Sana josta et pidä

Nyfiken utelee

Lueskelin iltapäivälehteä ja silmiini osui sana, josta en pidä lainkaan siinä yhteydessä kuin sitä on alettu käyttämään eli sukukalleudet.
Tuo liitetään aina miehen sukuelimiin vaikka sitä varmaankin joskus on käytetty ihan jossain muussa merkityksessä.
No, tulipa sitten mieleen kysyä ikäryhmäni ihmisiltä, että mistä sanoista ette pidä yhtään, jotka ovat jotain muuta kuin luulisi tai ovat mielestänne kummallisia?
En tarkoita nyt kirosanojen luetteloa kysyä. Olisi kiva nähdä mitä löydätte koska olemme kaikki niin eri puolilta Suomea lähtöisin.

53

159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      "Muka".

      Kurkkua myöten täynnä mukattelua. Tiedä kuinka laajasti käytetty, pohjoissuomessa tukitaan joka paikkaan, kun halutaan väheksyä jotain asiaa, jokun suorituksia, jotain outoa asiaa tms. "Mikä se tuokin muka luulee olevansa". Mitkä hittoa toi muka sana lauseessa tekee, en voi käsittää.

      =DW=

      • ,, .. --

        Sillähän on selvä merkitys - vähättelyn maksimointi. Ihan sana paikallaan, jos siltä tuntuu.


      • ...
        ,, .. -- kirjoitti:

        Sillähän on selvä merkitys - vähättelyn maksimointi. Ihan sana paikallaan, jos siltä tuntuu.

        Korostussanana, mikäpä siinä.

        Vaan kun sitä käytetään niin paljon, melkein aina. Onhan sitä itselläkin manööverejä puheessakin, saati kirjoituksessa, turhia sanoja varmasti paljon. Mutta toi "muka", se nyt vaan sattumalta on alkanut itseä tympiin kuunnella. Ja vakka pitkäsanainen olenkin, usein ilmaisen sanonnan "Mikä se tuokin muka luulee olevansa", sanalla "kucipää".

        Se hupaisaa, kun joku sanoo jostain "Mikä se tuokin muka luulee olevansa"", se niinkuin normaalipuhetta ja uhan tavallinen ilmaus, kun itse sanon "kucipää", sitä pidetään sitten loukkauksena.

        Noo, meitsi nyt on kielestä kiinnostunut, monistakin syistä, että sattui tämä yksi sana tässä ketjussa esiin otettuksi. Paljon muitakin, mutta ei yhteen aloitukseen voi tunkea kaikkea mahdollista.

        Noin mainiten, ei, en pelekää polliisia :DD

        =DW=


      • ,, .. --
        ... kirjoitti:

        Korostussanana, mikäpä siinä.

        Vaan kun sitä käytetään niin paljon, melkein aina. Onhan sitä itselläkin manööverejä puheessakin, saati kirjoituksessa, turhia sanoja varmasti paljon. Mutta toi "muka", se nyt vaan sattumalta on alkanut itseä tympiin kuunnella. Ja vakka pitkäsanainen olenkin, usein ilmaisen sanonnan "Mikä se tuokin muka luulee olevansa", sanalla "kucipää".

        Se hupaisaa, kun joku sanoo jostain "Mikä se tuokin muka luulee olevansa"", se niinkuin normaalipuhetta ja uhan tavallinen ilmaus, kun itse sanon "kucipää", sitä pidetään sitten loukkauksena.

        Noo, meitsi nyt on kielestä kiinnostunut, monistakin syistä, että sattui tämä yksi sana tässä ketjussa esiin otettuksi. Paljon muitakin, mutta ei yhteen aloitukseen voi tunkea kaikkea mahdollista.

        Noin mainiten, ei, en pelekää polliisia :DD

        =DW=

        En pelekää minäkää, en varsinkaan Toripolliisia.

        Minä olen aina tykännyt kielestä, opiskelin suomea aikoinaan.
        Ahtisaaren aikaan kaikki oli "Itseasiassa kyllä".
        Eilen haastateltiin arkkitehtia, jolla lähes jokaisessa lauseessaan oli sama sana ainakin kerran, joskus kahdestikin.


    • kielikorvaan koskee

      Minusta sukukalleudet on paljon parempi sana, kuin monet sen synonyymit. Eipä tule nyt heti mieleen yhtä yksittäistä sanaa, mutta muuta tulee.

      Taas koski korvaan eduskunnan kyselytunnilla, kuinka joku kansanedustaja teititteli henkilöä.
      "Miksi olette tehneet asian noin."

      Luulisi mahtuvan kaaliin, ettei teititellylle puhuta monikossa. Kai edustajat saanevat tyyliopetusta, muutama tunti suomen kieltäkin olisi paikallaan.
      Tosi tollon kuuloista moinen teitittely.

    • onhan noita....

      Tosiaan...

      "Niin tosiaan se tosiaan sano että hän tosiaan menee tosiaan huomenna lääkärille."

      "Minäpä laitan täähän tämän, vai oliskohan se tuolla muualla parempi paikka. Jospa en sitä täähän sitten laittaisikaan"

      "se ääni oli että vähän kipeneen verran janahattamalla"

    • lokakuu14

      Sitku-

      Olin taannoin luennolla, ihan mielenkiintoinen työhöni liityvä aihe, mutta luennoijan jatkuva toisto sitku... sitku... Itse luennosta en muista kuin sitku, aloin laskemaann sitku- sanoja ... se siitä.

      Olin myös aikoinaan (n 10 v sitten) Esa Saarisen luennolla jota mun mielestäni häiritsi hänen hokema toisto vaimostaan ja lapsista, Pipsa sitä, Pipsa ja kaksoset tätä... Sen jälkeen en hänen luennoilleen ole mennyt, paikka sattui olemaan Rovaniemi ja sieltähän Pipsakin on..

    • hottis-kurppa

      Salarakkaan tahtotila nusutella kustannustehokkaasti.

    • 5+11

      Sana "juurikaan".. ei puhuta minkään kasvin juuresta.

    • vetää ja tuulee

      Veto. Tv ohjelmiissa nykyään harvemmin esiinnytään, lauletaan tai soitetaan, siellä vaan vedetään.

      • Vedättäjä

        Sehän johtuu siitä, että kaikkea voi vetää. Urheilussakin vedetään hirveitä laukauksia.


      • ...
        Vedättäjä kirjoitti:

        Sehän johtuu siitä, että kaikkea voi vetää. Urheilussakin vedetään hirveitä laukauksia.

        Ja urheilussa vedetään hirveästi touppinkia.

        Urheiluslangi noin kokonaisuutena ottaa pattiin aivan valtavasti. Kun ei kiinnosta yleensäkään koko asia. Siis täsmennys, kyllä mä jotain golfia, biljardia, jäätanssia, tollasta kattelen telkkarista, mutta koko asia on niin evvvk, kuin olla ja voi.

        Siis se sanasto ja slangi. Usein erehtyy netissäkin aujaisemaan jonkin urheilulinkin, koska itselle tullut jokin ihan muu mieleyhtymä otsikosta. Viime vuosina näin luonto-orientoituneele ihmiselle sattunut turhan paljon erehdyksiä. Tarkoitan eläinsanastoa. "Leijonat", "Huuhkajat", "Ilves", "Susijengi", "Kärpät", listaa varmaan vakka kuinka pitkälti. Siis tollasista pelkästään väärinkäsityksiä. Lisäksi koko urheilusanasto töysin käsittämätöntä. Potkupallopelissä valmentaja huutaa "Kaikki pelaa". Tota, eikö nyt yleensäkin joukkuepeleissä kaikki pelaa, vai tarkoittaako se, että vaihtoaitoa, tuomarit, valmentajat, yleisö, toimitsijat jne. menee pelaaa.

        JA tämä "Pelaa". Se on jostain eteläsuomesta kotoisin oleva tapa taivuttaa suomenkieltä. Ei tosiaan voi sanoa oikeaoppisesti, että "KAikki pelaavat", pitääkin sanoa "KAikki pelaa". Ei voi mitään, iskee kielikorvaan pahasti.

        Noh, kielikorva asia erikseen. Mua niin huvittaa, olen siis paljon tekstin ja kielen kanssa ollut tekemisissä ikäni. Kuten varmaan monikaan ei huomaa, olen tehnyt paljon oikolukua, se tärkeä asia kaikkinensa kaiken muun ohella. Mutta jos nyt joku lukee mun nettikirjoituksia, nämähän vilisevät virheitä, etenkin ihan oikeita kirjoitusvirheitä. Mä nimittäin nettiin en oikolue, ainoastaan kirjoitan, kun kyse tällaisista keskustelufoorumeista :DDDD

        =DW=


    • puita poltellen

      tehdään FIKSUMMIN
      HIILIJALANJÄLKI
      Nämä kaksi sanaa tuli mieleen ensimmäisenä.

      • sytyttääkö?

        PUUKIUAS, eikö se pala jos sen sytyttää, jotkut jopa lähtevät sytyttämään saunan


      • puita poltellen
        sytyttääkö? kirjoitti:

        PUUKIUAS, eikö se pala jos sen sytyttää, jotkut jopa lähtevät sytyttämään saunan

        Tuttua on.Monesti on sauna sytytetty,siellä se edelleen seisoo pihan perällä.


      • sytyttääkö?
        puita poltellen kirjoitti:

        Tuttua on.Monesti on sauna sytytetty,siellä se edelleen seisoo pihan perällä.

        Naapuri käy laittamassa tulet kiukaan alle, järkevämpää se mielestäni olisi tehdä tulipesään.


      • sytyttääkö?
        puita poltellen kirjoitti:

        Tuttua on.Monesti on sauna sytytetty,siellä se edelleen seisoo pihan perällä.

        Naapuri käy laittamassa tulet kiukaan alle, järkevämpää se mielestäni olisi tehdä tulipesään.


      • ???
        sytyttääkö? kirjoitti:

        PUUKIUAS, eikö se pala jos sen sytyttää, jotkut jopa lähtevät sytyttämään saunan

        Aika omituista että joku ei pidä sanasta puukiuas.


      • sytyttääkö?
        ??? kirjoitti:

        Aika omituista että joku ei pidä sanasta puukiuas.

        Puilla lämmitettävä metallikiuas on paljon kertakäyttöistä puukiuasta kestävämpi.


      • ???
        sytyttääkö? kirjoitti:

        Naapuri käy laittamassa tulet kiukaan alle, järkevämpää se mielestäni olisi tehdä tulipesään.

        Voisiko olla kysymys siitä ettet pysty tekemään loogisia johtopäätöksiä?


      • ???
        sytyttääkö? kirjoitti:

        Puilla lämmitettävä metallikiuas on paljon kertakäyttöistä puukiuasta kestävämpi.

        Omaamallasi nelivuotiaan lapsen ajattelulla on asia juuri kuten kirjoitit.


      • keräilijä
        sytyttääkö? kirjoitti:

        PUUKIUAS, eikö se pala jos sen sytyttää, jotkut jopa lähtevät sytyttämään saunan

        Omistan kaksi puukiuasta, molemmat ovat pullonavaajia, mainoslahjoja.


    • yksi unohtui

      "Vedättäjä" sen jo sanoi osittain, sillä tuo laukaus on jotenkin sopimaton jalkapallossa, jääkiekossa jne. Eihän ne potkut ja lyönnit nyt mitään laukauksia ole. Jopa uutistenlukijat sanovat, että joku laukaisi maaliin.

      Haasteellinen tympäisee, vaikea on jopa helpompi sana.

    • ???????????

      On siinä ulkomaalainen ihmeissään,kun naapuri tulee ja sanoo: "Tulin tappaamaan sinua"

    • puita poltellen

      Nyt kun päästiin näihin polttamisasioihin.
      Olimme kylässä ja isäntä esitteli uutta takkaansa olohuoneessa.Emäntä siihen,että onhan se mukava katella,kun takka palaa.Ja tuohan se lämpöäkin.
      Isäntä siihen, mieluummin sitä kahtelee, kuin pattteria ikkunan alla.

    • En ole lukenut ketjua, mutta jminua tympii tämä nykypäiväntermi, "haasteellisuus".
      Kaikki on haasteellista tai erittäin haasteellista.
      Kyllä minusta elämässä on väliin vaikeaa, (nykyisin, kun ikää tulee, sitä vaikeutta on vaan enemmän). Miksi vaikea kaunistellaan haasteelliseksi
      Ja mahdottomia asioita on. Ei ne ole erittäin haasteellisia.
      Se on päänsä iskemistä seinään, jos yrittää mahdottomasta tehdä erittäin haasteellista.

      • Ex-haastenuori

        Haasteellisella korvataan ongelmallinen virkakielessä. Ongelmista puhuminen on kielletty EU-komission päätöksellä.


    • "Tajuuksä" tai "ymmärrätkö sä" saa veren suorastaan kiehumaan. Arghh.

      • Noinko ymmärtämättömiä sitä vielä Suomessa on, etä noin sanovat.
        Täällä savossapäin sitä luotetaan kuulijan järkeenkin.
        Jos kovin heikolta näyttää, niin voijaan sitä lopuks sannoo, että etköhän tuon oo nähnä.(tarkoittaa kirjakielellä, etkö tuon ole nähnyt), mutta se ei toimi kirjakielellä.


      • k-kotton kirjoitti:

        Noinko ymmärtämättömiä sitä vielä Suomessa on, etä noin sanovat.
        Täällä savossapäin sitä luotetaan kuulijan järkeenkin.
        Jos kovin heikolta näyttää, niin voijaan sitä lopuks sannoo, että etköhän tuon oo nähnä.(tarkoittaa kirjakielellä, etkö tuon ole nähnyt), mutta se ei toimi kirjakielellä.

        Aih, kuulostaa ihanalta :)) Tuo täytyis jollain tapaa saada leviämään koko maahan!


      • ...

        Mun mielestä toi kysymys on varmistus siihen, että keskustelijoilla sama aihe. Sinällään se ei mitään takaa, jos vastaus on "joojoo". Itellä sattuu aivan älyttömän usein niin, että koitan selittää jotain asiaa, vääntää rautalankaa, eikä se mene perille. Syy käytännössä aina se, että kuuntelija ei tiedä, mistä puhun, eikä siis ymmärrä.

        Joskus kommunikaatio on todella hankalaa, saatan keskustella vaikka kuinka kauan jonkun kanssa jostain asiasta, mutta vasta lopussa hokaan, että vastapuoli puhunut jostain ihan muusta. Paljon asioita, joista voi just sanojen takia saada niin monenlaista mielikuvaa. Se tulee helpoiten esiin erilaisten spesialistien kanssa. Net on niin kapea-alaisesti perehtyneet johonkin asiaan, että ne niinkuin ei hokaa, että puhutaan jostain ihan muusta, vaikka samoja sanoja käytetään.

        Ja siis niinkin päin. Mulla ollut omanlainen elämä, omia juttuja. En aina ymmärrä, kun joku tulee selittämään jotain asiaa. Pitää niinkuin ensin keksiä, mistä ihmeestä kyse. "Anteeksi vaan, mistä ihmeestä sä nyt puhut" on ihan aiheellinen kysymys usein.

        Kokolailla sama juttu muuten nimissä. Täällä pöndellä kaikki tuntevat toisensa. Paitsi minä. Joskus todella hankala juoruta, kun ei tiedä, juoruamisen kohdetta. Ja jos joskun erehtyy mainitsemaan jonkun oman tuttunsa, se heti kohdennetaan joksikin tietyksi ihmiseksi, jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        Selitin liian pitkästi. Mutta siis mainitsemasi ilmaus mielestäni varmennin, ei välttämättä aina turha ilmaus.

        =DW=


      • ... kirjoitti:

        Mun mielestä toi kysymys on varmistus siihen, että keskustelijoilla sama aihe. Sinällään se ei mitään takaa, jos vastaus on "joojoo". Itellä sattuu aivan älyttömän usein niin, että koitan selittää jotain asiaa, vääntää rautalankaa, eikä se mene perille. Syy käytännössä aina se, että kuuntelija ei tiedä, mistä puhun, eikä siis ymmärrä.

        Joskus kommunikaatio on todella hankalaa, saatan keskustella vaikka kuinka kauan jonkun kanssa jostain asiasta, mutta vasta lopussa hokaan, että vastapuoli puhunut jostain ihan muusta. Paljon asioita, joista voi just sanojen takia saada niin monenlaista mielikuvaa. Se tulee helpoiten esiin erilaisten spesialistien kanssa. Net on niin kapea-alaisesti perehtyneet johonkin asiaan, että ne niinkuin ei hokaa, että puhutaan jostain ihan muusta, vaikka samoja sanoja käytetään.

        Ja siis niinkin päin. Mulla ollut omanlainen elämä, omia juttuja. En aina ymmärrä, kun joku tulee selittämään jotain asiaa. Pitää niinkuin ensin keksiä, mistä ihmeestä kyse. "Anteeksi vaan, mistä ihmeestä sä nyt puhut" on ihan aiheellinen kysymys usein.

        Kokolailla sama juttu muuten nimissä. Täällä pöndellä kaikki tuntevat toisensa. Paitsi minä. Joskus todella hankala juoruta, kun ei tiedä, juoruamisen kohdetta. Ja jos joskun erehtyy mainitsemaan jonkun oman tuttunsa, se heti kohdennetaan joksikin tietyksi ihmiseksi, jolla ei ole asian kanssa mitään tekemistä.

        Selitin liian pitkästi. Mutta siis mainitsemasi ilmaus mielestäni varmennin, ei välttämättä aina turha ilmaus.

        =DW=

        Nojoo, kyllä mä tajuan, kyllä mä ymmärrän ;))) Nuo inhokkisanat ja -sanonnat saattaa jollekin toiselle olla tarpeelliset tai jopa kivat. Ehkä ne ovat osaa sitä että on saanut yliannostuksen jossain.


      • selja2
        hmp.f kirjoitti:

        Nojoo, kyllä mä tajuan, kyllä mä ymmärrän ;))) Nuo inhokkisanat ja -sanonnat saattaa jollekin toiselle olla tarpeelliset tai jopa kivat. Ehkä ne ovat osaa sitä että on saanut yliannostuksen jossain.

        No en mie erityisesti inhoa mitään sanaa. Asiayhteydest sit riippuu tökkiikö joku. Silloin kun anteeksi korvataan sanomalla oho, niin oho tökkii. Toisaalta silloin ku ollaan vaiks kaupassa ja tahdotaan kysyä henkilökunnalta jotain, niin miksi pitää aloittaa sanalla anteeksi..eikö ne möyjät ole siel puodis just sitä(kin) varten, että voipi tiedustaa tarvittavasti?


    • Ei tullut kuin yksi sana mieleen...kukkahattutäti. On se sitten mies tai nainen, niin kukkahattutätihän se siellä naputtaa. Jotenkin tulee sellainenkin kuva, että se valittaja on aina nainen. Niinkuin me naiset oltaisiin sellaisia nalkuttajia..mukamas..

    • liika on liikaa

      Ämmänläyskä ja loispummieläkeläinen.

      • ...

        Kerrassaan erinomaisia sanoja, mun mielestä. Erittäin selkeitä ilmaisuja, jotka kertovat, mistä kyse vilkaisulla. Melkein kuin graafisia symboleita. Todella hieoa suomen kieltä !

        =DW=


    • keski-ikäinen N

      Nuorekas, silloin kun sitä käytetään puhuttaessa alle seitsemänkymppisistä.

    • jus just

      Yksi tuttu hokee että KETÄ se on joka teki sitä tai tätä...Miksi ei osaa sanoa KUKA? Inhokki neo 2 on LOPPUPELEISSÄ...Tai LOPPUVIIMEIN!

    • Alter ego

      En pidä sanonnasta "Se on vaan pala kakkua."

      Englantia osaavat tietävät kyllä mistä tuokin on peräisin. Kun olin nuori, sanottiin jostain asiasta että "se on helppo nakki" joka kuulemma tulee pomojen verbistä "nakittaa" eli annetaan jokin ikäväksi tai hankalaksi ajateltu homma jollekulle tehtäväksi.

    • ei naarata

      "Se on vaan pala kakkua." tulikin tuossa jo... en pidä juuri noista "väkisin" suomennetuista fraaseista. "Pitkässä juoksussa" (in the long run) on jo vakiintunut, mutten ole koskaan pitänyt siitä, se kuulostaa keinotekoiselta, ja "run" tarkoittaa muutakin kuin juoksua. "Käytännön pila" (practical joke) - siis mitä ihmeen vikaa on sanoissa "kepponen" tai "kuje", lyhyempiäkin ovat.
      "Mä en osta tota" kun haluaa sanoa toiselle, ettei ole samaa mieltä jostain asiasta, suoraan Amerikasta, ei oikein sovi Suomeen...Englannista myös mielestäni vähän väkisin väännetty "voimaantuminen" kuuluu inhokkeihini, ehkä siksikin kun sitä kuulee niin paljon. Täällä joku mainitsi "haastava", sitä tosiaan kuulee ihan liian monessa yhteydessä. Onhan niitä. Mutta en nyt näistä mitään raivokohtauksia sentään saa :)

      • ...

        "practical joke"

        Sille on hieno, aika vasta vakiintunut, suomenkielinen vastine. Mun mielestä paljon parempi, kuin perinteiset. Ei sana sinällään ole uusi, mutta se on kokenut jonkinlaisen uusrenessanssin viimeaikoina. Kiitos Duudsonien sanan yleistymisestä.

        Jaa sana, se on :"jekuttaa".

        =DW=


      • olen erilainen
        ... kirjoitti:

        "practical joke"

        Sille on hieno, aika vasta vakiintunut, suomenkielinen vastine. Mun mielestä paljon parempi, kuin perinteiset. Ei sana sinällään ole uusi, mutta se on kokenut jonkinlaisen uusrenessanssin viimeaikoina. Kiitos Duudsonien sanan yleistymisestä.

        Jaa sana, se on :"jekuttaa".

        =DW=

        En pidä sanasta tavallinen. Toisinaan minulle huomautetaan että olisin tavallinen.


    • ei naarata

      Tuo "jekuttaa" on kyllä hyvä, mutta se on verbi... "käytännön pilaa" vastaisi kai sitten "jekutus" tai vanha sana "jekku"...? Joka tapauksessa "jekuttaa" kuulostaa tosi paljon paremmalta kuin "tehdä käytännön pila" tai "tehdä kepponen".

      Eräs niistä sanoista, joista en lainkaan pidä on "äippä", enkä osaa selittää miksi! "Äiti" on mielestäni paras, mutta "äiskä" on ok myös. Tunnen muutaman ihmisen, jotka käyttävät vielä keski-ikäisenäkin äidistään puhuessaan sanaa "äitikkä". Minusta se on jotenkin suloista! Itse olen, ja haluan olla lapsilleni "äiti".

      • ...

        "Äiskä"

        Se iskenyt korvaan aina. Ei ole pp:llä käytetty sana. Naapurin emäntä tuli jostain etelämpää j sillä kolme, mua pikkasen suorempaa poikaa. Ja aina hokeneet että "äiskä". Mun mielestä sana kuulostaas jotenkin samalta, mutta halveksivammalta kuin sana "ämmänläyskä".

        =DW=


      • Alter ego
        ... kirjoitti:

        "Äiskä"

        Se iskenyt korvaan aina. Ei ole pp:llä käytetty sana. Naapurin emäntä tuli jostain etelämpää j sillä kolme, mua pikkasen suorempaa poikaa. Ja aina hokeneet että "äiskä". Mun mielestä sana kuulostaas jotenkin samalta, mutta halveksivammalta kuin sana "ämmänläyskä".

        =DW=

        Näinköhän olet pk-seudulta? Et, nimittäin, ole ainut jolle äiskät, iskät ja äipät särähtävät korviin.
        On tietysti ihan normaalia, että minulle mutsi ja faija tuntuvat helpoilta ja... jotenkin turvallisilta. Jossain välissä jokin porukka yritti vääntää mude ja fade mutta se jäi onneksi hyvin lyhytaikaiseksi ilmiöksi.
        Minulla ei ole mitään sitä vastaan jo nyt jo aikuistuneet lapset kutsuisivat meitä slangisanoin mutta niin se vaan menee, että aikuistuttuaan monikin alkaa käyttää yelsikieltä ilman mitään viitteitä kotiseutuun mutta tietysti se, minkälaisissa työympäristöissä liikkuu, vaikuttaa eniten. Jos he sanoisivat yllättäin että "kuules mutsi..." niin lämmin alahds tuntuisi sydämessä sillä kaipaan niitä aikoja kun he alkoivat olla murrosiässä ja yksilöityä kukin omaksi itsekseen.


      • ...
        Alter ego kirjoitti:

        Näinköhän olet pk-seudulta? Et, nimittäin, ole ainut jolle äiskät, iskät ja äipät särähtävät korviin.
        On tietysti ihan normaalia, että minulle mutsi ja faija tuntuvat helpoilta ja... jotenkin turvallisilta. Jossain välissä jokin porukka yritti vääntää mude ja fade mutta se jäi onneksi hyvin lyhytaikaiseksi ilmiöksi.
        Minulla ei ole mitään sitä vastaan jo nyt jo aikuistuneet lapset kutsuisivat meitä slangisanoin mutta niin se vaan menee, että aikuistuttuaan monikin alkaa käyttää yelsikieltä ilman mitään viitteitä kotiseutuun mutta tietysti se, minkälaisissa työympäristöissä liikkuu, vaikuttaa eniten. Jos he sanoisivat yllättäin että "kuules mutsi..." niin lämmin alahds tuntuisi sydämessä sillä kaipaan niitä aikoja kun he alkoivat olla murrosiässä ja yksilöityä kukin omaksi itsekseen.

        pp, ei pk, OK?

        =DW=


    • ,,,,,,,

      "Pökiö."

      Kuulee aina sanottavan "taas joku pökiö on tehnyt sitä tai tätä". Eikä tekijän tarvitse olla erityisen tyhmäkään vaan hänelle on sattunut jotakin josta toiset ei pidä.

      Ainakin yhtä paha kuin "ämmänläyskä" tai "loispummieläkeläinen"

    • 17+8

      "Mielestäni" ja "henkilökohtainen mielipiteeni". Ikään kuin puhuisimme oletusarvoisesti itsemme ulkopuolella. Noilla koodisanoilla pistäydymme sitten ohi mennen omissa aivoissamme.

      • ...

        Mun mielestä mainitsemasi ilmaisut on vahvoja.

        Erittäin kyllästynyt monissa yhteyksissä mainittavan sanan "me" käyttöön. Siinä yksilö kirjaimellisestikin pakenee yhteisön taakse. Jos joku uskaltaa sanoa "henkilökohtaisen mielipiteensä", se ilmaiseen kirjaimellisesti kyseisen ihmisen oman mielipiteen.

        Mua jaksaa aina nyppiä, kun kuulee sanan "me", minä kun olen aina ollut yhden miehen yksikkö, enkä ole voinut paeta kenenkään selän taakse piiloon, aina pitänyt pärjätä sanomalla "minä". "Me" osoittaa mun mielestä jonkinlaista raukkamaisuutta ja vastuun pakoilemista.

        =DW=


    • Mummot arvoon

      Kaikki ilmaisut, joissa käytetään sanaa mummo, jotta saadaan asiasta naurettava tai halveksittava. On aika yleistä tänä päivänä.

    • vaka vanha

      Sillon ärsyttää kun mulle luvataan vastata tai toimittaa jotain asappina. Se kun on sen älyttömän sanan lisäksi merkki myös siitä että taas saa odotella maailman tappiin asti.

      • Loppupeleissä aaargh

        Noin kolmikymppiset viljelee jopa palavereissa sanaa "loppupeleissä"
        Elikkäs vaikka kyllä tämä nyt loppupeleissä tulee kannattamaan meille.
        On siinä ja yksi ärsyttävä ilmaus.


      • vaka vanha
        Loppupeleissä aaargh kirjoitti:

        Noin kolmikymppiset viljelee jopa palavereissa sanaa "loppupeleissä"
        Elikkäs vaikka kyllä tämä nyt loppupeleissä tulee kannattamaan meille.
        On siinä ja yksi ärsyttävä ilmaus.

        Apauttiarallaa noin, joo. ;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6293
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4036
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2446
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1970
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1433
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1316
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1060
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1006
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      981
    Aihe