Rivitalo ja Männyn kaato

rivari oma

Mulla on takapihalla mänty jonka haluaisin "hävittää" ja mitenkäs on että mihin otan yhteyttä....isännöitsijään?? Tietty taitaa olla niin että kaupungin lupa tarvitaan?? Kuka kaataa jos lupa tulee?? maksaako se minulle jotain?? anteeksi tyhmyyteni...:P

13

429

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puun Halaaja

      Isännöitsijään nyt ensin tai sitten suoraan yhtiön hallitukseen. Jos heiltä tulee lupa, niin sitten luultavasti kaupungilta lupaa, jonka jälkeen hankit jonkun sen kaatamaan. Luultavasti yhtiö vaatii ainakin, että se kaadetaan hallitusti, jos talo on siinä nurkalla.
      Tietysti yhtiölle on hyvä keksiä joku syykin, miksi se pitää kaataa.

    • iso koivu nurin

      Yleensä ei lähdetä kaatamaan yhtä puuta, vaan kaadetaan kerralla useampi. Pyydä isännöitsijää tekemään kartoitus, josko muitakin kiinnostaisi puiden kaataminen. Jos teitä on muitakin, hankkeen toteutuminen on todennäköisempää.

      Maksat puun kaadon yhtiövastikkeessasi. Ilmaisia lounaita ei ole.

    • Meillä PORISSA

      kaato hallituksen puheenjohtaja kaksi puutta pihaalueelta ilmoittamatti syytä moiseen,haittaa niistä ei ollut kenellekään.

      • asssssssssssss

        Koivussa on juuria jotka halkaisevat tiilitalon seinää tai sokkelia, näinkin on käynyt. Ei saisi olla isoa koivua lähellä tiilitaloa. Vai oliko se nyt paikalleenvalettu betonitalo.


    • Sähköt veks

      Isoja puita ei saa kaataa itse. Ne kaadatetaan sähköyhtiöllä joka tekee sen maksutta. Tämä sen takia, että pöljät tee se kaatajat yleisesti tekevät enemmän vahinkoa kuin puiden kaato maksaa yhtiölle. Eli sähkölinjat osataan katsoa ja ammattimetsurit suorittavat kaadon. Ainoastaan puiden poisvienti pitää järjestää itse.

    • 5+8

      Kyllä se puiden kaato pitää ihan itse maksaa tai sitten sen maksaa taloyhtiö ja asukkaat sitten vastikkeessa. Ei mikään sähköyhtiö tai kaupunki tule puita kaatamaan yksityisalueelta. Tämä homma maksaa ihan pirusti ja puiden poisvieminenkin on sitten hyvä järjestää. Joskus kaatajat tekevät sen pyynnöstä pientä maksua vastaan.

      • 4t 42t 4 t

        Höpöhöpö

        Kaupungit ei ota vastuuta taloyhtiöiden puunkaaatamisista, totta. Mutta sähköyhtiöt on velvollisia huolehtimn, että puu ei ole vaaraksi sähkönjakelulle. Mä kaadatin mökiltä sähköyhtiöllä koivun, langan läheltä. Ilmoitin, että itse en sitä uskalla kaataa, ettei mene langalle. Sovittiin aikatauluista ja joku metsuri tuli ja kaatoi sen. Tlee halvemmaksi kaikille, jos sähkökatkoja ei tule.

        Riippuu tietenkin paikllisista käytännöistä, mutta kyllä sähköyhtiöt käy samalla tavalla yksityisillä, kuin kaupunginkin tonteilla, asia kun todellakin kuuluu sähköliikkeille. Sekin pitää muistaa, kaupungeissa ei yleensä ole ilmajohtoja, maakaapelit. Sitten jos joku puu katkoo maakaapelin, se tuleekin sitten kalliiksi ja oletettavasti siinä tapauksessa menee omistajan piikkiin, koska ei ole huolehtinut asiasta. Se on aika iso duuni, kaataa puu keskeltä asuinaluetta ja hävittää kanto ja juuret. Koska ne juuret voi rikkoa johtoja, ihan samoin, kuin vaikka liian lähelle rakennusta istutetut puutkin rakennusten rakenteita. Ja pienillä tonteilla ei ile tilaa suurille puille. Puilla tapana kasvaa.

        Että asiaan ei täysin yksiselitteistä lakia ole, kaikki riippuu vähän kaikesta.


    • Jos löydät jonkun mökin omistajan niin sovi puiden pois viennistä. Voi olla että ei maksa mitään. Jos pystyy itse kaatamaan/kaadattaa niin aina parempi. Tietysti pitää huomioida puun sijainti, pitääkö olla ammattimetsuri.

    • lkj lkh lkh lkh k

      Riippuuu tapauksesta.

      Meillä iso rivariyhtiö, Noh, meidän talojen kulmalla oli isoksi kasvanut koivu. Varjosti ja roskasi. Otettiin yhteyttä isännöitsijään, joka tarkisti asian kaupungilta saatiin kaatolupa. Sitten hommattiin itse talkoilla se puu nurin pätkittiin jne ja se puu, no se meni jonnekin ok-taloasukkaiten takkapuiksi. Mutta kustannuksia ei oikein tullut kenellekään.

      Ja sitten on pitkä kaava. Voi olla, jollekin puulle ei saa lupaa ollenkaan kaatamista varten. Tks tunnettu tapaus helsingissä. Iso kallis tontti, jonne haluttaisiin rakentaa kerrostalo. Eipä käy, arvokkaita puita.

      Että isännöitsijä sen parhaiten tietää. Voi olla, että kaataa saakin, mutta siihen voidaan vaatia ammattimetsuria, nostolava-autoa tms. Elikkäs tulee isompi ja kalliimpi prosedyyri.

      Meillä kaadettii isot koivut koko yhtiöstä myöhemmin urakoitsijan toimesta. Aika julmetusti tuli muuten puuta myytäväksi, osa kustannukista saatiin katetuksi niillä.

      Että, tapauskohtaista.

      • omaan nilkkaan

        > Ja sitten on pitkä kaava. Voi olla, jollekin puulle ei saa lupaa ollenkaan kaatamista varten. Tks tunnettu tapaus helsingissä. Iso kallis tontti, jonne haluttaisiin rakentaa kerrostalo. Eipä käy, arvokkaita puita.

        Malmin tapaus? Siinä tontin omistaja sai mitä tilasi....

        Eli aikanaan oli pelätty, että "arvotontista" nipistetään siivu pois ajorataa levennettäessä. Joten fiksu omistaja oli keksinyt hakea suojelupäätöstä tontilla kasvavalle tammelle (muistaakseni se oli tammi...). Ja tulihan se sieltä!

        Noo, omistaja kuoli ja perikunta haluaisi pistää tontin lihoiksi. Kun alueen asutus on kasvanut, niin eihän sitä enää yhden OK-ladon tontiksi pitäisi myydä, vaan paikalle pitäisi saada kerrostalo. Mutku ilkeä kaupunki on päättänyt suojella tontilla olevan tammen ja tämä kohtuutonta haittaa aiheuttava suojelupäätös pitää hetimiten perua!

        Ei käy sääliksi, ei yhtään, vaan paskaiset naurut nauran!


    • saa siitä

      metsän omistaja myyystään kiintokuutiosta koivua 14 €.

    • stilh soimaan

      Kiintokuution koivu on aika iso..

      Toisaalta tuo kiinto 14€ on pystykauppa, eli se tuplaantuu kun se on tienvarressa.
      En oikein ymmärrä ongelmaa, pitääkö sitä joka rangasta pyytää lupa kaatoon?

      Itse pistin ok-talon pihasta 8 mäntyä nurin ihan ilman lupia, kun en viitsi maksaa ylimääräistä hommasta, jonka kuitenkin teen itse.

      • tein.näin

        Juuri näin! Maksoin itse "omalla" rivitalon takapihallani kasvaneiden koivujen kaadon ja asia oli sillä selvä. Taloyhtiö on maksanut yleisillä alueilla olevien puiden kaadon ja kun oikein hankalasti asiat halutaan tehdä, niin juoksutetaan kaupunginpuutarhuria joka vuosi katsomassa samojen puiden kuntoa. Ehkä lupa puiden kaatoon joskun tulee... tai kaupunki alkaa laskuttaa käynneistä.

        Periaatteessa kaupunginpuutarhurin asiantuntemusta tulisi käyttää ja hänen pitäisi käydä arvioimassa kaadettavien puiden kunto. Maisema on kuulemma se toinen ratkaiseva asia, saako puita kaataa. Toisaalta, kysyimme asiaa kaupungin lakimieheltä ja hän kertoi, että vaikka puut kaataisikin, niin ei siitä seuraa mitään rangaistusta!

        Hanki sellainen puiden kaataja, jolla on vakuutus ja kaada puut, jos ne ovat sinun "omalla" piha-alueellasi. Maksa itse ja asia on kunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1706
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      80
      1325
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1220
    4. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      3
      1216
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      143
      1193
    6. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1086
    7. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1075
    8. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      1035
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      6
      986
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      884
    Aihe