Autoveron älyttömyys

Kyllä köyhiä sorretaan..

Autoveroa jälleen kerran maksaneena en pysty kuin ihmettelemään sen järjetöntä logiikkaa.
Vertaan hiljattain ostaani kalliimpaa autoa vanhaan halvempaan autooni.

Miksi minun pitää maksaa kalliimmasta autosta korkeampi veroprosentti kuin halvemmasta autosta, (päästöt kun ovat kutankuinkin hinnan kanssa suhteessa)??
Eikö sama prosentti kallimmalla autolla jo riittäisi, kun siinäkin tapauksessa jo maksetaan kalliimmasta enemmän veroja?

Jouduin maksamaan 26 000e autostani lähes 85%, eli n. 22 000e veroja, koska älyvapaa päästöistä määräytyvä veroprosentti otetaan Suomen kaupoilla vallitsevasta automallin keskiPYYNTIhinnasta, johon jo sisältyy verot! Järki hoi!

Ja sitten näkee ihmisten kirjottelevan kuinka vähävaraisia vaan sorretaan autoilun maksuilla "kokoomuksen ja muiden sikojen" toimesta. Kannattaa miettiä uudelleen ennen kuin päästelee näitä aivopieruja. Halvemman autoni kanssa pääsin vain 4800e autoverolla...

21

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta toinen puoli

      On kyllä korkea tuo autoverokin mutta kohtahan nostetaan ajoneuvoveroa 122% että kyllä sekin tuntuu.

    • %:t ei oo mittään

      Autoveron periaatehan on se, että veroa joutuu maksamaan saman summan, ostipa auton Suomesta tai tuo itse ulkomailta.
      Sillä ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymiseen, kuinka paljon on itse autosta ulkomailla maksanut. Vero määräytyy vastaavan Suomessa olevan auton veromäärän mukaan.
      Näinhän se on kaikille tasapuolista ja syrjimätöntä, kuten EU edellyttää.

      • 2+18

        Musta ei oo ainakaan mitenkään tasapuolista maksaa halvalla saadusta tuontiautosta suurempaa veroprosenttia kuin mitä vastaavasta suomessa jo on maksettu..


      • Pienempi paha
        2+18 kirjoitti:

        Musta ei oo ainakaan mitenkään tasapuolista maksaa halvalla saadusta tuontiautosta suurempaa veroprosenttia kuin mitä vastaavasta suomessa jo on maksettu..

        Näin varmaan onkin.

        Ongelma on vaan se, että sen turkkilaisen häkkikauppiaan kirjoittama kuitti kauppahinnasta ei ole luotettava verotusperuste.


      • sama vero
        Pienempi paha kirjoitti:

        Näin varmaan onkin.

        Ongelma on vaan se, että sen turkkilaisen häkkikauppiaan kirjoittama kuitti kauppahinnasta ei ole luotettava verotusperuste.

        Ei se ole mikään ongelma, onko kuitti luotettava vai ei. Kauppahinnalla kun ei kerta kaikkiaan ole mitään tekemistä sen kanssa miten tuontiautoa verotetaan.
        Tuontiautosta joutuu maksamaan sen veron, joka vastaavassa suomesta ostetussa autossa on jäljellä.
        Pyritään siis perimään sama vero, ostipa auton Suomesta tai mistä tahansa muualta mihin hintaan tahansa.
        Kukaan ei ole kiinnostunut auton hankintahinnasta ulkomailla.


      • RanTanPlaan

        "Autoveron periaatehan on se, että veroa joutuu maksamaan saman summan, ostipa auton Suomesta tai tuo itse ulkomailta. "

        Höpö höpö ...

        "Sillä ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymiseen, kuinka paljon on itse autosta ulkomailla maksanut. Vero määräytyy vastaavan Suomessa olevan auton veromäärän mukaan.
        Näinhän se on kaikille tasapuolista ja syrjimätöntä, kuten EU edellyttää."

        Höpö höpö. Eu sanoo että autoveroa ei saa käytetystä periä YKSITTÄISTAPAUKSESSAKAAN enempää kuin mitä kotimaassa jo myynnissä olevassa autossa on veroa jäljellä..

        Näitä "Yksittäistapauksia" tulee muuten joka päivä useita lisää. Esim jos ostat ulkomailta isopäästöisen ennen v. 2008 rekisteröidyn , joudut nyt maksamaan paljon enemmän (prosenteissa) veroa kuin mitä autosta uutena Suomessa maksettiin.

        EU ei pakota vertaamaan kotimaiseen autoon ... Tälläisiä järjestelmiä on mm. Itävallassa , heidän veronsa perustuu ulkomaiseen ostohintaan (yleiseen sellaiseen) , eikä esim. Itävaltaa ole vielä systeemistä EYT:n vedetty. MIksiköhän ???

        Ja jopa Suomen laissa on pykälä joka mahdollistaa ulkomaisen ostohinnan käytön veron perusteena .. Sitä ei vaan käytetä, Nurminen kyllä löytää verrokin Warrelle vaikka Sitruunasta...


      • kimmsasi
        RanTanPlaan kirjoitti:

        "Autoveron periaatehan on se, että veroa joutuu maksamaan saman summan, ostipa auton Suomesta tai tuo itse ulkomailta. "

        Höpö höpö ...

        "Sillä ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymiseen, kuinka paljon on itse autosta ulkomailla maksanut. Vero määräytyy vastaavan Suomessa olevan auton veromäärän mukaan.
        Näinhän se on kaikille tasapuolista ja syrjimätöntä, kuten EU edellyttää."

        Höpö höpö. Eu sanoo että autoveroa ei saa käytetystä periä YKSITTÄISTAPAUKSESSAKAAN enempää kuin mitä kotimaassa jo myynnissä olevassa autossa on veroa jäljellä..

        Näitä "Yksittäistapauksia" tulee muuten joka päivä useita lisää. Esim jos ostat ulkomailta isopäästöisen ennen v. 2008 rekisteröidyn , joudut nyt maksamaan paljon enemmän (prosenteissa) veroa kuin mitä autosta uutena Suomessa maksettiin.

        EU ei pakota vertaamaan kotimaiseen autoon ... Tälläisiä järjestelmiä on mm. Itävallassa , heidän veronsa perustuu ulkomaiseen ostohintaan (yleiseen sellaiseen) , eikä esim. Itävaltaa ole vielä systeemistä EYT:n vedetty. MIksiköhän ???

        Ja jopa Suomen laissa on pykälä joka mahdollistaa ulkomaisen ostohinnan käytön veron perusteena .. Sitä ei vaan käytetä, Nurminen kyllä löytää verrokin Warrelle vaikka Sitruunasta...

        Kyse ei olekaan siitä että verotetaan tasapuolisesti vaan että verotetaan mahdollisimman paljon. Vm:n laskelmien mukaan kolmivuotiaassa autossa ei ole lainkaan autoveroa jäljellä - silti nelivuotiaastakin autosta veroa joutuu maksamaan.


      • sama vero
        RanTanPlaan kirjoitti:

        "Autoveron periaatehan on se, että veroa joutuu maksamaan saman summan, ostipa auton Suomesta tai tuo itse ulkomailta. "

        Höpö höpö ...

        "Sillä ei ole mitään merkitystä autoveron määräytymiseen, kuinka paljon on itse autosta ulkomailla maksanut. Vero määräytyy vastaavan Suomessa olevan auton veromäärän mukaan.
        Näinhän se on kaikille tasapuolista ja syrjimätöntä, kuten EU edellyttää."

        Höpö höpö. Eu sanoo että autoveroa ei saa käytetystä periä YKSITTÄISTAPAUKSESSAKAAN enempää kuin mitä kotimaassa jo myynnissä olevassa autossa on veroa jäljellä..

        Näitä "Yksittäistapauksia" tulee muuten joka päivä useita lisää. Esim jos ostat ulkomailta isopäästöisen ennen v. 2008 rekisteröidyn , joudut nyt maksamaan paljon enemmän (prosenteissa) veroa kuin mitä autosta uutena Suomessa maksettiin.

        EU ei pakota vertaamaan kotimaiseen autoon ... Tälläisiä järjestelmiä on mm. Itävallassa , heidän veronsa perustuu ulkomaiseen ostohintaan (yleiseen sellaiseen) , eikä esim. Itävaltaa ole vielä systeemistä EYT:n vedetty. MIksiköhän ???

        Ja jopa Suomen laissa on pykälä joka mahdollistaa ulkomaisen ostohinnan käytön veron perusteena .. Sitä ei vaan käytetä, Nurminen kyllä löytää verrokin Warrelle vaikka Sitruunasta...

        Niin ja mikä oli ongelmasi?

        "Eu sanoo että autoveroa ei saa käytetystä periä YKSITTÄISTAPAUKSESSAKAAN enempää kuin mitä kotimaassa jo myynnissä olevassa autossa on veroa jäljellä"

        "Vero määräytyy vastaavan Suomessa olevan auton veromäärän mukaan."

        "Autoveron periaatehan on se, että veroa joutuu maksamaan saman summan, ostipa auton Suomesta tai tuo itse ulkomailta"v

        Kaikissa täsmälleen sama asia, vähän eri sanoilla ilmaistu. Juuri näin asia on.


      • kuvittele vain
        kimmsasi kirjoitti:

        Kyse ei olekaan siitä että verotetaan tasapuolisesti vaan että verotetaan mahdollisimman paljon. Vm:n laskelmien mukaan kolmivuotiaassa autossa ei ole lainkaan autoveroa jäljellä - silti nelivuotiaastakin autosta veroa joutuu maksamaan.

        Jokaisessa käytetyssäkin autossa on autoveroa mukana hinnassa. Hintahan määräytyy käytetyssäkin aina loppujenlopuksi uuden auton hinnan mukaan.
        Jos auto maksaa uutena 40 k€ ja sama auto ilman autoveroa uutena 30 k€, niin kuvitteletko, että niistä pyydetään samaa hintaa kolmen vuoden kuluttua?


      • autobero
        kuvittele vain kirjoitti:

        Jokaisessa käytetyssäkin autossa on autoveroa mukana hinnassa. Hintahan määräytyy käytetyssäkin aina loppujenlopuksi uuden auton hinnan mukaan.
        Jos auto maksaa uutena 40 k€ ja sama auto ilman autoveroa uutena 30 k€, niin kuvitteletko, että niistä pyydetään samaa hintaa kolmen vuoden kuluttua?

        Verottajan mukaan näin on.


      • ddddgha

        No ei taatusti verottaja väitä, että autovero kuoleentuisi hinnasta jotenkin muutoin kuin suhteessa auton verollisen hinnan alenemiseen iän myötä. Näinhän EU-tuomioistuinkin on asian vahvistanut monen kertaan.
        Jos yllä olevassa esimerkissä auton hinta on alentunut 3 vuodessa neljänneksellä, niin hinnassa on jäljellä noilla hinnoilla 7500 €.


    • Tuontipelit

      Siis sulla on kaksi vanhaa autoa hinnoista päätellen.

      • kallis lypsylehmä

        Päästöperusteinen autovero onkin ihan
        hatusta vedettävän veroinen. Uudempien
        mallien vero%:t perustuu "normimittauksiin" ja vanhempien mallien %:t liki todelliseen
        kulutukseen, koska uudemmat kuluttaa
        käytännössä keskimäärin 25% enemmän,kuin
        standartoidussa päästömittauksessa.

        Pyyntihinnat pidetään korkealla, jotta
        omatuonnit ei olisi liian kannattavia.
        Myyntihinnoista kaiketi pitäisi verot
        johtaa.

        Riittäisihän Se sama autovero% halvemmille ja kalliimmille autoille tosiaan; kovempi vero "lisäpäästöistä"
        olisi kuitattu jo siinä.


      • vihernatsi
        kallis lypsylehmä kirjoitti:

        Päästöperusteinen autovero onkin ihan
        hatusta vedettävän veroinen. Uudempien
        mallien vero%:t perustuu "normimittauksiin" ja vanhempien mallien %:t liki todelliseen
        kulutukseen, koska uudemmat kuluttaa
        käytännössä keskimäärin 25% enemmän,kuin
        standartoidussa päästömittauksessa.

        Pyyntihinnat pidetään korkealla, jotta
        omatuonnit ei olisi liian kannattavia.
        Myyntihinnoista kaiketi pitäisi verot
        johtaa.

        Riittäisihän Se sama autovero% halvemmille ja kalliimmille autoille tosiaan; kovempi vero "lisäpäästöistä"
        olisi kuitattu jo siinä.

        Suolen peräreikähallitus on myöskin teettänyt virkamiestyön jonka tavoitteena on mm. vaikeuttaa autoilua.


    • Kalmeka--

      Hyvä on että rikkaita verotetaan, jos on kymmeniä tuhansia laittaa peltilehmään, en laskisi moista köyhäksi jos kymmeniä tuhansia on euroissa rahaa.

      Köyhä ei paljon autoveroa maksele, kun harvoin autotkaan yli tonnia maksaa kokonaisuudessaan.

      Ainoastaan rikkaat maksaa autoveroa. Ei köyhällä ole rahaa tuhansia euroja.

    • köyhä maksaa eniten

      Väärin. Köyhä maksaa autoveron monesti hengellään ja sehän on mittaamattoman suuri vahinko.

      • kokdem

        Siinä säästää sossu.


    • rattimiehiäon

      Vika on ratin ja penkin välissä jos maksaa hengellään autoveron.

      Itse olen aina ajellut autoilla jotka ei saisi euroncap:n testeissä yhtään tähteä. Köyhän autoon riittää hyvät renkaat ja taitavakuski, ei tarvita esp asp eikä tipsiä.

      Ajaahan jotkut hullut jopa moottoripyörällä. Montako tähteä saa moottoripyörä joka törmää siihen testiseinään?

      • oma_ajo_ei_vaikuta

        Moottoripyöräilijän tappaakin useimmiten viiden tähden turvallisella autolla tunaroiva autoilija. Autoilija on mielestään ns. turvallinen kun muut väistää toheloa eikä tämä edes huomaa sitä.


      • EiTuleMieleen
        oma_ajo_ei_vaikuta kirjoitti:

        Moottoripyöräilijän tappaakin useimmiten viiden tähden turvallisella autolla tunaroiva autoilija. Autoilija on mielestään ns. turvallinen kun muut väistää toheloa eikä tämä edes huomaa sitä.

        Ja moottoripyöräilijä on ennen sitä koheltanut tuplavauhtia kamikazeohituksilla kuolleeseen kulmaan...
        Kuinka usein näkee lähes täysin sääntöjen mukaan ajavia motoristeja? Ehkä joskus motarilla..., muuten ei ikinä.


      • äläpäyleistä

        Tutkimusten mukaan motoristit osaa säännöt paremmin kuin ei-motoristit. Koskee myös autoa, jonka ratissa motoristilla on huomattavasti pienempi riski joutua onnettomuuteen. Ei kannata ihan kauheasti yleistää "motoristit sitä ja tätä" kun tilastot osoittaa ihan jotakin muuta.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      71
      3249
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      552
      3063
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      38
      2426
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2012
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      310
      1832
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1825
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1652
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      109
      1332
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1228
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      23
      1215
    Aihe