Koiranpentu kiljuu pentuaitauksessa

paimenpoikas

Minulla on pieni 10 viikkoinen koiranpentu, joka tuli minulle vastikään. Se on hyvin laumaviettinen ja aina "jaloissa". Sen tulisi olla yksinoloaikanaan ensialkuun pentuaitauksessa, myöhemmin sitten yhdessä huoneessa eli isommassa tilassa.

Ongelma on nyt se, että pentu huutaa ja kiljuu tauotta aitauksessa. Hakee huomiota: kun tulen aitauksen lähelle tai annan sille huomiota, se lopettaa kiljumisen ja heiluttelee häntää, haluaa pussailemaan. Kasvattajalla aivan samanlainen.

Miten tätä kannattaisi lähteä kitkemään pois? Haluan, että pentu oppii, ettei huutamalla saavuta mitään. Alla kuulemiani vinkkejä:
1. Ei reagoida ääneen vaan annetaan sille huomiota kun se on hiljaa
2. Ei reagoida ääneen muttei myöskään hiljaisuuteen, eli annetaan vain olla
3. Annetaan pennun huutaa mutta käydään säännöllisesti aitauksessa tekemässä "tikusta asiaa". Joskus aitauksessa ollessa odotetaan pentua rauhoittumaan, jonka jälkeen sitä huomioidaan, joskus ei odotella. Joskus ei anneta huomiota ja lähdetään aitauksesta jättäen pentu sinne. Joskus taas annetaan pennun tulla perästä.
4. Laitetaan pentu toiseen huoneeseen ja ärähdetään jos huutaa, palkataan jos on hiljaa.

Asun kerrostalossa, joten neuvot ovat kultaakin kalliimpia :)

8

2123

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei karsinaan

      Kyllä minä ihmettelen näitä nykyajan kotkotuksia kun koiraa pidetään kuin porsasta karsinassa. Heittäkää helkkariin tuommoinen! Pikkupennun kuuluu seurata omistajaansa, sen ei kuulu tyytyä yksinoloon.
      Ei ole kyllä tullut mieleenkään laittaa yhtäkään pennuistani karsinaan ja kas kummaa kun on täysipäisiä ongelmattomia koiria järkiään tullut. Pennun perustarpeet jäävät täyttymättä, kun sitä estetään hakeutumasta toisten seuraan.

    • dgdfgd

      Mitäpä jos suhtautuisit yksinolokoulutukseen (jota tuo nyt on) samalla tavoin kuin koirasi; se on julmetun tylsää, se on yksinäistä ja se on kamalaa. Tila on pieni ja loputtoman utelias pentu kuulee, kuinka asioita tapahtuu paikassa, jonne se ei pääse, mutta missä kaikku muut jo ovat. Ainoa keino nähdä elämänsä kiintopiste on kiljua kuin heikkopäinen - ja koska se on ehkä ainoa, mitä tekemistä karsinassa ylipäätään on, niin pentuhan kiljuu.

      Eli jos se laumaeläin on ihan pakko eristää omiin oloihinsa, niin totuta se edes hitaasti, minuutti kerrallaan ja varmista, että pentu pysyy rauhallisena ja tyytyväisenä yksin ollessaan! Kun se ei pihahdakaan sinun sulkiessasi portin, voit seuraavalla kerralla ottaa kolme askelta pois aitaukselta ja palata sitten takaisin. Seuraavalla kerralla kuusi askelta pois, seuraavalla kerralla koira puoleksi minuutiksi yksin jne. jne. ja aina palataan taaksepäin koulutuksessa, jos koira alkaa äännellä. Silloin olette olleet liian kärsimättömiä ja koulutusta pitää jatkaa pisteestä, jossa koira on varmasti rauhallinen ja edeteä siitä pikkuhiljaa taas pidempiin yksinoloaikoihin.

      Sitä paitsi, se jalossa venkoilukin ehkä loppuisi, jos koira oppisi rauhoittumaan teidän läsnäollessanne. Nythän se ei ole mahdollista, koska se on joko eristettynä tai hyvin, hyvin kiihdyksissään saadessaan olla vihdoin kanssanne. Noidankehä siis.

    • Stupido?

      Itselläni on samanikäinen pentu ja vastoin kasvattajan ohjeita olen pitänyt pennun irti asunnossa. Pentua ei ole teljetty mihinkään aitaukseen. Koira on perheenjäsen ja osallistuu puuhiin. Aluksi pyöri jaloissa mutta nyt katselee touhuja ja menee välillä nukkumaan sänkyynsä. Eihän pentu ikinä leimaudu teihin koskei koe olevansa osa laumaa.,vai onko tarkoitus että pentu leimautuu aitaukseen? Tyhmää touhua!

    • Se, että rajataan

      tilaa sen yksin ollessa silloin kun se on pieni tai tuhoaa on aivan eri asia kuin se, että se on aitauksessa kun ollaan paikalla. En tiedä oikein miten tuohon pitäisi suhtautua. Itse en ole koskaan pitänyt pentuaitausta. Eristänyt olen kyllä esim. kodinhoitohuoneeseen portilla silloin kun koirat ovat olleet nuoria, en enää myöhemmin. Tuttuni laittoi taasen portin keittiöön, näin tuhoutui vain keittiöstä osa ja ruokailuryhmästä. Omani taas rakasti sähköjohtoja, joten ihan niiden itsensä takia rajasin. Tottakai kiljuu, kun on niin tylsää ja kukaan ei välitä. Viimeksi tuo nuorimmainen nukkui pienenä sänkyni vieressä omassa ns. näyttelykopissa, jossa katossa myös aukko. Ei itkenyt sitten ekan yön jälkeen. Tiesi, että olen vieressä. Sai myös kaveriksi pehmokoiran, fleesen jne. Pienet palelee, kun eivät vielä osaa säädellä lämpöään. Koira ei siis ilmeisesti ole laumanne jäsen? Meillä ovat ja molemmat suht. selväpäisiä. Toinen menee tähän sisäkoppiin ja toinen nukkuu yöt lepotuolissa tai ihan vaan lattialla. Älä pidä pitkiä aikoja pienessä aitauksessa, sillä siitä ei seuraa kuin harmia. Pentuaitaus??? Aivan käsittämätön keksintö. Itsellänikin on joskus aikoinaan ollut pentuja, mutta ei niitä rajattu mihinkään pieneen aitaukseen. Keräsin nukahtaneita palleroita sitten pitkin huushollia ja vein omaan petiin omaan huoneeseen tai ennemmin puolikkaaseen huoneeseen.

    • Aitausonhyvä

      Siis kiljuuko koira myös yksin ollessaan? Tietysti se haluaa luoksesi, jos olet samassa huoneessa.. Eikös silloin, kun olet kotona, kannattaisi myös pennun pyöriä vapaana? Voihan sitä totuttaa aitaukseen niin, että häkin ovi on auki, ja välillä kutsut pennun leikkimään tai syömään sinne. Näin aitaus on kiva juttu.
      Moni vastaajista vastusti aitausta, mutta itse olen sen puolella: on turvallisempaa & lattiaystävällisempää jättää pieni pentu aitaukseen poissaolon ajaksi. En näe mitään syytä, miksi pennun pitäisi päästä asunnossa joka paikkaan. Isompana sitten.

    • huutaja1

      Ei koiraa voi missään pienessä aitauksessa pitää.
      Aivan aiheestahan se siellä huutaa, niin huutaisin minäkin jos joku pistäis pentuaitaukseen.

    • jdvvvvvvvvv

      olen aina luullut, että pentuaitausta käyttää kasvattajat ennen pentujen luovutusta, koska onhan se ihan erijuttu, että niitä pentuja on jopa yli kymmenen kuin yksi. meillä kaikki koirat ovat olleet sisällä vapaina pennusta asti, tosin makkarin ovi on kiinni laitettu kuin ovat yksin.

    • aktiivi2

      Paljon luita ja leluja, aktiivipallokin voisi olla hyvä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe