Opettaja-oppilas suhteet

einäin

Hei, olen lukenut tästä aiheesta paljon netistä löytyviä keskusteluja ja haluaisin avata hieman lisää keskustelua aiheesta. Itselläni on tällä hetkellä tukalia tilanteita ja olisi kiinnostavaa kuulla muidenkin tarinoita.

13

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • einäin

      Ja siis olen lukiolainen, joka ihastuu helposti kaikkiin opettajiin niin miehiin kuin naisiin. En ole vielä niin pitkällä että tietäisin mitä heiltä haluan vai ovatko tunteet vain ns.ihailevia. Pari vuotta sitten tosin olin suorastaan rakastunut peruskoulussa opettajaan ja asiat tuntuvat vieläkin jotenkin keskeneräisiltä. Eli jos tänne eksyy kohtalotovereita niin tulkaa mukaan keskusteluun!

    • pure korvaan mua

      Oppilaaseen/opiskelijaan sekaantuminen ei ole hyväksyttävää koskaan, missään. Yliopistotasolla aloitteen pitäisi tulla opiskelijalta itseltään, sitten ok. Asemaa ei saisi koskaan käyttää hyväkseen suhde- tai seksimielessä.

      • Hampaatonhulda

        Joo-o. Ja mitenköhän sen aloitteen pitäisi tulla opiskelijalta itseltään? Opintomaaima on hiukan väärä paikka kuhertelulle. Suhteet on mahdollisia mutta ne täytyy rakentaa ympäristössä, jossa asemaan liittyvä hyötysuhde ei mahdollistu.


    • lottamari<3

      Sinulla on ilmiselvästi auktoriteetti-ihastumis ongelma, jossa ihailet ihmisen auktoriteettiasemaa, etkä niinkään ihmistä itseään. Sinä tahdot auktoriteettisen palvonnan kautta nostaa ihmisen teot ja saavutukset jalustalle, mutta jos tuo auktoriteetti menettäisi tuon asemansa, eikä enää olisi sinun yläpuolellasi vaan samassa asemassa sinun kanssasi, niin menettäisit oitis häneen kiinnostuksesi ja ihailusi ja hän putoaisi nopeasti jalustalta.

      Tälläinen pinnallinen ihailu voi olla merkki kyvyttömyydestä todelliseen syvällisempään kiintymykseen ja rakastamiseen. Usein narsistisessa persoonallisuushäiriössä pinnalliset meriitit, saavutukset ja juuri auktoriteetti-ihastuminen ovat tärkeitä keskeisiä asioita. Auktoriteettisuus nähdään valtana ja voimana ja toimivana välineenä toimia muiden yläpuolella, käskyttäjänä ja johtajana ja vastuunkantajana. Sinulle tälläinen ihminen edustaa turvallista luotettavaa älykästä ihmistä, joka kantaa vastuuta ja jonka tieto herättää sinussa kunnioitusta.

      Näiden pohjalta auktoriteettisuus nähdää siten myöskin seksikkäänä ja eroottisena voimana. Siksi mm..joillekin ihmisille kehittyy erilaisia seksifantasioita mm..piiskaamisesta ja alistamisesta,.jossa halutaan, että toinen toimii dominoivana osapuolena ja vaikka läpsii ja lyö ja toinen saa siitä seksuaalista nautintoa.

      • einäin

        Voi olla, että juuri tuo auktoriteetti asema on keskeinen. Mutta toisaalta jotkut opettajista eivät edes opeta minua, ovat muuten vain mukavia koulun käytävillä. Ja myös kadulla huomioni kiinnittyy useimmiten hieman vanhempiin miehiin. (Ei mikään isä juttu koska olen isäni kanssa normiväleissä) Mutta siis asiassa ahdistaa se että olen liian kiinnostunut opettajista ja tekisi mieli saada läheisempi/tuttavallisempi suhde joihinkin opettajiin. Toki muutama n.20v vanhempi kehen olen siis suorastaan ihastunut. Tuo narsismi teoriasi kuulostaa kuitenkin aika kaukaa haetulta omassa tapauksessani koska en muilla tavoin ihastu pinnallisesti (esim. Ei opettajat välttämättä mitään hottiksia ole mutta tosi fiksuja ja hauskoja). Mutta kiitos kommentistasi!


      • einäin
        einäin kirjoitti:

        Voi olla, että juuri tuo auktoriteetti asema on keskeinen. Mutta toisaalta jotkut opettajista eivät edes opeta minua, ovat muuten vain mukavia koulun käytävillä. Ja myös kadulla huomioni kiinnittyy useimmiten hieman vanhempiin miehiin. (Ei mikään isä juttu koska olen isäni kanssa normiväleissä) Mutta siis asiassa ahdistaa se että olen liian kiinnostunut opettajista ja tekisi mieli saada läheisempi/tuttavallisempi suhde joihinkin opettajiin. Toki muutama n.20v vanhempi kehen olen siis suorastaan ihastunut. Tuo narsismi teoriasi kuulostaa kuitenkin aika kaukaa haetulta omassa tapauksessani koska en muilla tavoin ihastu pinnallisesti (esim. Ei opettajat välttämättä mitään hottiksia ole mutta tosi fiksuja ja hauskoja). Mutta kiitos kommentistasi!

        Hehe ja lisäksi Abban "does your mother know" kappale on jotenkin tosi osuva...


      • lottamari<3
        einäin kirjoitti:

        Voi olla, että juuri tuo auktoriteetti asema on keskeinen. Mutta toisaalta jotkut opettajista eivät edes opeta minua, ovat muuten vain mukavia koulun käytävillä. Ja myös kadulla huomioni kiinnittyy useimmiten hieman vanhempiin miehiin. (Ei mikään isä juttu koska olen isäni kanssa normiväleissä) Mutta siis asiassa ahdistaa se että olen liian kiinnostunut opettajista ja tekisi mieli saada läheisempi/tuttavallisempi suhde joihinkin opettajiin. Toki muutama n.20v vanhempi kehen olen siis suorastaan ihastunut. Tuo narsismi teoriasi kuulostaa kuitenkin aika kaukaa haetulta omassa tapauksessani koska en muilla tavoin ihastu pinnallisesti (esim. Ei opettajat välttämättä mitään hottiksia ole mutta tosi fiksuja ja hauskoja). Mutta kiitos kommentistasi!

        Siis, auktoriteetti ja vanhempi mies kiinnostaa sinua, ei pelkästään opettajat jotka tässä nyt jostain syystä pelkästään mainitset. On selvää että puhut opettajista, jos vielä opiskelet ja opettajat tietysti ovat läsnä koulussa kaikkialla, siksi on helppo ihailla juuri niitä auktoriteettejä joita siinä ympäristössä on, ja tässä tapauksessa se on koulu.

        Vaikka sanot ettei sinulla ole isäkompleksia, niin minä väittäisin kyllä että se sinulla juuri nimenomaan on. Luulen että itsekin tiedostat sen, mutta jostain syystä haluat sen torjua. Onko/oliko isäsi sinulle tärkeä, tapahtuiko jotain sellaista, että teidän välit eivät enää toimi..isän sairastuminen tai mvs?

        Muuten on ihan normaalia, että nuori ihastuu opettajaansa, sitä tapahtuu meille kaikille, itse rakastuin joka ainoaan miespuoliseen maikkaani aikanaan, se kuuluu nuoren kehitysvaiheeseen, eikä sinänsä ole mikään oire mistään kehityshäiriöstä tmv.

        Tuossa naristisuudessa en tarkoittanut, että sinulla olisi narsistista persoonallisuushäirötä, vaan sinulla voi olla ongelmia tunnistaa oikea rakkaus ja kiintymys. Jos kodissasi esim. on ollut jotain ongelmia, kuten virtahepo olohuoneessa ja vanhempiesi välit huonot ja kasvatuksesi kovin ristiriitaista, niin sinulle on voinut jäädä kokemukseksi turvattomuuden tunne, jota yrität paikata etsimällä ihastumisen kohteeksi juuri vanhempaa henkilöä. Auktoriteetti voisi sinun tapauksessasi tarkoittaa turvan hakemista, jos olet jäänyt sitä lapsena vaille.

        En ymmärtänyt ihan tuota kommenttiasi, että et muilla tavoin ihastu pinnallisesti. Minusta tuo kaikki kertomasi viittaa juuri siihen, että ihastut helposti ja pinnallisesti ja kohteet vaihtuu helposti ja taajaan. Olet aika hukassa, ja sinun kannattaa ehkä selvittää mistä tuossa kaikessa oikein on kysymys.Läheisriippuvuus on yksi turvattoman lapsuuden aiheuttama trauma, josta selviää kyllä tiedostamalla se ja käsittelemällä se joko hyvän kirjallisuuden avulla tai yhdessä jonkun hyvän terapeutin kanssa.

        Halusit varmaan kuulla vertaistuki vastauksia, mutta sait nyt tälläistä. Että näin :)


      • einäin
        lottamari<3 kirjoitti:

        Siis, auktoriteetti ja vanhempi mies kiinnostaa sinua, ei pelkästään opettajat jotka tässä nyt jostain syystä pelkästään mainitset. On selvää että puhut opettajista, jos vielä opiskelet ja opettajat tietysti ovat läsnä koulussa kaikkialla, siksi on helppo ihailla juuri niitä auktoriteettejä joita siinä ympäristössä on, ja tässä tapauksessa se on koulu.

        Vaikka sanot ettei sinulla ole isäkompleksia, niin minä väittäisin kyllä että se sinulla juuri nimenomaan on. Luulen että itsekin tiedostat sen, mutta jostain syystä haluat sen torjua. Onko/oliko isäsi sinulle tärkeä, tapahtuiko jotain sellaista, että teidän välit eivät enää toimi..isän sairastuminen tai mvs?

        Muuten on ihan normaalia, että nuori ihastuu opettajaansa, sitä tapahtuu meille kaikille, itse rakastuin joka ainoaan miespuoliseen maikkaani aikanaan, se kuuluu nuoren kehitysvaiheeseen, eikä sinänsä ole mikään oire mistään kehityshäiriöstä tmv.

        Tuossa naristisuudessa en tarkoittanut, että sinulla olisi narsistista persoonallisuushäirötä, vaan sinulla voi olla ongelmia tunnistaa oikea rakkaus ja kiintymys. Jos kodissasi esim. on ollut jotain ongelmia, kuten virtahepo olohuoneessa ja vanhempiesi välit huonot ja kasvatuksesi kovin ristiriitaista, niin sinulle on voinut jäädä kokemukseksi turvattomuuden tunne, jota yrität paikata etsimällä ihastumisen kohteeksi juuri vanhempaa henkilöä. Auktoriteetti voisi sinun tapauksessasi tarkoittaa turvan hakemista, jos olet jäänyt sitä lapsena vaille.

        En ymmärtänyt ihan tuota kommenttiasi, että et muilla tavoin ihastu pinnallisesti. Minusta tuo kaikki kertomasi viittaa juuri siihen, että ihastut helposti ja pinnallisesti ja kohteet vaihtuu helposti ja taajaan. Olet aika hukassa, ja sinun kannattaa ehkä selvittää mistä tuossa kaikessa oikein on kysymys.Läheisriippuvuus on yksi turvattoman lapsuuden aiheuttama trauma, josta selviää kyllä tiedostamalla se ja käsittelemällä se joko hyvän kirjallisuuden avulla tai yhdessä jonkun hyvän terapeutin kanssa.

        Halusit varmaan kuulla vertaistuki vastauksia, mutta sait nyt tälläistä. Että näin :)

        No jaa. Vanhempani kyllä erosivat n.10 vuotta sitten ja jäin asumaan äitini luo. Mutta itse koen että suhde isääni läheni koska kun menin joka toinen vkloppu hänen luo me vietimme keskenään paljon aikaa.. Ja olen aina ihastunut vanhempiin kuin mitä itse olen. Ja siis jos nyt käsitit väärin niin: huomioni kiinnittyy helposti opettajiin, vanhempiin miehiin etc. Mutta jos ihastun johonkin, niin kyllä siihen liittyy muutakin kuin pelkkä alistunut asemani. Yhteen opettajaan olon ihastunut kokonaisen vuoden peruskoulussa eikä hän edes opettanut minua, me vaan juteltiin satunnaisesti käytävillä ja sain häneltä jotenkin erityiskohtelua (enjaksaselittää) ja vielä parin vuoden jälkeen aina kun näen kaupungilla häntä muistuttavan miehen sydämeni melkein pysähtyy. Oman ikäiset pojat ovat jotenkin tosi "lapsellisia" mielestäni (ei kaikki mutta miehiin verrattuna luonnollisesti). Kiitos kommentistasi, kyllä minulle tälläinen kriittinenkin kommentti kelpaa, koska muutama kaverini on sitä mieltä, että minun pitäisi käydä psykiatrilla xD vitsillä kai mutta silti.


      • traumatintti
        lottamari<3 kirjoitti:

        Siis, auktoriteetti ja vanhempi mies kiinnostaa sinua, ei pelkästään opettajat jotka tässä nyt jostain syystä pelkästään mainitset. On selvää että puhut opettajista, jos vielä opiskelet ja opettajat tietysti ovat läsnä koulussa kaikkialla, siksi on helppo ihailla juuri niitä auktoriteettejä joita siinä ympäristössä on, ja tässä tapauksessa se on koulu.

        Vaikka sanot ettei sinulla ole isäkompleksia, niin minä väittäisin kyllä että se sinulla juuri nimenomaan on. Luulen että itsekin tiedostat sen, mutta jostain syystä haluat sen torjua. Onko/oliko isäsi sinulle tärkeä, tapahtuiko jotain sellaista, että teidän välit eivät enää toimi..isän sairastuminen tai mvs?

        Muuten on ihan normaalia, että nuori ihastuu opettajaansa, sitä tapahtuu meille kaikille, itse rakastuin joka ainoaan miespuoliseen maikkaani aikanaan, se kuuluu nuoren kehitysvaiheeseen, eikä sinänsä ole mikään oire mistään kehityshäiriöstä tmv.

        Tuossa naristisuudessa en tarkoittanut, että sinulla olisi narsistista persoonallisuushäirötä, vaan sinulla voi olla ongelmia tunnistaa oikea rakkaus ja kiintymys. Jos kodissasi esim. on ollut jotain ongelmia, kuten virtahepo olohuoneessa ja vanhempiesi välit huonot ja kasvatuksesi kovin ristiriitaista, niin sinulle on voinut jäädä kokemukseksi turvattomuuden tunne, jota yrität paikata etsimällä ihastumisen kohteeksi juuri vanhempaa henkilöä. Auktoriteetti voisi sinun tapauksessasi tarkoittaa turvan hakemista, jos olet jäänyt sitä lapsena vaille.

        En ymmärtänyt ihan tuota kommenttiasi, että et muilla tavoin ihastu pinnallisesti. Minusta tuo kaikki kertomasi viittaa juuri siihen, että ihastut helposti ja pinnallisesti ja kohteet vaihtuu helposti ja taajaan. Olet aika hukassa, ja sinun kannattaa ehkä selvittää mistä tuossa kaikessa oikein on kysymys.Läheisriippuvuus on yksi turvattoman lapsuuden aiheuttama trauma, josta selviää kyllä tiedostamalla se ja käsittelemällä se joko hyvän kirjallisuuden avulla tai yhdessä jonkun hyvän terapeutin kanssa.

        Halusit varmaan kuulla vertaistuki vastauksia, mutta sait nyt tälläistä. Että näin :)

        Joo, lottamari


      • einäin
        traumatintti kirjoitti:

        Joo, lottamari

        Minunkin mielestäni lottamarin kommentissa oli perää, mutta tilanne ei ole niin yksinkertainen että voisi asian leimata isä kompleksiksi. Ja siis minä kyllä nautin lukiosta ja opiskelusta että ei siinä mitään :D


    • caeruleus

      Minulla on huonot välit äitini kanssa, mutta hyvät isäni kanssa.
      Ihastun silti vanhempiin miehiin, reilusti vanhempiin.

      Itse kiinnyin erääseen opettajaan, ja toista kohtaan nousi valtavasti tunteita,, Nyt en ole nähnyt enään kyseisiä miehiä moneen kk:een, ja alkaa vähän helpottamaan. Toinen oli siis maailman ihanin ihminen, ja toinen sai sykkeeni nousemaan sekä olin aivan lääpälläni häneen.

      No, kukaan ei ole ennen eikä tapauksen jälkeen saanut minua tuntemaan niin. En edes voi kuvitella miten löydän samanlaisia tunteita herättävän henkilön. Ja pahinta on, että tiedän nyt millaista on olla sekaisin miehestä.

      Huvittavaa on, että molemmat miehet viimeisillä tapaamiskerroilla kuvailivat minua samoilla sanoilla.

    • lahjakas nti foreplay

      Traumat ja kompleksit on niin nähty...sen sijaan mun mielestä oli virkistävää lukea tutkimuksesta, jossa määriteltiin lahjakkaan lapsen ominaisuuksia ja luonteenpiirteitä. Yksi oli, että lahjakkaat viihtyvät ikäistään selvästi vanhempien seurassa. Miksei siis voi ajatella, että lahjakas ihminen voi myös ihastua helpommin itseään vanhempiin, esim just opettajiin.

      • einäin

        No niinpä olen ihan samaa mieltä ;D Olen kyllä ihan hyvä koulussa ja ko opettajat opettavat aineita joissa olen erityisen hyvä. Koulussa viihdyn paljon paremmin opettajien seurassa kuin teinirumban keskellä. En ole varmaan ainoa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe