Anonyymi

      Ihan hyvää settiä.

    • Anonyymi

      Olen tämä aloittaja ja voin kertoa, että ruokavaliooni ei enää kuulu noin paljon makaroniruokia kuin kymmenen vuotta sitten, että on hyvin monipuolistunut, että kauppojen valmisruokiakin ostelen ja peruna on korvannut makaronia, että näin pienituloisena takuueläkeläisenä on vara syödä muutakin kuin makaronia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1452
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1295
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe