Kohtusyöpä?

TarKas

Kävin kolme viikkoa sitten yksityisellä gynekologilla, koska julkisen puolen lääkäri oli varattu niin pitkäksi aikaa. Tarkoituksena oli vaihtaa hormonikierukka uuteen. Lääkäri otti samalla papa-kokeen ja myös tutki kohdun ja munasarjat ultralla. Hän löysi kertomansa mukaan hyvälaatuiselta näyttävän kasvaimen, myooman, mutta sanoi kuitenkin haluavansa ottaa kohtunäytteen, kun tulen asennuttamaan reseptillä ostamani kierukan.

Aika olisi ollut tänään, mutta peruin sen, koska lysti oli aivan liian kallista kukkarolleni, 205 euroa ensimmäinen kerta. Ensi kerta tulisi vielä paljon kalliimmaksi, kun otettaisiin kohtunäyte ja hän asentaisi hormonikierukan. Peruin ajan jo viime viikon alussa, mutta silti lääkäri soitti vastaanottoajalla ja kysyi, miksi en tullut. Sanoin, että hoito on yksinkertaisesti liian kallista pienituloiselle eläkeläiselle. Hän kyllä pelotteli minut puolikuoliaaksi, kun sanoi, että hän merkitsee sitten tänne papereihin, että olen jättänyt omalla vastuulla tulematta. Sitten hän puhui siitä, että hänen mielestään olisi ehdottoman tärkeää ottaa kohtunäyte, koska lihaskasvaimen tyyppi olisi ehdottomasti todettava. Myös limakalvot olivat hänen mukaansa näyttäneet epätasaisilta, joka viittaisi myös mahdolliseen syöpään tai ainakin syövän esiasteeseen. Hinnoitteluaan hän vähätteli ja sanoi, että se on vain 50 senttiä päivässä. Niinhän se on, mutta kun piti kiristää vyötä jo entisestään tuon ensimmäisen käynnin takia. En edes tiennyt, että gynekologien palvelut ovat noin jumalattoman kalliita. Papan hän kuitenkin kertoi olevan normaali.

Mitä mieltä olette, määräsikö gyne minulle lisätutkimuksia tehdäkseen bisnestä? Hän ei vastaanotolla tutkimusten yhteydessä puhunut mitään syövän mahdollisuudesta, nyt hän suorastaan pelotteli sillä. Hän myös painosti puhelimessa kuin lehtimyyjä.

Joka tapauksessa aion hakeutua terveysasemalle, mutta pelkään, etteivät he määrää kohtututkimusta, kun se luultavasti on kallis tutkia ja kotikuntani on köyhä. Olen eläkeläinen, joten minusta ei periaatteessa ole mitään hyötyä yhteiskunnalle, pelkkää haittaa. Siitä syystä tuskin olen prioriteetti ykkösenä, kun valtiontalouden kannalta olisi parempi, kun heittäisin henkeni, vaikka sitten kohtusyöpään.

Olen iältäni 48-vuotias, joten itse kyllä haluaisin vielä jonkun aikaa pällistellä tällä pallolla :)

4

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Julkiselle vain

      Käy varmuuden vuoksi julkisella puolella kuitenkin. Voithan kertoa julkisella puolella työskentelevälle lääkärille sitten nuo samat "epäilyt" jotka yksityinen lääkäri oli sinulle kertonut. Vähän tuo yksityinen lekuri oudosti "markkinoi" palveluaan ja tuota käynnin hintaa...

    • nainen vm60

      hei mielestäni,koska papa ok sinulla ei ole mitään vakavaa kuten syöpää ym.myoomahan on lihaskasvain.toki se varmaankin pitäisi leikata.varaahan aika tk lääkärille,hän varmaankin tekee lähetteen gynen pkl;lle jossa lekurit tutkivat ja päättävät mitä tehdään myomalle.itse syövän sairastaneena luulen tietäväni jtk.n tällaisesta sairaudesta. TSEMPPIÄ PELKO POIS.

    • weos

      Eihän papa nyt kaiken kattava tulos ole ja en usko, että kukaan lääkärin "valan vannonut" turhaan tutkimuksia tekisi. Mene julkiselle puolelle ja pyydä lähete tuon yksityisen tulosten perusteella naistentautien polille? Yksityinen tottakait maksaa, mutten nyt vertaisi kuitenkaan lehtimyyjiin. Ite kävin yksityisellä ja sain parempaa palvelua lääkärin osalta kuin ikinä julkisella puolella. Lisäksi kiireellinen lähete poliklinikalle, vaikka papa olikin ok. Mieti nyt vielä ja varmasti tuo jää kummittelemaan ajatuksiin, jos et asialle tee mitään. Lääkärillä on vastuu potilaistaan ja sen vuoksi varmasti halusi varmistaa, onko myooma vai mikä - eihän mikään lopullinen tulos perustu silmämääräiseen arvioon.

    • lonkereo

      papa koe ei kerro kaikkea,mene vaan ettei ole kohtusyöpä se johtuu hormooneista tai alttiudesta siihen,kohtusyöpään kuolee kivuliaasti jos ei ajoissa huomata

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe