Yksinkertaisuudessaan, tarviiko perävetolaite erikseen kytkimen? Vai toimiiko samoin kuin perämoottorin vaihteisto?
Perävetolaite ja kytkin?
14
1899
Vastaukset
- Anakonda 75
Yleensä ei.
- minä tiedän
Yleensä kyllä.
- Pellinkiläis fisu
Kytkin on vetolaitteen sisällä, vaihteessa. Sama periaate kuin perämoottorissa, mutta kytkin on yleensä ylemmässä kulmavaihteessa, mallista riippuen.
Eli koneen vauhtipyörä liitetään suoraan vetolaitteeseen, jonka ylempi vaaka-akseli pyörii aina kuin moottori pyörii. - anakonda 76
ei taida missään vetolaitteessa olla kytkintä ylä tai alavaihteistossa.... Eipä taida olla montaa vetolaitetta joka on kytketty suoraan vetolaitteeseen, joku Cresent-Drive ja muita Kekkosen aikasia vehkeitä
- Pellinkiläinen fisu
No kyllä niissä kaikissa on kytkin... Vapaa, eteen, taakse. Jo kaartiokytkin tai dogtooth. Voithan väittää vastaan, jos se tekee sulle hyvää.
Katso esim VP räjäytyskuvat netistä, tai Mercruiser esim Boats.net sivuilta...
- anakonda 77
Täytyy väittää vastaan... vaikka TRS vetolaite. ...Ja mainitsemasi vetolaitteet kytketään suoraan vauhtipyörään? KVG
- Pellinkiläinen fisu
No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne. - anakonda 78
Pellinkiläinen fisu kirjoitti:
No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.alphoissa bravoissa yms. ei ole suoraa mekaanista liitosta, vaan kytkin, vaikka kumikytkin. Perämoottorimallisesta kytkimestä en tiedä.
- Anakonda74
Pellinkiläinen fisu kirjoitti:
No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.Eli siis esimerkiksi tähän: https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/mercruiser/vetolaite-kilpi/uudet-vetolaitteet-mercruiser-alpha-one-gen-1-veto01
moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen vetoakselilla, eikä väliin tarvita erillistä vaihelaatikkoa/ kytkintä. Ymmärsinkö nyt oikein? - Pellinkiläinen fisu
Anakonda74 kirjoitti:
Eli siis esimerkiksi tähän: https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/mercruiser/vetolaite-kilpi/uudet-vetolaitteet-mercruiser-alpha-one-gen-1-veto01
moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen vetoakselilla, eikä väliin tarvita erillistä vaihelaatikkoa/ kytkintä. Ymmärsinkö nyt oikein?Joo moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen JOUSTAVALLA kytkimellä, eli vetolaitteen yläakseli pyörii aina kun moottori on käynnissä.
Vapaa-eteen-taakse kytkin on yleisissä vetolaitteissa vetolaitten sisällä. Joissain esim Mercruiser malleissa ihan sama alavaihde kun perämoottoreissa ja joissain esim VP Duoporopissa kaartiokytkin ylävaihteessa.
Ja ystävämme pilkunviilaaja keksi jo esim TR vetarin joka ei ole rakennettu näin. Ja huomautti myös että kumikytkin ei ole suora mekaninen liitos. Siitä voisi keslustella, mutta minä en viitsi nussia pilkkuja sen kaverin kanssa enää. - Anakonda74
Pellinkiläinen fisu kirjoitti:
Joo moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen JOUSTAVALLA kytkimellä, eli vetolaitteen yläakseli pyörii aina kun moottori on käynnissä.
Vapaa-eteen-taakse kytkin on yleisissä vetolaitteissa vetolaitten sisällä. Joissain esim Mercruiser malleissa ihan sama alavaihde kun perämoottoreissa ja joissain esim VP Duoporopissa kaartiokytkin ylävaihteessa.
Ja ystävämme pilkunviilaaja keksi jo esim TR vetarin joka ei ole rakennettu näin. Ja huomautti myös että kumikytkin ei ole suora mekaninen liitos. Siitä voisi keslustella, mutta minä en viitsi nussia pilkkuja sen kaverin kanssa enää.Jep. Just tätä asiaa tarkoitin ja sain myös vastauksen. Thanks!
- Pellinkiläinen fisu
Anakonda74 kirjoitti:
Jep. Just tätä asiaa tarkoitin ja sain myös vastauksen. Thanks!
Ole hyvä!
- 2 x kad44
Pellinkiläinen fisu kirjoitti:
No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.Kyllä mun vp duopropeissa mallia 290 on kartiokytkimet jotka välittävät moottorin heposet potkureihin. Vanhemmissa malleissa jotain pronssi seosta ja tuoreemmissa teräs kartiot. Sijaitsevat vaihteiston yläkerrassa.
- kertaus on oppimisen
2 x kad44 kirjoitti:
Kyllä mun vp duopropeissa mallia 290 on kartiokytkimet jotka välittävät moottorin heposet potkureihin. Vanhemmissa malleissa jotain pronssi seosta ja tuoreemmissa teräs kartiot. Sijaitsevat vaihteiston yläkerrassa.
No just samaahan kirjoitin tuolla ylempänä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?
Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https3053408En sitten aio sinua odotella
Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e831629- 431490
Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"
Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan531379En vain ole riittävä
Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o271260Kuka sinä oikeen olet
Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej471230Hei, vain sinä voit tehdä sen.
Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change61180Oon pahoillani että
Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(451161- 261127
Persut vajosivat pinnan alle
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka1681078