Miksi vertailla harkkoja?

Millä on väliä?

Olen usein miettinyt miksi tällä palstalla vertaillaan valuharkkoja, kevytsoraharkkoja, kevytbetoniharkkoja, betonielementtejä ja vaikka poltettuja tiiliä toisiinsa. Ne ovat kaikki vain pieni osa kivitaloa niin taloudellisesti, energiatehokkuudeltaan ja myös käytännössä. Kaikista syntyy kivitalo ja lähes samaan hintaan. Valmista taloa ei toisesta erota. Hyvin monesti niitä ei voi edes verrata. Jotkut ovat eristerakenteita, jotkut massiivirakenteita ja jotkut jotain siltä valiltä. Eihän hirsirakennettakaan voi oikein lauta/villa rakenteeseen verrata. Toki jos asioista ei mitään ymmärrä, niin sitten toki vertailla vaikka anoppia tyttäreensä.

Se millä on merkitystä,on itse toimittaja ja toimitustapa. Urakointi ja asennustapa, Laatu ja vastuut. Toki myös muilla rakennekomponenteilla, kuten kantavilla rakenneosilla, ikkunoilla, kattoratkaisuilla yms. On iso merkitys. Tämä kun on kivitalo (ei kiviseinä) palsta, niin olisi joskus hienoa kuulla vertailua ja mielipiteitä erilaisista toimitussisällöistä, palveluista yms. Mitä eri alan toimijat tarjoavat.

25

306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Korkeampi eläkeikä

      Toimitussisältöä saa juuri niin paljon kuin kauppiaalle tahtoo katetta antaa. Kate tarkoittaa kerrointa joka laitetaan firman ostohinnan päälle ja vedetään välistä.
      Suosittelen hartiapankki rakentamista se on kannattavinta ja voit tienata vuodessa verottomana 100 000 €.

      • Elän pitkään

        No jos ei nyt kuitenkaan halua ryhtyä itse rakentamaan, mutta haluaa uuden talon jonka suunnitteluun haluaa vaikuttaa, niin eikö silloinkaan toimitussisällöillä ole merkitystä? Minä maksan mielelläni "katetta", eli vaivanlisää jollekin, joka kilpailuttaa valmiiksi rungon rakentamisessa tarvittavat materiaalit, laskee niiden menekin puolestani, toimittaa ne työmaalle ja jopa asentaa ne.

        Tuota "välistä vetämistä" kutsutaan muuten liiketoiminnaksi jolla maksetaan palkkoja, veroja ja muita kuluja tästä "välistä vetämisestä". Kuulostaa siltä, että edellinen kirjoittaja kuuluu luokkaan "osta minulta vain niitä tuotteita joista saan helpoimmalla paremman katteen ja hoida itse ne, joista sitä on vaikeampi nyhtää" tai sitten siihen porukkaan, että "osta peräkärry ja tee 30 reissua etelänaapuriin ja rahoita osa kuluista viinaa trokaamalla". Koijari mikä koijari


      • elän pidempään
        Elän pitkään kirjoitti:

        No jos ei nyt kuitenkaan halua ryhtyä itse rakentamaan, mutta haluaa uuden talon jonka suunnitteluun haluaa vaikuttaa, niin eikö silloinkaan toimitussisällöillä ole merkitystä? Minä maksan mielelläni "katetta", eli vaivanlisää jollekin, joka kilpailuttaa valmiiksi rungon rakentamisessa tarvittavat materiaalit, laskee niiden menekin puolestani, toimittaa ne työmaalle ja jopa asentaa ne.

        Tuota "välistä vetämistä" kutsutaan muuten liiketoiminnaksi jolla maksetaan palkkoja, veroja ja muita kuluja tästä "välistä vetämisestä". Kuulostaa siltä, että edellinen kirjoittaja kuuluu luokkaan "osta minulta vain niitä tuotteita joista saan helpoimmalla paremman katteen ja hoida itse ne, joista sitä on vaikeampi nyhtää" tai sitten siihen porukkaan, että "osta peräkärry ja tee 30 reissua etelänaapuriin ja rahoita osa kuluista viinaa trokaamalla". Koijari mikä koijari

        "Minä maksan mielelläni "katetta", eli vaivanlisää jollekin, joka kilpailuttaa valmiiksi rungon rakentamisessa tarvittavat materiaalit, laskee niiden menekin puolestani, toimittaa ne työmaalle ja jopa asentaa ne.
        "

        Rakenusalalla laatu on kirjavaa tekijöiden määrästä ja työn rasittavuudesta johtuen, joten on järkevintä rakentaa talo itse, niin ei ole pankin ja työn orja lopun ikää ja käy huonosti:

        http://villapainajainen.blogspot.fi/


      • eroaako ministeri???

        Ai kamalaa, että ihan katetta ja välistävetämistä...

        Haluatko tietää jotain todella kamalaa? Maitokauppakin lisää maidon hintaan kamalaa katetta, ja tiedän että sitä on lisätty vesijohtoveteenkin. Ja lasten leluissakin on katetta vaikka honkkarista hakisikin!

        Olen vertaillut jo vuosia myös ulkomaisten veppikauppojen hintoja ja olen varma että niidenkin hinnoissa on katteet. Onkohan kyseessä maailmanlaajuinen salaliitto??

        Suosittelen sinullekin siirtymistä omavaraistalouteen. Raivaat metsään aukion ja rakennat sinne paljain käsin hienon mökin. Juokset ruuan itse kiinni ja kopauttaa hengiltä itse rakentamallasi kivikirveellä. Vain näin voit olla varma ettei kukaan lipevä kauppamies pääse vetämään välistä. Päreen valossa istuessasi voit naureskella tyhmille kaupunkilaisille jotka maksavat hinnoissa kaikenmaailman katteita ja veroja!


      • hyvä kkpalkka
        eroaako ministeri??? kirjoitti:

        Ai kamalaa, että ihan katetta ja välistävetämistä...

        Haluatko tietää jotain todella kamalaa? Maitokauppakin lisää maidon hintaan kamalaa katetta, ja tiedän että sitä on lisätty vesijohtoveteenkin. Ja lasten leluissakin on katetta vaikka honkkarista hakisikin!

        Olen vertaillut jo vuosia myös ulkomaisten veppikauppojen hintoja ja olen varma että niidenkin hinnoissa on katteet. Onkohan kyseessä maailmanlaajuinen salaliitto??

        Suosittelen sinullekin siirtymistä omavaraistalouteen. Raivaat metsään aukion ja rakennat sinne paljain käsin hienon mökin. Juokset ruuan itse kiinni ja kopauttaa hengiltä itse rakentamallasi kivikirveellä. Vain näin voit olla varma ettei kukaan lipevä kauppamies pääse vetämään välistä. Päreen valossa istuessasi voit naureskella tyhmille kaupunkilaisille jotka maksavat hinnoissa kaikenmaailman katteita ja veroja!

        2005, pelkkä harkkojen ladonta 150m2 lammitaloon tarjous 12 000 eur. Laittoi minut itse tekemään koko talon, 4 vikkoa meni yksin tehden 7h päivä, niin seinät olivat myös valettu.


      • Peruspalkka 10000
        hyvä kkpalkka kirjoitti:

        2005, pelkkä harkkojen ladonta 150m2 lammitaloon tarjous 12 000 eur. Laittoi minut itse tekemään koko talon, 4 vikkoa meni yksin tehden 7h päivä, niin seinät olivat myös valettu.

        Peruspalkka... Minä en alkaisi 12000 takia itse tekemään seinärunkoa edes Lammiharkosta. Käyn mielummin töissä ja tienaan saman rahan kevyemmin.


      • meitin pikku elvis
        Peruspalkka 10000 kirjoitti:

        Peruspalkka... Minä en alkaisi 12000 takia itse tekemään seinärunkoa edes Lammiharkosta. Käyn mielummin töissä ja tienaan saman rahan kevyemmin.

        Monella suomalaisellahan on kymppintonnin (verottomana) kuukausitulot.


    • uskovainenmetsäkansa

      Kyllä eri tavoista rakentaa pitää voida ja saada keskustella, muutenhan sitä uskotaan kaikenlaista huuhaata.

    • o0o

      Harkkoja tuli itsekin mietittyä paljon, enkä tiedä valitsinko sittenkään viisaasti. Tuli nimittäin valittua leca-harkko, vaikka kenties siporex olisi ollut parempi.

      • Ihanata valuva

        Ei kyllä valuharkko Lammilta olisi ollut paras. Niitä vaan latoo päällekäin, pujottelee teräkset ja sähköputket valukanaviin. Sitten paikkaa vanerilätkillä rasiareiät, kasailee telineet rungonympäri ja tilailee betoniauton, kastelee valukanavat, vuokraa pari vibraa ja kaivaa sekkarin esiin. Valubetonitoimittajat kun kusettaa niin stanasti noissa ajoissa ja 5 minuuttia ylimääräistä pumppausaikaa maksaa 20 ekee... Ja ei muuta kuin lorottamaan. Jos muuten tulee kolhittua harkkoja tai saumat ei mene ihan kohdalleen, kannattaa aukot tukkia uretaanivaahdolla ensin... Muuten on valuplöröt sylissä.


      • puutaheinää
        Ihanata valuva kirjoitti:

        Ei kyllä valuharkko Lammilta olisi ollut paras. Niitä vaan latoo päällekäin, pujottelee teräkset ja sähköputket valukanaviin. Sitten paikkaa vanerilätkillä rasiareiät, kasailee telineet rungonympäri ja tilailee betoniauton, kastelee valukanavat, vuokraa pari vibraa ja kaivaa sekkarin esiin. Valubetonitoimittajat kun kusettaa niin stanasti noissa ajoissa ja 5 minuuttia ylimääräistä pumppausaikaa maksaa 20 ekee... Ja ei muuta kuin lorottamaan. Jos muuten tulee kolhittua harkkoja tai saumat ei mene ihan kohdalleen, kannattaa aukot tukkia uretaanivaahdolla ensin... Muuten on valuplöröt sylissä.

        " Sitten paikkaa vanerilätkillä rasiareiät,"

        rasiossa tulee mukana nykyään muovinen lätkä.

        "kasailee telineet rungonympäri "

        oh, valetaan kerralla 1.5 korkea seinä, jonka 40cm leveällä harkkojen päällä voi aivan hyvin kävellä.

        "kastelee valukanavat, "

        Ei kastella enne betonipumpumppuvalua mitään.

        "vuokraa pari vibraa ja kaivaa sekkarin esiin."

        Ei tarvitse vibrata jos on juoksevaa betonia.

        "Valubetonitoimittajat kun kusettaa "
        Lohja Rudus varsinkin, hehhhee, hyvä vitsi.

        "5 minuuttia ylimääräistä pumppausaikaa maksaa 20 ekee..."

        Hinnoittelu perustuu betonimäärään.
        http://www.rudus.fi/aineistot/hinnastot

        "kannattaa aukot tukkia uretaanivaahdolla ensin."

        ainoa mikä meni oikein, hyvä hyväå, arvon skeidanjahaja, teistä siaisi hauskan elokuvan.


      • Ihmettelijä
        puutaheinää kirjoitti:

        " Sitten paikkaa vanerilätkillä rasiareiät,"

        rasiossa tulee mukana nykyään muovinen lätkä.

        "kasailee telineet rungonympäri "

        oh, valetaan kerralla 1.5 korkea seinä, jonka 40cm leveällä harkkojen päällä voi aivan hyvin kävellä.

        "kastelee valukanavat, "

        Ei kastella enne betonipumpumppuvalua mitään.

        "vuokraa pari vibraa ja kaivaa sekkarin esiin."

        Ei tarvitse vibrata jos on juoksevaa betonia.

        "Valubetonitoimittajat kun kusettaa "
        Lohja Rudus varsinkin, hehhhee, hyvä vitsi.

        "5 minuuttia ylimääräistä pumppausaikaa maksaa 20 ekee..."

        Hinnoittelu perustuu betonimäärään.
        http://www.rudus.fi/aineistot/hinnastot

        "kannattaa aukot tukkia uretaanivaahdolla ensin."

        ainoa mikä meni oikein, hyvä hyväå, arvon skeidanjahaja, teistä siaisi hauskan elokuvan.

        Miksi jo kerran pinottuja ja mahdollisesti uretaanilla saumattuja harkkoja pitää vielä erikseen täyttää betonilla. Eikö olisi helpompi tehdä valmiista harkosta. Jäisi tuo turha betonin pumppaaminen pois. Ei kuulosta kovin järkevältä systeemiltä tuo... Käyttääkö joku tuollaista nykyään?


      • Ihmettelijä kirjoitti:

        Miksi jo kerran pinottuja ja mahdollisesti uretaanilla saumattuja harkkoja pitää vielä erikseen täyttää betonilla. Eikö olisi helpompi tehdä valmiista harkosta. Jäisi tuo turha betonin pumppaaminen pois. Ei kuulosta kovin järkevältä systeemiltä tuo... Käyttääkö joku tuollaista nykyään?

        Tuolla tavalla saa yhtenäisen kuoren. Jos "valmiista harkoista" kasaa, niin joko tuulee harkkojen väliin jäävistä raoista, tai sitten niitä pitää siinä kasatessa tiivistellä jollain aineilla (hankalaa, tulee kylmäsiltoja, jne).

        Paras tulisi tietysti kun tekisi muotit ja valaisi niihin, mutta se on vähän työläämpää ja vaatii jonkin verran valutukija.


      • puutaheinää kirjoitti:

        " Sitten paikkaa vanerilätkillä rasiareiät,"

        rasiossa tulee mukana nykyään muovinen lätkä.

        "kasailee telineet rungonympäri "

        oh, valetaan kerralla 1.5 korkea seinä, jonka 40cm leveällä harkkojen päällä voi aivan hyvin kävellä.

        "kastelee valukanavat, "

        Ei kastella enne betonipumpumppuvalua mitään.

        "vuokraa pari vibraa ja kaivaa sekkarin esiin."

        Ei tarvitse vibrata jos on juoksevaa betonia.

        "Valubetonitoimittajat kun kusettaa "
        Lohja Rudus varsinkin, hehhhee, hyvä vitsi.

        "5 minuuttia ylimääräistä pumppausaikaa maksaa 20 ekee..."

        Hinnoittelu perustuu betonimäärään.
        http://www.rudus.fi/aineistot/hinnastot

        "kannattaa aukot tukkia uretaanivaahdolla ensin."

        ainoa mikä meni oikein, hyvä hyväå, arvon skeidanjahaja, teistä siaisi hauskan elokuvan.

        Hinnastossasi on kylläkin erillinen palveluaikakorvaus sivulla 16. Ei se 20 euroa ole, mutta onhan siinä jokin korvaus. Aika pieni kuitenkin...


      • Rkm 72
        The_Rat kirjoitti:

        Hinnastossasi on kylläkin erillinen palveluaikakorvaus sivulla 16. Ei se 20 euroa ole, mutta onhan siinä jokin korvaus. Aika pieni kuitenkin...

        Niin tai näin, seinään valettu betoni maksaa toimitettuna ja pumpattuna keskimäärin 250€/m3... Valuratkaisuissa niitä kylmäsiltoja vasta onkin mm. Elementien rajapinnoissa, aukonylityspalkeissa jne. Teknisesti valuharkko on kyllä huonoin rakenneratkaisu kivitaloon. KAIKKI muut ovat parempia... Paitsi ehkä betonielementit. Ne ovat vielä huonompia.


      • Rkm 72 kirjoitti:

        Niin tai näin, seinään valettu betoni maksaa toimitettuna ja pumpattuna keskimäärin 250€/m3... Valuratkaisuissa niitä kylmäsiltoja vasta onkin mm. Elementien rajapinnoissa, aukonylityspalkeissa jne. Teknisesti valuharkko on kyllä huonoin rakenneratkaisu kivitaloon. KAIKKI muut ovat parempia... Paitsi ehkä betonielementit. Ne ovat vielä huonompia.

        > Valuratkaisuissa niitä kylmäsiltoja vasta onkin mm.
        > Elementien rajapinnoissa, aukonylityspalkeissa jne.

        Eihän valuratkaisu tarvitse ylityspalkkeja, eikä niitä yleensä elementeistä tehdä. Taidat nyt sekoittaa harkkorakentamisen ja elementtirakentamisen valuratkaisuihin.


      • Rkm 72
        The_Rat kirjoitti:

        > Valuratkaisuissa niitä kylmäsiltoja vasta onkin mm.
        > Elementien rajapinnoissa, aukonylityspalkeissa jne.

        Eihän valuratkaisu tarvitse ylityspalkkeja, eikä niitä yleensä elementeistä tehdä. Taidat nyt sekoittaa harkkorakentamisen ja elementtirakentamisen valuratkaisuihin.

        Palkki se on valettu palkkikin... Js sen vahvikkeena aukon yläpinnassa käytetään t-terästä on kylmäsilta varma lopputulos.


      • Rkm 72 kirjoitti:

        Palkki se on valettu palkkikin... Js sen vahvikkeena aukon yläpinnassa käytetään t-terästä on kylmäsilta varma lopputulos.

        Ihan samaa seinää se on, kuin kaikki muukin. Miksi siinä mitään erillistä palkkia tarvittaisiin?


    • Innostunut ins.

      Eps-valuharkkoja ei kastella, palkit tulevat kylmäsillattomasti samasta muotista, kuten perustukset ja kaikki muukin.
      150 mm yhtenäinen betonikerros kestää maanpainetta ja onteloidenkin paineen ongelmitta.
      Eristyskyky on erinomainen ja rakentaminen kevyttä.
      Betonia ei kukaan osta ohjehinnaston mukaan ja 250 €:n hinnat ovat vahvasti liioiteltuja 150 € on lähellä totuutta.
      Talvella voi valaa huoletta, tavallisella betonilla, nostokoneita tai raskaita telineitä ei tarvita.
      Mitään erikoisrasioitakaan ei tarvita, eikä pikkuruisia kiiloja. Pikateräsaha a15 € riittää työstämiseen.
      Terästettyä saa täysin euronormien mukaisesti, koko rakenteen, katastrofi teräksineen päivineen.
      Helppoa ja halpaa, miksi nysvätä 25 kg järkäleiden kanssa, kun homman voi tehdä betonipumpulla kevyesti muutamassa tunnissa.
      Tavaraa on kaupan Viron rapeasta Suomalaisiin laatutuotteisiin, kaikille kukkaroille.

      • Eps painajainen

        Googleta Villa Painajainen... Eps talon rakentamisen helppous paljastuu siinä melko hyvin. Samat ongelmat löytyvät myös valuharkkotyömaalta. Vaikea, vaikea tuote.


      • Asiaa seurannut
        Eps painajainen kirjoitti:

        Googleta Villa Painajainen... Eps talon rakentamisen helppous paljastuu siinä melko hyvin. Samat ongelmat löytyvät myös valuharkkotyömaalta. Vaikea, vaikea tuote.

        Tuota yhtä epäonnistunutta lestadiolaisten hanketta on rummutettu jo tarpeeksi. Vika on ollut täysin pässeissä tekijöissä, ei tuotteessa.
        On nuo lestadiolaiset saaneet hirsitalojakin rakennettua päin peetä ja varmaan kauppaamiaan lautaparakkejakin.
        Kyllä Eps-harkoilla on hyvä ja helppo rakentaa, kunhan edes hieman vaivaa päätään.


      • syrjintääkö
        Asiaa seurannut kirjoitti:

        Tuota yhtä epäonnistunutta lestadiolaisten hanketta on rummutettu jo tarpeeksi. Vika on ollut täysin pässeissä tekijöissä, ei tuotteessa.
        On nuo lestadiolaiset saaneet hirsitalojakin rakennettua päin peetä ja varmaan kauppaamiaan lautaparakkejakin.
        Kyllä Eps-harkoilla on hyvä ja helppo rakentaa, kunhan edes hieman vaivaa päätään.

        Syrjivätkö EPS-toimittajat muitakin uskontokuntia kuin lestadiolaisia? Mites helluntailaiset, jehovat, ortodoksit, katolistit, lutherilaiset... Onko EPS vaihtoehto vain ateisteille?


      • öklmk
        Eps painajainen kirjoitti:

        Googleta Villa Painajainen... Eps talon rakentamisen helppous paljastuu siinä melko hyvin. Samat ongelmat löytyvät myös valuharkkotyömaalta. Vaikea, vaikea tuote.

        Googletettu on ja heti perään rakensin eps-talon. Hyvä tuli. On todella pöljää nostella 25 kg murikoita kun saman voi tehdä 4 kg eps- valumuoteilla. Kurat menee helposti sisään eikÄ tarvi vibrata. Paras lämpötalous on eps-taloissa ja päämateriaaleina parhaat ja turvallisimmat teräs, betoni ja eps.


    • nlelääharkoissa

      Betonielementtien peruskorjaus kallista. Kalleimmat tehdyt remontit luokkaa 3500 e/m2. Betoni ei kestä pakkasta ulkopinnassa. Eriste väissä aiheuttaa ulkopintaan lisää kosteusrasitusta.

      En tekisi itse yhdestäkään betonielementtiä muistuttavasta eristeharkosta mitään.

    • Tapansa kullakin

      Tämä on hyvä avaus keskusteluun. Kyllä toimitussisällöllä on merkitystä, tottakai. Rakentajia ja rakennuttajia on erilaisia, samoin tarpeita. Jollekin riittää pelkkä kivitoimitus, jotkut haluavat toimittajalta kaikki rungon materiaalit ja joku ostaa ne jopa suunniteltuna ja asennettuna. Lähes kaikilta kivitalotoimittajilta saa ns. kivipaketin ja suurimmalta osalta myös kattorakenteet ja ikkunat ovet mukaan. 95% toimijoista rajaa toimituslaajuutensa pelkkiin runkomateriaaleihin mm. valu- ja eps-harkkotoimijoista kaikki toimivat näin. Eli suunnittelut ja asennukset tilataan jostain muualta kuin tältä kivitalotoimittajalta. Tämä on hyvä vaihtoehto silloin kun haluaa itse kilpailuttaa ja päättää tekijät, sekä osallistua myös itse tekemiseen enemmän. Toki vastuut ovat isompia.

      Harkkopuolen toimijoista muutama myös suunnittelee ja asentaa kohteensa. Tämä on hyvä vaihtoehto silloin, kun haluaa itse seurata runkovaihetta sivusta ja keskittyä vasta pinnoitus ja kalustushommiin.

      Niin tai näin. Todennäköisesti molemmalla tavalla syntyy hyvä kivitalo. Ostaja päättäköön miten haluaa asian hoitaa. Loppuhinnassakaan ei yleensä ole eroa kuin tuon oman työn osuuden verran.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5118
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3347
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1482
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1317
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1026
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      928
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      758
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      717
    Aihe