Miten haen vuokra-asuntoa?

murmeli.

Kertokaahan nyt ensikertalaiselle, mitä minun tulee tehdä kun olen löytänyt kiinnostavan vuokra-asunnon oikotie.fi tai vuokraovi.com:in kaltaiselta sivustolta. Mahdollisimman yksityiskohtaisesti kiitos.

Olen nyt kohta kolmen kuukauden ajan lähetellyt tiedusteluviestejä tyyliin 'Olisin kiinnostunut tästä ja tästä asunnosta...', mutta kun en saa suurimpaan osaan viesteistäni mitään vastaustakaan. Alkaa tuntua jo hieman toivottomalta. Onko toimintatapani aivan väärä? Voiko vuokrahakemusta edes tehdä muuten kuin paikan päällä asuntoesittelystä? Entä jos en pääse asuntoesittelyyn? Ne kun pidetään usein silloin kun olen koulussa. Enkä oikein voisi olla koulusta pois vain sen takia, että jos vaikka nyt tärppäis :/

61

8817

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sfdgg

      Riippuu aika paljon - tai siis ihan täysin - siitä, minkä tahon ilmoitus on kyseessä. Esim. vuokrafirmoilla on netissä lomakkeet asunnonhakua varten.

      Mutta lähtökohtaisesti, soita ilmoituksessa olevaan numeroon, ellei ilmoituksessa toisin ohjeisteta.

      • höpö

        milläs saat asunnon kunnei ole


      • mynäväin

        Suomi24 joka keskustelun aiheeseen ottaa kantaa jokin SAIRAS Ö-Ö-TTELIJÄ .kirjoittelee "jötäin työhön malliin öletys tekstiä" .sairas tyyppi. Että jaksaa jaksaa! Ei taida raskaammat työt päinää!!!!!!!!!!!!


    • Lissu29

      Voi herranjumala,
      asu vielä muutama vuosi
      äiskän ja iskän kanssa,
      et selviä omassa asunnossa!

      • Yritys 10

        Lissulla on varmaan vankka kokemus kotona asumisesta täysihoidolla . Tuntuu olevan niin pelokas suureen maailmmaan . Voi sua Liisa-pien !!!


    • Yritys 10

      Yritä tehdä treffit jo edellisenä iltana, tai laita joku luotettava asianhoitajaksi. Asunnot viedään käsistä. Olet vain myöhässä koko touhussa. Olisi pitänyt hakea asuntoa jo edellisenä keväänä. Kyllä ne on lopussa, jollet kokeile alivuokralais tai kimppa-asuntoa. Voisit kokeilla vaikka palveluja tarjoten esim. eläkeläiselle . Vuokran joudut kuitenkin maksaan täysimääräisenä, mutta jostain joutuu tinkimään. Saattaahan käydä hyvä tuuri. Muista myös ilmoitustaulut : kauppojen , seurakuntien ,järjestöjen , Marttakerhojen . Käytä mielikuvitusta. Joudut todella töihin . Vauhtia vaan !!!!

      • etsi yksityinen

        Vuokranvälitysfirmoista on ihan turha yrittää pyytää edes asuntonäyttöä.
        Näytöt ovat yleensä klo 12-15, ja koska useimmat ihmiset (esim. minä) ovat tuolloin töissä, niin joutuu jäämään näytöltä pois.

        Vuokrafirmojen logiikka = jos asiakas ei tule yhdelle näytölle, häneen ei pidetä enää minkään sortin yhteyttä ja hän päätyy "mustalle listalle".

        Tuolta se ainakin tuntui, kun kämppää etsittiin.
        Löydettiinkin sitten asunto ihan Facebookin kautta yksityiseltä vuokranantajalta.
        Vuokra on alhaisempi, kuin vuokrafirmojen kautta, vaikka asunto on uusi.
        Ja ratkaisevaa oli se, että tähän oli lemmikit sallittu, toisin kuin yhdessäkään vuokrafirmojen asunnoissa (paitsi jos ne olivat jotain rotansyömiä kakkakoloja).


    • ylpeä maalainen

      Tässä oma kohtainen kokemukseni, ehkä se auttaisi sinua.
      Muutin maalta kaupunkiin muutama vuosi sitten töiden perässä, työhaastattelu päivinä kävin läpi kiinteistöfirmat ja kyselin keillä asuntojen vuokrausta.. Tiedossa oli lisää työhaastatteluja ja sovin niille päiville käynnit joihinkin firmoihin, kyselivät asunnon tarpeen/ kiireellisyyden sekä toiveet vuokrasta.

      Itsellä ei ollut vielä varmaa työpaikkaa mutta päätin että haluan muuttaa ja totesin työn löytyvän helpommin jos asuu kyseisessä kaupungissa. Yhden kiinteistöfirman kanssa solmin asiakkuus-suhteen ja sovin näyttöjä useamman yhdelle päivälle asunnoista jotka olivat minulle valikoineet toiveitteni mukaisesti..

      Vuokra-asunnon sain kuukaudessa, töitä löytyi melko pian ja olen tyytyväinen. Edelleen olen samaisen kiinteistöfirman asiakas, neljäs asunto jo menossa ja parempaa palvelua en voisi toivoa. Olen siis vuokralla yksityisellä mutta ammattitaitoinen henkilökunta auttaa jos siltä tuntuu.

    • Vastaus on yksinkertainen! Tässä Suomi "junttilassa" ei tunnu olevan tapana vastailla,mihinkään tiedusteluun,on aivan turhaa esim pyytää tarjouksia., Kuten taas tuli todettua kyseltyäni tarjouksia palje ovista, laitoin 12 eri yrityk tarjous pyynnön, vai 2 vastasi?? Ja tämä on tätä päivää tässä maassa, kysyit mitä vain vastauksia ei juuri tule!?Onneksi sain tuoteen pikaisesti Tallinnasta, ja tosi laadukaan ja edullisen oven, eikä tarvinnut kun viikon toim ajan mitta tilaustuoteelle! Että kantsii unohtaa netti kyselyt.

      • ihmettelen vaan

        Tuo on niin totta ei tule vastauksia ihmiset jättää ilmoittamatta vaikka lupaakin.


      • Voi johtua kyllä
        ihmettelen vaan kirjoitti:

        Tuo on niin totta ei tule vastauksia ihmiset jättää ilmoittamatta vaikka lupaakin.

        sitten siitäkin että ne kymmenen suomalaisfimraa on jo kupsahtanut joten ehkä vähän vaikeaa silloin vastata mihinkään tiedusteluihin. Ja jos sitten joku sattuu vielä henkitoreissaan olemaan niin yrittäjä joutuu tekemään kaiken yksin kun ei ole varaa palkata ketään avukseen syystä että ei ole varmuutta seuraavasta työstä/tilauksesta. Ja vapaapäivänä tietty on pakko ottaa perseet olalle jotta jaksaa seuraavan työviikon. Siinäkään ei silloin ehdi paljon vastailla.

        Kiitos tämän lahtarinukkehallituksen joka maan tähän kaoottiseen tilaan ajanut natokiimassaan.


    • Jos jotain paljon kysyttyä/vähän tarjottua haluaa, on turha lähetellä mitään sähköposteja. Soittaja on voittaja. Opettele käyttämään puhelintasi muuhunkin kuin twiittaamiseen.

      • 3+karvalauma

        Eihän ne (nuoret) ihmiset nykyään näytä osaavan soittaa. Lähetellään vaan tekstiviestejä ja sähköposteja. Mielellään vielä nimettömänä. Sitten itketään netissä keskustelupalstoilla, kun ei vastata.


      • herätys.
        3+karvalauma kirjoitti:

        Eihän ne (nuoret) ihmiset nykyään näytä osaavan soittaa. Lähetellään vaan tekstiviestejä ja sähköposteja. Mielellään vielä nimettömänä. Sitten itketään netissä keskustelupalstoilla, kun ei vastata.

        Jumalauta.
        Ei millään pahalla karvalauma, mutta välillä sähköposti on ainoa tapa ottaa yhteyttä.
        Mielestäni sähköposti on asiallinen ja kypsä tapa ottaa yhteyttä, eikä sitä voi kovinkaan usein tehdä nimettömänä.
        Ja jotkut henkilöt/firmat ovat niin "kiireisiä", että eivät edes vastaa puhelimeen, joskus jopa kehottavat ottamaan yhteyttä sähköpostitse.
        Se taas on oma häpeäsi, jos et tajua nykypäivänä sähköpostia käyttää.


      • Ringring

        Juuri niin. Soita, soita ja soita. Listaa paperille kaikki mitä haluat tietää ja kirjaa ylös vastaukset ja mahdolliset toimet, joita sinulta vaaditaan vuokranhakuun. Soita uudestaan. Meileihin ei kukaan jaksa nykyään vastata. Onnea matkaan.


    • Atshii

      Kannattaa mennä paikanpäälle. Esittäytyä asunnon näyttäjällr "kädestä pitäen" ja kerro lyhyesti itsestäsi jotain esim (missä opiskelet,/ missä teet työtä,/ missä asut nyt). Tee asunnosta muutama kysymys ja kun lähden kiitä esittelijänä. Jätä kuvallinen hakemus. - jos mahdollista liitä joku suositus.

      • Inhimillinen tekijä

        Kuvallinen hakemus menee överiksi. En ottaisi omaan asuntooni pärstäkertoimen perusteella vuokralle. Muut asiat ratkaisevat. Vuokraamme aika ajoin muutamaa perikuntamme asuntoa, mutta tähän mennessä tyylitellyt kuvalliset hakemukset ovat lähinnä ärsyttäneet ja hyviä vuokralaisia olemme saaneet ulkonköön katsomatta.


    • VirSa

      Hyvä ensikertalainen murmeli! Etsi niitä asuntoja monelta eri vuokranvälittäjältä ja myös esim tori.fi:ltä. Omistan itse pari asuntoa, jota vuokraan ja ilmoitan useimmiten tori.fi:llä. Laitan mukaan puhelinnumeroni ja vastaan/soitan vain niille, jotka soittavat minulle suoraan. Sovin aina näytöstä potentiaalisen vuokralaisen/vuokralaisten kanssa ja olenkin aina saanut hyvät vuokralaiset, jotka maksavat vuokransa ajallaan. Joten, älä laita sähköpostia, vaan aina soita ja nopeasti, kun löydät sopivan asunnon. Onnea asunnon hakuun!

    • Mission impossible

      Joo, aivan rakettitiedettä näyttää olevan tämä asunnon vuokraaminen. Tarvitsen vuokra-asuntoa muutamaksi kuukaudeksi. Hakuvahti päällä ja kun tulee sopiva kohde, niin soitan. Jos vuokranantaja suvaitsee vastata,Ilmoitan kohteliaasti, että olen valmis vuokraamaan asunnon, maksamaan vakuuden, kotivakuutuksen, mahdollisesti vuokraennakkoa, whatver. Vastauksena aina epämääräistä mutinaa, panikointia. Ja sitten luvataan palata asiaan ja soittaa takaisin (ei ole vielä kertaakaan palattu) tai pyydetään lähettämään sähköpostia (joihin ei vastata) Kai nämä sitten lopulta pitkän valintaprosessin jälkeen saavat vuokralaisekseen sen psykopaatin, joka jättää vuokrat maksamatta ja lopulta tuhoaa koko asunnon. Ja se on mielestäni aivan oikein :-)

      • järki käteen nyt

        Harva kaipaa vuokralaista vain muutamaksi kuukaudeksi, joten sinun luulisi ymmärtävän mutinat ym.


    • Ex-vuokravälittäjä

      Jos haet asuntoa sähköpostitse kirjoita suoraan, että haet ko. asuntoa ja olet sen valmis vuokraamaan näkemättä. Pienissä asunnoissa on kuitenkin kovasti tunkua ja asunnot vuokrataan ensisijaisesti niille, jotka ovat näytössä olleet. Paras on kuitenkin soittaa aina ja kertoa itsestään suoraan välittäjälle. Sähköpostitiedustelut menevät hukkaan, koska asunnot liikkuvat niin nopeasti. Paras tapa saada asunto on siis kuitenkin mennä näytölle. Lemmikit eivät yleensä ole ongelma. Itse olen asunut useammassa asunnossa kissojen kanssa, vaikka lemmikit ovat olleet esitteessä kiellettyjä. Itse omistan useamman vuokra-asunnon ja sama juttu ollut niissäkin vuokralaisten kanssa.

    • vuokralainen,,

      Soita ensin ja heti kun sopivan asunnon löydät. Silloin voi olla, että asunto on jo mennyt jollekin toiselle.

    • pikkusijoittaja

      Tänä vuonna olen saanut kahteen asuntoon vuokralaiset Oikotien netti ilmoituksella. Kyselyjä tuli molempiin runsaasti sekä sähköpostiin että puhelimeen. Täytyy myöntää että nopeat syövät hitaat. Toisen vuokrasopimus tehtiin samana päivänä asuntoa näkemättä (kuvia oli ja luotettavat henkilötiedot) ja toinen ensimmäisellä näytöllä. Mielestäni asiassa vuokralaisen pitää olla aktiivinen ja ottaa yhteyttä sekä puhelimitse että lähettää tiedot sähköpostilla että vuokranantaja saa selkeän kuvan hakijasta.

      • pikkusijoittaja

        Lisäyksenä tuohon vielä että ota yhteyttä vain semmoisiin ilmoituksiin mistä selviää kaikki tiedot niin asunnosta, vuokrasta kuin vuokranantajasta. Niitä löytyy kun on aktiivinen hakija ja hakee usealta eri tarjousfoorumilta. Itse olen halunnut pitkäaikaisia vuokralaisia joilla on riittävä maksuvalmius ja takuu on ollut kuukauden vuokra. Toki taustat pitää selvittää puolin ja toisin. Vuokra myöskin kohtuullinen sijoitukseen nähden. Hyvin on pelannut näillä säännöillä.


    • vuokraaja 1

      Olis hyvä tietää mistäpäin haet asuntoa? Minulla olisi Vantaalla kaksio 55 m2 muutama vuosi sitten remontoitu, mutta perseaukisilla siihen ei ole mahdollisuutta..

      • kati23

        Unohda koko asia!


    • Koulu Ensin

      Ei sähköposteihin tai viesteihin vastata juuri koskaan, soita suoraan numeroon mikä on esillä vuokra-asunnon ilmoituksessa ja sovi tapaaminen tai esittely.

      Ja muutenkin aloittajan viestistä päätellen suosittelisin pysymään vielä vuoden tai kaksi ainakin siellä vanhempien nurkassa, käy ensin tuo koulu loppuun.

      Ei se yksin asuminen ole niin ihanaa kuin kuvittelet.

      Terveisin yksin asuva.

    • vuokran kai tiedät

      Kyllä tämä vastaaminen tuntuu olevan kiven alla etenkin näissä vuokra-asuntoasioissa. Joku kirjoitti, että soita vuokranantajalle.
      Hyvä neuvo sinänsä, mutta esim. tori.fissä on vastaantullut ilmoituksia, joissa ei ole puhelinnumeroita, vaan ilmoittaja mitä ilmeisemmin haluaa, että hänelle lähetetään viesti. Kun viestin sitten lähettää ja kysyy esim. vuokraa (kaikki eivät viitsi edes sitä ilmoittaa- eivätkö he tiedä, paljonko pyytävät asunnostaan), ei vastausta enää kuulukaan. Mitä voit tehdä, kun ko. asunto kiinnostaa? Et mitään!
      Sitten yksi ongelma ovat ihmiset, jotka panevat vuokrailmoituksen ja ilmoittavat, että vuokra on 550 euroa. Puhelimessa sovitaan, että asunnon omistaja esittelee kohteen. Kun menee paikan päälle, omistajalla onkin jo nippu vaatimuksia; vuokraennakkoa pitää saada 3 kk:n ajalta, laaja kotivakuutus pitää olla, asukkaan pitää sitä ja pitää tätä.... Eikö näitä vaatimuksia voi laittaa siihen ilmoitukseen, niin pääsevätpähän itsekin vähemmällä, kun hakijoista jää pois ne, joilla ei ole mahdollisuuksia vastata kaikkiin vaatimuksiin.
      Itse olen eläkkeellä ja aina maksanut vuokrani ja muut asumiskuluni. Minulla ei kuitenkaan ole varaa panna tähtitieteellisiä summia johonkin vuokravakuustilille lojumaan ehkä kymmeniksi vuosiksi. Mutta jos omistaja näin kuitenkin haluaa, ilmoittakoon siitä jo ilmoituksissaan, niin en vaivaa häntä kyselyilläni.

    • Löytänyt

      Hei!
      Kun etsin itse vuokra-asuntoa. Heti kun näin hyvän asunnon soitin saman tien numeroon.
      Se on paras tapa. Silloin saat heti tietää onko asunto vielä vapaa ja onko heillä vielä muita vaihtoehtoja.
      Joten ei muuta kun soittamaan!
      Itse sain heti niin asunnon :D
      Tsemppiä etsimiseen

      • Kati 23

        Joo täytyy kokeilla joskus
        non hyää keinoa,varmaankin toimii!
        Siis siihen numeroon pitää soittaa?
        Kiitos Suomi24!


      • ...
        Kati 23 kirjoitti:

        Joo täytyy kokeilla joskus
        non hyää keinoa,varmaankin toimii!
        Siis siihen numeroon pitää soittaa?
        Kiitos Suomi24!

        "non hyää" ...idiootti, lopeta toi vittuilu.


    • Soittamalla yleensä selviää kyselyistä helpoiten.

      Onnea asunnonhakuun!

    • Ei huijattu

      Varoitus huijareista: jos vuokra näkyy olevan hyvin kohtuullinen, sijainti erinomainen ja lisänä upeat kuvat (skannattu jostain lehdestä) kyseessä on 100% huijaus.
      Kokeilin kerran pahuuttani, mihin asti ilmoitus johtaisi.

      Mainitussa osoitteessa on valtion virkatalo eikä asuntoja, sen tiesin. Kysyin, milloin pääsen katsomaan sitä. Tuli huonolla englannilla selostus, että omistaja on nyt Lontoossa eikä pääse näyttämään. Voisin maksaa jonkin Pal? kautta hänelle panttimaksun 400 e, jota vastaan hän lähettää mulle avaimen, ja ellen kelpuuta sitä, lähetän avaimen takaisin ja hän maksaa pantin takaisin.

      Samantapaisia huijausilmoituksia on paljon. Ovat onneksi niin läpinäkyviä, että tuskin kukaan niihin retkahtaa.

    • Minä sain näin nykyisen vuokra-asuntoni.
      Selasin netistä ilmoituksia ja soitin niihin.
      Vuokranantaja sanoi että valitettavasti ilmoituksen asunto on jo mennyt mutta hänellä olisi viellä toinen vuokraasunto vapaana niimpä sovimme näytön mahdollisima pian olin ainoa katsoja ja päätin vuokrata asunnon heti.
      Pääsinkin heti muuttamaan maksettuani 2kuukauden takuuvuokran.

    • Meillä on neljä yksiötä, joten kerron kokemuksesta muutaman vinkin.

      Laitan aina ilmoitukseeni sähköpostiosoitteeni. Toivon, että vuokralaiset kertovat itsestään asian kannalta oleelliset tiedot. Erityisesti kiinnostaa ikä, sukupuoli, elämäntilanne, vuokrasuhteen mahdollinen kesto ja etenkin, millä vuokralainen aikoo vuokran maksaa.

      Unelmavuokralainen on uskovainen eläkeläisnainen. Naiset siivoavat paremmin kuin miehet, vanhemmat bilettävät vähemmän ja vanhemmilla on ylensä enemmän rahaa maksaa vuokra ja ovat tunnollisempia.

      Vuokralaista näkemättä en vuokraa koskaan, joten näytölle on syytä mennä. Jos asunnonetsijä on nuori ja huonotuloinen, listalla nousee huomattavasti, jos vanhemmat takaavat vuokranmaksun. En ole ikinä kuullut, että sekä vuokralainen, että vanhemmat olisivat valmiita menettämään luottotietonsa.

      Onnea etsintään!

      • näin meilläpäin

        Ratikkakuski kirjoitti edellä: Erityisesti kiinnostaa ikä, sukupuoli, elämäntilanne, vuokrasuhteen mahdollinen kesto ja etenkin, millä vuokralainen aikoo vuokran maksaa.

        Öh tuota, meilläpäin on ollut tapana maksaa vuokrat rahalla!


    • Minulta vuokranantaa viellä kyseli kun olin asuntoa katsomassa olenko töissä vai opiskelenko.
      kerroin miten asiat on.
      Mutta hän ei vaatinut todistusta näistä asioista.
      Luotti siihen että maksan vuokran ajallaan.

    • tuolla tavoin
    • Ben26

      saako taalta asunto hakea?

    • ymmällään

      Helsingin vuokra-asuntoa saat odottaa ainakin 10 vuotta, jos yksinäinen mies on hakijana ja sattuu olemaan vielä keski-iän ylittänyt on syrjintä kaikista kovin asunto jonossa. Suomi kyllä leikkii ulospäin hyvinvointi oikeusvaltiota, mutta asuntoasioissa semmoisista perus periaatteista ei ole tässä maassa tietoakaan.

    • 5+7

      Hyvinvointi oikeusvaltiossa terveet keski-ikäiset kantavat itse vastuunsa asumisestaan, ei valtio tai kunta.

    • Onneksi oma.

      Jotenkin käsittämätöntä, että tällaistakin pitää "hakea" :D

    • kunnossa heti

      murmeli hoi. Ota yhteys esim.realia asuntovuokraus,op kiinteistökeskus,on niitä luotettavia niista olen saanut aina hyvän asunnon.älä luota itse tehtyihin vuokrasopimuksiin.niitä väsää ne jotka ilmoittavat vapaista asunnoista netissä.Joka paikkakunnalla on varmasti yhteyshenkilö kun otat alan ammattilaiset. ei ole sitten mitään epäselvää missään kun kaikki on asiallisesti paperilla .itse vuokraajana käytän edellämainittuja ja maksan siitä että saan kunnon vuokralaiset.

    • Vuokrat maksettu!

      Jos olet nuori nainen tai vaikkapa nuori mieskin, niin varma tapa saada asunto on tämä: laita ilmoitukseen, että olet valmis suorittamaan osan vuokrasta työllä, esimerkiksi auttamalla vuokraisäntää /- emäntää " kotitöissä ". Näin minä sain aikoinani Hesasta edullisen opiskelijakämpän! Sovimme vuokraisännän kanssa selvät säännöt ja homma pelasi koko opiskeluajan eli 5 vuotta ! Kumpikin olimme tyytyväisiä :) ! Rahaa ei käytetty kaikkina kuukausina ollenkaan, kun tein enemmän " töitä " vuokraisännälle. Eikä mennyt edes veroa! Kun sitten valmistuin yliopistosta, niin oli helppo aloittaa työelämässä ja elämässä muutenkin, kun ei ollut paljoakaan opintolainaa. Niistäkin entinen vuokraisäntäni maksoi vielä osan, kun kävin myöhemminkin häntä " auttelemassa " ! Oli muuten todellinen herrasmies, ei koskaan myöhemmin häirinnyt parisuhdettani eikä muutenkaan. Joskus käyn häntä vieläkin tervehtimässä palvelutalossa. Hän sanoi kerran, että on muistanut minua testamentissaan. Saan sen asunnon omakseni, missä asuin koko opiskeluaikani! Siinä on hyvä pesämuna sijoituskohteeksi. Täytyy vaan keksiä miehelleni hyvä selitys perinnölle, mutta, ehkä hänkin ymmärtää, koska lisäksi tämä herrasmies on luvannut minua testamentissaan melkoisella rahasummalla. Leski kun on ja huomattavan varakas! En tunne tehneeni edes moraalisesti mitään väärää, kun kaikki on ollut molemmin puolin vapaaehtoista ilman sen suurempia tunteita. Ystävyys sen sijaan on ollut koko ajan ja vieläkin jatkuu....
      Suositelen tällaista opiskelijaelämää, mutta ei liian tiukkapipoisille eikä moraalinvartijoille. He kiituutelkoot opiskeluaikansa miten parhaaksi näkevät !

      • ....

        Vaikka opiskeluaikana maksoin vuokrani rahalla, minulla ei ole yhtään opintolainaa. Vielä parempi tilanne päättää opinnot täysin velattomana.


    • Välittäjä

      Älä laita viestejä vaan SOITA!

    • vuokralainen 25

      Voi sinua "kunnossa heti",
      ensin olet itse saanut hyvän asunnon ja
      sit olet saanutkin jo hyvät vuokralaiset!
      Niin ihmeelinen on maailma ja
      pa..an puhujat paljastuu helposti!

    • Vuokra-asunnot - Vuokraovi.com löytyy.

    • ÄSYNTÖ

      Kyllä vöi hakea

    • ei löydy

      Vuokra-asunnoista on nyt pulaa kun velkaiset okt asukit hylkää hometorppansa ja rynnivät vuokramarkkinoille.

    • Muista laittaa

      myös kaupungille asuntohakemus. Ilmoita että tarve on akuutti, asut taivasalla ko. hetkellä. Näin saat pientä etumatkaa muihin jonossa olijoihin. Tietysti vielä parempi jos olet yh-äiti. Turha noilta yksityisiltä mitään asuntoja hakea. Sikavuokria kiskovat ja saat kuulla mitä törkeintä vittuilua ja erilaisia toinen toistaan sikamaisempia ehdotuksia.

      Kun tarve on akuutti niin pk-seudultakin saa asunnon noin puolessa vuodessa. Mutta liikaa toiveita sille ei tietysti kannata asettaa. Ja kun jotain asuntoa ehdottavat, niin sano samantien kyllä kiitos. Kaupungilla on paljon edullisemmat vuokrat kuin yksityisellä ja asumistuen omavastuu jää sen vuoksi pienemmäksi.

      • didididdidii

        Itse hommasin ensimmäisen vuokra-asuntoni päälle vuosi sitte. Seurasin netistä päivittäin asuntoja mm. Etuovi ja jokakoti. Laitoin hakemuksia kaupungille, soitin useampana kuukautena. Soittelin yksityisten asunto ilmotuksista jne. Ja ei, kohtuu hintaista,kokoista ja kuntoista asuntoa ei löytynyt millään. Kaupungilla ei muka ollut ikinä asuntoa tarjolla (taisin vain jäädä jonon hännille aina). Yksityisten kohdalla asunnot oli joko kerennyt mennä tai paljastu asioita jonka jälkeen asunto ei enään kiinnostanut (mm. ei omaa suihkua). Usean kuukauden aikana en siis onnistunut saamaan asuntoa yrityksistä huolimatta. Luottotiedot kunnossa, mahdollisuus takuuvuokriin, ei lemmikkejä ja opinnot hyvällä mallilla joten mietib jo että mitä helvettiä tää on.. Yksinkertasesti nopeus ja aktiivisuus on valtti tässäki touhussa. Just kun pienehköistä asunnoista on niin kova pula.

        Vihdoin ja viimein löysin netistä yhdeltä isommalta firmalta kiinnostavan asunto. Asunto oli tullut nettiin samana päivänä aamusta ja puolen päivän jälkeen marssein heidän toimistoon ja yllätys yllätys. Asunto oli mennyt. Tosin minulle tarjottiin sitte paria muuta vapautuvaa asuntoa ja niistä sitten asuntoni löysin. :) vihdoin ja viimein.. Ei voi moittia tuota yritystä. Hyvin on toiminut kaikki mitä on tarvinut asioida... Toisin kuin kaupungin vuokra asunto tantat. Kamalaa puhua jo puhelimessa noiden kans. Kenkää sietäs saada. Varmasti löytys työntekijöitä noillekki paikoille.m mutta joo. Tsemppiä! :D silä sitä tarvitaan.


    • jepsssiiss

      Yksityisiltä voi löytyä helpollakin. Itse sain asunnon parin päivän varoitusajalla vaikka olen työtönkin. :)

      • tsemmpis

        Itse harkitsin muuttoa ja kävin katsomassa ilmoituksen asuntoa, välittäjä ehdotti että mennään katsomaan muitakin ja löysin unelmakämpän yksityiseltä.
        Paperit vetään ja sain sen, katutaso kahdella sisäänkäynnillä ja parvekepihalla, saunakopperokin ja toimiva pohjaratkaisu.

        ero vanhaan on kuin yöllä ja päivällä, kannattaa etsiä niin voi löytää helmiä.
        ajoitus ratkaisee, pieniä löytää parhaiten kun opiskelijat lomailee.


    • Jos vuokranantaja on antanut sähköpostiosoitteensa niin laita heti sähköposti jossa kerrot itsestäsi mahdollisimman paljon ja miksi tarvitset asuntoa. Vuokrasin kesällä yksiötä Helsingistä ja sain hetkessä 350 hakemusta. En todellakaan pystynyt vastaamaan kaikille ja näyttöön ei todellakaan päässeet ne jotka kirjoittivat: onko asunto vielä vapaana, olisin kiinnostunut.

    • talviturkki huurussa

      "Onko toimintatapani aivan väärä? "

      luppaa maksaa luonnossa

    • paappaduu

      Jos löydät lehdestä asuntoilmoituksen, niin soitat vaan siihen numeroon ja kyselet. Ei kannata laittaa sähköpostia, jos ei erikseen pyydetä. Netistä löytyy valmis vuokrasopimuskaavake, jonka voit printata valmiiksi mukaan. Joskus vuokranantaja käyttää omaa kaavaketta. Mitään epämääräistä käsin kirjoitettua lappua ei kannata hyväksyä sopimukseksi, saati suullista sopimusta.

      Jos haet yksityiseltä asunnonomistajalta ja hän vaatii ennakkovuokraa (takuuvuokra), niin kannattaa ehdottaa takuuvuokratilin perustamista. Se on tili, jolle maksat takuuvuokran ja se on vuokranantajan hallussa vuokrasopimuksen ajan. Vuokranantajan on joka tapauksessa maksettava takuuvuokra takaisin vuokrasopimuksen päätyttyä, eikä hän voi kieltäytyä maksamasta kuin siinä tapauksessa, että olet hajottanut asuntoa korjauskuntoon.

      Huom! Vuokranantaja ei voi pitää takuuvuokraa normaalien elämisen jälkien takia. Eli jos jokin ovenkahva on löystynyt tai olet laittanut tauluja seinille nauloilla/ruuveilla, niin se ei ole riittävä peruste takuuvuokran pidättämiselle. Eri asia, jos asunto haisee kissan virtsalle ja siellä on teetätettävä siivous asiantuntijoilla, tai keittiön kaapit on mäsänä ja uusittava, tms.

      Itse olen vuokralla vuokra-asuntofirmalla, eli en yksityisellä. Näitä on esimerkiksi Avara asunnot Oy ja VVO. Tämän tyyppisellä vuokranantajalla asuessa on se etu, että esimerkiksi asumistukihakemukseen menee tiedot Kelalle suoraan vuokranantajalta. Firmoilla on myös lisäpalveluja asukkaille, eli tarvitsee vain soittaa toimistolle ja kertoa, mikä on ongelma tai mitä toiveita olisi asunnon suhteen, niin ne kertoo, miten voivat auttaa.

    • "rukous puolestani"

      asuntoa tarvitsevat ihmiset oleilee äärettömän onnettomuuden mailmassa ... asunto

      • Iihanaa taivastaI

        Kokemukseni mukaan en suostu enää hakemaan asuntoa mistään ellei tipahda suoraan Valtiolta, se on mitään muuta en tarvitse mukana ... tyttöystävältä, vaimolt, miniältä - olen jo 61 yksi täälläinen ei mitään asuntoa enää tarvitse kun huomaa ajatella miten muut on asunnottomia tai pitävät itse asuntonsa ... Jeesus Herra ei minua järkytä ............... olen puolestani rukoilemme


    • "asuntoa minulle"

      kokemus on näin kun hain kansalaisena kaupungin asuntojonoa ohittaneena asunto ja vuokra asumiseen se on näes näin niin sain seuraksi valtion asiakkaita ja virkamiehiä ja huomaan suomi lakikokoelman nyt useaan eri ihmisyys oikeustasoisena läpi käydyn sen ... joten

    • Asumisen ja olemassa olon suhteuttaen sen mitä olemme juurilta tai oloissamme juuri nyt ... kysymyksessä niin SUUREN SUURI SSSSSSSSSSSSSSSS "kärmeenä tiellä" "tiedätkö susan" "muista luku seitsemäntoista minä tulen sinua tapaamaan" ... nimisanoja ja teonsanoja ............ SSSSSSSSSSSSSSSS SUUREN SUURI - ihmisenä kysyisin Jumalan mahdollisia

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2161
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe