opintovapaa + toisella työnantajalla töissä

oiskivatietää

Hei,

tietääkö kukaan fakta tietoa siitä, jos olen opintovapaalla omasta työstäni ja saan koulutusrahaston tukea ja olen kiinnostunut toiseklla työnantajalla tekemään keikkatyötä koulun ohella niin onko tämä mahdollista ? Saako siis omasta työpaikasta olla opintovapaalla ja tehdä toiselle työnantajalle töitä koulun ohella?

16

23598

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • voi olla tai sit ei

      Aikuiskoulutusrahaston tuessa on jokin melko pieni rahamäärä, minkä saa kuukaudessa tienata ilman että se vaikuttaa tukeen. Tarkista sieltä sivuilta ne rajat.

      Eikä tietenkään saa mennä noin vaan töihin toiselle työnantajalle vapaansa aikana, jos on kuitenkin työsuhteessa. Keikkatyön tekeminen toisella työnantajalla pitää sopia oman työnantajan kanssa. Voi olla että pitää tehdä sivutoimi-ilmoitus tai saada sivutoimilupa. Ainakaan ilman oman esimiehen lupaa ei saa mennä töihin muualle. Siitä voi seurata varoitus, tai jos menee kilpailijalle, niin voi saada jopa suoraan potkut.

      Eli sitten kun tiedät, mihin ja paljonko olisit keikkaa tekemässä, tarkistat aikuiskoulutusrahastolta että mitä se vaikuttaa tukiin ja hoidat jutun selväksi myös sinne oman työpaikan suuntaan.

    • yks näkemys

      Jotenkin tuntuisi moraalisesti väärältä, että opintovapaalla ollessa mennään muualle töihin, ellei tämä työ ole opiskeluun kuuluvaa harjoittelua.

      Myös aikuiskoulutusrahasto voi hyvinkin asettaa omat rajoituksensa työnteolle tuen aikana. Juuri sitä vartenhan tuki on, että opiskelun aikana ei tarvitse töissä olla. Ja se tuki on hyvä verrattuna Kelan opintotukeen.

    • Junna

      Jos omalla työnantajalla ei nimenomaan ole osa-aikatyö mahdollista niin pitäähän olla oikeus tehdä sivuduunia muualla? Pitääkö tosiaan kysyä lupa, onko tämä faktatieto vai mutua...?

      • toinen näkemys

        Jos olet opintovapaalla ja saat aikuiskoulutusrahaston tukea, ei ole niinkään selvää, että silloin tehdään töitä.

        Aikuiskoulutusrahaa ei saa, ellei ole opintovapaalla. Jos on opintovapaalla, ei kai voi olla töissä? Aikuiskoulutusraha on hyvä, sillä tulee toimeen. Jos ei tule toimeen esim. suurten lainojen takia, haaveet opiskelusta on unohdettava tai lykättävä tuonnemmas.


      • Faktaa on.

        Ei aikuiskoulutusrahalla olevan yleensä tarvitse tehdä sivuduunia. Se on ansiosidonnaisen työttömyyskorvauksen suuruinen eli yleensä noin vähän yli puolet palkasta. Jos on pienipalkkainen ja tuki jää pienemmäksi, niin voi saada lisäksi Kelan asumistukea. Meidänkin opiskeluryhmässä muutamat saa asumistukea opiskeluaikanaan vaikka muuten normaalisti eivät tarvitse asumistukea.

        Mutta jotkut aikuisopiskelijoistakin saa opintovapaansa aikana Kelan tukea ja he tekevät yleensä sivuduuneja samalla. Joihinkin työpaikkkoihin riittää sivutoimi-ilmoitus ja joissakin tarvitaan sivutoimilupa. Opintovapaan aikana on työsuhde voimassa, niin ei voi mennä omin päin tekemään duuneja esim. kilpailijalle. Sivutoimien kanssa pitää noudattaa työnantajan ohjeita.


      • Opintovapaalla

        Mitenkäs me nuoret jotka asumme avoliitossa onko kellään tietoa kun en saa aikuiskoulutusrahaa lainkaan poikaystävän tulojen vuoksi en myöskään saa asumistukea. Olen opintovapaalla vakkarityöntekijä ja työpaikallani ei ole tarjota kuin sellaisia työvuoroja ettei minulla olisi lomia viikolla lainkaan kun koko vkl täystuntista olisi painettava ja lisäksi koulussani on vkl myös kouluhommia välillä eli tuohan ei onnistuisi? Miten minä voisin toimia? Voinko hakea muuta duunia jossa olisi inhimillisemmät työajat?


      • pilviänousee
        Opintovapaalla kirjoitti:

        Mitenkäs me nuoret jotka asumme avoliitossa onko kellään tietoa kun en saa aikuiskoulutusrahaa lainkaan poikaystävän tulojen vuoksi en myöskään saa asumistukea. Olen opintovapaalla vakkarityöntekijä ja työpaikallani ei ole tarjota kuin sellaisia työvuoroja ettei minulla olisi lomia viikolla lainkaan kun koko vkl täystuntista olisi painettava ja lisäksi koulussani on vkl myös kouluhommia välillä eli tuohan ei onnistuisi? Miten minä voisin toimia? Voinko hakea muuta duunia jossa olisi inhimillisemmät työajat?

        Ehkä saisit opintolainaa kuitenkin. Toisaalta avopuolisollasi on siis niin hyvät tulot, että ette tarvitse asumistukea. Kun on avoliitossa, on myös yhteinen talous, tämä on lähtöoletus ja näin asioita tarkastellaan yhteiskunnan taholta.

        Varsinaiseen kysymykseesi osaan sanoa vain mielipiteenä, että voit irtisanoutua työstäsi, jos haluat inhimillisemmät työajat jossain muualla.


      • Tuella
        Opintovapaalla kirjoitti:

        Mitenkäs me nuoret jotka asumme avoliitossa onko kellään tietoa kun en saa aikuiskoulutusrahaa lainkaan poikaystävän tulojen vuoksi en myöskään saa asumistukea. Olen opintovapaalla vakkarityöntekijä ja työpaikallani ei ole tarjota kuin sellaisia työvuoroja ettei minulla olisi lomia viikolla lainkaan kun koko vkl täystuntista olisi painettava ja lisäksi koulussani on vkl myös kouluhommia välillä eli tuohan ei onnistuisi? Miten minä voisin toimia? Voinko hakea muuta duunia jossa olisi inhimillisemmät työajat?

        Aikuiskoulutustukeen ei puolison tulot vaikuta. Opintotuen on eri asia.


    • Aikuisopiskelijana

      Sinulla pitää olla 8 vuoden työhistoria ja vakituinen työsuhde, jotta voit hakea opintovapaata. Ehtona on myös, että työsuhde nykyisellä työnantajalla on kestänyt vähintään 1 vuoden.

      Anot ensin opintovapaata työnantajaltasi. Teet kirjallisen hakemuksen vähintään 45 vrk ennen opintovapaan alkua. Sitten pyydät palkkatiedot työantajaltasi - tai jos heitä on useita, niin kaikilta - 12 kk:n ajalta ja teet hakemuksen Koulutusrahastoon.

      Luulen, että Sinun kannattaa pitää opintovapaa opintovapaana eikä keikkailla muilla työnantajilla! Kannattaa myös selvittää etukäteen, onko se edes laillista. Saat ansaita max 250€/kk ilman, että aikuisopintotukesi pienenee. Koulutusrahastosta kannattaa kysyä, sieltä tulee kyllä vastaukset kysymyksiin!

    • Rondondoo

      Wow, paljon turhuuksia ladellaan täällä. On täysin epäoleellista, mitä mieltä joku täällä on siitä, mikä on moraalista. Myös käsitteitä täytynee selvittää: opintovapaata voi anoa kuka vain, joka on yli vuoden työsuhteessa, se on useimmiten palkatonta. Koulutusrahaston tukea voi hakea henkilö, jolla on 8v työkokemusta (tämäkin on hieman tulkinnanvaraista). Töiden teko kilpailijalla kannattanee selvittää alan TES:stä, mutta rajoitteita ei opintovapaalain puitteissa taida olla. Sen sijaan koulutustuen, tai esim opintorahan saanti vaikuttaa tulorajoihin.

    • Opintovapaalle

      Olen itse jäämässä opintovapaalle syksyllä. En saa aikuiskoulutustukea koska työhistoriani on ulkomailta kymmenen vuoden ajalta ja vasta kuusi vuotta Suomessa töissä. Aion opintojeni aikana tehdä mahdollisuuksien mukaan sijaisuuksia opiskelemallani alalla, koska tuloni tulevat olemaan opintotuki 300e/kk ja asuntolainat yms.täytyy kuitenkin maksaa. Juttelin tästä työnantajani kanssa jo ennen opintovapaan hakemista ja kysyin haittaisiko häntä jos tekisin keikkatyötä ei-kilpailijalle. Ei haitannut ja sanoin että teen mielelläni sijaisuuksia myös omalla työpaikallani, joka on opintovapaalla ihan työntekijän ja työnantajan sovittavissa oleva asia! Eli kunhan ei kilpailevalle tee töitä opintovapaan aikana ja avoimesti kertoo työnantajalle suunnitelmistaan ja tarkasta tarvitseeko sivutoimilupaa tms.niin keikkatyötä voi tehdä. Mitään lakeja tai säännöksiä asiasta ei ole, mutta itse pidän tärkeänä että työnantajani tietää suunnitelmistani tehdä keikkatyötä opintovapaan aikana ja hyväksyy ne. Moraalista on turha tässä yhteydessä edes puhua, avointa keskustelua vaan työnantajan kanssa. Opintovapaa on palkatonta ja jokaisen opiskelijan on kuitenkin tultava toimeen. Saati sitten meidän kellä on omistusasunnot ja perheet huolehdittavana! Onnea opintoihin!

      • Tipsu92

        Mulla on sama juttu. Mulla ei tule täyteen se aikuiskoulutustukeen vaadittava 8 vuoden työkokemus. Ongelma on siinä, että työnantajani ei tee alle 20/h/vk sopimuksia ja AMK:ssa opiekellessani koulun päälle 20 tuntia töitä on aika paljon. Eli he eivät pysty tarjoamaan minulle pienempää sopimusta, tämän takia jäin opintovapaalle. Nyt työnantajani sanoo, etten saaa heittää keikkaa muille yrityksille satunnaisesti, koska olen heidän palkkalistoillaan. Tästähän ei kai ole mitään lakia, joka tämän estäisi? Meneekö tämä nyt ihan oikein?


      • monim
        Tipsu92 kirjoitti:

        Mulla on sama juttu. Mulla ei tule täyteen se aikuiskoulutustukeen vaadittava 8 vuoden työkokemus. Ongelma on siinä, että työnantajani ei tee alle 20/h/vk sopimuksia ja AMK:ssa opiekellessani koulun päälle 20 tuntia töitä on aika paljon. Eli he eivät pysty tarjoamaan minulle pienempää sopimusta, tämän takia jäin opintovapaalle. Nyt työnantajani sanoo, etten saaa heittää keikkaa muille yrityksille satunnaisesti, koska olen heidän palkkalistoillaan. Tästähän ei kai ole mitään lakia, joka tämän estäisi? Meneekö tämä nyt ihan oikein?

        No mietipä itseksesi, että jos olisit työnantaja, mitä mieltä olisit työntekijästä, joka opintovapaalla ollessaan heittää keikkaa muualla.

        Toisaalta eihän ole kielletty tekemästä sivuduunia muualla silloinkaan, kun on työssä päätoimessaan. Tietysti edellyttäen ettei päätyö tästä kärsi.

        Kannattaa kuitenkin katsoa asiaa opintotuen kannalta, ettei joudu palauttamaan saamiaan opintotukia.


    • 5yerhetu4u

      Esimiesliiton www-sivuilta poimittua:

      "Työsuhteeseen liittyvät velvollisuudet

      Opintovapaan aikana työsuhde on voimassa. Opintovapaalla oleva ei saa ilmaista liike- ja ammattisalaisuuksia, rikkoa kilpailukieltoa eikä aiheuttaa vahinkoa työnantajalle (ns. lojaliteettivelvollisuus). Opintovapaa edellyttää sen käyttämistä opintoihin. Työnantajalla on oikeus saada työntekijältä oppilaitoksen antama todistus opintovapaan hyväksyttävästä käyttämisestä. Kuitenkin iltaisin tai oppilaitoksen loma-aikana työnteko on mahdollista muunkin kuin oman työnantajan palveluksessa, kunhan se ei ole oman työnantajan kanssa kilpailevaa toimintaa. Työsuhteen voimassa olosta johtuen pitäisi kuitenkin ensin tiedustella, voiko oma työnantaja järjestää tällaista työtä. Myös opintoihin liittyvä käytännön harjoittelu tai loma-aikana tapahtuva opintoihin liittyvä työ on mahdollista (jos opintovapaa on sovittu myös kesän ajaksi eikä se katkea välillä)."

      Ellei jokin oman alan erityinen säädös tätä estä, näyttäisi olevan mahdollista tehdä töitä opintovapaan aikana. Eri asia on sitten tulorajojen kanssa, jos ne ylittyvät, ei tukia tipu.

    • onkorahaaopiskella

      Työsuhteen säännöllisen TYÖAJAN pitää olla vähintään 18 tuntia viikossa. Jos työtunteja on kertynyt vakituisesta työsuhteesta vähemmän kuin 18 h/vk, et ole oikeutettu tukeen. Osa-aikatyöntekijät, nollasopimuksella töitä tekevät ja tarvittaessa töihin kutsuttavat jäävät usein ilman tukea.

      Sinulla pitää olla VAKITUINEN työsuhde, jotta voit saada aikuiskoulutustukea. Jos olet määräaikainen tai sijainen, et ole oikeutettu tukeen.

      Kannattaa hakea Koulutusrahastosta ennakkopäätös. Sekään ei vielä takaa, että sinulle myönnetään varmasti tukea.

      Ymmärtääkseni työnantaja ei voi estää työntekijää tekemästä töitä useamman työnantajan palveluksessa. Poikkeuksena voi olla aloja, jossa ei saa olla kilpailevaa toimintaa. Liikesalaisuuksia yms. on tietenkin kunnioitettava. Joillakin aloilla useampi työsuhde on jopa edellytys, jota työntekijä tulisi taloudellisesti toimeen. Esimerkkeinä matalapalkkaiset työt kuten lähes kaikki huonosti palkatut asiakaspalveluammatit, siivousalan ja kaupan alan työt.

    • sdfsdsv

      Mites sitten verotus? Varmaan sivutoimen verokortti sitten?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      66
      3163
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      548
      3004
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2225
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1982
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1815
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1795
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1572
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      101
      1295
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1185
    Aihe