Mikä pyörä tielle ja metsään?

0tt0

Sivistynyt enduro tms olisi mielessä. Mitä niitä on tänä päivänä vaihtoehtoja, lähinnä käytettynä kiinnostaisi, alle 4000e luokassa? Eka oma pyörä hakusessa, saisi olla luotettava, ei tarvitse sairaasti tehoja.

14

151

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0tt0

      Lisäys: käyttö olisi lyhyttä matkaa eri laatuisilla teillä. Vaimo kyydissä. Aika vähän tavaraa mukana.

      • Pyötätön

        Oisko joku Honda transalp tai bmw f sarjan pyöristä joku.


      • Motskarisetä

        Transalp on mainio pyörä. Olen ajellut paljon pariskunnan kanssa, jotka kahdestaan ajelevat 650 kuutioisella Transalpilla, ja tehot riittävät ihan hyvin niinkin raskaan painon alla Suomen maantienopeuksissa. Tavaraakin heillä on ollut laukut täynnä. Tietenkään umpimetsään tuollaisella matkaendurolla ei ole asiaa, mutta heikoillakin sorateillä sillä kyllä pärjää, sellaisillakin teillä joille asfalttiohjuksilla ei juuri asiaa ole.

        BMW myös olisi varmaan hyvä valinta. F- sarjalaisista minulla ei ole kokemusta, mutta BMW:stä yleensä kylläkin. Jos rahaa on käytettävissä hieman enemmän, kuin neljä tuhatta, niin kannattaa harkita R 1200 GS:ää. Siitä olisi matkakumppaniksi hyvinkin pitkäksi aikaa. BMW:n bokseri, ja koko pyörä kun on erittäin kestävä, ja varmasti Gessun resurssit riittäisivät pitkälle tulevaisuuteen.

        Muuten aloittaja: Kerro meille muillekin millaiseen ratkaisuun päädyit.


      • Liikaa luuloja!
        Motskarisetä kirjoitti:

        Transalp on mainio pyörä. Olen ajellut paljon pariskunnan kanssa, jotka kahdestaan ajelevat 650 kuutioisella Transalpilla, ja tehot riittävät ihan hyvin niinkin raskaan painon alla Suomen maantienopeuksissa. Tavaraakin heillä on ollut laukut täynnä. Tietenkään umpimetsään tuollaisella matkaendurolla ei ole asiaa, mutta heikoillakin sorateillä sillä kyllä pärjää, sellaisillakin teillä joille asfalttiohjuksilla ei juuri asiaa ole.

        BMW myös olisi varmaan hyvä valinta. F- sarjalaisista minulla ei ole kokemusta, mutta BMW:stä yleensä kylläkin. Jos rahaa on käytettävissä hieman enemmän, kuin neljä tuhatta, niin kannattaa harkita R 1200 GS:ää. Siitä olisi matkakumppaniksi hyvinkin pitkäksi aikaa. BMW:n bokseri, ja koko pyörä kun on erittäin kestävä, ja varmasti Gessun resurssit riittäisivät pitkälle tulevaisuuteen.

        Muuten aloittaja: Kerro meille muillekin millaiseen ratkaisuun päädyit.

        IsoGessu on pelkästään matkapyörä kuten muutkin vastaavat matkaenskat, 270kg ja lisäksi kallis...Santatieominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin millä tahansa pystypyörällä.


      • Motskarisetä
        Liikaa luuloja! kirjoitti:

        IsoGessu on pelkästään matkapyörä kuten muutkin vastaavat matkaenskat, 270kg ja lisäksi kallis...Santatieominaisuudet ovat samaa luokkaa kuin millä tahansa pystypyörällä.

        No ei. Itse olen enempi asfalttmaantiellä ajeleva matkamotoristi, mutta tunnen muutamia Gessulla ajavia. Olin mukana yhdellä venäjänreissulla, jossa mukana oli pari sellaisella ajavaa. Halusivat ihan tieten tahtoen valita siellä Itä-Karjalan teillä ne kaikkein huonoimmat ja koloisimmat, ja me asfalttipyöräilijät ajelimme pidemmän kautta. Kuraiset naamat loistivat tullessamme perlle samaan paikkaan ja sanoivat, että kivaa oli ja ette te noilla muovimopoilla siellä olisi päässeet mihinkään. Uskon heitä. Painavahan ja kalliskin Gessu on mutta huonoilla teillä se on oikein mainio menijä. Umpimettään sillä ei tietenkään ole asiaa, kuten ei millään ns. matkaendurolia, ja löytyyhän niitä GS:stä vanhempia ja halvempia 1100 ja 1150 kuutioisia malleja, joita kannattaa myös harkita jos sattuu sopivan löytämään.

        Ja keveämpi ja edullisempi mainio vaihtoehto olisi tietysti tuo Honda Transalp, ja Suzukilta, sekä Yamahaltakin löytyy vastaavanlaisia. Harkinnan arvoinen on myös tuo BMW:n F-sarja. Vaarana tietysti nuo mainitut valitessa on että se nälkä kasvaa syödessä. Minäkin jossain vaiheessa ajattelin, että 500 kuutioinen on oikein sopiva minulle... Sitten se alkoi jo ensimmäisenä kesänä tuntua mopolta kun vaimon kanssa kahdestan sillä viissatasella ajeltiin.


      • heheh----
        Motskarisetä kirjoitti:

        No ei. Itse olen enempi asfalttmaantiellä ajeleva matkamotoristi, mutta tunnen muutamia Gessulla ajavia. Olin mukana yhdellä venäjänreissulla, jossa mukana oli pari sellaisella ajavaa. Halusivat ihan tieten tahtoen valita siellä Itä-Karjalan teillä ne kaikkein huonoimmat ja koloisimmat, ja me asfalttipyöräilijät ajelimme pidemmän kautta. Kuraiset naamat loistivat tullessamme perlle samaan paikkaan ja sanoivat, että kivaa oli ja ette te noilla muovimopoilla siellä olisi päässeet mihinkään. Uskon heitä. Painavahan ja kalliskin Gessu on mutta huonoilla teillä se on oikein mainio menijä. Umpimettään sillä ei tietenkään ole asiaa, kuten ei millään ns. matkaendurolia, ja löytyyhän niitä GS:stä vanhempia ja halvempia 1100 ja 1150 kuutioisia malleja, joita kannattaa myös harkita jos sattuu sopivan löytämään.

        Ja keveämpi ja edullisempi mainio vaihtoehto olisi tietysti tuo Honda Transalp, ja Suzukilta, sekä Yamahaltakin löytyy vastaavanlaisia. Harkinnan arvoinen on myös tuo BMW:n F-sarja. Vaarana tietysti nuo mainitut valitessa on että se nälkä kasvaa syödessä. Minäkin jossain vaiheessa ajattelin, että 500 kuutioinen on oikein sopiva minulle... Sitten se alkoi jo ensimmäisenä kesänä tuntua mopolta kun vaimon kanssa kahdestan sillä viissatasella ajeltiin.

        Rengastus määrää paljolti, missä maastossa pyörä etenee. Kuravellissä ei edes karkeilla maantierenkailla pitkälle pötkitä.

        http://www.youtube.com/watch?v=gwGXiQXGijM


    • ykstoista

      Jos mahdollista, niin kasvattaisin budjettia. Nyt tuolla budjetilla ei pääse käsiksi kuin -90 luvun pyöriin ja monessa tuon ikäisessä pyörässä paikat repsottaa enemmän jä vähemmän. Huonossa tapauksessa vietät enemmän aikaa tallissa kuin tien päällä.

      • Motskarisetä

        Tietysti on asenteesta kiinni millainen riittää. Monelle riittävä on se 500 kuutioinen mopo hyvinkin pitkään. Myös siellä takapenkillä istuvan "hellapoliisin" kanta täytyy ottaa huomioon. Se 650 kuutioinen Transalp tai vastaava saattaa riittää hyvin, kun oikein asennoituu. ja sellaisenhan saa neljällä tonnilla hyvänkin, kun hieman katselee ympärilleen.

        Oikeat enduromiehet tietysti laittavat karkeimmat mahdolliset nappulakumit, mutta sellaisilla on vaikea asfalttiteillä ajella. Siis usein on tyydyttävä kompromisseihin, ja sehän tietysti myös rajoittaa rajuinta mutavellissä kaasuttelua ja umpimetsään menoa.

        Budjettia kasvattamalla tietysti sitten saa mitä tahansa. Riippuu kuinka paljon sitä on mahdollista kasvattaa. Mm. parilla ystävälläni on eurooppalaista valmistetta oleva KTM, ja "Kotari" jos mikä on enduropyörien aatelia. Hinta vain sitten tahtoo myös olla sen mukainen.


      • Vaan on niin
        Motskarisetä kirjoitti:

        Tietysti on asenteesta kiinni millainen riittää. Monelle riittävä on se 500 kuutioinen mopo hyvinkin pitkään. Myös siellä takapenkillä istuvan "hellapoliisin" kanta täytyy ottaa huomioon. Se 650 kuutioinen Transalp tai vastaava saattaa riittää hyvin, kun oikein asennoituu. ja sellaisenhan saa neljällä tonnilla hyvänkin, kun hieman katselee ympärilleen.

        Oikeat enduromiehet tietysti laittavat karkeimmat mahdolliset nappulakumit, mutta sellaisilla on vaikea asfalttiteillä ajella. Siis usein on tyydyttävä kompromisseihin, ja sehän tietysti myös rajoittaa rajuinta mutavellissä kaasuttelua ja umpimetsään menoa.

        Budjettia kasvattamalla tietysti sitten saa mitä tahansa. Riippuu kuinka paljon sitä on mahdollista kasvattaa. Mm. parilla ystävälläni on eurooppalaista valmistetta oleva KTM, ja "Kotari" jos mikä on enduropyörien aatelia. Hinta vain sitten tahtoo myös olla sen mukainen.

        Kyppitonnillla valikoima laajenee oleellisesti, nythän saa halpaa lainaa, jos luottotiedot on kunnossa.

        Kylä 2-päällä tosimatkustamiseen pitäs olla vähintään 750 tai isompi


      • Motskarisetä
        Vaan on niin kirjoitti:

        Kyppitonnillla valikoima laajenee oleellisesti, nythän saa halpaa lainaa, jos luottotiedot on kunnossa.

        Kylä 2-päällä tosimatkustamiseen pitäs olla vähintään 750 tai isompi

        Miksi tehdä velkaa harrastuksen vuoksi? Itse ainakin laitan pyöräni sen mukaan, miten lompsa kestää, joten pyöräni poikkeuksetta ovat olleet hieman vanhempaa vuosikertaa.

        Aloittajalle ehdotan, että hanki ilman muuta se Transalp tai vastaava neljällä tonnilla. Kyllä se lyhyempiin matkoihin sekalaisilla teillä riittää, ja myös pidempiin kun asennoituu, että suorituskyky on kaksi päällä melko rajallinen, mutta riittävä meidän maantienopeuksissamme. Hanki myös hyvät laukut, että voitte tehdä pidempiäkin reissuja. Koska ajattelen, että moottoripyöräilykärpäsen oikein puraistua, alatte sellaisesta haaveilla ehkä jo ensimmäisenä kesänä.

        Vanhempaan aikaan yleisin moottoripyörä oli 250 kuutioinen Jawa. Sillä ajettiin autojen puuttuessa yleisesti myös kaksi päällä. Entinen naapurini entisöi muutama vuosi sitten appiukkonsa vanhan 200 kuutioisen brittipyörän vuodelta 1952, jolla appiukko oli käynyt nykyisen anoppimuorin luona riijaamassa 200 kilometrin päässä. Vävypoika ihmetteli vain, että mihinkähän nuo olivat laittaneet kaikki tavarat, kun olivat kuulemma pyörällä käyneet kaksi päällä silloin 50-luvulla Norjassa. Pyörässä kun ei ollut minkäänlaisia laukkuja, eikä telineitä. Niin, että asenteista nuo asiat monesti ovat kiinni.


    • 0tt0

      Kiitos järkevistä vastauksista!
      Piipahdettiin emännän kanssa pikapikaa Biketeamissa kattomassa vehkeitä elävänä. Bemari tuntui ja näytti hyvältä, Honda XL Varaderoa ei kukaan maininnut? Sekin jäi mieleen. Hondassa jotain huonoa mainittavaa?

      • Motskarisetä

        Varadero ja Transalp ovat hyvin samankaltaisia. Varaderossa vain on suurempi kone, molemmissa kuitenkin nestejäähdytteinen V2. Muuten tekniset eroavaisuudet lienevät vähäisiä. Molemmathan ovat tyyppiä XL. Siis laita vain Varadero, jos sopivan löydät. Noissa Hondan malleissa olen huomannut, että niissä on tilaa pitkällekin kuskille. Siis on tehty eurooppalaisille hyvin sopiviksi. Suzukilla vastaavat endurot ovat nimeltään V-strom, joita löytyy sekä 650 että 1000 kuutioisena. Yamahalla on Tenere. Kaikki nuo lienevät erittäin suositeltavia ja kestäviä pyöriä.

        Jossakin muutaman vuoden takaisessa Tekniikan Maailmassa oli matkaenduroista testi, jossa mukana oli Hondan Transalp, Suzukin V-strom, BMW:n F800 GS ja KTM:n joku malli. En muista oliko Tenere, enkä muista mikä oli testin lopputulos. Mutta muistaakseni kisa oli hyvin tasainen.


    • 10ja16

      "Kylä 2-päällä tosimatkustamiseen pitäs olla vähintään 750 tai isompi"

      Kyllä. Kuussatasella kyydittäneenä en suosittele sellasen hankkimista. Maku on hommasta pois ennen kesän loppua.

    • cbf

      Ajettuihin kilometreihin kiinnitetään turhan paljon huomiota. Itse ostaisin mieluummin vähän enemmän ajetun, jossa hyvät kulutusosat kuin vähän ajetun, jossa kaikki kuluvat osat lopussa. Hondassa reilut 60 tkm mittarissa ja vastaa toiminnaltaan täysin uutta.

      Koeajo on kyllä välttämätön. Nuo ketjussa mainitut pyörät ovat kuitenkin niin erilaisia ajaa, että joku tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Ja rehellisyyden nimissä kannattaa vielä miettiä, tarvitaanko metsäominaisuuksia. Soratiet ovat jokatapauksessa niin viheliäisiä verrattuna päällystettyyn tiehen, että katupyörä on ollut mulle sopiva valinta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5066
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1472
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      908
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe