Harkitsin tuossa käytetyn Honda CBR 600:sen hankkimista, mutta nuo kalliit vakuutukset pistää miettimään. Jos en väärin katsonut, niin moisen härvelin vakuutus oli n. 900e/vuosi. Ajattelin tsekata pienempi tehoisen pyörän vakuutuksen hintaa, Kawasaki vn900 hinta oli n. 800e/vuosi. Tuo on melkein kahden viikon nettopalkka, tuo siis menisi pelkkään liikennevakuutukseen ja mahdollinen kasko siihen päälle.
Kun ostaa pyörän ja ajovarusteet, niin niihinkin menee pitkä penni. Moottoripyöräily on varmasti mukava mutta kallis harrastus.
Kalliit vakuutukset
4
95
Vastaukset
- Rojali Enfieldi
Ei moottoripyöräily nyt NIIN kallista sentään ole. Vakuutusyhtiöissä on suuria eroja hintojen suhteen, nuo 900€ vakuutusyhtiöt kannattaa unohtaa ja pyytää tarjouksia muista yhtiöistä.
Ajovarusteita kannattaa kysellä nyt syksyllä tarjouksista ja käytettyinäkin saa todella sopivasti, kun jollakin harrastus lopahtaa. Kypärään kannattaa satsata, mutta kelvollisia ja hyviä kypäriä saa toki niitäkin sopivasti. Kauden loputtua loput varastot monasti myydään pois, joskus 30€ riittää laadukkaaseen kypärään.
Itselläni on useampi moottoripyörä ja mopokin, joten jos en kilpailuttaisi vakuutuksiani, niitä kaikkia olisi mahdoton pitää. Omalla kohdallani Pohjola on tehnyt edullisimman tarjouksen vakuutuksistani.- m 1800 r
Noihin vakuutushintoihin vaikuttaa moni asia,teho/paino.kuskin ikä.asuinkunta.ym.ym.mut kyykyt ja hd:t on yleensä kalliimpia mut kilpaillutus ja keskittäminen kannattaa.ite vaihdoin pohjolan keskitettyyn fenniasta ja vakuutus halpeni lähes puolella.
- Rojali Enfieldi
m 1800 r kirjoitti:
Noihin vakuutushintoihin vaikuttaa moni asia,teho/paino.kuskin ikä.asuinkunta.ym.ym.mut kyykyt ja hd:t on yleensä kalliimpia mut kilpaillutus ja keskittäminen kannattaa.ite vaihdoin pohjolan keskitettyyn fenniasta ja vakuutus halpeni lähes puolella.
Meikäläisellä vakuutettuna yksi HD:kin, siinäkin koko vuoden liikennevakuutus osakasko alle 400€/v.
Tuosta kilpailutuksesta sen verran, että yritin yhdestä yhtiöstä saada vakuutustarjousta netin kautta, eipä onnistunut jostain (?) syystä ja sattumoisin tapasin ko. yhtiön edustajan eräillä messuilla, otin asian puheeksi. Hän kertoi, ettei välttämättä netin kautta saa heiltä parasta tarjousta, vaan henkilökohtaisesti asioimalla. Sainkin sitten myöhemmin neuvottelun kautta tarjouksen, joka ei ollut siellä päinkään, sain uuden tarjouksen paranneltuna, mutta vieläkään ei ollut ja säätöä tehtiin vielä siihenkin. En vaihtanut yhtiötä, kun ei olisi tullut säästöä, vakuutukset jäivät vielä toistaiseksi Pohjolaan.
Keskittäminen kannattaa, minulla on sellainen vakuutuspaketti kaikkineen, että saan muutaman vakuutuksen käytännössä "ilmaiseksi", koska vakuutettuna on autoja, kiintesitöjä, moottoripyöriä, työkoneita ym. joka tuo jo melkoisia etuja.
- Mika....
Samaa mieltä edellisen kanssa. Vakuutuksenhintaan vaikuttaa pyörän lisäksi asuinalue, kuljettajan ikä ja sukupuoli (kai vielä toistaiseksi ainakin). Pyörän teho/painosuhde lienee se joka on ratkaisevinta ja siksi tehokkaat ja kevyet kyykyt ovat yleensä kalliimpia vakuuttaa. Tekstistäsi pääteleen kustomikin kävisi, niin niissä on yleensä halvemmat vakuutukset kun ovat matalaviritteisiä moottoreita ja aika painavia pyöriä.
Sitten vakuutuksen hintaan vaikuttaa se ottaako katkaisuoikeudellisen vai ympärivuotisen vakuutuksen. Kannattaa samalla kun kilpailuttaa vakuutusyhtiöt, selvittää myös se kumpi vaihtoehto on kohdallasi edullisempi ja tarpeisiisi sopivampi. Itselleni ympärivuotinen vakuutus tuli halvemmaksi ja helsinkiläiselle keski-ikäiselle kustomistimiehelle se maksaa 400 € vuodessa (eli siis minulle). Se kaskon tarve kannattaa miettiä ihan erikseen ja näkisin että se voi kannattaa lähinnä uuteen ja kalliiseen pyörään, mutta käytettyyn vanhempaan pyörään ei kannata mitään kaskoa ottaa, koska se menee sitten aina lunastukseen ja lunastushinta ei todellakaan ole mikään käypä markkinahinta eli joutuisit antamaan pyöräsi puoli-ilmaiseksi vakuutusyhtiölle joka myisi sen kalliilla varaosina AVK:n kautta. Kannattaa siis oikeasti harkita onko kasko mitenkään tarpeellinen.
Muuten voisi sanoa että käypäsen prätkän saa käytettynä parista tonnista ylöspäin (nythän ne on halpoja kuin leipä takavuosiin verrattuna) ja ajopuvun saa noin neljästä-viidestäsadasta ylöspäin (riippuu haluaako laatua ja haluaako nahkaa ja oletko sen kokoinen, että normikoot käy). Laadukas kypärä maksaa parista sadasta ylöspäin (riippuu merkistä ja onko tämän vai viimevuoden mallia ja kypärätyypistä).
Sitten pyörään pitää tietenkin ostaa bensiiniä ja sen öljyt täytyy vaihtaa kerran vuodessa tai 6000km välein (pääsääntöisesti, mutta on olemassa myös harvempivaihtovälisiä pyöriä riippuu pitkälti kytkimen tyypistä). Renkaita pitää ostaa myös silloin tällöin riippuen pyörästä ja ajotavastasi. Jossain kustomissa rengas saattaa kestää helposti parikymmentätuhatta kilometriä ja vastaavasti joku tehokas kyykky jolle tulee annettua runtua rengas voi olla loppu neljässä tonnissa. Renkaan hinta riippuu renkaasta, mutta sanotaan vaikka että satasesta ylöspäin noin pääpiirteittäin. Jos sulla ei ole omaa tallia, niin pyörää pitää säilyttääkin jossakin. Sen voi säilyttää pihalla pressunalla vaikka parkkiruudussa kun huomioi muutamia seikkoja ja valmistelee pyörän huolellisesti talvea vasten, mutta aina parempi jos sen saa johonkin lämpimään talliin. Itse maksan satasen kuukaudessa tallista jossa saan käydä pyrää ropaamassa mielinmäärin (mielestäni varsin halpa), mutta pelkkä talvisäilytys maksaa tyypillisesti semmoisen sataviisikymppiä koko talvikaudesta eli puolestavuodesta (itse koitan typistää sen neljään kuukauteen). Bensaa prätkä vie suunnilleen sen mitä autokin.
Olet työssäkäyvä ihminen niin moottoripyöräily ei kulueränä ole varmasti täysin mahdoton, mutta voi edellyttää säästämistä jossakin muualla. Itse en juo ollenkaan enkä tupakoi enkä matkusta (muuten kuin pyörälläni) enkä muutenkaan käytä rahaa juuri mihinkään muuhun. Prätkän kanssa ei tule muutenkaan ryypättyä kun ajaminen on hauskempaa ja laillisempaa selvinpäin:-).
Siinäpä niitä kuluja omalta osaltani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Elämä valuu ohi ilman merkitystä
Olen 5-kymppinen korkeasti koulutettu hyvässä ja vaativassa työssä oleva mies. Erosin pitkästä parisuhteesta pari vuotta2353198Martina julkaisi romanttisia kuvia kihlajaisista
Ihana pari. Paljon onnea ja rakkautta heille 💞2541165Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin581130- 81953
Hihhuli-sanan tausta
Palstan aito-laiset ovat verisen loukkaantuneita sanasta "hihhuli. Kuitenkin sana "Hihhuli" liittyy tiukasti Suomen kult215936Gekkosessa hyvä juttu Sofian Dubai "töistä"
"Vielä tammikuussa Belórf lupaili aloittavansa jälleen verkkovalmennukset, mutta tämä projekti näyttää kuihtuneen kaikes92906Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä56876eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.88847- 158801
Palsta sekosi lopullisesti?
Taidan mennä päikkäreille. Oliko hän nyt muka oikeasti äsken täällä ja kirjoitti, että täytyy unohtaa? Todistakaa se. Ki14794