herkkujen rajoittaminen vai totaalikielto

100 kg nallekarkki

Kumpi toimii paremmin ja miksi? Suklaan, sipsien ja karkin syöntiä pitäisi ainakin rajoittaa, jos meinaa laihtua, mutta mutta.. Pelkään että jo pienestä määrästä esim. suklaata tulee kauhea suklaanhimo ja repsahtaminen on lähellä, toisaalta, elämä ilman herkkuja kuulostaa ankealta ja voi johtaa repsahtamiseen. Voisiko herkkuja korvata jollain terveellisemmällä?

32

1236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nikaretsi

      Kysy nyt, että juotko pullollisen vai puolikkaan myrkkyä.

    • 15+11

      Riippuu aivan ihmisestä kumpi on parempi.

      " Voisiko herkkuja korvata jollain terveellisemmällä? "
      Mitä tuolla tarkoitat? Herkkuja kun ei ihminen varsinaisesti tarvi mihinkään, tarviiko niitä sitten korvatakkaan? Miksi elämä ilman herkkuja kuulostaa ankealta? Eikö nautintoa voisi saada muualta?

      Mä syön toisinaan raakasuklaata, itsetehtyä pääasiassa. Mutta en silläkään korvaa mitään, sitä menee niin välipalaksi kuin jälkiruuaksikin.

    • cuba libre

      Kalorit siinä on ihan samat, ne ei muutu söi ne sitten kylkiäisenä tai ei.

      Mitä asiantuntijoilta olen kuullut, niin jokin seuraavantapainen tomii parhaiten:
      -80% terveellistä ruokaa
      -20% herkkuja / mielitekoja

      Miksi näin? 100% terveellinen ruokavalio ei itseasiassa ole tervettä. Se on aika ahdistava vaihtoehto. Tuolla 20% osuudella pystyy sitten joustamaan elimistön tarpeita. Ja psykologiseti se on toimvampaa: Mitään ei ole kielletty. Kun katselet normaalipainoisia ihmisiä, kyllä hekin herkuttelevat. 20% ei mikään iso määrä ole. Sikisi noi herkut ovatkin ruokapyramidin huipulla. Mutta kyllä se siitä. Ja sillainhan se on, että kun ei ole kielletty, niin mistäs sitten revit sen kielletyn hedelmän himon...

      Minulla toimii se, että herkuttelen vain erityisissä tilaisuuksissa. Muuton "herkut" jäävät hyvin vähäisiin määriin, ehkä 30kcal energiajuoma / vko tms...,

      Ja paras tulos laihutuksessa on se pysyvä tulos. Ei suinkaan se, että missä ajassa jokin kilomäärä lähti. Siitä kun ei ole juuri mitään iloa 5 vuoden päästä...

      • cuba libre

      • 15+11

        "100% terveellinen ruokavalio ei itseasiassa ole tervettä. Se on aika ahdistava vaihtoehto."

        No tuo nyt ei ole 100% totta, mutta ehkä juuri sinun kohdallasi näin on. Asennekysymys. Tottakai ruokavaliotakin voi yrittää optimoida loputtomiin, jolloin siitä tulee epätervettä, mutta ilman karkkia tai kakkuja voi elää terveellistä elämää. Mun mielestä epätervettä on se, jos herkkuja pitää syödä tai niitä tuputetaan.

        Ja mä muuten syön maistuvaa ja herkullista ruokaa. Lähes aina. Mun elämä ei ainakaan ole ahdistavaa, vaikka jätän pullat ja karkit kaupan hyllylle.


      • cuba libre
        15+11 kirjoitti:

        "100% terveellinen ruokavalio ei itseasiassa ole tervettä. Se on aika ahdistava vaihtoehto."

        No tuo nyt ei ole 100% totta, mutta ehkä juuri sinun kohdallasi näin on. Asennekysymys. Tottakai ruokavaliotakin voi yrittää optimoida loputtomiin, jolloin siitä tulee epätervettä, mutta ilman karkkia tai kakkuja voi elää terveellistä elämää. Mun mielestä epätervettä on se, jos herkkuja pitää syödä tai niitä tuputetaan.

        Ja mä muuten syön maistuvaa ja herkullista ruokaa. Lähes aina. Mun elämä ei ainakaan ole ahdistavaa, vaikka jätän pullat ja karkit kaupan hyllylle.

        En tiedä, mutta minä en karkkeja tai pullaa kaipaile, ja ärsyynnyn kyllä jos joku väenväkisin niitä tuputtaa.

        Ja kas kummaa, en siitäkään huolimatta ole ehdottomien kieltojen puolella.


      • diplomiliikkuja
        cuba libre kirjoitti:

        En tiedä, mutta minä en karkkeja tai pullaa kaipaile, ja ärsyynnyn kyllä jos joku väenväkisin niitä tuputtaa.

        Ja kas kummaa, en siitäkään huolimatta ole ehdottomien kieltojen puolella.

        Minä syön karkkia aina viikonloppuna jos huvittaa eikä ongelmia ole ollut painonsuhteen. Aamukahvilla pitää saada korvapuusti. Nämä on näitä elämän pieniä iloja josta nautin. Toisaalta harrastan liikkumista aktiivisesti 5-6krt viikko noin 15-20km kerrallaan niin ei ole niin nuukaa mitä sitä syö. Toimii minulla.


      • 15+11
        cuba libre kirjoitti:

        En tiedä, mutta minä en karkkeja tai pullaa kaipaile, ja ärsyynnyn kyllä jos joku väenväkisin niitä tuputtaa.

        Ja kas kummaa, en siitäkään huolimatta ole ehdottomien kieltojen puolella.

        "Ja kas kummaa, en siitäkään huolimatta ole ehdottomien kieltojen puolella. "

        Mä taas olen, jos se on sen ihmisen mielestä parempi. En todellakaan sanoihmisen ruokavaliota tai elämäntapaa epäterveelliseksi, jos se jättää nämä perinteiset herkut syömättä.


    • ei makeaa
      • cuba libre

        Ei tuosta oleellista hyötyä ole. Aavistuksen täyttää vatsaa, mutta parempi syödä jotain, missä makua ja mikä on halvempaa. Vaikkapa kasviksia.

        Ja todellisessa laihdutuksessa puhutaan pidemmissä aikaväleistä, jolloin tuolla ei enään ole mitään roolia. Elimistö kun osaa vaatia omansa, kyllä. Ja liika aliravitsemus johdattaa ongelmiin.


    • Viiri

      Minä syön joka päivä lounaan jälkeen yhden suklaakohvehdin. Vie makean nälän ja kertoo vatsalle, että ruokailu loppuu nyt.

    • rjqwrjw

      Monet ihmiset eivät pidä makeista, joihin tässä keskustelussa nähtävästi viitataan herkkuina. Esimerkiksi Kiinassa makeaa syövät vain lapset, aikuiset eivät juuri koskaan. Miksi makeita pitäisi syödä tai opetella syömään? Herkkuja ovat maukkaat uunijuurekset, broileripihvi sitruunan kera, maitorahka puolukkahillon kanssa, laadukas maitokahvi, juustot, kypsät hedelmät jne.

      Mielestäni on naurettavaa ja infantiilia, että aikuinen ihminen mättää naamaansa makeita. Ja nuo muut "herkut", kuten sipsit ja limsat, ovat täysin ala-arvoista roskaa. On typerää opettaa itsenä niitä syömään. Mutta onneksi sen mitä on oppinut, voi oppia poiskin.

      • HERKUTON

        Samaa mieltä, tuollaiset sokeriset makeiset ja suklaat ym. eivät edistä terveyttä millään tavalla, vähän sama kuin jos vertaa viinaan, monen suu siihen tottuu ja sitten sitä on saatava, mutta se ei edistä terveyttä juuri millään lailla, koskeintaan lasillinen punaviiniä silloin tällöin, mutta juomattomuus ei lyhennä elinikää.

        Miksi söisin herkkuja, koska niillä ei ole mitään etuja? -Monelle se on vain huono tapa kuten tupakointi ja samalla sosiaalinen tapahtuma.

        Perinne---> Synttärikakku, pääsiäispasha, vappumunkit, joulupulla, laskiaispullat, runebergintortut, joulusuklaat jne.. Lista on loputon, kaikki juhlapyhät keskittyvät ruoan ympärille ja on monen mielestä paheksuttavaa jos jollekin (kuten minulle) ei herkut maistu. En syö makeisia, suklaata, sipsejä, leivonnaisia, sokeriakaan ei tule käytettyä.. Monessa tilanteessa ihmiset loukkaantuvat syvästi, kun en ota vaikka synttärikakkua.. Olen jo reilun vuoden ollut syömättä ''turhuuksia''. Minun herkkuni on vuohenjuusto ja mustaleima emmental ;) Makuaisti tottuu kyllä. Joskus hedelmätkin ovat liian makeita minulle..

        Kova homma oli viheltää homma poikki. Minulle sopii joko-tai periaate. En pysty pysymään kohtuudessa, kuten ei alkoholistikaan. Siksi valitsin näin, eikä kaduta. Olen laihtunutkin joitakin kiloja ja hampaisiini ei tule enää reikiä, minulla ei ole enää jatkuvia tulehduksia, joita hoidetaan antibiooteilla, eikä minua turvota ja väsytä enää.. SUOSITTELEN KAIKILLE! :)


    • niiiiiiiiiiiiiiiiiin

      ( Joskus hedelmätkin ovat liian makeita minulle..) Kaikenmaailman hihhuleita sitä onkin liikkeellä.

    • No moar!

      Minulla toimii totaalikielto aivan mahtavasti! :')
      Tuntuu sairaan hyvältä kävellä kaupasta ulos vain ne tarpeelliset ostokset mukana, ei siis mitään turhia kaloriherkkuja kuten maustettuja pähkinöitä, sipsejä, keksejä, karkkia.. yms.
      Ainut milloin saatan syödä jtn ns. "hyvää" niin on kun minulle tarjotaan. Ja silloinkin vain jos oikeasti tekee mieli, jos ei tee niin sanon "Ei kiitos, ei tee mieli makeaa juuri nyt.".
      Herkkuja ei kannata alkaa korvaamaan, lisäät vaan perusravintoon enemmän terveellisiä tuotteita (tai korvaat huonot paremmilla): kasviksia, kalaa, täysjyvää jne. (:

    • 4+8

      Minä rajoitan. Suklaahimokaan ei "ryöpsähdä" kun ostaa vain jonkun pienemmän suklaan. Minulla teki viime viikolla suunnattomasti mieli suklaata, ostin Susun, söin sen heti autossa ja nyt ei tee mieli. Sipsejäkin myydään nykyään pienemmissä pusseissa. Limpsat olen jättänyt pois, ne maistuvat jo pahalta. Eli suosittelen rajoittamista.

    • mies44v

      Älä jätä pois mitään, mutta pidä nyt tuollainen ainakin vuoden tauko kaikista ylimääräisistä herkuista. Kuten sipisit, karkit, sokeriset limut yms. Kyllä niitä sitten taas voi varovasti maistella, kun projekti on päätepisteessä.

      Itse olen laihduttanut jonkin verran eli varmaan 10-15kg. Syön samaa kuin ennenkin, pihviä, ranskalaisia yms. mutta syön vain vähemmän. Ei laihdutus tarkoita sitä että pitäisi syödä vain terveysruokaa, joka on lähestulkoon aina pahaa ;-)

      Vähäiseen ruoan määrään tottuu yllättävän nopeasti. "kriittinen" vaihe on kaupassa käynti, syöt vain sitä mitä ostat. Älä mene kovin nälkäisenä kauppaan, ja jos jätät karkit ostamatta, et voi niitä syödä.

    • cuba libre

      Kyllä minä pystyin satunnaisesti vähän suklaatia sun muuta syömään, vaikka laihduin samailla. Joulunakin jouluherkkuja söin, ja joulunaikana lähti 500g pois.

      Avainsana on kohtuus. Mutta sen huomaa, ettei ne herkut hyvää oloa tuo , vaan oikea ravinto. Sen kun hoksaa, niin homma alkaa pelittämään. Pahin virhe on vetää karkkeja sun muuta tyhjään mahaan, ja unohtaa oikea ruoka...

      Mitä taas noihin "mullistaviin" tutkimuksiin, niin mitään mullistavaa tulosta ei ole mistään tutkimuksesta tullut.

      Eräs karppifanien referoima uusi tutkimus osoitti sen, että tiukemmalla dieetillä paino putoaa nopeammin, eikä mitään muuta. Itse Sherlock varmaan päätyisi tuohon samaan lopputulokseen myös...

    • mies44v

      Mies ja insinööri kun olen, niin laihduttamiseni perustuu mittareihin ja matikkaan. Jos esim käyn kävelylenkillä jonka energiankulutuksksi GPS mittarini arivoi 600kJ, tulee hirmuinen morkkis jo n. 100g suklaapatukasta jossa on 300kJ energiaa. Ts. puolet kävelystäni menee "hukkaan".

      Kyllähän herkkuja voi syödä, mutta tosi iso paino sanalla "kohtuudella". Tosi on, että niissä on sikana energiaa, ne on sikahyviä, ja varmaan juuri siitä syystä itsekukin tarvii painonhallintaa.

      Eli painonhallinta = herkkujen hallinta.

      Minulle sipsit oli suuri herkku. Jätin pois kokonaan. Viikossa annan itselleni luvan syödä em 100g suklaata. Mutta olen tähän tottunut. En kaipaa herkkuja enää.

      Haluatko laihtua. Oikeesti. Jos haluat, jätä pois.

      • 8+5

        Ei se kävely kuitenkaan hukkaan mene, liikunnalla on muitakin terveysvaikutuksia kuin pelkkä kaloreiden kuluttaminen.


      • nide

        Sadassa grammassa suklaata on kyllä 400-550 kcal, ja joulet ovat kaloreita huomattavasti löyhempi mitta. Tarkistapa arvosi kuntoon.


      • mies44v
        nide kirjoitti:

        Sadassa grammassa suklaata on kyllä 400-550 kcal, ja joulet ovat kaloreita huomattavasti löyhempi mitta. Tarkistapa arvosi kuntoon.

        Hups, piti tosiaan puhua cal:sta eikä jouleista (insinöörille calorit on käsittämätön historiallinen tapa puhua energiasta, sensijaan joulet on SI järjestelmän mukainen jossa pitäisi pysyä).

        Toisaalta viikottainen suklaa-annokseni on n. 70g, jolloin tuo 440-550kcal:sta tulee suurinpiirtein 300kcal.

        Kävelyllä on toki muitakin terveysvaikutuksia, mutta tuo on itse-psyykkaamista ja motivoimista olla syömättä edes tuota n. 70g:aa. Yksi pötkö kaloribudjettia kaada, mutta jos toinen, kolmas... niin se on siinä. Erittäin runsaalla liikunnalla moisen voisi välttää, mutta ei se suklaa niin oleellinen asia elämää voi olla.


      • cuba libre

        Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus. Lisäksi perfektionistisen terveellinen ruoka tuskin on edes se terveellisin vaihtoehto...

        Laihtuminen onnistuu nopeammin ilman herkkuja, mutta sitten olisi hyvä pitää se paino loppuelämän ajan. Joten projektin pituus=elinikä, joka toivottavasti sinullakin on pitkä.

        Itse kyllä pidin herkkujen määrän minimaalisena, vaikutus oli äärimmäisen minimaalinen. Homma nyt vaan on niin, että isommilla kalorivajeilla se lopputulos on helposti huonompi.

        Tuossa olisi asiantuntijan mietteitä sekä asiaan liittyvää faktatietoa mutun sijasta:
        http://patrikborg.blogspot.fi/2013/12/8020-periaate-syomisessa.html


      • 1+11
        cuba libre kirjoitti:

        Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus. Lisäksi perfektionistisen terveellinen ruoka tuskin on edes se terveellisin vaihtoehto...

        Laihtuminen onnistuu nopeammin ilman herkkuja, mutta sitten olisi hyvä pitää se paino loppuelämän ajan. Joten projektin pituus=elinikä, joka toivottavasti sinullakin on pitkä.

        Itse kyllä pidin herkkujen määrän minimaalisena, vaikutus oli äärimmäisen minimaalinen. Homma nyt vaan on niin, että isommilla kalorivajeilla se lopputulos on helposti huonompi.

        Tuossa olisi asiantuntijan mietteitä sekä asiaan liittyvää faktatietoa mutun sijasta:
        http://patrikborg.blogspot.fi/2013/12/8020-periaate-syomisessa.html

        "Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus."

        Et voi tietää ja on typerää yleistää koskemaan kaikkia, mikä toimii sinulla. Tähänkin ketjuun on tullut jo useita kommentteja "totaalikieltäytymisen" puolesta. Tai lähinnä siitä, miten "herkuton" ruokavalio parantaa fyysistä ja henkistä olotilaa niin paljon, että herkuttelun tuoma huono olo ei ole enää sen herkuttelun arvoista. Tai ei tee mieli herkutella sokerilla, hiilaripitoisilla rasvapommeilla tai muulla roskaruualla. Sitä nautintoa voi oikeasti hakea myös muusta kuin ruuasta, eikä sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö ruoka kuitenkaan masituisi hyvälle.

        Herkuton ruokavalio voi olla herkullinen ja monipuolinen. Asennekysymys. Ja kokeilemisen arvoinen.


      • laatua määrän sijaan
        1+11 kirjoitti:

        "Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus."

        Et voi tietää ja on typerää yleistää koskemaan kaikkia, mikä toimii sinulla. Tähänkin ketjuun on tullut jo useita kommentteja "totaalikieltäytymisen" puolesta. Tai lähinnä siitä, miten "herkuton" ruokavalio parantaa fyysistä ja henkistä olotilaa niin paljon, että herkuttelun tuoma huono olo ei ole enää sen herkuttelun arvoista. Tai ei tee mieli herkutella sokerilla, hiilaripitoisilla rasvapommeilla tai muulla roskaruualla. Sitä nautintoa voi oikeasti hakea myös muusta kuin ruuasta, eikä sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö ruoka kuitenkaan masituisi hyvälle.

        Herkuton ruokavalio voi olla herkullinen ja monipuolinen. Asennekysymys. Ja kokeilemisen arvoinen.

        Jep, outoa tuo makea = herkku päähänpinttymä. En ymmärrä miksi Suomessa syödään niin paljon makeita ja vielä huonolaatuisia - esimerkiksi maitosuklaata kun muualla satsataan laadukkaaseen tummaan suklaaseen, lisäaineita pullollaan olevia irtokarkkeja jne. Samoin esimerkiksi kahvi on huonoa ja sitä juodaan litrakaupalla yhden laadukkaan kupillisen sijaan. Meikäläinen kulttuuri on määrällinen kulttuuri, jossa laatu on arvostusasteikon alapäässä. Mitä enemmän ja mitä halvempaa, sitä parempi. Olemme kuin roskasäkkejä ja sullomme itseemme kaiken ylijäävän ruoan, joka olisi parempaa einestä sioille (jos niillekään).

        Itse yritän normaalipainoisena pudottaa muutamaa kiloa ja en tosiaankaan voi syödä kakkuja ja karkkipussillisia jos haluan laihtua. En aio niitä ottaa ruokavaliooni silloinkaan, kun olen saavuttanut tavoitteeni. Niistä on sitä paitsi kaikista helpoin luopua. Itselleni vaikeinta on rasvaisten juustojen rajoittaminen, ne ovat minun herkkujani, kuten myös voimakkaasti maustetut makkarat ja vastaavat gourmet-tuotteet. Syön niitä joskus, usein ei voi, terveydellisistä ja taloudellisista syistä.


      • cuba libre
        1+11 kirjoitti:

        "Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus."

        Et voi tietää ja on typerää yleistää koskemaan kaikkia, mikä toimii sinulla. Tähänkin ketjuun on tullut jo useita kommentteja "totaalikieltäytymisen" puolesta. Tai lähinnä siitä, miten "herkuton" ruokavalio parantaa fyysistä ja henkistä olotilaa niin paljon, että herkuttelun tuoma huono olo ei ole enää sen herkuttelun arvoista. Tai ei tee mieli herkutella sokerilla, hiilaripitoisilla rasvapommeilla tai muulla roskaruualla. Sitä nautintoa voi oikeasti hakea myös muusta kuin ruuasta, eikä sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö ruoka kuitenkaan masituisi hyvälle.

        Herkuton ruokavalio voi olla herkullinen ja monipuolinen. Asennekysymys. Ja kokeilemisen arvoinen.

        Luitko edes linkittämiäni juttuja? Voit fanitella totaalilieltoja just niinkuin haluat. Lisäksi se on mahdollista tehdä minusta jotain mitä en ole. Painoni pysyy hallinnassa varsin hyvin ja se on mahtava kun siitä ei niin edes tarvitse stressata. Itse kukin stressatkoon, mistä tykkää. Minulle tuo ajattelumalli toimi. En syö mitään karkkeja. Piste.


      • cuba libre
        1+11 kirjoitti:

        "Mielipiteeni siihen, että kaikki-herkut-pois tyyliset totaalikiellot ovat omiaan huonontamaan lopputulosta. Pitkälti psykologinen vaikutus."

        Et voi tietää ja on typerää yleistää koskemaan kaikkia, mikä toimii sinulla. Tähänkin ketjuun on tullut jo useita kommentteja "totaalikieltäytymisen" puolesta. Tai lähinnä siitä, miten "herkuton" ruokavalio parantaa fyysistä ja henkistä olotilaa niin paljon, että herkuttelun tuoma huono olo ei ole enää sen herkuttelun arvoista. Tai ei tee mieli herkutella sokerilla, hiilaripitoisilla rasvapommeilla tai muulla roskaruualla. Sitä nautintoa voi oikeasti hakea myös muusta kuin ruuasta, eikä sen tarvitse tarkoittaa sitä, etteikö ruoka kuitenkaan masituisi hyvälle.

        Herkuton ruokavalio voi olla herkullinen ja monipuolinen. Asennekysymys. Ja kokeilemisen arvoinen.

        Kun sallii ne rasvapommitkin, niin ymmärtää että ne eivät olekaan sitä mitä haluaa, niissä ei mitään haluttavaa itseasiassa ole. Mutta liika terveellinen on epäterveellistä, eli sairasta. Ortoreksia on sairaus jota ei kannata tavoitella.


      • 1+11
        cuba libre kirjoitti:

        Kun sallii ne rasvapommitkin, niin ymmärtää että ne eivät olekaan sitä mitä haluaa, niissä ei mitään haluttavaa itseasiassa ole. Mutta liika terveellinen on epäterveellistä, eli sairasta. Ortoreksia on sairaus jota ei kannata tavoitella.

        Kyllä, olen lukenut Patrik Borgin blogia/kirjoja ja pääasiassa olen kyllä hänen kanssaan samaa mieltä monesta asiasta. Ja jos tuntuu siltä, että on pakko saada karkkia, sen kun syö sitä. Mutta karkki ei ole terveellistä edes pienissä määrin, eikä sen pitäminen ruokavaliossa teeruokavaliosta parempaa.

        Riippuu miten määrität ortoreksian. En pidä totaalikieltäytymistä herkuista ortorektisena käyttäytymisenä, kuin tietyissä tapauksissa. Herkuton elämä ei automaattisesti tarkoita stressaavaa elämää. Enemmänkin kyseenalastan sellaista ajatustapaa, jossa herkkuja on pakko syödä joko miellyttämisen halusta tai makeanhimosta.

        "Kun sallii ne rasvapommitkin, niin ymmärtää että ne eivät olekaan sitä mitä haluaa, niissä ei mitään haluttavaa itseasiassa ole"

        Niin, eikös tuo ole juuri sitä herkutonta elämää, josta koko ajan puhun?


      • cuba libre
        1+11 kirjoitti:

        Kyllä, olen lukenut Patrik Borgin blogia/kirjoja ja pääasiassa olen kyllä hänen kanssaan samaa mieltä monesta asiasta. Ja jos tuntuu siltä, että on pakko saada karkkia, sen kun syö sitä. Mutta karkki ei ole terveellistä edes pienissä määrin, eikä sen pitäminen ruokavaliossa teeruokavaliosta parempaa.

        Riippuu miten määrität ortoreksian. En pidä totaalikieltäytymistä herkuista ortorektisena käyttäytymisenä, kuin tietyissä tapauksissa. Herkuton elämä ei automaattisesti tarkoita stressaavaa elämää. Enemmänkin kyseenalastan sellaista ajatustapaa, jossa herkkuja on pakko syödä joko miellyttämisen halusta tai makeanhimosta.

        "Kun sallii ne rasvapommitkin, niin ymmärtää että ne eivät olekaan sitä mitä haluaa, niissä ei mitään haluttavaa itseasiassa ole"

        Niin, eikös tuo ole juuri sitä herkutonta elämää, josta koko ajan puhun?

        Sehän olisi älytöntä, että väkisin söisi jotain roskaruokaa. Tai karkkeja, jotka nyt eivät terveellisiä ole. Vaikkapa juhlissa voi ihan hyvällä omallatunnolla vähän sipsejä tai vaikkapa croisantin syödä... Tai olla syömättä, valinta vapaa, ei mainittavaa merkitystä. Aktiivisella hakemisella näyttäisi kokolailla kaikille "herkuille" löytyvän se selvästi terveellisempi ja vieläpä maukas vaihtoehto.
        Ja tosiaan, tuolla hiukka käänteisellä psykologialla olen onnistunut pitämään roskaruuat varsin vähissä. Olen jopa huomannut, ettei roskaruoka edes toimi nälkää vastaan kovinkaan hyvin, eivät ravitse tasapainoisesti vaan jopa tuovat vähän huonon olon.. Ikäänkuin jotain jäisi puuttumaan...


    • been there

      Kun syö riittävän vähän, on ruoka-aikoina aina nälkä sopivasti ja silloin kaikki ruoka maistuu herkulliselta. Niin helppoa se on, ei siinä mitään namusia enää kaipaa, kunnon ruokaa vaan.

    • absolut

      Mulle kaikenlaiset herkut on kuin viina rapajuopolle. Pärjään mainiosti niitä ilman, mutta jos syön vaikka palan leipää, syön koko limpun. Tai palan suklaata, koko levy menee. Siksi olen absolutisti, nyt ja loppuelämäni.

    • hfgkj

      Omat lapset ei koskaan kinua herkkuja kauppamatkalta, korkeintaan pepsi maxia :D Johtuu todennäköisesti siitä että en ole ikinä opettanut heille mikä on terveellistä ja mikä ei tai mikä lihottaa tai mikä ei... Lapset rakastavat haudutettua kanaa ja kasviksia, menee 4-henkisessä perheessä vähintään 3kg kasviksia/marjoja päivässä. Meille myös ruokailuhetki on enemmän sosiaalinen tapahtuma eli kaikki kertovat suunnitelmistaan/menneestä, sekä nukutaan, syödään joka päivä samoihin aikoihin, puuhastellaan muutenkin paljon kaikkea, kuten kokataan, leikitään, piirretään, maalataan jne. Tällä tyylillä ei ole tarvinnu murehtia yli- tai alipainoa meidän suvussa :D Ravintolassa ei käydä kuin kerran viikossa koko perheen kanssa tai sitten pyhitetään sattumat siivous-/urheilupäiviin, leffailtoina muutetaan päivällinen illalliseksi :D Oma äitini mietti koko ajan syömisiään ja kilojaan ja laihduttamista jne. Oli vaikea seurata vierestä miten hankalaksi elämä voi mennä SYÖMISEN takia... Itse en ole opettanut omille lapsilleni muuta kuin eri ruoka-aineet, miten niitä käytetään ja syömisen taitavat jo osata melko hyvin 8D Kummatkin niin fyysisesti kuin psyykkisesti taivaanlahjoja =D

      Sitten asiasta kukkaruukkuun 8))
      Syömishimoihin vaikuttaa todella moni asia eli onko ruokavalio kunnossa? Saatko tarvitsemasi suoja-ravintoaineet ja energia-ravinto aineet ovatko oikeissa suhteissa? Syötkö säännöllisesti? Stressaatko syömisiäsi? Stressaatko kaikkea syömiseen liittyvää? Juotko riittävästi puhdasta vettä? Hoidatko syömisellä mieltäsi? Jos jonkin noista saa edes kerran vuodessa raiteilleen eli se toimii päivittäin, niin se on jo huimasti eteen päin =D

      Työskentelen PT:nä, joka lähinnä tuntuu siltä kuin opettaisi ihmisille syömisen, liikkumisen ja lepäämisen uudelleen :D

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1515
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      85
      1080
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      986
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      579
      961
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      907
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      832
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      630
    Aihe