Kannattaako homeista mökkiä edes korjata?

pellea

Olen perinyt kesämökin, hirsisen yli 100 vuotta vanhan. Joku on korjaillut sitä 70-80-luvuilla, laudoittanut sekä ulkoa että sisältä. Lattia on melkein maata vasten, eli ainakin se pitäisi avata.

Mökki on aika pieni, tupa ja makuuhuone. Korjaaja antoi arvion 25 000 euroa ilman mitään kummempaa tutkimista(ei tiedetä missä kunnossa hirret on lautojen alla). Eli epäilen että korjaukset saattaisi maksaa enemmänkin.

Homeen haju on jo niin paha että kun sisällä käy niin haju tarttuu vaatteisiin. Ystäväni väittää että kyllä homeen saa korjaamalla pois. Itse en usko sitä, luulen että home on saastuttanut jo koko pirtin. Tilanne on se että olen itse eläkkeellä ja mukava kerrostaloasunto on. Ystäväni moittii minua jos en korjauta vanhaa mökkiä vaan jätän sen mätänemään pystyyn. Ystäväni moittii minua kun en ota lainaa korjauksia varten. Sain juuri 6000 euron lainan maksettua kovalla vaivalla pois ja talouteni meni heikoille jo tuon lainan vuoksi. Toinen vaihtoehto hänen mielestään olisi että möisin vanhuuden turvani, mukavan asuntoni ja vaihtaisin pienempään jotta saisin mökin korjattua. Minusta tämä vaan ei kuulosta järkevältä.

Itselläni oli ajatus jossain vaiheessa, kunhan talouteni taas vakaantuu, rakentaa uusi pieni mökki paikalle. Sellainen jossa ei olisi hometta ja jossa pystyisi yönkin jopa nukkumaan. Totta kai sukumökki on rakas mutta pitäähän miettiä taloudellisia ja terveydellisiä seikkoja. Myös muulta suvulta tulee painetta mökin korjaamiseksi. Nyt olisi viimeiset ajat korjata ennen kuin lahoaa täysin. Olenkin kuullut jo eräältä korjaajalta että mökki on täysin laho, mutta minulle korjaaja ei sitä sanonut, ehkäpä toivoi kuitenkin töitä itselleen.

Yksi vaihtoehto olisi tietenkin myydä pois sellaiselle joka haluaisi kunnostaa vanhaa, mutta kun paikalla on tunnearvoa.

Vai osaisiko kokematon itse korjailla, siihen olisin kyllä valmis mutta kun ei taitoa eikä tietoa ole...

8

521

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanha kumoon ja uusi tilalle. Helpompi, turvallisempi, sekä halvempi vaihtoehto kuin vanhan korjaaminen. Jos päädyt myymään sen paikan, niin purata ensin se mökki, muuten eurot valuvat kauppojen jälkeen väärään suuntaan.

    • pellea

      Kiitos, samaa mieltä itse.

    • MJK.

      Saako uudelle rakennuslupaa? Vanhan saa aina korjata.

    • pellea

      Käsittääkseni rakennuslupaa on tietyn verran, eli jos haluaa uutta rakentaa niin sitten pitää joku vanha rakennus purkaa pois.

      Uskon että vanha on jo niin homeessa että ei sitä kuntoon saa.

    • Kvht

      Kyllä hirsitalonkin saa helposti lahoamaan!!

      Poista KOSTEUS-HENGITTÄVYYDEN katkaiseva pinta ja katso on ko hirsi kuivuttuaan vielä tervettä. Jos on, niin poista kaikki pinnoitteet:


      .....................jatkuu. Kosteus-hengittävä hirsitalo:
      2.1. Onko rakenteiden kosteus-hengittävyys katkaistu maali-, muovi-, lastulevy-, kipsilevy-, yms-pinnoitteella?
      - >>>>>>>Jos on: Niin poista kosteus-hengittävyyden katkaiseva pinnoite kokonaan sekä ulkopuolelta, että sisäpuolelta. Poista kaikki kv-hometoksiinin tummuttama materiaali ja anna hirsien kuivaa kunnolla. Toteuta seinä ”Rakenna hengittävä hirsitalo”-ohjeen mukaan.
      Huomautus:
      -Rakenna hirsitaloon mahdollisimman raskas katto jolla varmistetaan hirsien riittävä painuminen tiiviyden takaamiseksi ja halkeilun estämiseksi.
      -Rakenna hirsitaloon pystykoolattu(50mmx50mm(=tuuletusrako)) ulkopintaverhous joka toimii tuulensuojana! Jatkuu........................
      http://pappasmurffi.nettisivu.org/kv-kosteusvauriot-mista-johtuu/#Yleis_ohjeita_kosteusvauriohome_korjauksiin_

    • Kaarlo Kaivinkone

      Aloitus provo, kehno sellainen.

      Mutta joku kuitenkin lukee sen. Ei ole ollenkaan selkeä asia rakennuksen purkaminen, tuon ikäinen voi olla suojelukohde. Korjaaminen ehkä pitää tehdä museoviraston kanssa yhteistyössä- Jos ei korjaa, eikä sa purkaa, se nyt saa mädätä paikalleen siihen. Että kysele mieluummin kunnasta tietoja, kuin tältä internetin huuhaa palstalta.

    • rahapuhuuu

      Laita vuokralle, se on laillista ja saat muutamassa vuodessa rahat jolla rakennat uuden.

    • pellea

      On ollut jo vuokralla. Ei siitä paljon jää käteen, kiinteistöverot, hankinnat, tiemaksut.

      Kaarlo itse olet provo. Mistä ihmeen kunnalta kyselisin?

      Talo ei kai ole suojelukohde jos sitä ei itse hae sellaiseksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe