Matto rotan häkkiin?

kesyrotta

Moi! Olen päättänyt ottaa kaksi kesyrottaa lähi aikoina. Mietin että voisiko häkkiin laittaa maton, koska perheessä tulee puruista allergiaa? Jos ei, niin allergisoivatko puupelletit helposti? Entä tuleeko kesyrotista helposti allergiaa? Kokemuksia? Kiitos niille jotka viittii vastata, tää on kiperä tilanne ja haluisin vastauksia!! :)
Tuli vielä mieleen, että voiko häkkiin laittaa jotain muuta, esim. sanomalehteä tai paperia?

21

3187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Kannattaa lueskella vielä hoito-ohjeita ajatuksella, kuivike-asiakin tulee niissä takuulla esiin ;)

      Purun pöly aiheuttaa hengitystieongelmia rotillekin. Purua siis ei saa käyttää. Paras kuivike on Toa Lätt -paperipelletti, tosin vähän vaikeasti saatava. Myös Mörtti Röpö tai vastaava lehtipuuhake, pellava- tai hamppukuivike tai puupelletti käy.

      Mattoa en suosittele, mutta osa käyttää häkin pohjalla fleeceä, ja sen lisäksi vessalaatikkoa. Tosin rotat ei mitenkään välttämättä vaivaudu laatikolle ja kangas ei sitten pidä hajuja yhtään.

      Rotta ei ole lemmikeistä allergisoimattomimpia, mutta kannattaa käydä itse kokeilemassa kasvattajan tai harrastajan luona, muuten ei voi tietää.

      Paperi ei käy kuivikkeeksi, mutta rotat mielellään tekee pesää niin vessa ja talouspaperista kuin tavallisesta tulostepaperistakin.

    • Kesyrotta

      Kiitos vastauksistasi!

    • surhym

      Voi käydä myös terveyskeskuksessa ja pyytää allergia testissä, muistaa vaan pyytää erikseen rotan testin. Kyllä rotat ovat aika allergisoivia, toisilla(kuten minulla) eivät aiheuta ongelmia vaikka olen muille eläimille pahasti allerginen. Ei nuo sedän mainitsevat kuivikkeet pölyä juuri ollenkaan, kun on ihana eläinkauppa niin tilaavat kyllä toalättiäkin, ei tahdo muuten oikein löytyä.
      Varsinkin tuo sanomalehti kuivikkeena on todella huono, rottien tassut eivät kestä sitä. Eikä juu pidä hajuja, kuten kankaatkin alkaa vaan haista voimakkaasti.
      Tuo on aina hyvä vaihtoehto että voisi käydä kasvattajan luona, silloin huomaa jos alkaa allergiat vaikuttaan kun saa pidellä rottaa sylissä.

      • Allergiatesti ei välttämättä toimi jos ei ole ennen ollut rotan kanssa tekemisissä. Testissä näkyviä allergeeneja alkaa nimittäin muodostua vasta altistuksen jälkeen. Ja lemmikin kanssa pystyy elämään niinkin, että saa siitä vain hyvin lievää allergiaa.


    • surhym

      Juu, mutta kyllä allergia testistä näkyy jos on paha allergia. Jos testissä ei nouse kuin pieni punainen täplä niin sitten voi alkaa suunnittelemaan rottien luona vierailua. Teini aikoina olisin päässyt itse helpommalla jos olisin tiennyt olevani todella pahasti allerginen kissoille.. En olisi mennyt asuntoon jossa oli kissoja. Tai olisin aloittanut kaks päivää aikaisemmin allergia lääkkeet. Voin kertoa että ei ole kiva saada yhtäkkinen kohtaus, parempi käydä ensin testaamassa(jos on kuitenkin ennestään allergioita perheessä) ja alkaa sitten miettimää seuraavaa vaihetta.
      Tiedän kyllä että voi elää sopusoinnussa eläimen ja allergian kanssa.. Mutta kaikki eivät ole valmiita siihen, siksi suosittelen käymään ensin testissä ettei tarvi luopua eläimestä allergian takia..sitä lausetta näkee ja kuulee ihan liikaa,

    • Kesyrotta

      Kiitos kaikille vastauksista! Me käymme kokeilemassa :)

    • eimattoa

      Rotat on sellaisia että ne pisauttelee jatkuvasti jokapaikkaan ja se kyllä haisee. :D Jos mitään kangasta laitat häkkiin ni se pitää sitten laittaa melkeen joka päivä pesukoneeseen ettei haise. Ja jos laitat vaikka niille nukkumapaikaksi jonkun vanhan vaatteen ni ne mielellään pissaavat sen ensin mukavan hajuiseksi ja sitten nukkuvat siinä niin että turkkiin tarttuu se haju :D Itte teen koko haju jutun kans sillee että mulla on iso häkki johon pohjalle vaihdan joka toinen päivä uudet mörtti röpöt. Ja nukkuma alustana on joku vanha riepu minkä heitän pois jokapäivä ja laitan uuden. Kans ruokakupit ja tasot pesen ihan joka päivä vedellä.

    • surhym

      Kerran viikossa riittää kyllä ihan hyvin. "ei mattoa"- nimimerkki kokeile etsiä toa lätt merkkistä paperi pellettiä, se yhdessä mörtin kanssa pitää paremmin pissan hajua. Kysy vaikka eläinkaupasta jos voisivat tilata sitä.

    • kesyrotta

      Kiitos kun viititte vastailla! :)
      Voiko rotan häkkiin laittaa paperisilppua ainoaksi kuivikkeeksi? Ja jos ei, niin voiko toal lättiä ainoaksi? Pöliseekö toal lätt?
      Mörtti röpöä ei voida laittaa koska siitä tulee meille ihmisille vähän allergiaa :(

    • kesyrotta

      Voisitteko vastata vielä noihin kysymyksiin?
      Ai niin! Vielä yksi kysymys ;)
      Voiko sinne häkkiin laittaa linnunsiemeniä tai auringonkukan siemeniä? Älkää pitäkö mua sitten ihan tyhmänä :D Nimittäin näin yhen kuvan jossa rotan häkissä oli linnunsiemeniä :D
      Pliis vastatkaa!

      • Toa on pelkiltäänkin hyvä kuivike. Toa ei pölise.

        Rotta syö joko siemensekootusta tai pellettiä pääruokana, ja siemensekoitus voi näyttää linnunruualta. Linnunruokaa ei kuitenkaan ole syytä antaa, vaan varta vasten rotille tarkoitettua ruokaa. Auringonkukansiemenet on hyviä herkkuja, mutta liialti niitä ei kannata antaa, tai on riski että ne lihovat.


    • kesyrotta

      Kiitos vastauksista jälleen kerran! :)
      Vielä semmoista kyselen, että mistä saa sitä toa lättiä?
      Asun siis Oulun lähellä, eli oulusta voisin hakea :)

    • surhym

      Itse kysyin paikallisen eläinkaupan omistajalta olisiko mahdollista tilata toalättia myyntiin ja olen sieltä saanut siitä asti sitä. Silloin kun Tampereella oli vielä Euromarket niin sieltä sai sitä. Joissain valinta taloissa on myös, en tiedä muista kaupoista. Kannattaa kysyä jos on joku pikkunen eläinkauppa josko voisivat tilata, ne varmastikin voisivat olla asiakas ystävällisiä :D

    • kesyrotta

      Kiitos! :)

    • kesyrotta

      En tiedä vielä otanko tyttöjä vai poikia, mutta voisitteko ehdotella nimiä? Omia keksimiä/mietinnässä olevia:
      Tyttö: Fiona, Nelli, Nuppu

    • surhym

      Ota vaikka kalenteri ja katso siitä sopivia nimiä :D Itse olen noille mun pojille keksinyt bändien henkilöiden mukaan, tai jos olen katsellut juuri jotain sarjaa tai elokuvaa. Melkein aina kyllä vaihtuu tai muuntautuu erilaiseksi. Tai tulee lempinimiä käytöksen mukaan.

    • Mä yleensä tiedän nimet viimeistään kun tutustun rottiin, esimerkiksi Ninja oli heti selvästi Ninja, kun se tuli ja selätti kolme kertaa itseään isompia mummoja 6-0 heti kotiuduttuaan :D Yrttien ja mausteiden nimet on kivoja, mun hiiret on Rosmariini, Timjami ja Korianteri. Ihmisten nimiäkin on kyllä ollut. Ellin meinasin ensin nimetä Keksiksi kunnes kasvattaja sanoi että sehän näyttää ihan Elliltä -Keksi olisi kyllä sopinut moiselle ahmatille kuin nenä päähän...

    • rottaus

      Olen aiemmin käyttänyt sanomalehteä ja Mörttiröpöä, mutta nyt siirtynyt fleecekankaaseen. Toalätt kuulemma paras kuivike. Tuosta mörtistä sen verran, että olen kuullut juttua ettei sekään oikein sopisi nykysuositusten mukaan.
      Fleecekankaita saa jopa 4 e/kpl mukavissa väreissä ja rotat tajusivat heti käyttää kulma-wc:tä johon olen laittanut ihan perus kissanhiekkaa. Kissanhiekkaa siksi, että rotat potkivat hakkeet helposti ympäriinsä. Hiekka raskaampaa niin pysyy boksissa paremmin.

      • Sedä

        Eihän ole paakkuuntuvaa hiekkaa? Se on ainakin kiellettyä, koska voi aiheuttaa suolitukoksen jos rotta keksii syödä sitä :/ Mörtti on jees, paitsi ettei tosiaan ime kunnolla. Mulla on Toaa.


    • kesyrotta

      Minulle tulee kaksi tyttörottaa viikon päästä. Olen miettinyt vieläkin näitä nimiä ja Nelli ei käykkään. Nyt olen miettinyt Kuura ja Nuppu. Sopiiko Kuura tyttörotan nimeksi? Minulla tulee siitä mieleen sievä valkoinen tyttönen :D Entä mitä mieltä olette nimestä Nuppu? Minusta se on oikein sievä nimi sekin :)

    • kirppuw112

      Jos laitat maton se on hetkessä silppuna ja meillä on myös allergiaa purusta joten pelletit olisivat parempi vaihtoehto kuin matto ta sanomalehdet ja niistä allergioista rotista tulee näppylöitä jos on atooppinen iho :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      957
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      714
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe