Veneiden kunnostus ja myynti kannattavaako?

myynti...

Moikka,
Olen lähinnä harrastus mielessä perustanut lähinnä nettikaupan myyn käytettyä tavaraa.
Aattelin ottaa veneitä myyntiin jotka kunnostan. ihan muutaman satasen alle tonnin veneitä.
Oiskoha täältä saanu neuvoja apuja, voisiko olla kannattavaa, tokihan riippuu niiku muissaki tavaroissa ostohinnasta.
Ihan alkuun joudun vuokraamaan tontin jossa säilytän veneitä esim. pressun alla.
Teen tätä hommaa vapaa-ajalla harrastus joten palkkaa en laske omalle ajalle en laske palkkaa.

26

595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lycka till

      Venekauppa on aika heikossa hapessa. Voisin kuvitella helpompiakin tapoja tehdä rahaa. Hyväkään vene ei mene välttämättä kaupaksi koska hyviä on paljon tarjolla. Huonon ostaminen ja kunnostaminen hyväksi ei takaa, että sen saisi myytyä muiden hyvien joukosta.

      • 4+11

        Jos pidät sen veneen kunnostamisen vain pelkkänä harrastuksena - et siis odota saavasi edes tarvikkeisiin mennyttä rahaa takaisin - eikun menoksi.
        Pysytään nyt vaan todellisessa arkirealismissa, koska vene ei ole enää mikään sijoitus - tuskin on ollutkaan.

        Hyväkuntoisiakin veneitä myydään nykyisin vain pitkän ja uuvuttavan myyntityön jälkeen ja tiukasti tingittynä. On ikävä heittää kapuloita rattaisiisi, mutta tee kunnon selvitystyö ennenkuin sijoitat paljon varoja veneverstaaseen.


    • -%-

      Mene vaan takaisin kouluun ja opettele oikeinkirjoitusta ja matematiikkaa.

      • 19+11

        Entä jos ostaa yhden satasen veneen ja kokeilee sillä miten bisnekset lähtee rullaamaan.


      • KANNUSTAN !!!
        19+11 kirjoitti:

        Entä jos ostaa yhden satasen veneen ja kokeilee sillä miten bisnekset lähtee rullaamaan.

        Näin ne miljoonat on tehty, ainakin tähän saakka.


      • realismia laineille
        KANNUSTAN !!! kirjoitti:

        Näin ne miljoonat on tehty, ainakin tähän saakka.

        Ai käytettyjä kunnostamalla miljonääriksi? En usko. Muuten sanoisin että veneet, urheiluautot ja moottoripyörät ovat aina huono business, koska on niin hyviä harrastajia. Ne asettavat standardit korkealle ja saattavat koska tahansa huonoina aikoina perustaa oman firman. Se on paha.

        Helpot mijoonat tehdään sellaisilla aloilla jotka ovat helppoja mutta eivät kiinnosta ketään. Jos innostuisit tekemään uudenmallisia lavuaareja ja vessanpyttyjä tai uudenmallisia salaojaputkia, joku olisi kohta ostamassa firmaa pois. Sitten voisit omaksi iloksesi korjailla vaikka Swaneja ja pitää ne kaikki.


      • Kuin kusi lautaan
        realismia laineille kirjoitti:

        Ai käytettyjä kunnostamalla miljonääriksi? En usko. Muuten sanoisin että veneet, urheiluautot ja moottoripyörät ovat aina huono business, koska on niin hyviä harrastajia. Ne asettavat standardit korkealle ja saattavat koska tahansa huonoina aikoina perustaa oman firman. Se on paha.

        Helpot mijoonat tehdään sellaisilla aloilla jotka ovat helppoja mutta eivät kiinnosta ketään. Jos innostuisit tekemään uudenmallisia lavuaareja ja vessanpyttyjä tai uudenmallisia salaojaputkia, joku olisi kohta ostamassa firmaa pois. Sitten voisit omaksi iloksesi korjailla vaikka Swaneja ja pitää ne kaikki.

        Vai realismia?

        En usko, että raskaat alkuinvestoinnit ja tehokkaan jakeluverkon vaatimat kylpyhuonekalusteet tai putket ovat helppoja tapoja köyhälle aloittaa rikastuminen. Molemmat vaativat paljon alkupääomaan ja paljon prosessiosaamista puhumattakaan markkinan ja markkinoinnin tuntemista.

        Menestyviä yrityksiä syntyy harvakseltaan osaamista ja pääomia vaativille aloille siksi, että ne, joilla tietoa, rahaa ja taitoa riittää, elävät yleensä jo melko mukavasti palkallaan.

        Yhden ihmisen mahdollisuus rikastua perustuu yleensä erinomaiseen innovaatioon, jonka mahdollisuutta parantaa huomattavasti alan erityisosaaminen. Silloinkin vaaditaa myös kykyä kaupallistaa tuote.

        Näitä moniosaajia on vähän koska keskimääräistä älykkäämpiä on korkeintaan puolet ihmisistä. Älykkyys ja menestys tunnetusti korreloi keskenään.


      • realismia laineille
        Kuin kusi lautaan kirjoitti:

        Vai realismia?

        En usko, että raskaat alkuinvestoinnit ja tehokkaan jakeluverkon vaatimat kylpyhuonekalusteet tai putket ovat helppoja tapoja köyhälle aloittaa rikastuminen. Molemmat vaativat paljon alkupääomaan ja paljon prosessiosaamista puhumattakaan markkinan ja markkinoinnin tuntemista.

        Menestyviä yrityksiä syntyy harvakseltaan osaamista ja pääomia vaativille aloille siksi, että ne, joilla tietoa, rahaa ja taitoa riittää, elävät yleensä jo melko mukavasti palkallaan.

        Yhden ihmisen mahdollisuus rikastua perustuu yleensä erinomaiseen innovaatioon, jonka mahdollisuutta parantaa huomattavasti alan erityisosaaminen. Silloinkin vaaditaa myös kykyä kaupallistaa tuote.

        Näitä moniosaajia on vähän koska keskimääräistä älykkäämpiä on korkeintaan puolet ihmisistä. Älykkyys ja menestys tunnetusti korreloi keskenään.

        Totta kyllä ettei tehdasta ihan tyhjästä perusteta. Entä kuinka halvalla perustaa venekorjaamon? Nosturit, hallit ja rampit rantatontilta...siihen sitten vielä työkalut päälle...

        Moni pyrkii muuttamaan harrastuksen leipätyöksi. Näin tapahtuu huonoina aikoina kun ihmiset saavat kenkää ja näin tapahtuu hyvinä aikoina kun ihmiset rikastuvat. Molemmissa tapauksissa motiivi on hyvä mutta kummassakaan tapauksessa yrittäjäksi ei valikoidu ne kaikkein kovimmat työmyyrät. Onnea ja menestystä vaan, ehkä tämä aloittaja tietää jonkun keinon toimia tehokkaammin ja paremmin kuin tähänastiset yrittäjät, tai keinon myydä veneenomistajille jotain jota kukaan muu ei ole hoksannut tarjota. Se olisi se innovaatio mitä edellisessä viestissä peräänkuulutettiin.


    • -puuhastelija-

      Satuin muutama vuosi sitten venerannassa paikalle kun veneenomistaja suunnitteli huonokuntoisen 4,5 metrisen avoveneensä vientiä kaatopaikalle.
      Juteltuamme hän lahjoitti veneen minulle jotta säästyisi kuljetukselta ja kaatopaikkamaksulta.
      Vein paatin kotiini ja aloin harrastemielessä kunnostuksen. Tilana oli kookas kylmä varasto.
      Kuitutöitä piti tehdä. Ne ovat helppoja kun lämpötila on vaan on sopiva. Korjasin muutaman reiän. Vahvistin perälautaa. Paklasin ja maalasin veneen ulkoa ja sisältä. Tein mahonkivanerista uudet penkit ja ohjauspulpetin. Keskipenkistä tein keskeltä saranoidun jotta pääsee esteettä kulkemaan kun kääntää avattavan puoliskon pulpetin edessä olevan kiinteän päälle. Kiinteässä osassa sekä pulpetissa on säilytystiloja. Reunoihin liimasin ja ruuvasin mahonkirimoista reilut reunat jotka antavat ulkonäköä ja tukevoittavat rakennetta. Kaikki mahonkiosat on lakattu moneen kertaan. Reunoihin tein vielä matalat kaiteet. Kaiteissa tarvitsin ulkopuolista apua jota sain kaiteita tekevästä firmasta tutun kauppaa sekä maalaushommassa lainaruiskun sekä opastusta kokeneelta maalarilta.
      Nyt vene on hienompi kuin uudet vastaavat mutta rahaa meni materiaaleihin melko paljon ja omaa aikaa hirmuisesti iso osa ajasta oli tietysti suunnittelua ja sovittelua yms. ideointia. Lopputulos on kuitenkin hyvä. Tila ja koneet olivat jo omasta takaa ja työlle laskin vain myönteisen virkistysarvon. Kaupallisesti homma ei olisi ollut kannattavaa. Kokonaisprojekti oli pieni matkaveneen rakentamiseen verrattuna mutta harrastehommaksi hyvä etenkin kun tarve oli just tuollaiselle veneelle.

      • 4+6

        Jos nyt myisit sen niin paljonko saisit ja paljonko tienaisit siitä kulut vähennettynä ja millä työtuntimäärällä?


      • -puuhastelija-
        4+6 kirjoitti:

        Jos nyt myisit sen niin paljonko saisit ja paljonko tienaisit siitä kulut vähennettynä ja millä työtuntimäärällä?

        Joku joka osaisi arvostaa työnjälkeä ja hyvää korjausta saattaisi maksaa puolet uuden vastaavan hinnasta, korkeintaan. Moni ei maksaisi paljon mitään sillä vene on käytetty ja kunnostettu, ei sellaisia arvosteta. Kulut saattaisin saada katetuksi. Tila ja työ jäisi ihan omaan piikkiin.
        Ei kannattaisi myyntiin tehdä. Päivällä vein sen talviteloille tuttavan latoon. Varastossa alan rakentelemaan aitaelementtejä tontin ympärille. Elementtien rakentelu on tylsää puuhaa veneeseen verrattuna. Pelkkää monistamista mutta kun en osaa joutenkaan olla.


    • 2 x kad44

      Varmaan yksi suuremmista murheista on kuluttajasuoja ja takuu jutut veneissä. Välittäjät siirtävät tämän vastuun veneen omistajalle joka myy välittäjän kautta venettään, jätetään kohtuullinen summa välittäjän hoiviin tietyksi aikaa jos ilmenee vikoja korjataan sisällä olevista rahoista. Jollei rahat riitä korjaukseen, niin kinutaan lisää jollei suostu korvaamaan, niin uhkaillaan oikeudella.

      • Amerikan selitys

        Nyt tuli ihme selitys.


      • Aikuisten oikeesti

        Entä todellisessa elämässä?
        Kuluttajansuoja ei koske yksityisten välistä kauppaa. Se koskee vain tapauksia, joissa myyjänä on yritys.
        Jos välikäsi ei tee kauppaa omissa nimissään, ei sillä ole vastuuta. Kun ei ole vastuuta, ei ole korvausvelvollisuutta. Kun ei ole korvausvelvollisuutta, ei tarvitse pitää rahaakaan.


      • Aikuisten oikeesti kirjoitti:

        Entä todellisessa elämässä?
        Kuluttajansuoja ei koske yksityisten välistä kauppaa. Se koskee vain tapauksia, joissa myyjänä on yritys.
        Jos välikäsi ei tee kauppaa omissa nimissään, ei sillä ole vastuuta. Kun ei ole vastuuta, ei ole korvausvelvollisuutta. Kun ei ole korvausvelvollisuutta, ei tarvitse pitää rahaakaan.

        Kuluttajansuojalaki määrittelee elinkeinonharjoittajan ja kuluttaja-asiakkaan välistä suhdetta, elinkeinonharjottaja voi olla vaikka ei olisi yritystäkään. Jos hankit yhden romuveneen, kunnostat sen, ja myyt kunnostettuna, niin et ole elinkeinonharjoittaja. Jos taas saman tempun useamman kerran vuoden aikana, niin olet lain silmissä elinkeinonharjoittaja. Sama pätee muihinkin aloihin, jos sinulla on kasi asuntoa ja laitat toisen vuokralle et ole elinkeinonharjoittaja, jos sen sijaan vuokraat kagta tai useampaa asuntoa olen elikeinonharjoittaja. Tällä asialla on todella suuri merkitys esimerkiksi kun ostaa asunnton RS-kohteesta rakennsuaikana, elinkeinonharjoittajasta tulee silloin perustajaosakas yms.

        Eli aloittajan tulee miettiä asia tarkkaan ennen kuin aloittaa toiminnan, venepuolella elinkeinonharjoittaja ei esimerkiksi saa asentaa CE-merkintää suurempaa moottoria jne.


    • ei lKv

      "lainaus valitaja_LKV tekstistä
      Tällä asialla on todella suuri merkitys esimerkiksi kun ostaa asunnton RS-kohteesta rakennsuaikana, elinkeinonharjoittajasta tulee silloin perustajaosakas yms."

      höpöjä puhut

      elinkeinonharjoittajasta ei tule peeustajaosakasta ostajessaan Rs kohteen
      mutta kuluttajaa hänestä ei tule

      elinkeinoharjoittaja ei saa kuluttajansuojaa
      mutta ei hänestä perustajaosakasta tuile

    • Bossu

      Kyllä varmaan olisi. Tuntipalkoille ei ehkä pääse, mutta voitolle voisi päästä. Täytyy valita veneitä, joilla kauppa käy. Jos vaikka ostaa veneen ilman moottoria ja hankkii pikkuvikaisen moottorin, jonka saa kuntoon, niin kyllä siinä pitäisi vähän rahaa jäädä käteen.

    • Haa teille tietäjät"

      Ei ole venekorjaamisessa yhtään suurempaa yrittäjätakuuta, kuin autokorjausalallakaan! Välittäjä taas puhuu paskaansa!

      Korjaaja vastaa asennetuista osista vain asennusvirheet. Osista vastaa valmistaja ja maahantuoja. Ainutkaan käytetyn auton korjaamo ei anna autolle mitään korjaamovakuutusta. Ei venekorjaajankaan tarvitse jonkun vanhalle veneelle mitään takuuta antaa. Sehän olisi silkkaan hulluutta! Vielä jos korjaamo ilmoittaa käyttävänsä B-osia , eli purkuosia, kuten autopuolellakin, niin osaan ei tule muuta, kuin takuu sen oikein asentamisesta. On sitten asennusfirman hyväntahtoisuutta, että osaa vielä muutama viikko pidetään "omana feeluna" jos hajoaa taas.

    • minä täällä

      Tiedän muutamia jotka ovat saaneet "hyvän nousun" kun ovat kunnostaneet. Ne on olleet kuitenkin sellaisia siistimisfiksauksia. Eli runko ja kone ollut hyvät, laitettu lähinnä repsottavat paikat kuntoon, kittailua maalailua vahausta, sähköjä yms.

      Jos jotain kaatopaikkakuntoista pulpettipaattia ikälopulla koneella alkaa kunnostamaan uudenveroiseksi, ei ikinä saa edes materiaalihintoja takaisin.

      • Båt-Jobbari

        Kyllä kai kaupalla rahaa tekee jos on tekijämies. Kaikki ei ole. Tärkein asia on tuntuma OIKEAAN hintatasoon, nettiveneen normihinnat ei ole sitä. Pesu, pikkufixaukset, pohjamaalaukset, repsottavat yksityiskohdat jiiriin, arvokkaammat koneet erikseen myyntiin, hyvät kuvat, siitä se lähtee. Isotöisiä rojekteja ei pidä ottaa muuta kun uloskantohintaan että saa hävitettyä sellasenaan halvalla eteenpäin.

        Mutta mistä meinasit löytää myytävät kohteet?


      • Hä?
        Båt-Jobbari kirjoitti:

        Kyllä kai kaupalla rahaa tekee jos on tekijämies. Kaikki ei ole. Tärkein asia on tuntuma OIKEAAN hintatasoon, nettiveneen normihinnat ei ole sitä. Pesu, pikkufixaukset, pohjamaalaukset, repsottavat yksityiskohdat jiiriin, arvokkaammat koneet erikseen myyntiin, hyvät kuvat, siitä se lähtee. Isotöisiä rojekteja ei pidä ottaa muuta kun uloskantohintaan että saa hävitettyä sellasenaan halvalla eteenpäin.

        Mutta mistä meinasit löytää myytävät kohteet?

        Ja miksi arvokkaammaksi koneet erikseen myyntiin? Eikös tuore hyvä kone helpota myyntiä noin yleensä?


      • mikä booki
        Hä? kirjoitti:

        Ja miksi arvokkaammaksi koneet erikseen myyntiin? Eikös tuore hyvä kone helpota myyntiä noin yleensä?

        Helpottaa mutta se ei yleensä nosta venepaketin hintaa nimellisarvonsa vertaa. Etenkään jos ikäero on suuri, vaikka parivuotias kone ja 30-vuotias vene.


      • Servikan ukko
        mikä booki kirjoitti:

        Helpottaa mutta se ei yleensä nosta venepaketin hintaa nimellisarvonsa vertaa. Etenkään jos ikäero on suuri, vaikka parivuotias kone ja 30-vuotias vene.

        Minä ostin vanhan karille ajetun Bellan maksoin 12500€. Laitoin sitä pari vuotta, pohjankin tein kokonaan uusiksi. Rahulia paloi noin 3500€. Myin sen sitten 10 000€ pois. Kyllä kannatti. Opin sen , että teen jatkossa vähän parempia hommia.
        Täsä on vielä se pointi, etten voinut viedä venettä työmaalle ja jouduin tekemään sen omalla ajalla.


      • Paskat kaupaksi
        Servikan ukko kirjoitti:

        Minä ostin vanhan karille ajetun Bellan maksoin 12500€. Laitoin sitä pari vuotta, pohjankin tein kokonaan uusiksi. Rahulia paloi noin 3500€. Myin sen sitten 10 000€ pois. Kyllä kannatti. Opin sen , että teen jatkossa vähän parempia hommia.
        Täsä on vielä se pointi, etten voinut viedä venettä työmaalle ja jouduin tekemään sen omalla ajalla.

        Kuka taukki maksaa vanhasta karille ajetusta bellasta 12500, ja miksi??? Varmaan samat neropatit jotka kyttäävät avk:n rusinaksi ajettuja aaltopeltibustereita muutamalla tonnilla?


      • 4+11
        Paskat kaupaksi kirjoitti:

        Kuka taukki maksaa vanhasta karille ajetusta bellasta 12500, ja miksi??? Varmaan samat neropatit jotka kyttäävät avk:n rusinaksi ajettuja aaltopeltibustereita muutamalla tonnilla?

        Ja sitten annoit kaverille myötätuntoisen palautteen.


      • Tyhymäminä
        4+11 kirjoitti:

        Ja sitten annoit kaverille myötätuntoisen palautteen.

        Minä maksoin, hölömö kun olen. Mutta enpä tuossa tullu maininneeksi että mikä bella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1545
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1184
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1016
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      975
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      937
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      852
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      694
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe