Miten erottaa paniikkihäiriö ja epilepsia?

tärkeä kysymys

Mult on otettu aivoista muun syyn takia magneettikuvat, jos olis epilepsia, oisko se näkyny niissä?

Ja mitä eroa on paniikkikohtauksella ja epilepsiakohtauksella?

15

4487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • magneetitkäynyt

      Ei näy epilepsia aina magneeteissa.

    • Sähköpää

      Hei. Mulla ainakin ne kulkee vähän käsikädessä, varsinkin päivisin, jos jännität jotain ja muistaa, et täs yhteydes viimeks alko ahdistaa ym, se paniikkik. tulee varmaan. Mulla tulee juuri ennen unta nykyään aina usein sellanen outo tunne valtaa kropan jaloista päähän, sit saattaa pakarois tuntuu pientä nipistelyy, joskus se tunne lähtee pakaroiden kohdalta ylöspäin päähän. Sitä tulee pelokas olo, mut hengitän rauhallisesti ja nukahdan lopulta. Kaikki sanoo, et mul on niin kova stressi, kun miesystävä sai asivoinfarktin tammikuussa, hältä meni puhe, eikä sitä oo vieläkään tullu. Ennen tota kerittiin oleen kolme vuotta yhdessä. Kertokaa, onko kellään muulla vastaavia. Syön tegretol, levetirasetam, rivatril, niitä melkonen määrä päivässä. Ens viikolla puhun lääkärin kanssa, täällä ei pääse lääkäriin millään, hoitaja on välikätenä. Pelkään, et tulee lääkkeiden annostusmuutos tai peräti vaihto. Toi Levet on sama kun keppra, mut se on uudempi nimi? Kertokaa ihmeessä kokemuksianne!

      • käy yksit.

        Suosittelen käymään yksityisellä osaavalla epilepsianeurologilla. Julkisella sektorilla tosiaan hoitajat vaikeuttavat asiaa.

        Levetirasetam on Keppran vaikuttava aine. En tiedä Keppran rinnakkaisvalmisteita nimeltä. Aikanaan minulla oli okskarba ja Rivatril, joka vaihdettiin Keppraan, joten oli pienempi lääkearsenaali kuin sinulla. Eri asia on, jos sinulla ollaan vaihtamassa joko Keppra Rivatriliin tai päinvastoin.


    • Sama ongelma

      Olen pähkäillyt samaa omaiseni kanssa. Hänelle ei ole tehty aivokuvauksia. Toisin kuin Paniikkiihäiriö-palstan kohtauskeskusteluissa, hän on purrut kieleensä kohtauksen aikana. Fyysinen viestintä vastaa epilepsian kloonista kohtausta, ei toonis-koonista kohtausta. Lähdemateriaalinani on Epilepsialiiton julkaisujen kohtauskuvaukset.

      Magneettikuvissa epilepsia näkyy, minkä tiedän omasta kokemuksesta viime vuosisadalta. Sekä epilepsiassa että paniikkihäiriössä stressi altistaa kohtauksille.

      • Epilepsiatyyppiä ja -aiheuttajaa on melkein yhtä monta kuin kantajaakin. Siksi ei voi aina sanoa tuon näkyvän magneetissa. Minullakin näkyy, mutta olen ohimolohkoepin kantaja.


      • Samoin
        leptikko1985 kirjoitti:

        Epilepsiatyyppiä ja -aiheuttajaa on melkein yhtä monta kuin kantajaakin. Siksi ei voi aina sanoa tuon näkyvän magneetissa. Minullakin näkyy, mutta olen ohimolohkoepin kantaja.

        Myös minulla näkyy selvästi magneetissa et ohimossa häikkää. Jotain positiivista et eipä tarvinnu arvuutella oireiden aiheuttajaa!


    • tieto kesti kauan

      Itse luulin pitkään kärsiväni paniikkihäiriöstä kunnes sain kouristuskohtauksen ja oireiden syyksi paljastuikin epilepsia. Paitsi että ohimolohkoepilepsian kohtausten oireet olivat jotenkin samanlaisia kuin paniikkikohtaukset, epilepsiakohtauksia saattoi tulla jännitys/stressitilanteissa. Toisaalta epilepsiakohtauksia saattoi tulla myös kotona nukahtaessa, jolloin mitään paniikkikohtauksen syytä ei ollut.

      Kannattaa ainakin miettiä tarkkaan tilannetta jolloin kohtaus tulee jos oireet ovat muuten samanlaisia ohimolohkoepilepsiakohtauksissa ja paniikkikohtauksissa.

      • tieto kesti kauan

        Itselläni epilepsiakohtaukset ovat hyvin nopeita, voimistuvat nopeasti, rauhoittuvat ehkä hieman hitaammin. Hiukan kuin orgasmi(!) tosin ei tunnu yhtä miellyttävältä. Voimakas tunne tosin on. Kokonaisuudessaan kohtaus saattaa kestää jopa alle minuutin (tai ainakin tuntua kestävän niin lyhyeltä) kun ymmärtääkseni paniikkikohtaus saattaa kestää helpostikin puoli tuntia.


    • EräsMutsi

      Olin itsekin yhteydessä epi liittoon aiheesta koska luulin että mulla olis paniikkihäiriö ja sitä hoidettiinkin Psyk puolella aikansa kunnes lääkäri tajjsinlaittaa eeg ja mri tutkimuksiln-mun kohdalla uni eeg näytti lievää ja kohtalaista piikkiä ja normi eeg taas kuulema jotain jatkuvaa taustapurkausta/roimintaa(??) EIPÄ SIIS IHMe että olen puoli vuotta kävellyt kuin sumussa ajatellen olevani vain väsybyt perheenäiti ... Mun kohdalla mri oli ainakin puhdas mutta heti annettiin neurolla lääkkeet, ajokielto ja b todistus. Että epi liito mukaan ei ole todellakaan helppo erottaa ohimolohko epistä paniikkia ja epiä..mullakin oireet
      Olivat ahdistuskohtauksia ilman mitään syytä ja järkyttävä poissaolon tunne tunnista toiseen...

    • 154574

      Minä erotan siitä, että paniikkikohtauksia muistuttavat epilepsiakohtaukset ei liity mihinkään tilanteeseen ja ensin tulee aistihäiriö, tietty haju.

    • 3566

      Kyllä itse erotan paniikin ja epilepsian. Varsinkin ohimolohkoepilepsiassa on selkeitä oireita, joita ei mielestäni voi paniikkiin sekoittaa, mm. aistihäiriöt, puhekyky menee, oma tekeminen "pysähtyy" automaattisesti ei itse-aiheutetusti(vai miten sen muotoilisi) ja yleensäkin epilepsia auran aikana olotila on semmoinen ettei sitä voi mihinkään kyllä "sekoittaa" omalla kohdallani.

      Toki monesti aurallisen oireen jälkeen sit tulee paniikkikohtaus kun sitä niin pelästyy, eli sydän hakkaa, tulee tunne et äkkiä pois jos on jossai julkisessa paikassa, epätodellinen tunne, henkeä ahistaa, pyörryttää, kädet tärisee yms.

    • Halloioo

      ^ millanen on sitte on se auran tunne? Mulla purkaustoiminta ohimo ja otsalohkon jossain välimaastossa, kerran lakannut puhe, kerran naama mennyt typerään ilmeeseen vapina ja kerran sain eeg:ssä kohtauksen jossa käsissä poreili ja meni puhe. Muuten vain jatkuvaa muistamattomuutta ollut-luin esim jenkki sivuilta jonku naisen kommentin että lopulta hön ei enää
      Muistanut kuka itse oli :D ja takana temporaaliepilepsia! Että sellasta, iteki kun joutui ennen dg muistuttaa omaa autoa, nimeä ym itselle...onneks LUOJAN KIITOS tässä ollaan kolmatta päivää kohtauksettomia

    • vastakohtia

      Mulla on ollut molemmat. Paniikkihäiriö oli ilmeisesti epilepsian aiheuttamaa alussa kun sain tietää epilepsiastani, ja lopulta meni todella pahaksi ja vaati lääkitystä ja terapeuttia. Oireet ovat näissä kohtauksia toistensa vastakohtia. Paniikkikohtaus: hermostuminen, hikoilu, jännitys, rauhallisen paikan etsiminen jos julkisissa paikoissa, tiettyjen paikkojen välttelyn näiden kohtausten seurauksena, eristäytyminen jne. Ts. Pelkotila, joka on hyvin suuri ja saa vapisemaan ja melkein itkemään. Epilepsiakohtaus: poissaolo, vajoaminen omaan "rauhalliseen" maailmaan, ei saa sanaa suusta kun jopa puhe ja suu väsähtää 100%, maiskutus (jota tosin itse en huomaa), pakko istua alas kun jalat ei kanna, ts. voimattomuus ja toiseen maailmaan vajoaminen kuin olisi jossain aineissa. Ja kun kohtaus on ohi, on väsynyt kuin olisi juuri herännyt.

      • vastakohtia

        Ja tähän lisäys. Epilepsiakohtaukseni ovat tajunnanhämärtymiskohtauksia, ei suuria kouristuskohtauksia. Oikeaa lääkitystä on etsitty nyt tuloksetta yli 10v.


    • Kukkeliskuuqwtttt

      Mä en edes tajunnut että ne oli tajunnanhämärtymiskohtauksia kuten edellinen mainitsi, luulin että olin vaan sekaisin ja väsynyt kunnes psykiatri sanoi että kuulostaa neurologiselta... No tosiaan niissä kohtauksissa voi olla psyykkistäkin tuntemuksia ja helposti voi sekottaa. Mulle kehkeytyi melkein välittömästi epin jälkeen paniikkihäiriö kun aloin pelätä poissaoloja

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5670
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3597
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      210
      1732
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1712
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1176
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1135
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe