Olkaamme tyytyväisiä että voimme olla varmoja raskaankalustonkuljettajien ensimmäinen prioriteetti työhön lähtiessään on meidän kaikkien turvallisuus. Hienoa porukkaa nämä maanteidemme AMMATTILAISET!! Eikö vaan??
Kuljettajia kiinni hengenvaarallisesta korttikikkailusta
Lauantai 27.09.2014 klo 18:02
Oulun poliisi tarkisti tehostetusti perjantain ja lauantain välisenä yönä rahtiautojen ajo- lepoaikojen noudattamista.
Osa kuljettajista käyttää toisten kuljettajakortteja. Arkistokuva.
Osa kuljettajista käyttää toisten kuljettajakortteja. Arkistokuva. JUKKA VUOKOLA
Ratsiassa kävi ilmi, että osa kuljettajista käyttää laittomasti toisten kuljettajien kuljettajakortteja saaden näin näyttämään ajonsa lailliselta, vaikka takana onkin rutkasti ylimääräisiä tunteja.
– Tällainen toiminta vaarantaa liikenneturvallisuutta ja asettaa kuljetusyritykset eriarvoiseen asemaan, sanotaan Oulun poliisilaitoksen tiedotteessa.
Mikäli kuljettaja jää ”korttipelistä” kiinni, on seuraamuksena kuljettajakortin pois otto, sen mahdollinen peruuttaminen, sekä iso sakko.
Poliisin mukaan hiljattain voimaan tulleen ammattipätevyyslain vaatimus kuljettajakoulutuksesta, sekä siitä annetun kortin mukana pitämisestä on sisäistetty hyvin.
Poliisi jatkaa syksyn aikana tehostetusti niin ajo- lepoaikojen, kuin ammattipätevyysvaatimuksenkin valvontaa.
Rahtarit. Turvaa maanteille!
35
129
Vastaukset
- Osa puuttui.
Ja tuosta puuttuu vielä ammattilaisten jatkuva ylinopeus, puutteellinen kuormansidonta, ylikuormat, ratissa torkkumiset jne.... Herran hallussa tämä ammattiliikenne. Nyt kun direkstiivikoulutuksella yritetään saada sivistystä porukalle siitä nousi kova haluu, itku ja vaikerrus. Reiskat kun osaavat jo kaiken niin lisäopetusta ei tarvita.
- ......
ÄLÄ VALEHTELE PUHU PASKAA EI MAANTIELLÄ OLE VARAA AJAA YLINOPEUTTA EIKÄ AUTOT KULJE HIRVEITÄ YLI NOPEUKSIA ENÄÄN. SUURIMMASSA OSASSA RAJOITIN ON ASETTU JO 82KM/t.
- miten on
...... kirjoitti:
ÄLÄ VALEHTELE PUHU PASKAA EI MAANTIELLÄ OLE VARAA AJAA YLINOPEUTTA EIKÄ AUTOT KULJE HIRVEITÄ YLI NOPEUKSIA ENÄÄN. SUURIMMASSA OSASSA RAJOITIN ON ASETTU JO 82KM/t.
Mitenkäs paljon 82KM/t oikein on ja mitä se on. Ja miten se nopeuteen liittyy.
- .........
miten on kirjoitti:
Mitenkäs paljon 82KM/t oikein on ja mitä se on. Ja miten se nopeuteen liittyy.
Selventääkö 82km/t eli 82kilometriä tunnissa... ...ääliö
- miten on
......... kirjoitti:
Selventääkö 82km/t eli 82kilometriä tunnissa... ...ääliö
Ai 82 km/t, eli 82 kilometriä tonnissa, jaa a, mitähän se sitten tarkoittaa.
- Kapteeni Nemo
Hengenvaarallinen on tämä nykyinen ajo ja lepoaikalaki,joka pakoittaa usein lepäämään silloin,kun ei yhtään väsyttäisi ja ajamaan silloin kun oikeasti väsyttää.
Kuljetustyöstä on kadonnut oman järjen käytön vapaus kohta tyystin.Digipiirturi määrää sen,että milloin sulla on nälkä ja milloin sinä pidät tauon.Syystä,kun sulla on vain tiettymäärä työtunteja päivässä käytössäsi,joudut miettimään joskus hyvin tarkkaan,että miten sinun kannattaa tauot jakaa ja pitää,jotta saisit päivästäsi/työvuorostasi mahdollisimman tehokkaan ja tuottavan.
Jos esim,joudut jossain firmassa odottamaan lastiasi 5t ja käytät tuosta ajasta lepäämiseen 4t,ei sitä huomioida mitenkään päivän pituudessasi,koska tuo 9 tai 11 tuntia,jonka asetus määrää vuorokautista lepoaikaa,ei täyty tuolla nukutulla neljällä tunnilla.Eli sillä ei ole mitään merkitystä.
Kuormilla on usein aikataulut.Otetaan vaikkapa tämä esimerkkini käsittelyyn.Todellakin odotat tuon 5t,joka on pois sinun työajastasi.Saat kuormasi viimein päälle.Rahtikirjassa lukee:purku seuraavana aamuna klo 7:00 kohteessa X.Lähdet ajamaan kohti määränpäätäsi,sinulta loppuu työaika 1,5t ennen maalia.Sinun olisi täytynyt ehtiä kohteeseesi viimeistään klo:22:00,jotta saisit tuon lakisääteisen 9t täyteen.
Nyt jos jäät tauolle,kuten laki määrää ja pidät koko tauon,et ehdi aamuksi klo 7 purkupaikalle,vaan myöhästyt tuon 1,5t.
Esim.kuormana on betonielementtejä rakennustyömaalle.Kohteeseen on tilattu aamuksi iso nosturi purkamaan kuormaa ja 4-5 elementti asentajaa.Sellaisen autonosturin tuntiveloitus ei ole erityisen huokea,eikä se asennusporukkakaan siellä ilmaiseksi odota.Sinä maksat kustannukset odotusajalta jos omistat auton jolla ajat tai jos olet työsuhteessa oleva palkkakuljettaja,firmasi maksaa.
Mikäli väität,ettei tule suuri houkutus rikkoa lakia sen verran ja ajaa suoraan raksatyömaalle nukkumaan seitsemäksi tunniksi hyvää yöunta,väitän kyllä,että et puhu totta.
Toki voit sanoa,että työt on järjesttettävä niin,että ne kykenee lain puitteissa hoitamaan.Näinhän se tietenkin on,mutta kun se todellisuus ja käytäntö on vaan toinen.Ei se vain mene aina,niin kuin meinaa.Tulee yllätyksiä.
Tämä esimerkkini on vain eräs muiden joukossa.Vastaavanlaisia ja erilaisia tapauksia mahtuu lukemattomia tähän ammattiin.On se vaan niin helppo asiaa tuntemattomien sieltä sivusta huudella ja syyllistää Raskaan liikenteen kuljettajia milloin mistäkin.Varmasti tähän meidän ammattikuntaan mahtuu myös niitä vastuuttomia kusipäitä,jotka ei tänne kuuluisi pilaamaan ammattikunnan mainetta,mutta näitähän on kyllä kaikissa muissakin ammateissa.
Sopii myös kysyä,että kuinka usein näissä paljon puhutuissa rekkakolareissa on syyllisenä henkilöauto? Ajautui tuntemattomasta syystä vastaan tulevien kaistalle ja rekka on pyörät taivasta kohden ojassa,jne.
Kannattaisiko vähän enemmän ottaa asioista selvää,ennenkuin täällä alkaa huutelemaan? Tässäkin Oulun ratsiassa on ymmärtääkseni ollut jälleen mukana eräs maankuulu poliisimies,nimeltä mainitsematta,joka on kuulu tämän ammattikunnan vihaaja.Hänen toimittajille antamista lausunnoista saa kyllä milteipä aina poikkeuksetta kuvan,että raskaanliikenteen kuljettajat on niitä kaikkein vaarallisempia rikollisia,mitä maa päällään kantaa.
Turvallisia kilometrejä kuitenkin kaikille,kaikesta huolimatta.Me raskaanliikenteen parissa työskentelevätkin yritämme vain (ainakin suurin osa) hoitaa työmme niin hyvin,kuin se on mahdollista.Joskus se edellyttää myös kompromissien tekemistä,valitettavasti,mutta liikenneturvallisuutta emme vaaranna oikeasti minkään asian nojalla.En minä ainakaan- Olet höpö
Elä nyt höpötä, ei missään muussakaan työssä tarvitse tehdä laittomia työmääriä. Itsellä on joskus vkl-töitä, ja niiden jälkeen ei töihin ole asiaa 36 tuntiin. Millaiset teidän sopimukset on oikein? Etkö uskalla vaatia laillisia lepotaukoja?
- Pro-drivers???
Minkä helvetin takia kuskit ottavat vapaaehtoisesti vastuun siitä että logistiikkaketju pn suunniteltu niin ettei sitä laillisesti edes vois suorittaa??? Mikään laki ei pakota ajamaan laittomia työpäiviä/tunteja! T3hdäänkö lainrikkomuksia edelleenn siitä syystä että niin on aina ennenkin t3hty? Eikö löydy rohkeutta laittaa työnantajat ja kuljetustentilaajat kuriin niin että kuljetusketjuun sataisiin järkeä? Teollisuusko on teidät polvilleen laittanut? Ja mikä helvetti teitä estää taukoja pitämästä? Kuljetusporukalla kun tuntuu olevan pakottava tarve saada niitä tunteja vaan tulemaan että rahaa tulisi enemmän niin mitä väliä sillä on jos kotiin pääsee muutamaa tuntia myöhemmin? Selitykset riittämättömistä tunneista ovat täysin höpöhöpöjuttuja.
Mitkä perustelut mahtaa löytyä ylikuormiin ja ja ylinopeuksiin? Puutteellisista kuormansidonnoista tuskin kannattaa kysymystä edes esittää! - ABCDE+
Pro-drivers??? kirjoitti:
Minkä helvetin takia kuskit ottavat vapaaehtoisesti vastuun siitä että logistiikkaketju pn suunniteltu niin ettei sitä laillisesti edes vois suorittaa??? Mikään laki ei pakota ajamaan laittomia työpäiviä/tunteja! T3hdäänkö lainrikkomuksia edelleenn siitä syystä että niin on aina ennenkin t3hty? Eikö löydy rohkeutta laittaa työnantajat ja kuljetustentilaajat kuriin niin että kuljetusketjuun sataisiin järkeä? Teollisuusko on teidät polvilleen laittanut? Ja mikä helvetti teitä estää taukoja pitämästä? Kuljetusporukalla kun tuntuu olevan pakottava tarve saada niitä tunteja vaan tulemaan että rahaa tulisi enemmän niin mitä väliä sillä on jos kotiin pääsee muutamaa tuntia myöhemmin? Selitykset riittämättömistä tunneista ovat täysin höpöhöpöjuttuja.
Mitkä perustelut mahtaa löytyä ylikuormiin ja ja ylinopeuksiin? Puutteellisista kuormansidonnoista tuskin kannattaa kysymystä edes esittää!Tiukkaa tekstiä jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus synnyttää. Ihmisellä pitäisi olla oikeus päästä työpäivän jälkeen kotiinsa eikä jäädä tunnin päähän tienposkeen "lepäämään" Tämä on suurin syy näihin "rikoksiin. Kun näitä uutisia tehdään niin aina unohdetaan se totuus että ns liian pitkää päivää seuraa vastaavasti lyhyempi päivä Kokonaistyöaika siis vain jaksotetaan fiksummin vaikkakin sääntöjenvastaisesti.
Höpöjuttuja esität itse kun puhut muutamaa tuntia myöhäisemmästä kotiintulosta, totuus on 9 tai 11 tuntia.
Pieniä ylikuormia määrätyillä aloilla esiintyy, erehtyminen on inhimillstä. Ajoneuvojen teknisen kantavuuden ylittäminen on kuitenkin tidella harvinaista. Ylinopeuksista on turha lässyttää kun rajoittimet on olleet käytössä vuodesta 1987 alkaen
Kuormansidonnasta ei todellakan kannata edes kysyä, kyllä itku pääsee kun poliisi ja varsinkin tulli pääsevät oikein telkkariin puhumaan läpiä päähänsä Eivät raukat itse ymmärrä sidonnasta mitään mutta kehtaavat kuitenkin höpöttää vaaroista - Oletko väsy?????
" Joskus se edellyttää myös kompromissien tekemistä,valitettavasti,mutta liikenneturvallisuutta emme vaaranna oikeasti minkään asian nojalla.En minä ainakaan"
No niinhän sä sanot, mutta kun väsynyt rekkakuski tulee persiiseen kiinni, niin sinne häviää kunnioitus ammattilaiseen,,,,,,, - ADR-kortti
ABCDE+ kirjoitti:
Tiukkaa tekstiä jonka vain täydellinen asiantuntemattomuus synnyttää. Ihmisellä pitäisi olla oikeus päästä työpäivän jälkeen kotiinsa eikä jäädä tunnin päähän tienposkeen "lepäämään" Tämä on suurin syy näihin "rikoksiin. Kun näitä uutisia tehdään niin aina unohdetaan se totuus että ns liian pitkää päivää seuraa vastaavasti lyhyempi päivä Kokonaistyöaika siis vain jaksotetaan fiksummin vaikkakin sääntöjenvastaisesti.
Höpöjuttuja esität itse kun puhut muutamaa tuntia myöhäisemmästä kotiintulosta, totuus on 9 tai 11 tuntia.
Pieniä ylikuormia määrätyillä aloilla esiintyy, erehtyminen on inhimillstä. Ajoneuvojen teknisen kantavuuden ylittäminen on kuitenkin tidella harvinaista. Ylinopeuksista on turha lässyttää kun rajoittimet on olleet käytössä vuodesta 1987 alkaen
Kuormansidonnasta ei todellakan kannata edes kysyä, kyllä itku pääsee kun poliisi ja varsinkin tulli pääsevät oikein telkkariin puhumaan läpiä päähänsä Eivät raukat itse ymmärrä sidonnasta mitään mutta kehtaavat kuitenkin höpöttää vaaroista"Pieniä ylikuormia määrätyillä aloilla esiintyy, erehtyminen on inhimillstä. Ajoneuvojen teknisen kantavuuden ylittäminen on kuitenkin tidella harvinaista."
Puutavarakuljetuksissa ei yksikään kuorma ole laillinen. Ylikuormat ovat joskus yli 10000kg! Tätä rikollisuutta voi helposti käydä toteamassa paperitehtaiden vaaoilla. Olen sen itse kymmeniä kertoja nähnyt. Polttoainekuljetuksissa ylikuormat ovat myös jokapäiväistä. Sen olen aikanaan omassa työssäni todennut, polttoaineita kun kuljetin yli 20 vuotta.
"Ylinopeuksista on turha lässyttää kun rajoittimet on olleet käytössä vuodesta 1987 alkaen"
Jos jokin laki on ollut voimassa kauan sekö tekee siitä sellaisen ettei sitä tarvitse noudattaa??? Ja 80-rajoitus on ollut kauan ennen rajoittimia noin tiedoksi vaan.
Ja kuten joku yllä jo kyselikin niin mikä kiire teillä sinne kotiin on kun elämänne on siellä tienpäällä? Sinne on kova halu ja kiima päästä kun palkoistakin voidaan tinkiä että vaan päästää ajamaan. Ja omien työkaverien puheissa aikanaan kävi ilmi ettei liikaa työtunteja tai päiviä voi edes tulla eli lisää vaan keikkaa on saatava. Kotona ei kukaan halunnut aikaa viettää. Turha siis väittää että haluan mahdollisimman pian kotiin-toive vaikuttaisi näihin rikkeisiin mitä kuljetusalalla tehdään. Se on vaan niin helppoa vedota kotiinpääsyyn kun muuta, edes jotenkuten hyväksyttävää syytä ylinopeuksiin ja taukojen pitämättömyyteen ei keksitä.
Onneksi järki voitti ja vaihdoin löpöhommista ihan muihin hommiin runsaat viisi vuotta sitten. Hetkeäkään en ole katunut. - Arvostus mennyt
Oletko väsy????? kirjoitti:
" Joskus se edellyttää myös kompromissien tekemistä,valitettavasti,mutta liikenneturvallisuutta emme vaaranna oikeasti minkään asian nojalla.En minä ainakaan"
No niinhän sä sanot, mutta kun väsynyt rekkakuski tulee persiiseen kiinni, niin sinne häviää kunnioitus ammattilaiseen,,,,,,,Eikä kunnioitusta lisää nekään "sankarit" jotka yrittävät edelläajavan perseessä ajmalla hiostaa henkilöautoa ajamaan kovempaa vaikka tämä ajaisikin suurinta sallittua. Ja vaikka henkilöauto ajaisikin alle suurimman sallitun ei mikään eikä ketään anna rekka-apinoille oikeutta ajaa muutaman metrin turvavälillä edelläajavasta. Ei vaikka kuinka apinaa ratissa ahdistaisi. Vaarallisen ajotavan tunnistaminen ja sen ymmärtäminen on ammattitaitoa. Moneltakaan sitä ei löydy ja siksi vanha sanonta isokokoinen mutta hyvätapainen on vain muisto menneisyydestä. Hävetkää rekkakuskit!!
- .........
Olet höpö kirjoitti:
Elä nyt höpötä, ei missään muussakaan työssä tarvitse tehdä laittomia työmääriä. Itsellä on joskus vkl-töitä, ja niiden jälkeen ei töihin ole asiaa 36 tuntiin. Millaiset teidän sopimukset on oikein? Etkö uskalla vaatia laillisia lepotaukoja?
Ei se tienpäällä onnistu ihan niin kuin tehtaassa. Ja vaikka ei olisikaan kuormaa ja aikatalua kuorman toimittamiselle niin kyllä itse ajan kärryn terminaliin(ajoa 1-3 tuntia) jos sen jälkeen alkaa VL vapaat ja pääsee kotiin(en vietä ilmaista aikaa auton hytissä jos on mahdollisuus päästä kotiin n.3tunnin sisällä).
- Tes tutuksi!??
......... kirjoitti:
Ei se tienpäällä onnistu ihan niin kuin tehtaassa. Ja vaikka ei olisikaan kuormaa ja aikatalua kuorman toimittamiselle niin kyllä itse ajan kärryn terminaliin(ajoa 1-3 tuntia) jos sen jälkeen alkaa VL vapaat ja pääsee kotiin(en vietä ilmaista aikaa auton hytissä jos on mahdollisuus päästä kotiin n.3tunnin sisällä).
Eikö sinulle makseta lakisääteisiä päivärahoja jos joudut yöpymään pois kotipaikkakunnalta? Siitä tulee maksaa kokopäiväraha. Työehtosopimuksesta voit köydä lukemassa paljonko se on. Puolipäiväraha maksetaan lyhyemmästä poissaolosta kotipaikkakunalta. Et siis joudu ilmaiseksi yöpymään kopissakaan.
- ........
Tes tutuksi!?? kirjoitti:
Eikö sinulle makseta lakisääteisiä päivärahoja jos joudut yöpymään pois kotipaikkakunnalta? Siitä tulee maksaa kokopäiväraha. Työehtosopimuksesta voit köydä lukemassa paljonko se on. Puolipäiväraha maksetaan lyhyemmästä poissaolosta kotipaikkakunalta. Et siis joudu ilmaiseksi yöpymään kopissakaan.
Ei tarpeeksi!jos kolmen tunnin vedolla pääsen kotiin niin minähän ajan kotiin !
Eikä työ ole se 1.asia vaan se mitä siitä saa ... ...ja jolla voi tehdä KOTONA sitä mistä pitää ! Sama työssä en tee työtä jotta firma/valtio voi hyvin vaan aivan itsekkäistä syistä olen ajamassa Raha - ABCDE?
ADR-kortti kirjoitti:
"Pieniä ylikuormia määrätyillä aloilla esiintyy, erehtyminen on inhimillstä. Ajoneuvojen teknisen kantavuuden ylittäminen on kuitenkin tidella harvinaista."
Puutavarakuljetuksissa ei yksikään kuorma ole laillinen. Ylikuormat ovat joskus yli 10000kg! Tätä rikollisuutta voi helposti käydä toteamassa paperitehtaiden vaaoilla. Olen sen itse kymmeniä kertoja nähnyt. Polttoainekuljetuksissa ylikuormat ovat myös jokapäiväistä. Sen olen aikanaan omassa työssäni todennut, polttoaineita kun kuljetin yli 20 vuotta.
"Ylinopeuksista on turha lässyttää kun rajoittimet on olleet käytössä vuodesta 1987 alkaen"
Jos jokin laki on ollut voimassa kauan sekö tekee siitä sellaisen ettei sitä tarvitse noudattaa??? Ja 80-rajoitus on ollut kauan ennen rajoittimia noin tiedoksi vaan.
Ja kuten joku yllä jo kyselikin niin mikä kiire teillä sinne kotiin on kun elämänne on siellä tienpäällä? Sinne on kova halu ja kiima päästä kun palkoistakin voidaan tinkiä että vaan päästää ajamaan. Ja omien työkaverien puheissa aikanaan kävi ilmi ettei liikaa työtunteja tai päiviä voi edes tulla eli lisää vaan keikkaa on saatava. Kotona ei kukaan halunnut aikaa viettää. Turha siis väittää että haluan mahdollisimman pian kotiin-toive vaikuttaisi näihin rikkeisiin mitä kuljetusalalla tehdään. Se on vaan niin helppoa vedota kotiinpääsyyn kun muuta, edes jotenkuten hyväksyttävää syytä ylinopeuksiin ja taukojen pitämättömyyteen ei keksitä.
Onneksi järki voitti ja vaihdoin löpöhommista ihan muihin hommiin runsaat viisi vuotta sitten. Hetkeäkään en ole katunut.Tekstiäsi lukiessa hämmästyin itsekin miten paljon asiat ovat vain viidessä vuodessa muuttuneet. Polttoainekuljetuksista en tiedä mutta puita ei enää kannata ylikuormilla ajaa kun siitä ei makseta. Sitäpaitsi 10t ylikuorma on mielenkiintoisen mahtava käsite kun pienellä lainmuutoksella kokonaispainoja nostettiin reilusti enemmän
Vaikka selkeästi provoilitkin ylinopeksista niin valistetaan nyt muita. Rajoitin toimii nimensä mukaan eli estää ylinopeudet maantiellä. Taajamissa toki jää siihen mahdollisuus
Sitten tuo myytti elämästä tienpäällä elämäntapaintiaaneja toki on joka alalla mutta harvassa. Kyllä nykykuljettaja arvostaa kotielämää mutta sopeutuu toki yöpymään autossakin kun on pakko. Eihän ajoaikasäädösten puutteista muuten jatkuvasti valitettaisi. Lisäksi raha puhuu armottomasti, laki sallii 92 AJOtuntia kahteen viikkoon ja ylityökoravukset alkavat 80 TYÖtunnin jälkeen. Ei työnantajien perse kestä ajattaa yhtä kuskia liikaa vaan 6-7 työpäivää on kaksiviikkojakson maksimi
Ettei kumminkin hiukan alanvaihto kaduta kun pitää vanhaa ammattia molllata? Vai oletko tosiaan jättänyt entisen alasi seuraamisen kokonaan väliin? - ADR-kortti
ABCDE? kirjoitti:
Tekstiäsi lukiessa hämmästyin itsekin miten paljon asiat ovat vain viidessä vuodessa muuttuneet. Polttoainekuljetuksista en tiedä mutta puita ei enää kannata ylikuormilla ajaa kun siitä ei makseta. Sitäpaitsi 10t ylikuorma on mielenkiintoisen mahtava käsite kun pienellä lainmuutoksella kokonaispainoja nostettiin reilusti enemmän
Vaikka selkeästi provoilitkin ylinopeksista niin valistetaan nyt muita. Rajoitin toimii nimensä mukaan eli estää ylinopeudet maantiellä. Taajamissa toki jää siihen mahdollisuus
Sitten tuo myytti elämästä tienpäällä elämäntapaintiaaneja toki on joka alalla mutta harvassa. Kyllä nykykuljettaja arvostaa kotielämää mutta sopeutuu toki yöpymään autossakin kun on pakko. Eihän ajoaikasäädösten puutteista muuten jatkuvasti valitettaisi. Lisäksi raha puhuu armottomasti, laki sallii 92 AJOtuntia kahteen viikkoon ja ylityökoravukset alkavat 80 TYÖtunnin jälkeen. Ei työnantajien perse kestä ajattaa yhtä kuskia liikaa vaan 6-7 työpäivää on kaksiviikkojakson maksimi
Ettei kumminkin hiukan alanvaihto kaduta kun pitää vanhaa ammattia molllata? Vai oletko tosiaan jättänyt entisen alasi seuraamisen kokonaan väliin?Niin muutama vuosi sitten kun vielä säiliöautoa ajoin ja esimerkiksi vein kuorman Kaskisiin aikaisin aamulla niin vöhintään kerran viikossa viereisellä puutavara-autojen vaa'lla punnittiin yli 70-tonnin yhdistelmiä. Suurin sallittu oli silloin 60000 kg!! Sama juttu esim. Raumalla. Ja mitä kyseisten tehtaiden vaakahenkilöiden puheita kuulin ei aamuyön pikkutunneilla ollut 80-tonniakaan mikään ennätys. Ja muutama vuosi sitten Naantalin terminaalilta lähti toisinaan kuljetuksia joiden kuorma oli 50000 kg!! Siihen päälle auton oma paino. Huhhuh ja kyseessä siis vaaralliset aineet!
Mitä tulee tunteihin niin itse tein vuosia tes-palkalla 90 -100 tuntia kahteen viikkoon kaikkine lisineen eikä työnantajani valittanut yhtään ettei ylitöitä pystyisi maksamaan. Maksukykyä on jos ei ole laskenuy rahteja väkisin alle kannattavuusrajan.
Ja nopeuksista sen verran että ajamani autot oli öljy-yhtiön toimesta rajoitettu tosiaan 82km/h-nopeuteen mutta aina, korostan että aina kun isolla tiellä ajoin jouduin letkanvetäjäksi koska jatkuvasti perässäni hiosti joku raskasajoneuvo ja heti kun paikka tuli nämä ajoivat ohi koska heillä oli rajoitin lähellä yhdeksääkymppiä. Harva takanani pysyi. Motareilla ei yksikään koska ohittaminen oli helppoa.
Katkeruutta ammatinvaihdosta ei todellakaan ole. En kaipaa yhtää enää aamukolmelta kovassa pakkasessa tai erittäin liunkaimla kelillä tienpäälle lähtemisiä, jatkuvaa kiirettä, peltikopissa asumista, terveellisen ruoan etsimistä öiseen aikaan. Palaksta en ole joutunut tinkimään tosin kotona muijan ja lasten kanssa saan olla reilusti enemmän. Nykyään ei työkaverit vapaapäivinään soittele kännissä minulle ja valita kun ovat hermonsa menettäneitä mietittyään työasioita ja pelänneet että firma kaatuu kun ovat JOUTUNEEET vapaalle. Sata tuntia kahteen viikossa kun ei näille riittänyt kun firma kaatui kun ketään muu ei pystynyt samaan suoritukseen kuin nämä suuret työnsankarit. Vastuu firmasta kun oli näiden hartioille laitettu kuulemma. Ja tätä porukkaa oli löhes kaikissa kuljetusfirmoissa.
Onneksi suurinosa tielläliikkujista ei tiedä millaiset viidakonlait ammattiliikenteessä vallitsee. Pelkäisivät nykyistäkin enemmän. - ........
Pro-drivers??? kirjoitti:
Minkä helvetin takia kuskit ottavat vapaaehtoisesti vastuun siitä että logistiikkaketju pn suunniteltu niin ettei sitä laillisesti edes vois suorittaa??? Mikään laki ei pakota ajamaan laittomia työpäiviä/tunteja! T3hdäänkö lainrikkomuksia edelleenn siitä syystä että niin on aina ennenkin t3hty? Eikö löydy rohkeutta laittaa työnantajat ja kuljetustentilaajat kuriin niin että kuljetusketjuun sataisiin järkeä? Teollisuusko on teidät polvilleen laittanut? Ja mikä helvetti teitä estää taukoja pitämästä? Kuljetusporukalla kun tuntuu olevan pakottava tarve saada niitä tunteja vaan tulemaan että rahaa tulisi enemmän niin mitä väliä sillä on jos kotiin pääsee muutamaa tuntia myöhemmin? Selitykset riittämättömistä tunneista ovat täysin höpöhöpöjuttuja.
Mitkä perustelut mahtaa löytyä ylikuormiin ja ja ylinopeuksiin? Puutteellisista kuormansidonnoista tuskin kannattaa kysymystä edes esittää!Niin jos aiot olla töissä niin ajat mitä käsketään jos valitat työsuojeluun niin et aja ainakaan ko. Seudulla mitään muuta kuin omaasi autoa.
- .........
ADR-kortti kirjoitti:
"Pieniä ylikuormia määrätyillä aloilla esiintyy, erehtyminen on inhimillstä. Ajoneuvojen teknisen kantavuuden ylittäminen on kuitenkin tidella harvinaista."
Puutavarakuljetuksissa ei yksikään kuorma ole laillinen. Ylikuormat ovat joskus yli 10000kg! Tätä rikollisuutta voi helposti käydä toteamassa paperitehtaiden vaaoilla. Olen sen itse kymmeniä kertoja nähnyt. Polttoainekuljetuksissa ylikuormat ovat myös jokapäiväistä. Sen olen aikanaan omassa työssäni todennut, polttoaineita kun kuljetin yli 20 vuotta.
"Ylinopeuksista on turha lässyttää kun rajoittimet on olleet käytössä vuodesta 1987 alkaen"
Jos jokin laki on ollut voimassa kauan sekö tekee siitä sellaisen ettei sitä tarvitse noudattaa??? Ja 80-rajoitus on ollut kauan ennen rajoittimia noin tiedoksi vaan.
Ja kuten joku yllä jo kyselikin niin mikä kiire teillä sinne kotiin on kun elämänne on siellä tienpäällä? Sinne on kova halu ja kiima päästä kun palkoistakin voidaan tinkiä että vaan päästää ajamaan. Ja omien työkaverien puheissa aikanaan kävi ilmi ettei liikaa työtunteja tai päiviä voi edes tulla eli lisää vaan keikkaa on saatava. Kotona ei kukaan halunnut aikaa viettää. Turha siis väittää että haluan mahdollisimman pian kotiin-toive vaikuttaisi näihin rikkeisiin mitä kuljetusalalla tehdään. Se on vaan niin helppoa vedota kotiinpääsyyn kun muuta, edes jotenkuten hyväksyttävää syytä ylinopeuksiin ja taukojen pitämättömyyteen ei keksitä.
Onneksi järki voitti ja vaihdoin löpöhommista ihan muihin hommiin runsaat viisi vuotta sitten. Hetkeäkään en ole katunut.Kyllä se koti on ykköspaikka ja kodin perheen takia rattia väännetäänkin !
Mikäli ajo estetään 3 tunnin takiaa niin poliisi valvoo autoa ja kuormaa ja minä lähden bussilla kotiin mikäli VL vapaat pitäisi alkaa perille päästyäni. - ewpoaiövb
ADR-kortti kirjoitti:
Niin muutama vuosi sitten kun vielä säiliöautoa ajoin ja esimerkiksi vein kuorman Kaskisiin aikaisin aamulla niin vöhintään kerran viikossa viereisellä puutavara-autojen vaa'lla punnittiin yli 70-tonnin yhdistelmiä. Suurin sallittu oli silloin 60000 kg!! Sama juttu esim. Raumalla. Ja mitä kyseisten tehtaiden vaakahenkilöiden puheita kuulin ei aamuyön pikkutunneilla ollut 80-tonniakaan mikään ennätys. Ja muutama vuosi sitten Naantalin terminaalilta lähti toisinaan kuljetuksia joiden kuorma oli 50000 kg!! Siihen päälle auton oma paino. Huhhuh ja kyseessä siis vaaralliset aineet!
Mitä tulee tunteihin niin itse tein vuosia tes-palkalla 90 -100 tuntia kahteen viikkoon kaikkine lisineen eikä työnantajani valittanut yhtään ettei ylitöitä pystyisi maksamaan. Maksukykyä on jos ei ole laskenuy rahteja väkisin alle kannattavuusrajan.
Ja nopeuksista sen verran että ajamani autot oli öljy-yhtiön toimesta rajoitettu tosiaan 82km/h-nopeuteen mutta aina, korostan että aina kun isolla tiellä ajoin jouduin letkanvetäjäksi koska jatkuvasti perässäni hiosti joku raskasajoneuvo ja heti kun paikka tuli nämä ajoivat ohi koska heillä oli rajoitin lähellä yhdeksääkymppiä. Harva takanani pysyi. Motareilla ei yksikään koska ohittaminen oli helppoa.
Katkeruutta ammatinvaihdosta ei todellakaan ole. En kaipaa yhtää enää aamukolmelta kovassa pakkasessa tai erittäin liunkaimla kelillä tienpäälle lähtemisiä, jatkuvaa kiirettä, peltikopissa asumista, terveellisen ruoan etsimistä öiseen aikaan. Palaksta en ole joutunut tinkimään tosin kotona muijan ja lasten kanssa saan olla reilusti enemmän. Nykyään ei työkaverit vapaapäivinään soittele kännissä minulle ja valita kun ovat hermonsa menettäneitä mietittyään työasioita ja pelänneet että firma kaatuu kun ovat JOUTUNEEET vapaalle. Sata tuntia kahteen viikossa kun ei näille riittänyt kun firma kaatui kun ketään muu ei pystynyt samaan suoritukseen kuin nämä suuret työnsankarit. Vastuu firmasta kun oli näiden hartioille laitettu kuulemma. Ja tätä porukkaa oli löhes kaikissa kuljetusfirmoissa.
Onneksi suurinosa tielläliikkujista ei tiedä millaiset viidakonlait ammattiliikenteessä vallitsee. Pelkäisivät nykyistäkin enemmän.Viis vuottta vaihtui pariin vuoteen, edellinen sanoi ettei teknistä kantavuutta ylitetä ja juuri vahvistit sen ja vahvistit myös edellisen sanoman tunneista. 90-100h/2vko niin siinä ei liikaa ajotunteja tule. Päätähumaavista nopeuksista jaksetaan itkeä kun ajetaan rajotinta vasten, no voi yhenkerran. Sitäpaitsi noita öljy- ym alirajotettuja reteleitä on jo niin paljon ettei normivauhtiin pysty kukaan kuin yksin yöllä
- ADR-kortti
ewpoaiövb kirjoitti:
Viis vuottta vaihtui pariin vuoteen, edellinen sanoi ettei teknistä kantavuutta ylitetä ja juuri vahvistit sen ja vahvistit myös edellisen sanoman tunneista. 90-100h/2vko niin siinä ei liikaa ajotunteja tule. Päätähumaavista nopeuksista jaksetaan itkeä kun ajetaan rajotinta vasten, no voi yhenkerran. Sitäpaitsi noita öljy- ym alirajotettuja reteleitä on jo niin paljon ettei normivauhtiin pysty kukaan kuin yksin yöllä
Luepa kirjoitukseni uudestaa ja tällä kertaa ajatuksella.
- ........
ABCDE? kirjoitti:
Tekstiäsi lukiessa hämmästyin itsekin miten paljon asiat ovat vain viidessä vuodessa muuttuneet. Polttoainekuljetuksista en tiedä mutta puita ei enää kannata ylikuormilla ajaa kun siitä ei makseta. Sitäpaitsi 10t ylikuorma on mielenkiintoisen mahtava käsite kun pienellä lainmuutoksella kokonaispainoja nostettiin reilusti enemmän
Vaikka selkeästi provoilitkin ylinopeksista niin valistetaan nyt muita. Rajoitin toimii nimensä mukaan eli estää ylinopeudet maantiellä. Taajamissa toki jää siihen mahdollisuus
Sitten tuo myytti elämästä tienpäällä elämäntapaintiaaneja toki on joka alalla mutta harvassa. Kyllä nykykuljettaja arvostaa kotielämää mutta sopeutuu toki yöpymään autossakin kun on pakko. Eihän ajoaikasäädösten puutteista muuten jatkuvasti valitettaisi. Lisäksi raha puhuu armottomasti, laki sallii 92 AJOtuntia kahteen viikkoon ja ylityökoravukset alkavat 80 TYÖtunnin jälkeen. Ei työnantajien perse kestä ajattaa yhtä kuskia liikaa vaan 6-7 työpäivää on kaksiviikkojakson maksimi
Ettei kumminkin hiukan alanvaihto kaduta kun pitää vanhaa ammattia molllata? Vai oletko tosiaan jättänyt entisen alasi seuraamisen kokonaan väliin?Niin ja nämä jotka leuhki tunneilla ajaa kilometri korvauksella tai prosentti palkalla... ...joka ei satu olemaan työehdon mukainen palkka
- ......
Arvostus mennyt kirjoitti:
Eikä kunnioitusta lisää nekään "sankarit" jotka yrittävät edelläajavan perseessä ajmalla hiostaa henkilöautoa ajamaan kovempaa vaikka tämä ajaisikin suurinta sallittua. Ja vaikka henkilöauto ajaisikin alle suurimman sallitun ei mikään eikä ketään anna rekka-apinoille oikeutta ajaa muutaman metrin turvavälillä edelläajavasta. Ei vaikka kuinka apinaa ratissa ahdistaisi. Vaarallisen ajotavan tunnistaminen ja sen ymmärtäminen on ammattitaitoa. Moneltakaan sitä ei löydy ja siksi vanha sanonta isokokoinen mutta hyvätapainen on vain muisto menneisyydestä. Hävetkää rekkakuskit!!
No paviaani jos rekka ajaa lähellä takana niin päästä se ohi ja se on sillä selvä eikä kukaan roiku enään puskurissa ... ...vai nautitko siitä että pystyt dominoimaan isoa autoa nysväämällä ????
- *GoldenStar*
........ kirjoitti:
Ei tarpeeksi!jos kolmen tunnin vedolla pääsen kotiin niin minähän ajan kotiin !
Eikä työ ole se 1.asia vaan se mitä siitä saa ... ...ja jolla voi tehdä KOTONA sitä mistä pitää ! Sama työssä en tee työtä jotta firma/valtio voi hyvin vaan aivan itsekkäistä syistä olen ajamassa RahaEtpä ole sinäkään järkevä kun laitat vapaapäivät liikenneturvallisuuden edelle. Et ole liikenteessä yksin, se tulisi jokaisen sisäistää sinne pääkopan sisäpuolelle niin jäisi se hölmöily pois. Ps. En ole itsekään täydellinen ratin takana, mutta silti pyrin huolehtimaan omalta osaltani liikenneturvallisuudesta.
- Kakkaa puhelet
........ kirjoitti:
Niin jos aiot olla töissä niin ajat mitä käsketään jos valitat työsuojeluun niin et aja ainakaan ko. Seudulla mitään muuta kuin omaasi autoa.
Höpöhöpö. Vaikka kuinka taistelee edellisen työnantajansa ei se vaikuta uuden työpaikan saamiseen. Ketään työnantajaa ei kiinnosta mitä muualla on tapahtunut. Tuo on yksi typerimmistä kuvitelmista kuljetusalalla. Sivusta on tullut nähtyä kyseisiä juttuja einä ongelmia ole ollut.
- .........
Kakkaa puhelet kirjoitti:
Höpöhöpö. Vaikka kuinka taistelee edellisen työnantajansa ei se vaikuta uuden työpaikan saamiseen. Ketään työnantajaa ei kiinnosta mitä muualla on tapahtunut. Tuo on yksi typerimmistä kuvitelmista kuljetusalalla. Sivusta on tullut nähtyä kyseisiä juttuja einä ongelmia ole ollut.
Kyllä vaan kiinnostaa isäntiä onko ammattiyhdistys aktiivi,valittaja,kaahari ja onko joustava esim.työaikojen suhteen (piiripieni pyörii autoalalla) jos olet tarkka TES:n noudattaja niin et edes bussia pääse ajaamaan vaikka kortti riittäisi.
- ........
*GoldenStar* kirjoitti:
Etpä ole sinäkään järkevä kun laitat vapaapäivät liikenneturvallisuuden edelle. Et ole liikenteessä yksin, se tulisi jokaisen sisäistää sinne pääkopan sisäpuolelle niin jäisi se hölmöily pois. Ps. En ole itsekään täydellinen ratin takana, mutta silti pyrin huolehtimaan omalta osaltani liikenneturvallisuudesta.
Tuoppa mittari millä osoitat väsymyksen. Ja todellakin vapaa aika menee kaiken edelle varsinkin jos pääsee nukkumaan omaan sänkyyn auton hytin sijasta !
- Takapulpetin Taavi
......... kirjoitti:
Kyllä vaan kiinnostaa isäntiä onko ammattiyhdistys aktiivi,valittaja,kaahari ja onko joustava esim.työaikojen suhteen (piiripieni pyörii autoalalla) jos olet tarkka TES:n noudattaja niin et edes bussia pääse ajaamaan vaikka kortti riittäisi.
Menee juuri näin! Meidän maakunnan kuljetusliikkeissä tällä hetkellä näyttää kyllä niillä tyypeillä riittävän töitä yltäkyllin,jotka ajavat 14-14.5e läpituntipalkalla ja joillakin jopa tuohon hintaan sisältyy kaikki.
Minä istun kotona ja näpyttelen joutessani tänne "keskaripalstalle",kun vaadin tessin mukaisen palkan.
Olen liian kallis mies.Kokemusta raskaista 20v ja risat,erilaisista ja monipuolisista kuljetustehtävistä. - *GoldenStar*
........ kirjoitti:
Tuoppa mittari millä osoitat väsymyksen. Ja todellakin vapaa aika menee kaiken edelle varsinkin jos pääsee nukkumaan omaan sänkyyn auton hytin sijasta !
Onhan se oma peti paras, mutta asiat tärkeysjärjestyksessä ja vapaapäivät ei niistä ole listan kärjessä..
- ewpoaiövb
ADR-kortti kirjoitti:
Luepa kirjoitukseni uudestaa ja tällä kertaa ajatuksella.
Niiinhän mä tein
- ewpoaiövb
*GoldenStar* kirjoitti:
Onhan se oma peti paras, mutta asiat tärkeysjärjestyksessä ja vapaapäivät ei niistä ole listan kärjessä..
Mikäs sitten? Pati tuntia pitempi veto silloin tällöin ei tervettä väsytä
- Adr-kortti
ewpoaiövb kirjoitti:
Niiinhän mä tein
Ilmeisesti et lukenut koska jotain kahdesta vuodesta väität minun kirjoittaneen: "Viisi vuotta vaihtui kahteen..". Missä kohtaa niin kirjoitin?
- vbnm..
Ajokortin saamiseksi pitäisi edelyttää pakollinen rekan kyydissä oleminen, sanotaan vaikka 1000 km, kyllä kummasti aukeais silmät kermaperse henkilöautokuljettajilla.
- rekka-
Tähän sopiikin rekkavideo
http://www.youtube.com/watch?v=q0Clcr9LpDg- Ryssäntuuria
Kuinkahan moninkertaisesti videonkaltaiset tilanteet eivät ole päättyneet niin onnellisesti kuin videoclipissä näkyi? Venäläisten ihmisten tyhmyys on sanoinkuvaamatonta. Joskus uskomaton tuuri pelastaa ihmishenkiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.2122258Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin691746Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä831565- 531452
En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin147144790-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik1331173Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke2241058- 173997
Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja55892Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat61811