Mitenkähän käy 57-59 vuotiaiden

unohtuiko jotain?

joiden pitäisi saada 500 ansiosidonnaisen päivän päättyessä kunnalta töitä 6kk:ksi päästäkseen lisäpäiville?
Mulla edessä tämä ennen vuodenvaihdetta. Jääköhän haaveeksi vai pääsenkö jo eläkkeelle suoraan? Ikää 59 vuotta.

20

737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kysy ihmeessä

      Eläkkeelle et pääse, kunnan työllistämisvelvoite on olemassa ja sinun pitää se vaatia Te-Toimiston kautta, sitä en tiedä miten ensi vuonna tämä työllistämisvelvoite menee.

    • näin menee

      Joudut varmaan vielä 8 euron ilmaitöihin pakotettuna.

      • kuntamunicipality

        Heh, heh. Se on 9 euroa, mutta kunnan työllistämisvelvoite tarkoittaa muuta kun niitä.


    • Näin jotakin

      Taisi tulla eläkeehtoihin joku parannus tuohon ikäryhmään, ainakin siihen, että ansiosidonnainen ei pienene vaikka olisi välillä työllistettynä pienellä palkalla.

      • si si

        Iän puolesta sulla oikeus lisäpäiviin jos olet jäännyt työttömäksi ennen v2014.


      • Näin on
        si si kirjoitti:

        Iän puolesta sulla oikeus lisäpäiviin jos olet jäännyt työttömäksi ennen v2014.

        Jos on 20 viimeisen vuoden aikana ollut 5 vuotta työssä. Pääsee 62 vuotiaana liitosta eläkkeelle.


      • unohtuiko jotain?
        Näin on kirjoitti:

        Jos on 20 viimeisen vuoden aikana ollut 5 vuotta työssä. Pääsee 62 vuotiaana liitosta eläkkeelle.

        500 päivääni tulee täyteen ennen kuin täytän 60.Syntymävuoteni on -55,joten ei oikeutta lisäpäiviin, tietääkseni.Jos olisin syntynyt -54 niin lisäpäivät tulis automatic.


    • Ota selvää

      Kunnan työllistämisvelvoite on tällä hetkellä 57-59 vuotiaille ja sen vaadit, näin saat 6 kuukauden työn ja pääset uudestaan ansiosidonnaiselle.

      • si si

        Mutta jos olet jää nyt työttömäksi 2013 niin sinua ei uusi laki koske vaan vanha!eli saat lisäpäivät mikäli muut ehdot täyttyy! Tää on factaa!


    • Näin menee

      Kyllä se on -55 syntyneillä lisäpäiviin oikeuttava ikäraja 60 v, vaikka olis jäänyt 2013 työttömäksi, sitä alempi oli -54 syntyneillä, näin se menee ja tämä on Faktaa, mutta velvoitetyöhön on oikeus ja sitä kautta saada uudelleen ansiopäivärahaoikeus

      • si si

        Oikeessa oot!Sorry!


      • Vähemmän kiitos!
        si si kirjoitti:

        Oikeessa oot!Sorry!

        Ja oliko se niin että, tämä velvotyö oli aina kokopäiväistä? Lyhyempi, ei käy?


      • anssitar
        Vähemmän kiitos! kirjoitti:

        Ja oliko se niin että, tämä velvotyö oli aina kokopäiväistä? Lyhyempi, ei käy?

        Olin velvoitetyössä 8 kuukautta kunnalla.Kokopäivätyö,täysi palkka,kokemuslisät. 59 vuotiaana. Pääsin anssille.
        Soitin itse vanhaan työpaikkaani,jossa olin ollut määräaikaisena. Pomo muisti ja pääsin hänen kauttaan velvoitetyöhön.
        TE-keskus EI onnistinut löytämään paikkaa.
        Kannattaa olla itse aktiivinen.


      • aloittajalta

        Niin siinä sitten kävi.
        Velvoiteyöni alkoi joulukuun puolessavälissä.Nyt jäljellä vaivaiset 7 työpäivää ja sitten loma.
        Sairauksia tullut lisääm.m. vatsakatari ja refluksitauti,mutta hengissä olen vielä.
        Syntymäpäivät(60v) huomenna ja tiedossa lisäpäivät ja jos hengissä vielä olen 2017 kesäkuun ekapäivä 62 vuotiaana eläkkeelle.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Onneksi olkoon! Tuo loppukitkuttelu on todellakin joskus epäinhimillistä. Itse saan oikeuden lisäpäiviin sitä kautta, että olen ollut Kelan rahalle putoamisen jälkeen ns. normaalitöissä kaksi pätkää, kun yksi riitti vain ansiosidonnaiselle pääsyyn, mutta ei aivan olisi riittänyt (nykyisiin) lisäpäiväkriteereihin iän perusteella. Tulee siis jo ylimääräistäkin "palvelusta".

        Työpaikallani on kylläkin iloani yritetty pilata sillä, että on puhuttu, kuinka tämä putkijuttukin varmaan voidaan joutua lopettamaan / heikentämään sitä. Tiedän, että tarvitsisivat minut sinne jatkossa tarpeen mukaan työhön kutsuttavaksi sijaiseksi. Eikä minua muutenkaan voi enää hämätä eikä kiusata, koska olen jo kerran nähnyt tämän putkieläke -porkkanan karkaavan itseltäni silmieni edestä. Silloin oli kuivilla, jos 55 vuotiaana oli vielä ansiosidonnaisia jäljellä, nyt minun tapauksessani niitä on oltava 60 vuotiaana.

        Olen sen verran järjissäni, että nautitaan nyt siitä, mitä tällä hetkellä on tarjolla! Vaikka ei olisi kuin 500 päivää ansiosidonnaista. Tällä menolla ei muussa tapauksessa todellakaan koskaan tule pääsemään terveenä eläkepäivistä nauttimaan.


      • Kiikunkaakun-mummi

        Ennen kuin alkuperäinen putkieläke-automaatio lopetettiin huviteltiin työpaikoilla sillä, että YT-neuvotteluissa saneerattiin putki-ikäiset pihalle. Tämä oli katkera paikka esim. ex-miehelleni silloisena aikana, kun hänellä kuitenkin työkykyä ja -halua olisi ollut jopa lisävuosille, jotka olisivat kerryttäneet eläkettä.

        Ei lähtenyt ukki työhaluistaan huolimatta töihin. Oli kuitenkin tyytyväinen, kun sitten viimein pääsi täyttelemästä työkkärilappuja ja oikealle eläkkeelle. Kuinka joku kuvittelee, että meikämummo millään pakolla tai pelolla töihin lähtisi. Hyvällä voisi saavuttaa, jos jonkun mielestä jotain saavutettavaa olisi.

        Minä olen juuri nyt maamme tämänhetkisessä keskimääräisessä eläköitymisiässä. Molemmat vanhempani olivat eläkkeellä jokseenkin tässä iässä huolimatta pitkistä yhtenäisistä vakituisista työuristaan. Miten minulla niin paljon helpompaa olisi ollut, että vielä pitäisi jatkaa?


    • ErkkiEläkkeelle

      Moi!
      Tietääkö kukaan, lasketaanko tuon 6 kk kunnan hommissa olon ansiot tulevaan ansiosidonnaiseen mukaan?
      Kiitokset etukäteen vastauksista!

    • 147

      anssin saat ihan saman kuin ennenkin ei mikään muutu

    • kusessaollaan

      Porvarihallitus ajaa Stubbin ohjeiden mukaan ja Sipilä samassa mukana, eikä taida Soini vastustaa, ansiosidonnaisen lyhentäminen ja lisäpäivien poistaminen ja työttömyys lisääntyy koko ajan eli ajavat ikääntyneet suohon..
      Kuka palkkaa palkkatöihin liki 60 vuotiaan, kun heiltä viedään päiväraha, köyhyysloukku monelle ikänsä veroja maksaneelle kansalaiselle.
      Porvarit eivät välitä muuta kuin siitä, että isotuloisille verohelpotuksia, tänään ratkeaa vievätkö pakkolailla työttömyysturvan pois, meitä on paljon ikämme veroja maksaneita 40 vuotta töitä tehneitä ja nyt työttömiä, meidän selkänahasta otetaan ja viedään, kreikalle lisää rahaa ja päättäjille, kansanedustaja saa 4-6 toniia /kk eläkettä, kuten eräs Kokoomuslainen joka putosi eduskunnasta, rehtorin virka odottaa, mutta ei kelpaa, hakee 4tonnia /kk eläkettä 50 vuotiaana, tähän ei Sipilä tai Stubb puutu. Tavalliselta ihmiseltä viedään kaikki.

    • aloittajalta

      Nimimerkille.ErkkiEläkkeelle.
      Jos palkkasi onollut suurempi kuin aikaisemman anssin laskussa,nousee anssisi.
      Minulla se nousee 10% koska palkkani on ollut samanverran korkeampi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe