Todellinen tosi toriparkista:

Toriparkin puolesta

Toriparkin tarkoitus on saada autot maan alle torilta ja sitä ympäröiviltä kaduilta.
Paras idea Turulle kautta aikojen. Saamme kävelykatuja lisää. Ilman toriparkkia se ei onnistu.
Jos laitamme ajokiellon esim. Kauppiaskadulle ja ortodoksikirkon kohdalla olevalle vinoparkille ilman toriparkkia, on se varma keino tyhjentää asiakkaat keskustan liikkeistä.
Keskusta-alue näivettyy ilman toriparkkia!

Toriparkin tarkoitus on mahdollistaa kävelykatu jatkumaan Yliopistonkadulta Kauppiaskadulle ja siitä Kirjastosillalle. Toriparkin vastustajat vastustavat siis tätä kehitystä.
Toriparkin vastustajat aiheuttavat Turun kaupungille suuria rahallisia tappioita.

72

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kusetus

      Rahalliset tappiot loppuvat välittömästi sen jälkeen kun toriparkki suunnitelmat haudataan pysyvästi. Keskustassa ei ole sellaista liikettä, että siihen tarvittaisiin toriparkki muiden parkkihallien keskelle.

      • sairas idea

        Höpö, höpö, sun jutussa ei ollut yhtään asiaa.

        P-Louhen digitaaliopaste Ratapihankdulla kertoo että P-Louhessa on aina 250-350 parkkipaikkaa vapaana. Toivottavasti toriparkkilobbarit eivät keksi hajottaa tuota opastetta;)

        P-Louhen käynti on 20 metriä torilta, ei siis kenellekään liian kaukana.
        Maanalainen 200 miljoonaa euroa maksava toriparkki ei koskaan maksa itseään takaisin, ja päälle vielä miljoonien vuosittaiset ylläpitokustannukset. Toriparkki Oy kaatuu kaupunkilaisten syliin, ja me maksamme. Kertooko joku maanalaisen toriparkin parkkipaikkahinnan jolla laitos kuolettaa 100 miljoonan rakennuskulut ja miljoonien vuosittaiset ylläpitokulut? Taitaa tulla kallis tuntimaksu parkkiruudulle =))


    • Mokomat öykk'ärit!

      Valtuuston on tekemässä kaupunkilaisten kiusaksi uutta päätöstä: vasta voimaan astuut kaava ei edellytä toriparkin rakentamista, siitä saa ihan vapaasti päättää valtuusto kun sen aika tulee.

      Miksi siis pitää hankaloittaa koko torialueen kehittämistä - pinnan korjaus mukaanlukien - tyhmällä kaavanmuuttamispäätöksellä ehken kymmeniksi vuosiksi eteenpäin? Käsittämätöntä moukkamaisuutta valtruutetuilta! Emme ole valinneet teityä kiukuttelmaan ja töllöntöitä tekemään.

    • ja pöh

      Miten olis jos ne jotka niitä parkkipaikkoja himoitsevat ihan itse kustantaisivat parkkihallinsa?

      Kävin torstaina louhessa ja sielä oli kyllä tilaa ruhtinaallisesti. Pääsin ihan oven eteenkin parkkiin.

      Onhan se nyt mieletön terveysriski keskustassa asuville et siel pörrää autoja muutenkin aivan hirveesti. Tulee keuhkosairauksia ja muuta, ei siel viitti käydä itteään väkisin altistamassa sairauksille.

    • Voivoivoi

      Onko todella tarve miljoonilla euroilla siivota urbaanista kaupunkimaisemasta henkilöautot? Minne linja-autot ja kuorma-autot menevät?

      Onko Turussa keskustassa tilasta puute? Onko tori liian pieni, jotta toria pitäisi pystyä laajentamaan vapautuville parkkipaikoille?
      Onko kävelykatua mahdotonta laajentaa ilman toriparkkia? Pitääkö moottoriajoneuvojen päästä kiertämään tori ympäri, vai voisiko liikenne mennä vain Eerikinkadun kautta?

      Onko mitään vaihtoehtoja mietitty yhtään?

      Itse en halua toriparkkia, sillä sitä ei tarvita, ja se on tulevaisuudessa kehittämisen jarru. Ainoat hyötyjät ovat torin kiinteistöjen omistajat, sekä ne muutama raharikas, ketä haluaa hinnalla millä hyvänsä pysäköidä auton aivan ydinydinkeskustaan.
      Aika pienen joukon hyödyn vuoksi nyt ollaan valmiit laittamaan koko keskustan kehittäminen jäihin vuosikymmeniksi.

    • Tietoa on

      Louhessa alkaa olla tilaa, kun Turun kaupungin työntekijöiden parkkilupia siellä on peruttu. Nyt onkin ongelma mihin nämä työntekijät parkeeraavat, siksi tarvitaan toriparkkiakin.
      Satoja Turun työntekijöitä, kun ajelee kilsakorvauksilla ja autokin täytyy saada työmaan viereen parkkiin.
      Toriparkille kyllä maksaja löytyy, on täysin varmaa, mutta raitiovaunuille ei.

      • millioonia

        Kerro yksikin maksaja joka on lupautunut maksamaan toriparkin. Turkua ei hyväksytä, koska silloin minäkin olisin maksaja vasten tahtoani. Toki maksan paljon vastoin tahtoani, mutta toriparkki on ylivertaisesti suurin huuhaa turhake investointi.


      • ääliö olet
        millioonia kirjoitti:

        Kerro yksikin maksaja joka on lupautunut maksamaan toriparkin. Turkua ei hyväksytä, koska silloin minäkin olisin maksaja vasten tahtoani. Toki maksan paljon vastoin tahtoani, mutta toriparkki on ylivertaisesti suurin huuhaa turhake investointi.

        Tapiola,osuuspankki,Nordea,liedonsäästöpankki,tok,ts yhtymä,hese ym,ym.


    • Pasi-Anssi

      Kävin Skanssissa;siellä oli runsaasti tyhjää paikoitustilaa.

    • Parasta Turulle

      Toriparkin vastustajat aiheuttavat kiusanteollaan Turun kaupungille suuria rahallisia tappioita.

      • Parasta kaikille

        Rakentakaa maanalainen pysäköintipaikka paikkaan, joka on omalla maalla ja omalla rahalla. Mieluusti myös paikalla on lainvoimainen kaava, joka mahdollistaa maanalaisen pysäköintipaikan. Näin ollen voitte rakentaa luolan, eikä kellään ole asiaa mitään vastaan. Nimeksi voitte ainakin minun puolestani antaa toriparkki, vaikka vähän ehkä hämäävää markkinointi olisikin.

        Silloin kun rakennetaan toisten maille, ja lupa-asiatkin kyseenalaisia, niin kannattaa totuttautua siihen, että eriäviäkin mielipiteitä mahtuu mukaan.


      • Toiveajatteluako ?
        Parasta kaikille kirjoitti:

        Rakentakaa maanalainen pysäköintipaikka paikkaan, joka on omalla maalla ja omalla rahalla. Mieluusti myös paikalla on lainvoimainen kaava, joka mahdollistaa maanalaisen pysäköintipaikan. Näin ollen voitte rakentaa luolan, eikä kellään ole asiaa mitään vastaan. Nimeksi voitte ainakin minun puolestani antaa toriparkki, vaikka vähän ehkä hämäävää markkinointi olisikin.

        Silloin kun rakennetaan toisten maille, ja lupa-asiatkin kyseenalaisia, niin kannattaa totuttautua siihen, että eriäviäkin mielipiteitä mahtuu mukaan.

        Maahomma oli hyvä huomio, nyt Turun pitää ottaa näiltä miljonääreiltä kunnon hinta maasta, mielummin vuokrata kovalla hinnalla.
        Rakentamaan pitää päästä nopeasti, sillä miljonäärit ovat jo seitsemänkymppisiä ja potkaisevat pian tyhjää.
        Toriparkki on ajatuksena hyvä, sinne sähköautot sujahtavat äänettömästi. Tavarat liikkeistä autoon ja miljoonat keskustan yrittäjille, jotka jakavat ne veroina yhteiskunnalle.
        Tyhjänä ajeleva linja-autoja voidaan vähentää puoleen ja raitiovaunu investoinnista säästyy lisävelkaa puoli miljardia.
        Joukkoliikenne tuesta säästyy miljoonia terveydenhuoltoon ja keskustan yrittäjät kiittävät. Veroja voidaan alentaa ja kansa hyrisee tyytyväisyyttään.
        Turku pelastuu ja Tamperekin haluaa liittyä siihen. Turun tauti kateus unohtuu ja Turku siirtyy positiiviseen ajatteluun.
        Kokoomus saa lisää kannattajia ja Vihreitä potkitaan persuksiin, lopulta kaikki kääntyy parhain päin.


    • Toriparkki heti

      Vihreät ja vasemmistolaiset saa muuttaa pois Turusta.

      • Vihreä kauhistus

        Joo Vihreistä ei ole lukua, ovat jo nostaneet asumiskustannuksetkin pilviin. Vielä puuhaavat jotain raitiotietä asuntojen hintojen nostamiseksikin.
        Terve menoa vaan Uralin taa vasemmistokavereiden luokse.
        Vihreitten energiaverotus vouhotus on viennyt työpaikat ja pääomiakin runsaasti ulos. Sijoitushalukkuutta Suomeen on juuri vähennetty Vihreitten toimesta.
        Lopulta saa kärsiä Vihreäkin, kun verorahat hiipuvat ja tulee kenkää kunnan suojatyöpaikastakin.


    • Bem Böleläinen?

      Hoi-hoi tumpelot!

      Louhi käy pieneksi kun torille ja kaupunbginydinkeskustaan asioimaan pyrkivä henkilöautokanta kasvaa, keskustassa tapahtuva huviajelu tosisswaan estetään ja viimeistään sen jälkeen kun torin pinnalta halutaan pois sillä päivittäin majailevat sata henkiltöautoa ja viisi rekkaa!

      On käsittämätöntä miksi Kauppatorin ns. jälleenmyyjille on annettu oikeus pitää kylmäasemarekkojaan ortodoksikirkon edessä! Onko Turku sittenkään kuulttuurikaupunki? Taitaa ministeri olla oikeassa periessään kulttuurirahoja takaisin! Vai mitä, kultuurihenkilö kj Grandell?

      On ihmetelty onko todella niin, että jos torilta poisteaan kaikki autot, katuvarsipaikoitus ei enää riitä torin liki. On myös sanottu, että vajaakäyttöisiä linja-autovuoroja voidaan vähentää puoleen, jolloin torin laidalle saadaan lisää parkkiruutuja yksityisautoja varten!?

      Onko tämä nyt sitä vihreää politiikkaa? Olemmeko nyt vihdoinkin saaneet tälle palstalle vihreiden kannan julkisen liikenteen suunnitteluun? Jos Urkki eläisi, kyllä saisivat mokomat immeiset kuonoonsa ja rajusti?

      • Tosipyöräilijä nro 2

        Kv Saara Ilvessalo, oletko sinäkin samaa mieltä?


    • 40 vuotta odoteltu

      Olen samaa mieltä, että toriparkki tulee rakentaa nopeutetulla aikataululla.

    • köyhä leipäjonosta

      "
      Toriparkin vastustajat aiheuttavat kiusanteollaan Turun kaupungille suuria rahallisia tappioita. "

    • Typerää vihreyttä

      Ovatko Vihreät lukeneet laisinkaan hyväksymäänsä Turun seudun rakennemallia, jossa Turun keskustaan asutetaan tuhansittain uusia ihmisiä ja puistot rakennetaan täyteen kerrostaloja.
      Tulevaisuudessa tarvitaan parkkipaikkoja lisää sadoittain.

    • Vastine Suovaselle

      Jorma Suovanen (sd) on väittänyt demareille kerrotun "epätotuuksia" P-Kaupptorista. Ohessa vastinetta hänen kirjoitukseensa paikallismediassa tänään.:

      Väite1: "Kaavoitus aiheúttaa huomattavia lisäkustannuksia kaupungille." Aivan oikein. Jos nyt ryhdytään valmistelemaan uutta torikaavaa, vasta lainvoiman saaneen kaavan muuttaniseksi, siitä tosiaan aiheutuu kuluja veronmaksajille toinen mokoma jo valmiin kaavan kustannusten lisäksi! Ja kaiken kukkuraksi ihan turhaan. P-Toriparkkia ei ilman valtuuston tahtoa ole mahdollista edes toteuttaa, vaikka voimassaoleva kaava siihen antaakin mahdollisuuden!!

      Väite 2: "Kauppatorin pinnan peruskorjaus tulee maksamaan pysäköintilaitoksen rakentamisen myötä huomattavasti kalliimmaksi kuin ilman maanalaista rakentamista!" Olisi mielenkiintoista tietää mistä moinen tieto on kotoisin - muualta kuin mutusta? Huomattakoon, että myös toripinnan uusiminen vaatii torin maaperän kalliiksi käyvää vahvistusta ja torin infran totaalisen uusimisen?

      Väite 3: "Rakentamisen aikaiset liikenne- ym. järjestelyt sekä arkeologiset kaivaukset aiheuttavat joukkoliikenteelle ja torikaupalle huomattavia vaikeuksia." Eikö toripinnan peruskorjaus sitten aiheuta samoja vaikeuksia? Torin alla olevassa liejussa tuskin edes on kovin syvällä muinaismuistoja?

      Väite 4:"Turku todennäköisesti ostaa tulevasta pysäköintilaitoksesta parkkiruutuja kalliilla!" Jos ostaminen todetaan kannattavaksi, toivottavasti näin käykin. Mahdollisesta ostosta päättäminen tulee kuitenkin aikanaan silloin istuvan valttuston päätettäväksi!?

      Väite 5: "Selvitysten mukaan hankkeella ei ole merkittävää vaikutusta kaupan siirtymiseen keskustasta periferiaan eikä keskustan kehittämiseen!" Myös tällaisten selvitysten tekijät olisi hyvä ollut tietää, ettei luulla niiden olevan taas mutun tulosta?

      Väite 6: "Kaupunki on antanut asian valmistelun yksityisten käsiin?" Päinvastoin, kaupunki on itse käyttänyt kaavoitusvaltaansa - vieläpä omistamalleen maalle - täyisn MRL:n säätämällä tavalla - mikäli muutoin olisi menetelty, kaava ei olisi saanuit lainvoimaa KHO:ssa. Näin Turun ydinkeskustassa kaavat aina syntyvät, myös mahdollinen uusi torikaava?!

      Väite 7: "Parkkilaitos-hankkeen toteutuminen poistaa torin varrelta 700 autopaikkaa!" Hankkeen tarkoituskin on juuri siirtää ne maan alle. Myös Kauppatorin peruskorjaus, alueen saaminen viihtyisämmäksi ja pyöräteiden rakentamismahdollisuuksien lisääminen - ilman P-laitostakin - edellyttää vastaavasti P-ruutujen poistamista torin ympäristöstä! Mistähän muuten luku 700 on peräisin?

      Väite 8: "Lainvoimainen kaava ei aina ole hyvä - Turussakin sellaisia on ollut." Aivan oikein, mutta Kauppatorin nykyinenn kaava on uunituore ja pitkäaikaisen demokraattisen päätösprosessin tulos, lukuisat valituskierrokset ja niiden oikeudellinen tutkinta mukaanlukien. Kuten edellä on sanottu, kaiken kukkuraksi kaava ei edes velvoita rakentamaan - ilman valtuuston hyväksyntää - maanalaista P-laitosta.

      Väite 9: "P-Louhen laajenemisen tutkiminen on estetty!" Anteeksi millä kurin? Asiaa on tutkittu useaankin otteenseen - jo mm. P-Louhen asemakaavan laatimisen yhteydessä. Tuolloin todettiin maanalaisen hallin lajjenemisen vaativan määräysten mukaan uusien poistumisteiden ja sisäänajotunneleiden rakentamisen, mikä todettiin P-Louhen syvyydestä johtuen kaupungille liikenteelliseti vaikeaksi ja äärimmäsien kalliiksi ratkaisuksi. Toisaalta Torikaava ei estä P-Louhen laajentamistakaan?

      Väie 10: "Kunnallisvaaleissa 2012 valitun valtuuston pitää saada kumota edellisen valtuuston demokraattiset päätökset?" Kannattaisiko odottaa myös seuraavan valtuuston mielipidettä asiassa? Silloin voitaisiin änestäjiä kuullen vaaliteemoina keskustella juuri siitä, haluavatko valtuutettuehdokkaat toteuttaa Kauppatorin maanalaisen pysäköintilaitoksen nykykaavan sallimassa muodossa vaiko ei? Hurjasti halvempaa, kuin uusi valtavasti tyuötä ja aikaa vievä kaavanlaaitimisruljanssi, jonka ratkaissut nykykaavan kuomoamiseksi joka tapauksessa tulevat vasta seuraavan valtuuson päätettäväksi!!

    • Turku nousuun

      Lapiot heilumaan. Kaikki työttömät kaivamaan toriparkkia.

      • Löllä

        Kauppatori ei lapioilla mihinkään nosteta. Se on saletti.


    • ei tarvita

      Puppua. Yhtä hyvin voi ajaa P-louheen ja nousta hissillä torin kulmalle.

      Jos liikemiehet tarvii uuden parkkihallin, niin rakentakoon sen omalle tontilleen, ei Torille.

      • Kasvaa ja kehittyy?

        Kuten on kerrottu: torin uudistaminen vie keskustasta 700 autopaikkaa. Puoletkaan niistä ei mahdu P-Louheen silloin. Mihis sitte autos viet? Ja mihis vievät ne sadat uudet autoilijat, jotka tulevat - vaikka liikenneministeriön toiveitten mukaan - moottoriteitä erilaisista nousiaisista?


      • ei ole niinkuin enne
        Kasvaa ja kehittyy? kirjoitti:

        Kuten on kerrottu: torin uudistaminen vie keskustasta 700 autopaikkaa. Puoletkaan niistä ei mahdu P-Louheen silloin. Mihis sitte autos viet? Ja mihis vievät ne sadat uudet autoilijat, jotka tulevat - vaikka liikenneministeriön toiveitten mukaan - moottoriteitä erilaisista nousiaisista?

        Miksi ne tulee, tai on tultava torille, mitä sieltä saa sellaista että siihen toriparkkia tarvitaan. Ei siellä ole tietojen mukaan enää huoria ja viinan myyntikin yöaikaan loppunut.


      • Dr. Outolempi
        Kasvaa ja kehittyy? kirjoitti:

        Kuten on kerrottu: torin uudistaminen vie keskustasta 700 autopaikkaa. Puoletkaan niistä ei mahdu P-Louheen silloin. Mihis sitte autos viet? Ja mihis vievät ne sadat uudet autoilijat, jotka tulevat - vaikka liikenneministeriön toiveitten mukaan - moottoriteitä erilaisista nousiaisista?

        Kerro tarkemmin mistä ne autopaikat ovat pois?


      • Meitä sorsitaan taas
        Dr. Outolempi kirjoitti:

        Kerro tarkemmin mistä ne autopaikat ovat pois?

        Torlla ja sen ympärillä on tällä hetkelllä suuri joukko autopaikkoja.

        Pelkästään itse torilla on kauppa-aikoina yli sata auutoa, joista osa on jättimäisiä kylmärekkoja. Sitten torin ylälaidassa on ns. taskuparkki jossa siinäkin näyttää parkkeetraavan jopa lainvastaisesti varmaan puolensataa autoa.

        Kauppiaskadun varrelta on jo osin poistettukin pysäklöintriruutruja - aina Aurajoen rantaan asti. Kun pyörätiet rannasta torille halutaan saada toimiviksi, ruutuja on poistettava toinen mokoma. Samoin käy kun kävelyalueita lisätään torin ympärillä.

        Entäs kun raitiotie tuodaan torin varrelle? Se vaatii omat kaistansa, mikä tarkoittaa lähes kaikkien parkkipaikkojen poistumista monen korttelin etäisyydellä torista. Jos linja-autoliikennettäkin halutaan sujuvoittaa, nekin vievät henkilöautoilta kadunvarsitilaa.

        Turkulaiset tuntien, luulen heidän edelleen ajelevan ympäri toria pyäsköintirakoa etsien - niinkuin tänäänkin tehdään - kielloista huolimatta. Se se vasta autoliikennettä kaupungin ydinkeskustassa lisääkin!?


      • Voivoivoi
        Meitä sorsitaan taas kirjoitti:

        Torlla ja sen ympärillä on tällä hetkelllä suuri joukko autopaikkoja.

        Pelkästään itse torilla on kauppa-aikoina yli sata auutoa, joista osa on jättimäisiä kylmärekkoja. Sitten torin ylälaidassa on ns. taskuparkki jossa siinäkin näyttää parkkeetraavan jopa lainvastaisesti varmaan puolensataa autoa.

        Kauppiaskadun varrelta on jo osin poistettukin pysäklöintriruutruja - aina Aurajoen rantaan asti. Kun pyörätiet rannasta torille halutaan saada toimiviksi, ruutuja on poistettava toinen mokoma. Samoin käy kun kävelyalueita lisätään torin ympärillä.

        Entäs kun raitiotie tuodaan torin varrelle? Se vaatii omat kaistansa, mikä tarkoittaa lähes kaikkien parkkipaikkojen poistumista monen korttelin etäisyydellä torista. Jos linja-autoliikennettäkin halutaan sujuvoittaa, nekin vievät henkilöautoilta kadunvarsitilaa.

        Turkulaiset tuntien, luulen heidän edelleen ajelevan ympäri toria pyäsköintirakoa etsien - niinkuin tänäänkin tehdään - kielloista huolimatta. Se se vasta autoliikennettä kaupungin ydinkeskustassa lisääkin!?

        "Turkulaiset tuntien, luulen heidän edelleen ajelevan ympäri toria pyäsköintirakoa etsien - niinkuin tänäänkin tehdään - kielloista huolimatta. Se se vasta autoliikennettä kaupungin ydinkeskustassa lisääkin!?" - Tämä olettamus on mielestäni täysin riittävä perustelemaan monen kymmenen miljoonan investointia. Muita selvityksiä emme tarvitse.


    • Ylil. Kaikkonen

      Nimimerkki "Toriparkin puolesta" eli ketjun aloittaja pitää ohjata pikaisesti pakkohoitoon. Selkeä pakkoneurootikko, diagnoosi: toriparkkifiksaatio.

    • Ei tulla toriparkkii

      Ei tulla Nousiaisista, eikä mistään muualtakaan toriparkkiin! Myllyyn mennään niin kuin tähänkin asti.

      Myllyssä liikkeet tarjoavat ilmaisen pysäköinnin vaikka kokonaiseksi lauantaipäiväksi. Voimme tehdä ostokset kaikissa liikkeissä, kuljettaa ne autoon ja ruokailla Myllyssä. Kahviloita ja viihdettäkin on tarjolla.
      Kotiin lähtiessä ei tarvitse suorittaa viidentoista (15) euron parkkimaksua, joka tulisi vähintään olemaan toriparkissa vastaavalta ajalta!

      • Tarkkamarkkala

        Säästän myös matkaustannuksissa, kun jään myllyihin: 15 kilometrin ajomatka kaikenmaailman nousiaisita myllyihin maksaa ees taas ainakin kolmekymppiä, normaalien auton käyttökulujen mukaan laskien, eikä vielä ole edes kyse mistään ökymaasturista! Myllyjen usein monitasoisten pysäköintilaitosten rakentaminen taitaa maksaa sekin njotain? Ketä kuvittelee kauppiaaan lahjoittavan niiden kustannukset edes nousiaislaisille? Kyllä ne, kuule niihin kaupan hontoihin on kätketty.


    • Maltillisesti

      En näe yhtäkään järkisyytä estää autojen siirtämistä torin alle torilta ja sitä ympäröiviltä kaduilta, mm ortodoksikirkon edestä vinoparkista.
      Miten autot torin alla voisivat olla Turulle vahingoksi?

      Toivottavasti "ei toriparkkia" -uskontokiihkosta ei tule Isisin veroista. Yksi kaupunginvaltuutettu kiihkoilija jo antoi lausunnon toriparkista, että se tehdään "vain minun kuolleen ruumiini yli."

    • Pieleen taas!

      Taas on vedetty esiin vanhentunut virsi puupaalujen lahoamisesta toriparkkia rakennettaessa. Samaan aikaan kehutaan Louhen laajennusta niin ympäristöystävälliseksi,
      että...

      Kyllä Louhikin on laskenut pohjaveden pintaa: vesi valuu kallionraoista luolan hulevesiviemäriin ja näin laskee pohja- ja orsivesien pintaa yläpuolellaan ja jopa torin liejussa!

      Entä louhinta sitten? Louhen louhinta aiheutti ennätysmäärän vaurioita luolan ja sen sisäänkäynnin yläpuolelle olevissa - jopa lailla suojelluissa - rakennuksissa! Tiilitalojen ulkoseiniin ilmestysi hiushalkemia. Vain aika näyttää kuinka talojen käy... Eräskin perhe kertoo arvotaulun pudonneen seinältä ja rikkuutuneen? Toinen suree senpäreiksi mennyttä kristallikruunuaan?

      Kannatta myös muistaa, ettei mkauppatorin ympäsristöääs ole enää yhtäkään vedenpinnan alenemisen uhkaamaa puuopaluihin tukeutuvaa taloa Kaikki naapuruston talojen perustukset on jo muista, kuin torin kaivamisen pelosta sikiävistä syistä korjattu.

      Kannattaako tällaisilla väärillä tiedoilla enää elämöidä tässä asiassa - muutoinkuin yrittääksen kus_ ettaa asiasta mitään ymmärtämättömiä kaupunginvaltuutettuja!?

    • Toriparkki on tuloss

      Hauska toriparkkipeikon pelottelutarina oli myös se, kun joku älykäs tiesi, että "ortodoksikirkko kaatuu siihen monttuun".

    • Näin asia on
      • myllysiltaoireyhtymä

        Niin oli ja levittää tietoisesti väärää tietoa. Kertoo tutkineensa että toriparkin kustannukset ei lankea turulle. Mistä hän on sen tutkinut. Mikään taho ei ole sitovasti lupautunut maksamaan toriparkin kustannuksia, eikä tule sitä tekemään. Tämä on täysin selvää ilman tutkimuksia. Hyvällä onnella toriparkin hinta voi olla 100 - 200 miljoonaa euroa. Huonolla onnella ei ole ylärajaa hinnassa.


    • realismia rakentamis

      Keskusta on täynnä TYHJIÄ liikehuoneistoja, jos et ole huomannut. Parkkipaikkaa ei ainakaan minulla ole koskaan, siis KOSKAAN, ollut vaikeaa löytää.
      Nyt on lama ja ihmiset työttöminä, ei ole rahaa shoppailla turhuuksia.
      Miksi kaivetaan savimaahan tyhjyyttä kumiseva uusi parkkihalli? Eikö rahaa ole tärkeämpiin asioihin, vaikkapa teiden, katujen, vesi- ja viemäriverkon kunnostukseen laittaa.

      • NäinNaapurissa

        Puhuit asian juuri niin kuin se on: ei mitään tarvetta tälle hölmolle toriparkille.

        Naapurikunnasta ajan aina ohi Turun keskustan, kun siellä ei ole sitä parkkitilaa. MUTTA: eipä kiinnosta muutenkaan lähteä yrittämään, kun hinnat tuotteissa ovat joskus jopa kolmanneksen kalliimpia verrattuina ilmaisparkkipaikoilla varustettuihin marketteihin.

        Ja mitä ei niistä saa, löytyy netistä puolta halvemmalla.

        Joten pöljä Turku: ajoitte tonttipoliitikallanne pois hyvätuloiset lapsiperheet ja yritykset, varsinkin vientiyritykset (=olisivat kaikki olleet hyviä veronmaksajia), tilalle toitte vanhusten lisäksi maahanmuuttajat ja työttömyyden.


    • tehkää se jo

      Edellisestä linkistä lainattua:

      "Kadunvarsipaikkojen osittainen siirtyminen maan alle elävöittää keskustaa ja tekee sen viihtyisämmäksi, eikä autolla keskustaan tulevan tarvitse enää kiertää parkkirallia etsien autopaikkaa kadun varresta."

      Voisiko olla huono asia?

      • ei parkkirallia

        Ei tarvitse missään kierrellä jos ajaa suoraan parkkihalliin, joita on kauppatorin ympärillä 4-5 kpl ja joissa on aina tilaa.


      • Vai miten?
        ei parkkirallia kirjoitti:

        Ei tarvitse missään kierrellä jos ajaa suoraan parkkihalliin, joita on kauppatorin ympärillä 4-5 kpl ja joissa on aina tilaa.

        Miten siis aiot saada autot pois torilta ja ortodoksikirkon edestä sekä Kauppiaskadulta? Kerro se. Aiotko laittaa liikennemerkin, että ajo kielletty toria ympäröiville kaduille?


      • ei parkkirallia
        Vai miten? kirjoitti:

        Miten siis aiot saada autot pois torilta ja ortodoksikirkon edestä sekä Kauppiaskadulta? Kerro se. Aiotko laittaa liikennemerkin, että ajo kielletty toria ympäröiville kaduille?

        Asun ruutukaava alueen reunalla turussa, taloudessamme on ollut parhainpina aikoina kaksi autoa, tällä hetkellä yksi. Tietääkseni automme ei ole koskaan vanhentunut ortodoksisen kirkon edessä ja miksi olisi. Oletan että ortodoksikirkon luona olevat paikat ovat torihuijareiden miehittämiä jo ennen kuutta aamulla. Pääosin ohi kirjanpidon tapahtuva torikauppa pitäisi lakkauttaa jo hygienian takia ja tilaa löytyisi.

        Ei ajoa tarvitse kieltää, ainoastaan pysäköinti. Olenko omahyväinen kun Turkulaisena en tarvitse en tarvitse, en myöskään tule tarvitsemaan.


      • Toivossa elävä
        Vai miten? kirjoitti:

        Miten siis aiot saada autot pois torilta ja ortodoksikirkon edestä sekä Kauppiaskadulta? Kerro se. Aiotko laittaa liikennemerkin, että ajo kielletty toria ympäröiville kaduille?

        Näin se menee! Sinne ne ajokieltomerkit tulevat, rakennettiin topiparkki eli ei. Kävelykeskusta laajenee koko torin alueelle ja ympärille. Kun vielä otetaan huomioon, että henkilöautojen määrä kasvaa hurjaa vauhtia, kohta omin autoin torilla kävijät olettekin ihmeessä?

        Ei se muuten P-Louhenkaan laajentaminen olemassaolevien vanhojen kiinteistöjen alle ihan ongelmatonta ole! On myös ehdotettu, että P-Louhen laajennukseen voitaisiin tehdä ajoluiska Yliopistonkadulta? Toiveajattelua. Louhi on niin syvällä, että ajoluiskan sinne täytyy olla monta sataa metriä pitkä! Myös savivellissä lilluvan luiskan ja kalliorakenteitten liittymäkohta tuottaa vakavia ongelmia - ainakin kustannuksiltaan?


    • the end

      uskokaa jo turvenuijat pysäköinti 0e niin kyllä liikkeet täyttyy.

    • Kannatan toriparkkia

      Eikös ole aina hyvä, jos pysäköintiluolia on paljon? Se saa aikaan kilpailua hinnoittelussa. Vaikka onhan se Louhikin jo aika halpa. Vein sinne auton viime lauantaina, ja maksoi 3,50 euroa runsaalta tunnilta. Kova lisä kauppaostoksiin Linnankadulla ja torin juureksiin. Mieluimmin olisin maksanut tuon kauppatorin alla olemisesta.
      Tekisivät joka talon alle oman parkkiluolan.

    • Keskustan urbaani

      Olemassa olevien talojen alle ei luolia rakennella. Talojen alla nimittäin on tiuha perustuspylväitten viidakko. Sinne ei enää autoja mahdu.

      Useissa liki keskustaa olevissa taloissa on asuntoja pilvin pimein. Myös asukkaat tarvitsevat pihojaan muuhunkin kuin asfaltoiduiksi parkkiruuduiksi. Mikäli läheltä olisi saatavissa autoille säilytystilaa, ne voitaiisin siirtää ahtailta pihoilta pois ja saada pihat asukkaiden oleskelualueiksi ja istutuksille? Sekin hyöty runsaista pysäköintilaitoksista?

    • uusia ajatuksia

      Miksi ne autopaikat pitää rakentaa maan alle?
      Tehkää kerrostalon kokoinen monumentti autoille, vaikka jonkun lakkautetun viraston tai koulun tontille.
      Sieltä sitten katettu kävelyputki, jossa rullahihna lentoasemien tapaan torin kulmalle.
      Avot, siinä se. Tulisi samalla uusi nähtävyys vaikkapa Pariisin Pompidour-keskuksen rullaportaiden tapaan.

      • Juuri näin!

        Turun sanomien tontillehan on tulossa 8-kerroksinen asuintalo- muutetaan se 8-kerroksiseksi parkkitaloksi, niin ongelma on ratkaistu: TS ja TOK saa kaipaamansa parkkipaikat ja TS voittoa ja kuntalaiset saavat NOPEASSA aikataulussa uudistetun torin!

        Kenelle ehdotus pitää esitellä, kenen persettä nuolla, kenen pankkitiliä lihottaa?


      • Voivoivoi
        Juuri näin! kirjoitti:

        Turun sanomien tontillehan on tulossa 8-kerroksinen asuintalo- muutetaan se 8-kerroksiseksi parkkitaloksi, niin ongelma on ratkaistu: TS ja TOK saa kaipaamansa parkkipaikat ja TS voittoa ja kuntalaiset saavat NOPEASSA aikataulussa uudistetun torin!

        Kenelle ehdotus pitää esitellä, kenen persettä nuolla, kenen pankkitiliä lihottaa?

        Ei täällä mitään yhteiskunnan kannalta järkiratkaisuja kaivata. Sijoittajat ovat nähneet rahastusmahdollisuuden siinä, että saavat rakentaa parkkihallin torin alle, mikä nostaa lähikiinteistöjen arvoa. Muut vaihtoehtoiset, järkevämmät ratkaisut eivät nosta näitä torin ympäryskiinteistöjen hintoja, joten niitä ei voida edes harkita.

        Ja kaikkein hauskinta on nämä yritykset selittää mihin tarvitaan parkkihallia. Ainoa "järkiperuste" tähän asti on ollut, että autot tulee saada torin ympäriltä maanalle.
        Mitään järkiperustetta ei ole esitetty miksi juuri torin luota. Miksei niitä tarvitse saada Kristiinankadulta, Humalistonkadulta, Maariankadulta, Eerikinkadulta..

        Toivottavasti ketään ei oikeasti usko tuollaiseen tuubaan, mille ei ole tuon parempaa tekosyytäkään keksitty.


    • niinpä niin

      Senkun tekee sen parkin mutta vastaavat kaikista kuluista joita parkin rakentaminen aiheuttaa, esim. sähköjen, viemäreiden ja kaukokylmän yms. siirtämiset. Huolehtii torikaupan jatkumisen sekä ympärillä olevien rakennusten uudelleen paaluttamisen yms.Sopimukseen vois lisätä pakon palkata vain suomalaisia firmoja ja työntekijöitä.
      Jos ja lun joku menee vituiks niin toriparkki yhtiö korvaa kaiken korvaamisen sentilleen ilman mutinoita.

      • Ken Besser Wisser

        Besserwisserit tiätä kaike!

        Nyt ne kauhistelee kuinka kalliiksi ajoyhteyden rakentaminen kaksikerroksisen pysäköintilaitokseen ikinä tulee maksamaan - varsinkin kun se ptitää tehdä saveen!?

        Samaan hengenvetoon sama besserwisser ehdottaa viisi kertaa pitempien tunnelien rakentamista yhdeksän kerroksen syvyyteen ja samaan saveen? Eikä ole kallista!
        m.o.t.


    • Hua Kotti

      Helsingissä on pyritty tosissaan hoitanmaan ydinkeskutan pysäköintiongelmia. Seuraukset alkavat näkyä: kaupungin ydinkeksustaan on palaamassa useita suurmyymälöitä, mm. Giganttti, XXL jne jne... Turku tulee kaukaa perästä - josko ollenkaan

      • Hihhulivaltuutettu

        Toriparkin torppaus on samaa luokkaa kuin aikoinaan raitsikoiden lopetus.

        Muutaman kymmenen vuoden perästä aletaan kaivaa vasta korjattua Kauppatoria ylsöalaisin ja kaavoittaa toriparkkia uudestaan. Kalliksi tulee? Satavarmasti kustannukset moninkertaistuu. Harmittavaa, hukkaan heitetyn työn lisäksi - siihenhän meillä kyllä näyttää olevan varaa!


    • Ei voi olla tottaka

      Aikovatko Helsingissä liikkeet muuttaa sinne missä ihmiset ovat eikä ihmisten ole pakko matkustaa periferiaan, mistä liikkeet ovat saaneet halvimman mahdollisen tontin? Tämmöistä ei Turussa - suomen siinä reijässä - tule ikinä sattumaan! Siitä pitää valtuuston hulivilisiipi takuuvarmasti huolen.

    • Työn raskaan raataja

      On aika alkaa töihin.

      Työpaikkaa tarjotaan sadoille ihmisille, ensin toriparkkityömaalla, sitten vilkastuvassa keskustassa, sen eri myymälöissä ym. työpaikoissa.

    • Työ Maalla

      "Toriparkin torppaus on samaa luokkaa kuin aikoinaan raitsikoiden lopetus.

      Muutaman kymmenen vuoden perästä aletaan kaivaa vasta korjattua Kauppatoria ylsöalaisin ja kaavoittaa toriparkkia uudestaan. Kalliksi tulee? Satavarmasti kustannukset moninkertaistuu. Harmittavaa, hukkaan heitetyn työn lisäksi - siihenhän meillä kyllä näyttää olevan varaa! "

    • Näin näen

      Nyt heti autot pois Louhesta ja tori täyteen pysäköintiruutuja. Kauppiaat menkööt Länsikeskuksen torille.
      Ei muuta tänään.

    • Vinoparkkila

      Paljonko maksat jos alan vastustaa toriparkkia?

    • Turun revisori

      Täällä on näköjään parhaimmat betonivitsit....jotkut ne ovat jälkeen jääneet 1960-luvulle...

      • Uusi näkökulma

        Toriparkin rakentaminen tulisi saada heti käymään, nyt huonompana aikana tulee halvemmaksi ja moni saa töitä. Töitä kun puuttuu kaupungin omiltakin yhtiöiltä, Kuntecilta ja Rakennustekniikalta.
        Lomautukset ja irtisanomiset ovat niin kalliita, että käytännössä toriparkki tulisi ilmaiseksi.
        Hommassa työllistyy myös kaupungin virkamiehet, valvontaa ja viivan vetoa on paljon. Paikalliset rautakaupat kiittävät, myyntinsä parantuessa. Noin suuri rakennushanke piristää laajalti kauppaa ja työmarkkinoita.
        Lopulta kuitenkin kaikki ovat tyytyväisiä, hienot kävelykadut ja parkkitilat, keskustassa alkaa tapahtua.


      • kannatan ajatusta
        Uusi näkökulma kirjoitti:

        Toriparkin rakentaminen tulisi saada heti käymään, nyt huonompana aikana tulee halvemmaksi ja moni saa töitä. Töitä kun puuttuu kaupungin omiltakin yhtiöiltä, Kuntecilta ja Rakennustekniikalta.
        Lomautukset ja irtisanomiset ovat niin kalliita, että käytännössä toriparkki tulisi ilmaiseksi.
        Hommassa työllistyy myös kaupungin virkamiehet, valvontaa ja viivan vetoa on paljon. Paikalliset rautakaupat kiittävät, myyntinsä parantuessa. Noin suuri rakennushanke piristää laajalti kauppaa ja työmarkkinoita.
        Lopulta kuitenkin kaikki ovat tyytyväisiä, hienot kävelykadut ja parkkitilat, keskustassa alkaa tapahtua.

        Uusi näkökulma. Kirjoituksesi pitäisi laittaa turunsanomiin. Se on uuden näkökulman kanssa julkaisukelpoinen .


    • Tiätäk eres päättäjä

      Mutta se raha? Ketä maksaa, jos kaupunki kaivaa? Kysykää Grandellilta, joka asian tänään oikeasti päättää. Tälläkin palstalla kerrotaan totuuksina vaikka minkälaisia - mutta kukaan ei kerro ihan oikeaa tositietoa!?

      • Tehkää se heti

        Kuka maksaa?
        Toriparkki Oy maksaa.

        "Turun Toriparkki Oy on perustettu edistämään Turun Toriparkkihanketta ja toteuttamaan se.

        Haluamme turvata erityisesti kaupan ja palveluiden kehityksen Turun keskustassa, sekä rakentaa Turun keskustasta viihtyisän, helposti lähestyttävän ja houkuttelevan paikan asioida.

        Turun Toriparkki Oy:n omistajapohja on laaja ja sen taustalla toimivat yritykset ovat erittäin vakavaraisia. Näin Turun Toriparkki Oy on vakavarainen toimija, ja sen on mahdollista toteuttaa Turun Toriparkki ja vastata siitä aiheutuvista kustannuksista. Laaja omistajapohja takaa sen, että projekti on taloudellisesti turvallinen toteuttaa."

        Huoma siis, että Toriparkki Oy lupaa "vastata siitä aiheutuvista kustannuksista."
        Katso virallinen sivusto:
        http://www.turuntoriparkki.fi/www/turun-toriparkki-oy


    • Eräjorma

      Luuletko ettei toriparkki Oy lähetä isoa nippua laskuja randelille. Vakavaraisissa on yleensä se ongelma ettei taho omia rahojaan tuhlata :D

      • Kysyvä

        Siksikö Turkukaan ei ole vakavarainen ? Onko rahat tuhlattu kulttuuri pääkaupunkiin sun muuhun Logomo hömppään ?
        Onko meillä varaa raitiovaunuihin ? Sulkeeko pankki meiltä rahahanat ? Jatkuuko Kokoomusvalta ?
        Paljon on avoimia kysymyksiä.


      • Äimän Käki
        Kysyvä kirjoitti:

        Siksikö Turkukaan ei ole vakavarainen ? Onko rahat tuhlattu kulttuuri pääkaupunkiin sun muuhun Logomo hömppään ?
        Onko meillä varaa raitiovaunuihin ? Sulkeeko pankki meiltä rahahanat ? Jatkuuko Kokoomusvalta ?
        Paljon on avoimia kysymyksiä.

        Mielenkiintoista olisi tietää mihin kaikkeen kaupunki on jo sitoutunut. Ja toisaalta kuinka ison summan kaupunki menettää ihan tyhjästä uuden kaavan laatimisessa? Onko asiasta edes keskusteltu kaavankaatajien kaa?

        Rahan menoa tulee jo uuden asemakaavan laatimisesta: virka- ja luottamusmiehet joutuvat aloittamaan koko satoja miestyövuosia käsittävän homman alusta, kaikkine ympäristö- ja muine vaikutuksineen - verrattuna myös voimassaolevaan parkkilaitoksen sisältävään kaavaan! Viimeksi Avit ja Yvät joutuivat kovcaan tikutyukseen, onko tutkittu tarpeeksi. Toivotaan, ettei uuden kaavan kanssa käy samoin: tiedossa saattaa olla kymmenien vuosien työrupeama useammallekin vrakamiehelle kaikkineen... Jos on kyse virkamiesten työllisyyden turvaamisesta vuosikymmeniksi - kiitetään siitä valittajia! Hyvä niinkin.

        Toinen tuhannen taalan kysymys on mihin rahallisiin sitoumuksiin kaupunki on jo - kaavan saatua lainvoiman - lupautunut? Miten liittyy "torinkulman" tehokaavan autopaikoitus toriparkkiin? Ketä tietää? Entä ketä sitten kertoo?


      • Järjestys olla piti
        Äimän Käki kirjoitti:

        Mielenkiintoista olisi tietää mihin kaikkeen kaupunki on jo sitoutunut. Ja toisaalta kuinka ison summan kaupunki menettää ihan tyhjästä uuden kaavan laatimisessa? Onko asiasta edes keskusteltu kaavankaatajien kaa?

        Rahan menoa tulee jo uuden asemakaavan laatimisesta: virka- ja luottamusmiehet joutuvat aloittamaan koko satoja miestyövuosia käsittävän homman alusta, kaikkine ympäristö- ja muine vaikutuksineen - verrattuna myös voimassaolevaan parkkilaitoksen sisältävään kaavaan! Viimeksi Avit ja Yvät joutuivat kovcaan tikutyukseen, onko tutkittu tarpeeksi. Toivotaan, ettei uuden kaavan kanssa käy samoin: tiedossa saattaa olla kymmenien vuosien työrupeama useammallekin vrakamiehelle kaikkineen... Jos on kyse virkamiesten työllisyyden turvaamisesta vuosikymmeniksi - kiitetään siitä valittajia! Hyvä niinkin.

        Toinen tuhannen taalan kysymys on mihin rahallisiin sitoumuksiin kaupunki on jo - kaavan saatua lainvoiman - lupautunut? Miten liittyy "torinkulman" tehokaavan autopaikoitus toriparkkiin? Ketä tietää? Entä ketä sitten kertoo?

        Oikein: onko K J Rindell jo priorisoinut torikaavan Hirvensalon omakotiasukkaan kaavaan verraten?


    • Lopullinen ja hyvä
    • kykloopinkatse.

      Turussa ei ole kuin kortteli keskustaa. Turku on pikemminkin hajallaan oleva taajama jossa on betonitaloja. Olen muuten ihmetellyt miten Park-Hotelli on saanut olla rauhassa grynderien kirveen iskuilta. todellinen helmi Turussa. ( rauhankadun alussa, Puolalanmäen kupeessa.)

      • kehuja

        sää ole sit tullu sial Jaako kaveriks.


    • ainoa oikea usko

      Ei toriparkkia -uskonto on saanut paljon jäseniä.
      Hihhulit jakavat mantrojaan, joita toistavat ja joista saavat vahvistusta uskolleen.

      • Eiperusteluja

        Vai uskonto.. Toriparkin vastustajilla järkiargumentteja vastustaa. Toriparkin puolustajille se yksi argumentti, on kiva saada henkilöautot piiloon torilta.

        Uskon kysymys tässä asiassa on ainoastaan se, että ketä te toriparkin puolustajat luulette tuollaisilla perusteluilla pystyvänne kusettamaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      375
      4779
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1924
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      68
      1652
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      256
      1509
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1264
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe