Perävetolaite ja kytkin?

Anakonda74

Yksinkertaisuudessaan, tarviiko perävetolaite erikseen kytkimen? Vai toimiiko samoin kuin perämoottorin vaihteisto?

14

1899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anakonda 75

      Yleensä ei.

    • minä tiedän

      Yleensä kyllä.

    • Pellinkiläis fisu

      Kytkin on vetolaitteen sisällä, vaihteessa. Sama periaate kuin perämoottorissa, mutta kytkin on yleensä ylemmässä kulmavaihteessa, mallista riippuen.
      Eli koneen vauhtipyörä liitetään suoraan vetolaitteeseen, jonka ylempi vaaka-akseli pyörii aina kuin moottori pyörii.

    • anakonda 76

      ei taida missään vetolaitteessa olla kytkintä ylä tai alavaihteistossa.... Eipä taida olla montaa vetolaitetta joka on kytketty suoraan vetolaitteeseen, joku Cresent-Drive ja muita Kekkosen aikasia vehkeitä

      • Pellinkiläinen fisu

        No kyllä niissä kaikissa on kytkin... Vapaa, eteen, taakse. Jo kaartiokytkin tai dogtooth. Voithan väittää vastaan, jos se tekee sulle hyvää.
        Katso esim VP räjäytyskuvat netistä, tai Mercruiser esim Boats.net sivuilta...


    • anakonda 77

      Täytyy väittää vastaan... vaikka TRS vetolaite. ...Ja mainitsemasi vetolaitteet kytketään suoraan vauhtipyörään? KVG

      • Pellinkiläinen fisu

        No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
        Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
        Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.


      • anakonda 78
        Pellinkiläinen fisu kirjoitti:

        No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
        Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
        Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.

        alphoissa bravoissa yms. ei ole suoraa mekaanista liitosta, vaan kytkin, vaikka kumikytkin. Perämoottorimallisesta kytkimestä en tiedä.


      • Anakonda74
        Pellinkiläinen fisu kirjoitti:

        No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
        Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
        Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.

        Eli siis esimerkiksi tähän: https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/mercruiser/vetolaite-kilpi/uudet-vetolaitteet-mercruiser-alpha-one-gen-1-veto01
        moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen vetoakselilla, eikä väliin tarvita erillistä vaihelaatikkoa/ kytkintä. Ymmärsinkö nyt oikein?


      • Pellinkiläinen fisu
        Anakonda74 kirjoitti:

        Eli siis esimerkiksi tähän: https://www.marineparts.fi/varaosat/v-sisaperamoottorit/mercruiser/vetolaite-kilpi/uudet-vetolaitteet-mercruiser-alpha-one-gen-1-veto01
        moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen vetoakselilla, eikä väliin tarvita erillistä vaihelaatikkoa/ kytkintä. Ymmärsinkö nyt oikein?

        Joo moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen JOUSTAVALLA kytkimellä, eli vetolaitteen yläakseli pyörii aina kun moottori on käynnissä.
        Vapaa-eteen-taakse kytkin on yleisissä vetolaitteissa vetolaitten sisällä. Joissain esim Mercruiser malleissa ihan sama alavaihde kun perämoottoreissa ja joissain esim VP Duoporopissa kaartiokytkin ylävaihteessa.
        Ja ystävämme pilkunviilaaja keksi jo esim TR vetarin joka ei ole rakennettu näin. Ja huomautti myös että kumikytkin ei ole suora mekaninen liitos. Siitä voisi keslustella, mutta minä en viitsi nussia pilkkuja sen kaverin kanssa enää.


      • Anakonda74
        Pellinkiläinen fisu kirjoitti:

        Joo moottori kytketään suoraan vetolaitteeseen JOUSTAVALLA kytkimellä, eli vetolaitteen yläakseli pyörii aina kun moottori on käynnissä.
        Vapaa-eteen-taakse kytkin on yleisissä vetolaitteissa vetolaitten sisällä. Joissain esim Mercruiser malleissa ihan sama alavaihde kun perämoottoreissa ja joissain esim VP Duoporopissa kaartiokytkin ylävaihteessa.
        Ja ystävämme pilkunviilaaja keksi jo esim TR vetarin joka ei ole rakennettu näin. Ja huomautti myös että kumikytkin ei ole suora mekaninen liitos. Siitä voisi keslustella, mutta minä en viitsi nussia pilkkuja sen kaverin kanssa enää.

        Jep. Just tätä asiaa tarkoitin ja sain myös vastauksen. Thanks!


      • Pellinkiläinen fisu
        Anakonda74 kirjoitti:

        Jep. Just tätä asiaa tarkoitin ja sain myös vastauksen. Thanks!

        Ole hyvä!


      • 2 x kad44
        Pellinkiläinen fisu kirjoitti:

        No useimmissa vetolaitteissa, esim Alpha, Bravo, Duoprop jne on suora mekaaninen liitos vauhtipyörän ja vetolaitteen välissä, eli ei kytkintä siinä kohtaa. Totta kai siinä on joustavia osia jotka sallivat koneen liikkumisen, muttei vapauttavaa kytkintä, josta oli tällä kertaa asiaa.
        Tämä on useimmissa vetolaitteissa itsessään, esim duopropissa ylävaihteessa koska alavaihde vetää jatkuvasti kahta akselia, eli sinne ei perämoottorimallista kytkintä saa.
        Onhan se kiva että sait väitellä asiasta, mutta oletin että alkuperäinen kysymys koski yleisiä vetareita. Noi mörkön trs vetarit ovat aika harvinaisia eikä niitä enää tehdä. Tommoset performance osat eivät ole tyypillisiä vetareita. Eikä pintavetolaitteet jne.

        Kyllä mun vp duopropeissa mallia 290 on kartiokytkimet jotka välittävät moottorin heposet potkureihin. Vanhemmissa malleissa jotain pronssi seosta ja tuoreemmissa teräs kartiot. Sijaitsevat vaihteiston yläkerrassa.


      • kertaus on oppimisen
        2 x kad44 kirjoitti:

        Kyllä mun vp duopropeissa mallia 290 on kartiokytkimet jotka välittävät moottorin heposet potkureihin. Vanhemmissa malleissa jotain pronssi seosta ja tuoreemmissa teräs kartiot. Sijaitsevat vaihteiston yläkerrassa.

        No just samaahan kirjoitin tuolla ylempänä...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      305
      3408
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1629
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1379
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1260
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1230
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      45
      1161
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1127
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      168
      1078
    Aihe