Suihkussa käyntiin oltava mahdollisuus joka päivä

-PR

Mummojen ja pappojen uudet yhteiskodit


YLE aloitti Hoivakoti-kuntoon kampanjan maanantaina 22.9.. Tässä on aloitukseni asiaan.


Suurin ongelma on itse rakennukset, nämä laitokset, jotka on rakennettu 60-70–luvuilla. Ne on räjäytettävä maan tasalle.

Niissä ei voi kukaan tervejärkinen viihtyä tai tuntea oloa kotoisaksi millään lailla. Ne ovat vastenmielisiä rakennusmateriaaleista ja värimaailmoista lähtien, jatkuen kaikkeen, mitä nämä laitokset ovat niin sisältä kuin ulkoa.


Tarvitaan kodinomaisuuden ymmärtävät arkkitehdit ja sisustusarkkitehdit suunnittelemaan aivan uudenlaiset talot, jotka eivät ole laitoksia.

Mallia ei tule ottaa missään muodossa USA:n järkyttävistä futuristisista ja teflonhenkisistä vanhustensäilytyspaikoista.


Jokainen asukas tarvitsee oman huoneen, josta tehdään hänen itsensä näköinen. Jokaisella on oma kylpyhuone.

Kodinomaiset ruokailu- ja yhteistilat ovat viihtyisiä.

Keittiöön yhteyteen rakennetaan tila, jossa myös asukkaat voivat osallistua ruokien laittoon tai tehdä myös itse ruokaa ja leipoa.

Asukkaille tarjotun ruuan tulee olla maukasta, vaihtelevaa, ravintorikasta, silmille kaunista ja sitä on oltava riittävästi.

Talosta löytyy kauneudenhoitopiste, jossa ammattilaiset laittavat hiukset, jalat, kädet ja ihot kuntoon.

Siellä on myös saunatilat ja saunatiloissa on iso amme tai poreamme.


Viikon eri päivinä on tarjolla elokuvakerho, käsillä tekemisen kerho, muistojen, aistien ja historian kerho, lukupiirit, kuvataidekerho, tanssin-, musiikin- ja laulunpäivä, jmv.

Lisäksi ainakin parina päivänä viikossa on jotain pientä kivaa yllätystä, esim. vapaaehtoisia kansalaisia tekemisineen tai tilattuja vierailijoita esityksineen.

Myös lasten päiväkodeista ja kouluista tehdään vierailuja vanhusten iloksi.

Välillä asukkaat osallistuvat ja välillä he ovat vastaanottajina. Myös omissa oloissaan oleminen on hyväksyttävää.

Rutiininomaisuutta saa olla sopivasti, mutta ei liikaa.


Isolla parveketerassilla voi käydä ottamassa happea ja katselemassa luontoa ja vuodenaikoja. Kesällä siellä kukkivat kukat ja vihannekset kasvavat.

Ulkoiluun ja suihkussa käyntiin on oltava mahdollisuus viikon jokaisena päivänä.

Talon pihasta tehdään viihtyisä hedelmäpuineen ja siellä on kasvitarha. Pihalta löytyy erilaisia kiikkuja ja penkkejä.


Kerran viikossa matkustetaan bussilla, junalla tai lentokoneella toiselle paikkakunnalle virkistäytymään, tutustumaan johonkin uuteen tai erilaiseen, mennään ostoksille, kauppahalliin, kiertelemään kaupunkia tai vaikka tanssimaan.

Kerran vuodessa matkustetaan ulkomaille virkistäytymään.


Asukkailla on mahdollisuus kuolla omassa huoneessaan, kun henkilöstöä on riittävästi.


He, jotka osaavat rahan tekemisen taidon, tekevät rahat näihin uusiin mummojen ja pappojen yhteiskoteihin.



Tällaisen viestin sain kirjoitukseeni, johon on helppo yhtyä:

'Ja sitten kun suunnittelijat vielä käyttävät asiantuntijoina asukkaita ja henkilökuntaa.'

60

461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näinonräpylät

      Tuo olisi rikkaille ja hyväkuntoisille vanhuksille. Leipovat ja reissaavat vanhukset sitä paitsi pärjäävät omissa kodeissaan.

    • 18+3

      Missähän pilvilinnassa sä oikein elät?
      Miten matkustaa ulkomaille kun et pysty liikkumaan yhtään? Tai kun et tiedä kuka olet? Tai makaat happiviiksien varassa sängyllä koko päivän?
      Jos olet tätä hyväkuntoisempi niin paikkasi on kotona ja kotihoito käy kun sattuu huvittamaan, maksun se ottaa kuitenkin aina.

      • tiedoton ääliö

        Ai kotihoito käy, jos sattuu huvittamaan, ooksää joku ääliö!


    • marikamar

      Pilvilinnahaaveita totta tosiaan. Aina saa toki haaveilla ja matkustella ja ostoksilla voi käydä jos toimintakykyä riittää.
      Wc ja oma huone kohta on ihan inhimillinen. Wc tilat pitäisi olla tilavat, jossa mahtuu hyvin pyörätuolilla kääntymään ja jossa hoitaja pystyy liikkuaan turvallisesti.

    • buuu!!!

      Luulen, että kukaan iäkäs ei haua itseään kutsuttavan " mummoiksi ja papoiksi", etenkään kun kaikilla iäkkäillä ei edes ole lapsia.


      Ja tässä talouslama- Suomssa mieluummin jotakin muuta, kuin hyvin toimineen julkisen sektorin alasajo... Koko maa tuhoutuu, jos vielä lisää yksityistetään. Kauneudenhuoltoalan "ammattilaisille", taasen, riittää varmaan taas se liksoissa, että he voivat niitä botox- pellehuulia laittaa nuorille narsisteille muualla, kuin vanhustenhoitolaitoksissa. Se tosin on aivan totta, että vanhustenhoitolaitokset ovat hyvin kliinisiä paikkoja ja ulkoasultaan kaukana "kodinoamaisuudesta". Siihen tosin varmaan on syy, nimittäin muistisairaille laitostason potilaille olisi vaaralista elää paikoissa, missä olisi lattioilla kodikkaat räsymatot ja kirjahyllyt. Ruoasta säästäminen vanhustenhuoltolaitoksissa taas johtunee siitä, että keskitason ei mitään ammattikorkeakoulukoulutetuille peleille maksetaan akateemistasoista palkkaa. Vanhukset syö laitoksissa melkein pelkkää puuroa ainoastaan sen asian vuoksi ja lisäksi sen vuoksi että vanhustenhoidon johtoporras on turhan laaja; siksi myöskään niille tavissairaanhoitajille ei makseta kunnollista palkkaa. Pois termi lähihoitaja ja takaisin perushoitajat. Terkui kolmikymppinen, joka ei koskaan ole saanut niin kovaa palkkaa, kuin parin vuoden koulutuksen lukeneet lähihoitajat.


      Itse ainakin uskon, että oma laitoksessani oleva isoisäni on sen verran kova veronmaksaja työtuloistaan ikänsä ollut, että pöydässä olisi pitänyt sen vanhainkodissa liikkuessa vielä ollessa olla lähinnä kaviaaria ja juomavaihtoehdot olisi pitänyt kysyä. Nyt kun se ei pysty kysymään, on vain hoitohenkilökunnan vastuulla, että saako se laitoksen kovatuloisin tahtomattaan systeemin lypsylehmä edes ruokaa riittävästi tai riittävästi kipulääkkeitä. Ja suku haluaa vakavasti muistisairaat ympärivuorokautiseen hoitoon. Jo on ihme, että ikänsä veroja maksaneille ei ole palveluita julkisella sektorilla.

    • vieläköjaxaa

      Kuulehan buu. Laitoksissa tarjoillaan terveellinen ruoka 4 kertaa päivässä. Aamulla toki puuroa, mutta muuten lihapöperöitä ja jälkiruoka, slaatti, leivät ja leikkeleet joka aterialla. Tietenkin myös pullakahvit. Käyhän ihan tutustumassa johonkin vanhusten hoitopaikkaan muutama päivä.

      • 19+11

        Tota, mä tiedän yhden paikan jossa on pullakahvit vaan sunnuntaisin. Muuten on kahvin kanssa korppua jota voi kastaa kahviin. Aika yllätyksetöntä. Ja halpaa.


      • melke mummu
        19+11 kirjoitti:

        Tota, mä tiedän yhden paikan jossa on pullakahvit vaan sunnuntaisin. Muuten on kahvin kanssa korppua jota voi kastaa kahviin. Aika yllätyksetöntä. Ja halpaa.

        Eikö mummut ja papat pääse itse ostamaan itselleen mieleistä kahvileipää?


      • ;) maalaisjärkeä
        melke mummu kirjoitti:

        Eikö mummut ja papat pääse itse ostamaan itselleen mieleistä kahvileipää?

        Halvaantuneet, pyörätuolipotilaat??? Kyllä toki...


    • parempi näin

      No huh huh! Sitten kun olen hoivakotikunnossa, en kyllä jaksa enkä halua semmoista menoa, mitä aloittaja kuvailee.

      Haluan vain oman rauhan, lämpimän huoneen, aterian omaan huoneeseen kolme kertaa päivässä, suihkun kerran tai kaksi viikossa ja puhtaat vaatteet. Ja lukemista, jos näen lukea.

      • liiku ja hae ruoka

        Niin että ateria omaan huoneeseen? Siihen pitäisi kannustaa, että jos on ruokasali sinne pitää kävellä tai mennä kukin kykenee. Mahdollisimman pitkään jo liikunnan vuoksi ja tulee edes jonkin verran sosiaalista elämää. Riippumatta haluaako puhua mitään, mutta pysyy sitten tuppisuuna jos ei halua.Minä ainakin haluaisin jonkin verran nähä huoneen ulkopuolelle, vaikka ruokailla ruokasalissa jos sellainen on.


      • muutakin elämää
        liiku ja hae ruoka kirjoitti:

        Niin että ateria omaan huoneeseen? Siihen pitäisi kannustaa, että jos on ruokasali sinne pitää kävellä tai mennä kukin kykenee. Mahdollisimman pitkään jo liikunnan vuoksi ja tulee edes jonkin verran sosiaalista elämää. Riippumatta haluaako puhua mitään, mutta pysyy sitten tuppisuuna jos ei halua.Minä ainakin haluaisin jonkin verran nähä huoneen ulkopuolelle, vaikka ruokailla ruokasalissa jos sellainen on.

        Ja minä haluaisin kävellä lähimpään ravintolaan. Näkee muutakin elämää kuin vanhainkotiväkeä ja rollaattoreita.


      • kaikkea nähty
        liiku ja hae ruoka kirjoitti:

        Niin että ateria omaan huoneeseen? Siihen pitäisi kannustaa, että jos on ruokasali sinne pitää kävellä tai mennä kukin kykenee. Mahdollisimman pitkään jo liikunnan vuoksi ja tulee edes jonkin verran sosiaalista elämää. Riippumatta haluaako puhua mitään, mutta pysyy sitten tuppisuuna jos ei halua.Minä ainakin haluaisin jonkin verran nähä huoneen ulkopuolelle, vaikka ruokailla ruokasalissa jos sellainen on.

        Katsomaan kun muut sotkee pöydässä? Tai katsomaan kun jotain 1-vuotiaan tasolle taantunutta syötetään? Mieluummin omassa huoneessa, ei ainakaan vieruskaveri länttää kättään ruokalautaseen tai vastapäinen räkäse lautaselle.


      • täyttä elämää
        muutakin elämää kirjoitti:

        Ja minä haluaisin kävellä lähimpään ravintolaan. Näkee muutakin elämää kuin vanhainkotiväkeä ja rollaattoreita.

        Aivan. En hevillä luovuta liikkumiesta. Niin kauan kun jalka vähänkään nousee kävelen ja liikun. Sitten apuvälineiden turvin jos ei kykene kävelemään. Käyn ulkona syömässä, teatterissa, elokuvissa ja ystävien kanssa iltaa viettämässä jne... matkoilla...
        Loppuun saakka täyttä elämää.


      • yksityisyyttä löytyy
        kaikkea nähty kirjoitti:

        Katsomaan kun muut sotkee pöydässä? Tai katsomaan kun jotain 1-vuotiaan tasolle taantunutta syötetään? Mieluummin omassa huoneessa, ei ainakaan vieruskaveri länttää kättään ruokalautaseen tai vastapäinen räkäse lautaselle.

        Ei suinkaan omaa huonetta näy olevan kaikille. Voi joutua katsomaan sen huonompikuntoisen syöttämistä ja syömistä jos itse ei lähde liikkeelle.

        Mitä on laitoksia nähnyt, yleisissä ruokasaleissa on eri kuntoisia ruokailijoita ja useita pöytiä. Oletan, että on varaa valita parempikuntoisten pöytä ruokailuun.
        Ajan myötä tulee varmaan muutoksiakin, että jokainen saa haluamansa miellyttävän ruokatuokion.


    • ei kai1

      "Lisäksi ainakin parina päivänä viikossa on jotain pientä kivaa yllätystä, esim. vapaaehtoisia kansalaisia tekemisineen tai tilattuja vierailijoita esityksineen."

      Ei kiitos! Yllätyksiä on elämä jo tarjonnut kyllin.

      • klmnbv

        Niinpä juuri. Jos hoivakoti on koti, siellä ei saa koko ajan ravata kaiken maailman tilattuja vierailijoita ja muuta porukkaa laulattamassa ja leikittämässä.


      • kbgd
        klmnbv kirjoitti:

        Niinpä juuri. Jos hoivakoti on koti, siellä ei saa koko ajan ravata kaiken maailman tilattuja vierailijoita ja muuta porukkaa laulattamassa ja leikittämässä.

        aloittajalla asiaa. siis niille iäkkäille, jotka ei enää osaa tai uskalla asua yksin juuri tälläisia koteja.

        Mutta myäs hoivakoteja, joissa voi olla huonekavereitakin. joissa ruoka tuodaan jopa sänkyyn. Ja vieraita käy jos haluaa. Toki pitää kävelyttää kauan ja antaa tehä itse asioita. Mutta kyllä hoitajien pitää pitää kiinni asiallisista asioista, kuten siisteys ja suihkuajat. Ja en ymmärrä miksi vatsantoiminnan seuraaminen paha-asia. Tietty sitä liikuntaa pitäisi olla. Mutta uudistus pitää lähteä työntekijöistä käsin. eli heidän pitää pitää iäkkäät toimintakykyisinä. Alkaa siis jo kotihoidossa ja siitryy laitokseen.

        Kaikille tehtävä jumppaa ja kävelyä.


      • kbgd kirjoitti:

        aloittajalla asiaa. siis niille iäkkäille, jotka ei enää osaa tai uskalla asua yksin juuri tälläisia koteja.

        Mutta myäs hoivakoteja, joissa voi olla huonekavereitakin. joissa ruoka tuodaan jopa sänkyyn. Ja vieraita käy jos haluaa. Toki pitää kävelyttää kauan ja antaa tehä itse asioita. Mutta kyllä hoitajien pitää pitää kiinni asiallisista asioista, kuten siisteys ja suihkuajat. Ja en ymmärrä miksi vatsantoiminnan seuraaminen paha-asia. Tietty sitä liikuntaa pitäisi olla. Mutta uudistus pitää lähteä työntekijöistä käsin. eli heidän pitää pitää iäkkäät toimintakykyisinä. Alkaa siis jo kotihoidossa ja siitryy laitokseen.

        Kaikille tehtävä jumppaa ja kävelyä.

        Ihan totta "uudistus pitää lähteä työntkijöistä käsin". Kyllä vaan. Jos on kaksitoistakin avustettavaa vanhusta ja kaksi hoitajaa vuorossa, työntekijöistähän se kaikki lähtee. Kyllä kuuluu pitää ikääntyvät toimintakykyisinä.

        Minä olen sitä mieltä oikeasti että niin kauan kuin vanhus on toimintakykyinen, hänen paikkansa on oma koti.


    • Tuohan kuulostaa ihanteelliselta. Millaisella budjetilla olet varustautunut esim henkilökunnan palkkoihin? Mistä rahoista kustannetaan ulkomaanmatkat?

      • Ja vielä lisäystä: minkälainen työntekijämitoitus tuollaisessa laitoksessa olisi?


    • Kaikkiakanssa

      Ja, miten kotihoito jumppauttaa tai kävelyttää 5-10min käynneillä ja muut ajat asiakas vaan makaa?

      • ghjjkk

        Laitoin just että kaikki lähtee työntekijästä. Kun on töitä niin hankitaan lisää porukkaa kentälle tai priorisoidaan. Sitä paitti kun liikutetaan ja jumpataan niin mummot ei mee niin huonoiksi.


    • johan on

      Onhan noita yksityisiä täydenpalvelun koteja. Hesassa Villa Ensi, luksusluokaa kaikkine palveluineen meren annalla. Leppävaarassa KUltalampi ym ym. Veronmaksajienko rahoilla aloittaja vaatii tuon kaiken, salli mun nauraa ;-))))
      Ei käy, ostettava on asuntonsa sielläkin, ja palvelut erikseen, juuri mitoitettuna tarpeisiisi.
      Niin, että alahan lotota haaveisiisi!

    • Tutustu elämään ekax

      Sellainen 'pikkuseikka' otsikon ajatukseen täytyy ilmoittaa, että kaikki ihmiset eivät käy suihkussa joka päivä edes työikäisenä omassa kodissaan asuessaan. Siitäkään huolimatta, että kaikki mukavuudet ovat olemassa ja mahdollisuus olisi. Puhumattakaan, jos ei ole ...

    • ihan totta:)

      Milloinkas sitten kuntoillaan, ylläpidetään entistä liikunta-ja toimintakykyä?

      Tuo aloitus ei ainakaan kannusta omatoimisuuteen ,mikä on parasta kuntoutusta, toisin kuin passattavana oleminen, mikä jo viikossa vie hyvänkin toimintakyvyn. Noilla ohjeilla seuraava osoite on pian vuodeosasto.

      • Totta tosiaan

        Sitä vartenhan ne hoitajat siellä on että passaa ja palvelee, siitähän heille palkkakin maksetaa, höh!


      • voi kauhistus
        Totta tosiaan kirjoitti:

        Sitä vartenhan ne hoitajat siellä on että passaa ja palvelee, siitähän heille palkkakin maksetaa, höh!

        Palkka maksetaan kuntouttavasta työotteesta, ettäs tiedät. Siinänoikein tulevaisuuden toivo.


      • 19+18
        voi kauhistus kirjoitti:

        Palkka maksetaan kuntouttavasta työotteesta, ettäs tiedät. Siinänoikein tulevaisuuden toivo.

        Kuntouttavasta työotteesta? Jaahas, että noin metsään on menty. Mitäs ne saa palkkaa jotka hoitaa tiedottomana makaavia vanhuksia?


      • Elät menneessä
        Totta tosiaan kirjoitti:

        Sitä vartenhan ne hoitajat siellä on että passaa ja palvelee, siitähän heille palkkakin maksetaa, höh!

        Minkäs ikäinen sinä olet? Ennen muinoin kun hoitajia oli sairaaloissa ja laitoksissa paljon, passattiin ja palveltiinkin, nyt potilas / asiakas tekee itse kaiken, mihin hän vain pystyy ja kykenee. Passaus on karhunpalvelus, koska ihmisen täytyy liikkua ja toimia itse, niin kauan kuin on elämää pitää olla myös omatoimisuutta.

        Terve ja toimintakykyinen ihminen ei tarvitse palvelua ja passaamista vaan toimii, tekee, liikkuu, menee ja meinaa omaksi terveydekseen ja hyvinvoinnikseen.


      • Pthyi!
        19+18 kirjoitti:

        Kuntouttavasta työotteesta? Jaahas, että noin metsään on menty. Mitäs ne saa palkkaa jotka hoitaa tiedottomana makaavia vanhuksia?

        Käyppä jossain kattomassa. Kun ei tee muuta, kuin makaa paikoillaan, on kaikki tehtävä puolesta (pesut, syönti, pukeminen, riisuminen, lääkehoito ym) ja siihen menee aikaa. Sitten kun osastolla on vaikkapa 10 samanlaista, niin voin kertoa, että palkka on ansaittu.


      • kumma juttu
        Elät menneessä kirjoitti:

        Minkäs ikäinen sinä olet? Ennen muinoin kun hoitajia oli sairaaloissa ja laitoksissa paljon, passattiin ja palveltiinkin, nyt potilas / asiakas tekee itse kaiken, mihin hän vain pystyy ja kykenee. Passaus on karhunpalvelus, koska ihmisen täytyy liikkua ja toimia itse, niin kauan kuin on elämää pitää olla myös omatoimisuutta.

        Terve ja toimintakykyinen ihminen ei tarvitse palvelua ja passaamista vaan toimii, tekee, liikkuu, menee ja meinaa omaksi terveydekseen ja hyvinvoinnikseen.

        Ja mä kun luulin et ne ei enää oo terveitä kun on sairaalassa tai laitoksessa....


      • Totta Tosiaan
        Elät menneessä kirjoitti:

        Minkäs ikäinen sinä olet? Ennen muinoin kun hoitajia oli sairaaloissa ja laitoksissa paljon, passattiin ja palveltiinkin, nyt potilas / asiakas tekee itse kaiken, mihin hän vain pystyy ja kykenee. Passaus on karhunpalvelus, koska ihmisen täytyy liikkua ja toimia itse, niin kauan kuin on elämää pitää olla myös omatoimisuutta.

        Terve ja toimintakykyinen ihminen ei tarvitse palvelua ja passaamista vaan toimii, tekee, liikkuu, menee ja meinaa omaksi terveydekseen ja hyvinvoinnikseen.

        Kun minä menen sairaalaan haluan saada vastinetta rahoilleni ja palvelua. Hoitohenkilökunta on potilaita varten ja joutavat palvella ja tuoda ruoan vuoteen viereen, ja kahvit. Selän pesussakin apua tarvitsen.Suihkuun on päästävä joka päivä, sen vaadin.


      • emme tee puolesta
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Kun minä menen sairaalaan haluan saada vastinetta rahoilleni ja palvelua. Hoitohenkilökunta on potilaita varten ja joutavat palvella ja tuoda ruoan vuoteen viereen, ja kahvit. Selän pesussakin apua tarvitsen.Suihkuun on päästävä joka päivä, sen vaadin.

        Joo, tule vaan vaatimaan, tai ainakin yrittämäön. Tervetuloa nykypäivän vanhustenhoidon asiakkaaksi. Olemme onneksi niin vahva rintama, että ei tule onnistumaan. Nykyään kaikek mitä vanhus pystyy tekemään itse, sen hän tekee. Yritä nyt ymmärtää että hoitohenkilökunta ei halua tehdä kenestäkään ennen aikojaan vuodepotilasta. Jos jäisit sängynpohjalle ja kaikki passattaisiin sinulle, niin sinne jäisit hyvin äkkiä. Tajuatko että hetken kuluttua sinut syötettäsiin, annettaisiin laxoja aika ajoin, siivottaisiin ulosteesi, käänneltäisiin vuoteessa jne. Mieti haluatko tätä vai kuntouttavaa työotetta. Eikö olisi mukavaa jos voisit syödä itse, käydä portatiivilla tai vessassa, pystyisit kääntymään sängyssä jne. Mieti mitä itse haluat kun tulet vanhaksi.


      • Totta Tosiaan
        emme tee puolesta kirjoitti:

        Joo, tule vaan vaatimaan, tai ainakin yrittämäön. Tervetuloa nykypäivän vanhustenhoidon asiakkaaksi. Olemme onneksi niin vahva rintama, että ei tule onnistumaan. Nykyään kaikek mitä vanhus pystyy tekemään itse, sen hän tekee. Yritä nyt ymmärtää että hoitohenkilökunta ei halua tehdä kenestäkään ennen aikojaan vuodepotilasta. Jos jäisit sängynpohjalle ja kaikki passattaisiin sinulle, niin sinne jäisit hyvin äkkiä. Tajuatko että hetken kuluttua sinut syötettäsiin, annettaisiin laxoja aika ajoin, siivottaisiin ulosteesi, käänneltäisiin vuoteessa jne. Mieti haluatko tätä vai kuntouttavaa työotetta. Eikö olisi mukavaa jos voisit syödä itse, käydä portatiivilla tai vessassa, pystyisit kääntymään sängyssä jne. Mieti mitä itse haluat kun tulet vanhaksi.

        Kyllä te vaan saatte luvan tehdä tai teen valituksen huomautuksen ja muistutuksen, jopa kantelun.

        Olen sairaalassa sen ajan mitä akuutti hoitoni vaatii. Siinä ajassa ei ehdi vuodepotiloitua. Mukavat hoitajat kyllä passaavat ja palvelevat, he ovat ymmärtäneet paikkansa potilaiden palvelijoina. Toisin on ne kiukkuiset nenänsä nyrpistelijät jotka vaativat että minun pitää käydä itse vessassa tai hakea päivän lehti itse päiväsalista vaikka ovat sitä varten. Minulla veronmaksajana on oikeus vaatia laadukkuutta.

        Vahva rintama vanhustenhuollossa, hah. Taitaa se vahva rintama olla paremminkin piilossa kun lukee noita tarinoita vanhustehuollonkin nykypävästä. Ottakaa se vahvuus käyttöön vähän laajemmin vai mikä estää?


      • Totta Tosiaan
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Kyllä te vaan saatte luvan tehdä tai teen valituksen huomautuksen ja muistutuksen, jopa kantelun.

        Olen sairaalassa sen ajan mitä akuutti hoitoni vaatii. Siinä ajassa ei ehdi vuodepotiloitua. Mukavat hoitajat kyllä passaavat ja palvelevat, he ovat ymmärtäneet paikkansa potilaiden palvelijoina. Toisin on ne kiukkuiset nenänsä nyrpistelijät jotka vaativat että minun pitää käydä itse vessassa tai hakea päivän lehti itse päiväsalista vaikka ovat sitä varten. Minulla veronmaksajana on oikeus vaatia laadukkuutta.

        Vahva rintama vanhustenhuollossa, hah. Taitaa se vahva rintama olla paremminkin piilossa kun lukee noita tarinoita vanhustehuollonkin nykypävästä. Ottakaa se vahvuus käyttöön vähän laajemmin vai mikä estää?

        Sitä paitsi. Poltan askin tupakkaa päivässä. Hoitajien kuuluu viedä minut tupakalle aina kun haluan, vuorokaudenajasta riippumatta, siis jos jostain syystä en itse pääse.


      • tervetuloa hoitoon.
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Sitä paitsi. Poltan askin tupakkaa päivässä. Hoitajien kuuluu viedä minut tupakalle aina kun haluan, vuorokaudenajasta riippumatta, siis jos jostain syystä en itse pääse.

        Et tule varmasti pääsemään kertaakaan tupakalle, minulla on aina kiire, en voi auttaa. Yritä mennä itse, tai lopeta tupakointi. Todennäköisesti lopetat, koska et itse enää pääse, sinä vuodepotilas. Kuivitetaan ja siivotaan sun ulostees sekä käännetään ja ruokitaan meidänbaikataulun mukaan. Siinä sinun tulevaisuutesi.


      • €€€€
        emme tee puolesta kirjoitti:

        Joo, tule vaan vaatimaan, tai ainakin yrittämäön. Tervetuloa nykypäivän vanhustenhoidon asiakkaaksi. Olemme onneksi niin vahva rintama, että ei tule onnistumaan. Nykyään kaikek mitä vanhus pystyy tekemään itse, sen hän tekee. Yritä nyt ymmärtää että hoitohenkilökunta ei halua tehdä kenestäkään ennen aikojaan vuodepotilasta. Jos jäisit sängynpohjalle ja kaikki passattaisiin sinulle, niin sinne jäisit hyvin äkkiä. Tajuatko että hetken kuluttua sinut syötettäsiin, annettaisiin laxoja aika ajoin, siivottaisiin ulosteesi, käänneltäisiin vuoteessa jne. Mieti haluatko tätä vai kuntouttavaa työotetta. Eikö olisi mukavaa jos voisit syödä itse, käydä portatiivilla tai vessassa, pystyisit kääntymään sängyssä jne. Mieti mitä itse haluat kun tulet vanhaksi.

        Sitä vaan ihmettelen että miksi sitten pitää maksaa hoidosta tai hoivasta kun ei saa palvelua? Sen vielä ymmärtäisin että jos hoito olisi maksutonta mutta kun ei ole.


      • Revi siitä
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Sitä paitsi. Poltan askin tupakkaa päivässä. Hoitajien kuuluu viedä minut tupakalle aina kun haluan, vuorokaudenajasta riippumatta, siis jos jostain syystä en itse pääse.

        Jos tupakoitsija ei pääse itsenäisesti ja omatoimisesti sauhuttelemaan, niin hänelle tällätään laastari niskaan ja toivotetaan hyvää päivää. Hoitaja hoitaa, ei auta saastuttamaan ja sairastuttamaan.


      • pthyi!
        €€€€ kirjoitti:

        Sitä vaan ihmettelen että miksi sitten pitää maksaa hoidosta tai hoivasta kun ei saa palvelua? Sen vielä ymmärtäisin että jos hoito olisi maksutonta mutta kun ei ole.

        Hoito, hoiva, avsutaminen. Eri asia, kuin palveleminen. Palkka palvelija, jos sellaisen haluat. Etkö sinä tyhjänharoja ymmärrä noiden asioiden eroa?


      • Totta Tosiaan
        Revi siitä kirjoitti:

        Jos tupakoitsija ei pääse itsenäisesti ja omatoimisesti sauhuttelemaan, niin hänelle tällätään laastari niskaan ja toivotetaan hyvää päivää. Hoitaja hoitaa, ei auta saastuttamaan ja sairastuttamaan.

        Minä haluan sellaiseen vanhainkotiin missä saan itse päättää tupakoinko vai enkö ja jos päätän tupakoida, minua myös avustetaan siinä niin kauan kuin ymmärrän toiveeni ilmaista. Millä oikeudella hoitajat ottavat minun päätösvaltani omista nautinnoistani pois? Tupakka silloin tällöi, jopa konjamiinia tai viskiä fingerporillinen tai lasi puna- tai valoviiniä, ah, jotan iloja vanhuksellakin kuuluu olla.


      • hgdet
        €€€€ kirjoitti:

        Sitä vaan ihmettelen että miksi sitten pitää maksaa hoidosta tai hoivasta kun ei saa palvelua? Sen vielä ymmärtäisin että jos hoito olisi maksutonta mutta kun ei ole.

        Maksu tulee ruuasta tai jollain tavalla riippuu monesta asiasta. voi olla kotonakin


      • Nymmä nauran
        hgdet kirjoitti:

        Maksu tulee ruuasta tai jollain tavalla riippuu monesta asiasta. voi olla kotonakin

        Hah. Aika kallista ruokaa sitten :))))))


      • 19+1
        pthyi! kirjoitti:

        Hoito, hoiva, avsutaminen. Eri asia, kuin palveleminen. Palkka palvelija, jos sellaisen haluat. Etkö sinä tyhjänharoja ymmärrä noiden asioiden eroa?

        Hoiva ja palvelu on samaa. Hoito on sitä kun parsitaan kasaan, desinfioidaan haavaa, jne. Nykyään vaan kaikki halutaan naamioida uusien sanojen taakse ettei totuus paljastuisi.


      • Todellakin totta
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Minä haluan sellaiseen vanhainkotiin missä saan itse päättää tupakoinko vai enkö ja jos päätän tupakoida, minua myös avustetaan siinä niin kauan kuin ymmärrän toiveeni ilmaista. Millä oikeudella hoitajat ottavat minun päätösvaltani omista nautinnoistani pois? Tupakka silloin tällöi, jopa konjamiinia tai viskiä fingerporillinen tai lasi puna- tai valoviiniä, ah, jotan iloja vanhuksellakin kuuluu olla.

        Olet oikeassa, minäkin haluaisin nauttia ja iloita viinilasillisen verran sitten kun muita iloja ei paljoa enää ole. Toivotaan, että siinä vaiheessa on jo sellaisia palveluasumismuotoja, joissa manilla saa toivomansa laista apua ja tukea (lasin kallistus :) ja ymmärretään, että ihmisen pitää saada loppuun asti nautiskella siitä, mitä nautintona pitää.

        Ja jos ei ole elämän ikänään popsinut pillereitä, niitä ei tarvita enää iäkkäänäkään. - Paitsi Omegat ja D-vitamiinit yms. Heh.


      • hello_vaan
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Kyllä te vaan saatte luvan tehdä tai teen valituksen huomautuksen ja muistutuksen, jopa kantelun.

        Olen sairaalassa sen ajan mitä akuutti hoitoni vaatii. Siinä ajassa ei ehdi vuodepotiloitua. Mukavat hoitajat kyllä passaavat ja palvelevat, he ovat ymmärtäneet paikkansa potilaiden palvelijoina. Toisin on ne kiukkuiset nenänsä nyrpistelijät jotka vaativat että minun pitää käydä itse vessassa tai hakea päivän lehti itse päiväsalista vaikka ovat sitä varten. Minulla veronmaksajana on oikeus vaatia laadukkuutta.

        Vahva rintama vanhustenhuollossa, hah. Taitaa se vahva rintama olla paremminkin piilossa kun lukee noita tarinoita vanhustehuollonkin nykypävästä. Ottakaa se vahvuus käyttöön vähän laajemmin vai mikä estää?

        Hoitajat eivät "passaa ja palvele"!!! Hoitajat ohjaavat tai auttavat sinua tekemään niin paljon kun mahdollista asioita ITSE.
        Sinulla on veronmaksajana oikeus vaati hyvää hoitoa uta ei palvelijaa itsellesi.


      • Totta Tosiaan
        Todellakin totta kirjoitti:

        Olet oikeassa, minäkin haluaisin nauttia ja iloita viinilasillisen verran sitten kun muita iloja ei paljoa enää ole. Toivotaan, että siinä vaiheessa on jo sellaisia palveluasumismuotoja, joissa manilla saa toivomansa laista apua ja tukea (lasin kallistus :) ja ymmärretään, että ihmisen pitää saada loppuun asti nautiskella siitä, mitä nautintona pitää.

        Ja jos ei ole elämän ikänään popsinut pillereitä, niitä ei tarvita enää iäkkäänäkään. - Paitsi Omegat ja D-vitamiinit yms. Heh.

        Juu, hyvä idea. Vain elintärkeät pillerit, muuta EI tarvitse.


      • vasen oikea, tahdiss
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Kyllä te vaan saatte luvan tehdä tai teen valituksen huomautuksen ja muistutuksen, jopa kantelun.

        Olen sairaalassa sen ajan mitä akuutti hoitoni vaatii. Siinä ajassa ei ehdi vuodepotiloitua. Mukavat hoitajat kyllä passaavat ja palvelevat, he ovat ymmärtäneet paikkansa potilaiden palvelijoina. Toisin on ne kiukkuiset nenänsä nyrpistelijät jotka vaativat että minun pitää käydä itse vessassa tai hakea päivän lehti itse päiväsalista vaikka ovat sitä varten. Minulla veronmaksajana on oikeus vaatia laadukkuutta.

        Vahva rintama vanhustenhuollossa, hah. Taitaa se vahva rintama olla paremminkin piilossa kun lukee noita tarinoita vanhustehuollonkin nykypävästä. Ottakaa se vahvuus käyttöön vähän laajemmin vai mikä estää?

        Hoitajat maksavat myös veroja palkastaan!! Että sinäkin saat kuntouttavaa hoitoa aikanaan "totta tosiaan"....

        .Hopi hopi nyt vaan omatoimisuutta, kuntouttavat yksiköt ovat päivän sana ja tulevat jatkossa yhä vaan lisääntymään , kun yöpäivystykset useimmilla pikkupaikkakunnilla lakkaavat......:)))


      • Totta Tosiaan
        vasen oikea, tahdiss kirjoitti:

        Hoitajat maksavat myös veroja palkastaan!! Että sinäkin saat kuntouttavaa hoitoa aikanaan "totta tosiaan"....

        .Hopi hopi nyt vaan omatoimisuutta, kuntouttavat yksiköt ovat päivän sana ja tulevat jatkossa yhä vaan lisääntymään , kun yöpäivystykset useimmilla pikkupaikkakunnilla lakkaavat......:)))

        Höpö höpö, se joka laitokseen joutuu ei enää mitään kuntoutusta saa. Kuntouttaa ei "kannata" enää kuin työikäisiä, muiden kuntoutuksen katsotaan olevan yhteisten varojen väärinkäyttöä.


      • ,,,,,,,
        vasen oikea, tahdiss kirjoitti:

        Hoitajat maksavat myös veroja palkastaan!! Että sinäkin saat kuntouttavaa hoitoa aikanaan "totta tosiaan"....

        .Hopi hopi nyt vaan omatoimisuutta, kuntouttavat yksiköt ovat päivän sana ja tulevat jatkossa yhä vaan lisääntymään , kun yöpäivystykset useimmilla pikkupaikkakunnilla lakkaavat......:)))

        Tarkoitatko että sitten pitää kävellä itse 100 kilometrin päähän lääkäriin yöllä? Helpommaksi ja halvemmaksi tukee kuolla heti pois.


      • käytä järkeäsi
        Nymmä nauran kirjoitti:

        Hah. Aika kallista ruokaa sitten :))))))

        Jos sulla on rahaa voit palkata palvelijan joka antaa sun polttaa sängyssä pari askia röökiä päivässä tai viedä sut johonkin röökille niin usein kuin haluat. Et varmaan kyllä elä montaa vuotta mutta laitat koko omaisuutesi likoon viimeisiksi vuosiksesi palvelijan palkkaan. Palvelija hoitaa myös sun kivuliaat makuuhaavasi kun makaat vaan sängyssä, ripulit ja kuset myös siivoaa, sekä syöttää, sitäkö toivot? Mee joskus johonkin hoitokotiin tutustumaan virkeisiin vanhuksiin. He ulkoilevat, syövät, liikkuvat, käyvät vessassa yksin. Harrastavat, osallistuvat jne. Toki elämän loppuvaiheessa nämäkin jäävät mutta toivottavasti se aika jää mahd. lyhyeksi.


      • käytä järkeäsi kirjoitti:

        Jos sulla on rahaa voit palkata palvelijan joka antaa sun polttaa sängyssä pari askia röökiä päivässä tai viedä sut johonkin röökille niin usein kuin haluat. Et varmaan kyllä elä montaa vuotta mutta laitat koko omaisuutesi likoon viimeisiksi vuosiksesi palvelijan palkkaan. Palvelija hoitaa myös sun kivuliaat makuuhaavasi kun makaat vaan sängyssä, ripulit ja kuset myös siivoaa, sekä syöttää, sitäkö toivot? Mee joskus johonkin hoitokotiin tutustumaan virkeisiin vanhuksiin. He ulkoilevat, syövät, liikkuvat, käyvät vessassa yksin. Harrastavat, osallistuvat jne. Toki elämän loppuvaiheessa nämäkin jäävät mutta toivottavasti se aika jää mahd. lyhyeksi.

        Kukaan tänä päivänä ei ala vuodepotilaan palkalliseksi palvelijaksi, sillä sehän tarkottaa sitä että asuisit palvelemassa palveltavasi kotona, tekisit työtä kolme vuoroa vuorokaudessa, siis 24/7. Palkallisia "palvelijoita" pitäisi olla vähintään neljä, yksi vuorossaan ja yksi vapailla.Ja se ei tule halvaksi. Harvalla on varaa palkata kolmea tai neljää hoitajaa. Onneksi on omaishoitaja ;).

        Virkeät, harrastavat, osallistuvat, ulkoilevat syövät,liikkuvat wc:ssä itsenäisesti käyvät eivät tarvitse hoitokotia vaan asuvat omissa kodeissaan.

        "toivottavasti se aika jää mahd. lyhyeksi."
        Sitä lyhyttä aikaa varten on olemassa nämä hoivakodit.


      • Kyllä saa
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Höpö höpö, se joka laitokseen joutuu ei enää mitään kuntoutusta saa. Kuntouttaa ei "kannata" enää kuin työikäisiä, muiden kuntoutuksen katsotaan olevan yhteisten varojen väärinkäyttöä.

        Kannattaisi ehkä hieman selvitellä asioota ennen kuin höpöttää julkisella foorumilla.


      • Taitolaji nro 1.
        kumma juttu kirjoitti:

        Ja mä kun luulin et ne ei enää oo terveitä kun on sairaalassa tai laitoksessa....

        Tämä onkin metka asia. Hyvin harva on sillä lailla sairas ainakaan ihan heti, että kaikki toimintakyky lakkaa ja loppuu. Suurin osa vain tekeytyy kipeämmäksi kuin oikeasti onkaan. Nostan hattua niille tuntemilleni tyypeille, jotka esim. syöpäsairaudestaan huolimatta elävät täyttä elämää, menevät, tekevät ja toimivat aivan kuten aina ennenkin.

        Loppumetrit ovat sitten toinen juttu, sitten kun on jo oikeasti niin huonossa kunnossa, että ei enää jaksa eikä pysty. Elämää ei kannata sammuttaa ennen aikojaan vaan pitää yllä kaikkea mitä on niin kauan kuin sitä on.


      • Kyllä saa kirjoitti:

        Kannattaisi ehkä hieman selvitellä asioota ennen kuin höpöttää julkisella foorumilla.

        Vanhus joka on toimintakykymitareilla todettu hoivatasoiseksi eli ei selviydy päivittäisistä toimista ilman kahden hoitajan apua ei saa enää aktiivista kuntoutusta, näin on näppylät. Eikä vähiten siksi että alzheimer on pilannut kyvyn ymmärtää kuntoutuksen merkityksen. Aktiivinen kuntoutus keskittyy heihin joilla on vielä toivoa kuntoutua.


      • kyllästynyt
        Totta Tosiaan kirjoitti:

        Höpö höpö, se joka laitokseen joutuu ei enää mitään kuntoutusta saa. Kuntouttaa ei "kannata" enää kuin työikäisiä, muiden kuntoutuksen katsotaan olevan yhteisten varojen väärinkäyttöä.

        Meillä kyllä kuntoutetaan asiakkaita! Suurin osa tulee "vuodeasukkaina" ja kuntoutuu meillä melkeimpä käveleviksi takaisin! Aina jaksetaan valittaa siitä että hoitajat eivät ulkoiluta ja että se on hoitajien vika! Miksi omaiset eivät tulisi ja lähtisi ulos oman mumminsa kanssa ? Käydään 5 min ja valitukset tulee perään milloin mistäkin!


      • kyllästynyt kirjoitti:

        Meillä kyllä kuntoutetaan asiakkaita! Suurin osa tulee "vuodeasukkaina" ja kuntoutuu meillä melkeimpä käveleviksi takaisin! Aina jaksetaan valittaa siitä että hoitajat eivät ulkoiluta ja että se on hoitajien vika! Miksi omaiset eivät tulisi ja lähtisi ulos oman mumminsa kanssa ? Käydään 5 min ja valitukset tulee perään milloin mistäkin!

        Mielenkiintoista. Onkohan noissa teidän "asiakkaissa" käynyt niin että on annettu laitospaikka liian aikaisin kun kerran ovat kuntoutettavissa, ainakin fyysisesti. Kun Alzheimer on tietyssä tasoossa, siä ei enää niinvain kuntoutetakkaan. Tuossahan sitten piilee potentiaalinen mahdollisuus siirtää ne teidän kuntoututetut ja kuntoutuksesta hyötyneet takaisin kotihoitoon, mikä nyt tässä tulevassa vanhustenhoitosuuntauksessa on se ajatus ;).


      • 6+9
        kyllästynyt kirjoitti:

        Meillä kyllä kuntoutetaan asiakkaita! Suurin osa tulee "vuodeasukkaina" ja kuntoutuu meillä melkeimpä käveleviksi takaisin! Aina jaksetaan valittaa siitä että hoitajat eivät ulkoiluta ja että se on hoitajien vika! Miksi omaiset eivät tulisi ja lähtisi ulos oman mumminsa kanssa ? Käydään 5 min ja valitukset tulee perään milloin mistäkin!

        "Melkein käveleviksi"? Eli nostetaan aamulla pyörätuoliin jossa istua kökölttää koko päivän?
        Omaisilla on omakin elämä, työ, toisilla lapsenlapset jne.


    • SuihkuSuihkuSuihku

      Kyllä suihkussa käynti on mahdollista päivittäin jos vanhus on sen kuntoinen että hän voi käydä suihkussa.

    • Mutta onx viisasta?

      Totta: suihkuun pääsee vaikka kaksi kertaa päivässä, jos kykenee suoriutumaan siitä itse tai esim. omaiset auttavat aiheessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1368
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1240
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1165
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1125
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      13
      1078
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      31
      1027
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1023
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1022
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1011
    Aihe