Kävin Tukholmassa

................

Ja vähän sivusilmällä seurasin paikallista taksikulttuuria. En käyttänyt itse taksia, koska Arlandasta on hyvä vaikkakin kallis junayhteys keskustaan. Matkailusivuilla monesti haukutaan paikallisia taksiautoilijoita kusettajiksi, mutten ymmärrä miksi. Se hinta lukee siinä ikkunassa, asiakkaalta vaatii vähän enempi itseohjautuvuutta taksinsa valinta. Mutta mitään muuta ei tarvitse osata kuin katsoa hintalappu ennen kyytiä.

Näkee jopa miten jenkit netissä puhuvat "rip-offeista" ja laittomista takseista. Vaikka kyse on vain siitä että yrittäjällä on vapaus hinnoitella palvelunsa ja yleensähän jenkit vihaavat tai ovat vihaavinaan kaikkea julkisen vallan säätelyä. Eivätkä vapaa-autoilijat ole laittomia, he vaan eivät kuulu isoihin keskuksiin.

Katsokaa se hintalappu. Ei ole vaikeaa. Hyväähän tuossa järjestelmässä on se, että jos on fyrkkaa, taksin saa kiinni ilman tolpalla jonottamista tai keskukseen soittelua.

28

345

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ELäköön!

      Hintalappu -juttu on hyvä, voi valita haluamansa taksin. Mutta missään ei tarvitse jonottaa, joka paikka on niin turvollaan takseja että miten ne oikein pärjää? Viimeksi hotellin tolpalla samat auto lähes tunnin liikkumatta,
      eläköön vapaa kilpailu.

      • ................

        Minun mielestä on turha stressata toisen elinkeinon kannattavuudesta. Jos haluaa asiakkaita metsästää kuin lottokuponkeja täyttelisi, niin mikäs siinä. Ei taksialalle kukaan pakota.

        En tosin nähnyt edes erityisen sikahintaisia takseja, muistaakseni korkeimmat vertailuhinnat olivat jossain 860 kruunun paikkeilla, ja nämä eivät luonnollisesti päivystä kilpailutetuilla tolpilla.


    • scvdfgrtjhykiulo9

      Olen vähän samoilla linjoilla. Itse kävin kesällä Tukholmassa myös ja ajoin taksilla saman matkan mennen tullen. Mennessä hinta oli tasan 400 kruunua ja takasin tullessa 186 kruunua. Näistäkin tämä halvempikin oli siitä matkasta noin 25% kalliimpi kuin suomessa vastaava matka olisi ollut. Ei mulla kuitenkaan tullut mieleenkään syyttää ensimmäistä kyytiä rosvoksi, sehän oli oma moka kun en lukenut hintoja tarkasti.

      katsoin kyllä hinnastoa, mutta tulkitsin sen väärin. Ruotsissa kun on yleistä että kilometrihinnan lisäksi aikaveloitus juoksee koko ajan taustalla vaikka auto liikkuisikin. Suomessahan on pelkkä kilometriveloitus auton liikkuessa. Tätä aikaveloitusta en huomioinut, tuijotin vain kilometrihintaa.

      Siinä mielessä ruotsalaisten veloitus on ok, että se erittelee hinnan kuljettajan käyttämälle ajalle sekä kilometrihinnan auton kuluille. Ruotsissa pitää vain nämä molemmat seikat ottaa huomioon. Toiset kun on hinnoitellut aikansa huomattavasti kalliimmaksi kuin toiset.

      Mun mielestä vapaa liikenne ja vapaa hinnoittelu olisi Suomessakin enemmänkin meidän autoilijoiden itsemme etu. Siksi ihmettelenkin sitä että ala niin tiukasti vastustaa vapauttamista.

      Ruotsalaiset kolleegat ei enää missään nimessä haluaisi palata sääntelyyn. Siellä keskustelu käykin täysin päinvastaisesti kun täällä meillä. Siellä yhteiskunta yrittää saada alalle enemmän sääntelyä ja paikallinen taksiliitto vastustaa sitä. Se miksi siellä yritetään saada sääntelyä alalle johtuu juuri tuosta kirjavasta hinnoittelusta, mutta sitähän markkinatalous on. Ei kalliiseen kyytiin ole pakko hypätä.

      Onhan vastaavia hintaheittoja muillakin aloilla. Esimerkiksi autokorjaamot on hyvä esimerkki. Itse käytin oman siviiliauton jakohihnan vaihdossa ns. nyrkkipajassa joka teki homman niin kuin sovittiin ja alle puoleen hintaan merkkiliikkeen vastaavasta. Kenelläkään ei kuitenkaan ole tullut mieleenkään vaatia yhtenäistä hinnoittelua korjaamoalalle vaikka hinnat heittelee satoja euroja samasta työstä.

      Itse ainakin ajaisin esimerkiksi juhlapyhinä, pikkujouluaikaan yms päivinä kalliimmalla hinnalla kuin normaalisti. Jouluaattona voisi hyvin olla 50% lisää taksaa, mikä sekin on varsin kohtuullista. Vastaavasti voisi taas vaikka alkuillasta ajella hieman halvemmalla.

      Onhan ihmiset oppinut katsomaan hinnat kaikessa muussakin niin miksei ne oppisi sitä taksin ikkunasta katsomaan.

      • fefeo2

        Uskoisin, että valtiovalta ei halua antaa tätä hintavapautta, koska tässä markkinatilanteessa oikeasti mikään hintasmäärittely ei toimi.

        Näin kävi vaikkapa katsastusasemien yksityistäminen. Hintakilpailun saaminen kesti noin 5 vuotta, eikä se vieläkään toimi.
        Ja turha puhua mistään kohtuudesta näiden katsastusasemien kohdalla. Liikevoittoprosentit olivat luokkaa 20, tai yli.

        Ja ihan sama on vähittäiskaupassa, kun arvonlisäveroa lasketaan, niin kuluttajahinnat eivät muutu.

        Suomi on kyllä ihmeellisessä kuoleman kielessä. En oikein itsekään tiedä, miten täällä markkinat heräisivät prisessaruususen unesta.

        Sitten tietysti alkaisi tapahtua, jos koko ala vapautuisi kaikille halukkaille (ammattipätevyys tottakai edelleen)..


      • Siffra

        "Siksi ihmettelenkin sitä että ala niin tiukasti vastustaa vapauttamista".
        Perehtyisit paremmin Ruotsin taksielinkeinoon niin et ihmettelisi. Luin juuri jutun ruotsalaisessa lehdessä missä sikäläinen friåkare kertoi minkälaisissa ne pitävät korkeita hintoja. Ajaessaan ison taksikeskuksen alaisen hän tienasi noin 14000 kruunua kuukaudessa vaikka teki 13 tunnin päiviä. Nyt hän ajaa 6-7 tuntia päivässä, noin 3 keikka päivässä ja tienasi edellisenä kuukautena 18000 kruunua mutta asiakkaat eivät ole tyytyväisiä. Yhdistkää tämä liikenneministeriön haluun pitää kuluttajien maksimitaksat Suomessa niin jokaiselle pitäisi valjeta että ei hyvä seuraa kiintiöiden vapauttamisesta. Keikat ei lisäänny vaikka autokanta kasvais. Tää on hyvin yksinkertaista matiikkaa ja koko ajatus kiintiöistä luopumisesta juontaa siitä että päättäjät haluavat saada edullisempia kuntien ja valtion maksamia kuljetuksia varsinkin nyt kun ne huomaavat että sote- uudistus ei olekkaan niin halpa. Tätä hinnanalennusta halutaan ottaa taksinkuljettajien selkänahasta.
        Kurjuutta on luvassa.


    • kkkj

      Olen myös sitä mieltä, että parempi meille autoilijoille olisi, että kertaheitolla poistettaisiin kaikki määrä- ja hintasäännöstely. Virkamiesvetoinen näpertely asian kanssa on aina ollut minusta ärsyttävää: tehdään tutkimuksia, ennusteita, haetaan mielipiteitä eri tahoilta, ja lopputulema on aina ollut samansuuntainen, eli yrittäjän kädet on edelleen sidottu, mitä hintaan tulee, mutta joka kerralla päästetään alalle lisää kermankuorijoita.

      • dsfgthyjuikop9

        >>poistettaisiin kaikki määrä- ja hintasäännöstely>>

        Tähän poistettavien listaan lisäisin vielä pakkopäivystyksen. Mikään muu ala ei päivystä minuuttuakaan ilmaiseksi. Taksissa se on ikään kuin liikenneluvan kylkiäisenä tuleva rasite.

        Päivystykset markkinatalouden ehdoilla. Esimerkiksi joku pieni muutaman taksin pikkukunnan takseille päivystys on oikeasti rasite koska päivystysvuoro osuu pienessä porukassa todella usein mutta siitä saatu tulo ei kata edes vitutusta. Saati sitten palkatun kuljettajan vitutusta.

        Vapaassa liikenteessä päivystykset voitaisiin järjestää, mutta ei samalla hinnalla. Jos kunta näkee että imagonsa tai asukkaiden liikkumisvapauden vuoksi hyväksi taksin on päivystyksen niin kunta voi ostaa päivystystä ihan samalla tavoin kun se ostaa myös bussiliikenteen. Suomessa ei liiku kovinkaan montaa bussilinjaa ilman tukea.
        Jos paikalliset ravintolat näkevät oman bisneksensä kärsivän jos taksi ei päivystä, aina asian voi rahalla hoitaa paremmaksi.
        Jos taloyhtiön huoltomies käy yöllä avaamassa oven avaimensa kadottaneelle velottavat he käynnistä yleensä 70-150€. Se on ns. päivystysveloitus. Takseilla voisi olla samansuuntainen.

        Jos taas joku autoilija haluaa markkinaehtoisesti nukkua yönsä taksiasemalla niin sekin passaa. Eipä ainakaan kaikkien tarvitse sitä olla tekemässä.

        Vapauttaminen toisi paljon hyvää tullessaan. Toki kilpailu lisääntyisi ainakin alussa, mutta parin vuoden sisällä kikkareet on tippunut lavalta ja silloin automäärä on todennäköisesti pienempi kuin ennen vapautusta. Niin on käynyt Ruotsissakin jossa taksitiheys on pienempi kuin Suomessa vaikka meillä on säädelty järjestelmä.


      • pessimisti
        dsfgthyjuikop9 kirjoitti:

        >>poistettaisiin kaikki määrä- ja hintasäännöstely>>

        Tähän poistettavien listaan lisäisin vielä pakkopäivystyksen. Mikään muu ala ei päivystä minuuttuakaan ilmaiseksi. Taksissa se on ikään kuin liikenneluvan kylkiäisenä tuleva rasite.

        Päivystykset markkinatalouden ehdoilla. Esimerkiksi joku pieni muutaman taksin pikkukunnan takseille päivystys on oikeasti rasite koska päivystysvuoro osuu pienessä porukassa todella usein mutta siitä saatu tulo ei kata edes vitutusta. Saati sitten palkatun kuljettajan vitutusta.

        Vapaassa liikenteessä päivystykset voitaisiin järjestää, mutta ei samalla hinnalla. Jos kunta näkee että imagonsa tai asukkaiden liikkumisvapauden vuoksi hyväksi taksin on päivystyksen niin kunta voi ostaa päivystystä ihan samalla tavoin kun se ostaa myös bussiliikenteen. Suomessa ei liiku kovinkaan montaa bussilinjaa ilman tukea.
        Jos paikalliset ravintolat näkevät oman bisneksensä kärsivän jos taksi ei päivystä, aina asian voi rahalla hoitaa paremmaksi.
        Jos taloyhtiön huoltomies käy yöllä avaamassa oven avaimensa kadottaneelle velottavat he käynnistä yleensä 70-150€. Se on ns. päivystysveloitus. Takseilla voisi olla samansuuntainen.

        Jos taas joku autoilija haluaa markkinaehtoisesti nukkua yönsä taksiasemalla niin sekin passaa. Eipä ainakaan kaikkien tarvitse sitä olla tekemässä.

        Vapauttaminen toisi paljon hyvää tullessaan. Toki kilpailu lisääntyisi ainakin alussa, mutta parin vuoden sisällä kikkareet on tippunut lavalta ja silloin automäärä on todennäköisesti pienempi kuin ennen vapautusta. Niin on käynyt Ruotsissakin jossa taksitiheys on pienempi kuin Suomessa vaikka meillä on säädelty järjestelmä.

        Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.
        Toi autoveroalennuksen loppuminen ehkä enteilee sitä vapautusta henkisellä puolella myös.
        "Annetaan niille ne Mersut vähän halvemmalla, niin ne istuu puoli ilmaseks yökaudet tolpilla" ajattelu on taatusti ollut taustalla, jos ei ihan pääasiana, niin mukana kumminkin.
        Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään.


      • Vapautin itseni
        pessimisti kirjoitti:

        Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.
        Toi autoveroalennuksen loppuminen ehkä enteilee sitä vapautusta henkisellä puolella myös.
        "Annetaan niille ne Mersut vähän halvemmalla, niin ne istuu puoli ilmaseks yökaudet tolpilla" ajattelu on taatusti ollut taustalla, jos ei ihan pääasiana, niin mukana kumminkin.
        Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään.

        Tehkää kaikki kuten minä tein: Vapautin itseni alasta. Lopetin! Kyllä tässä maassa tekevälle töitä riittää...


      • azsdefrtghyjui8
        pessimisti kirjoitti:

        Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.
        Toi autoveroalennuksen loppuminen ehkä enteilee sitä vapautusta henkisellä puolella myös.
        "Annetaan niille ne Mersut vähän halvemmalla, niin ne istuu puoli ilmaseks yökaudet tolpilla" ajattelu on taatusti ollut taustalla, jos ei ihan pääasiana, niin mukana kumminkin.
        Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään.

        >>Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.>>

        Olen ollut vapautuksen kannattaja iät ja ajat. Toivottavasti muutkin liittoa myöden alkaisivat ymmärtää sen mukana tulevat hyvätkin puolet.

        >>Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään. >>

        Tämä olisi se kaikkein pahin skenaario. Liiton olisi vastustamisen sijasta pitänyt heittää vapautuskortti pöytään jo vuosia sitten. Silloin se olisi vastapuolelle tullut täysin puskista jolloin tavoitteet olisi mennyt heittämällä läpi. Nyt kun taksiala on asiassa selkä seinää vasten niin siitä asemasta on paha enää sanella mitään.


      • ajuri maalta
        azsdefrtghyjui8 kirjoitti:

        >>Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.>>

        Olen ollut vapautuksen kannattaja iät ja ajat. Toivottavasti muutkin liittoa myöden alkaisivat ymmärtää sen mukana tulevat hyvätkin puolet.

        >>Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään. >>

        Tämä olisi se kaikkein pahin skenaario. Liiton olisi vastustamisen sijasta pitänyt heittää vapautuskortti pöytään jo vuosia sitten. Silloin se olisi vastapuolelle tullut täysin puskista jolloin tavoitteet olisi mennyt heittämällä läpi. Nyt kun taksiala on asiassa selkä seinää vasten niin siitä asemasta on paha enää sanella mitään.

        "Liiton olisi vastustamisen sijasta pitänyt heittää vapautuskortti pöytään jo vuosia sitten."

        Hyvä pointti. Aloite olisi silloin ollut alan itsensä käsissä. Nyt se on jossain ihan muualla.


      • mukautuva laatutaksi
        azsdefrtghyjui8 kirjoitti:

        >>Selkeästi autoilijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtämään asioiden kaikki puolet.>>

        Olen ollut vapautuksen kannattaja iät ja ajat. Toivottavasti muutkin liittoa myöden alkaisivat ymmärtää sen mukana tulevat hyvätkin puolet.

        >>Ikävää vaan, että päättäjät tuskin vapauttavat kerralla koko alaa, vaan (tietenkin) haluavat pitää hintatason nykyisellään. >>

        Tämä olisi se kaikkein pahin skenaario. Liiton olisi vastustamisen sijasta pitänyt heittää vapautuskortti pöytään jo vuosia sitten. Silloin se olisi vastapuolelle tullut täysin puskista jolloin tavoitteet olisi mennyt heittämällä läpi. Nyt kun taksiala on asiassa selkä seinää vasten niin siitä asemasta on paha enää sanella mitään.

        Totta haastat! Tosin..jos tulevaisuudessa tilanne olis se, että luvan saa vaikka r kiskalta ,niin voishan sitä rapata oikeen kunnolla, ja rokottaa kännisiltä ja muilta ylihintaa, manipuloida mittaria , unohtaa verot, vakuutukset jne jne.
        Sanktio varmaan ois niin kamala, kuin esim. luvan peruutus. Sit vaan jonkun bulvaanin nimissä uus lupa kiskalta, ja homma jatkuu.
        Näin se kuulemma Ruotsissakin pelittää.


      • ghtjnykuilopö0+
        mukautuva laatutaksi kirjoitti:

        Totta haastat! Tosin..jos tulevaisuudessa tilanne olis se, että luvan saa vaikka r kiskalta ,niin voishan sitä rapata oikeen kunnolla, ja rokottaa kännisiltä ja muilta ylihintaa, manipuloida mittaria , unohtaa verot, vakuutukset jne jne.
        Sanktio varmaan ois niin kamala, kuin esim. luvan peruutus. Sit vaan jonkun bulvaanin nimissä uus lupa kiskalta, ja homma jatkuu.
        Näin se kuulemma Ruotsissakin pelittää.

        Luot nyt ihan turhaan sellaista kuvaa että vapautuksen jälkeen alalla olisi pelkkiä roistoja. Aika populistinen väite.

        >>tulevaisuudessa tilanne olis se, että luvan saa vaikka r kiskalta>>

        Eihän se näin tietenkään tule menemään. Haetaanhan kuorma-auto, joukkari, ambulanssi yms. luvat edelleenkin ELY:stä vaikka niiden määrää ei ole rajoitettu. Kurssit on käytävä, taustat on oltava kunnossa ja ainakin kuorma-autoluvissa on asetettava myös 9000€ vakuus ely:lle ennen kuin luvan saa. Raskaan liikenteen luvan saadakseen on oltava vakavarainen ja hakijan on hallittava itseään ja omaisuuttaan, enkä näe mitään sellaista seikkaa että taksilupia myönnettäisiin yhtään sen heppiosemmin perustein jatkossakaan "Ärrän tiskiltä"

        >>rokottaa kännisiltä ja muilta ylihintaa, manipuloida mittaria>>

        Hinta on painettu ikkunassa olevaan hinnastoon ja jos auto kuuluu johonkin keskukseen, noudattaa auto tietenkin keskuksen määrittämää hinnoittelua. Ei se ole rokottamista.
        Mitä taas tarkoittaa "manipuloida mittaria"? Vapaan hinnoittelun aikana ei ole olemassa mitään manipulointia kunhan painaa uuden hinnan ikkunassa näkyvään hinnastoon. Ei kauppiaskaan "manipuloi" hintojaan kun joku tuote hinnoitellaan uudelleen. Sille vain pistetään uusi hintalappu.

        >>unohtaa verot, vakuutukset jne jne>>

        Kaikilla aloilla taksiliikenteestä kaivostoimintaan on toimijoita jotka jättää velvoitteitaan maksamatta, mutta ei se sitä tarkoita että kaikki näin toimii.

        Ei tätä taksiliikennettä tarvitse mitenkään mystisoida. Tätä voi aivan hyvin harjoittaa normaalien markkinatalouden säännöin. Siellä on liikennettä missä se on kannattavaa ja joku osaa pyörittää bisnestään kannattavasti, joku toinen taas ei.


      • Sifra
        dsfgthyjuikop9 kirjoitti:

        >>poistettaisiin kaikki määrä- ja hintasäännöstely>>

        Tähän poistettavien listaan lisäisin vielä pakkopäivystyksen. Mikään muu ala ei päivystä minuuttuakaan ilmaiseksi. Taksissa se on ikään kuin liikenneluvan kylkiäisenä tuleva rasite.

        Päivystykset markkinatalouden ehdoilla. Esimerkiksi joku pieni muutaman taksin pikkukunnan takseille päivystys on oikeasti rasite koska päivystysvuoro osuu pienessä porukassa todella usein mutta siitä saatu tulo ei kata edes vitutusta. Saati sitten palkatun kuljettajan vitutusta.

        Vapaassa liikenteessä päivystykset voitaisiin järjestää, mutta ei samalla hinnalla. Jos kunta näkee että imagonsa tai asukkaiden liikkumisvapauden vuoksi hyväksi taksin on päivystyksen niin kunta voi ostaa päivystystä ihan samalla tavoin kun se ostaa myös bussiliikenteen. Suomessa ei liiku kovinkaan montaa bussilinjaa ilman tukea.
        Jos paikalliset ravintolat näkevät oman bisneksensä kärsivän jos taksi ei päivystä, aina asian voi rahalla hoitaa paremmaksi.
        Jos taloyhtiön huoltomies käy yöllä avaamassa oven avaimensa kadottaneelle velottavat he käynnistä yleensä 70-150€. Se on ns. päivystysveloitus. Takseilla voisi olla samansuuntainen.

        Jos taas joku autoilija haluaa markkinaehtoisesti nukkua yönsä taksiasemalla niin sekin passaa. Eipä ainakaan kaikkien tarvitse sitä olla tekemässä.

        Vapauttaminen toisi paljon hyvää tullessaan. Toki kilpailu lisääntyisi ainakin alussa, mutta parin vuoden sisällä kikkareet on tippunut lavalta ja silloin automäärä on todennäköisesti pienempi kuin ennen vapautusta. Niin on käynyt Ruotsissakin jossa taksitiheys on pienempi kuin Suomessa vaikka meillä on säädelty järjestelmä.

        Se ei käynyt parissa vuodessa, puhutaan yli kymmenestä vuodesta että tilanne jotenkin tosoittui ja jos automäärä on pienempi kuin ennen vapautumista niin sen on pakko johtua siitä että maaseutujen taksit on vähentyny. Siellä on paikkakuntia ilman taksia lainkaan. Isommissa kaupungeissa on ylitarjonta takseista.


      • asdfergtjyhkui8
        Sifra kirjoitti:

        Se ei käynyt parissa vuodessa, puhutaan yli kymmenestä vuodesta että tilanne jotenkin tosoittui ja jos automäärä on pienempi kuin ennen vapautumista niin sen on pakko johtua siitä että maaseutujen taksit on vähentyny. Siellä on paikkakuntia ilman taksia lainkaan. Isommissa kaupungeissa on ylitarjonta takseista.

        >> jos automäärä on pienempi kuin ennen vapautumista niin sen on pakko johtua siitä että maaseutujen taksit on vähentyny>>

        Kyllä se on pienempi. Suomessa on itseasiassa pohjoismaiden korkein taksitiheys / 1000 asukasta, vaikka Tanskassa ja Ruotsissa on vapautettu luvat.

        Se että autot häviää maaseudulta johtuu vain ja ainoastaan siitä että siellä ei kannata liikennettä harjoittaa. Se tosiasia ei siitä mihinkään muutu on käytössä sitten kiintiö tai vapaaliikenne. Jos landella olisi riittävästi kysyntää, olisi siellä varmasti autoja vapautuksen jälkeenkin.


    • Oho ulkomailla asti

      Oho, ihan ulkomailla saakka. Kiitos kun kerroit,. kiinnosti kuin kilo paskaa.

      • ...................

        Otsikkohan kertoi jo olennaisen. Jos ei kiinnosta lukea, niin miksi tulla tänne huutelemaan? Olen käyttänyt taksia myös Lontoossa, Miamissa ja Berliinissä, mutten tunne heikäläisiä systeemejä eikä heidän mallinsa tuomisesta Suomeen ole ollut keskustelua, niin eipä siitä oikein irtoa itseltä mitään aiheesta.


    • Willy S

      Kun vertasit taksialaa ja kauppaa niin kysyn montako pikkukauppaa maaseudulla enää on. Mitenkähän kävisi nykyisin taksilupiin sisältyvän päivystyksen käyvän kun
      taksialan säätely lopetettaisiin ja samalla siis myös päivystysvelvoite.
      Uskoisin että siinä kävisi kuin maaseutukaupoille. Kuka enää valvoisi arkiöitä
      jossain pikkupaikkakunnan taksiasemalla jossa ei ole ainuttakaan kyytiä yön
      aikana.
      Vaikea kuvitella että jostain suuremman kaupungin ehkä 50km päässä oleva taksi
      lähtisi viemään asiakasta muutamaa kilometriä tai että asiakas maksaisi tuosta
      80€ kun taksi laskuttaisi myös siitä kun tulee asiakkaan luo.

      Suunnitteilla olevan lain mukaan myös pienen paikkakunnan taksi voisi mennä ajamaan läheisen kaupungin ajoja ja kirjautua tolpalle kuin paikkakunnan oma taksikin. Eipä taitaisi olla montakaan taksia viikonloppuna jossain pienen kirkonkylän taksitolpalla.

      • dfgnhmjuiko

        >>Kun vertasit taksialaa ja kauppaa niin kysyn montako pikkukauppaa maaseudulla enää on>>

        Pikkukaupat ovat hävinneet siksi että ne ei ole kannattanut. Kannattavuusongelmat taas johtuu siitä että lähiseudun asukkaat käyvät ostoksilla oman kylän kaupan sijaan kaupunkien marketeissa kymmenien kilometrien päässä.

        Sama logiikka pätee siihen oman kylän pirssiinkin. Alan vapautus ei liity tähän mitenkään, koska jos kylällä ei kannata taksiliikenne tälläkään hetkellä niin ei se kannata vapautuksen jälkeenkään. Ihmisistä vain on hauskaa että lähellä on kauppa ja taksi, mutta niiden palveluja käytetään kuitenkin vain harvoin. Sitten itketään kun ne on hävinnyt.

        >>päivystyksen käyvän kun
        taksialan säätely lopetettaisiin ja samalla siis myös päivystysvelvoite.>>

        Miksi pitäisi päivystää jos kukaan ei tarvitse palvelua? Alan vapautuksen jälkeenkin jokainen pirssiautoilija voi päivystää ihan vapaasti vaikka joka yö jos kantaa huolta kyläläisten liikkumisesta. Vapautuksen jälkeen se kylän ainoa autoilija voi myös hinnoitella päivystyksensä niin että jos keikka tulee kahdelta yöllä niin ei ainakaan vituta lähteä sitä ajamaan. Kunta voi myös ostaa päivystystä jos on huolissaan ihmisten liikkumisvapaudesta. Ostaahan kunta linjaliikennettäkin.

        >>Vaikea kuvitella että jostain suuremman kaupungin ehkä 50km päässä oleva taksi
        lähtisi viemään asiakasta muutamaa kilometriä tai että asiakas maksaisi tuosta
        80€ kun taksi laskuttaisi myös siitä kun tulee asiakkaan luo.>>

        Sellaista markkinatalous on. Ei tehdä kannattamatonta työtä. Miksi taksin pitäisi kärsiä ja päivystää tyhjää jos se ei kerran ole kannattavaa? Mikä muu ala toimisi niin? Taksiala on siinä mielessä perverssi että se oikein toivoo että saisi päivystää ilmaiseksi ihmisten iloksi joka yö vaikka suurin osa öistä on sellaisia että vuorosta ei saa euroakaan.

        >>Kuka enää valvoisi arkiöitä
        jossain pikkupaikkakunnan taksiasemalla jossa ei ole ainuttakaan kyytiä yön
        aikana.>>

        Miksi siellä pitäisi olla valvomassa vaikka kukaan ei tarvitse palvelua?

        >>Suunnitteilla olevan lain mukaan myös pienen paikkakunnan taksi voisi mennä ajamaan läheisen kaupungin ajoja ja kirjautua tolpalle kuin paikkakunnan oma taksikin.>>

        Paikkakunnat menettäisivät muutenkin merkityksensä koska sen luvan saisi mihin huvittaa. Ei olisi enää mitään merkitystä koko asemapaikalla.

        >> Eipä taitaisi olla montakaan taksia viikonloppuna jossain pienen kirkonkylän taksitolpalla. >>

        Jos siitä ei saa riittävää korvausta niin miksi siellä edes pitäisi olla? Jos taas korvaus on riittävä, on siellä silloin autojakin jolloin päivystysvelvoitteella ei ole mitään merkitystäkään. Jos korvaus on huono niin ainahan voi hinnoitella palvelunsa paremmin. Onhan siinä kyläkaupassakin korkeammat hinnat kun automarketin prismassa.


      • jahh1vf
        dfgnhmjuiko kirjoitti:

        >>Kun vertasit taksialaa ja kauppaa niin kysyn montako pikkukauppaa maaseudulla enää on>>

        Pikkukaupat ovat hävinneet siksi että ne ei ole kannattanut. Kannattavuusongelmat taas johtuu siitä että lähiseudun asukkaat käyvät ostoksilla oman kylän kaupan sijaan kaupunkien marketeissa kymmenien kilometrien päässä.

        Sama logiikka pätee siihen oman kylän pirssiinkin. Alan vapautus ei liity tähän mitenkään, koska jos kylällä ei kannata taksiliikenne tälläkään hetkellä niin ei se kannata vapautuksen jälkeenkään. Ihmisistä vain on hauskaa että lähellä on kauppa ja taksi, mutta niiden palveluja käytetään kuitenkin vain harvoin. Sitten itketään kun ne on hävinnyt.

        >>päivystyksen käyvän kun
        taksialan säätely lopetettaisiin ja samalla siis myös päivystysvelvoite.>>

        Miksi pitäisi päivystää jos kukaan ei tarvitse palvelua? Alan vapautuksen jälkeenkin jokainen pirssiautoilija voi päivystää ihan vapaasti vaikka joka yö jos kantaa huolta kyläläisten liikkumisesta. Vapautuksen jälkeen se kylän ainoa autoilija voi myös hinnoitella päivystyksensä niin että jos keikka tulee kahdelta yöllä niin ei ainakaan vituta lähteä sitä ajamaan. Kunta voi myös ostaa päivystystä jos on huolissaan ihmisten liikkumisvapaudesta. Ostaahan kunta linjaliikennettäkin.

        >>Vaikea kuvitella että jostain suuremman kaupungin ehkä 50km päässä oleva taksi
        lähtisi viemään asiakasta muutamaa kilometriä tai että asiakas maksaisi tuosta
        80€ kun taksi laskuttaisi myös siitä kun tulee asiakkaan luo.>>

        Sellaista markkinatalous on. Ei tehdä kannattamatonta työtä. Miksi taksin pitäisi kärsiä ja päivystää tyhjää jos se ei kerran ole kannattavaa? Mikä muu ala toimisi niin? Taksiala on siinä mielessä perverssi että se oikein toivoo että saisi päivystää ilmaiseksi ihmisten iloksi joka yö vaikka suurin osa öistä on sellaisia että vuorosta ei saa euroakaan.

        >>Kuka enää valvoisi arkiöitä
        jossain pikkupaikkakunnan taksiasemalla jossa ei ole ainuttakaan kyytiä yön
        aikana.>>

        Miksi siellä pitäisi olla valvomassa vaikka kukaan ei tarvitse palvelua?

        >>Suunnitteilla olevan lain mukaan myös pienen paikkakunnan taksi voisi mennä ajamaan läheisen kaupungin ajoja ja kirjautua tolpalle kuin paikkakunnan oma taksikin.>>

        Paikkakunnat menettäisivät muutenkin merkityksensä koska sen luvan saisi mihin huvittaa. Ei olisi enää mitään merkitystä koko asemapaikalla.

        >> Eipä taitaisi olla montakaan taksia viikonloppuna jossain pienen kirkonkylän taksitolpalla. >>

        Jos siitä ei saa riittävää korvausta niin miksi siellä edes pitäisi olla? Jos taas korvaus on riittävä, on siellä silloin autojakin jolloin päivystysvelvoitteella ei ole mitään merkitystäkään. Jos korvaus on huono niin ainahan voi hinnoitella palvelunsa paremmin. Onhan siinä kyläkaupassakin korkeammat hinnat kun automarketin prismassa.

        Kysymys onkin siitä, että yhteiskunta haluaa näitä meidän palveluita halvalla, ja vielä halvemmalla, ja nyt jossain liikenneministeriön hermeettisessä kammiossa ollaan sitä mieltä, että näitä nykyisiä hintoja voidaan kilpailun lisäämisellä alentaa, tietenkään palvelutasoa alentamatta.


      • gfewyuwuy
        jahh1vf kirjoitti:

        Kysymys onkin siitä, että yhteiskunta haluaa näitä meidän palveluita halvalla, ja vielä halvemmalla, ja nyt jossain liikenneministeriön hermeettisessä kammiossa ollaan sitä mieltä, että näitä nykyisiä hintoja voidaan kilpailun lisäämisellä alentaa, tietenkään palvelutasoa alentamatta.

        Tämä on asian ydin. Ministeriö haluaisi vapauttaa kaiken muun, mutta ei hintaa. Hinta saisi joustaa vain alaspäin, joka taas on tuhon tie. Jos joskus ajettaisiinkin halvemmalla niin sen vastapainoksi pitää olla mahdollisuus myös toisaalla ajaa kalliimmalla. Hinnan pitää voida elää kysynnän mukaan niin kuin muuallakin yhteiskunnassa tapahtuu kaiken aikaa.


      • ................
        dfgnhmjuiko kirjoitti:

        >>Kun vertasit taksialaa ja kauppaa niin kysyn montako pikkukauppaa maaseudulla enää on>>

        Pikkukaupat ovat hävinneet siksi että ne ei ole kannattanut. Kannattavuusongelmat taas johtuu siitä että lähiseudun asukkaat käyvät ostoksilla oman kylän kaupan sijaan kaupunkien marketeissa kymmenien kilometrien päässä.

        Sama logiikka pätee siihen oman kylän pirssiinkin. Alan vapautus ei liity tähän mitenkään, koska jos kylällä ei kannata taksiliikenne tälläkään hetkellä niin ei se kannata vapautuksen jälkeenkään. Ihmisistä vain on hauskaa että lähellä on kauppa ja taksi, mutta niiden palveluja käytetään kuitenkin vain harvoin. Sitten itketään kun ne on hävinnyt.

        >>päivystyksen käyvän kun
        taksialan säätely lopetettaisiin ja samalla siis myös päivystysvelvoite.>>

        Miksi pitäisi päivystää jos kukaan ei tarvitse palvelua? Alan vapautuksen jälkeenkin jokainen pirssiautoilija voi päivystää ihan vapaasti vaikka joka yö jos kantaa huolta kyläläisten liikkumisesta. Vapautuksen jälkeen se kylän ainoa autoilija voi myös hinnoitella päivystyksensä niin että jos keikka tulee kahdelta yöllä niin ei ainakaan vituta lähteä sitä ajamaan. Kunta voi myös ostaa päivystystä jos on huolissaan ihmisten liikkumisvapaudesta. Ostaahan kunta linjaliikennettäkin.

        >>Vaikea kuvitella että jostain suuremman kaupungin ehkä 50km päässä oleva taksi
        lähtisi viemään asiakasta muutamaa kilometriä tai että asiakas maksaisi tuosta
        80€ kun taksi laskuttaisi myös siitä kun tulee asiakkaan luo.>>

        Sellaista markkinatalous on. Ei tehdä kannattamatonta työtä. Miksi taksin pitäisi kärsiä ja päivystää tyhjää jos se ei kerran ole kannattavaa? Mikä muu ala toimisi niin? Taksiala on siinä mielessä perverssi että se oikein toivoo että saisi päivystää ilmaiseksi ihmisten iloksi joka yö vaikka suurin osa öistä on sellaisia että vuorosta ei saa euroakaan.

        >>Kuka enää valvoisi arkiöitä
        jossain pikkupaikkakunnan taksiasemalla jossa ei ole ainuttakaan kyytiä yön
        aikana.>>

        Miksi siellä pitäisi olla valvomassa vaikka kukaan ei tarvitse palvelua?

        >>Suunnitteilla olevan lain mukaan myös pienen paikkakunnan taksi voisi mennä ajamaan läheisen kaupungin ajoja ja kirjautua tolpalle kuin paikkakunnan oma taksikin.>>

        Paikkakunnat menettäisivät muutenkin merkityksensä koska sen luvan saisi mihin huvittaa. Ei olisi enää mitään merkitystä koko asemapaikalla.

        >> Eipä taitaisi olla montakaan taksia viikonloppuna jossain pienen kirkonkylän taksitolpalla. >>

        Jos siitä ei saa riittävää korvausta niin miksi siellä edes pitäisi olla? Jos taas korvaus on riittävä, on siellä silloin autojakin jolloin päivystysvelvoitteella ei ole mitään merkitystäkään. Jos korvaus on huono niin ainahan voi hinnoitella palvelunsa paremmin. Onhan siinä kyläkaupassakin korkeammat hinnat kun automarketin prismassa.

        "Miksi pitäisi päivystää jos kukaan ei tarvitse palvelua? Alan vapautuksen jälkeenkin jokainen pirssiautoilija voi päivystää ihan vapaasti vaikka joka yö jos kantaa huolta kyläläisten liikkumisesta. Vapautuksen jälkeen se kylän ainoa autoilija voi myös hinnoitella päivystyksensä niin että jos keikka tulee kahdelta yöllä niin ei ainakaan vituta lähteä sitä ajamaan."

        Nimenomaan tuntuu turhalta ruikutukselta tällainen "kuka sit päivystää, jos ei oo velvotetta?". Se päivystyshaluinen autoilija kyllä löytyy, JOS on asiakkaita jotka käyttävät taksia vaikkapa tiistaiyönä. Jos ei ole, niin eihän sellainen homma ole kannattavaa, olkoonkin että yksi-kaksi asiakasta jäisi kokonaan ilman kyytiä.


    • niin...

      Et ilmeisesti asu maalla.

      • fgfhjkliop

        Kyllä sitä tyhjänpäivystämistä on kaupungeissakin ihan riittävästi. Miksi puollustatte kannattamatonta järjestelmää?


      • **ttu
        fgfhjkliop kirjoitti:

        Kyllä sitä tyhjänpäivystämistä on kaupungeissakin ihan riittävästi. Miksi puollustatte kannattamatonta järjestelmää?

        Se järjestelmä on rakennettu toimivaksi niin, että hiljaisena aikana on vähemmän päivystäjiä, ja vastaavasti vilkkaampina aikoina enemmän. Näin on taattu ihmisille tasahintaiset ja toimivat kuljetuspalvelut 24/7, ja samalla yrittäjille edes kohtuullinen toimeentulo.
        Nythän se ei enää ole kannattava järjestelmä, kun päästetään välistävetäjät kentälle.
        Samalla kuitenkin odotetaan "sen perinteisen taksin" hoitavan edelleen paskahommat = lyhyet kyydit hiljaiset yöt jne jne.


      • Siffra
        **ttu kirjoitti:

        Se järjestelmä on rakennettu toimivaksi niin, että hiljaisena aikana on vähemmän päivystäjiä, ja vastaavasti vilkkaampina aikoina enemmän. Näin on taattu ihmisille tasahintaiset ja toimivat kuljetuspalvelut 24/7, ja samalla yrittäjille edes kohtuullinen toimeentulo.
        Nythän se ei enää ole kannattava järjestelmä, kun päästetään välistävetäjät kentälle.
        Samalla kuitenkin odotetaan "sen perinteisen taksin" hoitavan edelleen paskahommat = lyhyet kyydit hiljaiset yöt jne jne.

        Ei nää vapaanmarkkinan nerot tajua. Ne luulee että ne osaa tän alan mutta kyllä tulee ureaa sukkaan kun karvakämmen nimenomaan päivystää sen kannattamattoman ajankin. Se on sitten eri asia millä se sen rahoittaa. Ja niitä kannattamattomia vuoroja tulee autoa kohden vain lisää kun automäärä kasvaa.
        Jotkut luulee että vain koska ne on onnistunut saamaan muutama vakioasiakas niin ne pystyy erottumaan vapaassa kilpailussa niin hyvin edukseen että ne pärjäisivät.
        Homma tulee menee niin että hinnat tuskin alenevat vaan LVM:n asettama enimmäistaksa tulee olee se mitä kaikki yrittää ulosmitata. Odotusajat keikkojen välissä vain pitenee ja osa autoilioista menee nurin ja tilalle tulee uusi täynnä usko oleva nuriinmeniä. Katsokaa miten kebab/ pitsapsikat vaihtaa yrittäjää. Ja sillä alalla tarjontaa rajoitta kuitenkin liikepaikan löytäminen. Autoja saa kaupasta senkuin vaan ostaa.


      • sdfghyjuio90
        Siffra kirjoitti:

        Ei nää vapaanmarkkinan nerot tajua. Ne luulee että ne osaa tän alan mutta kyllä tulee ureaa sukkaan kun karvakämmen nimenomaan päivystää sen kannattamattoman ajankin. Se on sitten eri asia millä se sen rahoittaa. Ja niitä kannattamattomia vuoroja tulee autoa kohden vain lisää kun automäärä kasvaa.
        Jotkut luulee että vain koska ne on onnistunut saamaan muutama vakioasiakas niin ne pystyy erottumaan vapaassa kilpailussa niin hyvin edukseen että ne pärjäisivät.
        Homma tulee menee niin että hinnat tuskin alenevat vaan LVM:n asettama enimmäistaksa tulee olee se mitä kaikki yrittää ulosmitata. Odotusajat keikkojen välissä vain pitenee ja osa autoilioista menee nurin ja tilalle tulee uusi täynnä usko oleva nuriinmeniä. Katsokaa miten kebab/ pitsapsikat vaihtaa yrittäjää. Ja sillä alalla tarjontaa rajoitta kuitenkin liikepaikan löytäminen. Autoja saa kaupasta senkuin vaan ostaa.

        On se kumma juttu että Ruotsalaiset on tämänkin asian osanneet hoitaa paremmin. Jopa niin hyvin että nyt Ruotsin kolleegat ei millään haluaisi luopua toiminnan vapaudestaan. Eli ei se elämä vapaassa liikenteessä nyt ihan noin surkeaa tulisi olemaan kun kirjoituksessasi annan ymmärtää.

        Alkuun on pari vuotta tiukkaa mutta kun paskat on tippunut kelkasta niin lopuilla menee ihan hyvin.

        >>Homma tulee menee niin että hinnat tuskin alenevat vaan LVM:n asettama enimmäistaksa tulee olee se mitä kaikki yrittää ulosmitata>>

        Vapaalla toimialalla ei ole enimmäistaksaa.


      • usj
        sdfghyjuio90 kirjoitti:

        On se kumma juttu että Ruotsalaiset on tämänkin asian osanneet hoitaa paremmin. Jopa niin hyvin että nyt Ruotsin kolleegat ei millään haluaisi luopua toiminnan vapaudestaan. Eli ei se elämä vapaassa liikenteessä nyt ihan noin surkeaa tulisi olemaan kun kirjoituksessasi annan ymmärtää.

        Alkuun on pari vuotta tiukkaa mutta kun paskat on tippunut kelkasta niin lopuilla menee ihan hyvin.

        >>Homma tulee menee niin että hinnat tuskin alenevat vaan LVM:n asettama enimmäistaksa tulee olee se mitä kaikki yrittää ulosmitata>>

        Vapaalla toimialalla ei ole enimmäistaksaa.

        Ei ne sitä noin ajattele. Ihan taatusti hintakatto pysyy eli tingitään sit kuluista. Joka toinen kyyti enää kassaan ja lyhyet kyydit kieltäydytään ajamasta. Autoja ei vaihdeta kun kerran 10 vuoteen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe