Esteettömyystodistuksen legalisoinnista

Byrokratia

Ärsyttää suunnattomasti. Mieheni esteettömyystodistus on nyt tulossa suomeen, ensi viikolla pitäisi olla perillä itellan lähetysseurannan mukaan. Paperin hankkimiseen on mennyt kaikenkaikkiaan jo puoli vuotta. Leima siihen paperiin on lyöty ilmeisesti heinäkuun lopussa mieheni kotimaan ulkoministeriössä. Kääntäjällä meni monta viikkoa saada käännöstyö tehty ranskasta englanniksi. Paperi ollut kolme-neljä viikkoa matkalla suomeen kirjattuna kirjeenä. Nyt sen pitää sitten vielä lähettää Nigeriaan legalisoitavaksi mikä kestää noin 6 viikkoa plus se aika mikä kirjeen lähettäminen kestää. Päädyin siihen että käytän kuriiripostia saadakseen asiat nopeammin hoidettua. Silti huolestuttaa että leimojen hankkiminen vie niin kauan aikaa että kun se paperi lopulta on takaisin suomessa sen voimassaoloaika on jo umpeutunut koska paperi on vain 4 kuukautta voimassa.
Jos paperi kerkee mennä vanhaksi olemme maksaneet noin 800 euroa turhaan ja koko työ pitää aloittaa taas alusta.

33

498

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LeimoihinKyllästynyt

      Hys hys tietoa Helsingin maistraatista. He hyväksyvät 6 kuukautta vanhan paperinkin, varsinkin tilanteissa joissa legalisointi prosessi kestää kauan.

      Suosittelen kaikkia pääkaupunkiseutulaisia käymään avioliitto-osastolla kysymässä neuvoja. Heillä on enemmän aikaa ja tietoa, kuin toimistossa. Meille paperisota maksoi n. 100 €, kun tiedettiin mistä hankkia leimat. Esim. Kallis Nigerian suomen suurlähetystö ei ole ainut vaihtoehto jos puoliso on Länsi-Afrikan maasta jossa ei ole Suomen lähetystöä.

      • Byrokratia

        Otin yhteyttä Helsinkiin ja ovat valmiita joustamaan kuten moni muukin kaupunki. Saadaan tämä homma hoidettua ihan omassakin kaupungissa kun linkitin tänne maistraattiin keskustelun minkä olin käynyt helsingin ja turun maistraatin kanssa missä sanoivat että tällaisissa tapauksissa voivat joustaa yli sen 4 kk.


    • oooooooo

      Joo, Suomen Abujan suurlähetystö on keksinyt oudon rahastustavan, yksityinen lakifirma rahastaa 300-500 euroa per dokumentti siinä välissä ennen kuin antavat legalisointileiman.
      Legalisoinnin saa hoidettua paljon asiallisemmin Ruotsin lähetystössä Abujassa, jos sinulla on mahdollisuus saada ystäviltä apua, siihen menee yhden ihmisen työpäivä että hoitaa asian eli käy papereiden kanssa lähetystössä.
      DHL kuriiripalvelu Abuja-Helsinki kesti 4-5 päivää, maksaa kyllä tosi paljon, noin 100 euroa.

    • byrokratia

      Eli ymmärsinkö oikein että asian voisi hoitaa ruotsin suurlähetystön kautta nigeriassa ja sama paperi kelpaa siis täällä suomessakin!?! Olen ruotsinkielinen joten toi voisi olla aikamoinen ratkaisu!!!

    • Byrokratia

      Ei muuten onnistu se homma Ruotsin suurlähetystön kautta. No ihan sama olen saanut paperiasiat siihen malliin että ei voida muuta kun odottaa sitä viimeistä leimaa. Toivottavasti asiat toimii hyvin. Posti on tosiaan niin hidas että ainoa vaihtoehto on käyttää DHL.
      Ja näille rasisteille jotka jaksaa jauhaa tätä samaa täällä joka keskustelussa; MUA EI KIINNOSTA TEIDÄN MIELIPITEET MINUSTA TAI MINUN MIEHESTÄ!

      • whathi

        Miten ap noin kovasti huutaa, en näe yhtään asiatonta kommenttia täällä sinusta tai miehestäsi. On pipo sulla kovasti kireä, ota iisisti!


      • EiTörkyä
        whathi kirjoitti:

        Miten ap noin kovasti huutaa, en näe yhtään asiatonta kommenttia täällä sinusta tai miehestäsi. On pipo sulla kovasti kireä, ota iisisti!

        Ne on poistettu. Kiitos luotsille


      • oooooooo

        Hei, Harmi, jos Ruotsin legalisointi ei kelpaa Suomessa, ovat nimittäin tosi asiallisia ja hoitavat homman ilman maksullisia välikäsiä, ihan virkatyönä ja normaaleilla taksoilla.


      • Byrokratia
        oooooooo kirjoitti:

        Hei, Harmi, jos Ruotsin legalisointi ei kelpaa Suomessa, ovat nimittäin tosi asiallisia ja hoitavat homman ilman maksullisia välikäsiä, ihan virkatyönä ja normaaleilla taksoilla.

        Joo selvitin sieltä sen asian jo, voipi tietenkin olla että moni muukin on tämän asian huomannut ja he ovatkin päättänyt olla legalisoimatta suomalaisten asioita. No eipä siinä mitään. Paperit on nyt suomessa ja lähetetään ne kohta nigeriaan. Meille on nyt vaan pääasia saada paperit siihen kuntoon että voidaan vihdoin mennä naimisiin.


      • Veronmaksaja2

        Saanko ihan ystävällisesti kysyä kuka maksaa miehesi elämisen täällä Suomessa?


      • pysyvä lupa

        Nauti nyt seuraavista neljästä vuodesta miehesi kanssa, sen verran se tulee kestämään.


    • Byrokratia

      Käytiin viemässä paperit tarkastettavaksi maistraattiin. Viereisellä tiskillä asioi toinen ulkomaalainen pariskunta ilmeisesti samalla asialla. ´Siellä virkailija sanoi pariskunnalle että teidän paperit ei kelpaa koska ovat yli sen sallitun 4 kk. Tuli vaan mieleen että kylläpäs kohdellaan ihmisiä eriarvoisesti koska me olemme saaneet lupaa käyttää samoja dokumentteja samassa paikassa vaikka kerkeisivätkin mennä yli sallitun ajan....

      • Paperisotilas

        Niinpä niin... Tuntuu, että vastauksia on yhtä monta kuin virkailijoita. Pitää vain olla varma mitä tekee ja jos tulee naputusta perustelee asiansa. Me virallistettiin todistus mieheni maan suurlähetystössä ranskassa (maassa ei ole pohjoismaiden suurlähetystöä, eikä kenellekkään ollut selvää minkä maan lähetystö on vastuussa). Meille oli sanottu, että vain tämä suurlähetystö on se oikea euroopassa. Mikään muu ei käy. Tiskillä papereita vietäessä virkailija sanoo, miksei näissä ole saksan leimaa? Saksa on se ainut oikea suurlähetystö, missä hoitaa tämä asia... Pienoisen kädenväännön jälkeen paperit saatiin sisään. Oli kyllä helpotus. Sellainen sota ensiksi koko lapun hankkimisessa, Suomeen saamisessa ja kääntämisessä...


    • Byrokratia

      Meille taas sanottiin että mikään muu suurlähetystö kuib Bigerian suurlähetystö ei käy. Sinne nyt sitten seuraavaksi paperit. Ihmettelen kyllä miten ihmiset saa tämän asian hoidettua jos ei ole kunnolla kielitaitoa, itse olen jo joutunut käyttää kolmea eri kieltä. Ja tietenkin puuttui yhdestä paperista tärkeä ulkoministeriön leima (käännetyssä dokumentissa kyllä oli mutta alkuperäisestä puuttui) joten ei muuta kun ylimääräinen mutka mieheni kotimaan kautta ensin sen puuttuvan leiman saamiseksi. Ensin luulriin että kaikki leimat ok mutta tarkemmassa syynäyksessa huomattiin. Päätin käyttää DHL:llää niin että ei kestäis niin tuskaisen kauan.

      • ei tietoa

        Missä sijaitsee Bigeria? Valaisetko tietämätöntä?


      • Byrokratia
        ei tietoa kirjoitti:

        Missä sijaitsee Bigeria? Valaisetko tietämätöntä?

        Heh, en kyl yhtään tiedä mut kuulostaa kivalta paikalta ;)


      • oooooooo
        Byrokratia kirjoitti:

        Heh, en kyl yhtään tiedä mut kuulostaa kivalta paikalta ;)

        DHL on todella hyvä (niin hintakin on kyllä sen mukainen), meillä tuli aina Abudjasta 4-5 päivässä Helsinkiin, lähetykset liikkuivat vikkelästi, kunhan postiosoitteet ja kohdekoodit olivat oikein. Papereiden kerääminen on yllättävän rankkaa aikaa, mutta sitten hääpäivänä ne murheet unohtuvat ja voi iloita kuten muutkin. Kyllä mä välillä mietin, miksi muut pääsevät niin paljon helpommin naimisiin kuin me, mutta sellaista se elämä on, ainakin meidän suhde tuli kestotestattua jo ennalta, kun oli niitä paperiongelmia ja yhdessä piti osata ne ratkoa ja enimmäkseen oltiin eri maissakin sen ajan. Naurattaa nää hyypiöt, jotka luulevat että kaikki menee naimisiin äkillisestä päähänpistosta - no ei varmasti mene, jos kyseessä yhdistelmä länsi-afrikkalainen ja suomenkansalainen; naimisiin pääsee vain isolla vaivalla ja rahaakin tarvitaan ihan eri lailla kantaväestöön verrattuna.


      • Byrokratia
        oooooooo kirjoitti:

        DHL on todella hyvä (niin hintakin on kyllä sen mukainen), meillä tuli aina Abudjasta 4-5 päivässä Helsinkiin, lähetykset liikkuivat vikkelästi, kunhan postiosoitteet ja kohdekoodit olivat oikein. Papereiden kerääminen on yllättävän rankkaa aikaa, mutta sitten hääpäivänä ne murheet unohtuvat ja voi iloita kuten muutkin. Kyllä mä välillä mietin, miksi muut pääsevät niin paljon helpommin naimisiin kuin me, mutta sellaista se elämä on, ainakin meidän suhde tuli kestotestattua jo ennalta, kun oli niitä paperiongelmia ja yhdessä piti osata ne ratkoa ja enimmäkseen oltiin eri maissakin sen ajan. Naurattaa nää hyypiöt, jotka luulevat että kaikki menee naimisiin äkillisestä päähänpistosta - no ei varmasti mene, jos kyseessä yhdistelmä länsi-afrikkalainen ja suomenkansalainen; naimisiin pääsee vain isolla vaivalla ja rahaakin tarvitaan ihan eri lailla kantaväestöön verrattuna.

        Tuntuu että hankalin asia tässä on se että tietoa on hankalaa saada ja kun pitää asioida kolmessa eri maassa. Ilman kielitaitoa tämä asia olisi mahdoton järjestää ja rahaakin menee. En ole tarkkaan laskenut kuinka paljon rahaa tähän prosessiin palaa mutta luultavasti noin 1000 euroa plus tietenkin mitä itse häät maksaa. Jos käyttäisimme tavallista postia paperit kerkeisi mennä umpeen joten DHL on ainoa vaihtoehto. Palvelu Nigerian päässä on kyllä ollut ystävällistä ja sieltä on kyllä saanut vastauksia kysymyksiin sekä suurlähetystöstä että siitä Rayfield consultista mutta täällä suomessa tuntuu olevan vaikeaa saada vastauksia mistään.


      • happy woman
        oooooooo kirjoitti:

        DHL on todella hyvä (niin hintakin on kyllä sen mukainen), meillä tuli aina Abudjasta 4-5 päivässä Helsinkiin, lähetykset liikkuivat vikkelästi, kunhan postiosoitteet ja kohdekoodit olivat oikein. Papereiden kerääminen on yllättävän rankkaa aikaa, mutta sitten hääpäivänä ne murheet unohtuvat ja voi iloita kuten muutkin. Kyllä mä välillä mietin, miksi muut pääsevät niin paljon helpommin naimisiin kuin me, mutta sellaista se elämä on, ainakin meidän suhde tuli kestotestattua jo ennalta, kun oli niitä paperiongelmia ja yhdessä piti osata ne ratkoa ja enimmäkseen oltiin eri maissakin sen ajan. Naurattaa nää hyypiöt, jotka luulevat että kaikki menee naimisiin äkillisestä päähänpistosta - no ei varmasti mene, jos kyseessä yhdistelmä länsi-afrikkalainen ja suomenkansalainen; naimisiin pääsee vain isolla vaivalla ja rahaakin tarvitaan ihan eri lailla kantaväestöön verrattuna.

        Mieheni on länsiafrikkalainen eikä meillä ollut ongelmia naimisiin pääsemisessä ja kulut maksettiin puoliksi. Miten se joillakin on niin vaikeaa, en ymmärrä. Nyt asutaan Suomessa, mies opiskelee ja sen ohella tekee töitä, itse valmistun ensi kuussa sairaanhoitajaksi, miehelläni vielä kaksi vuotta opiskelua jäljellä, sen jälkeen ollaan saman ammatin edustajia.


    • Byrokratia

      Kaikki tarvittavat dokumentit on skannattu ja lähetetty suurlähetystöön Nigeriaan. Kaksi viikkoa odotellut vahvistusviestiä sieltä että voisimme lähettää alkuperäiset paperit sinne legalisoitavaksi. Mikä ihmettä siellä kestää niin kauan. Ottaen huomioon että kestää sitten vielä monta viikkoa se prosessi siellä Rayfieldilla. Onneksi suomi joustaa sen dokumenttien voimassaoloajan kanssa koska näyttää siltä että tämä prosessi on mahdoton suorittaa siinä voimassaoloajassa.

      • Raaka Watson

        On väärin että laillisesti asetettuja määräaikoja ei noudateta.

        Kyseessä on ilmiselvästi pari joita epäillään jonkinlaisesta vilpistä sillä normaali ihmisten asioiden hoitaminen ei kestä muutamaa päivää enempää.

        Toivottavasti nuo kustannukset mitä mainitaan ylempänä eivät mene veronmaksajien maksettavaksi, sillä nigerialainen lorvi tulee maksamaan yhteiskunnalle kyllä.

        Kysymys lähinnä kuuluu, miksi ette muuta sinne Nigeriaan? On aivan satavarmaa että Suomesta tarvittavat dokumentit, käännöksineen, onnistuu saamaan muutamassa päivässä. Enintään kaksi viikkoa menee, vaikka kuinka vetkuttelisivat. Kannattaisi harkita tuota vaihtoehtoa, vai onko ongelma se että Nigeriassa ei ole KELAa?


      • Byrokratia
        Raaka Watson kirjoitti:

        On väärin että laillisesti asetettuja määräaikoja ei noudateta.

        Kyseessä on ilmiselvästi pari joita epäillään jonkinlaisesta vilpistä sillä normaali ihmisten asioiden hoitaminen ei kestä muutamaa päivää enempää.

        Toivottavasti nuo kustannukset mitä mainitaan ylempänä eivät mene veronmaksajien maksettavaksi, sillä nigerialainen lorvi tulee maksamaan yhteiskunnalle kyllä.

        Kysymys lähinnä kuuluu, miksi ette muuta sinne Nigeriaan? On aivan satavarmaa että Suomesta tarvittavat dokumentit, käännöksineen, onnistuu saamaan muutamassa päivässä. Enintään kaksi viikkoa menee, vaikka kuinka vetkuttelisivat. Kannattaisi harkita tuota vaihtoehtoa, vai onko ongelma se että Nigeriassa ei ole KELAa?

        Sorry nyt vaan, ei ole mitään vilpillistä meillä. Nämä asiat ei vaan hoidu muutamasa päivässä koska mies ei ole suomalainen ja emme muuta Nigeriaan koska se ei ole mieheni kotimaa. Kelaa kumpikaan meistä ei tarvitse mihinkään tässä vaiheessa ja ihman mun tililtä nämä rahat menee eikä veronmaksajien.


      • huijaamisen osaavat
        Byrokratia kirjoitti:

        Sorry nyt vaan, ei ole mitään vilpillistä meillä. Nämä asiat ei vaan hoidu muutamasa päivässä koska mies ei ole suomalainen ja emme muuta Nigeriaan koska se ei ole mieheni kotimaa. Kelaa kumpikaan meistä ei tarvitse mihinkään tässä vaiheessa ja ihman mun tililtä nämä rahat menee eikä veronmaksajien.

        " Sorry nyt vaan ,mutta ei mitään vilpillistä mieltä"

        Oletko 100%varma asiasta ,mutta eiväthän viranomaiset niitä sulle kerro. Ole varovainen ,ettet menetä koko omaisuuttasi mokoman häntäheikin vuoksi.


      • Byrokratia
        huijaamisen osaavat kirjoitti:

        " Sorry nyt vaan ,mutta ei mitään vilpillistä mieltä"

        Oletko 100%varma asiasta ,mutta eiväthän viranomaiset niitä sulle kerro. Ole varovainen ,ettet menetä koko omaisuuttasi mokoman häntäheikin vuoksi.

        Voi voi! En mene naimisiin ilman avioehtosopimusta. Mun omaisuuteen ei kajoa suomimies eikä ulkkismies.


      • ++++++++++++
        Byrokratia kirjoitti:

        Voi voi! En mene naimisiin ilman avioehtosopimusta. Mun omaisuuteen ei kajoa suomimies eikä ulkkismies.

        Eihän se sinun rupisia eurojasi kaipaa tai käpystä kaksiotasi lähiöstä. Se tarvitsee pysyvän oleskeluluvan itselleen, ja siihen sinä olet selvästi sopiva sen hänelle hoitamaan, koska vaikutat hyvin määrätietoiselta ja hitusen ärhäkkäältä naiselta.


      • BYrokratia
        ++++++++++++ kirjoitti:

        Eihän se sinun rupisia eurojasi kaipaa tai käpystä kaksiotasi lähiöstä. Se tarvitsee pysyvän oleskeluluvan itselleen, ja siihen sinä olet selvästi sopiva sen hänelle hoitamaan, koska vaikutat hyvin määrätietoiselta ja hitusen ärhäkkäältä naiselta.

        Hah. Määrätietoinen kyllä, ärhäkkä ei


      • Byrokratia
        Byrokratia kirjoitti:

        Sorry nyt vaan, ei ole mitään vilpillistä meillä. Nämä asiat ei vaan hoidu muutamasa päivässä koska mies ei ole suomalainen ja emme muuta Nigeriaan koska se ei ole mieheni kotimaa. Kelaa kumpikaan meistä ei tarvitse mihinkään tässä vaiheessa ja ihman mun tililtä nämä rahat menee eikä veronmaksajien.

        Toki te veronmaksajat saatte apinani elättää.


    • Raaka Watson

      Et koskaan vastannut kysymykseen miksi et muuta sinne miehesi kotimaahan? Kuten totesin Suomesta tarvittavat paperit saa alla aikayksikön ja muutenkin byrokratia on aivan olematon. Tiedän koska olen itse sen kokenut.
      Sitäpaitsi on satavarmaa että suomalaiselle on helpompi sopeutua vaikkapa sinne Nigeriaan kuin mitä nigerialaisella on Suomeen. Ajattele kuinka elämä on helppoa siellä, oletan että mies on vastaavan sosioekonomisen taustan omaava. Keskiluokkainen nigerialainen asuu aivan varmasti omassa talossa jossa on kaikki tarvittavat mukavuudet, ilmastointi ja jopa palvelu henkilökuntaa. Ajattele, hyvä ilmasto eikä tarvitse siivota eikä pyykätä eikä laittaa ruokaa. Mikäli mies on samasta sosioekonomisesta luokasta kuin sinä on siellä myös uima-allas jonka äärellä voit rentoutua pina colada lapasessa.
      Nyt herää toki kysymys onko se mies samasta sosioekonomisesta luokasta vai ei. Mikäli ei ole niin mikähän mahtaa olla todellinen motiivi avioliiton takana.

      • JosEtTiedäÄläVastaa

        Ai olet naimisissa nigerialaisen kanssa? Jos et ole et varmaan tiedä miten vaikeaa paperiasioita on hoitaa kyseisessä maassa. Itse en ole naimisissa nigerialaisen kanssa, mutta tiedän sen verran, että asiat eivät ole siellä niin yksinkertaisia kuin pitäisi olla. Ottaen huomioon, että papereiden legalisointiin on lisätty maksullinen lakimiespalvelu, tästä käytännöstä en ole kuullut muissa maissa. Lisäksi kyseinen suurlähetystö hoitaa usean Länsi-Afrikan maan asiat.


      • Byrokratia
        JosEtTiedäÄläVastaa kirjoitti:

        Ai olet naimisissa nigerialaisen kanssa? Jos et ole et varmaan tiedä miten vaikeaa paperiasioita on hoitaa kyseisessä maassa. Itse en ole naimisissa nigerialaisen kanssa, mutta tiedän sen verran, että asiat eivät ole siellä niin yksinkertaisia kuin pitäisi olla. Ottaen huomioon, että papereiden legalisointiin on lisätty maksullinen lakimiespalvelu, tästä käytännöstä en ole kuullut muissa maissa. Lisäksi kyseinen suurlähetystö hoitaa usean Länsi-Afrikan maan asiat.

        Harvinaisen hidasta ja monimutkaista. Enemmän mua häiritsee tämä jatkuva odottaminen ei niinkään se että joutuu maksamaan tolle lakifirmalle. Tiedoksi vaan aikaisemmalle kommentille miksi en muuta nigeriaan, mikä syy mulla olisi muuttaa sinne? Ja mikä merkitys mun tai mun miehen sosialiluokalla on? En tarvitse omaa uima-allasta ja en tykkää pinakoladasta. Haluan jatkaa työntekoa täällä ja elää ihan taviselämää


    • Byrokratia

      Tulihan se vahvistusviesti suurlähetystöstä, ei kestänyt kun liki kolme viikkoa. Nyt sitten suunta kohti DHL-pistettä että voimme taas odottaa lukuisia viikkoja että saamme legalisoinnin valmiiksi ja paperit takaisin suomeen. Sitten voimme vihdoinkin mennä naimisiin

      • Raaka Watson

        Loistavaa toimintaa.
        Toivottavasti vie vielä kuusi kuukautta lisää ja parasta olisi että tulisi bumerangina takaisin ja vaatisivat kaikki dokumentit uudestaan.


    Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      297
      3276
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1619
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1480
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      41
      1331
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1240
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1220
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1151
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      157
      1034
    Aihe