elatusapulaskuri

laskenKO

Onko mielestäsi oikeusministeriön laatima elatusapulaskuri oikeudenmukainen?

96

5713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taskulaskinna

      Kyllä. Se on oikeudenmukainen lasta kohtaan, mitä sen on tarkoituskin olla.

      • EI OLE

        Ensin lapsen huolto ja asuminen/ tapaamisoikeudet..sitten vasta elatus;
        elatus on vanhempien välinen vapaaehtoinen sopimus johon ei ole lastenvalvojalla ym. yhäriruikku"viranomaisilla" oikeutta puuttua!!!


      • En ymmärrä
        EI OLE kirjoitti:

        Ensin lapsen huolto ja asuminen/ tapaamisoikeudet..sitten vasta elatus;
        elatus on vanhempien välinen vapaaehtoinen sopimus johon ei ole lastenvalvojalla ym. yhäriruikku"viranomaisilla" oikeutta puuttua!!!

        Laskuri antaa 2 lapsen 3000 tienaavalle puoliksi lapsia pitävälle etälle elatusapumaksuksi 550, 250 tai 75 lähin tuloilla 1500, 3000 ja 6000.
        (Oletuksena molemmilla tonnin asumiskulut.)

        Laskurin mukaan yhteiskunta osallistuu elatukseen elatustuen muodossa 120 eurolla kolmannessa tapauksessa, jossa vanhempien yhteenlasketut tulot ovat suurimmat.

        Loogista?


      • Isä
        En ymmärrä kirjoitti:

        Laskuri antaa 2 lapsen 3000 tienaavalle puoliksi lapsia pitävälle etälle elatusapumaksuksi 550, 250 tai 75 lähin tuloilla 1500, 3000 ja 6000.
        (Oletuksena molemmilla tonnin asumiskulut.)

        Laskurin mukaan yhteiskunta osallistuu elatukseen elatustuen muodossa 120 eurolla kolmannessa tapauksessa, jossa vanhempien yhteenlasketut tulot ovat suurimmat.

        Loogista?

        Nää on näitä oletuksia, että lähivanhempi ostaa kuitenkin kaikki vaatteet, ruoat ja harrastus sekä opiskeluvälineet lapsille silloinkin kun lapset ovat etällä. Kaksi lasta kuluttaa siis vuoroviikkohuollossa lähin luona (jos molemmilla on kolmen tonnin tulot) 250 220 (lapsilisät), eli 470€/kk ENEMMÄN kuin etävanhemman luona.

        Ois mielenkiintoista tietää minkäikäisillä lapsilla tuon laskit.


      • En ymmärrä
        Isä kirjoitti:

        Nää on näitä oletuksia, että lähivanhempi ostaa kuitenkin kaikki vaatteet, ruoat ja harrastus sekä opiskeluvälineet lapsille silloinkin kun lapset ovat etällä. Kaksi lasta kuluttaa siis vuoroviikkohuollossa lähin luona (jos molemmilla on kolmen tonnin tulot) 250 220 (lapsilisät), eli 470€/kk ENEMMÄN kuin etävanhemman luona.

        Ois mielenkiintoista tietää minkäikäisillä lapsilla tuon laskit.

        10 ja 7 vuotiailla


      • kannattaisi antaa la
        Isä kirjoitti:

        Nää on näitä oletuksia, että lähivanhempi ostaa kuitenkin kaikki vaatteet, ruoat ja harrastus sekä opiskeluvälineet lapsille silloinkin kun lapset ovat etällä. Kaksi lasta kuluttaa siis vuoroviikkohuollossa lähin luona (jos molemmilla on kolmen tonnin tulot) 250 220 (lapsilisät), eli 470€/kk ENEMMÄN kuin etävanhemman luona.

        Ois mielenkiintoista tietää minkäikäisillä lapsilla tuon laskit.

        isälle asumaan, ettei tarvitsisi kaikkea yksin ostella; ei sitä pahis
        isää kiinnosta isyys pelkän maksajan rool7issa, tuskin kiinnostaisi
        vastaavasti äitiäkään äitiys ilman lapsia:)1


      • ...
        kannattaisi antaa la kirjoitti:

        isälle asumaan, ettei tarvitsisi kaikkea yksin ostella; ei sitä pahis
        isää kiinnosta isyys pelkän maksajan rool7issa, tuskin kiinnostaisi
        vastaavasti äitiäkään äitiys ilman lapsia:)1

        Vanhemmuus on velvollisuus, eikä kiinni siitä kiinnostaako.


      • anna vanhemmuus
        ... kirjoitti:

        Vanhemmuus on velvollisuus, eikä kiinni siitä kiinnostaako.

        takaisin niin hoidan velvollisuuden; kiinnostaa kyllä... koska
        pistetään narsisti äiti ja viranomaiset kuriin ja hoitoon:)


      • ...
        anna vanhemmuus kirjoitti:

        takaisin niin hoidan velvollisuuden; kiinnostaa kyllä... koska
        pistetään narsisti äiti ja viranomaiset kuriin ja hoitoon:)

        Itse sinä sen menetit.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        Vanhemmuus on velvollisuus, eikä kiinni siitä kiinnostaako.

        Ihan niin kun lapsi on saatettu maailmaan niin pitää tietää kulut eikä olla aina sanomassa että lapsi maksaa liikaa. Nämä ihmiset ei vissiin osaa laskea lasten tarpeita


      • Anonyymi

        Ihan totta, minun tuttavapiirissäni on eronneita jotka ovat hoitaneet eronsa fiksusti , ynnä ja yhtenä suunniteltu lapsen ekonomiset tarpeet.
        Ja heitetty oma katkeruus sivuun siitä että yhdessä olo ei onnistunut , sillä usein on niinettä miehet jotka eivät ole kypsiä aikuisia ovat ne jotka maukuvat elatusmaksuista , ja luulevat jollain lailla että rahat menee lapsen äidin tarpeisiin , ja käyttävät pilkkanimiä ihmisestä joka ei jaksanut olla heidän kanssaan suhteessa , niin että nielisivät turhan katkeruuden hoitaisivat isän osan hyvin kuten se on suunniteltu . Se kun maukuvat netissä että saisivat sääliä.
        Lapsi maksaa tottakai , ja kunnon isä hoitaa osansa hänen elatuksestaan, eikä alennu haukkumaan exäänsä, vaikka miten ajattelisi hänestä. Se on loppujen lopuksi pieni raha se elatusmaksu. Ja aika menee niin nopeasti kun lapsi tulee aikuiseksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan totta, minun tuttavapiirissäni on eronneita jotka ovat hoitaneet eronsa fiksusti , ynnä ja yhtenä suunniteltu lapsen ekonomiset tarpeet.
        Ja heitetty oma katkeruus sivuun siitä että yhdessä olo ei onnistunut , sillä usein on niinettä miehet jotka eivät ole kypsiä aikuisia ovat ne jotka maukuvat elatusmaksuista , ja luulevat jollain lailla että rahat menee lapsen äidin tarpeisiin , ja käyttävät pilkkanimiä ihmisestä joka ei jaksanut olla heidän kanssaan suhteessa , niin että nielisivät turhan katkeruuden hoitaisivat isän osan hyvin kuten se on suunniteltu . Se kun maukuvat netissä että saisivat sääliä.
        Lapsi maksaa tottakai , ja kunnon isä hoitaa osansa hänen elatuksestaan, eikä alennu haukkumaan exäänsä, vaikka miten ajattelisi hänestä. Se on loppujen lopuksi pieni raha se elatusmaksu. Ja aika menee niin nopeasti kun lapsi tulee aikuiseksi

        Nyt täytyy kyllä tähän kommentoida, että kyllä se asia voi olla toisinkinpäin, niinkuin eräällä hyvin läheisellä ystävälläni.
        Äiti on tässä tapauksessa se, kuka on se katkera, vaikka suhteesta itse lähti.
        Yritti lapsen kautta kiusata isää, ettei saisi viettää aikaa lapsen kanssa.
        Vaati omia hulluja summia elatusta.
        Isä jopa sanoi, että hän voi olla lähivanhempi, hoitaa kulut ja äidin ei tarvitsisi maksaa edes elatusta. Eipä äidille kelvannut.
        Ja miten kävikään, oikeuteen meni, äiti hävisi ja lapsi saa olla viikko/viikko, hävisi myös elatusasian.
        Kyllä mua ainaskin vituttaa lauseet, etän kuuluu maksaa elatusta. Ei kuulu. Vanhemmat voi myös sopia, miten kustannukset jaetaan, niinkuin minä ja minun exä teemme.
        Ja lähi, joka sattuu useiten olemaan äiti, saa lapsilisät, saa ehkä myös asumistukea. Ja mitä etä, ei yhtään mitään. Jos hyvin käy, saa oikeuden kautta luvan nähdä omia lapsiaan!


    • fbherj

      Aika selkeä ainakin. Lapseni isä on tuloton, joten ei maksa mitään. Se ei haittaa, koska kelan maksama elatustuki on mielestäni ihan riittävä. Enemmän surettaa se ettei isä halua tavata lasta, vaikka itse halusi hänet, ja tehtiin sopimus yhteishuollosta. Hänellä on joku nainen kierroksessa ja se saattaa vaikuttaa siihen, ettei omalle lapselle riitä aikaa.

    • 21226

      Todellakin oikeudenmukainen ja selkeä. Entäpä jos toisella vanhemmalla tai molemmilla elatuskyky hyvin pieni tai nolla? Onko lapsilisä jo miinustettu elatustarpeesta?

    • lähiäiti

      Ei ole. Laskuri jättää huomoimatta etävanhemmalle lasten asumiskulut. Tarvitseehan lapset etällä ollessaan huoneen ym. tarvikkeet. Luonapitovähennys on todella pieni, ei kata ruoka, vesi ym. kuluja läheskään. Samoin matkakustannukset otetaan huomioon vain 180 e asti, ja alle 100 e kuluja ei huomioida ollenkaan. ELi jos etä hakee ja kuljettaa lapsia, huomioidaan ainostaan 80 e/kuukaudessa (matkasta riippuu teitenkin miten paljon kattaa). Laskuri ei ota huomioon tilannetta, jossa lapset ovat melkein viikko-viikko systeemillä (esim. etällä 13 vuorokautta kuukaudessa, ja lähillä 17 vuorokautta). Tästäkin huolimatta etä maksaa täydet elarit. Lasten parasta ajatellen olisi aina hyvä katsoa lasten elatuksen tarve ja sen mukaan tulojen suhteessa laskea elatusapu. Näin elatukseen osallistuminen olisi reilu molempia vanhempia kohtaan ja molemmat osallistusivat maksukykynsä ja elatuksen tarpeen mukaisesti kuluihin. Ei enempää eikä vähempää.

      • Ruikuttaja etä.

        Juuri näin:

        Itse maksan 2 lapsesta 400euroa / kuukausi elareita. Vaikka meillä on lapset vko/vko.
        LähiÄiti saa tämän päälle korotetut lapsilisät, asumistuen, ja nuoremman tarhamaksusta YH alennuksen??? onko hän muuten YH?.

        Elikkä vajaat 800euroa lapsiin kuukaudessa? anteeks, kaks viikkoa kuukaudessa.

        Etä isän luona asumiskustannuksia EI lasketa, lapsi uudessa avioliitossa ei tuota kuluja ja jostain syystä luonpito vähennystä ei hyväksytä?, ainiin vko/vko sopimus kumoaa sen.

        L.valvojan tekemän laskennan mukaan tilille jää 100euroa per kuukaus, jos ei tule yllätyksiä kuten autohuoltoja, ja tämähän hänen mukaan riittä. Ja tässä EI ole mukaan laskettu että lapset asuvat vko/vko eli kaks viikoa etän luona.

        Ratkaisu rahan tiukkuuteen oli L.valvojan mielestä vaihtaa vko/vko järjestelmä joka toiseen viikonloppuun. Lasten etu?

        Lähiäiti on kummiskin työssä käyvä joka tienaa noin 200e vähemmän nettona kuin etä, itse valinnut asuntonsa (5h k).

        En edelleenkään ymmärrä miten tämä elarit jos on vko/vko on suomessa perusteltua, ruotsissa maksetaan laskut puokkiin ja se on siinä jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyvijä. Suomi onkin näköjään jämähtäny neandertaali ajalle.

        Ja kyllä, tyhmänä allekirjoitin, mutta oli sovittu säätää kun lasten kustannukset vähenevät (tarhamaksut ym). Ja paskat, muuttuu, raha maistuu ja lastenvalvoja ei suostu edes selvittämään rahan tarvetta, olenhan minä ruikuttava ETÄISÄ......


      • Ruikuttaja etä. kirjoitti:

        Juuri näin:

        Itse maksan 2 lapsesta 400euroa / kuukausi elareita. Vaikka meillä on lapset vko/vko.
        LähiÄiti saa tämän päälle korotetut lapsilisät, asumistuen, ja nuoremman tarhamaksusta YH alennuksen??? onko hän muuten YH?.

        Elikkä vajaat 800euroa lapsiin kuukaudessa? anteeks, kaks viikkoa kuukaudessa.

        Etä isän luona asumiskustannuksia EI lasketa, lapsi uudessa avioliitossa ei tuota kuluja ja jostain syystä luonpito vähennystä ei hyväksytä?, ainiin vko/vko sopimus kumoaa sen.

        L.valvojan tekemän laskennan mukaan tilille jää 100euroa per kuukaus, jos ei tule yllätyksiä kuten autohuoltoja, ja tämähän hänen mukaan riittä. Ja tässä EI ole mukaan laskettu että lapset asuvat vko/vko eli kaks viikoa etän luona.

        Ratkaisu rahan tiukkuuteen oli L.valvojan mielestä vaihtaa vko/vko järjestelmä joka toiseen viikonloppuun. Lasten etu?

        Lähiäiti on kummiskin työssä käyvä joka tienaa noin 200e vähemmän nettona kuin etä, itse valinnut asuntonsa (5h k).

        En edelleenkään ymmärrä miten tämä elarit jos on vko/vko on suomessa perusteltua, ruotsissa maksetaan laskut puokkiin ja se on siinä jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyvijä. Suomi onkin näköjään jämähtäny neandertaali ajalle.

        Ja kyllä, tyhmänä allekirjoitin, mutta oli sovittu säätää kun lasten kustannukset vähenevät (tarhamaksut ym). Ja paskat, muuttuu, raha maistuu ja lastenvalvoja ei suostu edes selvittämään rahan tarvetta, olenhan minä ruikuttava ETÄISÄ......

        Hmmm. Vko/vko systeemillä ei pitäis kummankaan maksaa elareita !


      • eikä yksinhuoltajill
        jukni69 kirjoitti:

        Hmmm. Vko/vko systeemillä ei pitäis kummankaan maksaa elareita !

        elareita...eihän silloin ole huollettaviakaan..


      • Anonyymi
        Ruikuttaja etä. kirjoitti:

        Juuri näin:

        Itse maksan 2 lapsesta 400euroa / kuukausi elareita. Vaikka meillä on lapset vko/vko.
        LähiÄiti saa tämän päälle korotetut lapsilisät, asumistuen, ja nuoremman tarhamaksusta YH alennuksen??? onko hän muuten YH?.

        Elikkä vajaat 800euroa lapsiin kuukaudessa? anteeks, kaks viikkoa kuukaudessa.

        Etä isän luona asumiskustannuksia EI lasketa, lapsi uudessa avioliitossa ei tuota kuluja ja jostain syystä luonpito vähennystä ei hyväksytä?, ainiin vko/vko sopimus kumoaa sen.

        L.valvojan tekemän laskennan mukaan tilille jää 100euroa per kuukaus, jos ei tule yllätyksiä kuten autohuoltoja, ja tämähän hänen mukaan riittä. Ja tässä EI ole mukaan laskettu että lapset asuvat vko/vko eli kaks viikoa etän luona.

        Ratkaisu rahan tiukkuuteen oli L.valvojan mielestä vaihtaa vko/vko järjestelmä joka toiseen viikonloppuun. Lasten etu?

        Lähiäiti on kummiskin työssä käyvä joka tienaa noin 200e vähemmän nettona kuin etä, itse valinnut asuntonsa (5h k).

        En edelleenkään ymmärrä miten tämä elarit jos on vko/vko on suomessa perusteltua, ruotsissa maksetaan laskut puokkiin ja se on siinä jos molemmat vanhemmat ovat työssäkäyvijä. Suomi onkin näköjään jämähtäny neandertaali ajalle.

        Ja kyllä, tyhmänä allekirjoitin, mutta oli sovittu säätää kun lasten kustannukset vähenevät (tarhamaksut ym). Ja paskat, muuttuu, raha maistuu ja lastenvalvoja ei suostu edes selvittämään rahan tarvetta, olenhan minä ruikuttava ETÄISÄ......

        Tuo mitä sanoit Ruotsista ei stemmaa.
        Sitten on niin että lapset ovat lapsia niin lyhyen ajan ihmisen elämästä että yhtä äkkiä ne on täysi ikäisiä joten maksut loppuu, että aina kun näitä valittelevia etävanhempia on niin kukaan ei tajua että niillä riidellyillä rahoilla on saatava kuitenkin lapsi aikuiseksi
        Eikä siinä tartte selostaa miten suuri asunto jollain on. Ta sen toisen tuloja. Olis ajatellut kun teki lapsia maailmaan että niistä on vastuu , että ne saavat voida hyvin, eikä kuunnella katkerin ihmisten itsesääliä.


    • Näin se vaan menee..

      Ns. elatusmaksu on käytännössä vain pelkkä valtion/kuntien ajama tulonsiirto jolla minimoidaan valtion&kuntien kustannuksia.
      Itse lapsen elatuksen ja hyvinvoinnin kannalta sillä ei ole mitään tekemistä...

      Etävanhemmat (eli käytännössä isät) tietävät tasan tarkkaan että elatusmaksujen varjolla heidät asetetaan yhteiskunnassamme pelkästään maksumiehen osaan välittämättä tippaakaan siitä miten isän oma elämä on taloudellisesti edes hiukankaan inhimillistä!

      Rahasta aina ja alituiseen täällä ruikuttavat yhäriruikkuäipät eivät takuuvarmasti vaihtaisi rahavirtaansa etäisän kassaan!
      Palstan vakiyhäriruikkuäipät valittavat täällä käytännössä pohjimmiltaan aina vain ja ainoastaan rahasta, lapsi on siinä typerässä ruikutuksessa vain apukeino johon vedoten ruikutetaan omaa saamattomuutta ja laiskuutta!!!!

      Tämä elarijuttu on kerralla aina loppuunkäsitelty kun toteaa sen että suurimmalla osalla täälläkin ruikuttavista vakiyhäriruikkuäipistä olisi ollut mahdollisuus jäädä etäksi!
      (kummallista kyllä sellainen ei tullut vakiyhäriruikkuäipillä edes mieleen vaikka palstan vakiyhäriruikkuäippien mielestä se on kaikista helpoin ja mukavin ja kadehdittavin osa erossa!)

      • ex isä

        Näin on... taas tuli täyttä asiaa yhäriruikkuäipät; mielelläni vaihtaisin osia,
        ajattelisin vain lapsen parasta enkä vaatisi elatusapua. Suksikoon mun
        puolesta viranomaiset sinne missä päivä ei paista elatusapuineen ja laskureineen...


      • nykyinen isä
        ex isä kirjoitti:

        Näin on... taas tuli täyttä asiaa yhäriruikkuäipät; mielelläni vaihtaisin osia,
        ajattelisin vain lapsen parasta enkä vaatisi elatusapua. Suksikoon mun
        puolesta viranomaiset sinne missä päivä ei paista elatusapuineen ja laskureineen...

        Heh, tyyppi taas kommentoi omia kirjoituksiaan toisella nimimerkillä. Nää on niin hauskoja :D :D :D


      • että semmoista

        Olisi tietenkin minulla ollut mahdollisuus jäädä etä-äidiksi. Entinen mieheni on ihan hyvä isä ja lapsilla olisi ollut hyvä olla sielläkin. Minulla on myös varaa maksaa elatusmaksuja, kuten nykyäänkin maksan lasten kuluja. Mutta tiedätkö mitä, lasten isä ei halunnut. Hän halusi, että lapset saavat jäädä asumaan kotiinsa ja samaan kouluun, kuin ennenkin, kaikkien sukulaistensa lähelle. Että voi hyvänen aika, kun entistä miestäni sorretaan elatusmaksuilla (jotka hän maksaa ajallaan ja ilman valittamista).


      • ex isä
        nykyinen isä kirjoitti:

        Heh, tyyppi taas kommentoi omia kirjoituksiaan toisella nimimerkillä. Nää on niin hauskoja :D :D :D

        Ei ole kommentoinut...näetkö useinkin harhoja:)


      • sulla skitsofrenia?
        ex isä kirjoitti:

        Ei ole kommentoinut...näetkö useinkin harhoja:)

        Ai niin kuin sinä.


      • Sulla on?
        sulla skitsofrenia? kirjoitti:

        Ai niin kuin sinä.

        Ei mulla ole; sossulla on, lapsen äidilläkin ja sullakin saattaa olla:)


      • voi sua raukkaa
        Sulla on? kirjoitti:

        Ei mulla ole; sossulla on, lapsen äidilläkin ja sullakin saattaa olla:)

        Todista ettei sulla ole sillähän se selviää.


      • Taas täyttä

        asiaa..näin se vaan menee lapsen edun ja oikeuksien vastaisesti Suomessa ns. mafiavaltiossa!!!


      • todista itse
        voi sua raukkaa kirjoitti:

        Todista ettei sulla ole sillähän se selviää.

        sossunkin kannattais todistaa äidin kanssa onko täyspäinen...
        ei taida olla muuta kuin valehteleva narsisti mielenterveyspelle:)


      • todista itse
        todista itse kirjoitti:

        sossunkin kannattais todistaa äidin kanssa onko täyspäinen...
        ei taida olla muuta kuin valehteleva narsisti mielenterveyspelle:)

        No todista itse, ja vaadi sitten niiltä todisteita.


      • Anonyymi

        Meinaatko että veronmaksajien pitäisi olla osallisena lapsen kustannuksissa. Kyllä se on niin että ne jotka lapsen ovat hankkineet myöskin katsovat että lapsella on sama taso kun kokonaisten perheitten lapsilla .
        Pistää oikein vihaksi nämä ruikutukset , syynä ehkä että itse olin aikanani se lapsi jonka isä ei meinannut ymmärtää että myös hänellä oli lapseen nähden velvollisuuksia . Pieni raha summa kuitenkin lopulta. Mutta ei koskaan synttärilahjana tai joululahjoja eikä maksettu yhdessä polkupyörääkään , joten kurkkua myöden olen täynnä näitä etä ruikuttaja jotka eivät halua ottaa vastuuta sellaisena kun se on lain mukaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meinaatko että veronmaksajien pitäisi olla osallisena lapsen kustannuksissa. Kyllä se on niin että ne jotka lapsen ovat hankkineet myöskin katsovat että lapsella on sama taso kun kokonaisten perheitten lapsilla .
        Pistää oikein vihaksi nämä ruikutukset , syynä ehkä että itse olin aikanani se lapsi jonka isä ei meinannut ymmärtää että myös hänellä oli lapseen nähden velvollisuuksia . Pieni raha summa kuitenkin lopulta. Mutta ei koskaan synttärilahjana tai joululahjoja eikä maksettu yhdessä polkupyörääkään , joten kurkkua myöden olen täynnä näitä etä ruikuttaja jotka eivät halua ottaa vastuuta sellaisena kun se on lain mukaan

        Mitäs vieraannuttaa, aivopesu lapset sekaisin pois isästään- ja suvustaan Raision perhepalvelujen "lastensuojelun" viranomaisten kanssa valehtelemalla lasten olosuhteet perättömässä lausumassaan 27.5.2008. Olisi ollut toinenkin vaihtoehto eli sopia isän kanssa lasten yhteishuollosta, vuoroasumisestalain mukaisena, jolloin elatuksetkin olisivat käytännössä hoituneet..


    • näinkin päin

      Yes. Sellaisia isiäkin löytyy, jotka ajattelevat lasten parasta ja hyvä niin. Meitähän on joka lähtöön.

      Olen tavannut erään yh-äidin, työkaveri joskus,( itsekkin olen nainen,) joka todella odotti niitä elareita ja valitti myös. Ei odottanut sitä että ne menisi ruokaan, vaatteisin, yms, vaan odotti että pääsisi ryyppäämään. Valitti että ne elarit ei riitä mihinkään ja ukko sais maksaa enemmän.

      Siis ollaan erilaisia ,ei voi yleistää.

      • 020202

        Elatustaapua on ihan oikein. Etävanhemalle vaan oikeus seurata rahan käyttöä ja sen tarpeellisuutta. Ainahan rahalle käyttöä keksitään, mutta eri on että rahalla saadaan todellista hyötyä aikasksi. Harrastuksi,harrastuksia tuttu hokema yh, puolelta. Mutta eihän yksinhuoltajaksi kai ruveta kuin hyvien etuuksien vuoksi. Näin olen ymmärtänyt,mutta toivon että olisin väärässä.


    • Työn ilo?!

      Tämä laskuri on feministisen oikeusministeriön virkanaisen tekemä maanantai versio railakkaan viikonlopun jälkeen tekemä versio vasemmalla kädellä kun on persaukisena.
      Tätä sitten käytetään yleisesti lastenvalvojilla ja varmaan oikeuslaitoskin käyttää tätä kun tämähän puhdas tulonsiirto toiselle ettei yhteiskunnan tarvitse maksaa yhtään ylimääräisiä vain toiselle osapuolelle.

      Aikuinen ihminenkin joka joutuu työttömyyden takia peruspäivärahalle saa melkein vähemmän käteen.

      Omallakin kohdalla lapset on melkein puolet kuusta luonani ja lapset eivät todellakaan tule luokseni alepan kassit täynnä ruokaa, kassit täynnä pestyjä vaatteita ja harrastusvälineillään vaikka polkupyörillä vaan ennemminkin nälkäisinä, repaleisissa vaatteissa eli itse joudun nämä hommaamaan luokseni.
      Ok minä saan sen mahtavan 50€/kk luonapito vähennyksen ja sehän kattaa nämäkin menot kun samaan aikaan maksan tälle lähille enemmän kuin tuo 50 vaikka lapset on luonani.

      Omalla kohdallani kun asun velkaisessa omistusasunnossa niin jo pelkät asumiskustannukset on julmetun suuret mutta niin kuin lastenvalvojan mukaan olen "yksineläjä" ja olen vain oikeutettu asumaan 35neliön luukussa vaikka kuinka puhutaan "yhteishuollosta"!
      Tämähän laskuri ei tunne oman autoni työmatkakulujakaan vähennyksenä tuloistani mikä kanssa ihmetyttää?
      Entäs sitten kun vaikka joudun lomautetuksi ja tuloni tippuu reippaasti ja niitä ei elatusmaksuja tarkisteta "pikkuasioiden" takia lastenvalvojankaan mukaan ja muuten paitsi oikeusprosessin kautta ja lapsihan tässäkin prosessissa olisi vastapuoli ihmeellisesti ja saisi tietty ilmaisen oikeusprosessin.
      Elatusmaksutahan ensimmäisenä mitattais ulos minun jostai pienistä tuloistani ja lainanlyhennykset jäisivät toissijaiseksi.

      Tämä laskurihan on puhdas tulonsiirto toiselle ja tätä sosiaaliviran omaiset käyttää ja mitään inhimmillisyyttä ei tunneta ja toiselle osapuolelle humputtelu rahaa ravintoloihin ja laivaristeilyihin kun on ne "lapsivapaat" ja työhän ei maistu kun se vähentää eri tukimuotoja ja kun on niin raskasta lasten kanssa että pitää päästä tuulettumaan aikuisten pariin?!

      Minulle muuten jää pelkkä työn tekemisen ilo ilman korvausta...

      • pakumies67

        Laskuri on järjetön.
        jokaisen pitää hoitaa velvollisuutensa.
        oikeudenmukaista on joutua maksamaan aiheuttamansa kulut, ja hoitaa velvoitteet.
        Siis jos esim. Lapsen aiheuttamat kohtuulliset kustannukset on vaikka 500e, pitäisi molempien vanhempien maksaa niistä 250e.
        Tietysti silloin lapsikin on molemmilla yhtäpaljon. Jos toinen ei lasta pitäisi luonaan, hän antaisi lähivanhemmalle sen osuutensa 250e
        Tämä olisi oikea logiikka. Ei täällä kaupassakaan makseta hankinnoista tulojen mukaisessa suhteessa, hinta on kaikille sama.
        jos siis ostan vaikka paritalon puoliksi jonkun toisen kanssa, niin kyllä minä siitä omasta puolikkaastani maksan, ei niitäkään menoja tasata tulojen mukaan. Ei sillä ole väliä, onko tulot hankittu ostamalla vai siittämällä.


      • pakumies67
        pakumies67 kirjoitti:

        Laskuri on järjetön.
        jokaisen pitää hoitaa velvollisuutensa.
        oikeudenmukaista on joutua maksamaan aiheuttamansa kulut, ja hoitaa velvoitteet.
        Siis jos esim. Lapsen aiheuttamat kohtuulliset kustannukset on vaikka 500e, pitäisi molempien vanhempien maksaa niistä 250e.
        Tietysti silloin lapsikin on molemmilla yhtäpaljon. Jos toinen ei lasta pitäisi luonaan, hän antaisi lähivanhemmalle sen osuutensa 250e
        Tämä olisi oikea logiikka. Ei täällä kaupassakaan makseta hankinnoista tulojen mukaisessa suhteessa, hinta on kaikille sama.
        jos siis ostan vaikka paritalon puoliksi jonkun toisen kanssa, niin kyllä minä siitä omasta puolikkaastani maksan, ei niitäkään menoja tasata tulojen mukaan. Ei sillä ole väliä, onko tulot hankittu ostamalla vai siittämällä.

        Korjaus.
        Ei sillä väliä onko MENOT hankittu ostamalla vai siittämällä.


      • kukinkykynsämukaan!
        pakumies67 kirjoitti:

        Korjaus.
        Ei sillä väliä onko MENOT hankittu ostamalla vai siittämällä.

        Onko sulle lapsi joku kaupasta ostettu tavara....tai talo?! Hei haloo!


    • poiiugiuyf

      Se on hyvin oikeudenmukainen silloin, kun etävanhempi ei tapaa lasta tai kun tapaamiset ovat vähäisiä. Sitä ajatelle laskuri on tehtykin. Vastaa hyvin lapsen elämiseen tarvittavia kustannuksia, jakaa elatusvastuun tulojen mukaa yms.

      Mutta jos lapsi on 50/50 suhteessa vahemmillaan, ja tai etävanhemman tapaamiset ovat muuten huomattavan laajoja, niin elatusapulaskuri ei toimi lainkaan. Silloin elatus pitäisi jakaa todellisten menojen mukaan suhteessa elatuskykyyn. Esimerkiksi lapsen asumiskuluja tulee myös etälle yms. Kuka maksaa laskut, kuka kuskaa kuinka paljon yms... Se on paljon tapauskohtaisempaa, kun yhteishuoltajuus on tasapuolisen vahva. Silloin olisi hyvä määritellä lapsen keskimääräiset vaihtuvat kulut per päivä ja jakaa ne vanhempien kesken. Ja lisäksi huomioida lapsen laskut, että kumpi maksaa. Ja sitten jakaa rahat sen mukaan mitä on elatuskykyä, kumpi saa lapsilisä yms.

      • näin

        Vuorovanhemmuus on tyypillistä vanhemmille, jotka tulevat keskenään hyvin toimeen ja osaavat itse päättää elatuksesta. Hyvin tyypillistä silloin on ettei elareita maksa kukaan ja lapsilisän käytöstä/säästöstä on yhdessä päätetty. Sellaiset ex-pariskunnat harvoin miettii laskurien käyttöä.


      • uyiufyuyg
        näin kirjoitti:

        Vuorovanhemmuus on tyypillistä vanhemmille, jotka tulevat keskenään hyvin toimeen ja osaavat itse päättää elatuksesta. Hyvin tyypillistä silloin on ettei elareita maksa kukaan ja lapsilisän käytöstä/säästöstä on yhdessä päätetty. Sellaiset ex-pariskunnat harvoin miettii laskurien käyttöä.

        Tiedän "etä" vanhemman joka on lapsensa kanssa 50% ajasta, molemmat vanhemmat käyvät töissä. Silti "etä" vanhempi joutuu maksamaan 360e/kk elareita. Tienaa hieman enemmän joo, mutta silti missä kohtuus... Lähille menee vielä lapsilisät. Laskelma on tehty laskurin mukaan.


      • Näinpä...
        uyiufyuyg kirjoitti:

        Tiedän "etä" vanhemman joka on lapsensa kanssa 50% ajasta, molemmat vanhemmat käyvät töissä. Silti "etä" vanhempi joutuu maksamaan 360e/kk elareita. Tienaa hieman enemmän joo, mutta silti missä kohtuus... Lähille menee vielä lapsilisät. Laskelma on tehty laskurin mukaan.

        Ja lähi aina kehottaa lapsia pyytämään käyttörahaa isältä, koska "sillä on isommat tulot".


    • ei laki

      Vain suositus ei laki

      • pakumies67

        Jos lapsi on yhtäpaljon molemmilla, ja kaikki kulut kuten harrastukset ja vaatteet ym. maksetaan puoliksi, ei ole kummallakaan oikeutta lypsää toiselta vielä elareita päälle. Näin sanoo ihmisen moraali, kellä sellainen on. Laki on tosin tässäkohtaa moraaliton, niinkuin rattijuoppojen ja raiskaajien tuomioissakin.


      • korjaan
        pakumies67 kirjoitti:

        Jos lapsi on yhtäpaljon molemmilla, ja kaikki kulut kuten harrastukset ja vaatteet ym. maksetaan puoliksi, ei ole kummallakaan oikeutta lypsää toiselta vielä elareita päälle. Näin sanoo ihmisen moraali, kellä sellainen on. Laki on tosin tässäkohtaa moraaliton, niinkuin rattijuoppojen ja raiskaajien tuomioissakin.

        Jos siis vanhemmilla on lähes yhtäsuuret tulot.


      • pakumies67
        korjaan kirjoitti:

        Jos siis vanhemmilla on lähes yhtäsuuret tulot.

        Edellinen siis ei ollut mun korjaus. Jokainen vastatkoon omasta osuudestaan, 50/50 tuloista riippumatta.


      • tosin
        pakumies67 kirjoitti:

        Edellinen siis ei ollut mun korjaus. Jokainen vastatkoon omasta osuudestaan, 50/50 tuloista riippumatta.

        Laki sanoo toisin.


      • pakumies67
        tosin kirjoitti:

        Laki sanoo toisin.

        Sitähän mä jo sanoin että oikeudenmukaisuus ja moraali ei tässäkohtaa mene yksiin lain kanssa.


      • moraalin päälle
        pakumies67 kirjoitti:

        Sitähän mä jo sanoin että oikeudenmukaisuus ja moraali ei tässäkohtaa mene yksiin lain kanssa.

        Tai sitten sä et vain ymmärrä.


      • pakumies67
        moraalin päälle kirjoitti:

        Tai sitten sä et vain ymmärrä.

        Tai sitten toisten moraali ei ei estä menemästä toisen lompakolle, jos sitä sitten voi enää moraaliksi kutsua.


      • oletpa tyhmä
        pakumies67 kirjoitti:

        Tai sitten toisten moraali ei ei estä menemästä toisen lompakolle, jos sitä sitten voi enää moraaliksi kutsua.

        Ne rahat on lapsellesi. Etkö tajunnut käyttää kondomia?


      • pakumies67
        oletpa tyhmä kirjoitti:

        Ne rahat on lapsellesi. Etkö tajunnut käyttää kondomia?

        Siihenhän se osapuoli aina vetoaa, joka ei halua omaa 50%:aan velvollisuudesta hoitaa


      • itse sanoit ettet ma
        pakumies67 kirjoitti:

        Siihenhän se osapuoli aina vetoaa, joka ei halua omaa 50%:aan velvollisuudesta hoitaa

        Hoitaa osuuttaan???

        Siis äitihän maksaa, etkö sinä tajunnut raision sossu.


      • Ruikuttaja etä.
        itse sanoit ettet ma kirjoitti:

        Hoitaa osuuttaan???

        Siis äitihän maksaa, etkö sinä tajunnut raision sossu.

        Niin, elatuslaskuissa suomessa, yleisin on että äiti maksaa 20% lasten elämiskustannuksista, isä 80%. Tuloista riippumatta, jos katsoo vain prosentuaalisesti.
        Ja suomessa, 90% lähivanhemmista on äiti. Ja suurin osa joilla on 50/50 luonapito sopimus, maksaa elatusapuja.
        Suomessa lapsilisät maksetaan sinne jossa on lasten kirjat, eli lähi.

        Onko tasa-arvoa, onko elatuslaskuri nykypäivää tässä muodossa?

        Ja vielä vastaus: "Hoitaa osuuttaan???
        Siis äitihän maksaa, etkö sinä tajunnut raision sossu."

        Joo, maksaahan äiti, mutta isä (jos etä), maksaa moninkertaisesti jos vko/vko. Siis elarit kuukausipohjalta (useinmiten 80% lähin päässä) ja omat kaksi viikkoa kun lapset ittellään.

        Miten voi olla niin vaikeeta ajatella loogisesti?????


      • näin se vaan menee
        Ruikuttaja etä. kirjoitti:

        Niin, elatuslaskuissa suomessa, yleisin on että äiti maksaa 20% lasten elämiskustannuksista, isä 80%. Tuloista riippumatta, jos katsoo vain prosentuaalisesti.
        Ja suomessa, 90% lähivanhemmista on äiti. Ja suurin osa joilla on 50/50 luonapito sopimus, maksaa elatusapuja.
        Suomessa lapsilisät maksetaan sinne jossa on lasten kirjat, eli lähi.

        Onko tasa-arvoa, onko elatuslaskuri nykypäivää tässä muodossa?

        Ja vielä vastaus: "Hoitaa osuuttaan???
        Siis äitihän maksaa, etkö sinä tajunnut raision sossu."

        Joo, maksaahan äiti, mutta isä (jos etä), maksaa moninkertaisesti jos vko/vko. Siis elarit kuukausipohjalta (useinmiten 80% lähin päässä) ja omat kaksi viikkoa kun lapset ittellään.

        Miten voi olla niin vaikeeta ajatella loogisesti?????

        Höpö höpö.


      • täys idiootti
        näin se vaan menee kirjoitti:

        Höpö höpö.

        olet


      • ouhpuoöhdrguoiv1!!
        pakumies67 kirjoitti:

        Tai sitten toisten moraali ei ei estä menemästä toisen lompakolle, jos sitä sitten voi enää moraaliksi kutsua.

        Tässä kohtaa minäkin älähdän. Niin ei sinun sinne kukkarolle pidä mennäkään. Mutta lapsilla on oikeus elintasoon, jonka vanhempien yhteen laskettu tulotaso mahdollistaa.

        Sitä paitsi toisinaan tulotaso on hyvin erilainen. Jos vaikkapa toinen vanhemmista on hoitovapaalla tai opiskelija, niin olisi täysin kohtuutonta LASTA kohtaan, ettei sitten toinen vanhemmista maksa lapsen elatusta.

        Asia erikseen on se ihmisryhmä, jotka tuhlaavat turhat elarit itseensä. Mutta kyllä lapsen oikeus on se, että vanhempien tulerot tasataan elareilla lapsen menoihin liittyen.


      • Herranenjaa
        pakumies67 kirjoitti:

        Jos lapsi on yhtäpaljon molemmilla, ja kaikki kulut kuten harrastukset ja vaatteet ym. maksetaan puoliksi, ei ole kummallakaan oikeutta lypsää toiselta vielä elareita päälle. Näin sanoo ihmisen moraali, kellä sellainen on. Laki on tosin tässäkohtaa moraaliton, niinkuin rattijuoppojen ja raiskaajien tuomioissakin.

        Mitä jos toisella ei ole rahaa? On kunnollinen ja tunnollinen lapsen vanhempi, lapselle rakas ja äärimmäisen tärkeä. Mutta rahaa ei ole. Eikä todellakaan elaraita, jos tapaamiset 50/50??????

        Mielestäni sellaisessa tilanteessa sama toimii myös toisinpäin, eli jos vaikka "etä" on puolet ajasta lasten kanssa, mutta täysin varaton (vaikka opiskelija), niin "lähi" silloin huolehtisi enemmän lasten elatuksesta, ja maksaisi tarvittaessa elaria "etälle". Tai toisin päin.

        Ei se vaan mene niin, että kaksi eri verran tienaavaa maksaa lapsen kuluista saman summan. Se on harvoin mahdollista.


      • ja lapsella
        ouhpuoöhdrguoiv1!! kirjoitti:

        Tässä kohtaa minäkin älähdän. Niin ei sinun sinne kukkarolle pidä mennäkään. Mutta lapsilla on oikeus elintasoon, jonka vanhempien yhteen laskettu tulotaso mahdollistaa.

        Sitä paitsi toisinaan tulotaso on hyvin erilainen. Jos vaikkapa toinen vanhemmista on hoitovapaalla tai opiskelija, niin olisi täysin kohtuutonta LASTA kohtaan, ettei sitten toinen vanhemmista maksa lapsen elatusta.

        Asia erikseen on se ihmisryhmä, jotka tuhlaavat turhat elarit itseensä. Mutta kyllä lapsen oikeus on se, että vanhempien tulerot tasataan elareilla lapsen menoihin liittyen.

        on oikeus molempaan vanhempaansa ja tavata vanhempaansa.jonka luona lapsi ei asu


      • Isä
        Herranenjaa kirjoitti:

        Mitä jos toisella ei ole rahaa? On kunnollinen ja tunnollinen lapsen vanhempi, lapselle rakas ja äärimmäisen tärkeä. Mutta rahaa ei ole. Eikä todellakaan elaraita, jos tapaamiset 50/50??????

        Mielestäni sellaisessa tilanteessa sama toimii myös toisinpäin, eli jos vaikka "etä" on puolet ajasta lasten kanssa, mutta täysin varaton (vaikka opiskelija), niin "lähi" silloin huolehtisi enemmän lasten elatuksesta, ja maksaisi tarvittaessa elaria "etälle". Tai toisin päin.

        Ei se vaan mene niin, että kaksi eri verran tienaavaa maksaa lapsen kuluista saman summan. Se on harvoin mahdollista.

        Negatiivista elatusmaksua ei Suomessa ole olemassa. Esimerkiksi jos otetaan kuvitteellinen (tai ei niinkään kuvitteellinen, Karpeloiden tapauksessahan tämä tuli julki) tilanne, että ministeripalkkaa ansaitseva lähi vaatii elareita tulottomalta etävanhemmalta, niin onhan se vähän hassua, mutta kyllä ne meni niin, että elarit meni etältä ulosottoon kun ei pystynyt maksamaan.


      • Todellakin menee!
        näin se vaan menee kirjoitti:

        Höpö höpö.

        Mikä nyt taas on höpö höpö.
        Vai oliko vaikeeta löytää naseva vastaus faktoille?


      • näin se vaan menee
        Todellakin menee! kirjoitti:

        Mikä nyt taas on höpö höpö.
        Vai oliko vaikeeta löytää naseva vastaus faktoille?

        Epäloogisinta ikinä...


      • eipä ei
        ja lapsella kirjoitti:

        on oikeus molempaan vanhempaansa ja tavata vanhempaansa.jonka luona lapsi ei asu

        Ei liity elatukseen.


      • On epäloogista!
        näin se vaan menee kirjoitti:

        Epäloogisinta ikinä...

        Niin on.
        Mut näin se nyt vaan menee!


      • ruikut ei ossoo
        On epäloogista! kirjoitti:

        Niin on.
        Mut näin se nyt vaan menee!

        antaa vastausta; niillä päässä soi yksinhuolto ja lapsen eristäminen isästään
        sossun ja tuomioistuimen suojissä..näin se vaan menee, heheeeeeeeeeeeeeee


    • Isä

      Onko linkkiä tuonne elatusapulaskuriin? Oikeastaan se olisi ollut hyvä mainita jo aloituksessa.

    • Isä

      Kokeilin tuota piruuttani. Jouduin tosin vetämään vähän hatusta exän palkan ja asumiskulut, mutta mielenkiintoista oli se, että tuon mukaan mun pitäis maksaa elatusapua 90€ vaikka ilman sitäkin mulla menee 50€ alle minimitoimeentuen.

      Mielenkiintoista on myös se, ettei lähivanhemman elatuskykyyn vaikuta ollenkaan hänen puolisonsa tulot (kuitenkin hoitomaksuissahan ne huomioidaan, mutta lapsi on jo koululainen). Tarkoitan lähinnä sitä, että työttömän pitäisi tuon ohjeistuksen mukaan maksaa melko hyvätuloiselle naiselle elatusapua, vaikka hänellä olisi ministeripalkkainen puoliso (eli ei pienintäkään taloudellista ongelmaa).
      No eihän hänellä niin hyväpalkkaista puolisoa ole, eikä hän toisaalta pyydä minulta avustusta, mutta silti.

      Toinen mielenkiintoinen asia on, että jos saisin vaikka 2500€/kk duunin (eli 500€ työttömyyskorvaus vaihtuisi 2500€/kk palkkaan), niin multa lähtisi elatusmaksu pois. Tossa laskurissa on kyllä nyt jotain hämminkiä.

      • tuli mieleen

        Palkkavertailusta löytyy ammattinimikkeellä tyypillisiä palkkoja. En tiedä käytitkö sitä, mutta vihjeenä laitan. Ellei toinen tee sitten kauheasti ylitöitä tai pelkkää yötä, jolloin menee pahasti pieleen.


      • Isä
        tuli mieleen kirjoitti:

        Palkkavertailusta löytyy ammattinimikkeellä tyypillisiä palkkoja. En tiedä käytitkö sitä, mutta vihjeenä laitan. Ellei toinen tee sitten kauheasti ylitöitä tai pelkkää yötä, jolloin menee pahasti pieleen.

        Laitoin ihan maltillisen korotuksen siihen nähden mitä hän ansaitsi erotessamme, eli ihan virka-aikana tehtyä duunia. Mutta lähinnä oli ideanani kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, ja joskus tuo laskuri antoin varsin kummallisia tuloksia tietyistä muutoksista.

        Kelan vuokratukilaskuri toimii myöskin aika oudolla logiikalla, mutta se laskuri pitää siitä huolimatta kutinsa: niillä ne vuokratuet lasketaan.


      • liygoyugkyg

        Miksi kummankaan puolison tulojen pitäisi vaikuttaa laskuriin?

        Minä, kahden lapsen äiti, tienaan 1500e/kk. Puolisoni, jolla on myös yksi lapsi, tienaa vajaa 5000e/kk. Asumisen ja ruokakulut maksamme puoliksi, kun minä 2 lasta sekä mies yksi lapsi kulutamme ruokaa suht samassa suhteessa. Helpottaa arkielämää. Muuten maksamme omat menomme, ja omien lastemme menot. Ei minun lapseni ja minä siis millään tavalla hyödy siitä, että mieheni tienaa huomattavasti enemmän. MUTTA mieheni tulojen takia maksan tarhamaksuja n. 500e/kk, eli omista palkkatuloistani jää vain 1000e/kk käteen sen jälkeen. Omien tulojeni mukaan laskettuna tarhamaksuja ei olisi ollenkaan.

        Jos elarilaskelmassa vieläpä laskettaisi mukaan puolison tulot, niin missä olisi kohtuus? Minä en sen jälkeen saisi hankittua lapsille ruokaa, en saisi maksettua asumista yms. Ei minun puolisolla ole minuun tai lapsiini mitään elatusvelvollisuutta.


      • Isä
        liygoyugkyg kirjoitti:

        Miksi kummankaan puolison tulojen pitäisi vaikuttaa laskuriin?

        Minä, kahden lapsen äiti, tienaan 1500e/kk. Puolisoni, jolla on myös yksi lapsi, tienaa vajaa 5000e/kk. Asumisen ja ruokakulut maksamme puoliksi, kun minä 2 lasta sekä mies yksi lapsi kulutamme ruokaa suht samassa suhteessa. Helpottaa arkielämää. Muuten maksamme omat menomme, ja omien lastemme menot. Ei minun lapseni ja minä siis millään tavalla hyödy siitä, että mieheni tienaa huomattavasti enemmän. MUTTA mieheni tulojen takia maksan tarhamaksuja n. 500e/kk, eli omista palkkatuloistani jää vain 1000e/kk käteen sen jälkeen. Omien tulojeni mukaan laskettuna tarhamaksuja ei olisi ollenkaan.

        Jos elarilaskelmassa vieläpä laskettaisi mukaan puolison tulot, niin missä olisi kohtuus? Minä en sen jälkeen saisi hankittua lapsille ruokaa, en saisi maksettua asumista yms. Ei minun puolisolla ole minuun tai lapsiini mitään elatusvelvollisuutta.

        En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. Eikö nykyinen puolisosi muka yhtään osallistu yhteisen perheenne menoihin?


      • edel.
        Isä kirjoitti:

        En nyt ihan ymmärrä logiikkaasi. Eikö nykyinen puolisosi muka yhtään osallistu yhteisen perheenne menoihin?

        Hän maksaa puolet asumisestaan ja omat ruokansa. Elarilaskurissa huomioidaankin minun (ja lasten) asumiskuluja laskettaessa vain puolet, niin kuin ne ovatkin.

        Ruokakulut maksamme myös puoliksi, mutta niin myös kulutammekin puoliksi.

        Muilta osin vastaamme täysin itse omista menoistamme, ja biologisten lastemme kuluista. Esim mies maksaa itse elarit lapsestaan ja kaikki hänen hankintansa, minä maksan itse lasteni tarhamaksut, vaatteet yms. Meistä kumpikaan ei vaikuta toisen elatuskykyyn millään tavalla, ei nostavasti eikä laskevasti.

        Arvostamme sitä, että emme sotke raha-asioita liittoomme. Ei tarvitse rahasta tapella, kun molemmilla on omat rahat, omat menot ja omat taloudelliset vastuut. Näin on järjestänyt hyvin iso osa pariskunnista taloudenpitonsa, emme ole mitenkään poikkeuksellisia.

        Eli, missään nimessä puolison tulojen ei pitäisi vaikuttaa elareihin. (Ei tosin minun mielestäni tarhamaksuihinkaan. Ne ovat hyvin ristiriitaisia seikkoja.)


    • ei ole

      Ei ole otettu huomioon luonapitoa, joka vaikuttaa lapseen käytettävään rahamäärään tapaamisilla...parempi olis lopettaa koko elatusapu ja antaa sijoittaa suoraan lapseen
      tapaamisilla...nyt ei tapaamisia ja matkoja heru äidin vastustaessa ja vaatiessa mini-
      maalista elatusapua vaikka sais sen suoraan kelasta..kelan raha ei kelpaa.. lapsi sais enemmän mut ei väkisin kun ei kelpaa...

    • Mikäli laskuriakin käsitellään oheidenmukaisesti. Esimerkiksi ei jätetä kohtuullistamiskohtaa käyttämättä. Joka toisin sanoen merkitsee sitä, että otetaan elareita laskiessa huomioon ne todelliset tulot, joista elatusmaksu maksetaan.

    • Anonyymi

      50%/50% kolme lasta asuu kummankin vanhemman luona ja siitä huolimatta etävanhempi maksaa elatusmaksua. Toki lapsi edellä mennään, mutta puolisolla 2000€ paremmat tulot kuukaudessa, joka on lähivanhempi. Vähemmän tienaava vanhempi maksaa elareita.. Ei tämä mene minun jakeluun millään tasolla

      • Anonyymi

        Ei ole pakko maksaa- pakko on vain kuolla. Elatusapulaskuri ei ole mikään laki, vain ainoastaan oikeusministeriön suositus eikä siten sido lapsen vanhempia heidän omassa päätöksenteossaan. Lapsen elatusta koskeva sopimus on vanhempien kahdenvälinen, keskinäinen- ja vapaaehtoinen sopimus, joka ei kuulu millään tavoin "lastensuojelun, lastenvalvojan" viranomaisille.


    • Anonyymi

      On oikeudemukainen, kun siinä otetaan tasapuolisesti vanhempien tulot ja menot huomioon.

    • Anonyymi

      Ihme että eräillä on vaikeaa maksaa oman lapsensa kuluja , olis ne menneet samat rahat jos olis asunut lapsen kanssa. Joten ei niillä rikastu kukaan eikä säöstöön jää mitään.
      Onhan lapsi hankittukin niin tottakai vastuu on maksaa hänestä .

    Ketjusta on poistettu 135 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3839
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2298
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      2015
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1694
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      301
      1228
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe